Ədəbiyyatşünaslığımız
müasir humanitar təfəkkür
işığında
Postsovet məkanında davam edən
siyasi-iqtisadi, sosial-mədəni proseslər humanitar təfəkkürün
inkişafına böyük təsir göstərərək
yeni aksial yanaşmalar, dəyərləndirmələrin
formalaşma proseslərinə təkan vermişdir. Bu proses
keçmiş tarixi təcrübənin yenidən dəyərləndirilməsi
və hazırkı durumun yeni yanaşmalar mövqeyindən
araşdırılmasında özünü göstərməkdədir.
Ədəbiyyatşünaslıq
elminə gəldikdə söhbət klassik irs, sovet
dövrü ədəbi təcrübəsindən, müasir ədəbi
gedişatdan gedir.
Humanitar elmi
fikrin qollarından biri kimi Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
da "mürəkkəb nəzəri-metodoloji problemləri
ortaya çıxdı, ...klassik və müasir ədəbi
fikrin tədqiqindəki uğurları və hakim siyasi təsisatlara
əsaslanan qəliblərdən irəli gələn tarixilik
prinsipi əsasında öyrənilməsi əvəzinə
populist çağırış və mülahizələr
ortaya çıxdı... Digər tərəfdən, dünya
ədəbiyyatşünaslığındakı nəzəri
konsepsiyalarda da tənəzzül və böhran
yaşanırdı. Bu mənada son əsrdə dünya ədəbiyyatşünaslığını
vahid kontekstdə öyrənmək, bu prinsipləri müəyyənləşdirmək
zərurəti meydana çıxdı". Gətirdiyimiz
mülahizələr ədəbiyyatşünas alim
Şirindil Alışanlının bu günlərdə
"Elm" nəşriyyatında işıq üzü
görmüş "Müasir humanitar təfəkkür və
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyasının "Ön söz"ündən
götürülmüşdür və müəyyən mənada
müəllifin qarşısına qoyduğu məqsədlə
əlaqəlidir. Əlbəttə, qeyd olunan mətləblərə
bir və hətta bir neçə monoqrafiyada tam çatmaq
qeyri-mümkündür. Müəllif özü də bunu
çox gözəl anlayır. Və bu səbəbdən məqsədini
"XX əsr Azərbaycan, eləcə də sovet dönəmi
ədəbiyyat elminin nəzəri-metodoloji cəhətdən
inkişaf yolu tarixi ədəbi-elmi prosesin fonunda" izlənməsi
ilə müəyyənləşdirir.
Qeyd olunan
problemlərin tədqiqində konseptual aksial yanaşmalar iki
meyara əsaslanır: ədəbi-nəzəri fikri humanitar
elmlərin kontekstindən təcrid şəkildə
araşdırmağın qeyri-mümkünlüyü və
tarixilik prinsipinə riayət edilməsi. Söhbət ədəbiyyatşünaslıq
tarixinin təsvirindən getmir. Müəllif daha produktiv
üsul seçmişdir: hər bir dövr üçün
aktual olan və eyni zamanda hər bir milli ədəbiyyatşünaslığın
səviyyəsini göstərən köklü məsələlərin
araşdırılma vəziyyətini aşkarlamaq.
Düzdür, tədqiqatçı bunları Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
təcrübəsi əsasında izləyir. Amma yeri gəldikcə
rus və dünya ədəbi fikrinin təcrübəsinə
də kontekstual planda müraciətlər edir. Budur bu problemlər:
klassik irsin dəyərləndirilməsi məsələləri,
ədəbi fikrin ("ədəbi-tarixi prosesin, yaxud ədəbiyyat
tarixinin" daha dürüst olardı - S.O.) dövrləşdirilməsi
problemləri, bədii metod konsepsiyasının təşəkkülü
və inkişaf mərhələləri, poetika məsələləri.
