“Əsrlərdən-əsrlərə”
kitabı ədəbi mühitimizdə hadisədir
Ədəbiyyat bədii söz sənəti olmaqla hər bir kəsə xidmət edir, mənəvi cəhətdən insanları zənginləşdirir, ruhi qida verir. Əsl ədəbiyyat onu yaradanları qorumaqla, yaşatmaqla yanaşı, həm də ədəbiyyat tariximizi yaradır və bu yaradanları gələcək nəsillərə çatdırır.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində çoxlu hadisələr baş veribdir. Bəzən elə olubdur ki, hər hansı bir əsərin yazılması hadisə kimi tarixə çevrilibdir. Mən deyərdim ki, belə hadisələr çox vaxt müasirləri tərəfindən adi qəbul edilsə də, zaman keçdikdən sonra tarixə çevrilir və bir hadisə kimi böyük əksəriyyətin (təbii ki ədəbi mühitin) diqqətini özünə çəkir. Klassiklərin yaradıcılığı vaxtilə hadisə olsa da, öz müasirləri tərəfindən o qədər də qiymətləndirilməmiş, bəlkə də dəyərləndirilməmişdir. Ancaq zaman keçdikcə klassiklərimizin yaradıcılığı rəğbətlə qəbul olunmuş, diqqət mərkəzində olan bədii nümunələr kimi öz həqiqi qiymətini almışdır.
Tarix yerində
dayanmır, öz axarında davam edir. Yeni yaranan bədii əsərlər,
dövrün, zamanın bədii düşüncəsini
özündə əks etdirməklə yanaşı, həm
də özünəqədərki bədiiyyatdan da
qaynaqlanır. Ən başlıcası
odur ki, bədii düşüncənin, eləcə də
müasir bədii düşüncənin kökündə
klassik ədəbiyyat dayanır və klassik ədəbiyyatsız
ədəbiyyat tam deyil, yaxud da kökü qurumuş bir
ağaca bənzəyir. Bu mənada klassik ədəbiyyat
bizi həmişə ədəbiyyatın kökünə, dərinliklərinə
aparır. O ki qaldı müasir ədəbiyyata, bu ədəbiyyat
klassik ədəbiyyatın davamıdır. Təkcə
davamıdır desək, azdır. Həm də
ədəbiyyatımızın bu günüdür. Vaxt gələcəkdir ki, müasir ədəbiyyatın
özü zamanın süzgəcindən keçəcək
və daha dəyərli bədii nümunələri ilə
klassikləşəcəkdir. Ancaq bununla
belə, bütün zamanlarda klassik ədəbiyyatla müasir
ədəbiyyat arasında həmişə olduğu kimi,
zaman, məkan və mühit fərqləri görünəcəkdir.
Klassik ədəbiyyatla müasir ədəbiyyat
arasındakı zaman, məkan, mühit fərqlərini nəzərə
almaqla təhlil və tədqiq işlərinə meydan vermək
ədəbiyyat tarixinə də, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
də, ədəbi tənqidə də xeyir gətirə bilər.
Bu mənada "Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabı da çağdaş
yazıçılarımızın klassiklər və
müasirləri haqqında düşüncələrini əks
etdirməklə ədəbi mühitimiz üçün bir
hadisədir. "Nurlan" nəşriyyatında
2010-cu ildə çap olunmuş bu kitabın tərtibçisi
və son sözün müəllifi Sona Xəyaldır. Kitaba çağdaş yazıçıların
klassiklər və müasirləri haqqında yazdıqları
əlli məqalə daxil edilmişdir. Bu məqalələrin
müəlliflərini həm geniş oxucu kütləsi, həm
də ədəbi mühit çox yaxşı tanıyır
və qəbul edir. Doğrudan da, "Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabındakı imzalar - Rəsul Rzanın, Nigar Rəfibəylinin,
Anarın, Xəlil Rza Ulutürkün, Arif Əmrahoğlunun,
Firuzə Məmmədlinin, İsa Muğannanın, Məmməd
Arazın, Bəxtiyar Vahabzadənin, Kamal Abdullanın, Ramiz
Rövşənin, Vaqif Səmədoğlunun, Nizami Cəfərovun,
Elçinin, Əkrəm Əylislinin, Sabir Rüstəmxanlının,
Zəlimxan Yaqubun, Əzizə Cəfərzadənin, Fikrət
Qocanın, Rəfiq Zəka Xəndanın, Rafael Hüseynovun,
Nəriman Həsənzadənin, Qabilin, Balaş Azəroğlunun,
Qulamrza Səbri Təbrizinin, Bəkir Nəbiyevin, Cabir Novruzun,
Yaşar Qarayevin, Əli Kərimin, Çingiz Abdullayevin,
Mövlud Süleymanlının, Kamil Vəli Nərimanoğlunun,
Nəbi Xəzrinin, Afaq Məsudun, İsa İsmayılzadənin
imzası geniş oxucu kütləsinə və ədəbi
mühitə tanış olan imzalardır. Bu
imzaların klassiklər və müasirləri barəsində
söylədikləri fikirlər təkcə zamanın
sözü deyil, bütün zamanlar üçün həkk
olunmuş ədəbi-bədii düşüncə, əsasən
publisistik üslubda olan yazıçı sözüdür.
