Efir məktəbi
Hər bir kütləvi informasiya vasitəsinin
özünə məxsus dil xüsusiyyətləri var, - desək,
yəqin ki, yanılmarıq. Belə ki, qəzet dili ilə
radio - televiziya dilini heç cür eyniləşdirmək
olmaz. Məsələn, qəzetdə iri həcmli hər
hansı bir cümləni təkrar oxumaq imkanı var. Radioda isə
bu mümkün deyil. O səbəbdən radio dilinin daha sadə
və geniş dinləyici kütləsinin hər bir təbəqəsi
üçün anlaşıqlı olması gərəkdir. Çünki
dinləyicinin hər hansı bir cümləni başa
düşmədiyi təqdirdə təkrar o cümləyə
qayıtmaq imkanı yoxdur. Başqa bir tərəfdən isə
radioda sözün seçimiylə ifadə tərzi
arasında olduqca sıx bağlılıq var. Televiziyada isə
söz bilavasitə təsvirlə əlaqəlidir. Bir
çox hallarda təsvir mətndəki dil
qüsurlarını belə örtə bilir. Çünki
tamaşaçının diqqəti daha çox
görüntüdə olduğundan dil qüsurlarına bir o qədər
əhəmiyyət vermir. Bəzən olur ki, hər hansı
bir televiziya mətnini təsvirdən kənar oxuyanda o adama
çox kasad görünür. Obrazlı şəkildə
desək, televiziyada mətni cana gətirən təsvirdir.
Radioda isə çatdırılması nəzərdə
tutulan fikrin bütün ağırlığı
sözün üzərinə düşür. Bu baxımdan
söz radioda böyük dəyər kəsb edir. Ümumiyyətlə,
sözə verilən dəyərə tam başqa bir kontekstdən
yanaşsaq deyə bilərik ki, Azərbaycan xalqı tarixən
sözü həmişə uca tutub. El arasında belə bir
məsəl var ki, filankəs sözünün
ağasıdır. Verilən sözə əməl etmək
böyük mərdlik, insani məziyyət sayılıb.
Klassik ədəbiyyatımızın
böyük dühalarının sözlə bağlı
çox müdrik fikirləri olub. Məsələn, Nizaminin
fikrincə "sözün də su kimi lətafəti var,
artıq içiləndə dərd verir su da". Böyük
Füzuliyə görə isə Söz insanı əcəl
yuxusundan belə oyatmaq qüdrətinə malikdir.
Ver sözə ehya ki, tutduqda səni
xabi-əcəl,
Edə hər saət səni ol
uyğudan bidar söz.
85 yaşlı Azərbaycan radiosu da
öz fəaliyyəti boyu sözə məhz bu aspektdən
yanaşıb. Hansı sözü hansı saatda deməli,
hansı tərzdə deməli, hansı səslə deməli.
Səsin təsir gücü radio üçün
başlıca amillərdən biri olub. Özü də elə
bir səsin ki, insan qəlbinə sirayətedici gücə
malik ola bilsin. Bir sözlə, insan varlığına hakim kəsilə
biləcək bir səs. Məsələn, Azərbaycan diktor
məktəbinin tanınmış simalarından olan Aydın
Qaradağlı, Fatma Cabbarova, Gültəkin Cabbarlı, Ramiz
Mustafayev, Sabutay Quliyev və bir yazıda hamısının
adlarını çəkə bilmədiyim müqtədir sənətkarların
səsləri kimi, Sabutay Quliyevin səsində elə bir təmizlik,
saflıq, inam var idi ki, ona diqqət kəsilməmək
mümkün deyildi. Deyəcəyi fikirdən öncə səsin
özü dinləyicini cəlb edirdi. Onun səsiylə təqdim
olunan hər bir informasiya, hər bir mətn çox dolğun
və inandırıcı alınardı. Çünki
özü oxuduğuna inanırdı. Həm də sadəcə
olaraq oxumurdu, öz təfəkküründən keçirib
özününküləşdirib oxuyurdu. O zaman hər
hansı bir diktorun mətnə əl gəzdirmək səlahiyyəti
olmazdı. Amma Sabutay Quliyev belə bir səlahiyyətə
malik idi. Çünki mətndəki ən xırda səhv
belə onun gözündən qaçmazdı. Bu isə onun zəngin
mütaliəsindən, geniş dünyagörüşünə
malik olmasından irəli gəlirdi. O zaman internet yox idi. Hər
şey yaddaşlara yazılardı. Mikrofon önünə
keçən elə korifeylər var idi ki, onlar fenomen
yaddaşa malik idilər. Haqqında bir qədər ətraflı
söhbət açmaq istədiyim Sabutay Quliyev də onlardan
biri idi. Radioya 1949-cu ildə gəlmişdi. Maraqlısı da
budur ki, səsi bircə dəfə dinlənilmiş və həmin
günün axşamı artıq ona canlı efir etibar
olunmuşdu. Çünki münsiflər heyətinin
inamını dərhal qazanmışdı. Sabutay müəllim
daha çox informasiya proqramları və ictimai-siyasi xarakterli
verilişlərlə efirə çıxardı. Çox
zaman kənardan baxana xəbərlərin oxunuşu asan gəlir.