Göründüyü
kimi, seçilən problemlərin hərəsi
ayrı-ayrılıqda bir (və bəlkə də bir
neçə) monoqrafik tədqiqatın predmetini təşkil
edir. Digər tərəfdən, bunların arasında sədd
qoymaq çətindir: məsələn, klassik irsin dəyərləndirilməsində,
sözsüz ki, metod, dövrləşdirmə, poetika məsələlərinə
toxunmamaq qeyri-mümkündür. Eyni zamanda, məhz bu
seçilmiş problemlərin sistemli tədqiqi ədəbiyyatşünaslığın
tarixi təcrübəsini vahid nəzəri kontekstdə və
əsas koordinatlar müstəvisində dəyərləndirməyə
imkan verir. Başqa sözlə, tədqiqatda eklektik amil yox dərəcəsindədir.
Monoqrafiyanın
səciyyəsi qovuşuq şəkildə aparılan iki
istiqamətlə, müstəvi ilə müəyyənləşir:
ədəbi-tarixi və nəzəri planların vəhdəti.
Bu yerdə Çernışevskinin məşhur tezisi yada
düşür: "Predmetin tarixi olmadan onun nəzəriyyəsi
ola bilməz və tərsinə".
Ş.Alışanlının
tədqiqatının özü orijinal bir ədəbiyyatşünaslıq
təcrübəsidir. Bu tədqiqatda ədəbiyyatşünaslığın
hər üç məlum sahəsi sistemli şəkildə
reallaşdırılır: ədəbiyyat tarixi, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi, ədəbi tənqid. Yəni müəllif
tədqiq etdiyi materiala müvafiq olaraq həm ədəbiyyat
tarixçisi, həm nəzəriyyəçi, həm tənqidçi
kimi yanaşa bilir. Və bununla da tədqiqatın özünəməxsus
sinkretik üslubu müəyyənləşir: elmi-analitik, tənqidi-publisistik,
qismən də essevari.
Monoqrafiyanın əsas obyekti - milli ədəbiyyatşünaslığımızın
tarixi təcrübəsidir (M.F.Axundzadədən tutmuş müasir tədqiqatçılara
kimi - 2 əsr). İşdə onlarla ədəbiyyatşünas, ədəbiyyat
nümunələri, onların müəlliflərinin
adlarına rast gəlinir. Amma söhbət ədəbi-tarixi prosesin təsvirindən getmir:
araşdırılan materiallar yalnız
seçilən problemə müvafiq
sistemləşdirilir, dəyərləndirilir. Və bu dəyərləndirmələrdə əsas
yanaşma meyarı - obyektiv
tarixilikdir. Yəni, müəllif hər bir ədəbiyyatşünaslıq faktına
siyasi-ideoloji konyukturadan
(nisbətən) azad şəkildə qiymət
verməyə çalışır. Həmin mövqe
həm sovet dövrü
ədəbi-tarixi prosesinə, həm postsovet
ədəbi gerçəkliyimizin produktiv
və ifrat meyllərinə şamil edilir. Müəllifin
təklif etdiyi aksial
paradiqmanın əsas yönü pozitiv ortaq məxrəclə
(həm sovet qəliblərdən, həm kapitalizmin meyarlarından azad)
bağlıdır.
Tədqiqatçının
əsas məqsədi mövcud təcrübəyə
və onu təmsil edən simalara
mümkün qədər obyektiv
tarixi qiymət (yəni öz
dövrünün iqlimi
kontekstində) verməkdir. Daha dəqiq
desək, burada söhbət tarixi relyativlikdən, yəni nisbilikdən gedir. Bəli, əsas və ən düzgün meyar - hər
bir imperativlikdən uzaq
olan tarixi nisbilikdir.
Monoqrafiyada kifayət
qədər geniş metodoloji
kontekst nəzərə çarpır ki, bu onun
adında da əks olunmuşdur:
"Müasir humanitar
təfəkkür və Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı".
