Muğam
dünyası
Xalq bir dəryadır.
Onun mənəvi sərvəti tükənməzdir. Dahi sənətkarlar
xalqdan öyrəndiyi, xalqa arxalandığı
üçün sənətin zirvəsinə çıxa
bilmişlər. Boş uydurmalar və fantaziyalar əsasında
yaranan bir əsər camaatın, xalqın zövqünü
oxşamaz, onun xoşuna gəlməz. Yaxşı bir şey
yaratmaq istəyənlər yaratmağı xalqdan öyrənməlidir.
Üzeyir Hacıbəyli
Arzularım
müstəcəb olur...
1983-cü
ildə "Klassik irsimizə soyuq münasibət" adlı
məqaləm "Bakı" qəzetində dərc
olunmuşdu. Bu məqalə mənim ünvanıma çoxlu
narazılıqlar, hətta təhqirlər gətirdi.
Bir dəfə görkəmli artist, mərhum
Həsən Əblucla görüşdüm və məqalə
haqqında rəyini soruşdum. Dedi:
- Ay Cümşud müəllim,
"Abbasını bəyənməyən beş şahı
çıxarar".
Sözün kəsəri
qılıncdan iti olur. Fikirləşdim ki, kişi düz
deyir.
Akademiyada Həmkarlar
İttifaqının üzvü, fizika-riyaziyyat elmləri namizədi,
həqiqətən ziyalı Ruqiyyə xanım Rəhimovanın
köməyilə Nizami muzeyinin böyük zalında ayda bir
dəfə muğam axşamı keçirdim.
Keçiriləcək muğam dəstgahı
barədə məlumat Bəxtiyarın "Muğam"
poemasından dəstgahlara aid bir neçə misra xanəndənin,
müşayiət edən tarzənin və kaman
çalanın adlarını yazıb Azərbaycan Dövlət
filarmoniyasının mətbəəsində çap etdirib
Akademiyamızın institutlarına göndərirdim.
4 fevral 1987-ci il
Ey Zabul
segahım, Orta segahım,
Mənim öz
amanım, mənim öz ahım.
Oxuyur - Ağaxan Abdullayev
Müşayiət edirlər - tarda Möhlət
Müslümov, kamanda Fəxrəddin Dadaşov.
Yaxud
23 mart 1987-ci il
Qəlbi vulkan tək
coşan üsyandır,
üsyan
Çahargah,
Açmış
hər zənguləsində fikrə
meydan
Çahargah...
Oxuyur - Canəli Əkbərov
Müşayiət edirlər - tarda Möhlət
Müslümov, kamanda Fəxrəddin Dadaşov.
Beləliklə, 1986-cı ildən 1989-cu
ilədək ayda bir dəfə muğam axşamı
keçirirdim.
İlk konserti Akademiyanın akt zalında
Canəli Əkbərov apardı. Sonralar Nizami muzeyinin
böyük zalında keçirilən konsertlər zamanı
oturacaqlara muğam haqqında yazılmış ayrıca vərəqələr
qoyurdum. Həmin vərəqələri Arxitektura və
İncəsənət İnstitutunun elmi işçiləri,
musiqişünas, sənətşünaslıq namizədləri
Arif Əliyev və Sənubər Bağırova
hazırlayırdılar.
İlk konsertdə Azərbaycan SSR xalq
artisti, respublika dövlət mükafatı laureatı,
professor Süleyman Ələsgərov giriş sözü ilə
çıxış etdi.
Muğam gecələrində Alim
Qasımov, Qəndab Quliyeva, Ağaxan Abdullayev, Zahid Quliyev, Səxavət
Məmmədov, Mələkxanım Əyyubova, Arif Babayev, Canəli
Əkbərov, Sahibə Əhmədova, Mehman Səmədov,
Elçin Cəlilov, saz ifaçısı Camal Rəhimov
iştirak edirdilər.
Yuxarıda saydıqlarım dəstgahlarda
tarda Möhlət Müslümov, kamanda Fəxrəddin
Dadaşov müşayiət edirdilər.
Həmin dövrlərdə muğam dəbdən
düşdüyündən televiziyadan çəkilişə
gəlmirdilər.
