Efir məktəbi
Mədəniyyət məfhumunun
çox böyük bir məna kəsb etməsi danılmaz
bir reallıqdır. Belə
ki, hər bir fərd
özünəməxsus nitq,
davranış, ünsiyyət, idarəetmə mədəniyyətinə
malikdir. Bunların inkişafına təkan
verən sahələr isə ədəbiyyat, incəsənət,
radio, televiziyadır. Haqqında geniş söhbət
açdığımız 85 yaşlı Azərbaycan radiosunun isə həm ədəbiyyat və
incəsənətin, həm də televiziya
jurnalistikasının inkişafında müstəsna xidmətləri
var. Radioda
danışan - istər diktor olsun, istər aparıcı - natiq
deyil. Amma gözəl
danışıq qabiliyyətinə malikdir.
Nədir bu gözəllik? Bu
gözəllik dilə mükəmməl bələd olmaq deməkdir. Dilimizin bütün incəliklərini bilmək, onun saflığını,
axarılılığını ifadə etmək
bacarığına malik olmaq
deməkdir. Bu baxımdan Azərbaycan radiosu insanlar üçün həmişə bir nümunə olub.
Dinləmə mədəniyyəti
deyilən bir ifadə var.
Gün ərzində hər birimiz neçə-neçə insanı dinləyir,
həmçinin, neçə-neçə insan
tərəfindən özümüz dinlənilirik.
Bəzən olur ki, adi söhbətdə tərəflər bir-birinin sözünü
kəsə-kəsə, səslərini
ucalda - ucalda
danışırlar. Bu qəbil
insanları kənardan müşahidə etdikdə adama elə gəlir ki, onlar bu dəqiqə dalaşacaqlar. Bu, əlbəttə
ki, etik normalar çərçivəsinə
sığmayan bir haldır. Çox təəssüf ki,
bu qəbil hallara bu gün bir
sıra radio- televiziya
verilişlərində də rast gəlmək
olur. Xüsusilə də tok-şoularda.
Həm də nədənsə çoxuna
elə gəlir ki, tok-şoular
elə belə olmalıdır. İnsanlar
bu və ya digər bir məsələ ilə əlaqədar öz fikirlərini məhz bu
tərzdə çılğın, qəzəbli, bəzən
də təhqiramiz bir şəkildə
bildirməlidirlər. Guya onda veriliş daha canlı və daha
maraqlı olur. Amma təbiidir
ki, əslində belə deyil.
Bu hay - küy çox zaman tamaşaçı və dinləyicini sözün əsil mənasında yorur.
Mətləbdən
çox da uzaqlaşmaq istəmirəm. Radio-televiziya
jurnalisti üçün
dinləmə mədəniyyəti mühüm
şərtlərdən biridir. Amma söhbət necə dinləməkdən gedir. Bir var
özünü guya
dinləyirsən kimi göstərmək, bir də var sözün əsil mənasında dinləmək.
Müsahibin nə dediyini
dərk edərək dinləmək. Bəzən olur ki, jurnalist
verəcəyi sualları əzbərləyir. Həmsöhbətinə
baxdığı bir halda,
əslində onu eşitmir.
Əzbərlədiyi növbəti sualı necə verəcəyini
düşünür. Müsahibinin
dediklərini eşitmədiyinə görə ona
təkrar suallarla müraciət edir. Azərbaycan radiojurnalistikasında elə simalar var ki,
onların yaradıcılığı 70-80-ci illərdə bizim üçün bir məktəb olub. Mailə
Muradxanlı, Fəridə
Aslanbəyova, Telman Qarayev,
Vaqif Əlixanlı, Hüseyn
Mehrəliyev, Əhməd Xaspoladov, Rəşid
Kazımov və bir yazıda
adlarını çəkə bilmədiyim digərləri. Telman Qarayevin Rəşid Behbudovdan aldığı bir
müsahibə var. Hər kəs onu dönə-dönə dinləsə belə
yorulmaz. Rəşid Behbudov
müsahibə verməyə bir o qədər meylli adam deyildi. Onu
danışdırmaq da boyük
məharət tələb edirdi. Telman Qarayev o məharətin sahibi idi. Adını çəkdiyim o müsahibə efirdə müsahiblə
ünsiyyətin ən gözəl nümunələrindən
biri idi.