Problemin bu cür qoyuluşu, bir tərəfdən, müəllifə materialla "davranmaqda"
geniş sərbəstlik verir,
digər tərəfdən isə, üzərinə kifayət
qədər böyük məsuliyyət qoyur. Həqiqətən,
yuxarıda qeyd olunan əsaslı
problemlərin dəyərləndirilməsi yalnız ədəbiyyatşünaslığın
çərçivələri ilə məhdudlaşmır:
müəllif haqlı olaraq
araşdırmanın dairəsini imkan
daxilində, yeri gəldikcə, genişləndirərək,
fəlsəfi, tarixi, estetik,
kulturoloji, siyasətşünaslıq
kontekstlərə müraciət edir. Məsələn, 6 cildlik "Estetik fikir tarixi",
çoxcildli "Ümumdünya
ədəbiyyatı tarixi", "Azərbaycan
fəlsəfi tarixi", Y.Şpenqlerin
("Avropanın süqutu"), Xose Orteqa-Qassetin ("Estetika, fəlsəfə, mədəniyyət"),
Fernan Brodelin
("Sivilizasiyaların qrammatikası"), A.Tojnbinin
("Sivilizasiya tarixin
məhkəməsi qarşısında"), Y.Lotmanın
("Semiosfera"), A.Losevin,
Y.Borevin,
A.Knışın, N.Konradın, Semih Gümüşün əsərlərinə
və digər yüzlərlə mənbəyə müqayisəli
planda müraciət olunur.
Ümumiyyətlə, tədqiqatın biblioqrafik
aparatı xüsusi qeyd
olunmalıdır. Söhbət yalnız kəmiyyət amilindən
getmir: bir neçə
yüz vahidlə ölçülən mənbələr
sadəcə sadalanmır - demək olar ki, hər biri mətndə,
yaxud ətəkdə öz
ünvanlı yerini tapmaqdadır. Və əlbəttə
ki, bu cür
miqyaslı materialla tanışlıq
müəllifə daha tutarlı qənaətlərə
gəlməyə geniş imkanlar
verir.
Məsələn,
klassik irsin dəyərləndirilməsində
yeni metodoloji prinsiplərin
formalaşdırılması üçün
"mənəvi sərvətlərə tarixən mövcud olan müxtəlif
baxış bucaqlarını dövriyyəyə gətirmək"
təklif olunur. Və bu kontekstdə müstəsna əhəmiyyət
kəsb edən Azərbaycan mühacirət təcrübəsini
"ayrı-ayrı əsərlərə münasibət məqamında
yox, sistemli elmi təhlil və dəyərləndirmə
istiqamətində öyrənməyin" səmərəsi
ilə bağlı tezis irəli sürülür. Əslində mühacirət irsi
sovet dövründən sonra
xalqın tarixində labüdlüyü sanki proqnozlaşdırılmış yeni epoxaya o
dövrün siyasi-ictimai,
ədəbi-mədəni mənzərəsini bir
çox hallarda daha dürüst şərh
etmək üçün daha
adekvat və dəyərli material
verir. Lakin bu yerdə də Ş.Alışanlı seçdiyi əsas prinsipə ("tarixi tarazlılıq") sadiq
qalır: "Mühacirət ədəbiyyatşünaslığı
ədəbi materialın şərhində konkret
elmi problem və sistemə
malik olmasa da, fərqli nöqteyi-nəzər kimi metodoloji tutum kəsb edir".
