Azərbaycan mədəniyyəti
örnəkdi
Müsahibimiz köhnə bakılı, hazırda
Amerikada yaşayıb-yaradan şair Nobert Yevdayevdir
- Bəri başdan deyim ki, istedadlı rəssam,
gözəl şair-publisist, alim, Amerikada nəşr olunan
"Novıy rubej" dərgisinin baş redaktoru, ən
başlıcası, köhnə və sədaqətli
bakılı kimi Azərbaycanda Nobert Yevdayev soyadı
yaxşı tanınır. Burada sizin çoxlu
dostlarınız var. Deyim ki, harada yaşamasından
asılı olmayaraq, dağ yəhudilərinin Azərbaycana
olan sonsuz marağı, sevgisi heç vaxt öləziməyib.
Arada silinməz vəfa, əhd-peyman olub. İstərdim
söhbətimizə elə bu dostluqdan, etibardan başlayaq. Təbii
ki, hər sevginin, vəfanın qaynaqlandığı ilkinlik,
qırılmaz bağlar var…
-
Şübhəsiz ki, belədi. Hər şeydən əvvəl,
Azərbaycan dağ yəhudilərinə isti qucaq açan ana
kimi həmişə bizə əziz olub. Əsrlər boyu
Oğuz, Qəbələ, Şirvan, Göyçay bölgələrində
dağ yəhudiləri məskunlaşıb. Bu sırada
Qubanın xüsusi yeri var. Burada azərbaycanlılarla dağ
yəhudiləri uzun əsrlərdi ki,
qaynayıb-qarışıb. Bir misal deyim, bu yaxınlarda
Qubada dağ yəhudilərinin sıx məskunlaşdığı
Qırmızı qəsəbədə bir yaxın adamın
yas yerində iştirak edirdim. Fikir verdim ki, əvvəldən-axıra
kimi həm azərbaycanlı, həm də yəhudi din xadimləri
o yas mərasimini birgə yola verdilər, növbə ilə hər
biri öz duasını, dini moizələrini etdilər. Bu, hər
iki xalqın əsrlər boyu formalaşan, oturuşmuş
milli-mənəvi dəyərlərindən, əxlaqından
irəli gəlir. Bu iki xalq arasında bölünməyən
heç nə yoxdu. Mətbəximizdən tutmuş geyimimizə
qədər oxşar və ümumidi. Sadəcə olaraq dini
inanclarımızın öz prinsipləri var. Hər iki
xalqın düşüncəsində möhkəm yer
salmış insanpərvərlik, xeyirxahlıq hissləri
onları birləşdirir. Bax, məni Azərbaycana
bağlayan, bu diyarın ruhunu mənə sevdirən məhz bu
yüksək keyfiyyətlərə sahib olmasıdı.
-
Yaxın günlərdə Dayandur Sevginin tərcüməsində sizin "Bakı ritmləri"
adlı şeirlər kitabınızı oxuduqca
heyrətlənməyə bilmirdim ki, uzun illər Bakıdan
kənarda, Rusiya, Amerika
həyatının cəlbedici qaynarlığı şəraitində
yaşamağınıza baxmayaraq, siz ömrünüzün
Azərbaycanla bağlı ən
kiçik bir təfərrüatına
belə biganə, sayğısız qala bilmirsiniz.
-
Azərbaycanın xalq şairi
Nəriman Həsənzadənin gözəl bir
misrası var, yazır ki,
“neyləyim, unutmur insan
ürəyi…” Doğrudan da
belədi. İnsan adlayıb, keçib getdikcə ötənlər onu daha cəlbedici bir ahənglə izləyir. Bakıya, Azərbaycana
olan sevgi əslində
mənim həyatımdı. 1956-cı ilə qədər Azərbaycanda
yaşamışam, Bakı mühitində
böyümüşəm. Oturub-durduğum
dostlar-tanışlar azərbaycanlılar olublar.
Azərbaycan mənim üçün ilk sevgi kimidi.
