Dünəninə
baxmasan, sabahını görməzsən
Bir
sıra elmi araşdırmaları ilə bütöv bir epoxanın
qaranlıq səhifələrinə işıq salan akademik İsa Həbibbəyli təkcə 3-4 ilin içərisində Abbas
Zamanov, Məhəmmədağa
Şaxtaxtlı kimi şəxsiyyətlərin
elmi irsinin bir çox səhifələrinin
üzə çıxarılmasında, nəşr edilib xalqın milli sərvətinə
çevrilməsində çox uğurlu işlər görmüşdür.
Belə uğurlu işlərdən
biri də Azərbaycan tənqidinin
vicdanı və əxlaqı sayılan, böyük
şəxsiyyət və təmənnasız fədakar alim, akademik Məmməd Cəfər
Cəfərovun həyatı, elmi və ədəbi
irsinin bitkin şəkildə
yüksək səy və diqqətlə nəşr edilib xalqa
çatdırılması kimi nəcib və
xeyirxah işidir.
M.C.Cəfərov
sağlığında heykəlləşən şəxsiyyətlərdəndir. O, təmiz əxlaqı, vicdanı, təmənnasız
və minnətsiz ömrü ilə özlüyündə
bir mənəviyyat məktəbi idi ki, bu məktəbin
işığı hələ bir çox zamanlar Azərbaycan
milli-məfkurə təfəkküründən silinməyəcəkdir.
Bu işıqlı şəxsiyyətin 100 illik yubileyi ilə
bağlı elmi konfransı akademik İ.Həbibbəylinin rəhbərliyi
ilə ilk olaraq Naxçıvan Dövlət Universitetində
keçirildi. Onun tərtibi və mənəvi
qayğısı ilə 2009-cu ildə nəfis şəkildə
işıq üzü görən və akademikin həyatının,
yaradıcılığının müxtəlif yön və
istiqamətlərini əhatə edən 208 səhifəlik
"Akademik Məmməd Cəfər Cəfərov: taleyi və
sənəti" adlı məqalələr toplusunu M.C.Cəfərov
irsinə böyük hörmətin və qayğının
təzahürü kimi ilk addımlardan biri hesab etmək olar.
AMEA-nın müxbir üzvü, Azərbaycan filoloji elminin
"ağır artilleriya"larından biri Abbas Zamanovun məqaləsi
ilə açılan bu kitabda akademik Bəkir Nəbiyev,
akademik İsa Həbibbəyli, AMEA-nın müxbir
üzvü Yaşar Qarayev kimi mötəbər qələm
sahibləri ilə yanaşı, mətbuat və elm sahələrində
özlərinəməxsus imzaları olan bir sıra
tanınmış müəlliflərin də M.C.Cəfərov
haqqında dəyərli yazıları yer almışdır.
2010-cu ildə
yüksək poliqrafiya səviyyəsində
"Çaşıoğlu" nəşriyyatı tərəfindən
yenə də İsa Həbibbəyli zəhmətinin
işıqlı bəhrəsi kimi nəşr edilən 316 səhifəlik
"Xatirələr" kitabı dünənimizin canlı
tarixi olmaqla bu günümüzə də işıq salan dəyərli
bir milli sərvətdir.
Oxucular
İ.Həbibbəylinin sayəsində "Xatirələr"in
"Ədəbiyyat qəzeti"nin 24 aprel 2009-cu il tarixli
nömrəsində "Bizim məhəllə" adı ilə
dərc edilmiş kiçik bir hissəsilə tanış
olmuşlar. "Xatirələr"in bu kiçik hissəsi də
tarixilik və milli düşüncə baxımından
oxucuya az şey demirdi. Amma xatirələrin bitkin kitab
variantı ilə yaxından tanışlıq
bütövlükdə mənim yaddaşımda iki
böyük obraz yaratdı: bunlardan birincisi Məmməd Cəfər
müəllimin bənzərsiz obrazıdır ki, belə bir
obraza memuar janrında yazılmış, lap dünya ədəbiyyatında
belə az-az rast gəlmək olar. Burada Məmməd Cəfər
müəllimin şərqli əxlaqına, türklük
psixologiyası və təfəkkürünə, azərbaycançılıq
məfkurəsinə məxsus bütöv və dəyişməz
bir obrazı canlanır. İkinci böyük obraz isə qələmə
alınan mühit və şəraitin, ictimai-siyasi
ab-havanın oxucu beynində formalaşan, kökləşən
dəyişməz bir obrazdır. İkinci obraz birinci
obrazı formalaşdıran, cilalayan, həyata və
mübarizəyə hazırlayan obrazdır ki, onun ilkin adı
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərinin
Naxçıvan mühitini, sosial-ictimai şəraitini və
milli-mənəvi əxlaqi dəyərləri özündə
ehtiva edən zəmindir.
