Talelərlə oynayanda
Onun öz aləmi, öz
dünyası vardı. Orta məktəb
müəlliməsi idi. Şagirdlərinin
uğuruna sevinir,
sevdasızlığına təəssüflənirdi.
Atasını, anasını itirmiş,
ailə həyatı qurmamış bu 41
yaşlı qadın dünyada əslində
tənha idi. Dərdini bölməyə, sirrini deməyə, ürəyindən
keçənləri kiminləsə bölüşməyə
bir simsarı yox idi. Uşaqlıqdan mehrini saldığı ulduzdan
savayı. Tənhalıq ona güc gələndə o,
həmin ulduza pənah aparır, onunla xısın-xısın dərdləşirdi.
Ömür yolu relslər
üzərində hərəkət edən, bu
yolda dövr edən tramvaya bənzəyən qadının
qarşısında günlərin birində bir
kahkaşan - məhəbbət kainatı
açılır. Ondan 3-4 yaş kiçik şagirdi qapısını döyür,
saf məhəbbətdən dəm vuraraq onunla ailə həyatı
qurur… Və…
Çox
keçmir məlum olur
ki, bu gənc kişi onun taleyilə
oynamışdır, yalanlar söyləmiş,
vaxtını keçirmək, pul qoparmaq üçün bir insan həyatı ilə
əylənmişdir. İndi isə gizli oyunları açıq şəkildə
davam etdirmək istəyir, həyasızlaşır,
mənən pak bir insana gələcək həyatını
əxlaqsızlıqla qurmağı təklif edir.
Amma bir məsələni
unudur; hər bir
insanın, hər bir qurumun,
hər bir cəmiyyətin əxlaqı ilə
oynamaq, onu aldatmaq, ləyaqətini təhqir etmək nə
qədər xatalıdır. Onların qisası, intiqamı yaman olur. İstər bir insan olsun,
istərsə də bir xalq,
ya bir millət. Sonda elə də olur.
Qadın onun ləyaqətini
alçaltmış, ona təhqiramiz
münasibət bəsləyən Gənc kişidən heyfini çıxır, qisasını
alır, onu zəhərləyib
öldürərək "qatilə" çevrilir.
Xalq
yazıçısı Elçinin "Qatil" pyesinin qısa məzmunu
belədir. Bu günlər H.Ərəblinski
adına Sumqayıt Dövlət Dram
Teatrında bu pyes əsasında
hazırlanan tamaşada müəllif
ideyasından çıxış edən yaradıcı heyət
bir problemi açmaq istəyir - kimdir
qatil? Bir insanın
timsalında cəmiyyətin həyatına qəsd edən, onu mənəviyyatsızlığa doğru sürükləyən Gənc kişimi, yoxsa ondan qisasını alan
Qadınmı?! Tamaşa bütöv
halda Qadına haqq verir. Çünki
tamaşaçı simpatiyası, məhəbbəti onun tərəfindədir. Elə quruluşçu rejissor Firudin Məhərrəmov
da qarşına bu məqsədi
qoyub. Həm rejissorun,
həm də quruluşçu rəssam Sevinc Həsənovanın işi
diqqəti çəkir.
Əsərdən
məlum olduğu kimi,
hadisələr bir məkanda -
Qadının otağında baş verir. Əsərdə mətbəxdə baş verən hadisələr barəsində
isə biz obrazların dilindən eşidirik. Amma Sumqayıt
tamaşasında mətbəxin divarı ağ
kətan parçadan verilib.
Oradan olan hadisələri,
qoyulan əşyaları
tamaşaçı siluetlər vasitəsi ilə görür. Beləliklə, ikili
təsvir "arxa" planda
baş verən hadisələri də
canlandırmağa, tamaşaçıya əyani
çatdırmağa kömək edir. Digər
tərəfdən, otaqda qoyulmuş
televizordan tamaşanın musiqi
tərtibatında vasitə kimi istifadə
edilir. Daha doğrusu, o şərti musiqini təbiiləşdirməkdə vasitə
olur. Musiqi isə
obrazların, xüsusən də Gənc kişi
obrazının xarakterinin
açılmasına kömək edir.
Əsərdən
fərqli olaraq tamaşada
4 obraz saxlanılıb. Daha
doğrusu, bir obraz - şagird Həsənzadənin
anasının obrazı ixtisar edilib. Lakin dialoqlarda
adı qaldığından bu obrazın əsərdən
çıxarılması o qədər də
sezilmir.
