Ədəbiyyatımızın
üfüqləri
"Üçüncü
göz"
Maraqlı və
Sönməzin yaradıcılıq kredosuna
çox yaraşan bir addı… O, tərənnümə
cəlb etdiyi mövzu
barədə öz sözünü deyir, nəticə
çıxarmağa oxucusunu da şərik edir. Yaşadığı
cəmiyyətin bir sıra problemləri barədə
düşündüklərini oxucusu ilə bölüşdürməyə
münbit zəmin
yaradır.
Elə buradaca əsərin bünövrə daşı hesab
edilən bir məsələyə
aydınlıq nuru çiləyək.
"Üçüncü göz" baxışlarını açıqlamaq
üçün müəllifə
nə verir? Əsərin hər
bölməsində bu sorğuya
oxucuda dərin maraq doğuran cavab verilir. Əsərin baş qayəsi müəllifin uğurla seçdiyi ünvanda çox mənalı şəkildə
poetik həllini
tapmışdır. Cəmiyyətdə hakim
olan həqiqi vəziyyəti
dərk etmək üçün "üçüncü göz"ə ciddi ehtiyac
vardır.
İşin ümdə tərəfi orasındadır ki,
müəllif sorğulara
verdiyi cavabları son söz hesab
etmir. Yaşadığı cəmiyyətdə
onu düşündürən
və necə deyərlər, "əl
yandıran" sorğulara oxucularından cavab
gözləyir. Şairin ümdə
uğurunu irəli sürdüyü
sorğulara cavab verməyə
oxucularını səfərbər etməsini hesab
etmək heç də
yanlış səslənməzdi. Bu o deməkdir ki, cəmiyyəti içəridən gəmirən və ilk baxışda çoxlarının laqeyd
yanaşdıqları mətləblər
barədə sözünü deyir və toxunduğu
ağır çəkili
məsələlər barədə müasirlərini də
düşüncə aləminə cəlb edir.
Heç bir tərəddüdə
yol vermədən demək olar ki, Sönməz mütəfəkkir və onu əhatə edən xarici aləmin iç
dünyasına nüfuz etməyi
bacaran bir qələm sahibidir. Onun sənətdə tutduğu bir mövqeyi irili-xırdalı
bütün əsərlərində
bu və ya digər səviyyədə
əksini tapmışdır. Bu həqiqətin tərənnümü
şairin çox ağır çəkiyə malik
olan "İnsanın
son şamı" ünvanlı poemasında, "Öz diyarımda "vətənsizləmişəm"
misrasında belə qabarıq poetik ifadəsini tapmışdır. Şairin hadisələrə
mütəfəkkir baxışı
"Üçüncü göz" əsərinin
müqəddiməsindən tutmuş son misralarına qədər
tərənnümün əsas leytmotivini
təşkil edir. Xüsusi diqqət yetirilməsi məqsədəuyğun
olardı: şairin əsərə
yazdığı, şərti olaraq "Son söz"
adlandırılması mümkün olan qeydlərinin sərlövhəsi
bu misralardan ibarətdir:
Adınla başlamaqdan dəftəri,
üzr istəyirəm, Yarəb!
Adınla bəs ki, aləmdə nahaq
qanlar tökülmüşdür.
Şairin təqdim etdiyi aləmin tərənnümünə
hansı qapıdan, hansı əhval-ruhiyyə ilə daxil
olması haqqında rəy yaradır. Müəllif önəmli
bir müdrikliklə dünya və yaşadığı
mühitdə Tanrı adına tökülən qanlara
özünün ayıq sənətkar münasibətini
bildirmişdir. Şairin müqəddimədə irəli
sürdüyü iddiası son dərəcə mənalı
səslənib. O, yazır:
"Əsərin mövzusunu
ömrüm boyu yaddaşımda yazılan bir çox xatirələr
və düşüncələr təşkil etsə də,
sonuncu çirtmək daşını zehnimə vuran və
onları şeirləşdirən amil keçən ilin
sonuncu fəslində ölkəmizdə baş verən bəzi
ədalətsizliklərin müşahidəsi oldu".
