Rəsul Rza - dünənin, bugünün,
gələcəyin şairi
Azərbaycan
ədəbiyyatı və mənəviyyatı tarixində Rəsul
Rza fenomeninin mövcudluğu mütləq həqiqətdir və
bu həqiqəti qəbul etməyənlər Əli Kərim
demişkən, günün qızıl gözlərinin
içinə düz baxa bilməyənlərdir. Çox təəssüf
ki, bu gün Anarla şəxsi münaqişədə olan bir
çoxları bu münaqişəni Rəsul Rza müstəvisinə
də keçirirlər.
Dahi
bəstəkar Qara Qarayev yazırdı ki: "Rəsul Rza elə
şairlərdəndir ki, onların
yaradıcılığının qocalmaq və ya
kasıblaşmaq qorxusu yoxdur". Və bir də Məmməd
Arazın Rəsul Rzaya həsr elədiyi şerindən bu
misra: "Zaman bir də çətin doğa o planeti".
Məncə,
R.Rza haqqında bu söhbət-düşüncənin
epiqrafı üçün dediklərim yetər.
XX əsr
Azərbaycan poeziyası üçün Rəsul Rza kimdir? -
sualı ilk baxışda çox sadə, hətta primitiv
görünür. Axı bir sıra monoqrafiyalarda, dərsliklərdə,
ədəbiyyat tarixi nəşrlərində həmin suala
çox geniş, əhatəli cavablar tapmaq olar. Rəsul Rza sənəti
həm də ümumbəşəri olduğu
üçün bu yaradıcılıq söhbəti dar milli
sferada qalmamışdır. Böyük Nazim Hikmətdən
tutmuş dünyanın bir çox görkəmli sənətkarları
R.Rza poeziyasına məhəbbətlərini gizlətməmişlər.
Burada həmin faktları xatırlatmağa lüzum yox. Ancaq
bircə faktdan yan keçə bilmərəm: "Kanadada
poeziya ilə az maraqlanırlar və şeir kitabları
çox nadir hallarda təkrar nəşr olunur. Lakin Rəsul
Rzanın şeirlərində o qədər yüksək
humanizm var ki, Kanada və ABŞ-da da onları minlərlə
oxucu alıb oxuyur və aydan-aya oxucuların sayı
artır" ("Sovetskaya literatura" jurnalının
ingilis dilində nəşriyyatının məsul redaktorunun
məktubu. Moskva, 21. Vl. 1965. Qreyvernkers Ontario, Kanada). Deməli,
Rəsul Rza poeziyasının dərin milli və ümumbəşəri
bir hadisə olduğunu açıqlayan onlarla, yüzlərlə
faktı ortaya qoymaq olar. Ancaq bütün bunları bir kənara
qoyub XX əsr şairi Rəsul Rzanın
yaradıcılığına təkcə XX əsr poeziya
hadisəsi deyil, bir qədər daha geniş və qlobal zaman
hadisəsi kimi baxaq. Böyük poeziya zamanında
yaşamağa Rəsul Rza sənətinin enerjisi
çatacaqmı? Tutaq ki, XXll, ya XXlll əsrdə yazılacaq
bir ədəbiyyat tarixində Rəsul Rzadan necə
danışacaqlar: yoxsa "zaman çətin bir də
doğa o planeti" misrası yüz minlərlə unudulan mədhiyyə
misralarının birinə çevriləcək? Yox, mən
belə düşünmürəm. Çünki
böyük Rəsul Rzanı gələcəyə
bağlayan tellər o qədər güclüdür ki, bu
mümkün deyil.
Sənətkarı
yaşadan ilk növbədə, onun hansı bir cəmiyyətdə
yaşaması deyil, onu yaşadan əsərləridir. Rəsul
Rza müdriklik çağlarından birində
yazmışdı:
Sabirdən
səkkiz yaş böyüyəm,
Koroğludan on dörd yaş.
Ancaq hələ
nə
Sabir deyəni
deyə
bilmişəm,
nə
Koroğlu eləyəni
eləyə
bilmişəm.
Deyirəm,
bəlkə
çatanda
Nizami yaşına
mən də
bir şey verə bildim
insanlığın
səadət
uğrunda savaşına.
