Güney Azərbaycanda
çağdaş ədəbi proses
Hər dövrün ədəbi
prosesinin formalaşması ictimai, siyasi, sosioloji mühitin məhsulu
olduğunu xüsusi izah etməyə yəqin ki, ehtiyac yoxdur.
Tədqiqat obyekti kimi nəzərə aldığımız
Güney ədəbi prosesinin tarixən keçdiyi müxtəlif
mərhələləri də bu fikirə təsdiq
möhürü vurur. Bunun üçün Məşrutə
inqilabı illəri, Xiyabani hərəkatı dövrü,
sonrakı illərdə Rza xanın mürtəce hakimiyyət
illəri və Milli hökumət dövrünün ədəbi
hərəkatının dalğalarını yada salmaq kifayətdir.
Haqqında söhbət açmaq istədiyimiz
ədəbi hərəkat da çox dəqiq ünvana
malikdir: Güney Azərbaycanda çağdaş ədəbi
proses.
1979-cu ilin fevralında İranda baş
verən inqilabı adətən bənzərsiz keyfiyyətləri
ilə xarakterizə edirlər. Siyasi ədəbiyyatda isə
bir qayda olaraq onun ünvanına anti-imperialist, antimonarxiya sifətlərini
işlədirlər. Öz xarakteri, əhatə etdiyi qüvvələrin
rəngarəngliyi, ona rəhbərlik edən zümrələrin
tərkibi həmin epitetləri kifayət dərəcədə
doğruldur. Bu inqilabda fəhlə də, kəndli də,
qadın da, tələbə də, sənətkar da, ruhani də,
milli burjuaziya da, hətta sonradan ona arxa çevirən
böyük sərmayədarlar, iri torpaq sahibləri də
iştirak edirdilər. Müəyyən bir qrupun əlinə
keçən bu inqilab xalqın olmasa da, onun ünvanı tarixə
Xalq inqilabı kimi daxil oldu.
İnqilabın ilk illərində xalqın
içərisində keçmiş Şah irtica
dövrünün sona çatdığını
düşünüb müəyyən azadlıqların
olacağı ümüdi ilə yeni ədəbi mühitin
ana dilli nümunələri, aşağıda adları
göstərilən qəzet və jurnallar yaranması oldu:
"Ulduz", "Yoldaş", "Koroğlu",
"İşıq", "Çənlibel",
"Qardaşlıq", "Molla Nəsrəddin",
"Azadlıq", "Odlar yurdu", "Varlıq",
"Dədə Qorqud", "İnqilab yolunda",
"Ülkər", "Yaşmaq", "Yapraq",
"Günəş" və sairə.
Diqqət etdikdə bu mətbu
orqanların sadəcə adları belə onların hədəf
və ideya istiqamətləri barədə yetərincə təsəvvür
yaradır.
Doğrudur, bu bahar müjdəçilərinin
çoxu elə doğrudan da bir novruzgülü ömrü qədər
yaşadı. Lakin əsas cəhət onları doğuran
ictimai-siyasi və ədəbi zəminin mahiyyəti idi.
İnqilabdan sonra ədəbi prosesin qabarıq
cizgilərindən biri poeziyanın qabaqcıl mövqedə
addımlaması oldu. Təbii ki, bu səbəbsiz deyildi.
Burada şeirin çox qədim və zəngin ənənələrə
malik olması, dövrün, zamanın, ictimai həyatın
sifarişinə əks-səda verməkdə çeviklik
qabiliyyəti çox mühüm, bəlkə də həlledici
rol oynadı.
Bir də əlbəttə, Güneyin
Ustad Şəhriyar, Həbib Sahir, Məmmədəli Məhzun,
Haşım Tərlan, Müzəffər Derəfşi kimi təcrübəli
sənətkarlar yaratdıqları əsərləri ilə
döyüşkən və inqilabi ruhlu ədəbiyyatın
bünövrə daşını qoymuş Əlirza Nabdil
(Oxtay), Mərziyə Uskui, Səməd Behrəngi, Səhənd
kimi sələflərinin yaradıcılıq yolunu davam
etdirdilər. Heydər Xətibi, Ələkbər Həddad, Həmid
Nitqi, Həsən İldırım, Əziz
Möhsünü, Abbas Bariz, Həsən Savalan, Sönməz
kimi sənət yolçuları inqilab dövrünün
mübariz və döyüşkən poeziyasının
çağırışına gur səslə cavab verdilər.
Lakin ölkədə qalib gələn xalq inqilabı bir
sıra daxili və xarici səbəblər üzündən
xalqın, xüsusilə zəhmətkeş təbəqələrin
ümidlərini, arzularını axıradək
doğrultmadı. Buna isə ədəbi proses laqeyd qala bilməzdi.
Bu həqiqət həmin dövrdə Haşım Tərlan,
Süleyman Salis, Həbib Sahir, Urmulu, Çayoğlu, Həsən
Şəqaqi, Firidun Həsari, Behrəngdust, Məmmədəli
Məhzun kimi sənətkarların qələm məhsullarında
dolğunluğu ilə özünün bədii əksini
tapdı.
Çağdaş ədəbi prosesə
xas olan ümdə cəhətlərdən biri də poeziyada
satirik meylin qüvvətlənməsi idi. Məncə, bunu
başlıca olaraq iki amil ilə izah etmək olar.
Əvvələn, həyatın
özündə satira üçün bol qida mənbələrinin
mövcudluğu, digər tərəfdən isə klassik irsə
sədaqət çox mühüm amil hesab edilməlidir.