Müqəddimədə şairin bir tək
mizrabının ötdüyü nəğmənin ahənginə
laqeyd qalmaq doğru olmazdı. Bir də ona görə ki, bu
motiv müasir Güney poeziyasının baş qayəsinə
ustad münasibəti və onun amalına cəmiyyətdə
çəkili mövqeyi olan vicdan sahiblərinə müraciətdir:
"…Söz haqdan gəlirsə, hökmən
ürəklərə işləyir. Bu intiqadi əsərin
amacı olan bəzi məsulların ürəyində də
həqiqəti idrak edən ayıq vicdanların
varlığına inanıram".
Şair yaşadığı mühitdə
aşağıdan yuxarıya qədər bütün zümrələrdən
olan yolçuların Tanrının adı ilə min bir
uydurma düzüb-qoşduqlarının şahidi olmuşdur.
Buna görə də çox sevdiyi mövzunun təqdiminə
Allahın adı ilə başlamasından üzr istəyir.
Poema adlandırılmağa yetərincə
ədəbi-bədii əsas verən
"Üçüncü göz" əsəri həm məzmun,
həm forma, həm də tərənnüm üslubu ilə
oxucunun dərin marağına səbəb olan bir qələm
məhsuludur. Şair fikirlərini ifadə üçün
orijinal bir tərənnüm forması tapmışdır.
Kimdir şairin şərəfləndirdiyi o bəxtəvər
şəxsiyyət? Sözü onu təqdim edən misralara
verək:
Xoş yerişli,
Şah duruşlu olduğundan,
Hamı onu "Hacıleylək"
çağırardı.
Hər bir insan övladı kimi
Hacıleyləyin də özünəməxsus daxili aləmi
var idi. Şair onun təqdimində də əsəri qələmə
almaqdan güddüyü qayəyə sadiq qalır, həm də
üstüörtülü qalmasın ki, müəllifin
idealını açıqlamaq üçün doğurdan da
təhsin və təqdirə layiq sənətkar cəsarəti
iş görməli idi. Şairin qayəsindən doğan
uğur dönə-dönə bəyənilməyə
layiqdir:
Huşlu-başlı
çor-çocuqlar,
O kişidən,
Küçəmizin mollasından-
Qat-qat artıq öyrənirdi.
Ona bu çəkili hörməti
qazandıran əxlaqi və insani xüsusiyyətlərin
sırası çox geniş idi. Lakin ən ümdə mətləb
düşüncədə, təfəkkürdə, hadisələrin
zahiri görünüşü arxasında gizlənən həqiqətləri
görməkdə əsrini qabaqlaması idi. Onun bu əxlaqi
keyfiyyətlərini tərənnüm və təqdim etməkdən
şairin məqsədi oxucularını dövrün,
zamanın bəzən dolaşıq, bəzən qərəzli,
bəzən aldadıcı uydurmalarını açıq
gözlə, hər şeyə qadir olan ayıq zəka ilə
yanaşmağa dəvət idi.
Biri deyir:
cavanlıqda məsihi
imiş.
Daşnaklardan, keşişlərdən nə
görmüşsə, kilsədən kənar gəzir.
Sözümüzün bu yerində bir həqiqəti
xüsusi vurğulamağa dəyər - əsrimizdə ruhani
libaslı şarlatanların dünyanın müxtəlif
ölkələrində din naminə törətdikləri fəsadlar,
milli qırğınlar zəmanəmizin
ağrılı-acılı xəyanətləri deyilmi? Erməni
nəməkbeharamların xalqımız əleyhinə törətdikləri
nankorluqlarla, onların mahiyyətləri ilə gərəyincə
Şairə "Öz diyarımda vətənsizləmişəm"
misrasını yazdıran həyat həqiqətləri
sırasında beşiyi başında anasının
oxuduğu laylalara bütün yaradıcılığı
boyu sadiq qalması aparıcı mövqe tutur. Yer üzündə
hakimlərin başqa milli dillərə bəslədikləri ədalətsiz
münasibətlərə də laqeyd qala bilmir. O, dəruni və
kəskin qəzəb hissləri ilə fəryad qoparır:
Latın köklü dillərin səltəsində,
Yerlilərin ana dili yoxa çıxır.
