Gözəl duyğular şairi
XX əsrdə
türk xalqlarının ədəbiyyatı coşqun bir
vüsətlə inkişaf etmişdir. Bu əsrin gətirdiyi
böyük inqilablar, sosial təlatümlər, milli
çalxantılar, iki dünya savaşı xalqların və
ədəbiyyatların taleyinə öz silinməz
damğasını vurmuşdur.
Sovet rejimi
türk xalqlarını imkan daxilində bir-birindən
ayırmağa, yadlaşdırmağa çalışdı.
Bunun üçün çoxlu süni ideyalar icad etdi, hər
türk ləhcəsini ayrı ədəbi dilə
çevirdi, əlifbaları dəyişdirdi, dilləri
bir-birindən uzaqlaşdırdı, nəhayət, milli
şüurun daşıyıcısı olan türk
ziyalılarını fiziki cəhətdən məhv etdi.
Türk xalqlarının yeganə qazancı isə orta və
ali məktəblərin yaranması, kütləvi savadlanma,
yeni ziyalı zümrəsinin meydana çıxması,
saysız-hesabsız eybəcər sapıntılara baxmayaraq
öz milli mədəniyyətini, o cümlədən ədəbiyyatını
inkişaf etdirmək oldu.
XX əsrin
birinci yarısında sovet türk respublikalarında bir-birindən
parlaq ədəbi simalar yetişdi. Səməd Vurğun,
Süleyman Rüstəm, Rəsul Rza, Qafur Qulam, Aybək,
Zülfiyyə, Berdi Kerbabayev, Qara Seyitliyev, Muxtar Övezov ...
kimi görkəmli sənətkarlar ortaya çıxdı.
Heç şübhəsiz, bu cərgədə məşhur
qazax şairi Qasım Amanjolovun da öz xüsusi mövqeyi və
yeri var.
Qasım
Amanjolovun ədəbi portretini dolğun şəkildə təsəvvür
etmək üçün demək lazımdır ki, o,
inqilabi-tribun şair kimi Süleyman Rüstəmə, duyğu
yüklü lirikada, xalq ruhuna yaxınlıqda daha çox
Hüseyn Arifə bənzəyir. XX əsr qazax ədəbiyyatı
onsuz çox kasıb görünərdi.
Şairin
öz əlilə yazılmış geniş tərcümeyi-halı
yoxdur. Anketlərdən öyrənirik ki, Qasım Rəhimcan
oğlu Amanjolov 1911-ci ildə Qazaxıstanın indiki Karaqanda
vilayətinin Qarqaralı rayonunun Qızılaray
qışlağında yoxsul bir ailədə dünyaya gəlmişdir.
Kiçik yaşlarında ata-anasını itirdiyi
üçün onu Semey şəhərindəki internat məktəbə
vermişlər. Qasım 1924-27-ci illərdə burada, daha sonra
Semey baytarlıq texnikumunda və Uralsk şəhərində
pedaqoji institutda təhsil almışdır. Uşaqlıqdan
qazax akınlarının ifa etdikləri mahnıları,
dastanları dinləyən və əzbərləyən
Qasım füsunkar xalq poeziyası ilə yaxından
tanış olmuşdur. Böyük şair Abayın
yaradıcılığı ona xüsusi təsir göstərmişdir.
Texnikum tələbəsi ikən rus və dünya ədəbiyyatının
klassiklərini mütaliə etməsi onun ədəbi
dünyagörüşünü və poetik
zövqünü formalaşdırmış, gənc şair ədəbiyyatda
ilk kövrək addımlarını o vaxtlar ataraq, öz
şeirlərini texnikumun divar qəzetində dərc
etdirmişdir.
Qasım
Amanjolov ali təhsil almaq üçün Leninqrad Meşə
Təsərrüfatı İnstitutuna daxil olmuş, lakin maddi
imkansızlıq üzündən doğma vətənə
qayıdaraq özünü bütünlüklə ədəbiyyata
həsr etmişdir. O, 1930-cu ildə "Leninçi gənclik"
qəzetində işə girmiş, sonra isə "Zərbəçi
tikinti" qəzetində çalışmışdır.
Redaksiyalardakı yaradıcı mühit, xalq kütlələri
ilə yaxın ünsiyyət, adlı-sanlı akınlarla
tanışlıq gənc şairə çox şey
vermişdir. Qasımın bu mətbuat orqanlarında,
"Qızıl əsgər" və "Pioner" qəzetlərində
bir sıra şeirləri çap olunmuşdur.
1933-35-ci
illərdə ordu sıralarında xidmət edən Qasım
Amanjolov əsgərlikdən qayıdan kimi Uralskda bir teatrda bədii
rəhbər işləmişdir. Bu teatr onun akın,
müğənni və artist kimi yetişməsində
mühüm rol oynamışdır. Qasım burada
özünün bir neçə şeirinə
("Heyhat", "Doğma el" və s.) musiqi bəstələmişdir.
Həmin dövrdən təxminən 80 il keçməsinə
baxmayaraq, bu mahnılar hələ də xalq arasında
populyardır.
