2011 - Qabdulla Tukay ili

 

Tukay fenomeni

 

Türk Dünyasının daha böyük coğrafiyası Ural-Sibir regionunda yerləşsə də, zahirən bu region Bakıdan uzaq görünsə də, islam mədəniyyəti, o cümlədən ümumtürk mədəniyyəti və ədəbiyyatının tərkib hissələrindən biri olaraq, hər zaman bu region Azərbaycana, Azərbaycan ictimai fikrinə, mənəvi iqliminə yaxın olmuşdur. Lakin Kazan tatarlarının və Krımın digər türk boylarına nisbətən Azərbaycana yaxınlığı yalnız dil eyniliyi baxımından bir az daha doğmalığı ilə fərqlənir. Dil, tarix, ədəbi düşüncə, din və etnoqrafik ümumilik tatar xalqı ilə Azərbaycan xalqını qanıbir, dilibir, dinibir qardaş olduqlarını tarix müstəvisinə çıxartmış və onların bu oxşarlığı milli taleyi də bənzər etmiş, onlar birlikdə bir çox tarixi-ictimai təbəddülatlardan keçmiş, etnik zəmində hərbi-siyasi sınağa məruz qalmışlar. Biri Uralda, digəri Qafqazda yaşayan bu xalqların həyatına təhlükə soyuq şimal-qərbdən gəlmişdir. Heç bir zaman cini şeytandan ayırmağı bacarmayan çar və onun ətrafı hər zaman "güc var, ağıl lazım deyil" prinsipinə üstünlük verərək Qafqazda kolonial siyasət uyğulayarkən Azərbaycan xalqını məhz bu yaxınlıq və doğmalığa görə uzun müddət tatar adlandırmışlar.

Tatar xalqının çar Rusiyası tərəfindən yaşadığı sosial-siyasi və hərbi-tarixi əsarət taleyini zaman fərqi ilə Azərbaycan xalqı da 1828-ci ildə çar Rusiyasına zor, təzyiq və hiyləgərliklə ilhaq edildikdən sonra 1920-ci ilədək bir mərhələdə, daha sonra, - əslində, velikorus şovinizminin tam uzantısı olan kommunist rejimi altında isə 1991-ci ilədək ikinci mərhələni yaşamaq məcburiyyətində qaldı. Çox şükürlər olsun ki, bu gün şimali Azərbaycan müstəqil dövlətdir. Tatar xalqının da müstəqillik günü çox uzaqda deyildir. Təəssüf ki, tatar xalqı 450 ildir ki, milli-siyasi müstəqilliyini itirmiş vəziyyətdədir. Minilliklər boyu azad və müstəqil yaşamağa alışmış böyük bir xalq bu gün belə başqa bir formada - yarımmüstəqil durumda yaşayışını sürdürməkdədir. Əlbəttə, öz xalqının siyasi tarixini yaxşı bilən Qabdulla Tukay və o zehində olan digər Turan zəkalı tatar ziyalıları bu əsarətin ağrısını hər zaman yaşamışlar və yaşamaqda davam edirlər. Yaxşı ki, bu gün siyasi-demokratik təfəkkür sahibi olan bir çox tatar ziyalıları müstəqillik arzularını qəlbinin ən isti və mübhəm yerində bəsləyir və siyasi müstəqillik əldə edəcəkləri günə qədər onu ali bir həyat eşqi, həyat məramı kimi qoruyub saxlamaqdadırlar.

Qardaş tatar xalqından fərqli olaraq, Azərbaycanın parçalanması və çarizmin koloniyasına çevrilməsi birbaşa ermənilər tərəfindən şirnikləndirilmiş çar və çar generalları tərəfindən həyata keçirilmişdi. Çox təəssüf ki, qardaş tatar xalqı sovetlərin iflasından sonra da tarixi vətənində yaşasa belə, o gözəl tarixi vətənin müstəqil sahibi deyillər. Amma Turan zəkalı söz-sənət kişilərinin ağlında, yaddaşında və düşüncəsində müstəqillik arzusu, istiqlal istəyi hər zaman yaşayır, onları içəridən sevgili milli-azadlıq hisslərinə çəkir, nəinki çəkir, hətta çağırır və təhrik edir.

