Cəfər
Cabbarlının estetik idealı
XX əsrdə Azərbaycanda bədii
düşüncənin qapılarını tarixin üzünə
bir neçə dahi açdı: Mirzə Cəlil, Sabir,
Üzeyir Hacıbəyli, Əli bəy Hüseynzadə,
Hüseyn Cavid və Cəfər Cabbarlı. Bunlar banilər
idi: Mirzə Cəlil və Sabir realizmin, Ü.Hacıbəyli
professional milli musiqi mədəniyyətinin, Ə.Hüseynzadə
və H.Cavid romantizmin, C.Cabbarlı isə müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının! C.Cabbarlı bəşər bədii
düşüncəsinin nəhəng addımları ilə
ayaqlaşmağa çalışır. O, 35
yaş - ömrün ancaq gənclik dövrünü
yaşaya bildi - 31 dekabr 1934-cü ildə ürək iflicindən
vəfat etdi. Əbədi gənc olaraq təkcə ədəbiyyat
tariximizə deyil, böyük idealları ilə xidmət
etdiyi möhtəşəm türk tarixinə daxil oldu.
O tarixi gündən 77 bahar, 77 qış ötür...
C.Cabbarlının obrazı tarixin üfüqlərində dan
ulduzu kimi şölə saçır.
Mənsub
olduqları xalqın ədəbiyyat və mədəniyyət
tarixində məktəb və mərhələ
yaratmış böyük sənətkarların sənət
konsepsiyası onların estetik ideallarının
açılışına xidmət edir.
Yazıçının əsərlərinin ideya və məzmunu
da, forma-janr xüsusiyyətləri də, fərdi üslubu da
məhz onun gerçəkliyə hansı estetik ideal
mövqeyindən yanaşması ilə təyin olunur. Müəllifin
həyata münasibətinin tipindən - yəni bədii
metoddan asılı olmayaraq, estetik ideal sənətkarın ədəbi-tarixi
mövqeyini əks etdirir. Bu baxımdan XX əsrin böyük
dramaturqu C.Cabbarlının aydın estetik idealı təzahür
formalarının müxtəlifliyi və mürəkkəbliyi
ilə səciyyələnir. C.Cabbarlı
yaradıcılığı bədii metodların əlvanlığı
ilə bir estetik çələngə bənzəyir. Onun
yaradıcılığında maarifçi realizm, tənqidi
realizm, romantizm, sentimentalizm, sosialist realizmi bədii
yaradıcılıq metodlarının əlamətləri, hətta
sintezi var. Bu onun yazıb yaratdığı dövrün
(1911-1934) ədəbi-tarixi prosesindən gəlirdi. Görkəmli
nəzəriyyəçi və realizmşünas, AMEA-nın
müxbir üzvü, professor Y.Qarayev yazırdı: "XX əsrin
gərgin və mürəkkəb ədəbi mühitində
heç bir saf metod, üslub və janr yoxdur. Metodların
sürətli təşəkkülü, möhkəmlənməsi
və bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqəsi
istiqamətində intensiv hərəkətlər ən
çox bu dövrün ədəbiyyatında baş
verir". C.Cabbarlı XX əsrin önlərində sənətin
maarifçilik xüsusiyyətinə üstünlük
verirdi: "Mövzular bir fikrin təbliği
üçün intixab olunmalı və ən böyük
diqqət də təbliğat cəhətinə verilməlidir
və ən gözəl əsər sənətdə
böyük fikirlər ifadə edənlər,
insanlığı tərbiyə məqsədi ilə
yazılanlardır". C.Cabbarlının
"insanlığı tərbiyə məqsədi ilə
yazılanlar" fikri onun müasiri, Amerika
yazıçısı T.Drayzerin məşhur bir deyimini yada
salır: "Bəşəriyyətin nadanlığı üçün
mən özümü günahkar hesab edirəm".
Böyük ədəbiyyat həmişə maarifçilik
missiyasına malikdir. Bir də axı unutmaq olmaz ki,
C.Cabbarlı Azərbaycan maarifçi realizminin banisi, materialist
filosof M.F.Axundzadənin
ənənələrinin davamçısı idi.
