Sosrealizm bizə nə verdi?
(Əvvəli ötən sayımızda)
Sosrealizmin inzibati surətdə
ədəbiyyata tətbiqində, ölkəni
bürümüş "ifşa"çılıq
kompaniyasında, Sistemin öz meyarları ilə ədəbiyyatı
qiymətləndirmə prosesində və s.-də
Yazıçılar İttifaqının iştirakı barədə
danışmaq açıq qapını döymək kimi bir
şeydir, ancaq bütün bunlarla bərabər, Sistemin
yaratdığı və daimi diqqətlə nəzarət
etdiyi həmin Yazıçılar İttifaqının
SSRİ miqyasında, xüsusən müttəfiq (misal
üçün Azərbaycan), eləcə də muxtar
respublikalarda (Tatarıstan, Başqırdıstan,
Dağıstan və s.) gördüyü işi, göstərdiyi
fəaliyyəti bu gün yalnız tənqid obyekti kimi təqdim
etmək tarixi obyektivlikdən uzaqdır və məsələyə
üzdən yanaşmanın göstəricisidir. Mən müttəfiq və muxtar respublikalarda
Yazıçılar İttifaqlarının əhəmiyyətini
xüsusi vurğuladım, çünki bu yerdə söhbət
milli dillərin inkişafında, hətta bəzi bölgələrdə
yazılı ədəbiyyatın ilk nümunələrinin
yaradılmasında bu təşkilatın fəaliyyətindən
gedir. Hərgah hər hansı bir dildə
ilk dəfə hekayə yazılırsa, bu hadisənin əhəmiyyəti
müqabilində onun hansı ədəbi metodda - indiki halda
sosrealizmdə - yazılması, mənim fikrimcə, əhəmiyyətsiz
bir şeydir.
Mən Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının milli mənliyimizin, ədəbi-bədii
dəyərlərimizin nəinki qorunub saxlanmasında,
bunların inkişaf etdirilməsində oynadığı
müstəsna rol barədə ayrıca yazmışam (bax:
"Yazıçılar Birliyi, ədəbiyyatımız və
özümüz" - "525-ci qəzet", 18 fevral 2010) və
yenidən təkrara varmaq istəmirəm. Yalnız
onu deyə bilərəm ki, Azərbaycanı müstəqilliyinin
bərpasına aparan keşməkeşli yolda bütün
ziddiyyətləri, mürəkkəbliyi, paradoksları, bəzi
hallarda eybəcərlikləri ilə bərabər, Sistemin
tüğyan etdiyi 1930-40-50-ci illərdə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının yeganə milli
özünüifadə mənbəyi kimi əhəmiyyətli
və əlamətdar fəaliyyəti şəxsən mənim
üçün mübahisəsizdir.
"Əlamətdar"
sözünü də təsadüfən işlətmirəm.
Ədəbiyyat
nədir?
İkicə sözlə desək:
istedadın ifadəsi.
Sistemin
sosrealizm vasitəsilə ədəbiyyatı idarə etməyə
çalışması, əslində, istedadı idarə
etmək istəyi və hərisliyi idi.
İstedad sahibini məhv etmək
olar (Mikayıl Müşfiq), onu siyasi-ideoloji baxımdan
fanatikləşdirmək olar (Mehdi Hüseyn), istedadın
müəyyən hissəsini "özününküləşdirmək"
olar (ədəbiyyatımız partiya rəhbərlərinin,
yaxud da Kreml ulduzunun vəsfi əvəzinə daha artıq -
"Vaqif"lərə - Səməd Vurğun, "Cənub
şeirləri"nə - Süleyman Rüstəm, "Rənglər"ə
- Rəsul Rza - sahib ola bilərdi), ancaq sosrealizmin təcrübəsi
bir daha sübut etdi ki, istedadı tam şəkildə ram etmək
mümkün deyil.