Beləliklə, Çingizxan dönəmində Kazan, Krım, Qafqaz tatarları ilə birlikdə yaşayan biz Azərbaycan - Oğuz türkləri çarizmdə yenidən birlikdə yaşayıb, rus əsarətinin acı tarixini paylaşıb, bölüşməli olduq. Zəka işığını günçıxandan - Şərqdən alan tatar və Azərbaycan xalqı əsarət və istibdada baxmayaraq, yeni maddi və mənəvi-inzibati əsarət rejiminə uyğunlaşaraq yaşayır, inkişaf edir, açıq və gizli milli-azadlıq mücadiləsinə irili-xırdalı töhfələr verirdi. Amma qurbansız da ötüşmürdü. Bu sırada o zaman Kazanda yaşayıb fəaliyyət göstərən alim, yazıçı, teoloq, tarixçilərdən - "Mustafad əl-əxbar fi əhval Kazan və Bulqar" ("Bulqar və Kazan tarixindən xəbərlər") müəllifi Hüseyn Əmirxan, teoloq və filosof Şıxabəddin Mərcani, o zamankı ictimai-siyasi fikir tarixində görkəmli rol oynayan tarixçi alim Zəki Validi Tuqan və başqaları ilə bir dövrdə dahi tatar-türk şairi Qabdulla Tukay yaşamış və gözəl əsərlərini yaratmışdı. Kazanda elm və mədəniyyət mühitinin yaranmasında, Kazan Universitetinin əsasını qoyanlardan biri, gözəl şərqşünas, böyük həkim-kardioloq, mifoloq, ilk "Tatar dili" kitabının müəllifi azərbaycanlı Mirzə Kazım bəyi xatırlamaq vacibdir.

Ədəbiyyatşünas İbrahim Nurullin yazırdı ki, dünya poeziyasında bu qədər faciəvi həyatı və taleyi olan, ana və ata tərəfdən bəxti gətirməyən şairə az rast gəlmək olar. "Bəxti gətirməyən" ifadəsinin iti bucağı altından baxanda Azərbaycan poeziyasında şamaxılı Məhəmməd Hadini və gəncəli Mirzə Şəfi Vazehi müqayisə üçün xatırlamağa dəyər.