Amma əslində elə deyil. Müxtəlif mövzulu hər
bir xəbər fərdi yanaşma tələb edir. Bu fərdi
yanaşma isə diktorun, aparıcının intonasiyasında
özünü təcəssüm etdirir. Xəbəri xəbərdən
ayıran da elə intonasiyadır. Xəbərlər bir qayda
olaraq dinamik bir oxu tərzi tələb edir. Amma dinamika ilə
tələskənlik eyni şey deyil. Xəbər oxunuşunda
tələskənlik məntiqin itməsinə gətirib
çıxara bilər. Bəzən olur ki, efir vaxtına bir dəqiqə
qalmış diktor qaranəfəs studiyaya girib dinamik musiqinin
fonunda az qala "kosmik bir sürətlə" xəbərləri
oxuyub tamamlayır. Amma nə oxuduğunu ondan soruşsan cavab
verə bilməz. Sabutay Quliyev isə xəbərləri nəinki
əvvəlcədən oxuyardı, hətta yeri gəldiyi
zaman onları redaktə eləməkdən belə çəkinməzdi.
O zaman elə diktorlar var idi ki, yalnız mətn oxuyardı və
yaxud konkret bir verilişin aparıcısı olardı. Amma
Sabutay Quliyev həm tərcümə eləyərdi, həm qəzetlərin
xülasəsini hazırlayardı, həm də yeri gələndə
buraxılış redaktorunu əvəz eləyərdi. O illərdə
qurultay materiallarının, bir sıra
çıxışların mətnləri radioda oxunardı.
Özü də qəzetdən oxunardı. Bu isə son dərəcə
məsuliyyətli bir iş idi. Çaşmadan, hansı
sözü isə təkrarlamadan, məntiqi vurğunu dəqiq
tutaraq oxumaq. Böyük bir auditoriyaya oxumaq. Elə oxumaq ki,
çıxışın mətni hər kəsə
aydın olsun. Bu qəbil mətnlər daha çox Sabutay
Quliyev kimi efir korifeylərinə həvalə olunardı.
Bu gün efir verilişlərinin
çoxu canlıdır. Amma o zaman
canlı verilişlər nadir hallarda olardı. futbol reportajları istisna olmaqla. Bu
reportajların aparıcısından isə artıq xüsusi
bir istedad tələb olunardı. Çünki burda həm
futbolu yaxşı bilmək , həm də
sözün əsl mənasında azarkeş olmaq lazım idi
ki, o saatı yaşaya biləsən. Həm də
oyunu elə təsvir edəsən ki, bu oyunu görməyə
bərabər olsun. Sabutay Quliyev Azərbaycan
radio məktəbində futbol reportajlarının əvəzsiz
aparıcısı kimi də iz qoyub.
Bu yazını hazırlayarkən
Sabutay müəllimi həyat yoldaşı Nəzakət
xanımla birgə xatırladıq. Sən
demə, nişanlı olduqları zaman futbol oyunlarına onu da
apararmış. Amma yanında sakit
oturmasını tapşırarmış. Nəzakət
xanım deyir ki, "radio onun əsas həyatıydı.
Mən də oğlum Elxanla bərabər o həyatı
yaşayırdıq. İş elə gətirmişdi
ki, Elxanın da gözəl, aydın səsi vardı. Sabutay onu da diktor görmək istədi. Ona evdə çox dərs keçirdi. Çoxlu xəbərlər, ictimai-siyasi xarakterli mətnlər
oxudardı. Oxu qaydalarını, səslə
işləmək texnikasını öyrədərdi. Həmçinin, ona çoxlu kitab oxudardı. İstəyirdi ki, onda davamlı oxu vərdişi
alınsın. İstəyinə də nail olurdu. İlk dəfə Elxanı efirdən eşidəndə
çox sevindi. O gündən başlayaraq bütün
verilişlərinə qulaq asardı. Daha
çox da tənqidi yanaşardı ona. Qüsurlarını
deyərdi."