Yaşı min illərlə hesablanan söz xəzinəsində
Sabir və Möcüz kimi korifeylər olan sənət
dünyası öz xələflərinin
yaradıcılıqlarına təsirsiz qala bilməzdi. Bircə
nümunə olaraq. Haşım Tərlan deyir:
Qaça-qaçdır yenə də,
oğru əyanlar qaçır a...
Milləti sağmal inək, pəxmə
sayanlar qaçır a...
Maraqlıdır ki, satirik
yaradıcılıqda karikaturalara geniş meydan vermək meyli
xüsusilə güclü olmuşdur. Gülüş hədəfinə
çevrilən mövzuların əhatə dairəsi isə
çox rəngarəngdir: imperialist soyğunçular, nəhəng
dövlət başçıları, ağır məişət
şəraitinin diktə etdiyi həqiqətlər, pul kisəsindən
asılı olan buqələmunlar, qınından
çıxıb qınını bəyənməyənlər,
xalqının milli ənənələrinə biganələr,
fars şovinistlərinin çaldıqları havaya oynayanlar və
başqaları bu meydanın rəqqasları idi.
Müasir Güney poeziyasında oxucunu
açıq gözlə baxmağa dəvət çox
güclüdür. Məncə, zəmanəmizdə bəşəri
əhatə edən aləm, başdan-başa səfalı mənzərələrdən,
naz-neməti aşıb-daşan bir diyardan ibarət deyildir. Hələ
bu gün də planetimizin müxtəlif guşələrində
qəfil atılan güllələrin sinələrdə
açdıqları yaraların sızıltısı
qulaqlarda həyəcan zəngi kimi səslənir.
Bəli, Cənubi Azərbaycan ədəbi
prosesinin davamçıları əllərində kəskin
silah olan söz sənətinin ən müqəddəs qayəsi
bəşərin arzularını həqiqətə
çevirməkdə yaxından iştirak etməkdədir. Bu
məqsədlə Güney poeziyasında çox qədim ənənəyə
malik olan qəzəl janrına biganə qalan qələm
sahibi tapmaq çətindir. Lakin bir həqiqətə də
göz yummaq doğru olmazdı. Qəzəlin misralarına həyati
nəfəs bəxş edən mühit olmadan onun nikbin nəğmələr
ötəcəyi təmənnasında olmaq arzu çərçivəsini
aşa bilməzdi. Məhz buna görə də Güneyli
şairlər xalqın xoşbəxt həyatının
şahidi olmaq istəyi ilə yaşamağa ciddi maraq göstərirlər.
Behruz İmani deyir:
Gül-çiçəksiz coşa bilməz
qəzəlin çeşmələri,
Buna xatir dolanıb güllü bahar
axtarıram.
Qəzəlin keçirdiyi istihalədə
bir meyl də çox qüvvətlidir. Zahirən onun ifadə
vasitələrinə keçilmiş bir yolun nəfəsi
duyulsa da, onlar tam yeni mənalar
daşıyıcılarıdırlar. Haşım Tərlan
deyir:
Bülbül gülə, pərvanə
şama, mən yara
bəndəm,
Cənnət pərisi zahidə, ruhaniyə
qalsın.
Səccadəyə üz qoysam əgər
öz sənəmim var,
Ruhsuz sənəmin sevməyi bütxanəyə
qalsın.
Məncə, şair istifadə etdiyi
epitetlərin dili ilə, istəyinə çox uğurla nail
olmuşdur.
Orasını da qeyd edim ki, Ülyai, Saplaq,
Musa Herisi, Müzəffər Derəfşi, Yusif Memari, Qaimi və
digər şairlərin də qəzəllərində bu meyl
çox güclüdür.
İnqilabdan sonra poema janrına münasibət
və maraq öz təzəliyi ilə nəzəri cəlb
edir. Məncə, bu meylin güclənməsinin köklərini
hər şeydən əvvəl bədii təfəkkürün
xalq həyatını əks etdirmək səylərində
axtarmaq həqiqətə uyğun olardı. Yaranan poemalar bu
mülahizəni təsdiqləməkdən ötrü bol
material verir. Bunun üçün Həsən Savalanın
"Xan çoban və Sara", Heydar Xətibinin
"Püstə nənə", Sönməzin
"İsanın son şamı", "Babam özü gələcək",
"İtin vəfası", İmran Səlahinin
"Ağbuğ qəhrəman", Səhəndin, daha dəqiq
desək, epos adlandırılacaq "Sazımın
sözü" kimi poemalarını qeyd etmək olar.
Təbii ki, poemalar üzərində
geniş dayanmaq niyyətimiz yoxdur. Bu müstəqil bir
yazının mövzusu ola bilər. fəqət, bu yerdə
Sönməzin "Babam özü gələcək"
poemasından üç misranı yada salmaq istərdim:
Arxayınam,
Səttərxanın özü bir gün,
Gülüstana gələcəkdir.
Xatırladım ki, bu misralarda söhbət
Təbrizin məşhur Gülüstan bağında Sərdari
Millinin şərəfinə ucaldılmış heykəlin
şovinist şah dargözləri tərəfindən
uçurulmasından gedir.
Təhlilimizin bu yerində inqilabdan sonra əzəmətli
bir abidə kimi oxucularının görüşünə gələn
"Dədəmin kitabı" epopeyasının qüdrətli
xaliqi adlandırıla biləcək Səhənd haqqında bəzi
mülahizələrimi açıqlamağı yerində
hesab edərdim.
Səhəndin
yaradıcılığının ilk dövrünə aid tədqiqatlar
göstərir ki, onun 1941-ci ildən sonra yeni vüsət kəsb
edən milli qurtuluş hərəkatında fəal
iştirakı tərənnümə cəlb etdiyi həyati
gerçəkliklərin hüdudlarını xeyli genişləndirmişdir.
