M.Ə.Sabir və sənət
Azərbaycan klassiklərinin
yaradıcılıq təcrübələri zəngindirsə,
nəzəri xəzinəsi nisbətən yoxsuldur.
Yəni ən böyük şairlərin
belə sənət və şeir
nəzəriyyəsinə aid
xüsusi əsərləri
yoxdur və ya yox kimidir. Əlbəttə,
bunun səbəbi
vardır. Keçmişdə Şərq aləmində nəzm,
qafiyəli yazı əsas ifadə üslubu
olmuşdur. Azərbaycanın klassik şairləri sənətin təcrübəsini nəzəriyyəsindən
ayırmamışlar. Mülahizə
yürütməkdənsə
yürüdüləcək mülahizələrin məzmununu
şeirə, nəzmə çəkmişlər. Biz şeir, ədəbiyyat
məsələlərinə aid qiymətli fikir və
hökmləri də şeiri yaradan adamların bədii əsərlərində daha çox görürük. Yeni ədəbiyyata
qədər yaşayıb-yaradan bütün böyük şairlərin (Nizami, Füzuli
və s.) əsərlərində sənət
və şeir nəzəriyyəsinə
aid hökmlər vardır ki,
bu hökmlər həmin
müəlliflərin sənətinin nəzəri əsaslarını
təşkil etməkdədir. O zaman,
ədəbiyyat və
sənət elminin lazımınca
inkişaf etmədiyi bir
dövrdə hər bir şeirə öz-özlüyündə həm də nəzəri
cəhətdən yanaşılırdı.
Sabirin zəmanəsi
belə deyildi. XX əsrin əvvəllərində
Avropada olduğu kimi, Şərqdə, o
cümlədən, Azərbaycanda da ədəbi tənqidi nəzəriyyə
məsələləri canlanmaqda idi. Əsrimizin əvvəllərində Firidun
bəy Köçərli, Üzeyir Hacıbəyov, Əli bəy
Hüseynzadə, Abbas Səhhət, Abdulla Tofiq və
s. müəlliflərin məqalələri
şeirə və ədəbiyyata olan baxışın dəyişdiyini
və şeirdə yenilik tələb
olunduğunu göstərirdi. Bu yenilik hissi
bir çox müəlliflərdə var
idi.
M.Ə.Sabir yeni şeir ehtiyacını
hamıdan gözəl duyduğu üçün qəzəldən
əl çəkib, satiraya keçmişdir. Sabirin şeirə
və sənətə olan tələbini hər
şeydən əvvəl onun şeirlərindən öyrənmək
olar. Xüsusilə "Nə yazım",
"Şəkibai", "Təraneyi-sairanə", "Söz" şeirlərində
şair demək olar ki, bədii dil ilə öz
baxışlarını, şeirə və şairliyə olan münasibətini ifadə etmişdir. "Şairlərimizə nəzirə"
qeydi ilə verilən "Dilbər" əsərindən
Sabirin köhnə şeir üslubuna güldüyü və bu üslubu vaxtı keçmiş hesab edib pislədiyi bizə məlumdur. Burada Sabirin bəyənmədiyi nədir?
Hər şeydən
əvvəl həyatdan, həqiqətdən uzaqlıqdır.
Deməli, Sabir şeirdə
realizmin, həqiqətpərəstliyin tərəfdarıdır.
M.P.Vaqif də həyatiliyi üstün tutmuş, təbliğ etmişdir.
Onun da təsvirləri
həqiqi, təbiidir. Ancaq Sabir
şeiri günün siyasi
tələbləri səviyyəsinə
qaldırmağı tələb edir. Sabir elə bir həqiqət təsvirini sevir ki, bu təsvirdən xalq, ictimai aləm,
azadlıq üçün çarpışanlar xeyir
görsün. Bunun üçün də Sabir
şeirə həyatın
"güzgüsü" kimi baxır.
Sabirin fikrincə şair varlığı, həyatı, hadisələri
düzgün, obyektiv və cəsarətlə təsvir etməlidir.
Şairin ən böyük vəzifəsi gördüyü
"nikü-bədi izhar
eləmək"dir:
Şairəm, çünki vəzifəm
budur əşar yazım,
Gördüyüm nikü-bədi
eyləyim izhar,
yazım.