Müəllif haqlı olaraq qeyd edir ki,
bu irs XX əsrin siyasi tarixini, ədəbi-mədəni
mənzərəsini aşkarlamaqda
müstəsna ümummetodoloji tutuma malikdir. Bundan əlavə,
çağdaş siyasi,
mənəvi institutlarımızın
başlanğıcını mühacirlərimizin
yaratdıqları siyasi-mənəvi institutlarla
bağlayan müəllif emiqrantologiya
elm sahəsinin Azərbaycanda təşəkkül
tapmasının zəruriliyini əsaslandırır (yeri gəlmişkən, qeyd
edək ki, bu il ərzində Ş.Alışanlı bu sahədə çalışmaları ilə
seçilən N.Cabbarlı ilə birlikdə Türkiyə və
Almaniyada ezamiyyətdə olmuş
və mühacirət irsimizdən qiymətli materiallar
gətirmişlər. Məqsəd "Mühacirət
kitabxanası" adlı yeni proyekti reallaşdırmaqdır).
Klassik
irsin resepsiyası problemi
müstəvisində "dini filologiya", "dini təfəkkürün
ədəbiyyatşünaslıqda yeri",
"dini-fəlsəfi qaynaqların nəşri və tədqiqi
məsələləri, klassik ədəbiyyatda
sufizmin mövqeyi ilə
bağlı məsələlərin mürəkkəb,
mübahisəli "ədəbiyyatşünaslıq durumu" işıqlandırılır və
bu haqda perspektivli metodoloji yanaşmalar əsaslandırılır. O
cümlədən çox önəmli
görünən tezislər klassik irsin dəyərləndirilməsində onun bədii-estetik tərəqqiyə xidməti
amilinin meyar kimi götürülməsi fikrinə əsaslanır.
Ədəbi fikrin
dövrləşdirilməsi probleminə gəldikdə qeyd etmək lazımdır ki,
monoqrafiyanın müəllifi bir fəsildə,
demək olar ki, bu problemə aid Qərbdə
və Şərqdə məlum olan əsas
nəzəriyyələrə qiymət verir
və belə bir doğru
qənaətə gəlir ki, dövrləşdirmə
problemi humanitar fikrin əksər sahələrinə aiddir və bu sahədə
müştərək əlaqələndirilmiş tədqiqatlar
yox dərəcəsindədir.
Bu
məsələ ilə bağlı monoqrafiyada
Həmid Araslının, Feyzulla
Qasımzadənin, Mir Cəlalın və
b. alimlərin "ədəbiyyatı tarixi" konsepsiyaları o
dövr üçün
meyar rolunu oynayan formasiyalar nəzəriyyəsi
kontekstində dəyərləndirilir və həmin nəzəriyyənin
sərhədlərinə sığmayan məqamlar
vurğulanır. Bu sahədəki milli ədəbiyyatşünaslıq
təcrübəsi paralel olaraq
daha geniş fonda, məsələn, "Ümumdünya
ədəbiyyatı tarixi" kontekstində
də nəzərdən keçirilir və
bu tədqiqatın əsasında olan N.Konradın ictimai formasiyalar və sivilizasiyalar
nəzəriyyələrinə həsr olunmuş,
məqaləsinin pozitiv məqamları
və əyintiləri göstərilir.
Monoqrafiyada O.Şrenqler, A.Toynbi, M.Veber, İ.Hikmət, F.Köprülü,
R.Yusifov, M.Baxtin, Y.Lotman, Y.Borev, Y.Akpinar və b. məşhur
alimlərin ədəbi-tarixi proseslə bağlı
konsepsiyaları informativ planda
təqdim olunmaqla onlara
müəyyən münasibət bildirilir.
Və bu kontekstdə qədim
dövr, orta əsr,
XIX əsr, XX əsr ədəbiyyatının bir
çox mübahisəli məsələləri
haqda mülahizələr yürüdülür
(məsələn, Azərbaycan ədəbi-mədəni
düşüncəsi qədim türk
sivilizasiyaları kontekstində, yaxud ortaq türk ədəbi konteksti, Azərbaycan
renessansı və s.). Dövrləşdirmə
problemi ilə bağlı xüsusi
diqqət XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına yönəlmişdir.