Qabdulla Molla Mühəmmədarif oğlu Tukayev özü yazdığı avtobioqrafik oçerkdə anadan olduğu ili və günü belə qeyd etmişdir: "Mən atamın ikinci arvadı Mamdudədən 14 aprel 1886-ci ildə doğulmuşam" (köhnə stillə). İbrahim Nurullin nahaq yazmırdı ki, "Qabdulla Tukay taleyi faciələrlə dolu bir həyat yaşamışdır". Balaca Qabdulla doğulandan 5 ay sonra atası Mühəmmədarif vəfat edir. Ondan bir neçə ay sonra anası Məmdudə başqa bir kəndə, həmən kəndin mollasına ərə gedir və kiçik Qabdullanı müvəqqəti olaraq Şərifə adlı bir xəstə və qoca qarıya baxmağa verir. Sonra bu qoca qadın da ölür və doğma anası kiçik Qabdullanı öz yanına gətizdirir. Doğma anasının isti qucağında isinməyə və nəvazişdən qızınmağa macal tapmayan Qabdullanın anası təxminən Qabdullanın 4 və ya 5 yaşı olanda xəstəlikdən tezliklə rəhmətə gedir. Beləliklə, ata tərəfdən heç bir qohumu olmayan Qabdulla gah təsadüfi adamların evində, gah da ana tərəfdən tanışlar və qohumların və ya heç tanımadığı yad insanların evində yarıac, yarıtox, demək olar ki, ayaqyalın - başıaçıq yetimlik həyatı yaşayır. Sonra o öz şeirlərində həyatının acı anlarını təsvir edəcək və ədəbi-bədii dilin imkanları daxilində oxucuya öz kədərli həyatından "danışacaqdı". Qabdullanın bəxti həm də onda gətirmir ki, evində yaşadığı bu adamlar çox kasıb, fağır, imkansız idi. Ancaq nə yaxşı ki, bu uşağın düşdüyü bütün ailələr, uşağı istisnasız olaraq, həmən molla yanına göndərirdilər. O mollalar isə eşidib-öyrənəndə ki, bu uşaq Kuşlavıç kəndinin mollası Mühəmmədarif Tukayevin oğludur, onunla o biri uşaqlara nisbətən bir az yumşaq rəftar edir, həmçinin onunla ciddi məşğul olurdular. Çox pərişan, dağınıq, pərakəndə həyat keçirən Qabdulla dərslərinə ciddi hazırlaşması ilə, səy göstərməsi ilə ona dərs verən mollaların diqqətini çəkir, hətta bəzilərinin rəğbətini də qazana bilirdi. Yəqin qazandığı insani rəğbət hissləri, Qabdullanın ilk qazancı idi. Sonralar ehtiyac və səfalət içində yaşadığı uşaqlıq illərini yaxşı xatırlayan Qabdulla Tukay yazırdı: "Ögey nənənin evində məndən başqa 6 uşaq daha var idi. Bu ailədə mən o qədər yad, kimsəsiz idim ki, hətta mən hərdən ağlayanda mənə heç kim təskinlik vermir, nəvaziş göstərmir, sakitləşdirmirdi, hətta acından ağlayanda belə mənə yemək-içmək vermirdilər. Mənə yemək verəndə isə məni ya dürtmələyir, çimdikləyir ya da itələyirdilər.

Bu ailədə kasıblıq və fağırlığ o həddə çatmışdı ki, babanın qonşu varlı kənddən necə çörək gətirdiyini bu saat belə xatırlayıram. Hərdən xəstələnirdim. Bir dəfə də suçiçəyi xəstəliyinə tutulmuşdum. O xəstəliklərin fəsadları indiyəcən məndə özünü göstərməkdədir. Bu ailədə hamı - yalnız bu evin qızı Səcidədən başqa, hamı mənim xəstəliyimlə əlaqədar deyirdi: "Gəbərəcək, bir boğaz da az olacaq".

Müxtəlif evlərdə və kəndlərdə ögey, kimsəsiz uşaq yaşamı sürdürən Qabdulla oçerkin başqa bir parçasında belə yazıb: "...Arabaçı Kazana çatıb (bizim kəndimiz Kazanın altmış verstliyində yerləşirdi) Saman bazarında gəzə-gəzə, bağıraraq deyirdi: "Kim tərbiyə etməyə uşaq istəyir? Kimə uşaq lazımdı?" Bir dəstə adamın arasından bir kişi çıxıb məni arabaçıdan aldı. O, məni qeyri-müəyyən müddətə tərbiyə etməyə aldı və öz evinə gətirdi".

Avtobioqrafik oçerkin başqa bir səhifəsindən "qanlı" bir parçaya diqqətinizi çəkmək istəyirəm, yəqin bu palçıqlı və toz-torpaqlı səhnə də Qabdullanın çəkdiyi iztirabların acı gerçəklərinin bir anını açacaqdır: "...Bu dəfə çöldən kartof yığmağa yeni babam və onun qızı çolaq Səcidə ilə (oxucum lütfən qarışdırma - bu Səcidə, o Səcidə deyil) mən getməli oldum. Onlar kartofu torpaqdan bellə çevirəcəkdi, mən də onu kisəyə yığacaqdım. Mən işimin öhdəsindən pis gəlmirdim. Bu zaman payız çox soyuq idi. Mən də tamam ayaqyalın idim. Ayaqlarım soyuqdan üşüməsin deyə ayağımı torpağa soxurdum. Birdən çolaq Səcidə apar özü də bilmədən belin ağzını düz mənim ayağımın üstünə vurdu. Mən dərhal kənara sıçradım və ayağımın dərin yarasına ağlaya-ağlaya torpaq töküb, işimi davam etdirdim. Sonra ayağım donsa da daha torpağa soxmadım. İndi deyəcəklər: "Bunu niyə yazıb?" Niyə? Ona görə ki, çox ağrıdı, indiyə qədər ayağımda onun çapığı qalmışdır. Ona görə də yazmaq qərarına gəldim."