Bu illərdə o, həm fədakar azadlıq yolu fədaisi, həm
də odlu-alovlu şair kimi xalqın şahlıq əsarətindən
qurtuluşu uğrunda ayağa qalxan vətənpərvərlərin
sevimli şair oğluna çevrilmişdir. Zamanın Milli
demokratik ədəbiyyatının qarşısında
qoyduğu vəzifələr barədə Səhəndin
aydın cizgilərə malik olan və mütərəqqi
qüvvələr tərəfindən alqışlanan qələm
məhsulları ədəbi-estetik və siyasi baxımdan
aşağıdakı misralarda çox uğurlu şəkildə
özünün poetik ifadəsini tapmışdır:
Mən əzilmiş, həqqi itmiş...
Varı-yoxu əldən getmiş,
Ağır-ağır sitəmlərə
-
Məruz qalmış, əsir
düşmüş,
Millətimin, millətlərin,
İnsanların şairiyəm.
Lakin Səhəndin həyatının gənclik
illəri elə bir diyarda keçirdi ki, orada sinə dolusu nəfəs
almaq da, insana layiq tərzdə yaşamaq istəyi də
şahlıq rejiminin hədələrindən kənarda
qalmırdı. Dərbarın çıxardığı
hökmün məntiqi isə belə səslənirdi:
sazında ya mən istədiyim havaları çalmalısan,
ya da susmalısan. Amma onun nə sazı susdu, nə də nəğmələri
lal oldu:
Dilimi kəsənlər qaldı avara,
Hər barmağıma bir qıfıl
vurdular.
Bağlı əllərimlə, kəsik
dilimlə
Mahnı da oxudum, qopuz da çaldım.
Azərbaycanda tarixən ciddi sınaqlardan
çıxan aşıq ədəbiyyatı səltənət
rejiminin süqutu ilə yeni mərhələyə qədəm
qoydu. Bu, onun təbiəti ilə sıx bağlı olan bir
hal idi. Xalq yazıçısı, akademik Mirzə
İbrahimovun qənaəti belə olmuşdur:
"Qanlı müstəbid Rza şah və
onun oğlu Məhəmmədrza şahın hakimiyyəti illərində
Cənubi Azərbaycan dilini, Azərbaycan bədii ədəbiyyatını
sönməyə, zəifləməyə qoymayan ən
qüdrətli mənbələrdən biri xalq
yaradıcılığı, aşıq ədəbiyyatı,
canlı və müdrik aşıqlar olmuşlar".
Bu dövrün aşıq şeiri
nümunələrini yaradanlar sırasında Aşıq Əlinin,
Aşıq Əşrəfin, Aşıq Həsənin,
Aşıq Qəşəmin, Aşıq Qələmrzanın,
Aşıq Abbas Rəncbərin, Aşıq Rəsul Qurbaninin
sözləri və sazlarının xüsusi çəkisi
diqqəti cəlb edəcək qədər önəmlidir.
İnqilabdan sonra yaranan nəsr əsərləri
üçün uğurlu hal mövzuların müasir həyatdan
alınmasını, cəmiyyəti düşündürən
problemlərin həll olunmasına həsr edilməsini hesab etmək
heç də mübahisəli səslənməzdi. Bu
baxımdan qüdrətli nasir və təcrübəli ədəbiyyatşünas
Gəncəli Səbahinin qələm məhsulları zəngin
həyati materiallara malikdir. Onun "Xain",
"Ovçu", "Şərəfli ölüm",
"Gül dəstəsi", "Qartal" adlı hekayələri
Güney nəsrinin ən yaxşı nümunələrindəndir.
Şahlıq rejiminin miras qoyub getdiyi əzilənlər
və əzənlər dünyasının eybəcərliklərini
gün işığına çıxardan nasirlərdən
biri də qüdrətli qələm ustası Nurlandır.
Onun "Səlmə xala" adlı hekayəsi şahlıq
rejimi dövründə zəhmət adamının
yaşadığı ömrün çox real yaradan mükəmməl
qələm məhsuludur.
Həmin dövrün uğurlu nəsr əsərləri
sırasında J.Əlinin "Tamah dişi", Cücə
Bağırın "Qonaq qabağına qoymalı",
Nurlanın "Çəyirtgə" adlı hekayələrini
qeyd etmək yanlış olmazdı.
Sonrakı illərdə yaranan nəsr əsərləri
vaxt keçdikcə yazarların bu janrın təbiətinə,
onun incəliklərinə daha yaxından tanış
olmalarından, ustalıqlarını hiss ediləcək dərəcədə
artırmalarından xəbər verir. Bu iddianı təsdiq
etmək üçün M.Ocaqverdinin "Əshabe Kəhf
yuxusu", Ə.Ağçaylının "Aydının
ölümü", Həbib Sahirin "Vaqonda", J.Əlinin
"Öldü var, döndü yoxdur" adlı hekayələrində
tutduqları yazıçı mövqeyini fəal və
uğurlu hesab etmək üçün etibarlı ədəbi-bədii
əsasların mövcudluğunu iddia etmək heç də əsassız
səslənməzdi.
Mən təhlilimin bu məqamında məzmun
və janr baxımından nəsrin müasir tələblərinə
yetərincə cavab verən hekayələrdən
İsmayıl Hadinin "Əli və Mərcan" adlı
hekayəsinin adını qeyd etməmək mümkün deyil.
