Trilogiyanın birincisi
Böyük yaradıcılıq ənənələrinə
malik olan Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı
üçün 2010-cu il çox əlamətdar bir il
olmuşdur. Bütün Azərbaycan xalqı, Yaxin Şərqdə
və bir sıra Avropa ölkələrində isə
Üzeyir Hacıbəyli irsini sevənlər kimi bu teatr da dahi
bəstəkarın 125 illik yubileyini bayram etmiş, elə həmin
ovqatla da özünün 101-ci mövsümünə qədəm
qoymuşdur. Yaradıcı heyət bu əlamətdar tarixləri
yeni sənət uğuru ilə qarşılayaraq bu günlərdə
Üzeyir bəyin "Ər və arvad" operettasını
təzə quruluşda tamaşaçılara göstərmişdir.
"Ər və arvad" ilk dəfə 100 il öncə, yəni, elə yazılmış olduğu 1910-cu ildə - may ayının 24-də Bakıda, Nikitin qardaşlarına məxsus sirkin səhnəsində tamaşaya qoyulmuşdu. Bəstəkarın gənc, istedadlı dostu, tragik rolların tanınmış ifaçısı və görkəmli rejissor Hüseyn Ərəblinski tamaşaya quruluş vermiş, Mərcan bəy rolunda Məcnun rolunun məşhur ifaçısı Hüseynqulu Sarabski, Minnət xanım rolunda Leyli rolunun məşhur ifaçısı Əhməd Ağdamski, Kərbəlayi Qubad rolunda məşhur komik Mirzağa Əliyev, Səfi rolunda isə Nofəl rolunun tanınmış ifaçısı Hənəfi Terequlov oynamışdılar. O zaman Bakıda çıxan "Kaspi" və "Tərəqqi" qəzetlərində tamaşanın uğurla keçdiyi qeyd olunmuşdur. 26 may 1910-cu il tarixli "Kaspi" qəzetində göstərilirdi ki, həmin tamaşanın ikinci pərdəsi bitdikdən sonra Üzeyir bəy səhnəyə dəvət olunmuş, "Nicat" cəmiyyətinin rəhbərliyi tərəfindən təbrik edilmiş, ona adres və hədiyyə verilmişdir. Beləliklə də "Ər və arvad" operettasının ilk dəfə tamşaya qoyulduğu gün Azərbaycanda musiqili komediya teatrının təməlinin qoyulduğu gündür.
Sözü gedən əsər, "O olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan" da buraya daxil olmaqla Üzeyir bəyin operettalar trilogiyasının birinci nümunəsi olub təkcə onun yaradıcılığında deyil, Azərbaycan musiqili teatrının tarixində də əlamətdar hadisələrdən biri kimi şərəfləndirilir.
Ü.Hacıbəylinin bəstə
yaradıcılığında opera yüksək mövqe
tutsa da, bir dramaturq olaraq o, daha çox komediyaları ilə məşhurdur.
"Ər və arvad", özəlliklə də "O
olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan"
Avropa dramaturgiyası və milli ədəbi ənənələrimiz,
xalq yumorumuz zəminində, həm də çox böyük istedadla yazıldıqları
üçün ədəbi-ictimai firkin qiymətli nümunələri
kimi ədəbiyyatımızın tarixinə daxil oldular.
Üzeyir bəyin şuxluq və məlahəti ilə
seçilən tamamilə təzə, misilsiz komediyaları
olmadan keçən əsrin əvvəllərindəki Azərbaycan
ədəbi-ictimai şüuru, bədii obrazlı təfəkkürü,
milli-mənəvi mentaliteti xeyli natamam görünərdi.
Adı çəkilən əsərlər indi artıq
sanballı tarixə malik olan Azərbaycan komediyasında yeni
bir mərhələnin başlanğıcı oldu.