Qabdulla Tukayın xatirələrini oxuyarkən elə kövrək, elə təsirli səhnələrə rast gəlirsən ki, müəllifin yaşadığı acı həyat hadisələrinə onunla birlikdə kövrəlir, bəzən tüklərin biz-biz olur, istər-istəməz duyğulanırsan. Açığı ağlamaqdan özünü zorla saxlayırsan.

Onu çox sevən və uca tutan tatar şairlərindən biri Şərəf Müdərris, ona həsr etdiyi "Tukay" şeirində belə alovlu misralar yazmışdır:

 

Öz vətənində və dövründə alov içində yanan ey Tukay!

Ay, günəş və azadlıq eşqi ilə sən nurlanmısan.

Öz şeiri ilə üfüqlərdən özünə yol açan ey Tukay!

Zülmət qaranlığı ildırım tək kəsib keçdin sən.

Əzəl, əbəd-ölümsüzlük açarını alan Tukay!

Öz vətənində və dövründə alov içində yanan ey Tukay!

 

(Sətri tərcümə məqalə müəllifinindir)

 

Dr. professor, şair, dramaturq Nurmühəmmet Xisamov genişhəcmli məqaləsində yazır: "... Tukay tatar poeziyası tarixində özünü möcüzə fenomeni kimi təqdim etmişdir". O, Tukayın istedadının dərəcəsini, gücünü dahidir - deyə, dəyər verir, qiymətləndirir. Qabdulla Tukayın yaradıcılığına geniş planda nəzər yetirən tədqiqatçı-professor onun şeirlərindəki fəlsəfi-humanist ideyaların dərinliyini, bədii sənətkarlığın özünə məxsusluğu və orijinallığını, onun şeirlərinin məzmununda yaşayan könül çırpıntılarının bədii təsir gücünün vüsətini, sözün gücü ilə əldə etdiyi bədii kəşflərinə görə onu dahi adlandırır. Qabdulla Tukayı oxuyan, onun şeirləri ilə həmsöhbət olan hər kəs N.Xisamovun fikirlərini təsdiq etmiş olacaqdır.