Nəsrin atdığı möhtəşəm
addımlar Rəhim Dəqiqin "Həcər",
İsmayıl Hadinin "Laçın", Nasir Mənzurinin
"Qara çuxa" romanlarının simasında daha
aydın görünür.
Yeri gəlmişkən, bir məsələyə
toxunmaq istərdim. Bir zaman xalq şairi Söhrab Tahir Güney
nəsrinin tədqiqi və təhlili ilə məşğul
olarkən belə bir nikbin, eyni zamanda real mülahizə irəli
sürmüşdür: "Hansı nasir məşhur
1946-cı il hadisələrindən sonra öz elindən-obasından,
isti ana qucağından, Vətən dedikləri müqəddəs
diyardan perik salınmış insanların sürgün və
fəraq dolu həyatlarını nəsrə gətirə
bilsə, o uğur qazanacağından arxayın ola bilər".
Bu baxımdan yazıçı Rəhim Dəqiqin
qələminin məhsulu olan "Həcər"
romanının adını belə bəxtəvər nəsr
nümunələrinin sərlövhəsində yazmaq
heç də havadan asılı qalan bir müddəa
olmazdı. Müəllif 1946-cı ildə 21 Azər hərəkatının
və onun yetirməsi olan Azərbaycan Milli hökumətinin məğlubiyyətindən
sonra sürgünə göndərilən Həcərin
keçdiyi məhrumiyyət və əzablarla, bununla
yanaşı mübarizələrlə dolu həyat yolunun
timsalında bir xalqın taleyinin çox tutarlı səhnələrini
yaratmışdır. Məncə, həmin mövzu bu gün
də çağdaş Güney ədəbi prosesinin
yaradıcılıq emalatxanalarında özünə yetərincə
yer tutmağa tam layiqdir.
Bu illərin əlamətdar
yaradıcılıq hadisələrindən biri də ədəbi
tənqidə maraq və rəğbətin artması
olmuşdur. Bir sıra məlum səbəblər üzündən
təkcə Güneydə deyil, ümumiran miqyasında
türk dilli ədəbi tənqidin bəlkə də yox dərəcəsində
olması tarixi həqiqətdir. Başqa janrlara nisbətən
tənqidin öz simasını bilməsi çox
müşgül məsələdir. Təbii ki, bu xüsusi
araşdırma tələb edir. Çağdaş tənqidçılərimizdən
Eyvaz Taha, Cəfər Bozorgəmin, Hümmət Şəhbazı,
Nadir Əzhərini ad aparmaq olar.
İnqilabdan sonra şahlıq üsul-idarəsinin
hökmü ilə yaradılan bədnam yasaqların aradan
qalxması tənqidin uğurlu addımlar artması yolu üzərində
yaşıl işıq yandırdı. Qələm sahibləri
bu janr barədə həm öz mülahizələrini
açıqlayır, həm də onun gözə dəyən
nümunələrini yaratdılar. Bu baxımdan Əziz
Möhsünün "Ədəbi tənqid və tənqidçi
haqqında" məqaləsi dövrün ədəbi hərəkatı
üçün çox əhəmiyyətli bir hadisə idi.
Onun öz tənqidçi karyerasını üç nəhəng
simanın - Aristotel, Xətib Təbrizi və Mirzə Fətəli
Axundov irsi üzərində formalaşdırması təbii
ki, xüsusi maraq doğururdu.
Bu illərdə "İnqilab yolunda"
jurnalının açdığı "Müasir şairlərlə
tanış olaq" rubrikası çox çəkili elmi-əməli
əhəmiyyətə malik bir forma idi. Məmməd
Aslanın "Muradəli Qüreyşi (Qaflantı)"
adlı məqaləsi həm müasir tənqidin
simasını, həm də rubrikanın məqsəd və
qayəsini əks etdirmək baxımından diqqətə
layiqdir.
K.Qəhvəçinin bir növ satirik
polemika xarakteri daşıyan "Oruc ağa niyə
Amerikanın cinayi polisinin kitablarını çap edir"
yazısı adından da göründüyü kimi, ciddi bir
məsələyə həsr edilmişdir.
Tənqid və ədəbiyyatşünaslıqla
əlaqədar bir məsələni də xatırlatmaq istəyirəm.
Bu da tənqidin müasir tələblərə nə səviyyədə
cavab verməsi ilə tanış olmaq üçün nəşr
edilən kitablara yazılan müqəddimələrdir.
Şair, yazıçı, ədəbiyyatşünas, elmlər
doktoru Ələkbər Turabinin görkəmli tədqiqatçı
Alavın "Ədəbi-tənqidi araşdırmalar"
adlı kitabına yazdığı müqəddimədə oxuyuruq:
"Əgər Nəimilər, Nəsimilər,
Füzulilər, Sabirlər, Möcuzlər, Şəhriyarlar
yaratdıqları əbədi ömrülü əsərləri
ilə ədəbiyyatın mənəvi və mədəni
atası olduqlarını göstərdilərsə, son iyirmi
ildə yaranan əsərlərin müəllifləri öz sələflərinin
ləyaqətli övladları olduqlarını sübut etdilər".
Alavın özü isə yeni yaranan ədəbi
məhsullara tənqidin münasibətindən bəhs edərkən
yazır:
"Daha şairin "Morği-dili",
"Zülfü-pərişanda" aşiyan salmır. Bəlkə
şairin ürək quşu Vətən bağında
gül-çiçəkli, meyvəli barlı ağaclara
qonur və onların budaqlarında yuvalanır. Şair daha
"Cahi-zənəxdan" dustağı yox, el
qayğısının əsiri olur. Xəyali dilbərin xumar
gözləri, nazlı baxışları şairin
canını almır və şair əlçatmaz
röyalara, xülyalara dalmır".