C.Cabbarlının şeirlərində həm maarifçilik
həm də tənqidi realizm vardır. Məsələn,
"Aydın" tənqidi realizm, "Oqtay Eloğlu"
romantizm, "Solğun çiçəklər", "Mənsur
və Sitarə" sentimentalizm, "Sevil", "Almaz"
sosrealizm metodlarını əks etdirir. C.Cabbarlı
yaradıcılığında metod mürəkkəbliyinin
bir səbəbini də özünün
"C.Cabbarlının yaradıcılıq təkamülü"
monoqrafiyasında R.Əliyev belə izah edir: "C.Cabbarlı
yaradıcılığında müxtəlif metod və
üslub elementlərinin mövcudluğu çox mürəkkəb
bir problemdir... Cabbarlının yaradıcılıq metodunun
mürəkkəbliyi bizim ədəbi fikrin bəşəriyyətin
bədii tərəqqisinin, zirvələrinin,
addımlarının nəticəsidir". Bu sadə fikirdə
C.Cabbarlı dühasının əzəməti, tarixi mənası
əbədiləşib . "Mənim Tanrım gözəllikdir,
sevgidir!" - bu XX əsrin böyük romantik-filosof şairi
H.Cavidin səsidir. "İndi artıq bir Tanrım var -
gözəllik!" Bu misranın müəllifi isə
C.Cabbarlıdır. Hər iki misra eyni estetik idealın poetik
ifadəsi deyilmi?! Bu misraların timsalında heç romantik
Cavidlə realist Cabbarlını bir-birindən ayırmaq belə
mümkün deyil.
Estetik
ideal sənətkar dünyagörüşünün bədii
formalarda ifadəsidir. Sənətkarın həyata münasibəti
zamanı oradan əxz etdiyi mənanın ən ali bədii
formada ifadəsinə estetik ideal kimi baxmaq olar. Sənətin
varlığa estetik münasibətinin xarakteri bütün
dövrlərdə sənətin mahiyyətini, hətta onun
forma və janrlarını müəyyən edən
meyardır. Bu baxımdan C.Cabbarlının qəhrəmanları,
onun estetik idealını çılpaq, tendensiyalı, hətta
deyərdik ki, revanşist bir ehtirasla bəyan edirdilər. Məsələn,
Aydın Pirqulunun "Kimə qarşı üsyan?"
sualına cavab olaraq deyir:
-
Bütün bəşəriyyətə qarşı,
bütün adətlərə, qanunlara qarşı.
Bütün kainata, aya, günəşə, ulduzlara, hətta
Tanrının özünə, bu mənəvi jandarmaya
qarşı üsyan qaldırmalıdır. Yer üzündə
hakim, məhkum, zalım, məzlum kəlmələri durduqca bəşəriyyət
bir gülər üz görə bilməz". Bəs
Aydının istəyi nə idi? "Mən elə
bir dünya istəyirəm ki, orada millətlər azad, fərdlər
azad, zəhmət azad, vicdan azad, hərəkət azad,
bütün varlıq azad, istila zənciri yox, fərman yox, hər
kəs öz zəhmətinin, öz arzusunun quludur".
Bu sözlər səhnədən ilk dəfə 1922-ci ildə
səslənmişdir. Bir il sonra tamaşaya qoyulan "Oqtay
Eloğlu" əsərində C.Cabbarlının estetik
idealı bir az sərtləşir. Burada üsyan intiqamla əvəz
olunur. Aydının individualizminə Oqtayın simasında həm
də anarxizm əlavə olunur. Yaşar Qarayev "Faciə və qəhrəman"
monoqrafiyasında yazırdı: "Aydın mənfi qəhrəmanı
Altun olan bir əsərin müsbət qəhrəmanıdır".
Altun Gültəkini Aydının əlindən
aldığı kimi, Firəngizi
də Oqtayın əlindən alır.
Aslan Oqtaydan
soruşur: "Siz kimdən intiqam alacaqsınız?" Oqtay:
"Kimdən? Özümdən, öz
eşqimdən, öz taleyimdən, öz idealımdan, öz
tanrımdan, həyatdan, mühitdən, gələcəkdən
həqiqətin yoxluğundan". Bəs
Oqtay nə istəyir? O, ilk növbədə səfil,
özü də adi bir səfil yox, "səfillər
padşahı" olmaq istəyir. Əsərin sonunda
C.Cabbarlının estetik idealı səhnənin
üfüqündə dan ulduzu kimi parlayıb
çıxır: "Elə bir, həyat qurulmalıdır
ki, orada hər söz bir qanun, hər şey bir həqiqət
olsun. Hər şey göründüyü kimi deyil, olduğu
kimi görünsün... Bacarmırsan yaratma, yaradırsan
yaşat! Mən dünyada ədalət
divanı adında bir şey tanımıram. Hamısı yalandır. Yalan deyir Şiller! Mən yenə yalnız bu zavallı xalqı
tanıyır, ona müraciət edirəm. Ona təslim oluram. Son söz
onundur. Qoy o söyləsin: Kimdir müqəssir?"