***
"Ər və arvad"ın fabulası keçən əsrin əvvəllərində burjualaşma meyllərinin qüvvətləndiyi Azərbaycan şəhərləri üçün səciyyəvi olan qalmaqallı bir əhvalat üzərində qurulub. Ortabab bəylərdən Mərcan arvadından narazıdır və onu boşamaq, yenidən evlənmək, həm də bu işdə maddi zərər çəkməmək, əksinə, uğurlu, varlı-karlı namizəd tapsa, hətta qazanmaq niyyətindədir. Lakin qarşısına çıxan bir problem bu sövdanı həyata keçirməkdə ona ciddi surətdə mane olur: evlənəndə kəbin pulu kimi yazdırdığı beş min manatı Minnətə nəqd ödəməsə, boşanmaq məsələsi baş tuta bilməz. Bəyin isə əvvəlki imkanları yoxdur. O, xərclədiyini xərcləyib, uduzduğunu uduzub və indi müflisləşmək ərəfəsindədir. Buna görə də əlində olan məhdud imkanlarından bu qədər pulu Minnətə verməmək üçün yollar axtarır. Bəy çox istəyir ki, arvadı öz xoşu ilə "kəbinim halal, canım azad" deyib evdən getsin və o da təzədən evlənmək qayğıları ilə məşğul olsun. Bu işdə Kəblə Qubad Mərcan bəyə kömək etməyə, yəni Minnətlə evlənməyə söz verir; bu şərtlə ki, sözü gedən məbləğin yarısı ona çatsın.
Lakin el
arasında deyildiyi kimi, "daş qayaya rast gəlir". Ərinin bəd
niyyətini başa düşən Minnət xanım elə məharətlə
kələk qurur ki, bir tərəfdən guya ərindən
boşanır, digər tərəfdən də onu yenidən
Mərcan bəyə… gəlin gətirirlər. Bəylə Kəblə Qubad zəlil və xar olub
peşman-peşman başlarına döyürlər.
Mərcan bəy
öz təhsili, tərbiyəsi ilə o qədər fərqlənməsə
də, orta səviyyədə savadı var, hərdən qəzetə
də baxır. Bir çox bəy ailələrinə qənim
kəsilmiş iki böyük qəbahətin ikisi də onda
var. O, qumarbazdır. Tez-tez iri məbləğdə
pul uduzur. Hərdən qumarbazlar
"tükünü yolub" onu bir günə qoyurlar ki, qəzet
almağa belə pulu qalmır. Mərcan bəyin
ikinci çox ciddi qəbahəti isə
şorgözlüyüdür. Evində
Minnət xanım kimi gözəl-göyçək,
ağıllı arvadı ola-ola gözü orda-burdadır,
yenidən evlənmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxır. Buna görə də
"yalançının tamahkarı aldatması" məsəlində
olduğu kimi möhkəmcə adlanır. Özündən xeyli yaşlı dostu Kərbəlayi
Qubad da Mərcan bəylə bir bezin qırağıdır və
elə onun kimi də tamahkardır. Təklif olunan
"al-ver"də bir-iki min manat "irəli düşəcəyinə"
inanan Kərbəlayi Qubada elə bu kifayət edir ki, Mərcan
bəyin boşamaq niyyətində olduğu arvadına evlənməyə
razılıq versin və axırda özünü pis günə
qoyan macəralar girdabında batıb biabır olsun. Guya artıq taleyi həll olunmuş 2500 manat pulun əlinə
gəlməsini sürətləndirmək üçün
"qoca köpək" bərk aldanır.
Paltarını dəyişib xanımının bahalı
çarşafına bürünmüş qulluqçu
Gülpərinin Minnət xanım olduğunu güman edərək,
gah "dəvə kimi nərildəyə-nərildəyə",
gah "xoruz kimi banlaya-banlaya", gah da "qoç kimi mələyə-mələyə"
"sevgilisinin" başına dolanır və etiraf edək
ki, bununla da çox şiddətli istehza və
gülüş obyektinə çevrilir.
Minnət
xanım əri ilə müqayisədə ağıllı,
ayıq-sayıq, fəal bir qadındır. Mərcan bəylə
davranışlarında bəzən
çılğınlığa, kobud ifadələrə yol
verdiyinə baxmayaraq, o öz fərasəti, tədbirli
olması ilə tamaşaçıda rəğbət
oyadır. Ərinin tamahkarlığı
ucbatından ailəsinin fəlakətə sürükləndiyini
başa düşən Minnət xanım buna yol verməmək
üçün öz nökər və
qulluqçularını da konfliktə cəlb edərək,
özəlliklə də Gülpəri və Səfinin
yaxından köməyi ilə Mərcan bəyin müdhiş
niyyətini puça çıxarır. Minnət
xanım belə hesab edir ki, qurduğu kələk nəticəsində
Mərcan bəyin başı daşdan-daşa dəyəcək
və o, öz pis əməllərindən əl çəkib
yaxşı ər olacaqdır. Bir oxucu və
tamaşaçı kimi fikirləşirəm ki, ailə
ocağını sönməyə qoymamaq, yolunu azmağa
meyllənən ərini vaxtında düz yola qaytarmaq
üçün səy göstərmək hər bir ləyaqətli
qadının borcu və övlad tərbiyəsi kimi ən
vacib vəzifəsidir.
