Bədii həqiqətin
poetikası
Azərbaycan poeziyasının görkəmli nümayəndələri sırasında poeziyasının orijinallığı, bədii təfəkkürünün genişliyi ilə heyranlıq doğuran, məxsusi yaradıcılıq ovqatı ilə diqqət çəkən istedadlı şairələrdən biri Firuzə Məmmədlidir. O, təkrarsız və təravətli obrazları, fərdi ifadə tərzi, mənəvi-əxlaqi təsəvvürlərindən qaynaqlanan lirik -epik qənaətləri, həmçinin digər orijinal poetik məziyyətləri ilə çağdaş peziyamızın aparıcı simalarından birinə çevrilmişdir. Onun poetik düşüncələrinin fərdiliyi yaradıcılıq simasını müəyyənləşdirməklə yanaşı, əsərlərinin ideya -bədii, estetik dəyərini artırır. Bu mənada, qətiyyətlə demək olar ki, Firuzə Məmmədlinin poetik nümunələri Azərbaycan poeziyasını yeni ideyalarla, zamanın ruhuna uyğun yüksək qayəli mövzularla, vətəndaşlıq keyfiyyətləri ilə zənginləşdirən poeziyadır. Bu poeziya öz xalqını özünüdərklə, gücünü, qüdrətini duymağa, oyanışa, mənəvi yüksəlişə, vətənə, dövlətçiliyə sədaqətə, yurdun hər qarış torpağı üçün mücadiləyə və vətənin bütövlüyü uğrunda şərəfli döyüşə səsləyir. Onun şeirlərində tarixi haqsızlıqlara, riyakar, ikiüzlü siyasətə, cəmiyyətdəki ədalətsizliklərə qarşı bir barışmazlıq ovqatı yaşanır.
"İntiqamı sərt olacaq o günün" şerində bu barışmazlıq mövqeyi üsyankar bir ovqatı ehtiva edir.
Arıdacaq günahları haqq özü,
Öz rənginə boyanacaq ağ, qara.
Tükənəcək siyasətin saqqızı,
Boylanacaq kaspilərə, saqlara.
Şair özünəməxsusluğunun yetkitnləşməsi lirik "mən"in də yetkinləşməsinə, onun fəaliyyət sərhədlərinin lirik və epik müstəvidə daha da genişlənməsinə rəvac verir. Şeirdə tarixi haqsızlıqlara münasibət vətənpərvərlik zəminində daha ehtiraslı boyalarla, obrazlı təfəkkürün məxsusi, özəl cizgiləri ilə təqdim olunur.
Söküləcək Qarabağın dağları,
Hər qatından alp ərənlər qopacaq.
Dəxil düşmüş iskit, qıpçaq, saqların
Nərəsindən dağ dələnlər qopacaq.
Daha sonra lirik "mən"in ruhunda yurdun bütövlük himni səslənir. Tarixin yaddaşı diksinir.
Silkinəcək Dərbənd, Göyçə, Borçalı,
Üst -başından yabançını çırpacaq.
Ay-ulduzlu bayrağımız ucalıb
Göylərindən talançını çırpacaq.
Zamanın təlatümləri,
azadlıq mücadiləsinin
kəskinliyi şairin
yeni ifadə tərzində, obrazların
rəngarəngliyində, mövzuya
uyğun formanın əlvanlığında, fərdi
duyumun poetik detallarında gerçəkləşir.
Bu şerin ruhuna üsyankar, lakin ritorikadan uzaq, səmimi bir pafos hakimdir. Şairin poetik
qüdrəti ictimai həyatın bütün
sahələrinə nüfuz
edərək bədii
ümumiləşdirmədə, poetik obyektin dəyərləndirilməsində, obrazlarla təsvirində canlı müşahidələrə,
predmetə yaradıcı
müdaxiləyə əsaslanır.
Onun poeziyasında naturalist təsvirə
rast gəlmək mümkün deyil.
Firuzə Məmmədlinin üslubu
özünəməxsusluğu və yaradıcılıq
fərdiliyi yetkinlik mərhələsinə çatandan
sonra da həmişə inkişafda,
yeni keyfiyyətlər
kəsb edərək formalaşmaqdadır. Təkamül və inkişaf
böyük istedadın
mahiyyətindən doğan
prosesdir. Bu mənada Firuzə Məmmədlinin fərdi üslub baxımından yaradıcılıq axtarışları
əyaniləşən poetik
zərurətdir. Bu bədii axtarışların
yeni-yeni obraz, metafora, epitet və digər uslubi vasitələrin üzə çıxması
ilə sonuclanması,
həmçinin mövzu
və forma dolğunluğu
ilə diqqət çəkməsi təqdir
olunasıdır. Şairin ənənəvi
şeir formalarında
qələmə aldığı
poetik nümunələri
ilə yanaşı, sərbəst və hecayla sərbəstin sintezi olan qarışıq
vəznlərdə yazdığı
şeirləri də məhz orijinallığı,
modernizmi, məzmun və forma yeniliyi ilə diqqəti cəlb edir. Firuzə Məmmədli sözün
həqiqi mənasında
böyük sənətkardır.
Onun poetik kəşflərini,
tapıntılarını bütövlükdə
poeziyamızın uğuru
kimi səciyyələndirmək
olar. Məlum mövzunun qeyri-adi
məzmunda, yüksək
poetik-fəlsəfi tutumda
orijinal təqdimatı,
heyrət doğurur.
Həqiqi sənətkarın, böyük istedadın qüdrəti məhz belə misralarla əyaniləşir.
Hər gün ölüm ayağıdır,
Ömür - ölümün oyağıdır.
Qara rənglərin
ağıdır,
İnanmırsan, kəfənə bax.