Doğrudan da burada, bu şeirlərdə daha çox insan amili, insanın bəxt, tale axtarışları, bir sözlə, bəşəri ideyalar qabarıq şəkildə, tatar dilinin dadı, duzu, şirəsilə təsvir edilir, hər bir fikir üçün orijinal bədii söz-məcazlar tapılır, bəzən klassik poeziyanın ətrini, həyəcanlı, döyüntülü, ovqatını yaşadır, oxucuya, bəzən qəm karvanının sufiyanə saribanı Füzuliyə bənzəyir, bəzən əqidənin, etibarın, inadkarlığın, kişiliyin şəhidlik zirvəsinin fatehi Seyyid Əli İmadəddin Nəsimiyə bənzəyir - bu həqiqətən böyük tatar şairi, özünü o zirvədə təsdiq edir. Bu şairin yaradıcılığının ən ümumi cizgilərinin söz-fikir bucaqlarının təsir gücünü müəyyən etməyə cəhd edərkən çox nadır şairlərdə - məsələn, yalnız Mirzə Ələkbər Sabir səviyyəsindəki zirvədə duran şairlərin qisməti olan istedad dərəcəsini özüm üçün kəşf etdim; kəşf etdiyim nadir poetik dərəcə bundan ibarətdir ki, bu şairin şeirlərini tatarca və rusca oxuyarkən istifadə etdiyi təşbehlər, mübaliğələr, istixarələr sadə tatar dili zəminində necə təsirlidirsə, başqa dilə, məsələn rus dilinə tərcümədə də eyni dərəcədə təsirli olur, eyni dərəcədə könül oxşayır, oxucunun estetik-fəlsəfi şüuruna qida verir. Bu kimi poetik hal və durum, təsvir edilən həyat hadisələri heç şübhəsiz, böyük sənətkar qələmindən çıxan poetik mətnin bütövlüyündən, kamilliyindən, onun duyğu və düşüncə sistemində artıq bərkimiş, poetik düşüncə tipi olaraq dönməz, yetkin halından irəli gəlir. Şairin bütün şeirləri, o cümlədən "Millətə", "Dərd çəkən deyiləmmi", "Hur qızına", "Dilənçi", "Cüt at", "Puşkinə", "Payız", "Şurəle", "Altına qarşı", "Bir tatar şairinin sözləri", "Ana dilim" və s. şeirlər poetik kamilliyin yüksək sənət nümunəsidir. Poetik düşüncə öz tipinə görə orijinallıqla fərqlənsə də, dərin rişələrlə ümumtürk kontekstinə müncər olunur. Yəni Kazan ədəbi mühütinə bağlı bir poetik zəmində "doğulub" böyüməsinə baxmayaraq, eyni zamanda, həm Bakı-Şamaxı, həm Təbriz-Ərdəbil, həm Nəvai-Daşkənd, həm də Konya-İstanbul şeir məktəblərinin ən ətirli çiçəklərinin yaz qoxusu, mərifəti, irfani rayihəsi gəlir Tukay şeirlərindən. A.X.Sadekov " Qəlimcan İbrahimovun estetik görüşlərində folklor" kitabında qeyd edir ki, 1910-cu ildə gənc Tukay Qəlimcan İbrahimovun tatar folkloru mövzusunda yazdığı "Xalq ədəbiyyatı" məruzəsini "Şərq klubu"nda mühazirə kimi oxuyurmuş" və beləliklə, Tukay xalqın doğma folklora münasibətini həm dəyişirmiş, həm də öz folkloruna məhəbbət təbliğ edirmiş. A.X.Sadekova Qəlimcan İbrahimovun tatar folkloruna təəssübkeş münasibətini araşdırıb şərh edərkən xatırladır ki, Qəlimcan İbrahimov gənc Qabdulla Tukayı tatar-türk folkloruna münasibətin etalonu kimi dəyərləndirmişdir.

Bununla da Qabdulla Tukay estetik-poetik sehrin görünməyən maqik tellərilə o zamankı İslam-Türk mədəni mirasına bir başa daxil olur, kulturoloji aspektdən o mirasın Kazan guşəsinin zirvəsinə şeirlə süslənmiş parlaq bir tac qoymuş olur. Buradan artıq bəşərilik qapısına yol açmış böyük şair klassik Azərbaycan, o cümlədən Osmanlı şeir məktəblərinə məxsus dil, ibarə, ifadə, istilah və təşbehlərdən yerli-yerində gen-bol istifadə etməsi, onun poetik idrak mənbələrinin klassik divan ədəbiyyatından, qoşma türlü türk şeir ənənəsindən qoşa qanad kimi qidalandığını və bu dövrün ədəbiyyatına dərindən bələd olduğunu ortaya qoyur. Ümumiyyətlə, Qabdulla Tukayın poetik idrak mənbələri zənnimizcə, bunlardır - şifahi tatar ədəbiyyatı və tatar folkloru; ümumtürk şeir ənənəsi; klassik divan ədəbiyyatı; rus poeziyası və ictimai fikri; əruz-məsnəvi üstündə yazılan fars-ərəb ədəbiyyatı; türk əruzu üstündə yazılan ədəbiyyat; sufizm və Qərb ədəbiyyatı.