Elə buna görə də
bu gün - Sistemin (və sosrealizmin) süqutundan 20 il keçəndən
sonra da Mikayıl Müşfiqin və Səməd Vurğunun,
Süleyman Rüstəmin və Rəsul Rzanın, Süleyman
Rəhimovun və Mir Cəlalın, Mirzə İbrahimovun və
Əbülhəsənin, Əli Vəliyevin və Osman
Sarıvəllinin, Mehdi Hüseynin (ilk əsərlərindən
olan "Kin" povestini və son romanı olan "Yeraltı
çaylar dənizə axır"ı xatırlayaq) və
İlyas Əfəndiyevin, İsmayıl
Şıxlının və İsa Hüseynovun, Bəxtiyar
Vahabzadənin və Əli Kərimin, Məmməd Arazın və
İsa İsmayılzadənin və başqalarının
yaradıcılığı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
(və ümumiyyətlə, Azərbaycan ədəbiyyatının!)
bədii-estetik baxımdan bu və ya digər dərəcədə
ciddi faktları olaraq qalır və şəxsən mənim
buna şübhəm yoxdur ki, həmişə də qalacaq,
çünki ədəbiyyat dilində
yazıldığı və varlığını ifadə
etdiyi xalqın tarixi və taleyi kontekstində qiymətlidir.
Əlbəttə,
sistem güclü idi və onun həmləsinə tab gətirmək
üçün həmin gücə də ekvivalent istedad tələb
olunurdu. Bəzən
qəribə bir mənzərə yaranırdı: eyni bir əsərdə
həm sosrealizmin tələbləri, həm də istedadın
təhriki ilə sosrealizmin tələblərinə o qədər
də doğma olmayan bədiyyat tələbləri öz ifadəsini
tapırdı. "Bir gəncin manifesti" (Mir Cəlal)
romanını xatırlayaq: bir tərəfdən fon olaraq inqilabi mövzu, o biri tərəfdən,
misal üçün, Bahar kimi neçə-neçə nəsillərin
sevimlisi olan Azərbaycan Qavroşunun bədii-emossional təsir
gücünə malik faciəsi.
Yaxud, "Bahar suları"
(İlyas Əfəndiyev) pyesini xatırlayaq: bir tərəfdən
fon olaraq kolxoz quruluşu, o biri tərəfdən isə kolxoz
sədri Alxan kişinin zəngin daxili aləminin bədii-psixoloji
təhlili (sonralar Mirzə İbrahimov Rüstəm kişi
("Böyük dayaq") obrazı ilə ədəbiyyatımızda
bu mövzunu davam etdirməyə çalışdı),
Uğur ilə Şəfəqin insani hisslər dünyası
və elə məhz bunlara görə də 1948-ci ildə -
müharibədən sonra stalinizmin (Sistemin!) yenidən fironluq
etdiyi bir dövrdə yazılmış bu pyes bu gün də
teatrlarda tamaşaya qoyulur, müstəqil Azərbaycan
respublikasının tamaşaçıları tərəfindən
hərarətlə qarşılanır.
Sosrealizmin
daxilində istedadsız konyuktura ilə bərabər,
istedadlı konyuktura (!) da mövcud idi.
"İstedadlı
konyuktura" - mən bu ifadəni yazıram və başa
düşürəm ki, nə qədər qəribə səslənir,
amma güman edirəm ki, nə qədər qəribə səslənsə
də, dəqiq ifadədir.
Konyuktura
(söhbət siyasi konyukturadan gedir) sosrealizmi yaradan və
meydana çıxarıb formalaşdırmağa cəhd edən
əsas komponentlərdən (gizli meyarlardan!) biri idi. Sosrealizm
çərçivəsindəki yaradıcılıqda - hərgah
sən həmin çərçivədən kənara
çıxmamısansa - konyukturasız ötüşmək
mümkün deyil, ona görə də istedadsız konyuktura
ilə bərabər, bu və ya digər dərəcədə
istedadlı konyukturanın da bədii ifadəsi
yaranırdı. Hər halda "Böyük dayaq"la
(Mirzə İbrahimov), yaxud "Tamaşa qarının nəvələri"
ilə (Əbülhəsən), yaxud da "Səhər"lə
(Mehdi Hüseyn) "Mingəçevir"i (Əvəz
Sadıq), "Yerin sirri"ni (Manaf
Süleymanov), ya da ki, "Nina"nı (Sabit Rəhman) bədii
cəhətdən eyniləşdirmək elmi obyektivlik
baxımından düzgün deyil.
