"Danışır Bakı"
Azərbaycan radiosu ilk dəfə
1926-cı ilin 6 noyabrında "Danışır
Bakı" deyərək dinləyicilərin
görüşünə gəlib. O vaxtdan bəri də
danışır. Azərbaycanın qədim tarixindən, zəngin
mədəni irsindən, uzaq-yaxın keçmişindən,
dünənindən, bu günündən, gözəl gələcəyindən
danışır. Tər-təmiz ana dilində
danışır. Öz nitqində dilimizin bütün incəliklərini,
bütün məziyyətlərini ifadə edərək
danışır.
İlk milli
radiomuzun ilk ünvanı İstiqlaliyyət küçəsi
- 10 olub. Bu gün Mehdi Hüseyn - 1 ünvanından yayımlanır.
İlk dəfə Bakı və Bakı ətrafı məntəqələrdə
eşidilib. Bu gün Azərbaycan radiosunun səsi
dünyanın istənilən məmləkətindən gəlir.
İlk verilişlərinin efir həcmi gündə 1 saat olub.
Bu gün Azərbaycan radiosu üçün saat məhdudiyyəti
yoxdur. Onu hər zaman hər saatda dinləmək olar. Azərbaycan
ədəbiyyatının və incəsənətinin
inkişafında, ədəbi dilin təkmilləşdirilməsində,
nitq mədəniyyətinin formalaşdırılmasında bu
radionun xidmətləri danılmazdır - desək, yəqin
ki, yanılmarıq. Bir anlıq düşünəndə ki,
bu radioda Üzeyir Hacıbəyli, Müslüm Maqomayev, Məmməd
Səid Ordubadi, Cəfər Cabbarlı, Səməd Vurğun,
Bülbül, Mustafa Mərdanov kimi böyük sənət
korifeyləri çalışıblar - bu məkanı sənət
məbədi adlandırmamaq olmur. Təkcə belə bir
faktı qeyd etmək yerinə düşər ki, ilk dəfə
olaraq notlu "Şərq alətləri orkestri" bu radioda
yaradılıb. Niyazi, Səid Rüstəmov, Fikrət Əmirov, Cahangir Cahangirov
kimi böyük sənətkarların yeni əsərlərini
geniş dinləyici auditoriyasına məhz bu radio
çatdırıb. Bu radio bir xalqın musiqi
zövqünün formalaşmasında sözün əsl mənasında
ölçüyəgəlməz əmək sərf edib.
Radionun musiqi siyasəti Müslüm Maqomayev başda olmaqla
böyük korifeylər tərəfindən müəyyənləşib.
Radioda ədəbi-bədii verilişlərin bünövrəsi
Məmməd Səid Ordubadi tərəfindən qoyulub. Mustafa
Mərdanovun yaratdığı "Radioteatr"da Abbas Mirzə
Şərifzadə, Kazım Ziya, Ülvi Rəcəb, Sidqi
Ruhulla, Fatma
Qədri kimi Azərbaycan səhnəsinin ustad sənətkarları
çalışıblar. Azərbaycan radiosu bu ustadların
qurub yaratdıqları o ənənələrə daim sadiq
qalıb. Bu gün Azərbaycan radiosu xalqımızın
çox böyük mənəvi sərvətinin - səslər
xəzinəsinin sahibidir. Təsadüfi deyil ki, bu radionun
"Qızıl fondu"nda 100 mindən artıq musiqi və
digər sənət inciləri var. Mübaliğəsiz demək
olar ki, bu radionun 85 illik fəaliyyəti dövründə onun
töhfələrindən bu məmləkətin hər bir
övladına pay düşüb. Bu radio zaman-zaman
çoxmilyonlu Azərbaycan xalqına ümid olub, inam olub,
sevinc olub, təsəlli olub. II Dünya müharibəsinin ən
çətin günlərində Azərbaycan əsgərinin
mərdliyindən, mübarizliyindən, qətiyyətindən,
hünərindən söhbət açıb bu radio. Arxa cəbhənin
səbrindən, dözümündən, ön cəbhəyə
dayağından söz açıb bu radio. O illərdə bu
radionun özü də müsəlləh əsgər olub. Həm
gecə, həm gündüz ayıq-sayıq dayanıb. Yuxu nədir
bilməyib, dinclik nədir bilməyib. Bir qələbə
müjdəsindən sevinib, bir oğulun itkisindən qəmlənib.