Xatırlatmaq olardı ki, müəllifin həmin
kitabına daxil olan yazılarında - Barış, Eldar
Muğanlı, Süleyman Salis, Nigar Xiyavi, Muradəli
Qaflantı, Əlirza Miyanalı və başqalarının
yaradıcılıqlarına həsr etdiyi məqalələrində
tənqidin ədəbi yaradıcılığa yeni
münasibətinin nəfəsi aydın duyulmaqdadır.
Bu janrın çətin və əzablı
yollarında Əziz Möhsüni, Aslan, Ağçaylı, Bəhram,
Elçin, Həsən Mirzai, Həmid Telimxanlı, Babək
kimi qələm sahiblərinin inamlı
addımlamalarını qeyd etmək heç də
mübaliğə kimi səslənməzdi.
Ədəbi-tənqidi yazılarda
ara-sıra səhnə əsərlərinə, ümumiyyətlə,
teatrla bağlı problemlərə də toxunulur. Bu
baxımdan artist və rejissor Həsən Mirazi ilə
aparılan müsahibədə çox ağrılı məsələlərdən
söz açılır. O, haqlı olaraq səhnə əsərlərinin
olmamasından, artist və rejissorların
qıtlığından, texniki personajların
çatışmazlığından
narahatlığını bildirir. Azərbaycan Milli hökuməti
dövründə teatr sahəsində qazanılan tarixi nailiyyətlərin
şah mütləqiyyətli tərəfindən məhv edilməsindən,
artistlərin pərakəndə salınmalarından ürək
ağrısı ilə söz açır.
İslam inqilabından sonra ədəbi
yaradıcılıq aləminə bir sıra qadın yazarlar
gəldilər. Mərhum Rza Qəffari toplayıb nəşr
etdirdiyi "Azərbaycanın xanım şairləri"
adlı kitabı güneyli-quzeyli Azərbaycanın qadın
yazarlarını əhatə edir.
Hər şeydən əvvəl tərtibçinin
yazdığı müqəddimə özünün mənalı
mülahizələri, müəllifin mövzu ilə dərindən
tanış olması və başlıcası vətənin
qadın qələm sahiblərinə dəruni məhəbbəti
nəzəri cəlb edir. O, yazır:
"Azərbaycanın xanım şairləri"
adında hazırlanıb əlinizdə olan bu kitab qadın
şairlərimizdən örnək kimi göstərilən və
onların əlimizə çatana qədər bir hissəsini
tanıtdırmağa çalışmaq üçün
kiçik bir addım sayıla bilər... Təəssüf
ki, keçmişdə dil və ədəbiyyatımızın
kinəli düşmənlərinin təhlükəli faciələr
və ağır sıxıntılar yaşaması sonucunda təzkirə
yazanlar, ümumiyyətlə, türkcə yazan şairlərin
bir çoxu unudulmuşdur. Adları çəkilənlərin
də həyat və yaradıcılıqlarına etinasız
qalıb, beləliklə, bu dəyərli əsərlərin
itib batmasında mənfi təsir buraxıb, onların
qorunmamasına və zamanın zavalına gəlməsinə
yardım etmişlər. Buna görə də Azərbaycanın
xanım şairlərinin yaşayışları və
yaradıcılıqları haqqında gərəkli bilgi ilə
onların tanıtdıra bilən kamil bir təzkirənin yeri
hələ də boş qalmaqdadır".
Tərtibatçı və müqəddimənin
müəllifi haqlı olaraq heç bir ayrı-seçkilik və
məhdudiyyət qoymadan topladığı şeirlərin
müəlliflərinin Güneyə ya Quzeyə mənsub
olmalarını nəzərə almadan məqsəduyğun
hesab etdiyi əsərlərə və müəlliflərə
yer vermək yolunu seçmişdir. Məncə, bu zamanın,
xalqın taleyinin hökmüdür. Bir səmanın
havasını udan, bir Vətən ananın südünü əmən,
bir Vətənin çörəyini yeyən övladlar
arasında ayrı-seçkilik sərhəddi yaratmaq artıq
tarixin oxuyub rədd etdiyi səhifələrinə
çevrilmişdir.
Son illərin çağdaş ədəbiyyatı,
etiraz və üsyan ruhuna söykənərək çox
ciddi və maraqlı şair və yazarlar ortaya
çıxartdı. Güneydə gedən milli hərəkat
onların yazılarında tam hiss olunur. Eyni zamanda milli hərəkatla
birgə, ədəbiyyatımız da günü-gündən
irəliləyir və milli-mənəvi dəyərlərimizə
söykənərək böyük bir milli dalğa
yaradır. Bu dalğanın nəticəsi də bütöv
Azərbaycan ədəbiyyatının yaranması və sonda
da bütöv Azərbaycanın yaranmasına səbəb
olacaqdır. Son on ildə, milli kimliyə, tarixinə, ədəbiyyatına
qayıdış hərəkatının güclənməsi
ilə yanaşı, oyanan gənc şair və yazarlarımız
onillərdə görülməyən və müharibələrlə
cəmiyyətin sükut dövrünün demək olar ki,
aradan qaldırdılar. Güney Azərbaycan ədəbiyyatı
şeir, nəsr, tənqid və tədqiq sahəsində
böyük nailiyyətlər əldə etdi və edir.
Onları bəzilərində nümunə olaraq adlar çəkib,
nümunələr gətirməyə çalışacam.
