Həzrət Əlinin xütbə,
məktub və hikmətli kəlamları
toplanmış
məşhur “Nəhcül-bəlağə” kitabından sətirlər
Həzrət Peyğəmbərin vəsfi
Allah-təala heç bir peyğəmbərin
qalmadığı, söz davası, çəkişmə və
mücadilənin (müxtəlif əqidə və fikir
ayrılıqlarının) olduğu bir zamanda Həzrət
Peyğəmbəri göndərdi (Çünki cahiliyyət
dövründə bir dəstə bütlərə, başqa
dəstə şeytana, ayrı dəstə günəşə,
bir tayfa Həzrət Məsihə və başqalarına
sitayiş edirdilər). Onu bütün peyğəmbərlərdən
sonra gətirərək vəhyə o Həzrətlə xitam
verdi (ondan sonra peyğəmbər göndərmədi). O
böyük şəxsiyyət Allahdan üz döndərib
uzaqlaşanlarla və Ona oxşar, tay tutanlara qarşı Allah
yolunda cihad etdi.
Bilikli və
gözüaçığın nadan və azğından
üstünlüyü
Bilikli o kəsdir ki, öz qədrini
bilir (Allahın və peyğəmbərin göstərişinə
uyğun rəftar edir). İnsanın cahilliyi,
nadanlığı üçünsə özünü
tanımaması kifayət edər (azğınlıq yoluna qədəm
qoyar və şeytanın təhrikinə, nəfsi-əmmarəyə
uyaraq xoşbəxtlik sərmayəsini bada verər). Allah
yanında ən düşmən bəndələr o bəndələrdir
ki, Allah-təala onları öz başlarına buraxıb (səadətə
çatmaq xoşbəxtliyini onlardan alıb). Belə ki, (onlar
din və dünya işlərində) doğru yoldan
çıxaraq yol göstərənsiz hərəkət edər
(nadanlığın ucsuz-bucaqsız çöllərində
çaşqın və sərgərdan qalaraq nə edəcəyini
bilməzlər). Dünyanın əkin və zəmisinə
(dünyəvi xeyri olan işlərə) dəvət edildikdə
iş görər, axirətin əkin və zəmisinə
(xalqa xidmət və Xaliqə ibadətə)
çağırıldıqda isə tənbəllik edərlər.
Sanki (dünya işlərində) gördükləri onlar
üçün vacibdir (hər bir işi, hətta haram olsa
belə, görməyə elə hazırdırlar ki, sanki
vacib bir işi yerinə yetirir və onu tərk etməyin əzabından
qorxurlar) və (axirət işlərində) təxirə
saldıqları (məsuliyyət) isə boyunlarından
düşmüş kimidir (İlahinin əmr və qadağalarına
elə göz yumurlar ki, elə bil bu barədə onlara
göstəriş verilməmişdir).
Qeybəti dinləməkdən
çəkinmək və insanların pisliyinə
danışanların sözlərinə qulaq asmamaq
Ey camaat! Hər kim öz
qardaşını (dindaşını) tanıyıb, onun
dinində (etiqadında) möhkəm və sözləri, əməlləri
ilə doğru yolda olduğunu bilsə, camaatın onun barəsində
sözlərinə (qeybətinə) qulaq asmamalıdır.
Agah olun! (Sözün vurduğu ziyan oxun ziyanından daha
ağır və çox olur). Çünki bəzən
kamandan ox atan ovçunun oxu boşa çıxır və
(ancaq) söz (yalan olsa belə) təsirsiz qalmır, onun batili
və yalanı aradan gedir. (Bununla belə, onun günahı deyənin
boynunda qalır). Çünki Allah (deyilənləri) eşidən
və şahiddir. Bilin ki, haqla batil arasında dörd barmaqdan
(bu qədər məsafədən) başqa bir şey yoxdur.
Bu sözlərinin mənasını
İmam əleyhis-salamdan soruşduqda o Həzrət (bunun
cavabında) barmaqlarını bir-birinə birləşdirərək
qulaqları ilə gözləri arasına qoyaraq
buyurmuşdur: Batil və səhv "eşitmişəm"
dediklərin, haqq və doğru isə "görmüşəm"
söylədiklərindir.
Dilin natiq deyil,
nitq vasitəsi olması barəsində, eləcə də
öz zəmanəsinin adamlarını və gələcək
insanları vəsf
(Əmirəl-möminin əleyhis-salam
bir gün bacısı oğlu Cədə ibn Hübeyrə Məxzumiyə
camaata xütbə oxuması göstərişini verdi. Cədə
minbərə çıxanda danışa bilmədi. Sonra o Həzrət
özü ayağa durub minbərə çıxdı və
müfəssəl bir xütbə oxudu ki, onun bir hissəsi belədir):
Bilin, dil insanın bir parçasıdır ki, əgər
şəxs aciz olsa, söz onunla yoldaşlıq etməz. Həmçinin
əgər şəxs bacarıqlı olsa, söz dilə imkan
verməz. Biz (Peyğəmbər Əhli-Beyti) söz
şahlarıyıq (söz bizim əmrimizə tabedir) və
onun kökləri bizə batıb və budaqları bizim
üstümüzə sərilib (hər bir məsələni
lazım olan zaman fəsahət, bəlağət və
dolğunluğun son həddində bəyan edə bilirik).