O ağrılı-acılı illərdə öz dinləyicisinə
ən yaxın sirdaş, min bir sözü-söhbəti, qəlboxşar
musiqiləri ilə yaralı ürəklərə məlhəm
olub Azərbaycan radiosu. Ümumiyyətlə, radio
yarandığı gündən bəri öz fərdi
xüsusiyyətlərinə görə bütün kütləvi
informasiya vasitələrindən fərqlənib. Bu mənada
ki, hər hansı bir qəzeti gərək alıb oxuyasan.
Televizorun qarşısında oturub baxmaq gərəkdir. Radioya
isə hər yerdə - dağda, bağda, düzdə, aranda,
maşında, yolda - bir sözlə, hər məkanda qulaq
asmaq olar. Ona görə də bir sıra inkişaf etmiş
ölkələrdə ictimai-siyasi xarakterli, dövlət əhəmiyyətli
ən mühüm xəbərlər ilkin olaraq məhz radio ilə
xalqa çatdırılır. Bu fakt uzun illər Azərbaycan
radiosunun təcrübəsində də özünü təsdiqləyib.
Bu il 85 yaşı tamam olan Azərbaycan radiosu Vətənin ən
ağır günlərində Azərbaycanın ucalan səsi,
fəryadı, naləsi olub. Ay keçib, il dolanıb
Qarabağ ellərinin başı üstünü qara buludlar
alıb. Yağı düşmən o yerləri
yağmalayıb. Azərbaycan radiosu da itirilən yurd yerlərinin
ağrısını yaşayıb, hələ də
yaşamaqdadır...
Efir
dünyasının özünəməxsus bir cazibə
qüvvəsi var - desək, yəqin ki, yanılmarıq. Bu
qüvvədən uzaqlaşmaq çətindir. Çox
çətin. Çünki bəlkə də sözlə
ifadəsi mümkün olmayan min bir sirli-sehrli, qeyri-adi bir
dünyadır efir dünyası. Bunu yalnız bu
dünyanın sakinləri anlaya bilər. Mən bu radioya 70-ci
illərdə gəlmişdim. O zaman bu məkanın
adamlarını çox saf gördüm. Çox saf. Son dərəcə
sadə, təbii, səmimi. Tikəsini belə həmkarıyla
bölüşməyə hazır olan, bir-birinin sevincinə,
kədərinə şərik olan insanlar. Çətin
anda, dar ayaqda bir-birinə təmənnasız dəstək
olan insanlar. Onların bir çoxu xatirəli dünyamda
yaşayır. Bir çoxundan sənətin sirlərini, bir
çoxundan həyatın təzadlarına, bəzən də
qəddarlığına dözümlü olmağı
öyrənmişəm. Odur ki, Azərbaycan radiosunun 85 illik
yubileyinə bir layihə həsr etməyi
düşündüm. Həm də bunu özümə bir mənəvi
borc bildim. Əslində bu layihə radio sənəti və bu
dünyanın - efir dünyasının korifeyləri
haqqında xatirə yazılardır. Bu yazılarda
dalğalarda görüşüb, səslərini eşidib,
özlərini görmədiyiniz sizin, həm də mənim
xeyirxahlarımdan söhbət açılacaq. Bu yazılar həm
də sizi efir dünyasına, - belə demək caizsə, -
virtual gəzintiyə çıxaracaq. Səslər
dünyasının səs və söz sahibləri ilə
Sözümün canı ondadır ki,
radionun mahiyyətini anlayanlar üçün o heç zaman
arxa plana keçməyib və keçməyəcək də.