Söhbətimin
əvvəlində nitq mədəniyyəti
ifadəsini işlətdim. Azərbaycan radiosu
85 illik fəaliyyəti boyu
elə sözün əsil mənasında
nitq mədəniyyəti məktəbi olub. İndi sizə bu məktəbin qurucularından biri olan Fatma Cabbarova
haqqında danışmaq istəyirəm. Onun
radioya gəlişi uğurlu
bir müsabiqə ilə bağlı olub. Belə ki, 1941-ci ildə
radioda diktor yerinə
müsabiqə elan olunub.
Azərbaycan Pedaqoji İnstitutundan
həmin müsabiqədə bir neçə
qız iştirak edirmiş.
Fatma xanım da
onların arasında olub. Özü
nəql eləyirdi ki, "studiyaya
girənə qədər çox sakit idim. Amma
elə ki, mikrofon
arxasına keçdim, məni bərk həyəcan
bürüdü. Ürəyim elə bərk
döyünürdü ki,
elə bilirdim, bu
döyüntülər mikrofona da düşəcək. Studiyanın sakitliyi də məni vahiməyə
salırdı."
Münsiflər
heyəti hamını dinləyib sonra məşvərət
eləyib. Son qərar açıqlananda məlum
olub ki, o qızların arasından yalnız Fatma Cabbarova seçilib. Çünki
onun səsi çoxnotlu,
tələffüzü aydın və təmiz olub. Bundan başqa, oxu texnikasında da bir çox
üstünlüklərə malik olub. O zaman Fatma xanımın iyirmi
yaşı olub. Hamı bilir ki, müharibə illəri
radionun kütləvi şəkildə
dinlənilən bir dövrü
olub. Ön cəbhədəki
vəziyyəti hər kəs diqqət mərkəzində
saxlayırdı. O dövrün populyar verilişlərindən biri
"Cəbhədən və cəbhəyə məktublar"
idi. Fatma Cabbarova o verilişlərdə öz
gur nüfuzedici, həmçinin
ürəyəyatımlı səsiylə neçə-neçə
əsgər ailəsinin qonağı olardı. Odlu döyüş cəbhələrində
düşmənə mərdliklə sinə gərən
yüzlərlə Azərbaycan oğlunun ən
müqəddəs hisslərinin ifadəsi olan
əsgər məktubları onun səsi
ilə Azərbaycanın hər guşəsində eşidilirdi. O illər radio
birmənalı şəkildə arxa cəbhə
ilə ön cəbhəni birləşdirən
ən mühüm ünsiyyət vasitəsi
idi.
Müharibədən
sonrakı dövrdə radioda çox geniş
yayılan janrlardan biri
radio teatrı idi.
Yalnız özünəməxsus keyfiyyətlərə malik incəsənət növü.
Bu teatrda nə səhnə
var, nə tamaşaçı. Aktyor da öz
adi geyimində və qrimsizdir.
Amma obraz
yaratmalıdır. Özü də
yalnız səsi və ifadə tərzi ilə. Fatma Cabbarovanın
yaradıcılığında radio teatrlar özünəməxsus bir iz qoyub.