"Xatirələr"
iki böyük hissədən ibarətdir ki, onun birinci hissəsi
"Naxçıvan xatirələri", ikinci hissə isə
"Bakı xatirələri" adlanır. Əlbəttə,
fikrimizcə, bu adlar şərtidir. Çünki kitabda müəllifin
Tiflis, Gəncə və digər regionları əhatə edən
maraqlı həyat həqiqətlərinə söykənən
dəyərli xatirə təəssüratları da az yer
tutmur.
İ.Həbibbəyli
"Xatirələr"ə - "Həyatın dibindən
böyük üfüqlərə" adlı əhatəli
ön söz yazmışdır. Ön sözdə tədqiqatçı
Məmməd Cəfər müəllimin simasında
bütöv bir ədəbi nəslin inkişaf tarixinə nəzər
salır, oxuculara bu görkəmli alimin çoxları
üçün "görünməyən" xarakterinin
gizli məqamlarını açan aydın obrazını təqdim
edir. "Xatirələr"in məziyyətindən, ictimai-elmi
əhəmiyyətindən danışan müəllif
haqlı olaraq bu qənaətə gəlir ki,
"bütövlükdə akademik Məmməd Cəfər
Cəfərovun "Xatirələr"inin ictimaiyyətə
və geniş oxucu auditoriyasına təqdim olunması elmi-ədəbi
mühitimizin əhəmiyyətli hadisəsi sayıla bilər".
"Xatirələr"
"Gənc oxucularım" adlı kiçik müraciətlə
başlayır. Müəllif oxucu qəlbinə yol tapan ilk
cümləsini yazır: "Mənim həyatım elə bir
həyat olmamışdır ki, sizin üçün nümunə
olsun. Sizə nümunə böyük şəxsiyyətlərin
həyatı ola bilər. Mən bu xatirələri yazıram
ki, sizin görmədiyiniz ötən günlər haqqında
aydın təsəvvürünüz olsun, ötüb
keçəni bugünkü həyatla müqayisə edib,
lazımi nəticələr çıxara biləsiniz".
Bu sətirlər
Məmməd Cəfər müəllimin nə qədər
böyük təvazökarlıqla özünü təqdim
etməsi onun daxili, mənəvi aləminin
bütövlüyündən, zənginliyindən xəbər
verən bir ucalıqdır. "Xatirələr"i oxuduqca
onun simasında bir həqiqəti aydınlığı ilə
dərk edirsən ki, doğrudan da, "insan kərpic kimidir,
yandıqca bərkiyir" (P.Buast). İ.Həbibbəylinin də
qeyd etdiyi kimi "həyatın dibindən" gələn,
uşaqlığından belə güclü fəhmi, dərin
zəkası, çevik və iti ağlı ilə taleyin
vaxtından əvvəl bir evin, bir ocağın kişisi,
ağsaqqalı etmiş xatirələr müəllifi həyatın
od-alovu içində yana-yana bərkimiş, bərkiyə-bərkiyə
yanmışdır. "Xatirələr"in
"Naxçıvan xatirələri" hissəsini oxuyanda,
oxucular üçün qəribə səslənsə də,
nədənsə Cəlil Məmmədquluzadənin, ən
çox da "Danabaş kəndinin əhvalatları" əsərinin
bir çox fraqmentləri yada düşür. Və bu məqamda
onu da qeyd etməyi vacib sayıram ki, M.Cəlil
yaradıcılığının bəzi "gizli" mətləblərini
başa düşmək üçün
"Naxçıvan xatirələri"nin əhəmiyyəti
az deyil. Çünki M.C.Cəfərovun qələmə
aldığı, yaddaşında qoruyub saxladığı
Naxçıvan mühitinin XX əsrin əvvəlləri M.Cəlil
yaradıcılığının dolğun və
çiçəklənən vaxtlarına düşür.
"Xatirələr"də elə məqamlar, elə
obrazlar qələmə alınır ki, onlar bizə M.Cəlilin
əsərlərindən yaxşı tanışdır. Bizcə,
"Xatirələr"də təsvir olunan insanların
yaşayış tərzi, məişəti,
dünyagörüşü, peşəsi, ictimai-sosial hadisələrə
münasibəti və s. məsələlərin mahiyyəti
ilə M.Cəlil yaradıcılığı arasında
paralellik axtarmaq olar.