Qasım Amanjolov
1936-ci ildə Almatıya köçərək "Sosialistik
Kazakstan" qəzetində və Qazaxıstan
Yazıçılar İttifaqında işləmiş,
çoxlu məqalə, oçerk, felyeton və şeir
yazmışdır. 1938-ci ildə onun "Ürək
sirri" adlı ilk şeir kitabı işıq üzü
görmüşdür.
1941-ci ildə
Qasım Amanjolov İkinci Cahan müharibəsinə getmiş,
düşmənə qarşı əlində silah və qələm
olaraq savaşmış, çox sayda cəbhə şeirləri
və bir poema yazmışdır.
Ordudan tərxis
olunduqdan sonra bir neçə il "Ədebiyet jəne
öner" ("Ədəbiyyat və incəsənət")
jurnalının poeziya şöbəsinin müdiri işləyən
Qasım Amanjolov bu dövrdə özünün ən gözəl
əsərlərini yaratmışdır.
1947-ci ildən
etibarən sənətkarın səhhətində ciddi problem
yaranmağa başlamışdır. Gecə-gündüz
durmadan çalışan, sağlamlığına fikir verməyən
Qasım Amanjolovun ömrünün yeddi ili əsgərlikdə
keçdiyindən evlənməyə də macal
tapmamışdı. Nəhayət, o, 1948-ci ildə, 37
yaşında ikən Sahibcamal xanımla evlənmişdir.
Lakin onun ailə səadəti və rahat həyatı uzun
sürməmişdir.
1954-cü
ilin payızında Qasım Amanjolov Qazaxıstan yazıçılarının
III qurultayında iştirak etmiş, bundan qısa bir müddət
sonra yatağa düşmüşdür. 1955-ci il yanvarın
18-də alovlu tribun-şair ömrünün və
yaradıcılığının çiçəkləndiyi
bir çağda - cəmisi 44 yaşında
dünyasını dəyişmişdir.
* * *
Qasım
Amanjolov tipik bir sovet şairi, öz dövrünün, zəmanəsinin
övladı idi. Bir sovet şairi kimi öz şeirlərində
kolxoz quruculuğundan da, fabrik-zavod fəhlələrinin əmək
rəşadətindən də söz açmış,
Oktyabr inqilabını, Lenini, kommunist partiyasını,
sosializmi, xalqlar dostluğunu vəsf və tərənnüm
etmişdir. Bu gün bunları danmaq, onun
yaradıcılığını təftiş etmək, yaxud
başqa prizmadan dəyərləndirmək nihilizm olardı.
Qasım Amanjolov o quruluşa ürəkdən inanmış,
ona axıradək sadiq qalmışdır. Çünki o
özü və onun kimi yoxsul təbəqədən
çıxmış bir çox həmkarı sosializm sayəsində
təhsil almış, parlamış, ad-san
qazanmışdır.
Şairin
1933-35-ci illərdə qələmə aldığı
"Traktorçu Temirbek", "Vəsf et, dilim, əməyi",
"Nəcibə", "Yeni batır",
"İlxıçı mahnısı",
"Sağıcı mahnısı" kimi şeirləri
sosializm quruculuğu məsələlərindən bəhs
edirdi.
"Nəcibə"
adlı şeirində şair bir əmək qəhrəmanını
tərənnüm edirdi:
"Çapayev"
kolxozunda sağıcıdır, bu qızı
Beş
ildir vəsf etmədim, yanında heç üzüm yox,
Könlü
şaddır, südü bol, nədən olsun narazı,
Artıq
onun haqqında söyləməyə sözüm çox.
Qasım
Amanjolovun 30-cu illər yaradıcılığında bu tipli
şeirlər üstünlük təşkil etsə də,
o, tədricən ciddi mövzulara müraciət edir. Həmin
dövrdə yazdığı "Fatiməyə məktub",
"Alma bağında", "Oxu, oxu,
bülbülüm", "Sevdim dedin", "Söylə,
canım" şeirləri oxucuların rəğbətini
qazanır. Artıq şüarçılığı və
xırda mövzuları dərin lirizm, zərif hisslər,
kövrək duyğular əvəz edir. Şairin
"Böyük risk", "Kökşetau",
"Fırtına" kimi şeirləri isə onun nə qədər
yetkinləşdiyini, püxtələşdiyini göstərir.
Onun öz
dostu, döyüşçü-şair Abdulla Cumaqaliyevin hərbi
rəşadətindən, qəhrəmanlığından bəhs
edən "Akının ölümü haqqında əfsanə"
poeması o dövrün qəzetlərində hissə-hissə
dərc olunur, gənclərdə vətənə məhəbbət
hissləri aşılayır. Bu əsər haqqında tənqidçilər,
Nikolay Tixonov və başqaları xoş sözlər söyləyirlər.