İndi qətiyyətlə
demək olar ki, Rəsul Rza öz əsərləri ilə
"insanlığın səadət uğrunda
savaşına" çox şey verə bildi. Milli-mənəvi
düşüncənin formalaşmasında digər
böyük şairlərimiz kimi, R.Rza da öz
sözünü deyə bildi.
Bizeni,
Motsartı sevən ellərin
Yastı
balabanı, tarı bol olsun.
Bu sətirlərin
müəllifi Rəsul Rzadır. Vaxtilə onu kosmopolitizmdə,
nihilizmdə, milli-mənəvi dəyərlərə
etinasızlıqda təqsirləndirənlər də olub.
Ancaq gün kimi aydındır ki, Rəsul Rza öz xalqına,
bu xalqın mənəviyyatına bütün
varlığıyla bağlı idi, nəinki "Xalq, Vətən"
deyib qışqıranlardan… Mənhus 37-ci ildə və sovet
totalitar rejimin qorxusunu hələ də canında, qanında
yaşadanlar olub, indi də var. Amma Rəsul Rza
"Qızılgül olmayaydı" poeması ilə
xalqın varlığına hopmuş qorxuya və vahiməyə
müharibə elan etdi.
XX əsr Azərbaycan şeirində (söhbət
sovet ədəbiyyatı
mərhələsindən gedirsə) novatorluq hadisəsini
yalnız Rəsul Rza yaradıcılığı ilə
bağlayanlar böyük yanlışlığa yol verirlər.
Bu cür düşünənlər ustad tənqidçi Məmməd
Cəfərin təbirincə desək, şeirdə novatorluq məsələsinə
formalist münasibət bəsləyirlər. Heç
şübhəsiz, 30-cu illərin əvvəllərində
"sərbəst şeir" yazanları ucdantutma novator
şair hesab edirdilər, ancaq unudulurdu ki, novatorluğu şeirin bütün formalarında həyata keçirmək olar. O zaman bu baxımdan
Səməd Vurğun
şeiri də yeniliyilə seçilirdi,
Rəsul Rza şeiri də. Ancaq Rəsul Rza şeirindəki novatorluğu dünya poeziyasında gedən yeniləşmənin
milli ədəbi prosesdə əks-sədasıydı. Bu əks-səda
təkcə gənc Rəsul Rzanın yox, həm də M.Rəfilinin,
S.Vurğunun və digər gənc şairlərin ilk şeirlərində
də qabarıq nəzərə çarpırdı.
Ancaq bu
ilk "sərbəst şeir" nümunələri milli
poeziyada yad və gəlmə, təsir və təqlid
nümunələri kimi qəbul olunurdu. Təsadüfi deyil
ki, Mikayıl Rəfili sonralar şeirdən əl çəkdi.
Səməd Vurğun isə öz ruhuna doğma olan heca vəzninə
üz tutdu. Lakin Rəsul Rza bu yoldan dönmədi, XX əsr
dünya poetik hadisəsini
Azərbaycan şeirində
təbii, qanunauyğun
hadisəyə çevirdi. Rəsul Rza bu
yolda çoxlu qınaqlarla üzləşdi, tənqidlərə
ürcah oldu, kosmopolitizmdə, nihilizmdə
günahlandırıldı. Lakin zaman keçdikcə az qala təkbaşına
həyata keçirdiyi bu novatorluq cərəyanına sadiq
qaldı.
Qafiyə
var, vəzni var,
Aparın,
sizin olsun.
Umu-küsü,
ahu-zar!
Aparın
sizin olsun!
Bəs mənə?
Mənə
də hərdən-hərdən
qoşmabazlar
əlindən
təqlidçilər
selindən
qafiyəsiz,
vəznsiz
yazmağa
izn olsun!