Müəllifin
Naxçıvanın o zamankı toy adətləri və dini
mərasimləri, məhəllə, şəxs adları ilə
bağlı maraqlı məlumatları, şəcərəsi,
nəsil tarixinin göstəricisi kimi qələmə aldığı "Babam usta Cəfər", "Məmməd Qasım əmi",
"Abdulla əmi", "Əsgər əmi",
"Atamın əmisi oğulları" və s. kimi başlıqlar
altında verilən həyat həqiqətləri
bütövlükdə yüz il bundan əvvəlki
Naxçıvan mühiti haqqında geniş və aydın təsəvvür yaradır.
Bütövlükdə talelərin təcümeyi-halı təsiri
bağışlayan bu əsərdə Durna, Suğra, Xeyrənsə
nənə, Nisəbəyim nənə və onlarla
digərlərin uğursuz taleləri hər
bir oxucu üçün ibrətamiz həyat
faktlarıdır.
"Xatirələr"də
Naxçıvanın o vaxtkı mədəni
həyatının ayrı-ayrı fraqmentlərinə də nəzər
salınır. Məlum olur ki, XX əsrin 20-ci illərində "Bakı
artistləri Abbas Mirzə Şərifzadə,
Sidqi Ruhulla, Mərziyə
xanım və b. yay
aylarında Naxçıvana qastrola gəlir,
"Aydın",
"Oqtay Eloğlu",
"Hamlet", "Maqbet",
"Otello" və s.
tamaşalar verirdilər". Bu və buna bənzər faktlar bugünkü tədqiqatçılarımız
üçün zəngin mənbə rolunu oynaya bilər.
Xüsusilə, hələ gərəyincə
açılmayan, incələnməyən
Naxçıvanın məhəllə adlarının, bir sıra etnoqrafik xarakterli abidələrin tarixinin
də qaranlıq məqamlarına işıq salmaq
baxımından əsərdə yetərincə materiallar var.
Ali məktəb həyatına
qədər elə bir sistemli,
ardıcıl təhsil görməyən akademik
ilk təhsil ilini, məktəbə
getdiyi günü belə
xatırlayır: "Yeddi yaşıma təzəcə
girmişdim. Atam məni
bazar məscidinin həyətində yerləşən
və "məktəbi-xeyriyyə" adlanan
məktəbə qoydu. Müəllimlərimiz
Molla Əli və Hüseyn
Cavidin qardaşı Şeyx
Məhəmməd idi. Həftədə iki gün harda
isə seminariyanı təzəcə qurtarıb gələn
Mirzə Həsəndən də rus dərsi
alırdım".
Lakin
sonralar kündəgirlikdən
Naxçıvan Pedaqoji Texnikumunun
tələbəsi olanda yeni
bir mühit və
şəraitlə uğraşan xatirələr
müəllifi Naxçıvanın o
vaxtkı təhsil həyatında müstəsna xidmətləri
olan Murad Tutayuk, Asəf Məlikov, Hadi
Mirzəzadə, Əsəd Cəfərov, Həmid
Fərzəlibəyli, Həsən
Səfərli, İbrahimxəlil Axundov və
başqalarının adlarını hörmətlə çəkir,
onların fəaliyyətinə dəyərincə qiymət verir.