Bu
münaqişədə Minnət xanımın qələbəsinin
kökündə ilk növbədə onun öz intellektual
keyfiyyətləri və Mərcan bəyin xasiyyətinin
mühüm cəhətlərini yaxşı bilməsi durur. Minnət
xanım bilir ki, onun əri gecə-gündüz öz
var-dövlətini artırmaq haqqında fikirləşir və
tamahı güclü olduğundan nə yolla varlanmağın
onun üçün bir o qədər də böyük fərqi
yoxdur. Belə olduğu üçün də ərinin
həmin zəif damarına təsir göstərmək məqsədi
ilə varlı bir qadının adından yazdığı
bu uydurma məktub öz taleyüklü rolunu oynayır:
"Ey mənin ruhi-rəvanım Mərcan bəy! Bir dəfə səni gördüm, aşiq oldum.
İkinci dəfə gördüm, dəli oldum.
Üçüncü dəfə gördüm,
tab gətirə bilmədim və bu kağızı sənə
yazdım. Əgər sən iltifat edib məni almasan və
məni özünə arvad etməsən, dəli-divanə
olub çöllərə düşəcəyəm, ah-naləm
səni tutacaq… Mən 23 yaşında bir nazəninəm
ki, dərdimdən ölənlər çoxdur; amma mən də
sənin dərdindən ölürəm. Əgər
məni alsan, 200 min manatlıq malımı da sənə
qurban edərəm".
Məhz bu 200
min manatlıq var-dövlətə sahib olmaq Mərcan bəyi
daha da cəsarətləndirir və o, çoxdan bəri əlindən
cilov gəmirdiyi arvadını çağırıb onu
boşamaq qərarına gəldiyini elan edir. Varlanmaq ehtirasının
şiddəti Mərcan bəyin gözünü elə tutub,
beynini elə iflic edib ki, qurama məktubdakı saxta üslubun,
şit və bayağı "sevgi" etiraflarının
mahiyyətinə vara bilmir.
* * *
Üzeyir bəyin
komediyaları üçün səciyyəvi olan bir cəhət
- komik və dramatik ünsürlərin tənasübü,
üzvi qarşılıqlı əlaqəsi məsələsi
"Ər və arvad"dan başlayaraq trilogiyanın
bütün nümunələrində özünün
ardıcıl uğurlu həllini tapmışdır. Birinci
komediyasında müəllif haqlı olaraq hadisələrin
inkişafında komizm məqamlarına üstünlük
verir və bunun hesabına əsərə olan
tamaşaçı marağını qüvvətləndirir.
Elə ilk səhnələrdən lirik əhval-ruhiyyə
öz yerini komik ovqata tərk edir, səhnə içində
səhnə, çarşab altında özgənin roluna girmək
kimi vasitələr süjetdə məzhəkə ahəngini
xeyli qüvvətləndirir.
Əsərdəki
komik ovqatı təmin edən vasitələrdən biri də
ifa olunan mahnıların (xor da buraya daxildir) mətnidir. Məlum
olduğu kimi, "Koroğlu"dan və "Şeyx Sənan"dan
savayı bütün səhnə əsərlərinin
librettosunu, o cümlədən də mahnı mətnlərini
Üzeyir bəy özü yazmışdır. "Ər və arvad"dakı mahnılar da təsdiq
edir ki, bu mətnlər səriştə ilə tərtib
edildiyindən tamaşanın əsas məqsədinə,
obrazların xarakterinin açılmasına kömək edir,
başlıcası isə, hadisələrin gülüş
müstəvisində daha yaxşı qavranmasına səbəb
olur. Üzeyir bəy özünün konkret melodiyasına
yatımlılıq baxımından uyarlı
ölçülər daxilində mətn hazırlamaqla
yanaşı, həm də ona nail olurdu ki, hər bir konkret mətn
həsr edildiyi bu və ya digər tipin portret cizgilərini
tamamlasın. Birinci pərdənin sonunda Minnət xanım cəmiyyətə
müraciətlə öz vəziyyətindən şikayətlənərkən
xor ona təskinlik verir, Mərcan bəyin tezliklə peşman
olacağını deyir və fürsətdən istifadə
edərək bu çirkin oyunlarda özünə məxsus
payı olan eybəcər Kərbəlayi Qubadın da
payını verir:
Ağzı bir çuval,
boynu şam piyi,
Başı gərmək,
burnu yelpənək,
Əbləhin biri - Kəblə
Qubad
İstəyir
gələ xanıma kələk.