Burada bir haşiyə
çıxıb qeyd eləmək istəyirəm ki, o illərdə
sənətin istənilən sahəsinin inkişafında tənqidin
xidməti böyük idi. İstər
söz sənəti olsun, istər təsviri sənət olsun,
ya qeyri bir sahə. Məsələn,
dilimizdə işlənən bir sıra sözlərdə elə
samitlər var ki, radio mətnlərinin oxunuşu
üçün onların bir qədər
yumşaldılması tələb olunur. Bunu
yaşlı nəslin nümayəndələri həmişə
radioya təzə gələn gənclərə tövsiyə
edərdilər. Bu tövsiyələrdən
bəhrələnənlər bir qayda olaraq efirdə uğur
qazanardılar. Bir də ki, yuxarıda qeyd
etdiyim kimi, efir dilinin özünəməxsus xüsusiyyətləri
çoxdur. Bu dil tam danışıq dili
olmasa da, ona çox yaxındır. O zaman bizə deyərdilər
ki, qısa, lakonik cümlələrdən istifadə edin. Zaman şəkilçilərinə diqqət yetirin
ki, qulağa ağırlıq gətirməsin. Məsələn, "keçirilmişdir" əvəzinə
"keçirilib" deyilsə, daha məqsədəuyğundur.
Bir məqama da istərdim diqqət yetirəsiz
ki, efir elə bir məkandır ki, bura düşən şəxsi
daim öz üzərində işləməyə, öyrənməyə,
müasir tələblərlə ayaqlaşmağa sövq
edir. Çünki efir zamana işləyir.
Zaman isə hər an inkişafdadır. Haqqında söhbət açdığım mərhum
Sabutay Quliyev də yeganə övladını daim inkişafda
görmək istəyirdi. Efirdəki ən
xırda qüsurunu belə ona bağışlamırdı.
Amma ömrünü bağışladı ona..
Çox tez bağışladı. Elxanın isə qədəri elə
yazılmışdi ki, atasının ömrünü
yaşada bilmədi. Çünki öz
ömrü çox qısa oldu. Amansız
xəstəlik Elxan Sabutay oğlunun səsini çox erkən
- 34 yaşındaykən susdurdu. Bu gün
hər ikisinin ömrünü yaşadan Nəzakət
xanımdır. Son dərəcə səbirli,
təmkinli, dözümlü bir xanım. Tez-tez
xatirəli dünyasında gəzişir. 40
ildən artıqdır ki, musiqi məktəbində
çalışır. Hazırda dərs
hissə müdiridir. Deyir: "Mənim bu sahəyə gəlməyimdə
Sabutayın böyük təkidi olub. Mən
ixsisasca bioloq idim. Nədənsə Sabutay
məni musiqiçi görmək istəyirdi. Onun təklifilə ikinci ixtisas sahibi oldum,
ömrümü birdəfəlik bu sahəyə
bağladım. Bilmirəm bu Sabutayın
istəyinə görə oldu, yoxsa Elxanın xatirəsinə
görə. Axı Elxan musiqi təhsilliydi,
gözəl piano çalırdı. Bəlkə də
ona görə bu sahədən ayrıla bilmədim..."
Bu söhbəti dinləyə-dinləyə
düşündüm ki, nə yaxşı ki, o vaxt Nəzakət
xanım Sabutay müəllimin tövsiyəsinə qulaq
asıb, həyatını büsbütün musiqiyə
bağlayıb. Çünki musiqi həqiqətən
də bir çox yaraların məlhəmi ola
bilir...
Azərbaycan radiosunun 85 illik yubileyi
silsiləsindən bu gün Azərbaycan diktor məktəbinin
tanınmış simalarından biri olan əməkdar artist
Sabutay Quliyevin radio həyatından söhbət
açmağım təsadüfi olmadı.
Çünki bəzən cəmisi 10-15 il
efirdə, ekranda olan kimsə heç çəkinmədən
deyir ki, "mənim öz məktəbim" var.
Amma yaşanan tarix sübut edir ki, məktəb
olmaq anlayışı çox geniş bir məfhumdur. Bu baxımdan Azərbaycanın efir məkanının
bir məktəbi var. O da 85 illik Azərbaycan radiosudur. Rus ədəbiyyatı Qoqolun "Şinel"indən
çıxdığı kimi, bu gün Azərbaycanın
çoxsaylı, radio və televiziyaları da obrazlı şəkildə
desək, bu məktəbin "şinelindən"
çıxıb.
Zərxanım ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 17 iyun.- S.5.