Bu münasibət mənim
yaradıcılığımda da öz əksini tapıb. Azərbaycan ədəbiyyatına
çox borcluyam ki, mən azərbaycanlıların milli-mənəvi
dəyərlərini məhz bu ədəbiyyatdan
əxz etmişəm. Bu xalqın böyüklüyü onun
ədəbiyyatında, mədəniyyətində bütün möhtəşəmliyi ilə əks
olunub. Nizamini, Füzulini, Nəsimini,
Səməd Vurğunu yetirən xalq əlbəttə ki, böyük ehtirama layiqdi. Azərbaycan ədəbiyyatı mənə
çox, lap çox doğmadı və deyim
ki, mən bir növ bu ədəbiyyatın
içində, onun aurasında
böyümüşəm. Azərbaycanın xalq
şairi Səməd Vurğunla
şəxsi tanışlığımı, dostluq
əlaqələrimi, onun evinə hər
gediş-gəlişimi ömrümün,
taleyimin ən böyük
bəxşeyişi kimi həmişə əziz
tuturam. Cavanlıq illərində Abram Plavnin adlı bir şair dostum
var idi. O,
həm də Azərbaycan şairlərinin şeirlərini
dilimizə çevirərdi. İndi
taleyimə şükürlər edirəm ki,
nə yaxşı Abram Plavninlə məni
həyat yollarında görüşdürdü.
Onun Azərbaycan ədəbiyyatına olan sevgisi məni öz çevrəsinə aldı. Bu günə qədər həmin təsiri öz üzərimdə hiss
edirəm. Mənim Azərbaycan poeziyasına, onun
böyük mədəniyyətinə, əsrarəngiz
musiqisinə və təbiətinə olan
məhəbbətim həm də Abramdan gəlir.
Mən Azərbaycan musiqisini ana laylayı kimi əziz
bilirəm. Pianoda bu bənzərsiz
xəzinədən nümunələr çalmağı çox xoşlayıram. Çəkdiyim rəsm
əsərlərimdə Azərbaycan musiqisinin,
xüsusilə, sizin
muğamlarınızın ruhunu verməyə
çalışmışam. Bütövlükdə Azərbaycan
mədəniyyəti mənim bütün
fəaliyyətimi formalaşdırıb, əhatə edib. Yaradıcılığımın bütün uğurlu və
işıqlı tərəfi Azərbaycan mədəniyyətindən
gəlmədi. Azərbaycanın muğam
sahəsini götürsək, bu, bir möcüzədi. Caz musiqisinin inkişafından bəhs etsək, bunun analoqu yoxdu. Bu
yaxınlarda Beynəlxalq Eurovision
müsabiqəsində Azərbaycanın birinci
yerdə dayanması bu ənənədən
gəlir, burada təsadüfi heç nə yoxdu. Ənənə
üzərində inkişaf edən sənət
sahəsi məhz bu cür
beynəlxalq səviyyəli qələbəyə aparır.
Bu qələbənin kökündə Azərbaycan
insanının ruhu, varlığı
dayanır.
- Bir az öncə söhbət
əsnasında bizim Yazıçılar Birliyinin məsul işçisi
Rauf müəllimlə haqqınızda
danışarkən o, sizi
Azərbaycan sevdalısı olan dəyərli
bir şəxsiyyət kimi
səciyyələndirdi. Yazıçı Ənvər
Seyidovla bərabər ABŞ-da
fəaliyyət göstərən Azərbaycan diaspor
Mərkəzinin və Amerikada yaşayan Qafqaz yəhudilərinin
mədəniyyət Mərkəzinin birgə təşəbbüsü
ilə keçirilən möhtəşəm tədbirlərə
qatıldığı xoş anlardan, orada Azərbaycan mədəniyyəti,
ədəbiyyatı haqqındakı əhatəli və məzmunlu
çıxışınızdan ürəkdolusu
danışdı, ədəbiyyatımızın dostu Raşbil Şamayevdən
söz açdı. Deyək ki, siz bir
növ öz söhbətinizin
üstünə gəlib çıxdınız…
-
O unudulmaz tədbir haqqında baş redaktoru olduğum dərgidə ətraflı məlumat,
maraqlı fotolar dərc olunub.
Təşkil olunan poeziya
gecəsinin, rəsm sərgisinin, konsert
proqramının xoş təəssüratları
hələ də mənimlədi. Bu tədbir daha
çox ABŞ, Azərbaycan, İsrail münasibətlərində mədəniyyətlərarası
dialoqa aparan xalq diplomatiyasının mütləq vacibliyini önə çəkmək məqsədi
güdürdü. Orada
Azərbaycan nümayəndə heyətinin könülaçan
iştirakı qəlbimizi dağa göndərdi.