Bu mənada Qabdulla Tukay öz dövrünün yüksək bilikli, savadlı, əsl ziyalı bir dahi şairi - bütün yaradıcılığı ilə bəşəridir, tarixidir, mərifət əhlinin ən işıqlı şəxsiyyətidir. Bu mənada həmçinin bütün etik, estetik parametrləri, ədəbi-bədii motivləri, mövzularının mündəricəsi ilə Azərbaycan poeziyasının tam bir qan-ruh qardaşıdır.

Tukayı oxuduqca, bəzən sənə elə gəlir ki, dünya poeziyasının bənzərsiz şairi dahi Sabiri oxuyursan. Poetik ideya, məzmun, forma, motiv, can və ürək yanğısı, cədid üsuluna şiddətli meyl, yenilik axtarışları, iliyinə və ruhuna qədər milli, milləti azad və xoşbəxt görmək arzusu, poeziya dilinin irfani leksikologiyası, klassik poetik simvollara yeni bəsirətlə baxmaq kimi sənətkarlıq qabiliyyətləri və s. digər bənzər sənətkarlıq müstəvisi dahi Sabirlə böyük paralellik ərz etməkdədir. Əgər sıraya 1905-1917-ci illər arasında Rusiyada Leninin liderliyi ilə baş verən rusiyamiqyaslı inqilabi ovqatı əlavə etsək, gənc Tukayın yetişib formalaşdığı ictimai-siyasi mühitin ucqar hissəsinin - Qafqazdakı inqilabi hərəkatın, milli-azadlıq hərəkatının mərkəzində böyük Sabirin yetişdiyini də nəzərə alsaq, hər iki şairin siyasi kədərdən və fəzavi romantik ümiddən gələn ideya-məzmun bənzərliyinin sirləri daha dərindən anlaşılar. Bu fikirlərin əyani sübutu kimi və ya digər fikirlərin reallığına bir əminlik, arxayınlıq gətirmək üçün məsələn, "Dərd çəkən deyiləmmi" ("Dərdimənd") şeirindən iki misrasını alaq:

 

Aşiq cəvabdeh olurmu, aşiqəm mən,

neyləyim?

Cismi-canımla bərabər, bir bəlayəm,

neyləyim?

 

Neyləyim əslim, əsasım dərdə

etmiş ibtina,

Ta əzəldən dərdü-şövqə aludəyəm,

neyləyim?

 

Və ya "Millətimə" şeirindən iki beyt:

 

Hər xəyaldan şirindi, millət xəyalı,

yox başqa hal,

Bu xəyalətdən gələr, gər gəlsə

məcnuniyyətim.

 

"Milli" sözün sevər könlüm,

bilməm, nədən,

Öylə milli millətəm, bəxşi ilə

məmuniyyətim.

 

Şair vaxtilə varlı-karlı bir şəxsin dilənçilik etməsinə acıyır. Bu şəxs vaxtı ilə ona müraciət edən hamıya o cümlədən mollalara, ruhanilərə, başqa ictimai zümrədən insanlara yardım etmiş, maddi durumlarına köməyini əsirgəməmişdir. Yəni milli-burjua nümayəndəsi olmuş, maddi yardımlarda bulunmuşdur. Çar Rusiyasında baş verən siyasi tətillər nəticəsində iflas etmiş, kəskin bir fağır-dilənçi vəziyyətinə düşmüşdür. Şair məscid qarşısında dilənən keçmiş bayın halını ürək yanğısı ilə təsvir edir. Bayın yanından şiddətli soyuq havada saymazyana keçən etibarsız dostlarını və mollanı tənqid edir…