Müxtəlif səciyyəli dövrləşdirmələri
(əsas stereotip: XX əsrin
əvvəlləri, sovet dövrü,
müstəqillik dövrü) nəzərdən
keçirən müəllif konkret ədəbi
fakt, hadisə və təcrübələrə
istinad edərək XX əsr ədəbiyyatını
vahid tam kimi öyrənməyi məqsədəuyğun
sayır. Bunun da
elmi adekvatlığını müəyyənləşdirmək
üçün, sözsüz
ki, müəyyən tarixi
məsafə gərəkdir.
Qeyd
olunduğu kimi, tədqiqatda
bir çox ədəbiyyatşünasların
mülahizələri, mövqelərinə müraciət olunur və bəzilərinin adları daha çox
"hallanır" ki, bunlar
hətta bir növ qeyri-ixtiyari ədəbi portretlər təəssüratı
yaradır - alimlik mövqeyi
baxımından (A.Rüstəmova, B.Nəbiyev, Elçin, Y.Qarayev, Ə.Mirəhmədov və b.). Sözü gedən
fəslin kontekstində belə (daha doğrusu - tam yeni) bir təəssürat
S.Vurğunun (və qismən H.Hüseynovun) nəzəri
baxışları ilə bağlıdır ki,
bu şəxsiyyətə məxsusi diqqət
yetirilir. Monoqrafiyada qeyd olunur ki,
S.Vurğunun estetik
görüşlərində o dövr üçün səciyyəvi
olmayan fərdi baxış çox güclü idi və o, humanitar elmlərin dövrləşdirilməsində
sənətin öz qanunlarından
çıxış etməyə önəm verirdi.
Məsələn, şairin
3 cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin III cildinin dövrləşdirilməsi ilə
bağlı ümumi tarixin
dövrləşdirilməsindən mexaniki
olaraq bədii ədəbiyyat tarixinə
köçürülməsindən çəkindirməyə
çalışması, ədəbi prosesin
daxili qanunauyğunluqlarından ümumiləşdirilməsinə
dair tövsiyələri xüsusi vurğulanır. S.Vurğunnun bir sıra məqalələrini qeyri-stereotip tərzdə təhlil edən monoqrafiya müəllifi belə bir əsaslandırılmış qənaətə
gəlir ki, "S.Vurğunun
ədəbi fikrin tarixi
dövrləşdirilməsi, tarixi mövzu və onun işlənməsi,
tarixilik və müasirlik
haqqında mülahizələrinin müasir
elmi mənası bu gün də aktualdır".
S.Vurğunun
nəzəri mülahizələrinin poetik-intuitiv
məntiqini açıqlayan müəllif eyni
təəssübkeşliklə tarixin
özünəməxsus yaddaş məntiqinin
bir növ qurbanı olmuş H.Hüseynov irsinə
verilən bəzi təkziblərə qısaca toxunur və qeyd edir ki, onun
dissertasiyası XIX əsri Azərbaycan ədəbi-nəzəri
və ictimai-siyasi fikir
tarixində yeni dövr
kimi müəyyən edən şərtləri
ortaya qoyur. Onun böyük xidməti
milli klassik irsi dövriyyəyə gətirməklə tarixi milli yaddaşı yaşatmaq əzmi idi.
Ədəbiyyat
tarixinin dövrləşdirilməsi problemi, sözsüz ki, dünya ədəbi-tarixi
prosesin qanunauyğunluqları kontekstindən
kənar həll oluna bilməz. Və bu haqda kitabda
kifayət qədər maraqlı faktlara
müraciət edilir. Lakin
bu problemin yalnız bədii
fikrin təkamülü ilə
bağlanması qeyri-produktiv görünə
bilər: bədii ədəbiyyatın tarixinin
ictimai şüurun bir sahəsi kimi ictimai-siyasi gedişatdan tam təcrid şəkildə
reallaşması mümkünsüz görünür.