Yaşadaraq öldürən, öldürərək
yaşadan... C.Cabbarlı 20-ci illərdə
çox kəskin şəkildə ortaya çıxan xalq və
fərd problemini xalqın xeyrinə həll edir, fərddən
xalqa doğru gedir. Professor T.Əfəndiyev "Azərbaycan
dramaturgiyasında metodlar" (2002) adlı fundamental
monoqrafiyasında bu əsəri estetik ideal mövqeyindən təhlil
edərək yazır: "Oqtay sənət fədaisidir.
Müəllif onu iki bədii zamanda təqdim edir: həyatda və
səhnədə! Lakin Oqtay üçün həyat
səhnə naminə mövcud idi. Həyatda
milli səhnə yaratmaq üçün yaşayan Oqtay milli həyatı
səhnəyə gətirmək istəyir. O,
insanları olduqları kimi görmək arzusundadır. O,
görəndə ki, həyat özü bir səhnə,
insanlar qrimlənməmiş aktyor, sərvət, altun isə
amansız bir rejissordur, həyata da, səhnəyə də
nifrət edib, anarxist bir etirazçıya, "səfillər
padşahı"na çevrilir". Beləliklə,
20-ci illərin tarixi təbiətinə uyğun olaraq üsyan
və intiqam səhnəyə gəlir və səbəb
olaraq verilən cavabda C.Cabbarlının estetik idealı onun qəhrəmanlarının
fəaliyyət mənbəyi kimi ortaya çıxır.
C.Cabbarlı
həyat yaratmaq üçün səhnə yaratmaq istəyirdi. Onun estetik idealı da məhz
bu istəkdən, bu arzudan doğulurdu.
Bir daha yada
salaq ki, C.Cabbarlı 20 ildə 20 dram əsəri, 5 kinossenari,
iki libretto, 14 hekayə, poema, onlarla satirik və lirik şeir
yazmış V.Şekspirin "Hamlet", "Otello",
F.Şillerin "Qaraçılar", Bomarşenin
"Fiqaronun toyu", Afineqsnovun "Qorxu", Slavinin
"İntervensiya" pyeslərini, Uellsin "Yeraltı
dünya", Tolstoyun "Uşaqlıq" povestlərini
dilimizə tərcümə etmişdi. O, eyni zamanda tənqidçi
və sənət nəzəriyyəçisi, teatr və kino
rejissoru idi.
1922-ci ildə
"Cim" imzası ilə "Zəhmət" qəzetində
silsilə tərzində çap olunmuş "Ədəbi
mübahisələr", 1924-cü ildə "C.Cabbarzadə"
imzası ilə "Qızıl qələm"də
çıxmış "Bizdə teatro", "Azərbaycan
türk ədəbiyyatının son vəziyyəti"
("Kommunist" 1924), "Türk teatr məktəbi"
(1925), "Mirzə Fətəli Axundzadə" (1928),
"Hara gedir Azərkino" (1930) kimi bu gün də qətiyyən
öz əhəmiyyətini itirməmiş məqalələr
C.Cabbarlının 20-30-cu illərin ədəbi
döyüşlərində hansı mövqeyi tutduğunu,
onun estetik idealını açan sənət
konsepsiyasını əks etdirən əsərlərdir.
Tənqidçi
Kazımoğlu (Seyid Hüseyn) ilə mübahisə təriqi
ilə yazılmış "Ədəbi mübahisələr",
o dövrün ədəbi düşüncəsi və
Hüseyn Cavid haqqında ilk böyük əsər hesab etmək
olar. Burada 23 yaşlı məşhur dramaturqun
estetik idealı və sənət baxışları geniş
əksini tapır. C.Cabbarlı H.Cavid uğrunda
mübarizəni həqiqi sənət uğrunda mübarizə
kimi tamamlayır! "Caviddə su kimi duru almas
kimi saf, parlaq və oynaq bir lisan vardır ki, bu islahına
çalışan lisanımızın özülü ola
biləcək zənnindəyik. Zatən bir millət
üçün lisanı onun şairləri, ədibləri
yaradırlar ki, Cavid də bu cəhətdən qiymətlidir..."