Hacıbaba Hüseynov muzeyin Füzuli
zalında, heykəllə yanbayan əyləşib Füzuli qəzəllərindən
muğam oxuyurdu.
Təkcə Hacıbaba Hüseynovun
ifasını çəkməyə telestudiyadan gəlmişdilər.
Ona görə ki, Fatma xanım Akademiyada Partiya təşkilatının
katibi idi.
Hacıbaba Hüseynovun oxuduğu lenti tapa
bilmədim. Bu 1986-1989-cu illərdə sadaladıqlarım adlar
və dəstgahların ifası haqqında məlumat Nizami
muzeyinin arxivində saxlanılır. Xanəndələrin
siyahısında Mehman Səmədovun da adı qeyd olunub.
Muğam axşamları keçirilərkən Sənubər
Bağırova səhnədən kənarda əyləşib
ifa olunacaq muğamlar haqqında qısa məlumat verdikdən
sonra xanəndə oxuyarkən bir hissədən başqa hissəyə
keçəndə o həmin muğamın adını deyərdi.
Keçmişdə musiqişünas Kərim
Kərimov televiziya ekranlarında orkestr və orkestrdə olan
musiqi alətləri barədə ətraflı məlumat
verirdi. Sonralar Əfrasiyab Bədəlbəyli muğam
haqqında, hətta bəzən onun ayrı-ayrı guşələri
barədə danışırdı.
Əfrasiyab Bədəlbəylidən sonra
Ramiz Zöhrabov muğamlarımızdan söz açardı.
1989-cu ildə muğam və poeziya gecələri
keçirərkən dəvət etdiyimiz görkəmli natiqlər
şeir söyləyirdi.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun müəllimi, danışıq səsi adi
insanlardan fərqli olan Kamal müəllim rəqslərimizdən
bəhs edirdi.
Lənətə gəlmiş erməni təcavüzkarlarının
başladığı müharibə ucbatından muğam
axşamları layihəsi axıra kimi baş tutmadı.
Sağ olsun YUNESKO-nun sülhməramlı səfiri, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, ölkənin birinci xanımı Mehriban Əliyeva
ki, muğamlarımıza və klassik irsimizə dayaq oldu.
İstedadlı gəncləri üzə
çıxarmaq məqsədilə Heydər Əliyev Fondunun,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə
Azərbaycan Mədəniyyət fondunun layihəsi əsasında
"Muğam televiziya müsabiqəsi - 2011" keçirilir.
Mən bir muğam həvəskarı kimi keçirilən
bütün gecələrə gedirəm. Müsabiqənin
tamaşaçılara yüksək səviyyədə
çatdırılmasını təmin edən AzTV-yə və
şəxsən onun sədri Arif Alışanova minnətdarlığımı
bildirirəm.
Müsabiqənin münsifləri adlı-sanlı
musiqişünas Ramiz Zöhrabov, əməkdar incəsənət
xadimi Nadir Axundov, xalq artistləri, professor Əlibaba Məmmədov,
Arif Babayev, Ağaxan Abdullayev, Səkinə İsmayılova, Məsum
İbrahimovdur.
Müsabiqədə iştirak edən gənclərin
musiqi duyumu, səsi və muğama necə bələd
olmalarını qiymətləndirən yeddi nəfərlik
münsiflər heyətinin rəyi ümumən bir olur.
Bəlkə də yeri deyil, ancaq demək
istəyirəm ki, bu adları qeyd edilən Ramiz müəllim
və Nadir müəllimdən başqa münsiflər heyətinin
digər üzvlərinin hamısı toy mərasimlərində
püxtələşiblər.
Mən Əlibaba müəllimdən 5-6 il
yaşlıyam. Onun apardığı toyların əksərində
iştirak etmişəm. Yaddaş dəftəri həmişə
dolu olardı. Bəzən toy sahibləri o həmin gün məşğuldur
deyə, toyun tarixini dəyişərdi. Əlibala Məmmədov
iki universitet bitirib. Biri Seyid Şuşinski universiteti, digəri
xalq universiteti. Məlumdur ki, Bakı və Bakı ətrafında
yaşayan insanlar muğama yaxından bələd olublar. Odur
ki, Əlibaba müəllim bu toylara gedərkən çox məsuliyyət
hiss edib, muğam dəstgahlarının sirlərini incəliklərinə
kimi öyrənib.