Bəli, siyasi konyuktura
baxımından bu əsərlər eyni məqsədə -
bolşevik inqilabının qələbəsini, sosializm cəmiyyəti
və bu cəmiyyətin xoşbəxt inkişafını
göstərmək məqsədinə xidmət edir, ancaq bədiilik
baxımından onlar heç vəchlə eyni deyil və elə
bilirəm ki, bizim postsovet ədəbiyyatşünaslığımız
bu məsələdən sərf-nəzər etməməli,
ona ciddi diqqət yetirməlidir. "Mingəçevir",
"Yerin sirri", "Nina" tipli romanlar hakim
ideologiyanın tələb etdiyi mövzuların
zövqsüz afişası, ən yaxşı halda plakatı
idisə, "Böyük dayaq", "Tamaşa
qarının nəvələri", "Səhər"
kimi romanlar həmin mövzularda bədii söz demək cəhdlərinin
ifadəsi idi.
Ən
maraqlı (və qəribə) cəhətlərdən biri
budur ki, istedadla yazılmış sosrealizm nümunələri
ədəbiyyatın inkişafından qat-qat artıq dərəcədə
cəmiyyətin inkişafında rol oynayırdı, həm də
bu - xalqın milli-mədəni inkişafı baxımından
vacib və əhəmiyyətli bir rol idi.
"Sevil"i
(Cəfər Cabbarlı) xatırlayaq.
Bir obraz kimi bədii-estetik
baxımdan Sevil (eləcə də Gülüş) kimi elə
həmin pyesdəki Balaşa, yaxud Dilbərə, yaxud da Əbdüləli
- Məmmədəli cütlüyünə nisbətən
uduzur, bu surətlə - Sevillə bağlı irad tutmaq olar
ki, qurudur, plakat səciyyəlidir, onu dövrün bədiidən
artıq, sosioloji ifadəsi səhnəyə
çıxarıb, Sevil təbəddülatı bədii cəhətdən
zəif əsaslandırılıb və s. Ancaq Sevil azərbaycanlı
qadınların cəmiyyətdə öz yerlərinə
sahib çıxmasında müstəsna rol oynadı, nisbətən
zəif bədii surət güclü ictimai stimula
çevrildi. Bu gün bütün dünya
Gender problemi ilə məşğuldur, Sevil isə bu işə
elə səhnəyə çıxdığı - 1928-ci
ildən başladı. Bakıda
ucaldılmış "Azad qadın" heykəlinə xalq
indiyə qədər "Sevilin heykəli" deyir.
Vaxtı ilə
mən - xüsusən gənclik illərimdə - Pavel
Korçaginə ("Polad necə bərkidi" - Nikolay
Ostrovski) ironiya ilə yanaşırdım və doğrudan da
o, bədii surət kimi bariz sosrealizm qəhrəmanıdır. Sosrealizm
SSRİ ilə birlikdə getdikdən sonra "Polad necə bərkidi"
bizim tənqidimizdə də, rus tənqidində də və
güman edirəm ki, digər postsovet ölkələrinin tənqidində
də antisənətin simvoluna çevrildi. Ancaq
baxın, SSRİ-nin süqutundan və sosrealizmin iflasından
artıq iyirmi il keçib, Korçagin isə
unudulmur və fikir versəniz, görəcəksiniz ki, rus ədəbi
tənqidinin ona münasibəti də get-gedə
yumşalır, artıq əvvəlki aqressivlik yoxdur.
Nə
üçün?
Çünki
Korçagin bədii-estetik hadisə olmasa da, çox effektli
sosioloji hadisəyə çevrildi.
Artur ("Ovod", Etel
Voyniç) bir bədii surət kimi canlı insandır,
fanatiklikdən qat-qat artıq dərəcədə romantikdir
(sərt romantik), onun Cemma ilə sevgisi, Montanelli ilə
münasibəti incə, zərif və dəqiq psixoloji detal və
ştrixlərlə işlənib. Korçagini isə
bolşevik fanatizmi robota çevirib, onun insani xüsusiyyətlərini
bütün həyat hadisələrinə sinfi münasibət
əvəz edib, Korçaginin sərtliyində romantiklikdən
əsər-əlamət yoxdur, o, realistdir və onu yalnız
yalandan romantik donuna geyindirmək mümkündür ki,
sosrealizm müddəaları da uzun müddət bu işlə,
yəni ədəbi falsifikasiya ilə məşğul oldu.
