Mühit qəlpəsinə dönən
ömür...
Kamal
Abdullanın son illərdə çıxan
"Yarımçıq əlyazma", "Sehirbazlar dərəsi"
romanları müasir nəsrimizə prinsipial yeniliklər gətirir
və beynəlxalq şöhrət qazandırır. Bu da təsadüfi
hal kimi qəbul edilə bilməz. Yazıçının bu əsərlərində
yeni roman kolliziyaları, yeni qəhrəman tipləri ilə
rastlaşırıq. Yaxşı nasirlər həmişə
yeni həyat materialı və bu materiala bədii məna
qazandıran məxsusi qəhrəman tipləri ilə
seçilirlər. Bu cəhətin roman
yaradıcılığı üçün prinsipial əhəmiyyəti
var, çünki ədəbiyyat həmişə qəhrəmanlar
vasitəsi ilə təzələnir. Hər təzə qəhrəman
həyat dəyərlərinin, insanla mühitin yeni
anlayışlarını ortaya gətirir.
Yazıçının
yeni çapdan çıxmış "Unutmağa kimsə
yox" romanı ("Qanun" - 2011) ilk növbədə
yeni, monumental roman qəhrəmanı yaratmaq baxımından
diqqəti cəlb edir. Əsərdən bəhs edən
mütəxəssislər bu üç roman arasında bir
sıra müştərək cəhətlər tapırlar.
Lakin bu cəhətlər epizodik xarakter daşıyır. Hər
bir romançının əsərləri arasında bədii
material ümumiliyi tapıla bilər. Bu ümumilik bir qayda
olaraq yazıçının dünyaya, müəyyən
insan mühitinə konseptual münasibətindən gəlir.
Bu münasibət qismən təkrarlana , qismən
çözələnə bilər, amma bunun arxasında
yazıçının müəyyən mühitlə
bağlı baxışlarının daha da dərindən açılması
niyyətləri durur. Bizcə, Kamal Abdullanın son
üç romanı da istisna deyil.
Həqiqi roman bədiiliyi
insan, mühit və talelərin vəhdəti kimi ortaya gəlir.
Konsepsiyası kənardan gələn, sonradan isə bu
konsepsiyaya milli don toxuyan əsərlər az olmayıb. Görünür,
yaxşı ədəbiyyat üçün yetkin
yazıçı şəxsiyyətləri yetişdirən
zaman və mühit də əsasdır. Belə əsərlərdə
oxucu yad fikirlərin illüstrasiyası ilə üzləşir.
Amma həqiqi roman konsepsiyasında zaman, mühit və
insanların taleyi bir vəhdət təşkil edir. Bu halda
romanda müəyyən zahirən uğurlu, hətta cəmiyyət
üçün cazibədar olan dəyərlər sisteminin
yenidən qiymətləndirilməsi ilə üz-üzə gəlirik.
Həqiqi romançı bir növ öz nəslinin, öz
mühitinin və dövrünün dəyərlərini yenidən
qiymətləndirən bir insan kimi qarşımızda
ucalır. Məhz ucalır, çünki həqiqi
yazıçı şəxsiyyəti həyat dəyərlərinin
parıltısından, sosial mövqeyindən sərf-nəzər
edir, bu dəyərlərə şəxsiyyət
üçün daha uca meyarlarla yenidən baxmağa
çalışır. Və bu halda insan mövcudluğunun əsas
ziddiyyəti açıqlanır: mühit dəyərləri
ilə fərdi insan dəyərləri həmişə əks
qütblərdə durur. Kamal Abdullanın ən yaxşı qəhrəmanlarında
bu ziddiyyətin çoxrəngli dramlarını və
variantlarını görürük.
Romanın bədii
toxumasında paralel dünyalar konsepsiyası əsas yer tutur. Əvvəlcə
əsərdə müasir müstəvidə hadisələr
gedir. Sonra bu hadisələr bir dağ kəndinə
köçür. Burada Mübariz kişi, Bəhram kişi
kimi obrazlar Bakı mühitinin qəhrəmanları ilə
bağlanır. Sonra hadisələrin tarixi planı
başlanır. Burada Mirzə Pirqulu, Əliqumral
yüzbaşı, Mir Həsən, mifik qurd obrazı ilə
üzləşirik ki, bu da əsərdəki paralel hadisələrin
üçüncü qatı sayıla bilər. Sonra bu qat
üzərində də yuxu müstəvisi meydana
çıxır ki, bu da əsərdəki hadisələrin
dördüncü paralel müstəvisi sayıla bilər.