Rəsul
Rza poeziyasında sərbəst şeir bir günün, bir
ayın, bir ilin içərisində öz parlaq ifadəsini
tapmadığı kimi, şeirdə Rəsul Rza novatorluğu
da yalnız müəyyən aylarla, illərlə
ölçülü deyil. Mənim fikrimcə, Rəsul Rza
novatorluğu onun bütün yaradıcılıq
dövrünün hamısına xasdır, lakin 60-70-ci illərdə
bu novatorluq öz apogeyi həddinə çatır. Ümumiyyətlə,
Rəsul Rza poeziyasındakı novatorluğun mahiyyətini belə
ümumiləşdirmək olar.
Rəsul
Rza XX əsr Azərbaycan şeirində ilk modernist şairdir.
Bu gün qətiyyətlə demək olar ki, o, Azərbaycan şeirində təkcə
sərbəst şeirin
ilk yaradıcılarından biri kimi deyil, həm də bu cür
şeirin milli poeziyada ənənəsini
yaradan baniyi-kardır, daha doğrusu, o, Azərbaycan
şeirində "Rəsul Rza sərbəsti" yaratdı.
Və bu yolda Rəsul Rza qətiyyən bəzilərinin
düşündüyü kimi, ənənələrə
arxa çevirməmişdir, lakin öz
yaradıcılığı timsalında davamlı bir ənənə
yaratmışdır. Bu məqamda mən Rəsul Rzanın ənənə
ilə bağlı bir fikrini xatırlatmaq istəyirəm:
"Ənənələri hərarətlə müdafiə
edən adamlar nədənsə çox zaman onları
yalnız keçmişdə axtarırlar. Keçmişin məişət
və ədəbi ənənələrinin
hamısını bizim müasir həyatımız və sənətimizin
silahı eləmək meyllərinin düzgün
olmadığını hələ demirəm. Belə bir sual
ortaya çıxır: Ənənə yaratmaq məgər
yalnız keçmişin əldəyməz hüququdur? Nə
üçün bizim keçmişdən qat-qat maraqlı və
zəngin olan həyatımız yeni ənənələr
yarada bilməz və yaratmamalıdır? Milli kolorit, şeirin
üslubu və cümlələri haqqında da haman
sözü demək olar. Belə düşünmək ki,
"millətlər nə yarada bilərlərsə, artıq
yaratmışlar, sənətdə milli xüsusiyyət isə
çoxdan tapılmışdır, burada axtarmalı bir
şey yoxdur" - məncə, bu, tamamilə səhvdir.
Bizim həyatımızda,
müxtəlif xalqların həyatının bu qədər
bir-birilə yaxından bağlı olduğu bir dövrdə,
bu xalqların böyük tarixi əməlləri birgə
mübarizədə həyata keçirdikləri bir zamanda,
onlar elə xüsusiyyətlər kəsb edirlər ki, milli
olduqları halda əvvəlkindən daha çox beynəlmiləl
ünsürlər daşıyırlar". Məsələ
burasındadır ki, vaxtilə Rəsul Rza
yaradıcılığından söz açan bir sıra tənqidçilər
ancaq forma məsələsindən yapışır, onun məlum
1-2 şeirini xatırladaraq ənənəyə zidd şair
kimi qələmə verirdilər. Əslində, Rəsul Rza
heç bir zaman heca şeirini gözdən salmağa (onun özü nə qədər heca şeiri yazıb bunun əksinə,
sərbəst şeiri modern, müasir şeir forması kimi
üstün hesab etməyə cəhd etməmişdir. Ancaq Rəsul
Rza illər boyu poeziyada şablonun, poetik inkişafa mane olan
epiqonçuluğun əleyhinə mübarizə
aparmışdır.
Rəsul
Rza və Azərbaycan poetik ənənələri ayrıca
bir söhbətin mövzusudur. Ancaq Rəsul Rza özü də
şeirdə bir ənənə yaratmışdır və mənim
fikrimcə, Rəsul Rzanın Azərbaycan ədəbiyyatındakı
ən böyük xidməti - novatorluğu bu ənənə
ilə bağlıdır.