1948-ci ildə
şairin "Fırtına" adlı ikinci kitabı
çapdan çıxır. Burada toplanmış yeni
şeirlər, xüsusilə cəbhə şeirləri
Qasım Amanjolovu oxuculara tamamilə başqa bir səpkidə
təqdim edir. "Qələbə nəğməsi",
"Döyüşçü nəğməsi",
"Yoldaş marşal", "Əynimdə boz
şinelim" və onlarca başqa şeirləri, "Bizim
dastan" poeması ədəbi aləmdə sensasiyaya
çevrilir. Şairin "Yaylıq" adlı həzin
romansı isə bütün qazax ədəbiyyatında əsl
təzahür kimi qiymətləndirilir. Sevdalı bir qız vətənin
müdafiəsinə gedən sevgilisinə yadigar olaraq öz əlilə
tikdiyi bir yaylıq verir, bu yaylığın onu
qoruyacağına inanır. Çox kövrək və həzin
duyğularla yazılmış həmin şeir o dövrdə
dillər əzbəri olur:
Müqəddəs
bir andımdır,
Peymanımdır
bu yaylıq.
Bürü
ona qəlbini,
Uzun çəksə
ayrılıq.
1949-52-ci
illərdə Qasım Amanjolovun "Balbəbək",
"Nurlu dünya" adlı şeir kitabları və
"Seçilmiş əsərləri" işıq
üzü görür. Hər yeni kitabı, hər yeni əsəri
şairin yeni sənət uğuru sayılır.
Çünki onun bənzərsiz lirikası öz rişələrini
qazax folklorundan, Abaydan və Cambuldan, xalq akınlarından
alır. Onun şeirləri sanki məxsusi olaraq dombra
üçün yazlan nəğmələrdir. Onlarda gözəl
ritm, təqti, alliterasiya, assonans vardır. Onlar xalq şeirinə
çox bənzəyir.
Q.Amanjolovun
ana vətənin gözəlliklərini tərənnüm edən
şeirləri də çoxdur. Bunlardan öz doğulub
böyüdüyü Karaqandaya, Almatıya, Uralska,
İrtışa, Balxaşa, Alatauya, yurdun baharına,
payızına, dağına, düzünə həsr etdiyi
şeirlərdə bir övlad sevgisi, vəfa duyğusu
sezilir.
Şair
"Cambul toyunda" adlanan poemada qazax ədəbiyyatının
klassiki, ölməz akın Cambul Cabayevin surətini
yaratmışdır. Qasım Amanjolovun "Boran" adlı
poeması isə ölkənin sənayeləşməsi
haqqındadır. Burada gənc qazax mühəndisi Nurlanın
həyatı öz əksini tapmışdır.
Qasım
Amanjolov qazax ədəbiyyatında ən gözəl tərcüməçilərdən
biridir. O, A.Puşkinin "Poltava", M.Lermontovun
"Maskarad", A.Tvardovskinin "Vasili Tyorkin" əsərini,
T.Şevçenkonun, A.Seretelinin bəzi şeirlərini qazax
dilinə məharətlə çevirmişdir. Şair Mayakovskidən
tərcümə etdiyi şeirləri 1941-ci ildə "Var səsimlə"
adı altında ayrıca bir kitabça şəklində
çap etdirmişdir. Qasım başqa xalqların ədiblərinə
daim hörmətlə yanaşmış, müxtəlif vəsilələrlə
Nizamiyə, Şota Rustaveliyə, Çernışevskiyə,
Maksim Qorkiyə, Cambula, Süleyman Stalskiyə şeirlər həsr
etmişdir.
Qasım Azərbaycanı
sevmiş, onun görkəmli şairləri ilə
tanış və dost olmuşdur. 1947-ci ildə Bakıda
Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyinə qatılan şair
burada öz sənət dostları ilə
görüşmüş, Nizami haqqında şeirlər qələmə
almışdır.
Görkəmli
sənətkarın yaradıcılığına xas olan bəzi
cizgiləri də vurğulamaq lazımdır. O, öz
şeirlərində ara-sıra Şərq poetik sisteminin
"gül", "bülbül", "aşiq",
"məşuq", "pərizad" ifadələrini
işlətmiş, eyni zamanda "polad", "maqnit",
"elektrik", "texnika", "atom" kimi yeni sözləri
də qazax şeirinə gətirmişdir. Qasımın
başqa bir özəlliyi isə qazax ədəbiyyatında
ilk dəfə olaraq on hecalı şeir formasını işlətməsidir.
Bir misrası yeddi, digər misrası səkkiz heca olan şeir
növü də ona məxsusdur.
Bu günlərdə
qazax xalqı Qasım Amanjolovun anadan olmasının 100 illiyini
təntənə ilə qeyd edir. Bu münasibətlə
TürkSOY xəttilə bir sıra beynəlxalq yubiley tədbirləri
keçirilir, şairin həyatı və
yaradıcılığı ilə bağlı elmi simpozium və
konfranslar təşkil olunur.
Qasım
Amanjolov az yaşadı, lakin qazax ədəbiyyatı tarixində
silinməz izlər qoydu.
Ramiz ƏSKƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 26
avqust.- S.3.