Əlbəttə, belə bir üslubda və
belə bir formada kitabın hazırlanmasının ideya rəhbəri
və təşəbbüsçüsü Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, xalq
yazıçısı Anar olmuşdur. Anar
müəllim həmişə klassik irsə böyük
sayğıyla yanaşan və bu yolda öz əməli
işi ilə seçilən
yazıçılarımızdandır. Odur
ki, Anar müəllimin bu ideyasını və təşəbbüsünü
alqışlayır və "Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabının məziyyətləri ilə bağlı fikirlərimi
oxucularla bölüşmək istəyirəm.
"Əsrlərdən
əsrlərə" kitabı Rəsul Rzanın "Uzaq ellərin
yaxın töhfələri" adlı məqaləsi ilə
başlayır. Bu məqalədə Füzulinin
yaradıcılığının fəlsəfi cövhərindən
bəhs olunmaqla yanaşı, Kərkük xoyrat, manilərindən
danışılır, onların bizim ruhumuza
yaxınlığı, bayatılarımıza
oxşarlığı, dil baxımından
doğmalığı, yalnız və yalnız tələffüz
və dialekt fərqləri ilə seçildiyi nümunələr
əsasında izah olunur. Məqalədə yazılır:
"Kərkük xoyrat və manilərindən mənə məlum
olan (R.Rza özünü nəzərdə tutur - B.X.) təxminən
1500-ə yaxın parça içərisində "əzizim",
"əziziyəm", "mən aşiq" sözləri
ilə başlayanları yoxdur. Bu cəhətdən
onlar bizim bayatılarımızdan fərqlənir. Lakin bu, Kərkük xoyratlarını bizim
bayatılardan və ağılardan ruh, forma, ifadə tərzi
cəhətdən heç də uzaqlaşdırmır".
Məqalədə qeyd olunur ki, dilimizin ahəng
qanununu öyrənmək, sözü yerində işlətmək,
cümlələrin düzülüşünü və
quruluşunu mənimsəmək işində folklorumuz ən
dəyərli qaynaqdır. O cümlədən məqalə
müəllifinə görə, "xoyrat və manilərdə
bu baxımdan zəngin nümunələr vardır".
Nigar Rəfibəylinin
"İşıqlı həyat həsrətində" məqaləsi
Azərbaycan qadınının şöhrətinə, şərəfinə
ayrı - ayrı qadın sənətkarlarının xidmətinə
həsr olunubdur. Onlardan Məhsəti Gəncəvinin, Pərnazın,
Natəvanın, Ağabəyim ağanın, Aşıq Pərinin,
fatma xanım Kəminənin və digərlərinin həyatı,
fəaliyyəti barədə yığcam məlumat əldə
edirik, eyni zamanda Nigar Rəfibəylinin qənaətini oxuyuruq:
"Azərbaycan şairlərini oxuyun, tanıyın, sevin. Onlar bu sevgiyə layiqdirlər".
"Dədə
Qorqud dühası" adlı məqalənin müəllifi
xalq yazıçısı Anardır. Anar müəllim bu məqaləsində
ana kitabımızın - "Kitabi-Dədə Qorqud"un xalqımızın həyat tərzini,
güzəranını ədəb- ərkanını, ruhunu,
dilimizin köklərini əks etdirdiyini qeyd edir. Məqalədə dastanın tarixinə, dilinə,
obrazlar sisteminə geniş yer verilir.