Rəsul
Rzanın müasiri, unudulmaz İlyas Əfəndiyev
yazırdı: "Rəsul Rzanın poeziyasında
qılınc kimi kəskin həqiqətlər vardır. O,
heç bir zaman zahiri gözəlliyə, heç bir zahiri
effektə aludə olmayıb. Onun hisslərində bəzən
Sabirin incə qəlbi duyulur. O, sözün həqiqi mənasında
inqilabçı, novator bir sənətkardır". Rəsul
Rza novatorluğunun mahiyyətini həm də
bu "qılınc kimi kəskin həqiqətlər"də, Füzuli
incəliyində və
Sabir hünərində
axtarmaq lazımdır.
Əgər füzuli
klassik formada - qəzəldə misilsiz bir ustalıq göstərmişsə,
lirik "mən" - aşiq obrazının sevgi
dünyasından böyük dünyaya bir pəncərə
açmışsa, Sabir elə klassik formalarda oyanan əsrin
ruhunu ifadə etmişsə, Rəsul Rza həm formada, həm
də məzmunda novatorluq etmişdir. Dahi rus tənqidçisi
Belinski Puşkinə həsr etdiyi məqalələrinin birində
yazırdı: "Şairin yaradıcılıq fəaliyyətinin
mənbəyi onun şəxsiyyətidə ifadə olunan
poetik ruhundadır, buna görə də onun əsərlərinin,
ruhunun və xarakterinin izahını birinci növbədə
şairin şəxsiyyətində axtarmaq
lazımdır".
Mən
istəyirəm:
buludlar
ağlasın,
uşaqlar
ağlamasın;
analı
ya anasız.
Mən
istəyirəm:
güllər
açılsın,
güllələr
açılmasın,
amanlı
ya amansız.
Mən
istəyirəm:
qapılar
qapanmasın,
soyuq
olanda hava
gözlər
qapanmasın.
Mən
istəyirəm
yanğınlar
sönsün,
ümüdlər
sönməsin.
Meyvələr
dəysin öz fəslində
Ürəklərə
söz dəyməsin.
… hər
şey insana baxsın
insan ələ
baxmasın.
…mən
istəyirəm
sevinc, səadət
bol olsun
Ürəkdən-ürəyə,
ölkədən-ölkəyə
Açıq
yol olsun.
Bu
şeirdə Rəsul Rza şəxsiyyəti XX əsrin
böyük humanisti obrazı ilə həmahəngir. Bu
böyük humanist "mən kökümlə bu torpağa
bağlıyam" - deyir - onun 25 yaşında gəldiyi bu qənaət
bütün yaradıcılığı boyu dəyişilməz
qaldı. Və beləcə, Azərbaycan torpağı
bütün rəngləri, çalarları ilə Rəsul
Rza şeirində görünməkdə idi. O,
"Qarabağ - baba yurdum" silsiləsində
yazırdı:
Adım qədimdir,
Xalqımın
mübarizə tarixi kimi.
Çünki
o, erməni tarixçilərinin və millətçilərinin
məkrli niyyətlərindən xəbərdar idi. R.Rza bir şeirində
Androniki lənətləmişdi, başqa bir şeirini
Stepanakertdə "məhkəmədən" sonra vəhşicəsinə
diri-diri yandırılmış üç nəfər azərbaycanlıya
həsr etmişdir:
Burda
torpaq yanmışdı qapqara,
Tonqal tüstüsü
yayılmışdı
yaxınlara,
uzaqlara.
…
Keçdi bir neçə gün,
Tonqal
yerində çicək əkdilər.
Ancaq deyən
olmadı, burda
qırmızı
qərənfillər
Tonqaldan
qabaq gərəkdilər,
yanıq ət
qoxusundan qabaq,
qurbanlıq
qoxusundan qabaq.
Soruşan
olmadı,
Tonqalı
kimlər qaladı,
çicəkləri
kimlər əkdi?
Bu gün
Rəsul Rza poeziyasının "qılınc kim kəskin həqiqətləri"
ifadə etdiyindən söz açarkən istər-istəməz
onu dahi Sabirlə ruhən doğmalaşdıran mənəvi
tellər haqqında fikirləşirsən: "Sabiri çox
sevirəm. Bəlkə də, "sevirəm" sözü,
hər dəfə bu əziz adı çəkdiyim zaman
duyduğum həyəcanı ifadə edə bilmir. Sabir
bütün ömrü boyu mənim müəllimim və
dostum olmuşdur. Onun şeirlərində elə cəsarət,
elə mətanət, elə kədər, elə ağrı,
elə təsir gücü var ki, bəzən heyrət edirsən"
- Rəsul Rza böyük şairə heyrət və məhəbbətini
belə ifadə edir və bu heç də təəccüblü
deyil ki, Sabirdən sonra bəlkə də ruhən Sabirə ən
yaxın şair Rəsul Rza olmuşdur.