"Xatirələr"dən
aydın olur ki, M.C.Cəfərovun
Bakı həyatı 1930-31- ci illərdən
başlayıb. Bu da məlum
olur ki, texnikum tələbəsinin istedad
və bacarığını nəzərə alan direktorluq texnikumu bitirməmiş pedaqoji
şuranın qərarı ilə onu
Bakı Ali Pedaqoji İnstitutun dil və ədəbiyyat
fakültəsinə göndərir. Bu illərdən
ehtibarən onun həyatında məişət,
dolanışıq qayğıları ilə bərabər, daha çox ictimai-sosial qayğılar aparıcı rol oynayır. Bu da təbii idi. Çünki o vaxtın bir əyalət məkanı olan,
sənayesiz, böyük ticarətsiz, gəliri-çıxarı
bilinməyən Naxçıvan mühitinin
vermədiklərini, daha doğrusu,
verə bilmədiklərini Bakı mühiti
ona verirdi. O, burada yeni düşüncə
tərzinə yiyələnməkdə olan
bir mühitin
içində nəfəs almağa
başlayır. Düzdür, ideologiyanın, bolşevik
şüarçılığının sərt və
amansız dalğası nəticəsində, bir
çox hallarda dərindən
"nəfəs almaq" problemi
qarşıda dursa da,
hər halda bu
mühitdə onun gördüyü
Həmid Araslı, Bəkir Çobanzadə, Feyzulla Qasımzadə,
Hacı Baba Nəzərli, Muxtar Hüseynov , Əzəl
Dəmirçizadə, Əli Sultanlı, Əli Nazim, Məmməd Arif, Hənəfi
Zeynallı və digər tanınmış ziyalı müəllimlər
gələcək akademikin həyatında
və inkişafında müstəsna rol
oynamışlar. Hər bir müəllimin
üslub və metodundan,
hazırlıq səviyyəsindən səxavətlə
danışan Məmməd Cəfər müəllim 37-ci ilin repressiyasından da yan keçə bilmir. Onun həyatında
və taleyində unudulmaz izlər buraxan Bəkir Çobanzadənin, Ruhulla Axundovun, Hacı Baba Nəzərlinin, Əli Nazimin,
Hənəfi Zeynallının, M.Ələkbərlinin, Əli
Səbrinin və digər düşünən,
düşündürənlərin faciəli aqibətlərindən
ürək ağrısı ilə söz açaraq
yazırdı: "Məlumdur ki, 37-ci ildə
belə həbs və sürgünlər bütün
respublikalarda
başlamışdı və davam edirdi. Lakin Azərbaycanda daha amansız
şəkildə aparılırdı. Bunun
səbəbi sonralar "xalq
düşmənləri" bəraət qazanandan
sonra Bakıda Bağırovun məhkəməsində
anlaşıldı. Məhkəmədə uzun
müddət Azərbaycanda "xüsusi
idarənin" sədri olan və gizli daşnak partiyasının
üzvü
açıq dedi ki, o, Türkiyədəki qırğının
intiqamını azərbaycanlılardan
almışdır".
Bu kimi faktlarla zəngin olan
"Xatirələr" təkcə bir fərdin,
bir ictimai qurumun deyil,
bütövlükdə xalqın keçdiyi
acılı-şirinli bir zaman
kəsiyinin canlı tarixidir. Bu tarixdən hər bir oxucu, ictimai və siyasi təfəkkür adamı özü üçün
mühüm nəticələr
çıxara bilər.
"Xatirələr"in
böyük tərbiyəvi, elmi və əxlaqi əhəmiyyətlərindən
biri də ali məktəb
müəllimləri, tələbə-müəllim
münasibətləri, etik normaları ilə
bağlıdır. Həm tələbəlik, həm də ali məktəbdə
çalışdığı illərin bitkin
təcrübəsinə söykənən müəllif üzünü bugünkü
ali məktəb müəllimlərinə
tutaraq yazırdı: "Ali məktəb müəlliminin əsas vəzifəsi
öz predmetinin
de-talları, onun öyrənmə
yollarını başa salmaq,
ən mühüm problemlərlə tələbənin
diqqətini cəlb etmək, lazımi mənbələri
göstərməkdən ibarət olmalıdır və o, imtahanda da
tələbənin biliyini, səyini,
göstərdiyi zəruri mənbələri
yoxlamalıdır, soruşmalıdır". Təbii
ki, ali məktəb
müəllimi qarşısında belə bir
professional tələblər qoyan Məmməd Cəfər müəllim təkcə
ədəbiyyatşünaslıq elminin deyil, eyni zamanda
pedaqoji təhsil sahəsinin və bu sahənin əsas siması olan
müəllimliyin də akademiki idi. Bu gün Azərbaycanın orta və ali məktəblərində
dərs deyən və vaxtilə Məmməd Cəfər kimi bir ustaddan
dərs alanlar ən yüksək mənəvi,
əxlaqi keyfiyyətlərə və müəllimlik
ustalığına görə özlərini bu
böyük şəxsiyyətə borclu sayırlar.
"Xatirələr"in
ümdə məziyyətlərindən biri
də 30-40-cı illərdə gedən ədəbi prosesdəki
bəzi qaranlıq və kölgəli məqamlara aydın
müəllif mövqeyidir. Düzdür, müəllif şəxsiyyətinin
böyüklüyündən repressiya dəyirmanına
su tökənlərin adlarını
çəkməsə də, pərdəli, eyhamlı şəkildə
onların kimliyini bir çox ədəbi nüanslarla
üzə çıxarır. Xüsusilə, Səməd
Vurğun şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına olan bəzi
qərəzli münasibətlər və bu qaragüruhçu
münasibətlərə qarşı Məmməd Cəfər
kimi sağlam
düşüncəli, qərəzsiz adamların millət, xalq və ən başlıcası böyük ədəbiyyat
uğrunda mübarizəsi də tarixin yaddaş səhifələri
kimi bu gün
də əhəmiyyətlidir.