Sonra hadisələr Troya müharibəsi dövrünə,
nifaq alması üzərindəki iki kəlməlik
yazının oxunması qatına keçir. Bu qatda yunan
mifologiyasının bir sıra qəhrəmanları hadisələrə
qoşulur. Əsərdə bu, tarixdən əvvəlki
dövr adlandırılır. Romandakı bu beş qatın
hamısı vahid bir bədii konsepsiyanın
çözümünə xidmət edir. Bu da yazı və
tale, yazı və şəxsi seçim kimi əbədi
problemlərdir.
Romanın
ümumi konsepsiyası Vəng dağı
mağarasındakı qədim Güllü yazıların mənası
kimi simvollaşdırılır. Bu simvolların əsas mənası
müəllifin ilk növbədə müasir həyata, öz
dövrünün dəyərlərinə münasibəti ilə
bağlıdır.
Müəllif paralel dünyalara inanır və
buna mistik məna verir. Biz romandakı mənada paralel
dünyaların varlığına şübhə etmirik.
Lakin bizim üçün burada mistik bir şey yoxdur.
İnsanların həyatı bir cırcırama
mahnısının təkrarına oxşayır. Hər kəs
bu mahnını bir ritmdə, bir ahəngdə, bir tembrdə
oxuyur. Amma mahnının mənası, məzmunu adamların
hamısı üçün təxminən eynidir: uşaqlıqdan
sevdiyimiz adamlar, sonra cinsi məhəbbət, ilk
öpüşlərin çəhrayısı, sonra ehtirasın
bitməzliyi, sonra isə son öpüşlərin nostaljisi.
Bütün adamlar bu bağlı dövrəni keçir, biri
başında kral tacı ilə, o biri aclığa
qarşı mübarizə ilə, üçüncüsü
qumaş paltar, dördüncüsü isə zibillik
cır-cındırı içərisində. Biri dağda,
biri səhrada. Biri düyü, o biri kərtənkələ
yeyə-yeyə. Mənəvi-emosional tarixcə isə eynidir.
İnsanların çoxu bunu heç vaxt
araşdırmır. Amma az bir hissəsi həyatın mənasını,
emosional ömrün məğzini axtarır, bu barədə
gümanlar, miflər qurur, ya da hazırlarını tapır.
"Unutmağa kimsə yox" romanı məhz mifyaratma
variantıdır.
Fərdlərin emosional həyatı bənzər
və təkrardır. O biri tərəfdən insanlar
düşdükləri saysız-hesabsız vəziyyətləri
sözlərdə ifadə edirlər. Deyimlər - az və məhduddur,
adamlar və onların düşdüyü konkret vəziyyətlər
isə saysızdır. Buradan da təkrarlar doğur. Ola bilsin
insanlar müxtəlif məkanlarda eyni vəziyyətləri və
deyimləri təkcə kosmosda yox, yerdə də daim təkrar
edirlər. Deməli, insanların emosional həyatı təkrardır,
əvvəla, öz-özünü təkrardır (Z.Freyd),
sonra isə sosial müstəvidə təkrardır. Bu təkrarı
paralel aləmlər kimi də qəbul etmək olar.
Qəhrəmanlardan biri bu romanın
adındakı mənanı belə sözlərlə
açır: "Yadıma salmağa bir kimsə qalmadı
axı". Romanın sonunda bu formula açılır: onun
Çiçəkli yazı ilə məna əlaqəsi
meydana çıxır. Əsərin qəhrəmanı F.Q.
mağaradakı Çiçəkli yazını oxuyur. Bu, şeirəbənzər
bir yazıdır, amma ciddi mifoloji mənası vardır. Bu məna
romanın əsasına qoyulmuş fikirdir. Sonda aydın olur
ki, Çıçəkli yazı həm də F.Q.-nin
taleyini və mənəvi əzablarını açmaq
üçün düzəldilmiş mifik mətndir və
obrazdır.
F.Q. romanın sonunda öz konseptual sirrini
özü açır: özü də tapır ki, bu
dünyada "məni öldürən adamlardır!".