Bu misraların
qeyri-adiliyini şərtləndirən
ən başlıca xüsusiyyət odur ki, burada şair
minillik Şərq poetikasının əsasını
təşkil edən müdrik islam
fəlsəfəsinin, müqəddəs
mahiyyətini dörd misrada poetik kodla təqdim edə bilmişdir. Bu misralarla şair
təkcə poetik istedadının qüdrətini
deyil, həmçinin
məxsus olduğu dilin zəngin ifadəliliyini də sərgiləyir. Bu misraları bədii-fəlsəfi
düşüncəmizin uğuru
da adlandırmaq olar.
Rəvan və təbii üslub, şeirlərinin
vəzn, qafiyə,
forma, bölgü və
poetik stukturun digər elementlərindən
məharətlə istifadə
etmək səriştəsi
onun sənətkarlıq
yetkinliyini şərtləndirən
keyfiyyətdir. Obrazlı düşüncə, əsərlərinin bədii
təsvir və ifadə əlvanlığı,
zamanla səsləşən
mövzuların seçimi
və onların yüksək poetik vüsətlə işlənməsi,
həqiqətən də
onun yaradıcılığının
sənətkar, vətəndaş
məziyyətlərini təqdim
etməklə yanaşı,
parlaq istedadının
təbii imkanlarını
da üzə çıxardır. Bu imkanlar isə lirik janrın, şerin imkanları kimi reallaşır, üslub yaradıcılığı
üçün geniş
üfüqlər açır,
həm də əsl sənət nümunələrinin yaranmasına
səbəb olur.
Firuzə Məmmədli poeziyasının
əsas atributlarından
ən başlıcası
torpaq, yurd sevgisi, vətənpərvərlik,
xalq məhəbbəti
və yaddaşa qayıdış duyğusudur. Bu ovqat lirik "mən"in vətəndaş
xüsusiyyətinin, xarakterinin
açılmasında böyük
önəm daşıyır.
"Şəhid
həyatı" şerini
yüksək sənətkarlıq
və vətənpərvərlik
müstəvisində uğurlu
sənət nümunəsi
kimi təqdim etmək olar:
Görürəm, burda da tənha deyilsən,
Dörd yanın qanına bələnib yatır.
Bu yatan ölümdür, sən
ha deyilsən,
Əsgərsən, həyatın - şəhid
həyatı.
Bu şeir poeziyamıza vətən, torpaq, qeyrət ətri qatan ən dəyərli
poetik nümunələrlə
bir məqamda, bir ucalıqda qərar tutmağa layiqdir. Bütövlükdə ədəbiyyatımızın,
mənəviyyatımızın, milli düşüncəmizin
öyünə biləcəyi
poetik məqamdır bu misralar. Şəhidliyin müqəddəsliyinin son dərəcə yüksək
bədii-fəlsəfi ehtivası
heyrət doğurur və belə heyrətamiz poetik məqamı kəşf edib poeziyamıza bəxş edən şair Firuzə Məmmədlidir.
Onun şeirləri əsl poeziyanı şərtləndirən
bütün meyarlara uyarlıdır.
Qala divarındakı
qədim yazıdır
gözəl çöhrə.
Cibləri bank kişilər
pak, ya napak kişilər
qala divarlarındakı
yazıya qısqanırlar
ciblərini.
Zahirən sadə təsir bağışlayan bu metaforaların alt qatında
incə mətləblər,
böyük və dərin həqiqətlər
gizlənir. Poetik nümunənin diqqət
çəkən məziyyəti
ondadır ki, bu obrazların konkret fikir yükünün
açılması oxucunun
intellekti ilə mütənasibdir. Burada metaforaların
qarşılaşmasından alınan ahəngdarlıq
məzmunun zənginləşməsinə
xidmət edir.
Bu şeir zəngin poetik təfəkkürün,
intellektual düşüncənin
bədii sənət müstəvisində uğurlu
təzahürüdür.
Şairin yaradıcılığı
ovqat və mövzu aspektindən nə dərəcədə
əlvandırsa, poetik
fikir, hiss və düşüncələri də
bir o qədər rəngarəng və səmimidir. Xəlqiliyin, müasirliyin və modernizmin hormoniyasından doğan bu misralar
bədii mündəricisinə
görə həqiqi sənət nümunəsidir:
Novruz bayramını
sevindirmək istədim
evimdə.
Bazara girəndə
ciblərim
başını ikiəlli
tutdu.
Firuzə Məmmədlinin şeirlərində
həyatın bütün
tərəflərinə poetik
baxış genişmiqyaslı
və çox aspektlidir. Bu poeziya
xalqımızın dünənini
və bu gününü, onun maddi-mənəvi dəyərlərini,
arzu, düşüncə
və qayğılarını
sənətkar məharəti
ilə əhatə edir. Özünəməxsusluq baxımından elmi
-nəzəri söhbət
açmağa onun yaradıcılığı geniş,
dolğun materiala malikdir. Modern düşüncəylə yazılmış
əsərləri tədqiq
və təhlil üçün kifayət
qədər imkanlar açır.
Görkəmli şairin yaradıcılığı
dərin ideya, mənəvi-əxlaqi, ictimai
baxış nümunəsi
olmaqla bərabər, yüksək ədəbi zövq, yetkin sənətkarlıq və
poeziya nümunəsidir. Özünəməxsus dəyərlərlə yetkinləşmiş,
sənətkarlıq axtarışları
ilə cilalanmış
bu poeziya çağdaş poeziyamızın
ədəbi xəzinəsində
öz layiqli yerini tutur.
Balayar Sadiq
Ədəbiyyat qəzeti.-2010.-15 yanvar.-S.4.