Bu mövzu ilə əlaqədar Qərbdə
meydana gələn hadisələrə yaxından bələd
olan şair nümunə üçün ispanların həyatından
İspan kilsəsi yerlilərin
kitabların-
"Şeytan ruhlu" adlandırıb,
Tonqallarda oda çəkir.
İnkarı mümkün olmayan
oxşarlıqdır. Keçən əsrin 46-cı ilinin 12
dekabrından sonra fars şovinistlərinin od vurub
yandırdıqları ana dilli kitabların tonqallarından ucalan
tüstü dumanı uzun müddət öz
hökmranlığından əl çəkmədi. Nə qədər
də yaxın, ibrətamiz mənzərədir: Avropanın bu
ölkəsində də altun sənət əsərləri əridilir,
külçəsi İspaniyaya göndərilirdi.
"Keşişin fitvası" adlı fəsil
əsərin ən yığcam bölməsidir. Lakin ehtiva
etdiyi mətləb çox çəkilidir. Bu hissədə
bir keşişin etirafından söz açılır.
Söhbət bu çəkili din xadiminin məsihlikdən
üz döndərməsindən gedir. Əlbəttə, məsələnin
ciddiliyinə göz yummaq heç bir baxışdan doğru
olmazdı.
Poemanın ədəbi-bədii və sosioloji
dəyərini müəyyənləşdirən faktorlar
sırasında tərənnüm etdiyi hadisələr fonunda
ölkədə baş verən, daha doğrusu, hakim dairələr
tərəfindən törədilən
haqsızlıqların iç üzünü eyniləşdirməsini
ayrıca qeyd etməyə dəyər. Həmin cinayətləri
ürək qanı ilə təqdim edən müəllifin
misralarından ucalan etiraz nidaları boy-boy dayanır:
Ölkəmizin göbəyində,
Az zamanda,
Neçə-neçə qələm əhli,
Huşlu-başlı, aydın iyid,
Bircə-bircə diri gözlü,
Əlli-dilli yoxa çıxdı-
Rəhimsizcə öldürüldü.
İşin ən dəhşətli və
sarsıdıcı cəhəti onda idi ki, bu hadisələri
törədənlər doğma torpağın özündən
idi. Mikrob yerli mikrob idi.
Məsələnin digər tərəfi
onunla şərtlənirdi ki, bu əzabları doğuranlar əl
çatan yerdə olduqları halda onların gözlərini
üfürən də yox idi. Qısa zaman içərisində
hər şey unuduldu. Çünki:
Qüdrət atlı əlində idi,
Millət artıq piyadə idi.
Məhz buna görə də min bir sual
ağızlarda donub qalır. Lakin bu sirr şairin zehnində gəzib-dolaşan
"Üçüncü göz" ilə açıqlaya
biləcək, hətta bir sıra beynəlxalq mətləbləri
aşkara çıxarmağa əksər halda müasir
insanlardan gizli qalan mətləblərə toxunmağa şərait
yaradır. Bunların sırası çox genişdir. Ötəri
şəkildə bir parasını qeyd edək: Amerikada keşişlərin
fitvası ilə qonaqların yerlilərə
sui-qəsdi. Dinsizlərin din adından verdikləri fitvalar.
Şübhəsiz, bunlar və onlara
oxşar əhvalatların üzərindən pərdəni
qaldırmaq, şairə yaşadığı cəmiyyətdə
hökm sürən bir sıra mətləbləri gün
işığına çıxarmaq idi. Şair bu sırada
açıqlayır ki, hər ağ donlu gəlin olmaz.
Heç kəsin xarici görkəmindən onun iç aləmini
oxumaq mümkün deyil.