İsmayıl Ülkər deyir:
Toprağıma göz dikənlərə
Üstündə də olmasa
Altında yer verərik
Biz türkük axı
Biz qonaq sevərik!
Bu milli ruhu daşıyan sözlər, qədim
bir kök və mədəniyyəti daşıyan millətin
nümayəndəsinə məxsusdur. Torpaq uğrunda
döyüşmək və eyni zamanda milli adət-ənənəni
etiraz ruhuna qatmaq, yalnız Güney Azərbaycanda yaşayan və
əsrlər boyu müharibə və müqavimət şəraitində
olan insanın dilinə gələ bilər.
Məhəmməd Nəvin (Baraz) deyir ki:
Qabar-qabar ayağımda gülüm, tikan
dadı var,
Və başmağım dolusu, laxta-laxta
qan dadı var.
Məgər alaxlamamışdıq bu hərzə
otları biz,
Nə oldu tarlamızın buğdasında
xan dadı var?
Göründüyü kimi, xalq inqilabı
deyilən İran inqilabı, millətin həqiqi və milli tələbatını
gerçəkləşdirə bilməmişdi. Elə ona
görə də şair uzun bir tarixi yola işarə edərək
başmağı qana dolur və həyat buğdasından getməyən
diktaturanın dadından şikayət edir. Aydın Araz deyir:
Mənə sevirəm dediyini dana bilməzsən,
Telfonlarımızı izləyən
kişi,
Şahiddir buna!
Şair sıxıntı və onun
yaratdığı məhdud sevişmələri bu şəkildə
göstərməyə çalışır. Güneyin
çağdaş ədəbiyyatında bu cür ifadələrə
çox rast gəlmək olar. Sıxıntılı və
paradoks dolu həyatın səmərəsi elə bu acı və
eyni zamanda yeni düşüncəli şeirlərin yaranmasıdır.
Səid Muğanlı deyir:
Qucağın əmniyyətdir,
Gözlərin terrorist!
Yəni, Güney ədəbiyyatında
sevginin dadı, Quzeydən fərqli olaraq acıdır.
Şair sevgilinin qucağında olarkən terror və təhlükəni
düşünür. Sevgilinin gözləri ictimaiyyətin
acı həqiqətlərinin güzgüsünə
çevrilərək şairə, qorxu və təhlükə
mesajı göndərir. Duman Ərdəm deyir:
Gözəl-gözəl
qızcığazları sevməyə nə var?
Oğulsan
Bulvardakı fahişəyə vurul!
Göründüyü kimi, hətta
sevginin növünə də etiraz var. Şair asan sevgini istəmir.
Çətin yaşayıb deyə sevginin də çətin
olmasını tələb edir. Əslində Güney Azərbaycan,
hal-hazırda bizim gənclərimizin döyüş
meydanına çevrilib. Məncə, elə güclü ədəbi
proseslər belə çətin mühitdə
formalaşıb, yaranıb ortaya çıxır. Nigar Xiyavi
deyir:
Yerin yaman boşdur
boşanmışam öz səbrimin əlilə
boşqab-
qazanlardan
və yaxınlaşmışam sətirlərin
başına
indi başara bilirsən buyur başla məni
başla qazanmağa məni sevgi boş
söz deyil...
Güney Azərbaycanda müasir qadın şeirinin
öndə gedənlərdən biri də, şübhəsiz
ki, Nigar Xiyavidir. Nigarin şeirlərinin ən müsbət cəhəti
də, onun şablon və adi həyata, siyasi
sıxıntılara, vətənə və vətənsizliyə
olan etiraz dolu mövqeyidir. Güney Azərbaycanın müasir
qadın şeirinə baxdıqda, onların orada gedən milli
azadlıq hərəkatına verdiyi fikir dəstəyi
aydın görünür. Ancaq bu dəstək yalnız vətəni
tərifləmək və onun başına dolanmaq deyil, bəlkə
tənqid və təhlil baxımından inkişaf etməkdədir.
Bu etiraz ev mühitində olan ailə
sıxıntılarından başlayır və rasizmin
başımıza gətirdiyi faciəyə etirazla da davam
edir. Məlihə Əzizpur deyir:
Bütün kəpənəkləri pay
verirsən mənə
və nədənsə
uçuşa həvəslənirəm
günəşə doğru.
Bu günəş Güneyin
azadlığı, kəpənəklər isə ümid mənbəyi
və uçuşlar da indiki milli hərəkatın
bağımsızlığa doğru etdiyi fəaliyyət
kimi təhlil olunur. Əslində, Güney ədəbiyyatının
özəlliklərindən biri də, onun dərin və fəlsəfi
olmasıdır. Şair, azadlığı şablon və
çeynənmiş formada yox, bəlkə günəşə
doğru hərəkət etməsi ilə göstərməyə
cəhd edir və bu cəhd də uğurlu alınır. Ziba
Kərbası deyir:
Da gəlmə!
Ceyran, naxışlı gedən yollar
Cızıx-cızıxdır o taydan bu
taya
Ayağımın izini tutub gəlsəydin,
Tutuşardıq.
Tox zəmanənin qoynunda
qucaqlaşardıq...
Güneyli yazarların ayaq izləri,
onları vətənin quzeyinə və
parçalanmış vətənimizin hər bir güşəsinə
aparıb çıxarır. Ziba Kərbası deyir ki, əgər
mənimlə, yəni Güneylə bir yolda olsanız və
ayaqlarının izi ilə yerisəniz, bütün fərqlərə
baxmayaraq, tutuşarıq. Bizim milli varlıqlarımızla
toxlanan imperiyalara baxmayaraq, qovuşub-qucaqlaşıb birləşərik.