Monoqrafiya
müəlifi mübahisəli məsələlərdən olan bədii metod problemi ilə bağlı mülahizələrini
"metod konsepsiyasının" təkamülü
- mərhələlər üzrə izləməkdə ən
sadə və münasib üsul
seçmişdir: M.F.Axundzadənin
estetikasında metod problemi,
XX əsrin əvvəlləri milli nəzəri
fikrində metod problemi,
30-50-ci illər, 1960-80-ci illər, sovet
sivilizasiyası (bəlkə də, formasiya
termini daha münasib olardı), müasir
nəzəri fikrin bu
sahədə axtarışları. Bu mərhələlərin
işıqlandırılmasında olduqca
zəngin materialı kifayət qədər sərbəst
və eyni zamanda korrekt təhlilə cəlb edən və klassik irs, romantizm
və realizmin tipologiyası məsələlərinə
xüsusi diqqət yetirən müəllifin
yenə də Səməd Vurğunun nəzəri
irsinə geniş yer
verməsi diqqəti çəkir: "M.F.Axundzadədən sonra Azərbaycan hüdudlarından ümumittifaq elmi
dövriyyəsinə məhz Səməd Vurğunun
nəzəri irsi daxil
olmuşdur". Və bu
irsin sanki yeni oxunuşu təqdim olunur. Şairin
ayrı-ayrı məqalələri,
çıxışlarının təhlili əsasında
kifayət qədər sistemli metod konsepsiyası "qurulur".
Müəllifin əsas qənaətlərindən: "S.Vurğun "Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni ədəbi metodun formalaşmasını milli
ədəbi ənənələrdən, milli
bədii təcrübədən təcriddə götürmürdü", "S.Vurğun ədəbi-nəzəri irsi təsdiq edir ki, o, yaradıcılıq
metodlarının bir-birini əvəz
etməsinin qanunauyğunluqlarını, bu məqamda konkret milli ədəbiyyatla digər ədəbiyyatların
qarşılıqlı əlaqələrinin rolu
barədə müasir elmi
prinsiplərlə səslənən mövqedə durmuşdur", "O, yeni
yaradıcılıq metodunun yaranması üçün ictimai
amillərlə yanaşı, yeni qəhrəman,
yeni ümumiləşdirmə formaları,
xarakterik zaman və məkan
tiplərinin də rolunu qeyd
edir, romantizm, realizm və sosialist realizminin ifadə üsulundan
fərqləri göstərirdi" və s.
Maraqlısı odur ki, şairin metodla bağlı mülahizələrini, nəzəri
müddəalarını aşkarlayan monoqrafiya müəllifi onları paralel olaraq onun öz bədii təcrübəsində
"sınayır" və beləliklə də bu müddəaların şairin
poetik aləmindən
qidalandığını, təbiiliyini göstərir.
Bədii metod probleminin
tədqiqat təcrübəsi əsasında aparılan
müşahidələri müəllif bir
sıra metodoloji səciyyəli müddəalarla
ümumiləşdirir. Söhbət dünya ədəbiyyatının vahid təcrübəsi kontekstində
yaranmış yekdil bədii metod konsepsiyasının olmamasından, müasir estetik təlimlərlə
konkret regionların bədii təcrübəsinin
arasındakı uyğunluğunun
araşdırılmasının labüdlüyündən, yeni yaradıcılıq metodla bağlı mübahisələrdə onun ayrı-ayrı ədəbiyyatlarda milli qaynaqları, təşəkkül və
inkişaf xüsusiyyətləri, tipoloji cəhətlərinin nəzərə
alınmasından, sosialist realizmi
estetikasının milli ədəbiyyatların
özümlü ənənələri əsasında
öyrənilməsi ilə bağlı produktiv
meyldən gedir.
Şübhəsiz,
poetika ilə bağlı problemlərin
"ədəbiyyatşünaslıq durumu"
da çətin, mürəkkəb və
nisbətən "gənc" mövzulardandır. Tədqiqatda
bu sahənin əsasən tarixi
poetika istiqamətində inkişaf
etdiyi göstərilir. Söhbət
əsasən ədəbi-tarixi prosesi poetik kateqoriyaların təkamülü fonunda öyrənməkdən gedir.