Caviddə
hər kəsi məftun və əsir edəcək bir
qüvveyi-şeiriyyə vardır. Zatən əsərlərinin ən
böyük gözəlliyi və qüvvəti də
burasındadır... Caviddə bir də bir fəlsəfə
vardır... (s. 167). Bu dəyərli əsərində
H.Cavidi müxtəlif aspektlərdən tənqid də edir... Realist Cabbarlının romantik Cavidə münasibəti,
xüsusilə XX əsrin 20-ci illəri kontekstində
yanaşdıqda, heç də təəccüb
doğurmamalıdır. Sırf kontekstoloji mahiyyətdə
bir məsələni qeyd etməliyik ki, C.Cabbarlının istər
M.f.Axundzadəyə, istər Mirzə Cəlilə, istərsə
də H.Cavidə münasibəti öz tarixiliyini itirməsin:
Azərbaycan dramaturgiyası XIX əsrin 1950-55-ci illərində
böyük ədib filosof M.F.Axundzadə tərəfindən
yaradıldı. Kiçik zaman fərqləri ilə bu yolun
üç nəhəng davamçısı yarandı: N.B.Vəzirov,
Ə.Haqverdiyev və C.Məmmədquluzadə, bunların
ardınca iki böyük peşəkar gəldi: romantik H.Cavid
və realist C.Cabbarlı! H.Cavid mənzum
dramın əsasını qoydu. S.Vurğunun,
M.İbrahimovun, S.Rəhmanın, B.Vahabzadənin, N.Xəzrinin,
N.Həsənzadənin dəyərli əsərləri
yarandı. Fəqət XX əsri peşəkar
dramaturq kimi İlyas Əfəndiyev yekunlaşdırdı,
yarım əsr Azərbaycan teatrını öz çiyinlərində
apardı. Bu, əslində H.Cavid və
C.Cabbarlı ənənələrinin layiqli bədii tarixi
davamı idi. Böyük şair S.Vurğun 1944-cü
ildə yazıb: "Cabbarlı XIX və XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin ən nadir simalarından biridir. Cabbarlı öz yaradıcılığının
vüsəti, sənət xəzinəsinin zənginliyi
etibarilə Mirzə Fətəli Axundovdan və Cəlil Məmmədquluzadədən
("Molla Nəsrəddin") sonra XX əsr ədəbiyyatının
ən görkəmli simasıdır. Cabbarlı
Azərbaycan klassik dramaturgiyası və klassik şeiri zəmanəsində
yetişmiş, milli ədəbiyyatımızın ən
gözəl ənənələrini inkişaf etdirmiş,
yeni dramaturgiya ədəbi məktəbini yaratmış bir
şəxsiyyətdir".
C.Cabbarlının
estetik idealı onun sənət konsepsiyasının əsasında
dayanır. O,
maarifçiliyə, romantizmə, sentimentalizmə, realizmə daxil
olmur, bu sənət nəzəriyyələrinin
platformasında öz fikirlərinin təsdiqini
axtarırdı. O, sözün işığı ilə
insan zəkasının içini nurlandırır, bəşəriyyətə
yol göstərməyə can atırdı. Onun
sənət konsepsiyasında milli teatr problemi önəmli yer
tuturdu. 5 mart 1920-ci ildə "Abbasmirzə Şərifzadə"
məqaləsində 21 yaşlı gənc C.Cabbarlı cəsarətlə
yazırdı: "Bizdə dram tamamilə ölmüş,
xatirələrdən belə silinəcək bir dərəcədə
süqut etmişdir". O, bu problemi görüb cəsarətlə
deməklə kifayətlənmədi. 1920-ci ildən
1934-cü ilə qədər 15 dram əsəri yazdı.
Azərbaycan teatrını diriltdi, onu tənəzzüldən
xilas etdi, Azərbaycan teatrında yeni C.Cabbarlı məktəbi
yaratdı.