Ümumiyyətlə, dahi Sabirin ideya-məzmun və mahiyyətcə mündəricə istiqamətləri dahi tatar şairi ilə üst-üstə düşsə də, Sabiri Q.Tukaydan acı gülüş, yumor və şiddətli sarkazm fərqləndirir. Tukay sosial həyata, cəmiyyət və millətinin dərdinə ciddi inqilabi planda baxıb, etiraz edirsə, Sabir bütün bunlara islahedici təsirin başqa formasında - bir gözü ilə ağlayaraq, digər gözü ilə gülərək etiraz edir. Başqa sözlə, Sabir sosial-tarixi gerçəklik üzərindən yumor pərdəsini çəkib, cəmiyyətdə və cəmiyyəti idarə edən patriarxal şüurda kök salan cahilanə faciəni qanlı göz yaşları ilə bədii güzgüdə göstərir. Tukay isə yumor pərdəsindən istifadə etmir. Ancaq o da Volqaboyu və Tatarıstanda - qədim Bulqar torpağında yaşayan o vaxtkı tatar xalqının faciəsini birbaşa qafiyə ilə sülənmiş çərçivədən göstərir. Bu bədii-üslubi çalarda böyük başqırd şairi Miftahəddin Akmullanı (1831-1895) da zikr etməyə dəyər.

Dahi Füzulinin bir çox şeirlərini oxuyarkən və ya musiqinin müşayiəti ilə dinləyərkən kövrək hisslər yaşayır, şairin lirik qəhrəmanının taleyinə acıyırıq - maraqlıdır, 400-500 il bundan əqdəm yazılmış şeir bizi niyə ağladır?! Bəlkə heç bunlar şeir deyil - maqik duadır, bəlkə kahin, şaman duasıdır - onu ya oxuyarkən, ya dinləyərkən bizim qəlbimizə üfürülür, ruhumuza əlavə enerji verir, sanki içimizdəki odumuzu, alovumuzu artırır, istinin təbiəti isə belədir - qədərindən artıq olanada ya qarsır, ya yandırır. İnsan içindən göz yaşları ilə əriyir, bəlkə də özünü əridir. Tukay şeirləri üçün səciyyəvi olan cəhətlərdən biri də budur - həyəcanlandırır, kövrəldir, yandırır, düşündürür. Ədəbi-bədii istedadın Tukay modeli, istedad tipi olaraq görünməyən enerji telləri ilə insanın ən tərpənməz duyğularını belə sazın simi kimi titrədir, ehtizaza gətirir, insanı özündən daha çox özgəsinin halına yandırır, özgəsi haqda düşündürür - bununla da oxucu bütünlüklə Tukay şeirinin estetik-fəlsəfi mayasına daxıl olur, xilaskarlıq hisslərini və gözəllik anlayışını şəxsi həyat fəlsəfəsi kimi dərk edir. Burada insan mütləq katarsisdən keçir, mənən təmizlənir, gözəlləşir, dünya və bəşəriyyətə daha çox cavabdehlik hissləri ilə yanaşmaq istəyir. Dünyadakı haqsızlıq, ədalətsizlik, nahaq tökülən qanlar üçün insan günahkar olduğunu dərk edir, daha çox hər kəsdən əvvəl özünün məsuliyyət daşıdığını idrak edir, sorunlu olduğunun fərqinə varır. Əgər bunlar doğrudan da belədirsə, demək şair öz məqsədinə çatmış olur. Tukay şeirinin fenomenal gücünün belə tərəfi də vardır. 1902-ci ildən yaradıcılığa başlayan şair hansı mövzuda yazırsa-yazsın, o mövzuya xüsusi məhəbbət, vüsət və daxili ehtiyacı əhatə edən, onu içəridən səfərbərliyə alan bir mərifətlə yanaşırdı. O öz yaradıcılığı ilə tatar poeziyasında inqilabi vətəndaşlıq lirikasının əsasını qoymuşdur. Yaradıcılığının əsas qayəsi azadlıq duyğu və düşüncələrini tərənnüm etməkdən ibarətdir.

 

 

Əli KƏRİMBƏYLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 15 aprel.- S.1, 2.