Günü parlaq, günüzü ağ,
gecəni tar yazım,
Bədi bəd, əyrini
əyri, düzü həmvar
yazım.
Niyə bəs
böylə bərəldirsən, a qare gözünü?
Yoxsa bu ayinədə əyri görürsən özünü?
Şair hər şeydən
əvvəl ictimai xadimdir.
O, xalqın görən gözü, eşidən qulağı, danışan dilidir. Onun ayıq
tənqidi hər bir tənqiddən
güclü və təsirlidir. Bu nöqteyi-nəzərdən
Sabir böyük mütəfəkkir M.F.Axundovun tənqid
haqqındakı mülahizələrinə qoşulur.
M.F.Axundov
da bədii tənqidə çox
böyük məna
verərək, onu başqa
üsullardan üstün
tutur. Ədəbiyyatı bir
"ibrət güzgüsü"
sayırdı.
Sabirin şeir, ədəbiyyat
aləmində qəzəblə yad etdiyi adamlar "riya" şairləri, varlıları
yaltaqcasına tərif edən, beləliklə, yalnız
özlərini deyil, şeiri və sənəti
də alçaltmağa çalışan
şairlərdir. Sabir "puldan
ötrü yalan mədhiyyələr yazan"lara nifrət edir, özünün bu qism qələm sahiblərindən uzaq olduğunu iftixarla söyləyir:
Şeir bir gövhəri-ekdaneyi-ziqiymətdir,
Salmaram vəsfi-düruğ
ilə onu qiymətdən.
Deyərəm həcv,
sözüm doğru,
kəlamim şirin,
Əhli-zövqə verərəm
nəşə, bu xoş
şərbətdən.
Sabir "Təraneyi-şairanə" adlı məsnəvisini əsasən şeirə,
şairlik sənətinin
vəsfinə həsr etmişdir.
Şairlik, Sabirin
fikrincə ən yüksək vətənpərvərlikdir, xalqa xidmət, həqiqət
carçısı olmaq, adamları
ədalətin doğru
yoluna çağırmaqdır. Bu, yüksək və müqəddəs
məslək yoludur. Bu
yolda ölüm də,
fəlakət də xoşdur. Çünki şair
"gedərsə də, məramı yenə dünyadə yaşar". Bu yolun həqiqi yolçusu ən böyük xalq, millət və bəşəriyyət xadimidir.
Sabir şairliyə məhz
belə yüksək məslək işi kimi baxmış, özü
də bütün fəaliyyəti
ilə böyük məslək
adamı olmuşdur.
"Söz" Azərbaycan ədəbiyyatında
bütün böyük
şairlərin mövzusu
olmuşdur. Onlar sözü gövhər, dürr
kimi yüksək qiymətləndirmiş,
yalnız şeirdə deyil, hər yerdə və hər
zaman sözün hörmətini vacib
bilmişlər. Sabir də eyni yol ilə
gedərək sözə "Xurşidi-səmavat" deyir. Onun fikrincə, "Kamal sahiblərinin gözünə
işıq verən, gülşəni-nasutə feyzlər verən
həqiqət nuru" sözdür.
Əlbəttə ki, Sabir
burada doğru sözdən,
xüsusilə şeirdəki sözdən - sənət
sözündən danışır.
Söz bəşəriyyətə
zövq, tərbiyə, feyz
verən, insanlığı daima yüksəlməyə çağıran
bir qüvvət və qüdrətdir. Onun
yaradıcıları, onun sahibkarları hər
kəsdən əvvəl şairlər, bədii idrak ustalarıdır. Odur
ki, sözün yüksək məna və mövqeyini
gözləməyən qələm
sahiblərinə nəinki şairlik
adı, hətta insanlıq adı belə yaraşmır.
Sabir də Füzuli kimi oğru şairlərdən
şikayətlənmişdir. Şeiri, sənəti şöhrətə satanları, mənəviyyatın
bu pak və
saf səmasını
ləkələyənləri Sabir dərin nifrətlə yad etmişdir. Şeir
oğrularına qarşı yazdığı bir
qitədə Sabir türk şairi Nəfinin məşhur
kəlamını təkrar edir:
Sirqəti şeir edə
nə qəti-zəban lazımdır.*
*Şeir
oğrusunun dilini kəsmək
lazımdır.
Mir Cəlal
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 29 aprel.- S.1, 2.