C.Cabbarlının
teatra münasibəti konseptual xarakter daşıyırdı. O qısa müddət ərzində teatra
"Aydın" (1922) və "Oqtay Eloğlu" (1923) kimi
nəhəng əsərlər bəxş etdi. Bununla
belə o, özünün "Bizdə teatro" (1924) məqaləsini
yazaraq 20-ci illərin intensiv təkamülü kontekstində
milli teatrın problemlərini gündəmə gətirdi.
C.Cabbarlı burada teatrın zəif inkişafının
dörd əsas səbəbi üzərində dayanır:
zamanın ruhunu əks etdirən dram əsərləri
azdır; yüksək sənət sevgisinə malik aktyorlar
yoxdur; səhnəmizdə qadın aktyor yoxdur; səhnəmizdə
rejissor yoxdur.
Beləliklə
də demək olar ki, Azərbaycanda teatr sənəti yox vəziyyətindədir. C.Cabbarlının bu məqaləsinin
nəzəri-tarixi əhəmiyyəti bundadır ki, o bu əsərində
özünün aktyor haqqında görüşlərini
şərh edir. Onun əsas müddəalarına nəzər
salaq:
"Hər
şeydən əvvəl aktyor canlı bir ədəbiyyatdır. Böyük bir ədibin
uyğusuz gecələr boyu çalışıb vücuda gətirdiyi
bir əsəri, onun əvvəli kağızlar üzərində
qaraladığı fikirləri, gülüşləri,
göz yaşlarını aktyorlar alır və özündə
canlandıraraq... bir ədəbiyyat olmuş olur. Və aktyor bir rəssamdır ki, özü öz əsəridir.
Başqa sözlə söyləsək, aktyor
bir rəssamdır. Eyni zamanda aktyor canlı bir şəkildir...
O bir şəkildir ki, özü öz
yaradıcısıdır.
Aktyor
bir heykəltəraşdır ki, yaratdığı heykəl
yenə özüdür. Aktyor bir musiqiçidir.
Eyni zamanda aktyor bir aləti-musiqidir. Daha doğrusu, aktyor bir musiqiçidir ki,
çaldığı aləti-musiqi yenə o
özüdür".
Göründüyü
kimi, aktyor sənətinə xas başlıca xüsusiyyət
onun sinkretizmi dəqiq cizgilərlə əyaniləşdirilir. Rejissorun da, dramaturqun da, bəstəkarın
da, rəssamın da gördüyü işlər aktyorun
oyununda cəmlənir və faktiki olaraq onların taleyi son nəticədə
aktyordan asılı olur. Səhnədə
aktyor əsas fiqur hesab olunur.
C.Cabbarlının
teatrın inkişafı üçün vacib
saydığı ən ciddi problem - peşəkar rejissor
problemi idi. Doğrudur,
teatr yarandığı zamandan - 1873-cü ildən etibarən
teatr dramaturq rejissorlar - məsələn, Ə.Haqverdiyev,
aktyor rejissorlar - məsələn, H.Ərəblinski, A.Şərifzadə
və s. sayəsində bu problemi qismən də olsa həll
edə bilirdi. 1923-cü ildə əsası qoyulmuş teatr
texnikumuna ilk rejissor qəbulu 1930-cu ildə keçirilmiş,
buranın məzunları A.İskəndərov, M.Məmmədov,
T.Kazımov kimi peşəkar rejissorlar 30-cu illərin sonunda fəaliyyətə
başladı, az sonra da araya müharibə
düşdü... C.Cabbarlı 1925-ci ildə "Kommunist"
qəzetində çap olunmuş "Türk teatr məktəbi"
məqaləsində rejissor problemini "teatrın
ölüm-dirim" məsələsi adlandıraraq
yazırdı: "Bugünkü teatrımızın
ölüm-dirim məsələlərindən biri də
rejissor məsələsidir. Rejissor olmaq
üçün təbii bir qədər sənətkar və
olduqca bilikli və məlumatlı olmalıdır. Eyni
zamanda, şübhəsiz, hər bir xalqın səhnəsini
idarə edəcək rejissor mükəmməl bir məlumatdan
başqa bir də xidmət etdiyi sahənin, mənsub olduğu
millətin adət və ənənatını bilmək, onun
bütün masallarını, atalar sözlərini, dilini,
danışığını, zərb-məsəllərinin
xüsusiyyətini, bayramlarını, yaslarını,
bunların səbəbini təyin etməyə
çalışan və həm də bacaran bir adam
olmalıdır. Çünki bu xüsusiyyətlər
hər bir xalqın ədəbiyyatında qeyd edildiyi kimi, onun
səhnəsində də əks ediləcəkdir".