Artur surətinin
yaranması bədii-estetik hadisə olmaqla bərabər, eyni
zamanda yeni-yeni nəsillərin formalaşmasında mərdlik,
prinsipiallıq, şəxsi igidlik, vətəndaşlıq
baxımından güclü sosial təsirə malik ictimai hadisə
idi. Ancaq məsələ (və sosrealizmin qəribəlikləri)
də burasındadır ki, bədiilik baxımından birdən
yüzə kimi Artura uduzan Korçagin də güclü
sosial təsirə malik ictimai hadisəyə çevrildi.
Baxın, "Almas"da (Cəfər
Cabbarlı) bir bədii surət kimi İmamyar, yaxud Şərif,
yaxud da Mirzə Salman Almasa nisbətdə nə qədər
canlı, dolğun, koloritlidirlər, ancaq Almas sosial baxımdan
Azərbaycan qadınının hüquqlarının
qorunmasında, cəmiyyətin inkişafında vətəndaş
kimi rol oynamasında 1930-cu illərdə (əsər 1932-ci ildə
tamaşaya qoyulmuşdu) çox mühüm ictimai stimula,
hadisəyə çevrildi.
Sevil, Almas,
Çapayev ("Çapayev" - Dmitri furmanov), Levinson
("Tarmar" - Aleksandr Fadeyev), Mehman ("Mehman" -
Süleyman Rəhimov), Mixaylo - Mehdi Hüseynzadə ("Uzaq
sahillərdə" - İmran Qasımov və Həsən
Seyidbəyli) və b. kimi obrazlar belə bir nəticə
çıxarmaq üçün münbit zəmin yaradır
ki, sosrealizmin özü filoloji-estetik hadisədən xeyli
artıq dərəcədə ictimai-sosioloji hadisədir. Sosrealizm
Sistemin qorunub saxlanmasında effektli bədii rol oynaya bilmədi,
ancaq cəmiyyətin ümumi inkişafında onun ciddi xidmətləri
oldu.
Mən mövzumuzun kontekstində
"Aydın", "Od gəlini", "1905-ci ildə",
"Dönüş" kimi klassik pyeslərin müəllifi,
səhnəmizə təkrarsız obrazlar silsiləsi gətirmiş,
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında son dərəcə
istedadlı bir fiqur olan Cəfər Cabbarlının iki pyesindən
bəhs etdim və burada bir vacib məsələyə toxunmaq
istəyirəm. Sosrealizm nümunəsi olan
"Sevil", "Almas", "Yaşar" kimi əsərlərin
bu gün bədii-ideoloji yönünü dəyişdirməyə
çalışmaq meylinə mən qətiyyən ciddi
yanaşmıram. Əslində, belə bir süni təbəddülat
mümkün də deyil və mən vaxtı ilə Cəfər
Cabbarlı haqqında yazdığım geniş essedə bu
barədə bəhs etmişəm (bax: Şəxsiyyət və
istedad. Bakı - 2000).
Bu yaxınlarda
tanınmış rejissorlardan biri ilə söhbətim əsnasında
məlum oldu ki, o, "Almas"a yeni quruluş vermək istəyir,
çünki bu gün həmin əsərə "tamamilə
yeni gözlə" (onun ifadəsidir) baxmaq lazımdır və
İmamyarı, məktəb direktoru Mirzə Salmanı
"müsbət" planda vermək istəyir. Güman edirəm ki (və
rejissor dostumuza da bunu dedim), Cəfər Cabbarlını bu
cür "yenidən oxumağa", ona belə bir "tamamilə
yeni gözlə" baxmağa qətiyyən ehtiyac yoxdur və
bu "yeni göz" də, əslində, sənətin yox,
yeni konyukturanın gözüdür: dünən konyuktura
Alması bədii cəhətdən qurudub səhnəyə
çıxarırdı, bu gün isə konyuktura bədii cəhətdən
zəngin bir obraz ("mənfi" obraz) olan İmamyarı
"müsbət" görür. Konyukturanın
bədii-estetik mündəricatı elədir ki, onun
"müsbət"i də, "mənfi"si də sənətdən
daha artıq zamanla bağlıdır, buna görə də bədiyyatın
yox, zamanın faktıdır.