Burada Kəblə
Qubadın başı gərməyə, boynu isə yanmaqda
olan şamın piyinə bənzədilmişdir. Məlum
olduğu kimi, gərmək bostan bitkisi olan yemişin dişləri
tökülmüş yaşlı adamların yediyi yumşaq
bir növüdür və vaxtında yeyilməsə çox
tez xarab olur. Şam piyi də surətlə
yanıb gödəlir və baxanların gözləri
önündəcə tələf olur. Sübut
etməyə ehtiyac yoxdur ki, ahıl vaxtında arvadının
üstünə bir arvad da almaq istəyən, həm də bu
işdə pul qazanmaq niyyətində olan əbləh Kəblə
Qubadın portret cizgiləri bu dörd misrada aydınca
görünür.
Beləliklə
də "Ər və arvad" komediyası Üzeyir bəyin
xəlqi musiqisi ilə vəhdətdə incəsənət
tariximizdə özünəməxsus səhnə taleyini
yaşayır.
"O olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan"ın hələ mövcud
olmadığı çağlarda bu əsər çox
intensiv surətdə tamaşaçılara
çatdırılmışdır. Teatr tarixinə
dair mənbələrin də dönə-dönə qeyd
etdiyi kimi, "Ər və arvad" uzun müddət Azərbaycan
səhnəsindən düşməmiş, Naxçıvan,
Ağdam, Ağdaş teatrlarında da tamaşaya qoyulmuş,
keçən əsrin ortalarından etibarən bir növ diqqətdən
kənarda qalmışdır.
* * *
İlk tamaşasından 100
il keçdikdən sonra Musiqili Komediya Teatrımız məşhur
trilogiyanın ilk nümunəsinə yenidən müraciət
edib onun əsasında maraqlı bir tamaşa meydana qoymuş,
dahi bəstəkarın və dramaturqun 125 illiyi geniş qeyd
olunduğu günlərdə onun yaradıcılıq irsinə
qədirşünas münasibətini bir daha nümayiş
etdirmişdir.
Bəzi digər
tamaşaları ilə haqlı nüfuz qazanmış Yusif Əkbərov
"Ər və arvad"a maraqlı bir quruluş vermiş,
orijinal hadisələr, bir-birindən maraqlı
görüşlər, gözlənilməz dönüşlərlə
cazibədar olan bir tamaşa yaratmağa nail olmuş,
istisnasız olaraq bütün ifaçıları əsərin
izlədiyi əsas əxlaqi-mənəvi mətləblərin
açıqlanmasına yönəldə bilmişdir (Təsadüfi
deyil ki, qardaş Türkiyədə rejissora yönətmən
deyirlər).
Üzeyir bəy
bu ilk Azərbaycan operettasını qələmə alarkən
Bakıda peşəkar səhnə xadimlərinin
azlığını, özəlliklə də qastrol səfərlərinin
məlum mürəkkəbliklərini nəzərə alaraq əsərini
cəmisi altı əsas obraz üzərində qurmuşdu. Y.Əkbərov
isə səhnəyə ən azı 40 nəfər aktyor
çıxarmışdır (hələ mən
orkestrantları nəzərə almıram). Bir
möcüzə baş versəydi, böyük bəstəkar
və dramaturqumuz canlanıb bu tamaşanı seyr etsəydi,
yüz il ərzində teatr sənətimizin
həm kəmiyyət, həm də keyfiyyət
baxımından necə inkişaf etdiyini görər və
xalq arasında deyildiyi kimi, onun "ürəyindən tikan
çıxardı." Quruluşçu
rejissor dramaturqun iştirakçılar sırasında qeyd
etdiyi "qeyri nökərlər" arasından üç
nəfəri önə çıxarmış, onları
aşbaz, süpürgəçi, suçu kimi fərqləndirib
tamaşanın dinamikasını daha da
canlandırmışdır. Əlməmməd
Novruzov, Ağaxan Şərifov, xüsusilə də Hüseyn
Əlili bu üçlükdə öz rollarını
çox fərasətlə oynayırlar. Lakin
tamaşadakı təlxək (ifaçının öz
işinin öhdəsindən bacarıqla gəldiyinə
baxmayaraq) tamamilə artıq təsir bağışlayır.