Belə incə və siyasi məqamlara Güney ədəbiyyatında
çox rast gəlmək olar. Rəsul Yunan deyir:
fransa gözəlləri
İngilis gözəlləri
Hamısı bir yana
Sən bir yana...
Onlar məni yalnız şeirə yetirirlər,
Yalnız musiqiyə.
Ancaq sən məni evimə qaytarırsan!
Səni düşünəndə
Yağış türk dilində
yağır!
Mövlanə demişkən, hər
şey öz kökünə qayıdır. Sevindirici
haldır ki, Güney Azərbaycanda hətta sevgi də
insanı öz kökünə qaytarmaq üçün bir bəhanəyə
çevrilir. Şairi evinə, yəni öz milli kimlik və
milli dəyərlərinə tərəf yönəldir.
Şair yalnız şeir və musiqini düşünmür,
bəlkə onları özünü tanımaq və milli
oyanış hərəkatının yolunda bir bəhanə
bilir. Başqa sözlə desək, hər şey yarı yox,
vətəni xatırladır. Şair Sönməzin şeirinin
bir hissəsi burada lap yerinə düşərdi:
Bir göyərçin kimi dənsizləmişəm.
Bülbüləm,
Bağda çəmənsizləmişəm,
Öz diyarımda vətənsizləmişəm.
Əlbəttə ki, vətənin
varlığı yalnız daşda və topraqda deyil, bəlkə
bir millətin özünü tanımasında məna olunur.
Ancaq hal-hazırda Güney Azərbaycanımızda, fars
rasizminin siyasəti nəticəsində,
soydaşlarımızın öz dilində
yazıb-oxumasına və öz milli kimliklərini
tanımasında qadağa qoyulub. Belə olan təqdirdə, təbiidir
ki, həmin millət öz diyarında vətənsizləşir
və hər şeydə vətən iyini axtarır.
Elə ona görə də, bir çox
fars dilində yazan soydaşlarımız, öz kökünə
qayıdıb və türkün şirin və fəlsəfi
dilində yazmağa başlayıb, bir çox dəyərli əsərlər
ortaya qoyublar. Onlardan Rəsul Yunan, Ziba Kərbası, Rza Bərahəni,
Saleh Səccadi və bir çox yazarlardan ad aparmaq olar.
Onu da qeyd edim ki, mühacirət və
sürgündə yaşayan güneyli yazarlarımız da
Güney ədəbiyyatının inkişafında önəmli
rol oynamışdılar. Mühacirətin yaratdığı
özünə məxsus duyğular, özünə məxsus
da şair və yazarlar ortaya çıxartdı. Qurbət
hissi duyan hər bir güneyli onu keçmişində yaşadığı
sıxıntılarla bir yerə qoyanda, acı və eyni halda
mənalı bir məcun ortaya çıxarırdı. Sanki
problemlərə uzaqdan baxdıqda onları daha aydın
görüb, həllini də asan görmək olur. Şair,
artıq vətənində yaşadığı
sıxıntıları, qürbətin zahiri
azadlığı və eyni zamanda yaratdığı tənhalığı
ilə dəyişib. Onun yazdıqlarında vətənində
olan dustaq qorxusu və sıxıntısı,
boşluqların yaratdığı sıxıntı ilə
yerin dəyişir. Ancaq bunu da qeyd edim ki, mühacirətdə
yaşayan yazarlarımızın yazılarında, fikir
aydınlığı və fikir rahatlığı daha
çox gözə dəyir. Yəni öz fikirlərini ifadə
etməkdə çətinlik çəkmir. Bəlkə o da
onların yaşadığı mühitlərin onlara bəxş
etdiyi nisbi azadlıqdan irəli gəlir. Balaş Azəroğlu
deyir:
Yer günəşin başına dolanan
kimi,
Vəhdət nöqtəsini aradıq, gəzdik.
Uşaq atasına inanan kimi,
İnanıb ayrılıq dərdinə
dözdük.
Mən də Balaş Azəroğluya
qatılıb deyirəm ki, ayrılıq dərdinə
inanıb-dözmüşük. Bütün
qaranlıqların sonu işıqlıqdır. İnanıram
ki, bir gün bu ayrılığı, güneyimizin
azadlığı ilə dəyişəcəyik və bu
ayrılıq, parçalanmış millətimiz
yaddaşında yalnız bir xatirə olaraq qalacaq. Prof. Səbri-Təbrizi
deyir:
Vətənimi
Dilimi,
Millətimi sevirəmsə, varam!
Əgər azadamsa
Deməli varam!
Doğrudur, əgər azadlıq
vardısa, deməli varlıq da var! Ancaq bu azadlıq, hal-hazırda
Güney Azərbaycanımızda yoxdur. Ona görə də
qırx miliyona yaxın soydaşımız demək olar ki,
yoxdular. Varlıqları milli azadlıqlarından, özləri
isə fars faşizminin dar ağaclarından
asılıdır.. Millət öz milli kimliyini, milli
simvollarını, milli adət-ənənəsini, həqiqi
yazılmış tarixini bilmirsə və yalnız dini dəyərlər
əsasında idarə olunursa, deməli o millət yoxdur.
Söhrab Tahir deyir:
Mənin qollarımı iynə-sap edin
Tikin astaranı biri-birinə!
Bu növ təfəkkür yalnız
Güneydə olmayan bir şairin dilinə gələ bilər.
Yəni həsrətin və qüssənin nə qədər
rəngi azdırsa, o qədər də fikirlərin rahat və
depressiyadan uzaq söylənməsi güclüdür. Vətəndə
yazılan şeirlərdə əgər etiraz vardısa, qürbətdə
yazılan şeirlərdə bir o qədər də püxtəlik
var.