"Almas"ı bu gün
də olduğu kimi səhnəyə qoymaq lazımdır və
bu tamaşa, elə bilirəm ki, dövrün xarakterini,
psixoloji səciyyəsini - o cəhətləri ki, tarix
onları adi söz ilə ifadə edə bilməyəcək
- açmaq və göstərmək üçün
tutarlı bədii sənəd ola bilər - bu, artıq
rejissorun istedadından və
dünyagörüşünün genişliyindən
asılıdır.
"Sevil"in,
"Almas"ın təcrübəsi göstərir ki,
sosrealizm tarixin sınağından çıxa bilməsə
də, onun çərçivələri daxilində elə əsərlər
də yaranıb ki ("Zəngəzur" - Əyyub Abbasov;
"Gələcək gün" - Mirzə İbrahimov və
s.), onların üzərindən qətiyyən xətt
çəkmək olmaz. Sosrealizmin özünü qəbul etməmək,
onun daxilindəki uğurları qiymətləndirməməyə
gətirib çıxarmamalıdır.
Belə bir yanlış
metedoloji prinsiplə yanaşsaq, onda gərək bu gün,
misal üçün, fransız ədəbiyyatında
sentimentalizmin yaratdığı "Manon Lesko"dan, yaxud rus
ədəbiyyatında "Bədbəxt Liza" kimi
xrestomatik əsərlərdən imtina etmiş olaydıq.
Düzdür, bu analogiyada
nüanslar var: sentimentalizm sırf bədii-estetik hadisə idi,
sosrealizm isə bədiiyyatda siyasi-inzibati hadisədir. Sentimentalizm təbii axtarışların nəticəsi
kimi meydana çıxdı, sosrealizm isə inzibati yolla ədəbiyyata
tətbiq edildi; sentimentalizm mərhələ yaradıb
keçmişdə qaldı, sosrealizm isə iflasa
uğradı, bədii məğlubiyyətə düçar
oldu.
Ancaq bütün bunlarla bərabər,
Sevillərin və Mehmanların, Bayramların ("Səhər")
və firidunların ("Gələcək gün") cəmiyyətin
inkişafında oynadığı rol sosrealizmi məxsusiləşdirir,
onu ədəbiyyatın tarixi boyu bir-birini əvəzləyən,
yaxud da müştərək inkişaf edən (xüsusən
XX əsrdə) ədəbi cərəyan və metodlardan fərqləndirir.
Başqa ədəbi metodlara, cərəyanlara
münasibətdəki əsas meyar bədiilikdirsə,
sosrealizmə münasibətdə sosioloji-ideoloji amillər irəli
çıxır. Bunu qəbul edib-etməmək
olar, amma bunu qiymətləndirməmək və bundan sərf-nəzər
etmək olmaz.
Mən qəti əminəm
ki, misal üçün, Səməd Vurğunun Stalin
haqqında şeirləri, 26-lar haqqında poeması,
Mikayıl Müşfiqin Stalin haqqında poeması, yaxud
Süleyman Rüstəmin dövrün kontekstində bir
çox "ideyalı" (yəni partiyalı) şeirləri,
yaxud da Rəsul Rzanın "Lenin" poeması bu şairləri
həqiqətən sevən, onlara həqiqi ehtiramla yanaşan ədəbiyyatçılar,
naşirlər, redaktorlar tərəfindən "gizlədilməməlidir".
Bu sənətkarlar, artıq dediyim kimi, XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatında ciddi yeri olan və həmişə
də olacaq qələm sahibləridir. Onlar
"37"-nin qorxunc aurası altında, hakim ideologiyanın tərkib
hissəsi olan rus şovinizm təzahürünün
tüğyan etdiyi bir vaxtda (İosif Stalin Papadan daha artıq
katolik idi!) yaradıcı insanları ana dilində yazmağa səsləyən
"Vaqif" kimi əsərin, yaxud "Yenə o bağ
olaydı…" tipli təkrarsız lirikanın (Müşfiqin
lirikası yalnız sosrealizm dövrünün yox, ümumiyyətlə,
XX əsr Azərbaycan lirikasının zirvəsi idi), yaxud milli
vətəndaş bədii təfəkkürünün ifadəsi
olan "Cənub şeirləri"nin, yaxud da sosrealizm çərçivələrindən
kənarda yazılmış və heç vəchlə bu
çərçivələrə sığmayan
"Qızıl gül olmayaydı…", "Rənglər"
kimi poeziya nümunələrinin müəllifləridir və
belə bir "gizləmə əməliyyatına" qətiyyən
ehtiyac yoxdur.