Allah sizi bağışlasın, bilin,
siz elə bir zamanda yaşayırsınız ki, onda haqq
danışan az, dil doğruçuluqda süst və haqqı
axtaran xardır. İnsanlar (Allah və Peyğəmbərə)
itaətsizliyə hazırlaşıblar və (nəfsi istəklərə
tabe olmaq üçün) bir-birləri ilə uyuşmaqda
yoldaşlıq edərək birləşiblər. Cavanları
pis xasiyyətli, qocaları günahkar, alimləri
ikiüzlü və danışanları yaltaqdır.
Kiçikləri böyüklərinə hörmət qoymur və
varlıları yoxsullarına əl tutmur.
Ağlın
nişanəsi barəsində
Ağıl kamilləşən zaman
(kamal həddinə çatanda) danışıq azalar.
(Çünki ağlın kamilliyi bədən qüvvələrinin
qorunub saxlanmasına hakim olmağı tələb edir. Buna
görə də o, heç vaxt yersiz danışmır).
Hikmət barəsində
Hikməti (düz və haqqa uyğun
sözü) harda olsa əldə edin (istər yaxşı əməl
sahibindən olsun, istərsə də pis əməllidən).
Çünki hikmət münafiq və ikiüzlünün
sinəsində də var və (onun dilindən) xaric olub öz
sahibi olan möminin sinəsində məskən salıncaya qədər
orada (hikmətin saxlanılmasına layiq olmayan yerdə) iztirab
və sıxıntıdadır.
Yenə də
hikmət barəsində
Hikmət möminin itiyidir (həmişə
gərək onun arxasınca olsun).
Buna görə də hətta
ikiüzlülərdən olsa belə onu əldə et.
"Bilmirəm"
deməməyin ziyanı
(Bilmədiyi bir şey soruşulanda)
"bilmirəm" deməyən şəxsin ölüm
yeri (həlak olacağı yer) ona çatacaq (o, rüsvay və
məhv olacaq).
Biəməl
olmayan elmin məzəmməti
Elmin ən dəyərsizi, dildə olan
(insanın ona əməl etmədiyi) elmdir. Elmin ən
üstünü bütün bədəndə zahir olan elmdir.
(O elmdir ki, insan ona əməl edir. Bu elmin axirətdə xeyiri
vardır).
Xeyir və
yaxşılığın nə olması
O Həzrət (onun təfsirində belə)
buyurdu:
Xeyir və yaxşılıq var-dövlət
və övladının çox olması deyil. Bəlkə
xeyir odur ki, elmin artsın, həlimlik və səbirliliyin
böyüsün və Rəbbinə itaət və bəndəliklə
xalqdan seçilərək fəxr edəsən. Beləliklə,
yaxşılıq edəndə Allaha şükr edəsən
və pis iş görəndə Allahdan bağışlanmaq
istəyəsən. Dünyada iki şəxsdən - etdiyi
günahların əvəzini tövbə etməklə
çıxan və (az olsa da) Allahın bəyəndiyi
işləri yerinə yetirməyə tələsən kəsdən
- başqa heç kəs üçün xeyir və
yaxşılıq yoxdur. Təqva və pəhrizkarlıqla
yerinə yetirilən iş az deyil. Qəbul edilən əməl
necə az ola bilər?
Qəlb barəsində
İnsanın damarlarının birindən
bir parça ət asılıb ki, bu onda olan ən heyrətləndirici
şeydir. Onun xoşagələn sifətləri və onlara
zidd xoşagəlməz keyfiyyətləri var: ona ümid və
arzu üz tutanda tamah və hərislik onu xar edər; tamahı
cuşa gələndə hərislik onu həlak edər;
ümidsizlik ona yol tapanda həsrət və kədər onu
öldürər; qəzəb və əsəbilik
qarşıya çıxanda hiddət onu boğar;
razılıq və məmnunluq ona yoldaş olanda (xoşagəlməz
işlərdən) çəkinməyi unudar; qorxu qəflətən
onu bürüyəndə (işdən) uzaqlaşmaq onu məşğul
edər; əmin-amanlığı artanda qəflət onu
oğurlayar; müsibət və kədər üz verəndə
dözümsüzlük onu rüsvay edər; mal tapanda
varlılıq itaətsizləşdirər; yoxsulluq incidəndə
bəla və çətinlik onu əsir edər; aclıq
çətinliyə salanda zəiflik əldən salar;
toxluğu çoxalıb həddini aşanda qarnının
doluluğu onu zəhmətə salar.
Beləliklə, hədd və normadan
aşağı olan hər bir səhlənkarlıq ona ziyan
vurar və həddi keçən hər bir artıqlıq onu
məhv edər. (Buna görə də mötədillik və
orta vəziyyəti əldən verməyib hikmət əsasında
davranan hər bir qəlb həm dünya, həm də axirət
mənfəəti və xeyrini əldə edər).
Xalqla eyniləşmək,
uyuşmaq
Xasiyyət və əxlaq cəhətindən
xalqa yaxınlaşmaq (yaşayış tərzində onlar
kimi olmaq) onların kinlərindən amanda olmaqdır (amanda
olmağa səbəb olar. Çünki kim dinə zidd olmayan
işlərdə xalqla uyuşsa, onlar kimi olsa, onu sevərlər
və qəlblərində ona qarşı kin saxlamazlar).
Yersiz
susmağın və yersiz danışmağın məzəmməti
Cəhalət və nadanlıqla
danışmaqda xeyir olmadığı kimi, hikmət və
elmlə (danışmaq lazım olan zaman) susmaqda da xeyir yoxdur.
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 17 iyun.- S.2.