Rəsul
Rza poeziyasında dünya necə görünür? Bu
sualın ardınca daha bir sual: Rəsul Rza poeziyası
dünya poeziyasında necə görünür? Təbii ki,
bir-birindən fərqli suallardır. Bu gün poeziyamızda
bir dünya obrazı var, lakin əksər hallarda bu obraz
mücərrəddir, dumanlıdır. Lakin Rəsul Rza
şeirində dünya obrazı bütün
görüntüləri ilə canlanır. Rəsul Rza hələ
30-cu illərdə böyük dünyamızda gedən
ictimai-siyasi proseslərə laqeyd və biganə
qalmırdı, o dövrün inqilabi poeziyasının təsirilə
"Çapey", "Almaniya", "Madrid", "Cəlladları
durdur" əsərlərini yazdı (təbii ki, oxuduğu
yazılardan təsirlənirdi). Lakin böyük dünyamız
bütün mənəvi-psixoloji, ictimai-siyasi durumuyla 50-ci illərdən
başlayaraq Rəsul Rza şeirində bütün çalarları
ilə əks olundu.
"Təyyarədə düşüncələr",
"Hindistan dəftərindən", "Suriya dəftərindən",
"İraq xatirələri", "Yaponiya motivləri",
"Praqa xatirələri"… və beləliklə, Azərbaycan
şerində Hindistan obrazı, Suriya obrazı, Yaponiya
obrazı yarandı. Ancaq Rəsul Rza heç bir şeirində fakta, informasiyaya, məlumata boyun əyən, bu faktları şeirin özəyinə
çevirən şair
olmamışdır. Rəsul Rza faktı dəyərləndirən,
adi bir informasiyanı poeziya həqiqətinə çevirməyi
bacaran şair idi. Ədəbiyyatımızda, xüsusilə
poeziyada Xirosima faciəsindən az yazılmayıb, ancaq Rəsul
Rza bircə "Gözlərin
matəmi" şeiri
ilə Xirosima obrazını yarada bildi:
Nəfəsi
qaynar,
Göyləri
ulduzlu bir yaydı.
Uşaq pəncərədə
oturmuşdu
ana
otaqdaydı.
Bir gurultu
eşitdilər;
sonra dərin
sükut oldu.
Nə
göydə bulud,
Nə
yarpaqlarda külək…
Tıp,
tıp, tıp…
Həyəcanla
döyündü iki ürək.
Qız əli
ilə ovuşdurdu gözlərini,
dedi: -
Ana!
Niyə
söndürdün çırağı?
… Ana dinmədi,
dinə
bilmədi.
Uşaq
qışqırdı:
- Hardasan,
ana?
Su
tök, qoyma gözlərim yana!
O gündən,
sanki badam
gözlərin yaşı,
qara bir
matəm olub
çökdü
bütün cahana.
Bu
qaranlıqda itirdi bir-birini
bala, ana.
… Kəsin,
atom sınaqlarını, kəsin!
Bir
cüt gözün matəmi
Min-min
gözə çökməsin!
Dünyanın
XX əsr mənzərəsi Rəsul Rza poeziyasında
bütün təzadları, fəci və dramatik məqamları
ilə əks olunmuşdur desək, əsl həqiqəti ifadə
etmiş olarıq. Hətta şairin ayrı-ayrı
misraları var ki, bu misralar bütövlükdə
dünyanın nəhəng panoramının ayrı-ayrı
cizgilərini gözlərimiz qarşısında
canlandırır. "Əllər iş istəyir,
ağızlar çörək. Ürəyim şan-şan
olur belə işsiz əllərlə gördükcə
Hindistanı", "Hanı adı dillərdə gəzən
qədim Palmira! Hanı uzaq keçmişin ölümsüz
abidərəri!" - "Yerdən göyə sükut,
kömür, kül qaldı: kündə-kündə filiz,
daş, torpaqdan yoğrulmuş eybəcər sima - Xirosima"
- "Üfüqdə göy gözlərinin sarı həsrəti.