Anar müəllimin
"Əbədi Mirzə Cəlil" məqaləsində Cəlil
Məmmədquluzadənin həyatı,
yaradıcılığı barədə çox zəngin və
dəyərli məlumatlar vardır. Bundan başqa, "Əsrin
şairi" məqaləsində Anar müəllim Nazim Hikmətin
XX əsr dünya ədəbiyyatının ən
böyük şairlərindən biri olduğunu danılmaz həqiqət
kimi təhlil və təqdim edir.
"Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabında Xəlil Rza Ulutürkün üç məqaləsi
çap olunmuşdur: "Böyük mütəfəkkir
Nizami Gəncəvi" məqalələrində dünya
xalqlarının Nizami Gəncəvini bəşər mədəniyyətinin
nadir korifeyləri hesab etmələri, bəşəriyyətə,
ictimai tərəqqiyə xidmət edə biləcək
söz qüdrəti olduğu iftixarla xatırlanır. Xəlil
Rza Ulutürk "Səadət və döyüş
poeziyası" məqaləsində Süleyman Rüstəmdən
bəhs edir və onun barəsində yazır: "S.Rüstəmin
sənətkar xoşbəxtliyi bundadır ki, poeziyanın dərin
qatları sağlamdır, bu qatlar xalq, amma həqiqət,
ictimai tərəqqi adlanan anlayışların dirilik suyu ilə
yoğrulub".
Xəlil Rza Ulutürk
"Sanki bir dağ yıxıldı" məqaləsində
isə Məhəmməd Hüseyn Şəhriyarın
poeziyasının qüdrətindən, estetik dəyərindən,
ümumtürk və islam dünyası ilə
genetik bağlılığından ürək
yanğısıyla bəhs edir.
Kitabda Arif Əmrahoğlu
"Xaqani" məqaləsi ilə çıxış
edir. Xaqani
yaradıcılığında sosial-ictimai problematikaya,
azadlıq probleminə can atmaq istəyinin fəlsəfəsi
açıqlanır. Məhz Xaqaninin şikayəti,
gileyi, azadlığa can atmaq istəyinin Xaqani fəlsəfəsindən
qaynaqlandığı dərindən təhlil olunur.
Firuzə Məmmədlinin
"Milli poeziyamızın qadın
başlanğıcı" məqaləsində Məhsəti
Gəncəvinin yaradıcılığında bədii
informasiya yükünün poetik tutumuna xüsusi olaraq fikir
verilir.
İsa Muğannanın
"Nəsimi" məqaləsində Nəsimidən "O
öz şəxsiyyətinin qiymətini bilən adam idi" məqaləsində isə Ənvər
Məmmədxanlının ədəbi simasından bəhs
olunur. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki,
Kamil Vəli Nərimanoğlunun "Ənvər müəllim,
bizim Ənvər müəllim" məqaləsində də
Ənvər müəllimin
yaradıcılığındakı dünyəvilik,
unikallıq, təkrarsızlıq özünəməxsus
xüsusiyyətlər kimi xarakterizə olunur. Onu da qeyd edək ki, Mövlud Süleymanlının
"O səsi indi də eşidirəm..." məqaləsi də
Ənvər Məmmədxanlıya həsr olunmuşdur.
Nəsimi əsərlərini
xalqa yaxınlaşdıran ən mühüm cəhətlərin
onun yaradıcılığının fəlsəfəsi və
sənətkarlığı ilə
bağlılığı Məmməd Arazın "Nəsimi
əsərlərinin nəsimi" məqaləsində
müxtəsər şəkildə oxuculara
çatdırılır. Məmməd Arazın
"Həmişə müasir şair" məqaləsi də
kitabda çap olunmuşdur. Və burada S.Vurğun
poeziyasından söhbət açılır: "... S.Vurğun poeziyası bir kərpicini təbiətdən,
bir kərpicini cəmiyyətdən götürmüş sənətkarın
möhtəşəm qalasıdır".
"Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabında Hüseyn Cavidlə bağlı Rəfik Zəka Xəndanın
"Hüseyn Cavid" və Rafael Hüseynovun "Vaxtdan
uca" məqaləsi maraqlıdır. Maraqlıdır, ona görə
ki, bu məqalələrdə Hüseyn Cavidin Azərbaycanın
mənəvi varlığını təmsil etməsi,
enişli-yoxuşlu bir yaradıcılıq yolu keçməsi,
həyatda da, sənətdə də öz yolunu getdiyi bədii
faktlar əsasında oxuculara çatdırılır.
Bəkir Nəbiyevin "Qərib
bülbül susmayacaq" məqaləsi
Çingiz
Abdullayevin "Sənətkarın taleyi və həyatı"
məqaləsi Mirzə İbrahimovun şəxsiyyət və
yaradıcılıq yoluna həsr olunmuşdur. Məqalədə
yazılır: "Mirzə İbrahimov ədəbiyyatımızda
unikal hadisədir. Yəqin ki, biz ona XX
yüzilliyin ən görkəmli Azərbaycan nasirlərindən
biri deyəndə yanılmırıq. O, hələ Cəfər
Cabbarlı, Hüseyn Cavid sağ ikən öz ədəbi fəaliyyətinə
başlamışdır. O, Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Mehdi Hüseyn, Süleyman Rəhimov, Rəsul Rza
və başqalarıyla bir yerdə işləmişdir.
Öz uzun həyatı
boyu o, Stalinlə, Xruşşovla, Brejnevlə, Qorbaçovla təmasda
olmuşdur.
Bağırovun, Voroşilovun müavini işləmişdir...
Onun qeyri-adi yaddaşına uzun həyat yolunda
rastlaşdığı minlərlə insanın adı həkk
olunmuşdur".
"Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabında Elçinin "Mənim fikirlərim
haqdır...", "Şəxsiyyət və istedad" məqalələri
orijinallığı ilə seçilir. Mirzə fətəli
Axundovun və Cəfər Cabbarlının həyatı və
yaradıcılığı haqqında olduqca duyğulu bir təəssürat
yaradan bu məqalələr bu şəxsiyyətlər barəsində
ictimai fikrin formalaşmasında olduqca dəyərlidir.
Nizami Cəfərovun "Əli
bəy Hüseynzadə, yaxud millətin romantik mütəfəkkiri",
"Vidadidən Vaqifə", Kamal Abdullanın "Hamı səni
sevənlər burdadı... yaxud Şah İsmayıl Xətai",
"Ada sahibi", Sabir Rüstəmxanlının "Həsən
bəy Zərdabinin ədəbiyyat yolu", Zəlimxan Yaqubun
"Aşiq şerinin Füzulisi", Vaqif Səmədoğlunun
"Buz məqbərə", Əkrəm Əylislinin
"Qorxusuzluq", Fikrət Qocanın "Yuxarıda Allah təkdir",
Qabilin "Füzuli yadigarı", Afaq Məsudun "Qədim
musiqi əfsanəsi", Yaşar Qarayevin "Yeni
dövrün satirası" məqalələri olduqca səmimi,
oxucunu ələ ala bilən, ədəbi düşüncənin
qarşısında üfüqlər açan faydalı
yazılardır. Əlbəttə, bu məqalələrin
hər birini oxumaqla klassiklərin həyat və
yaradıcılığının zənginliyini bir daha təsdiq
etməli oluruq.
Əslində
bu tipli kitablar oxucunu maarifləndirir. Belə ki, Azərbaycan
ədəbiyyatının müxtəlif dövrlərində
yaşayıb-yaratmış sənətkarların həyat və
yaradıcılıq yolu barəsində məlumat almaq
baxımından bu tip kitablar qaynaq rolunu oynayır.
"Əsrlərdən-əsrlərə"
kitabının qiymətli olması bir də onunla
bağlıdır ki, hansı klassik barəsində nə
yazılıbsa, o dərin müşahidəyə, təhlilə
və ürəkdən deyilən sözə, fikrə
söykənir. Belə olduğundan tam əminliklə deyə
bilərik ki, bu kitab həm ədəbi mühitimizin, həm də
geniş oxucu kütləsinin marağına səbəb
olacaqdır. İnanırıq ki, gələcəkdə
də bu qəbildən olan məqalələr toplu şəklində
çap ediləcək, ədəbi mühitə,
bütövlükdə oxuculara ərməğan
olunacaqdır.
Buludxan XƏLİLOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 5 noyabr.- S.5.