İlk baxışda bu fikir paradoksal təsir
bağışlayır. Lakin romanın fikir çəkisi və
təzəliyi bu konsepsiya ilə bağlıdır. Ümumiyyətlə,
F.Q. bizim ədəbiyyatımızda yeni bir ziyalı
obrazıdır, bəlkə şəhərli
obrazıdır. F.Q. ziddiyyətli bir insandır, lakin məhz
onun ziddiyyətləri romana emosional və konseptual əlvanlıq
verir. O uşaqlıqdan hissiyyatlı, tez təsirlənən və
tez- tez ovqatı dəyişən bir adamdır. Belə
sentimentallığına baxmayaraq o, istedadlı və
özünütəhlilə meylli olan bir ziyalıdır.
Çox zaman ovqatının pisləşməsinin, kefinin
pozulmasının, insanlarla ünsiyyət həvəsini birdən
itirməsinin səbəbini özü anlamır, amma
özünü və düşdüyü vəziyyətləri
təhlil edir və əzab çəkir.
F.Q.-nin daxili həyatında
keçmişin xatirələri, onların təhlili
mühüm yer tutur. Bunun səbəbi iki şeyin onun
ovqatına kəskin təsir etməsidir. Bunlardan birincisi
adamlardır. Onunla ünsiyyətə girən adamlar ani olaraq
onun ovqatına sərt emosional ton verirlər. İkinci amil
F.Q.-nın emosional təəssüratlarıdır. Bu təəssüratlar
onun yaddaşında ardıcıl olaraq oyanır və xatirələr
axını yaradır. Bunun da nəticəsi onun
ovqatının müəyyən emosional tona, çox zaman mənfi
yüklü tona bürünməsi olur. Beləcə, F.Q.
sanki öz ovqatını iradəsi ilə nizamlaya bilmir:
çünki keçmiş təəssüratlar, müxtəlif
insan obrazları onun emosional həyatını zəbt edir.
F.Q. bundan əzab çəkir və "adamlar məni
öldürür" deyəndə əsasən bunu nəzərdə
tutur.
Onun daxili iztirablarını artıran cəhət
yaddaşında emosiyaların başlıca, idarəedici rol
oynamasıdır. O, həyatının bütün hadisələrini,
bütün iştirakçılarını
xatırlayır. Demək olar ki keçmişlə,
keçmişin təhlili ilə yaşayır, nostalgiyadan
çıxa bilmir. Amma keçmiş - mifik qarağac
obrazında - onu unudur. Çünki insan toplumlarının, cəmiyyətlərin,
insan mühitlərinin yaddaşı yoxdur. Yaddaş - təbiətin
ancaq fərdlərə verdiyi bir mükafatdır. İnsanlar
bu mükafat üzərində ikinci yaddaş yaradıblar -
bu, yazıdır. Lakin yazı sözlərdən ibarətdir,
sözlər isə fitrətən miflərdir, dünyaya aid
bildirici işarələrdir. Onların yaratdığı mətnlər,
Dünya obrazı da mifik olur. F.Q.-nin oxuduğu Çiçəkli
yazı da həm müstəqim, həm də məcazi mənada
mifdir və onun mifliyi də qəhrəmana bir dərd olur. O
bilir ki, adamlar oxuduqları mətnləri öz
başlarındakı mifin davamı kimi mənalandırırlar,
buna meyllidirlər. Çiçəkli yazıdakı mif isə
F.Q.-nin öz tale mifidir, o bilir: Öz mifini insan toplumunun
gözləntilərinə uyğun oxumadığı
üçün, yazını (oxu: mifi) olduğu kimi
oxuduğu üçün hücumlara məruz qalacaq.
F.Q.-nin həyat dramı və
iztirabları onun öz insan mühiti ilə, toplumu ilə
barışmaz ziddiyyətindədir. Gəncliyindən öz
mühitinin dəyərlərinə hörmət ruhunda
böyüyən bu adam bir gün görür ki, onun öz
daxili dəyərləri ətraf insan mühiti
üçün sadəcə mövcud deyil. İnsanlar əslində
hər biri öz dəyəri uğrunda o birilərlə
yaxşı halda rəqabət aparır, tipik halda isə
düşmənçilik edir və opponentlərinə nifrət
bəsləyir. Öz daxili görmə qabiliyyəti ilə
F.Q. özünü rəqib kimi görən, bəlkə nifrət
edən riyakar insanları görür, tanıyır, onlarla
ünsiyyətdə qalmağa məcbur olur və bundan hədsiz
əzab çəkir. Çünki Qarağac kölgəsinin
öz normaları var və bu normalar zəifləri sıradan
çıxarmağa yönəlmişdir. Bu zəhlətökən
və yorucu vərdişlər və mübarizələr tələb
edir. F.Q. bu mübarizələrin mənasına şübhə
edir, amma onlardan kənar da qala bilmir.