1977-ci ildə ondan aldığım
müsahibədən bir hissəni təqdim
etmək istərdim. Yeri gəlmişkən
bildirim ki, bu sətirlərin müəllifinin "Ədəbiyyat
qəzeti" ilə ("Ədəbiyyat və incəsənət")
ilk əməkdaşlığı da məhz bu müsahibə
ilə başlayıb. Fatma xanımın mikrofonlu günlərinin
tarixindən kiçik bir
səhifəni oxuyaq:
"1948-ci il idi. O zaman
radionun ədəbiyyat redaksiyası klassik əsərlərə tez-tez
müraciət edərdi. Azərbaycan teatr
tarixində böyük xidmətləri olan Əliheydər Ələkbərov həmin
redaksiyada rejissor
işləyirdi. Bir gün
məni yanına çağırıb dedi
ki, Fatma, Puşkinin hansı əsərlərini
oxumusan?
Dedim ki, "Yevgeni Onegin"i əzbər
bilirəm. Sonra da Tatyananın Oneginə məktubunu əzbər
dedim. Əliheydər müəllim mənə
çox diqqətlə qulaq asandan sonra qalxıb, əllərimi
sıxdı: - Afərin, Fatma, sən
hazır Tatyanasan. İki gündən sonra bu
poemanın məşqləridir. Sənə
Tatyana rolunu tapşırıram.
Mən əlbəttə ki, çox
sevindim. Amma dərhal da soruşdum
ki, məndən başqa daha kimlər olacaq? Eşidəndə
ki, mənimlə bərabər Əli Zeynalov, Kazım Ziya,
Sadıq Saleh də bu tamaşada rol alıblar, doğrusu, bir az həyəcanlandım.
Deyilən vaxtda tamaşa efirdə səsləndi. Tamaşanın əvvəlində bir qədər
sıxıldım. Sonra hər şey
qaydasına düşdü. Tərəfmüqabillərimin
gözəl ifalarını heyranlıqla dinlədikcə mən
də, necə deyərlər, hadisələrin axarına
düşdüm. Tamaşa qurtarandan sonra Əliheydər
müəllim bizə bir-bir yaxınlaşıb
hamımızı təbrik etdi. Mənə üz tutanda
isə dedi ki, sağ ol, Fatma, sənin
Tatyananı dinləyicilər nəinki eşitdilər, həm
də gördülər."
Elə bu müsahibəni
götürdüyüm 1977-ci ildə radionun Qızıl Fondundan bir lent yazısına qulaq asmışdım. 1954-cü
ildə lentə alınmışdı. Qara
Qarayevin "Yeddi gözəl" baleti. Dahi bəstəkarın
ecazkar musiqisi ilə Fatma Cabbarovanın misilsiz sənətkarlığının sintezindən yaranan əsl radio-şedevr.
Burda aparıcının təsvir manerasına
heyran qalmamaq olmur. Baletin
radiomontajının dinləyiciyə
çatdırılması böyük məharət tələb
edir. Sən demə, bu radiomontajı lentə
almazdan əvvəl Fatma xanım baletin
musiqisinə dönə-dönə qulaq asıbmış.
Ona görə də mətni oxuyanda elə bil,
özü baleti görürmüş.
Bir dəfə Fatma
xanımdan soruşdum
ki, ifanızda lentə yazılan tamaşalara qulaq asanda
özünüz nə kimi hisslər keçirirsiz? Dedi ki,
"lent yazısı qurtarınca özüm özümü
həm təhlil, həm də tənqid edirəm."
Fatma xanım mütaliə
etməyi çox sevərdi. Diktor otağına girəndə hər zaman onun əlində
kitab görmək olardı. Ümumiyyətlə,
o zamanlar kitabın dəyəri ölçüyəgəlməz
idi. Bu gün çox şeylər dəyişib,
bir çox dəyərlər yenilənib. Təbiidir ki, onların uğurlusu da var, təzadlısı
da. Bütün bunların axarında
öz məsləkini dəyişməyənlərdən biri
də 85 yaşlı Azərbaycan radiosudur. Öz səsi və öz sözü ilə insanlara
və insanlığa xidmət edən Azərbaycan radiosu.
Zərxanım ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 1 iyul.- S.5.