Çox nadir haldır ki, xanəndə təsnifləri
oxuyan zaman dinləyici dərhal müəllifin adını
deyir. Təsadüfi deyil ki, Əlibabanın 30-40 il bundan əvvəlki
təsnifləri indi də zövq və şövqlə dinlənilir.
Deyilənə görə Əlibaba Məmmədov
100-ə yaxın mahnı və təsnif bəstələyib.
İndi bilmirəm bəstələyib deyək, ya el
arasında deyildiyi kimi, quraşdırıb deyək. Hər
halda, nə edibsə, xalqın sevimli mahnılarını
yaradıb. Bunun səbəbi də təsnifləri yazarkən
muğamlarımızdan gen-bol bəhrələnməsidir.
Qeyd etdiyim bu müsabiqə günlərindən
birində İrandan gəlmiş bir qonaq söhbət əsnasında
mənə dedi:
- Ağa! Bilirsiniz, bir neçə
aydır ki, həftənin ikinci və dördüncü
günləri axşamlar Təbrizin küçələri
tam sakitlikdir, hərdənbir maşın səsi eşidilir.
Çünki hamı tələsir evə, televizora
baxmağa. Gördüyünüz bu işlər olduqca təqdirəlayiqdir.
Belə xoş sözləri
aparıcılar da yeri gələndə məktub və
teleqramlarda oxuyurlar.
Əlibaba müəllim oxunmuş
muğamların nöqsanlarından danışarkən ritmlərin
düz tutulmamasından bəhs edir.
Ritm musiqidə daha tez qulağa
çatır. İstər orkestrdə, istərsə də
ansamblda. Təsadüfi deyil ki, nağaraçalan həmişə
çalğıçılardan arxada, bəzən də
hündürdə oturur. Bir çox xanəndələr
özləri etiraf edirlər ki, vaxtilə nağara
çalıblar.
Ümumiyyətlə, ritm həyatın
bütün sahələrində vacib şərtlərdən
biridir. Məsələn, həkim xəstəyə baxarkən
əvvəlcə onun nəbzini yoxlayır, sonra
başlayır müayinəyə. Və yaxud ailənin
yaşayış tərzi ritmikdirsə, eyni tərzdə davam
edirsə, bu da yaxşı hal sayılır. Bunu dövlətin
inkişafında da görmək olar. Yəni dövlətin
inkişaf sürəti ritmikdirsə, eyni sürətlə
davam edirsə, deməli dövlət qüdrətlənmə
yolunda addımlayır.
Mən bir az romantik adamam. Qeyd etdiyim işləri
gördükcə xəyala dalırdım. Şükür
Allaha ki, musiqimizin bütün sahələri üzrə alimlərimiz
var. Keçmişdə xəyal edərdim ki, kaş gələcəkdə
televiziya rəhbərliyi həftədə bir və ya iki
gün izahlı muğam konserti təşkil edəydi. Yəni
hər ifa olunan muğamdan sonra tar səsinin fonunda
musiqişünas alim həmin muğamı izah edəydi. Bundan
başqa, rəqslərimiz, xalq mahnıları, aşıq
musiqisi, beləcə hər bir musiqi janrı bu səpkidə
təbliğ olunaydı.
Sevindirici haldır ki, son illər muğam
musabiqələri keçirilir. Mənim 20-30 il öncəki
arzularım yavaş-yavaş müstəcəb olur. Sağ
olsun zəhmət çəkib, zəhmətindən zövq
alan şəxslər. Vaxt var idi ki, dinimizə də qadağa
qoymuşdular. Haqq nazilər, üzülməz!
Cümşüd
Muradov,
Respublika
Ağsaqqallar Şurası və
Ziyalılar Cəmiyyətinin
üzvü
Ədəbiyyat qəzeti.-
2011.- 10 may.- S.1, 2.