Bir anlıq təsəvvür
edək ki, Xaqaninin Axsitana yazdığı:
Şah əvvəlinci
Mehdidir,
sani Süleyman olsun həm,
İnsan ona xidmətçidir,
cinlər də
dərban olsun həm.
Olmuş fələk
şahın qulu,
camı günəş meylə
dolu,
Keyvan-qılınc, nüsrət-yolu,
Bəhram-peykan
olsun həm.
Və s.
- misraları
katiblər, təzkirəçilər tərəfindən
ört-basdır edilərək, gizlədilərək, gəlib
bizə çatmayıb, o zaman nə qazanırıq? Belə olsaydı, ədəbiyyatımız da, ədəbiyyatşünaslıq
elmimiz də tarixilik baxımından itkiyə məruz
qalardı və aydındır ki, bu fikirləri söyləyərkən,
mən, sadəcə, ədəbiyyatımızın
maraqlarını güdür və tarixi obyektivliyi nəzərdə
tuturam.
Digər tərəfdən,
həmin misraların qorunub saxlanmasından, gəlib bizə
çatmasından böyük Xaqani bu gün nə itirir?
Hərgah
"Mədain xarabalıqları" varsa, Xaqani heç nə
itirmir.
Eyni fikir sosrealizm
dövründə sonrakı nəsillərin nümayəndələri,
misal üçün, Bəxtiyar Vahabzadənin Lenin
haqqında poemasına, yaxud Tofiq Bayramın partiya bileti
haqqında şerinə və bu tipdən olan başqa
yazılara da şamildir. Bir var bütün
yaradıcılığın boyu balaca Valodyadan tutmuş
Vladimir İliçin vəfatına qədər Lenin
haqqında sönük şeirlər yazasan, bir də var ki, sənətkar
(sənətkar!) sidq-ürəkdən inanaraq, yaxud da başqa
yazılarını "Qlavlit"in əlindən qoparıb
paravoz kimi çəkib aparmaq xətrinə (söhbət sənətkardan
gedirsə, hər halda, bu da sənətin ifadəsidir) bu tipli
mövzulara müraciət edir.
Yaddan
çıxarmayaq ki, Sistem ilə sosrealizm arasında üzvi
bir vəhdət var idi. Sistem Anna Axmatovaya şeir yazdıraraq sosrealizmin dili ilə:
"Stalin hardadır, orda azadlıq var!" ("Qde Stalin, tam
svoboda!")- dedirdirdi, Mixail Bulqakova Koba
haqqında pyes yazdırırdı və biz sosrealizm çərçivələrinə
sığışmayan başqa böyük
yazıçıların, şairlərin
yaradıcılığında bu tipli nümunələrə
az rast gəlmirik.
Yaxud, dediyim həmin
"sidq-ürəkdən inam"ı götürək.
Mən
yuxarıda Pavel Korçagindən danışdım və
şəxsən məndə heç bir şübhə
yoxdur ki, onu, yəni sidq-ürəkdən gələn
inamı iflic olmuş, kor bir insanın merkantil mülahizələri,
riyakarlığı yox, həqiqi inamı, fanatizmi yaradıb. Baxın, Nikolay Ostrovski Lenin
ordeni ilə təltif edilir və rəhbərə belə bir
məktub yazır: "Sevimli yoldaş Stalin! Mən ölkənin
böyük rəhbərinə və müəlliminə, mənim
üçün əziz insana bir neçə ürək
sözlərimi demək istəyirəm: mən düşmənə
başqa silahla zərbə vuracağam. O silahla ki, onunla məni
Lenin-Stalin partiyası silahlandırıb." Bu kor, iflic insan
dostuna yazdığı məktublarından birində isə
deyir: "Partiyadan kənar belə böyük, belə intəhasız
həyatda necə yaşamaq olar?" Bu sözlər
Nikolay Ostrovskinin ürəyindən gəlir və elə buna
görə də hörmətə layiqdir. Məhz bu
sarsılmaz əqidə, bu mövqe ona "Polad necə bərkidi"ni yazdırıb. Sadəcə
olaraq, bədii əsəri əqidə, mövqe yox, istedad
yazır.