Şair yaratdığı münbit zəmin
üzərində təkcə öz xalqının deyil, bəşərin
keçdiyi tarixi yollarda sadəcə xatırlatmaları belə
müasir düşüncəli insanların zehinlərində
təlatümə səbəb olan hadisələri yada
salır. Bu sırada din adından Qalileyə, Brunoya, Sokrata
verilən ölüm hökmlərini xatırladır.
Çox maraqlı epizodlar sırasında çalsaqqal
Şümürün Peyğəmbərin övladına qəsd
etmək üçün xəncərini büləvə
çəkərkən Tanrının adını çəkməsindən
soraq verir. Hallac Mənsuru dara çəkərkən qazinin
öz hökmünü din adından verməsini yada salır.
Böyük alim, pedaqoq Mirzə Həsən Rüşdiyyənin
min bir əzabla açdığı məktəbi İmam
Cümənin oda yaxmasından söz açır. Amerika
imperialistləri ilə mübarizə meydanında Müsəddiqi
tək qoyan Kaşaninin mənhus əməllərini yada
salır. Ömrü boyu əzab çəkib dinar-dinar pul
toplayıb Milli kitabxana yaradan Naxçıvaninin
ucaltdığı əzəmətli sarayı İmam Cümənin
fitvası ilə yerlə yeksan edilməsindən bəhs edən
misralarını ətrafına odlu qığılcım səpən
atəş mənbəyinə çevirir.
Şair məsələni belə qoyur: Qələmi
azadlıq hüququndan məhrum edənlər haqqa
qarşı qiyam etmirlərmi? Axı Haqq-taalanın göndərdiyi
kitabında qələmlərə hürriyyət hüququ əta
etmişdir.
Müəllif qələmi ilə
yaratdığı əhval-ruhiyyənin
sağlamlığına və əyilməzliyinə
arxayındır. Buna görə də inqilab şəhidinin
istədiyi ladda danışmasına meydan verir. Həyat həqiqətlərindən
güc alan şəhidin məntiqi isə çox kəskin və
odlu-alovludur:
Mən inqilab meydanında
Şirin candan keçmədim ki,
Millətimə acı şərbət
içildilsin.
Əgər sadəcə olaraq sadalasaq, məhrumiyyətləri
törədənlərin haqsızlıqları, bəzən
cinayət səviyyəsində təzahür edən mətləblər
çoxdur. Şəhid ona görə canını qurban verir
ki, ölkədə bir də nahaq qan axıdılmasın, əmin-amanlıq
yaransın, qanunlar qarşısında insanlar arasında
ayrı-seçkilik salınmasın, böyük qüdrət
sahibləri özlərinə rəva bilmədiklərini millətə
qıymasınlar. Mən qanımı axıtdım ki,
insanları ögey-doğmalara bölməsinlər.
Əlbəttə, bu haqlı iddiaların
sırasını xeyli genişləndirmək olardı. Lakin
müəllifin "Son söz"də gəldiyi qənaətlə
razılaşmaq tam ədalətli olardı. O, əsərdə
mötəbər təkyəgah seçdiyi Hacıleyləyi
yenə də özünün etibarlı məsləkdaşı
hesab edərək daxilindən baş qaldıran həqiqət
mayalı sözləri ona ünvanlayır:
Nə qədər ki,
Xalqın əsas həyat həqqi,
Düşüncənin azadlığı,
Gündə bir cür
"amma"lıdır,
"əgər"lidir.
Hacıleylək ürəklərdə,
sinələrdə
Yaşayacaq! Yaşayacaq! Yaşayacaq!
Şairin ağır çəkili problemləri
tərənnüm etmək qabiliyyəti onun neçə il
bundan qabaq oxucularına təqdim etdiyi "İnsanın son
şamı", "Babam özü gələcək"
ünvanlı poemalarından onlara yaxşı
tanışdır. O, əsərinə daxil etdiyi Hacıleylək
obrazı ilə poetik məntiqinə çəkisi hesaba gəlməyən bir ədəbi siqlət bəxş etmişdir.
Sabir NƏBİOĞLU
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 24 iyun.- S.3, 5.