Sumqayıtlı
aktyorların ifasında "Qatil"də iki
obrazın ifaçısı xüsusilə uğurlu
seçilmişdir - Gənc kişi rolunda Oktay Mehdiyev və Qadın
rolunda Xatirə Süleymanova.
Qadın
- Xatirə Süleymanova hələ
gözəlliyini itirməyib, təravətlidir. Sifətində
cazibə, səsində lətafət var.
Müəllif əsərin sonunda, qisas aldığı səhnəyə
hazırlaşdırmaq üçün onu kimya müəlliməsi
kimi verir. Aktrisanın
ifasında Qadın əsərin birinci
hissəsində Qonşu qadınla
söhbətlərində, Gənc kişinin
gəlişi anlarında təbiidir. Budur,
o, sevir.
Qarşısında yeni dünya
açılıb. O, sevdiyi insana, keçmiş
şagirdinə inanıb. O, igiddir. Vətənin
azadlığı uğrunda vuruşub. Namusludur. Kimsəsiz
bir qızın namusunu
qorumaq üstündə həbsxanaya
düşməkdən belə çəkinməyib.
Savadlıdır. Geniş mütaliəsi var. Bir çox
əsərlərin qəhrəmanlarından sitatlar
gətirir. Boy-buxunlu, qəddi-qamətlidir.
Niyə də xoşbəxt olmasın? Ona
elə gəlir ki, sevgilisinin
yeganə qüsuru iş
tapa bilməməsidir. Onu
da özünə dərd eləmir. Düşünür ki, ona da bir
əncam çəkər. Dərs dediyi Həsənzadənin
atası haradasa böyük
bir vəzifədə
çalışır. Həmişə də uşağa yüksək qiymət yazdırmaq
istəyiblər. Amma müəllimənin
haqlı mübarizəsini, iradəsini sındıra bilməyiblər.
Deməli, indi arzularına çata
bilərlər.
Bu səhnələrdə
Qadın - Xatirə Süleymanova uçmağa qanad
tapmır. O, sevgisinə qovuşub. Onunla birgə yurdsuz-yuvasız bir
insan - keçmiş şagirdi Gənc kişi
də xoşbəxtliyini tapıb. Aktrisa ilk səhnədəki tənhalıqdan
uzaqlaşıb sevgisinə qovuşmasına keçid
anını inandırıcı oynayır. Amma istərdik ki, Gənc kişinin onu aldatdığını, onun
kimsəsizliyindən istifadə edərək basına
müsibətlər açdığı səhnələrdə
də fəal olaydı. Obrazın sarsıntılarını,
onu "qatilliyə" aparan
məqamları dərin psixoloji çalarlarla verəydi. Bu
işdə pyesin janrını psixoloji dram kimi təyin edən quruluşçu
rejissorun da ona köməyi dəyə bilərdi. Bəlkə
bu məsələdə mətbəxdəki
kimya "laboratoriya"sından istifadə
etmək olardı. Amma bütünlükdə
Xatirə Süleymanova daxili
potensialı olan bir aktrisa kimi öz
ifası ilə diqqəti çəkir. Xüsusən də,
"Ulduzlar aləmi" səhnəsində.
Müəllif
insanın öz ideallarına,
arzularına qovuşmağın çətinliyini, bəlkə
də mümkünsüzlüyünü
göstərmək üçün baş obrazın yuxusu
vasitəsi ilə əsərdə ulduzlar
aləmi səhnəsini təsvir etmişdir.
Xatirə xanım burada obrazın daxili tərəddüdünü,
dünyanın hər yerində olduğu kimi, insanın ideallarına ləyaqətli yollarla qovuşmağının çətinliyini
açıb göstərir. Obrazın tərəddüdləri,
xasiyyətindəki təmizlikdən əl çəkə
bilməməsi (hətta ən böyük
idealı yolunda belə) bu
səhnələrdə tamaşaçı diqqətindən
yayınmır.
Gənc kişi
rolunun ifaçısı Oktay
Mehdiyev ilk səhnələrdə
- Qadınla görüş anlarında
obrazın yazıq, kimsəsiz cildinə girə bilməsi
bacarığını çatdıra bilir.
Əslində əsərdə yağışlı gün bir tərəfdən
Gənc kişinin Qadının evinə
girməsi üçün bir bəhanə kimi
verilmişdisə, digər tərəfdən simvolik
məna daşıyır. Bu
yağış əslində Qadının taleyinə
düşən yağmurdur. Aktyorun oyununda diqqəti
çəkən məqamlardan biri də odur ki, o,
tənha anlarında obrazın əsl xislətini, avara olmasını, məsuliyyətsizliyini
tamaşaçıya çatdıra bilir.