Üzeyir bəy haqlı idi. Axı təlxək Avropada da, yaxın Şərqdə
də adətən kralların, şahların saraylarında
olardı və onlar da XX əsrin əvvəllərində
artıq ömürlərini başa vurmaqda idilər. 1910-cu illərin Bakı şəraitində,
müflisləşmiş Mərcan bəyin evində təlxəyin
nə işi vardı? Bu da
maraqlıdır ki, təlxək, onun
ifaçısının adı tamaşanın çap olunub
paylanmış proqramında da yoxdur. Çox güman
ki, Yusif müəllim heç bir səhnədə heç
bir obrazla ünsiyyət saxlayıb kəlmə kəsməyən
təlxəyi bir eksperiment kimi tamaşaya salıb ki,
özünü doğrultmasa, asanlıqla ixtisar edə bilsin…
Ən
istedadlı və təcrübəli rejissorlar da etiraf edirlər
ki, tamaşanın əsas ağırlığı bir qayda
olaraq aktyorların çiyninə düşür və
yönətmənin bütün yaradıcılıq təşəbbüsləri,
novatorluğu ancaq o zaman səmərə verir ki, tamaşada
öz işinin həqiqi ustası olan sənətkar aktyorlar
oynayırlar.
Bu cəhətdən "Ər və
arvad"ın yubiley tamaşasının bəxti gətirmişdir.
Dediyimə inanmaq üçün aşağıdakı
siyahıya bir nəzər salmaq kifayətdir:
Mərcan bəy - İlham
Namiq Kamal
Kərbəlayi Qubad -
Yaşar Nuri
Minnət xanım - Afaq Bəşir
qızı
Səfi - Arif Quliyev
Arvad - Fatma Mahmudova
Gülpəri - Gülcahan
Salmanova…
Bir tamaşada
altı aparıcı obrazın beşini respublikamızın
xalq artistləri koqortasının ən görkəmli təmsilçiləri
ifa edir və istedadlı, peşəkar aktrisa Gülcahan
xanım da öz böyük həmkarlarından geri
qalmır.
Ömrünün
və sənətinin yeni çiçəklənmə mərhələsinə
qədəm qoyan Yaşar Nuri həmişə olduğu kimi,
bu tamaşada da yüksək sənətkarlıq nümunəsi
nümayiş etdirir. Musiqi təcrübəsində mütəxəssislər
kamerton deyilən kiçik bir cihazdan istifadə edirlər.
Hər hansı bir alət kökdən
düşdükdə onu lazımi notda kamertonun
çıxardığı səsə müvafiq olaraq
kökləməklə işi yoluna qoyurlar. Bu tamaşadakı demək olar ki, bütün
aktyorlar, bəlkə də heç bir-biri ilə məşvərət-məsləhət
etmədən özlərini Yaşar Nurinin oyununa kökləmişdilər.
Tamaşaçıların sevimlisi olmaq əlbəttə,
şərəfli işdir, lakin bu işin bəzi mürəkkəblikləri
də var. Yaşarın səhnədə görünməsi,
əsas dialoqları, hətta ilk baxışda adi görünən
replikaları da davamlı gülüş və
alqışlarla qarşılanır. Bu, əlbəttə,
böyük aktyorun halalca haqqıdır. Amma
bəzən sürətli alqışlar tamaşanın ritminə
müəyyən dərəcədə təsir göstərir,
onu bir qədər ləngidir. Ustad sənətkarımız
özünün tapdığı bir jesti, mimikası, yaxud həyəcanlı
nidası ilə bu vəziyyətdən çıxır, səhnə-tamaşaçı
münasibətlərini tənzim edərək oyununu davam
etdirir, beləliklə də dərhal hər şey yoluna
qoyulur.
