İstəklər
göyərçin biçimindədir
Bir pünhan
yolçuluq çəkdiyi yerdə gəlib
gözlərimin durdu önündə, ruhumu oynatdı, yolumdan etdi, yaddaşı qanatdı bu
yazılanlar:
İçimiz
boşaldı torpaqdan öncə,
Sonra can göründü vətən
yerinə.
Öncə
cansağlığı deyən kəslərin
Torpağı
bölündü bədən yerinə.
Biz dərd
böyütdükcə vətən kiçilir,
Söylənən
diləklər qubar, qəm dolu.
Ödənə
bilməyən vətən haqqına,
İçimdə
hər gecə məşhər qurulur.
“Uğrunda ölməyi bacarmadıqca torpaq unudacaq vətən
olmağı” - təlaşıyla baş-başa,
nəfəs-nəfəsə yazılıb bu
kövrək misralar.
Sən
demə, üzündən sapsarı ölüm
yağan heyva, yola qardaş olub sirdaşa dönən
çinar ağaclarına şerin,
sözün mehrində beləcə doğmalaşmaq olarmış, yaz yağışlarını səngitmək
üçün İlahiyə minnətçi
düşüb irtica
etmək olarmış ki:
Qurban olum,
İlahi,
Kəs bu
yağışı...
Öyrətmə
bu kövrək çiçəyi
Başı dəyənəkli
olmağa!
Bu kövrək,
zərif misralar imanlı və inamlı bir qələm
adamının ən kiçik, adi görünən detalda belə
dünyanın, bəşəriyyətin, anamız Yer kürəsinin
taleyi sarıdan nigaran yaşantılarını bütöv,
boya-boy göz önünə gətirir. Beləcə, Sona Vəliyevanın
“Arazbarı”sının zilini zil, bəmini bəm edə-edə
“Dəli bir ağlamaq keçir könüldən” - quru
yollarına qurdlar daraşan Naxçıvandan sarı, taleyi
bağlı qapı arxasında həll edilən millətlər
sarı, “Şuşanın dağlarını oynayan oğlan”
sarı. Sonanın şeirləri “Ay qonşu, bu evin yiyəsi
hanı?” (Camal Yusifzadə) kökündədir, “Arzum da, Araz
da bölündü iki... nifrət o günə ki, o saata ki,
bir xalqın iki cür taleyi oldu” (Məmməd İsmayıl)
havasındadır, “Kimdən soraq boyumuzu, kimdən soraq
soyumuzu” (Ələkbər Salahzadə) savaşıncadır.
Və bütövlükdə “Kökdən gəlib kökə
gedən” (Zəlimxan Yaqub) Türk poeziyasının
qapsadığı məramdan, mahiyyətdən keçir. Bu
şeirlər bütün ölçü-biçisi,
texnologiyası ilə bahəm daha çox Anna Axmatovanın
poetik ruhuyla səsləşən iç dünyamıza
hesablanıb. Ancaq burada şəxsi, fərdi qəzavü-qədərin
ağrısından daha çox tamın, bütövün -
ümumun yaşantısı öndədi. Sona xanımın “Sərçələrin yurd
sevgisi” şeirində
bu tendensiya daha qabarıq sərgilənib:
Biz yurd
üstə savaşıb,
Yurd
üçün ölməməyin,
Sevib qoruya
bilməməyin
Bəlasını
çəkirik -
bizimki bizlikdən
keçib.
...Sən bu
dağılmaqda
olan
dünyanı
yuva quran,
balasını
qorumağı
bacaran
əzabkeş,
yurdkeş
sərçələrin
yurd sevgisinə bağışla,
Çör-çöp
sevgisinə bağışla.
“Arazbarı”
Sona Vəliyevanın bir söz adamı olaraq daxili enerjisini, vətəndaşlıq
qayəsini və başlıca olaraq ədəbi
boyartımını yetərincə sərgiləyir. Bu kitaba
daxil edilən şeirləri oxuduqca müəllifin
simasında özünə mənəvi dost, həmdərd, həmsöhbət
və arzularına doğru aparan yolçuluğun yol
yoldaşını tapırsan. Sona xanımın şeirlərindən
adama əlbəəl sirayət edən səmimiyyət, vəfadarlıq
hissi oxucu yaddaşında xoş rayihəsi ilə qalır. Elə
xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı da “Arazbarı”ya
yazdığı ön sözdə daha çox bu məqamların
üzərində dayanır: “Sona xanım şeiri ictimai hadisə sayır,
heç bir şeirində millətin
taleyindən, zamanın dərdlərindən kənarda
deyildir. Bu baxımdan onun şeirlərinin ədəbiyyatımızda
müstəqilliyimizə özül hazırlayan Bəxtiyar
Vahabzadə, Xəlil Rza Ulutürk, Mədinə Gülgün,
Hökümə Billuri və başqalarının vətəndaşlıq
xəttinə bağlılığı göz
qabağındadır... Sona xanımın şeirləri
ürəyimizdə vətən havasını, uşaqlıq
dünyamızın xiffətini əsdirir, yenidən tərk
edilmiş ocaqlara qayıdırıq, payızın sarılığından,
narın yağışların kədərindən, ot
basmış qəbiristanlıqlarda məzar daşlarına
dönmüş atalarımızın, analarımızın
şirin xatirələrindən keçirik. Nəfəsimiz
genişlənir, ruhumuz təzələnir, bu ocaqlarda
aldığımız böyük mənəviyyat, sevgi,
halallıq, mərdlik, nəciblik, xeyirxahlıq, təmənnasızlıq,
gözütoxluq dərslərimiz yenidən yada
düşür”.
Bu deyilənlərin
arxasında Sona xanımın “Yollar”, “Ata evim”, “Bu
uşaqlıq mənimdi”, “Adi qayğılardan bezmişəm
daha”, “Pəncərə işığı, qadın
baxışı”, “Bir ana köçünə
çatmamışam mən” və b. şeirləri, ən
başlıcası, onun doğma, munis şair obrazı ləyaqətlə
durur. Onun bu girdə dünyanın çevrəsini aşmaq,
yuxu tək, nağıl tək sirrə bələnmək,
unudub bəndəlik qayğılarını, bircə an
ağaca, çiçəyə dönmək arzusu əslində
hər bir bəşər övladının gündəlik
düşüncəsindən keçən cəlbedici bir istəkdi
və bu istək çox gözəldir. Onun bu şirin istəklər
boyunca özünə qoşmağa insan axtarmaq sevdası
adamın sümüyünə düşür. Oxucu Sona
xanımın “Yolutək ümidi qeyb olanlara mənim
qollarımı körpü eyləyin” həmrəyliyilə
yan-yana, çiyin-çiyinədir. Bu misraların
doğurduğu effekt uzun, lap uzun bir müddət oxucu
yaddaşından hara çəkilib qeyb olur ki:
Anamın əlin
gəzirəm,
Milyon əlin
içində.
Gözümə
nur gətirəcək,
Göyərçin
biçimində.
Bütövlükdə
“Arazbarı”nın özü göyərçin biçimli
bir insan kimi yaddaşımızın önündə durduqca
bütün uzaqların yaxın görünməsi təbiidir.
Sərvaz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 12
avqust.- S.6.