Geniş
yaradıcılıq istiqamətinə malik
olan "Xatirələr" müəllifinin
həyatının mühüm və həm
də başlıca bir hissəsini, özünün də qeyd
etdiyi kimi, qəzetçilik
fəaliyyəti təşkil edir. Böyük
Vətən müharibəsi illərindən 1948-ci ilin axırına qədər "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə redaktor olmuş Məmməd Cəfər müəllim
sonralar qəzetçilik işini
də yaradıcı adam üçün
bir məktəb hesab etmişdir. Buna
görə də müəllif bugünkü
jurnalistlər, qəzetçilər üçün
örnək olaraq yazırdı ki, "qəzetçi
yalnız öyrətmir, eyni zamanda öyrənir, yalnız tərbiyə etmir, eyni zamanda
tərbiyələnir. Məndən soruşsaydılar ki, "haranı qurtarmısan?" bitirdiyim məktəbləri sayandan
sonra deyərdim:
-
Bir də "Ədəbiyyat qəzeti"
məktəbini qurtarmışam".
Qəzetin
cəmiyyətdəki rolundan, millətin məfkurəsinin
formalaşması sahəsindəki vəzifələrindən
danışan müəllif bir redaktor kimi ideologiyanın
təsirindən doğan mənəvi
sarsıntılara, ağrılara da biganə
qala bilmir. Amma yenə də qəzetin böyük
rolunu həmişə diqqət mərkəzində
saxlayır: "Qəzet bir çox istedadı, səyləri, bir-birini oyadan, tamamlayan fikirləri vahid bir məqsəd ətrafında birləşdirir".
"Xatirələr"
"Heydər Hüseynov haqqında qeydlər"lə
başa çatsa da, bu gözəl tale romanının işıq üzü
görməsində mənəvi övladlıq borcunu səxavətlə yerinə yetirən professor Ulduz
Haşımovanın "Məmməd Cəfər müəllimin
ailə mühiti və münasibətləri"
adlı çox məhrəm, isti, duyğulu və qayğılı
yazısı ilə tamamlanır. Oxuculara
müraciətlə yazılan və özünün
də qeyd etdiyi kimi, "söz
ardı" təsiri bağışlayan 14 səhifəlik
yazı Məmməd Cəfər müəllimin xarakterini bütövləşdirən, şəxsiyyətini
daha da ucaldan
bir yazıdır. Ulduz xanımın
yazısından aydın olur ki, dayısı, mənəvi atası və
çətin günlərinin yaxın dostu
Məmməd Cəfər müəllim bir
şəxsiyyət kimi cəmiyyətdə,
elmi, ictimai mühitdə
hansı rolu oynayırdısa, o, evdə, ailədə də o
rolu, səmimiyyəti bir
azərbaycanlı kişisi kimi axıradək qoruyub
saxlamışdır. Onun ailə həyatı
da bu günümüz
üçün çox
gözəl bir nümunədir.
Zəngin
dilə, milli koloritə malik
"Xatirələr" əsəri bugünkü
dilçilərimiz, tarixçilərimiz, etnoqraf
tədqiqatçılarımız
üçün də dəyərli mənbə
rolunu oynamağa qadirdir.
Əlbəttə,
bütün mətləb və təfərrüatları
haqqında geniş danışmaq
imkanı bir məqaləyə
sığmayan "Xatirələr" bir
həyat dərsliyidir. Bu dərsliyin səhifələrində müəllif
həm binəsiblərin, həm də nəsiblərin
şirinli-acılı talelərilə sözbəsöz,
cümləbəcümlə bizə, xüsusilə bugünkü gəncliyə
yaşamağın düsturunu göstərir
ki, o düsturun
yazılı formulu budur:
dünəninə baxmasan,
sabahını görməzsən. Çünki
bu gün dünəndən,
sabah bu gündən
başlanır.
P.S."Xatirələr"in
son cümləsini oxuyub
kitabı qatlayanda nədənsə xəyalımda
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun 20-30 il bundan əvvəlki uzun dəhlizi
canlandı. Və bu dəhlizdə pencəyini
çiyinlərinə salaraq, ağ köynəyinin üst
düyməsini açıb ağır-ağır, ləngərli
addımlarla
sabaha addımlayan insan
cildində, insan donunda
bir işıq gördüm.
Bu işıq yaddaşlara
əbədi hopmuş bir
şəxsiyyətin - Məmməd Cəfər Cəfərov
şəxsiyyətinin işığı idi...
Xanəli KƏRİMLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 26
avqust.- S.2.