O, tənha anlarında divanın üstünə yayxanıb televizorun səsini qaldıraraq qeyri-ciddi
musiqiyə qulaq asır. Bir
sözlə, Oktay Mehdiyevin
ifasında Gənc kişinin Qadınla görüşdüyü səhnələrlə
tək olduğu səhnələr
arasındakı fərq aydın şəkildə sezilir.
Aktyorun
ifasında yalanı yalan dalınca deyən,
oxuduğu kitabların qəhrəmanlarından
gətirdiyi sitatları ancaq xeyiri üçün
işlədən, vaxtilə oğurluq
üstündə həbs olunmuş, Qarabağ kimi yaralı bir dərdlə alver edən
insanın bütün xisləti, iyrənclikləri
üzə çıxır. Bütün
bunlar bilinəndə Qadın ona - "Bura bax, sən öz bədbəxtliyinin,
öz acizliyinin
intiqamını məndən alırsan?" - deyə sual verəndə onun həyasız
şəkildə" - Mən niyə bədbəxt oluram? Gör, kim mənə aciz deyir?! Səndən aciz adam var,
dünyada?" - cavabını
qaytarması səhnəsində Gənc kişi
- Oktay Mehdiyev daha da həyasızlaşır.
Əslində, bu səhnədə
Qadın başa düşür
ki, bu həyasızdan
can qurtarmağın bir
yolu var; onu qətlə yetirmək. Daha doğrusu, qətli
haqqında fərmanı Gənc kişi özü verir. Oktay Mehdiyev Gənc kişinin ölüm səhnəsində
yaşamaq istəməsi ehtirasını da tamaşaçıya çatdırır.
Qonşu
qadın rolunda Növrəstə Həşimova
səmimi, saf qonşu
obrazını yaratmağa
çalışır. Ömründə qatil
tutmaq arzusu ilə yaşayan Qonşu kişi - polis işçisi rolunda İlqar İbrahimovun ilk səhnələrdəki oyunu
xoş təsir bağışlayır. Uzun müddət polisdə işlədiyi illərdə
cəmi 1-2 qanunpozan tutan
bir insanın - xeyirxah,
yaşlı polis işçisinin
rolu ona yaraşır.
Amma əsərin
sonunda onun ən böyük "arzusuna"
qovuşması, qatillə üzləşməsi səhnəsində
bir qədər diqqətli
olmalıydı. Çünki təmiz polis işçisinin dünyada ən pak
qadın kimi tanıdığı bir şəxsin "qatilə" çevrilməsi
səhnəsində aktyor təkcə
müəllif mətnindəki "İstəmirəm…
istəmirəm…" kəlmələrini deməklə kifayətlənməməliydi.
Aktyorluq sənətinin imkanlarından
istifadə edib obrazın daxili,
psixoloji sarsıntılarını verəydi.
Tamaşanın
uğurunda onun musiqisinin də xüsusi
payı var. Telman Qəniyevin
tərtib etdiyi musiqi
demək olar ki, psixoloji anlarda vaxtında səslənir.
Tamaşa sona yetir. İstər-istəməz
tamaşaçı özünə bir sual verir: Kimdir
qatil?! Kimdir günahkar? Əgər cəmiyyətin hüquqi qanunları ilə yanaşsaq,
şübhəsiz, qadın. Çünki
o adam öldürüb.
Amma tamaşanın bizə təlqin etdiyi mətləb isə başqa
bir fikri
canlandırır. Əsl qatil xalqın,
insanın inamından sui-istifadə edənlərdir.
Onların mənəviyyatı ilə oynayanlar
öz xeyirləri üçün
cilddən-cildə girib sərvətlərini
talamağa çalışanlardır.
Görəsən onları da bu əsərdəki qatilə tətbiq oluna biləcək cəza gözləyirmi? Elə
"Qatil" tamaşasında da bu suala
cavab axtarır.
Yeri gəlmişkən
deyək ki, "Qatil"
2002-ci ildə yazılmış, 2003-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli
Dram Teatrında tamaşaya
qoyulmuşdur. Sonrakı illərdə həmin
əsər S.Vurğun adına Rus Dram Teatrının,
Türkiyə teatrlarının səhnəsində uğurla hazırlanmışdır.
Atababa İsmayıloğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 15 iyul.-
S.2-3.