"Çünki tarixi
poetika səpkisində araşdırmalar milli və dünya ədəbiyyatı
anlamının immanent
qanunauyğunluqlarını ortaya qoymaqda bədii əsəri mövcud
təhlil üsullarının (semantik, struktural, bütöv-sistemli
və s.) imkanlarından istifadə etməyə yol açır". Bu problemin
tarixini 1920-30-cu illərdən izləyən
müəllif həmin sahənin təşəkkülündə
Ə.Abidin, H.Zeynallının, Ə.Nazimin, M.Ələkbərlinin xidmətlərini
vurğulayır və ayrıca bir mərhələ
kimi dəyərləndirir və yaranmaqda olan "sosioloji kateqoriyaların" kontekstində bu şəxsiyyətlərin heca
vəzni, ortaq türk
ədəbi qaynaqları, Azərbaycan nəsrinin qaynaqları,
tuyuq janrı, bayatı-mani janrı, folklorun poetikası ilə bağlı tədqiqatlarının
dəyərini xüsusi qeyd
edir. Və yenə də məxsusi
diqqət S.Vurğunun poetik
duyumuna yönəldilir. Şairin
bədii metod, onun strukturu, üslub
haqqında, klassik realist
ədəbiyyatın tipikləşdirmə və romantik poeziyanın ideallaşdırma, romantik ümumiləşdirmə ənənələrinin
sosialist realizminin bədii
sistemində yeri və s.
ilə bağlı mülahizələrinin dəyəri
onun öz poetik təcrübəsində və ədəbi-tarixi
prosesin müxtəlif fakt
və hadisələrinə aidiyyətdə
açıqlanır.
Ümumiyyətlə,
qeyd etmək gərəkdir ki, monoqrafiyada zaman və məkan etibarilə çox
zəngin material konseptual
müstəvidə, xüsusi təhlil mədəniyyəti
müstəvisində nəzərdən keçirilir.
Monoqrafiyada çox ciddi, mürəkkəb,
bir çox hallarda nöqtəsi hələ qoyula bilməyən məsələlərdən
açıq, sərbəst, peşəkar elmi
söhbət aparılır, perspektiv tədqiqatlar
üçün mövzular
müəyyənləşdirilir. Və təbii ki, belə hallarda
mübahisəli məqamlar da yox deyildir, subyektiv
mövqelər görünməkdədir. Məsələn,
poetikaya aid fəsildə
sırf problemlə bağlı bir
sıra monoqrfiyaların (“Füzulinin poetikası, Azərbaycan
faciəsinin poetikası, Azərbaycan komediyasının
poetikası” və s.) kənarda
qalması, normativ və tarixi
poetikalarnın sərhədlərinin ayrılmaması, poetoloji tədqiqatın kateqorial
aparatının sistemləşdirilməməsi və s. bəzi suallar doğurur.
Amma
suallarsız elm ola
bilməz, əsl tədqiqatın dəyəri çətin məsələləri
qaldırmaq, özündən əvvəlki təcrübəyə
adekvat və korrekt
şəkildə dəyər vermək, onlarla
bağlı cəsarətli mülahizə yürütmək,
gələcək tədqiqatçılar üçün
istiqamətlər açmaq, ədəbi-tarixi
prosesin proqnozunu vermək
bacarığı ilə ölçülür.
Qətiyyətlə
demək olar ki,
Ş.Alışanlı bir monoqarfiyada Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
elmi baxımdan kifayət qədər obyektiv tarixi və müasir mənzərəsini milli
prioritetlər və dünya aksial dəyərlər kontekstində verə bilmişdir.
Müasir humanitar təfəkkür işığında…
Sara OSMANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 15 iyul.- S.3-6.