Mehdi Hüseyn
yaradıcılığının ilk dövrlərində
"Kin", "fəryad" kimi bədii cəhətdən,
olsun ki, yüksək səviyyəyə çatmayan, ancaq hər
halda tam surətdə sosrealizmin də bəhrəsi olmayan
kiçik romanlar (povestlər) yazdı, ancaq sosializm
ideyalarına ürəkdən gələn inamı sonralar
onun "Abşeron", "Qara daşlar" kimi əsərlərini
meydana çıxartdı və onu sosrealizm klassiki etdi.
Sönük
yazılar, onsuz da, illərin sınağından
çıxmayacaq. Misal üçün, sosrealizm bəhrəsi olan "Pəri
xala və Lenin" (Mirzə İbrahimov) povesti yalnız
mövzusuna görə yox, bədii qadirsizliyinə, süni
fabulasına görə öz-özünə
çıxıb gedəcək, ancaq həmin müəllifin
yenə də sosrealizm bəhrəsi olan "Gələcək
gün" romanı qalacaq, çünki burada sosrealizm imkan
verib ki, milli mənlik, milli azadlıq ideyaları ədəbiyyata
gətirilsin.
Bir cəhəti də yaddan
çıxarmayaq ki, sosrealizmin inzibati yolla sənətə tətbiq
edildiyi həmin 70 ildə bu ədəbi metoda sədaqətlə
yazılmış (istedadlı və istedadsız!) əsərlərlə
bərabər, xüsusən XX partiya qurultayından sonra
sosrealizm prinsiplərindən kənarda yazılmış, ancaq
Sistemin ayırd edə bilmədiyi (bəlkə də artıq
təhtəlşüur olaraq ayırd etmək istəmədiyi),
bəzi hallarda yüngül, bəzi hallarda isə ağır
tənqidlə üstündən keçdiyi əsərlər
də var ki, sosrealizmin yox, sənətin nümunələri
olduğu üçün bu gün də yaşayır, sabah da
yaşayacaq.
Rus ədəbiyyatını
xatırlayaq: onların, yəni həmin sənət nümunələrinin
bəzisi vaxtilə yazılıb, müəlliflərinin vəfatından
xeyli sonralar çap olundu (M. Bulqakov, A. Platonov və b.), bəzisi
tamam qadağan edildi və yalnız sosrealizmin süqutu
zamanı işıq üzü gördü (B. Pasternak, V.Qrossman
və b.), bir qismi də siyasi qalmaqalla müşayiət edildi
(V.Dudintsev, V.Aksyonov, A.Qladilin, Y.Yevtuşenko, A.Voznesenski,
B.Axmadulina və b.), 70-80-ci illərdə isə ədəbiyyatda
əsas qüvvəyə çevrildi (yaşlarından
asılı olmayaraq: S.Zalıgin, V.Rasputin, V.Belov, Y.Trifonov,
V.Astafyev və b.).
Bu maraqlı bir fakt deyilmi ki,
Valentin Katayev müharibədən sonra "Alay oğlu"
povestini yazaraq Stalin mükafatı aldı və sosrealizm
klassiki oldu, sonralar isə - 1960-cı illərdən
başlayaraq məşhur povestlərini yazdı və
ümumiyyətlə, rus ədəbiyyatının klassiki mərtəbəsinə
qalxdı?
Maraqlı
faktdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında
yuxarıda bəhs etdiyim "Cənub şeirləri",
"Rənglər", eləcə də, misal
üçün, "Sən həmişə mənimləsən"
və "Geriyə baxma, qoca" kimi əsərlər, Bəxtiyar
Vahabzadənin, yaxud İsa İsmayılzadənin bir çox əsərləri,
Qabilin 1960-cı illərdə yazdığı "Tramvay
parka gedir" tipli əsərlər, İsa Hüseynov və Əli
Kərim hadisələri - mən ilk fikrimə gələnlərin
adını çəkdim - heç vəchlə sosrealizm
nümunələri deyil.
Beləliklə, sosrealizm bizə
nə verdi?
Ancaq bu barədə
növbəti məqaləmizdə.
(Ardı növbəti
sayımızda)
ELÇİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 29 oktyabr.- S.3.