Romanda biz F.Q.-nin qocalığını
görmürük. Onun qocalığını Mübariz
kişi və Bəhrəm kişinin simasında, onların
Gülsümə bölünməz məhəbbətində
görürük. Onun oxuduğu Çiçəkli yazı
da ömrünün bitməsini rəmzləndirir. Yazı
oxunan kimi Bəhrəm kişi ölür. Beləliklə,
F.Q.-nin taleyi də romanda mif şəklinə
düşmüş bir obrazda öz əksini tapır. Əsərin
əvvəllərində onu elmdə özünü ehtirasla
təsdiq etmək istəyən, xırda akademik dəyərlərə
bağlı görürük. O ciddi addımlar atanda daim tərəddüd
edir. İnandığı adamlarla məsləhətləşir,
qəti addımlar atmaqda ömrü boyu çətinlik
çəkir. Patriarx folklorçu, institut direktoru, professor
onun tənqidsiz qəbul elədiyi adamlardır.
Romanın bir sıra səhifələrində
F.Q. lirik təbiətli bir insandır. Bu lirizm onun insanları
özünə xas bir bağlılıqla sevmək qabiliyyətindən
irəli gəlir. Bu sevgisiz, bu inamsız o adamlarla
yaxınlıq edə bilmir. Buna məcbur olanda isə iztirab
çəkir.
F.Q. müstəqillik illərində nəsrimizdə
yaradılan ən monumental və sanballı roman qəhrəmanı
sayıla bilər. Bütün ziddiyyətlərinə
baxmayaraq o, müsbət, təmiz niyyətli, yalnız daxili
sevgi ilə yaşamaq istəyən müasir bir ziyalı
tipidir. Roman onun həyat dramının mifləşdirilməsidir.
Kamal Abdulla bu qəhrəmanı müstəsna bir səmimiyyətlə
yaratmışdır və açıq deməliyik ki, bu səmimiyyət
dərəcəsi onun əvvəlki romanlarında yoxdur. Hətta
bu romanın ilk hissələrində də bədii səmimiyyət
onun son fəsillərinə nisbətən zəifdir. Lakin
romanın ən səmimi, emosional cəhətdən
sarsıdıcı hissləri göstərir ki, Kamal Abdulla
öz ən vacib yazıçı mövzularına hələ
indi daxil olur.
Yazıçı çox hünərlər
göstərə bilər, bunlardan ən çətini və
ağırı insanı təhlil və təqdim səmimiyyəti
- yəni dərinliyidir. Kamal Abdulla öz qəhrəmanları
haqqında qəlbində, yaddaşında gəzdirdiyi qənaətlərin
- aysberqin, - əsl miqyasını hələ açıb
göstərməyib.
Romanın adına verilmiş fikir əsərin
məna qatlarının açarı rolunu oynayır.
"Unutmağa kimsə yox" formulu həm də fərdi
yaddaş konsepsiyasını açıqlayır.
İnsanın ömrü onu əhatə edən adamlardan və
hadisələrdən ayrı deyildir. Bizim özümüz
üçün həyat tarixçəsi yaratmaq cəhdlərimiz
əbəsdir. Çünki insanın içində
yaşadığı balaca insan mühiti də yazıdır,
tale və ömür yazısıdır. Fərdi talelər
bu balaca insan mühitlərinin bir hissəsidir. Romanda insan
mühiti Qarağac obrazında (dünya ağacı) mifləşdirilir.
Hər bir adam öz mühitinin, öz ünsiyyət
tarixçəsinin bir parçası olmağa və öz yaddaşında
bu parçanı daşımağa məhkumdur. Bu artıq
mif deyil, talelə mübarizədə məğlubiyyətə
işarədir.
Bu mənada fərdi yaddaşın və
taleyin əsas müəllifi bəlkə də bizi yaşadan
balaca mühit və incan toplumlarıdır. Biz bu
toplumların tarixinin bir hissəsiyik və "unutmağa kimsə
yox" konsepsiyası mühitlə dartışmanın
mühüm həqiqətlərindən sayıla bilər.
Amma həqiqətlərin hamısı sayıla bilməz. Ona
görə Kamal Abdullanın bədii dünyası hələ
açıqdır, onun bədii səmimiyyət potensialı
böyükdür. Onun yeni mifli və mifsiz
yazılarının olacağı şübhəsizdir.
Rəhim Əliyev
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 17 iyun.- S.3.