Məruzəmin bu hissəsində Güney
Azərbaycanın çağdaş şairlərindən ad
aparmaq istəyirəm: Rəsul Yunan, İsamyıl Ülkər,
Nigar Xiyavi, Kiyan Xiav, Nadir İlahi, Hadı Qaraçay,
Barışmaz, Sönməz, Huşəng Cəfəri, Hadi
Qaraçay, Heydər Bəyat, Nadir Əzhəri, Vali Gözətən,
Bəhruz Sədiq, Suleymanoğlu, Nasir Mirqati, Məsud
İslamı, Səid Muğanlı, qəzəl şairi
Baraz, Vədud Dusti, Duman Ərdəm, Aydın Araz, Məlihə
Əzizpur, Səkinə Purhəsən, Ramin Cahangirzadə, Fərzad
Leysi, Rza Ehsani, Elşən Böyükvənd, İsa Zeyni,
Rüqəyyə Səfəri, İlqar Müəzzinzadə,
Zaman Paşazadə, Həsən Səfəri, Elvar Qulivənd,
Rüqəyyə Kəbiri, Ülkər Ucqar, Türkan Urmulu,
Xosrov Barışan, Murtuza Səlnmani, Bəhmən Ərk,
Saleh Səccadi, Muğanoğlu, Məhəmməd Azərşin,
Lalə Cavanşir, Ziba Kərbasi, Vəhid Tələt, Solmaz
Məhəmməd Rzai, Qadir Cəfəri, Ayman Quluzadə,
Behruz Sədiq, Bəxtiyar Muğanoğlu və bir çox gənc
şairlərdan ad aparmaq olar.
Nəsr sahəsində isə Nasir Mənzuri,
Nasir Merqati, Rəsul Yunan, Əli Əbbası, Həmid
Arğış, Məhəmməd Sübhdel, Rza Kazimi,
Atıla İskəndani, Hamid Əhmədi, Güntay Gənçalp,
Mahmud Məhdəvi, Valeh Şiri, Rüqəyyə Kəbiri,
Həsən Səfəri və bir çox gənc
yazarlarımız da bu siyahıya daxildilər.
Tənqid sahəsində Eyvaz Taha (Dil
varlığın evidir), Cəfər Bozorgəmin
(Çağdaş ədəbiyyatın tənqidi), Nadir Əzhəri
(Məqalələr), Hümmət Şahbazi (Müasir ədəbiyyat
tənqidi) kitablarında müasir ədəbiyyatımızın
durumunu təhlil edərək onun güclü və ya zəif
tərəflərini göstərməyə
çalışmışdılar.
Eyni zamanda qeyd etməliyəm ki,
bütün dövrlərdə oldugu kimi, Güney ədəbi
prosesinin inkişafında, yayılmasında Quzey Azərbaycan
yazarlarının da böyük xidmətləri olmuşdur.
Belə ki, son dövrlərdə Güney ədəbi
prosesinin izlərini adlarını cəkdiyimiz əsərlərdə
də görürük. Onlardan Teymur Əhmədov, Sabir Nəbioglu,
Əkrəm Rəhimli, Elman Quliyev, Esmira Fuad, İslam Qəribli,
Almaz Əliqızı və digər görkəmli ədəbiyyatşünaslıq
mütəxəsislərinin əsərləri təqdirə
layiqdir. Onu da qeyd etməliyəm ki, ayrı-ayrı
yazarların kitab şəklində nəşrləri ilə
yanaşı, çağdaş şair və yazarların əsərlərindən
nümunələr burada "Azərbaycan", "Ulduz"
"Güneyin səsi" və "Bakı-Təbriz" dərgilərində
çap olunmuşdur. Əslində mən ədəbi və
mədəni sahədə yaradıcı insanları Azərbaycanın
güney və quzeyinə bölmək də istəmirəm,
çünki xalqın ruhunu, adət-ənənəsini
heç bir sərhədlə ayırmaq olmur. Belə ki, bu
tayda yaşayıb yaradan yazarlarımızın əsərləri
də o tayda dərc olunmuşdur. Buna misal olaraq böyük
xalq şairləri Bəxtiyar Vahabzadə, Anar, Fikrət Qoca,
Ramiz Rövşən, Nüsrət Kəsəmənli,
Şahmar Ələkbərzadə, Bəhmən Vətənoglu,
Zəlimxan Yaqub, Musa Yaqub, Qəşəm Nəcəfzadənin
əsərləri həm fars, həm də Azərbaycan
türkcəsində o taylı oxucularımıza təqdim
olunmuşdur.
Göründüyü kimi, mən bu təqdimimdə
inqilabdan sonra ədəbi prosesin yalnız bəzi elmi-ədəbi
əsərlər barədə söz açdım.
Şübhəsiz, bu deyilənlər həmin dövrün ədəbi
hərəkatı barədə müəyyən təsəvvür
yaradır. Bu okean haqqında tələb olunan səviyyədə
bəhs etmək üçün isə dövrün ədəbi
prosesi ilə əlaqədar axtarış və tədqiqatlar
ardıcıl şəkildə davam etdirilməlidir. Sonda Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə Güney Azərbaycan
üçün bu imkanı yaratdığına görə
öz təşəkkür və minnətdarlığımı
bildirirəm və ümid edirəm ki, Azərbaycanın
güneyində uğrunda görülən ədəbi
işlərimiz günü-gündən çox və səmərəli
olacaqdır.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.-
2011.- 29 aprel.- S.3, 4.