"Ər və
arvad" operettasındakı bütün hadisələr Mərcan
bəylə Minnət xanım arasındakı konfliktin ətrafında
cərəyan edir və onları çox mürəkkəb
psixoloji məqamlarda qarşılaşdırır. Müasir Azərbaycan
səhnəsinin, özəlliklə komediya
tamaşalarımızın iftixar mənbəyi olan Afaq Bəşir
qızı və İlham Namiq Kamal bu mürəkkəb
qarşılaşma səhnələrini istedadla oynayır,
şarja yol vermirlər. Var-dövlətini artırmaq
üçün halal-hazır arvadını boşayıb təzə
arvad almaq eşqinə düşmüş hərdəmxəyal
Mərcan bəyin və öz düşünülmüş
hərəkətləri ilə bu ədalətsiz
sövdanın qarşısını alan
ağıllı-tədbirli Minnət xanımın daxili aləmi
bu sayılıb-seçilən məşhur aktyor və
aktrisanın ifasında böyük uğurla çözələnir.
Onların hər biri öz qiyamət ifası ilə
tamaşaçıları valeh edir. Afaq Bəşir
qızı xanımın dərzisi qismində Kəblə
Qubadla üz-üzə gəlib ona iynə
batırdığı səhnədə, eləcə də
yad qadın və təzə gəlin qiyafələrində Mərcan
bəylə qarşılaşdığı səhnədə
sarsıdıcı oyun nümayiş etdirərək
tamaşaçılar tərəfindən böyük hərarət
və məhəbbətlə qarşılanır. İlham Namiq Kamal isə bir-birinə zidd olan psixoloji
durumları, özəlliklə "yad qadından"
aldığı məktubun məzmunundan havalandığı
məqamları çox təsirli oynayır, obrazın
davranışındakı qrotesk məqamlarını
xüsusi bacarıqla tamaşaçılara
çatdırır.
Arif Quliyev bu
tamaşada da özünəxas oyun üslubuna sadiq qalır,
lakin rejissorun incəliklə tapdığı ayrı-ayrı
məqamlarda populyar sənətkarımız bu üslubu yeni
çalarlarla daha da zənginləşdirir. Eyni xoş təəssüratı
biz Arvad rolunda bütün tamaşa boyu bircə kiçik
epizodda səhnəyə çıxan fatma xanım
Mahmudovanın da oyunundan aldıq.
Musiqili Komediya Teatrı rəhbərliyinin
müraciətinə əsasən Üzeyir Hacıbəyli ev
muzeyinin direktoru, bəstəkar, əməkdar incəsənət
xadimi Sərdar Fərəcov partiturası
qalmamış, klavirləri də tam halda əldə olmayan
"Ər və arvad" operettası üzərində bərpa
işi aparmış, birsəsli xor nümunələrinin ikisəsli
və dördsəsli variantlarını da işləyib
yazmışdır. O, əsərin klavirində olmayan bir
neçə musiqi parçasını tapıb bərpa
etmiş, bütünlükdə onun musiqisini yenidən
orkestrləşdirmişdir.
Beləliklə də quruluşçu rejissor Yusif Əkbərovun, dirijor Nazim Hacıəlibəyovun, əməkdar rəssam Eldar Qurbanovun, baletmeyster Zakir Ağayevin, xormeyster Vaqif Məstanovun, konsertmeyster Lətifə Qasımovanın, tamaşaya dəxli olan digər yaradıcı qüvvələrin, orkestr ifaçılarının birgə səyi, gərgin əməyi nəticəsində "Ər və arvad" tamaşası müvəfəqiyyətlə özünün səhnə həyatının ikinci mərhələsinə qədəm qoymuşdur
P.S. Sənətşünaslıq doktoru, professor Məryəm xanım Əlizadə tamaşadan əvvəl söylədiyi müfəssəl sözdə "Ər və arvad"ın yazılması və ilk tamaşası tarixinə işıq salmaqla yanaşı, onda qaldırılan bəzi əxlaqi-mənəvi problemləri də açıqlamış, yaradıcı heyəti tamaşaçılara təqdim etmişdir. Belə hesab edirəm ki, gələcəkdə də klassiklərin əsərlərinin tamaşasından öncə Məryəm xanım, İnqilab Kərimov, İsrafil İsrafilov kimi peşəkar teatrşünasların səriştəli "ön söz"lə çıxış etməsi teatr həyatımızda gərəkli və maraqlı ənənəyə çevrilə bilər.
Bəkir Nəbiyev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 22 oktyabr.- S.1, 2.