Raşbil Şamayevin
Azərbaycan-yəhudi ədəbi əlaqələri
haqqında söylədikləri hamımızın ürəyincə
oldu. Tədbirdə Azərbaycanı təmsil
edən nümayəndə heyəti, eyni zamanda Ənvər Seyidov və
Rauf bəylə bir arada olmağımdan qürur
duyurdum.
- Bilirik ki, Bakıya növbəti
səfəriniz Dünya Azərbaycanlılarının
III Qurultayı çərçivəsində gerçəkləşib.
Gəlişiniz zamanı Bakını necə gördünüz?
Baş şəhərimizin tanış və
yeni siması sizdə hansı təəssüratları
oyatdı?
-
Bakı bütün dönəmlərdə
mənim üçün gözəl və
maraqlı şəhər olub. Hələ
vaxtilə şəhərin baş
memarı olmuş Əliş Ləmbəranskinin
layihəsilə Bakıda gedən tikinti
işlərini yaxşı xatırlayıram. O zaman biz burada
inşa olunan, şəhərin
simasını gözəlləşdirən ən adi tikiliyə belə sevinərdik. İndi isə tamam fərqli,
möhtəşəm işlər görülüb.
Heyran qalmamaq olmur. Ümumiyyətlə, Bakının
xarakterində belə bir cəhət var ki, mədəniyyətə
aid hər hansı yeniliyi,
gözəl şeyləri özünə tez
adaptə edir, dinamik
inkişafı sevir. Bakının bugünkü inkişafı ilə ancaq fərəhlənmək olar.
Bütövlükdə, Azərbaycan mədəniyyətini, burada gedən inkişafı ancaq
öyrənmək lazımdı - bu, bir örnəkdi. Bu mədəniyyət
əsasən müsəlman ölkələrinə nümunə,
örnək olmalıdı.
- Dağ yəhudilərinin Qarabağ
həqiqətlərinin dünyaya bəyan
edilməsində həmişə öbyektiv,
gerçək münasibət sərgiləməsi
xalqımız tərəfindən ehtiramla
qəbul olunur. Hesab
edirəm ki, bu
münasibət həm də tarixə obyektiv
xidmət düşüncəsindən irəli gəlir…
-
Bu, maraqlı bir məsələdi.
Adətən Qarabağ məsələsində
erməni tərəfi dağ yəhudilərini
qınayırlar ki, guya
biz bu münaqişədə
Azərbaycanı müdafiə edirik. Onlar bunu deyir
və bizi obyektiv olmamaqda günahlandırırlar. Əslində
isə biz tarixi həqiqəti
dəstəkləyirik. Məhz bu həqiqətin
işığında dağ yəhudiləri
Qarabağ döyüşlərində azərbaycanlılarla
çiyin-çiyinə mübarizə aparıb, Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı adına layiq görülmüş
soydaşımız var, neçə-neçə
şəhid vermişik. Ona
görə ki, azərbaycanlıların haqq işi uğrunda
mübarizə apardığını dəqiq bilirik. Vaxtilə Rusiyanın Van
və Ərzurumdakı baş konsulu Mayevskinin xatirələrindən
bir məqamı xatırlayıram: "Balkan yarımadasından bir
çox xalq qəhrəmanı
bizə məlumdur. Lakin erməni xalq qəhrəmanları haqqında nə bilirik? Hanı onların azadlıq mübarizlərinin
adları? Onlar yoxdur!
Niyə? Ona görə ki,
bu mübarizlər hər şeydən əvvəl
öz xalqının xilaskarları deyil, məhz cəlladları rolunu
oynamışlar. Erməni quldur dəstələri
həmişə sadəcə olaraq
qarmaqarışıqlıq törədir, qırğın
salır, sonra isə ustalıqla aradan çıxır, gizlənirlər".
Hətta ermənilərin öz tarixçisi İsaxanyan
"Qafqaz tarixi"
kitabında yazır: "Qarabağın dağlıq hissəsində
yaşayan ermənilər Türkiyə və
İrandan gəlmiş
qaçqınlardır. Azərbaycan torpağı onlar üçün təqib
və təhdidlərdən sığınacaq yeri olmuşdur". Bu, bütün zamanlar üçün
belə olub. Tarixi həqiqəti
ört-basdır etmək olmaz…
Söhbətləşdi:
S.Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 8 iyul.-
S.3.