C.Cabbarlının
nəzəri görüşlərində qoyulan ciddi problemlərdən
biri də dil problemi idi. fikrimizcə, həmin məsələ bu
gün də - III minilliyin başlanğıcı
üçün də aktualdır. Müəllim
və aktyor üçün gözəl nitq, düzgün
diksiya, səhnə danışığı mədəniyyəti
son dərəcə vacibdir.
C.Cabbarlı
"Türkoloji qurultay və sərf-nəhf məsələləri"
(1926), "Tərcümə məsələlərinə əhəmiyyət
verilməlidir" (1926) kimi məqalələrində dilimizin
saflığını qorumağı yazıçı,
aktyor və alimlərin tarixi vəzifəsi kimi müəyyənləşdirdi. Böyük ədib bu
istiqamətdə əlyazması yarımçıq
qalmış "Dilin tarixi dirçəlişi" adlı
ayrıca məqalə də yazmışdır.
Həmişə
olduğu kimi, XX əsrin 30-cu illərində də
C.Cabbarlının nəhəng
yaradıcılığına paxıllıq edən bir
sıra istedadsız yazıçılar və
RAPP-çılar C.Cabbarlıya hücumlar təşkil edir,
onu teatrı inhisara almaqda ittiham edirlər. Böyük dramaturq
"Dönüş" pyesində bu prosesi və belə
adamların obrazlarını səhnəyə gətirir.
Buna
baxmayaraq o, teatrı tərk edib mədəniyyətimizin daha
çətin bir sahəsinə - Azərkinoya işə gedir. Onun 30-cu illərdə yazdığı
"Hara gedir Azərkino" adlı olduqca sanballı və cəsarətli
məqaləsi milli kino sənətimizin həm
yaradıcılıq həm də texniki təkamülünə
təkan verən əsər kimi sənət konsepsiyasında
şərəfli yer tutur:
"Azərkino
qədər Azərbaycanın fəhlə-kəndli kütlələrindən
uzaq olan ikinci bir müəssisə yoxdur..
Azərkino rəhbəri kimə istəyirsə inanıb
iş tapşırır, təki o azərbaycanlı - türk
olmasın. Belə bir vəziyyətin nəticəsində
Azərkino öz simasını tamamilə itirmişdir.
On il ərzində o bircə nəfər
belə türk operatoru yetişdirə bilməmişdir və
indi yerli kadrları hər vəchlə uzaqlaşdıraraq
öz işini bütünlüklə "dəvət
olunmuş mütəxəssislərin üzərində
qurur". Qeyd edək ki, bu zaman Azərkinoda
işləyən 125 işçidən cəmi 15-i türk
idi ki, onlar da dülgər və kuryer idi. C.Cabbarlı
qeyd edir ki, dəvət olunan mütəxəssislər əvvəla
zəif idi, ikincisi də, tanımadıqları mühitdən
baş çıxara bilmirdilər. Kadr problemini ciddi
şəkildə qoyan C.Cabbarlı, ermənilərin və
rusların əlində oyuncağa çevrilmiş Azərkinonu
Azərbaycan mədəniyyətinə xidmətə
çağırır, hətta hədələyici bir
amirliklə məqaləni belə sona
çatdırırdı: "Bu dəfə bu onların
özləri üçün pis qurtaracaq. Biz isə
indi xəbərdarlıq edirik ki, bizim kino yanlış yol ilə
məhvə doğru gedir".
Belə
fikirlər ilk növbədə C.Cabbarlının vətəndaşlığından,
ikincisi, Azərbaycan mədəniyyətinə böyük məhəbbətindən
və nəhayət, milli təəssübkeşliyindən irəli
gəlirdi. Qeyd etdiyimiz mülahizələr belə nəticəyə
gəlməyə imkan verir ki, C.Cabbarlını sosrealizmin dar
çərçivələrinə
sığışdırmaq olmaz. O, Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyətini dünya mədəniyyətinin bədii
zirvələrinə qaldırmaq üçün bir dramaturq,
yazıçı, şair, rejissor, ssenarist, tərcüməçi
kimi fədakarlıqla çalışan milli
yazıçı olmuşdur.
Gülşən Əliyeva - Kəngərli,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Ədəbiyyat qəzeti.-
2011.- 30 dekabr.- S.4-6.