Bir səs: - Oğlum, oğlum! - deyə
çağırır Məməti" - "Rotterdamda,
meydanda tunc bir heykəl var. İnsan heykəli. Yüz belə
heykəl əvəz olarmı bir körpənin qana
bulanmış telinə" - "Ağlama, Şərq,
ağlama!" Yanğıları göz yaşı
söndürməz" - "Bu gecə yenə
yatmamışam. Nə başım ağrıyıb, nə xəstəyəm.
Məni yatmağa qoymur dünyanın dərdi, torpağın
ağrısı" - "dünyanın ortasında … ən
böyük meydana da dar ağacı qurulsun, dara çəkilsin
burda Mars - müharibə allahı. Kəsilsin yer üzündən
insan fəryadı, insan ahı!"
XX əsr
Azərbaycan şeirində yalnız üç ədəbi məktəbdən
söz açmaq olar: Sabir - "Molla Nəsrəddin" ədəbi
məktəbi, Səməd Vurğun və Rəsul Rza ədəbi
məktəbləri. Rəsul Rza ədəbi məktəbi
60-cı illərdə formalaşmışdır. Qeyd edək
ki, 60-cı illərdə Azərbaycan poeziyası zamanın
inkişaf meyllərini, aparıcı tendensiyalarını dərk
edib özünü yenidən qururdu. Bu yenidənqurma prosesində
təbii ki, eksperimentlər də müəyyən rol
oynayırdı. Əlbəttə, eksperimentlərin
özünü doğrultmayanları tez bir zamanda sıradan
çıxır, dəyərliləri isə ədəbi təcrübə
üçün nümunəyə çevrilir. Əgər
poeziya öz inkişafının müəyyən mərhələsində
artıq bəzi şablonlardan, forma yeknəsəqliyindən,
trafaret halına keçmiş bədii təsvir vasitələrindən
xilas ola bilirsə, yeni təsvir üsullarına üz tutursa və
bu xüsusyyətlər yaşarılıq kəsb edirsə,
bunun özü novatorluq deyilmi? Təbii ki, bu yolda müxtəlif
maneələr də mövcuddur. Keçmiş ənənədən
dördəlli yapışanlar güclü müqavimət
göstərir, yeniliklə heç cür barışmaq istəmirlər.
60-cı illər poeziyası sözün yeni ifadə
çalarını, obrazlı deyim tərzinin rəngarəng
üsullarını aşkarladı. Məlum oldu ki, məsələn,
sevginin toranı ola bilərmiş, ölüm
sözünün polyar qışı o qədər də əcaib
ifadə deyilmiş, necə ki, insan anının bir dost
bağında ağaca dönməsi kimi. Məlum oldu ki,
gümüşü rəng ilə köpüklü lalələr
və dəbdən düşmüş kişi
bığı arasında bənzəyiş varmış.
Yaxud kabab qoxusu, gecənin tabutuna salınmış
örtük, qəssab baltası altına
düşmüş kötük, yaralı ov izində qarla
sumağı rəng arasında da belə assosiativ bağlar
tapmaq olar. Yağış gölməçəsinə
"sərçələrin soyuq hamamı" demək
heç də qəbahət sayılmamalıdır. Hətta
"milyon kilometrlərlə ömür sürmüşəm"
ifadəsi də diqqət yetirəndə anlaşılmaz və
mücərrəd deyil. Sadəcə olaraq, stereotip təfəkkürdən
xilas olub əşyalar və hadisələr arasında ilk
baxışda nəzərə çırpmayan bu bənzəyişləri
görmək və duymaq lazımdır.
Poetik təfəkkür
əşyanın və hadisələrin yalnız məlum
qatları ilə kifayətlənməyib, burada müxtəlif
anımları, bənzəyişləri qavramırsa,
bütün bunlar get-gedə şüurda özünə yer
tapa bilirsə, onun heç bir qorxusu yoxdur. Albert Eynşteyn bədii
təxəyyülün yeganə meyarı kimi abstraksiyanı əsas
götürürdü.
60-cı
illərin şeirində üslub polifonizmi xüsusilə diqqəti
cəlb edirdi. fərdi üslub get-gedə püxtələşir,
poeziyada rəngarənglik yaranırdı. Zamanın yeni
inkişaf meyllərini, onun aparıcı tendensiyalarını
da 60-cı illərdə yazıb-yaradan şairlər eyni
üsulla qəbul edə bilməzdilər, zaman hər bir
şairin dünyasında eyni cür əks-səda verə
bilməz. Məsələn, Rəsul Rza kimi böyük sənətkar
60-cı illərdə bir şair kimi sanki yenidən
doğuldu. 50-ci illərdə insana, onun şəxsiyyətinə,
mənəvi dünyasına böyük maraq göstərən
şair, "altmışıncı illərdə öz
poetik ideyasının ifadəsi üçün daha dəqiq
və yeni vasitələr tapmaq ehtiyacı duyur" (G.Əlibəyova).
Və Rəsul Rza 60-cı illərdən başlayaraq
poeziyanın yeni bir tendensiyasını yaradır, cavan
şairlərin bir çoxu
- Əli Kərim, Fikət Qoca, Fikrət Sadıq, İsa İsmayılzadə,
Ələkbər Salahzadə, Vaqif Səmədoğlu, Abbas
Abdulla, Camal Yusifzadə - daha sonralar Vahid Əziz, Ramiz Rovşən,
Vaqif Bayatlı bu tendensiya ətrafında birləşirlər.
Mürəkkəb
ifadə formaları, qeyri-adi və "gözlənilməz
poetik obrazlar və assosiasiyalar" - Rəsul Rza
poeziyasından söz açan əksər müəlliflər
bu qənaətdədirlər. Bu yığcam və son dərəcə
dürüst qənaətin Rəsul Rzanın bütün
modern şeirlərinə aidiyyatı var. Modern şeir
dünyanı, gerçəkliyi yeni poetik təfəkkürlə
qavramaq deməkdir. Və modern şair bir əşyaya boylanarkən,
hamımızın min dəfə seyr etdiyi bir mənzərəyə,
görüntüyə dalarkən bizim üçün tamamilə
yeni bir naməlumluq kəşf edə bilər. Rəsul
Rzanın müxtəlif illərdə yazdığı
şeirlərindən istənilən qədər misal gətirə
bilərik ki, onun poetik metaforaları, təşbeh və
obrazları yeni idi, təzə idi. Başlayaq "Rənglər"
silsiləsindən. Böyük Nazim Hikmət yazırdı
ki, "Rənglər" silsiləsində Rəsul Rza bir
şair kimi özü-özünü ötüb
keçmişdi. Qırx yaşına qədər o, sadəcə
yaxşı şair idi. İndi isə böyük şairdir.
Daha sonra Nazim Hikmət yazırdı ki, ola bilər onun
şeirləri sizin xoşunuza gəlsin, ya gəlməsin, bu
sizin öz işinizdir - ancaq onu başqa bir şairlə
qarışıq sala bilməzsiniz". Şair (Rəsul Rza -
V.Y.) sadə və gündəlik məsələləri elə
təsvir edə bilir ki, ətrafındakı hər şey
onun poeziyasının güclü işığına qərq
olur. Axtaran şair xoşbəxtdir. O, həyatın və
bizim özümüzün səadətini kəşf
edir".
Doğrudan
da bu poeziyaya baş vurduqda səndə elə bir inam
yaranır ki, XX əsr tarix kitablarından öncə Rəsul
Rzanı (eləcə də bizim digər böyük şairləri)
oxumaq lazımdır. Təkcə XX əsr yox, bəşəriyyətin
keçmişi, bu keçmişin bütün ictimai-siyasi mənzərələri,
insanlığın keçdiyi yol Rəsul Rza poeziyasında
öz əksini tapmışdır.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 1
aprel.- S.2-5.