Azərbaycan radiosu göz qabağındadır. 85 ildir ki,
danışır. Hələ neçə-neçə illər
bundan sonra da danışacaq. Çünki bu radio məktəbdir.
Mən isə sizə bu məktəbi yaradanlardan söhbət
açmaq istəyirəm. Bu silsilədən bugünkü ilk
söhbətim Teymur Əliyev haqqında olacaq. Ədəbi
ictimaiyyətin daha çox şair, tərcüməçi
Teymur Elçin kimi tanıdığı, Azərbaycan
radio-televiziya əməkdaşlarının isə sadəcə
Teymur müəllim kimi böyük ehtiramla yad etdikləri və
bu gün belə xoş xatirələrdə yaşayan Teymur Əliyev
haqqında. Teymur müəllimin həyatı barədə
çox qısa bir arayış verim. O, 1924-cü ildə
Şuşa şəhərində anadan olub. 1931-ci ildən
ailəsi ilə birgə Bakıya köçüblər. 132
saylı məktəbi bitirib. Sonra Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinin məzunu olub. Əmək
fəaliyyətinə 40-cı illərin əvvəllərindən
başlayıb. O illərdə radioda diktor, redaktor kimi də
çalışıb. Uzun illər müxtəlif yüksək
vəzifələrə təyin olunub. Mədəniyyət
nazirinin müavini də olub, bir neçə
çağırış Azərbaycan Ali Sovetinin deputatı
da, Mərkəzi Komitədə şöbə müdiri də
işləyib. Bədii yaradıcılığa isə
çox erkən yaşlarından başlayıb. Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının demək olar ki, ən
gözəl nümunələrini yaradıb. Rus və digər
xarici ölkələrin uşaq ədəbiyyatlarından ən
məşhur əsərləri Azərbaycan dilinə
çevirib. Bu tərcümələrin çoxu az qala
orijinaldan da qüvvətli alınıb. Amma burada onun ədəbi
fəaliyyəti haqqında geniş söhbət açmaq
fikrindən uzağam. Çünki mən özüm də
bu an oxucularla həmsöhbət ola-ola belə bir suala cavab
tapmaq istəyirəm ki, Azərbaycan Teleradio Verilişləri
Komitəsində (o zaman belə adlanırdı) sədr
çox olub. Amma dünyalarını dəyişib,
yaddaşlarda qalanlarını barmaqla saymaq olar. Mübaliğəsiz
deyərdim ki, Teymur Əliyev onlardan birincisi idi. Cəmisi yeddi
il (1957-1964) sədr vəzifəsində
çalışıb. Amma Azərbaycanın efir
dünyasında əbədiyaşar bir ömür qazanıb.
Mən onu görməmişəm. Amma 70-ci illərdə o məkana
ayaq basdığım andan adını eşitmişəm.
Onunla birgə çalışan yaşlı nəslin
nümayəndələri öz xatirələri ilə onun
obrazını elə yaradıblar ki, o sanki mənim gözlərim
qarşısında da canlanıb. Deyirdilər ki, Teymur müəllim
çox sərt və tələbkar imiş. Eyni zamanda
çox həssas və diqqətli imiş. Deyirdilər, onun hər
səhər işə gəldiyi dəqiqəni belə
hamı bilirmiş. Teymur müəllim işdədir, - deyə,
hər kəsin məsuliyyət yükü bir az da
artırmış. Əliağa Vahidin belə bir misrası
var. Deyir:
Bir gün gələr mən gedərəm,
xəlq söyləyər,
Biçarə Vahidin bu qəzəl
yadigarıdır .
Tanınmış diktor Züleyxa
Hacıyeva deyir ki, bugünkü radio-televiziya məktəbi
onun yadigarıdır. Züleyxa xanım radioya elə Teymur
müəllimlə bir vaxtda gəlib. Onu böyük ehtiramla xatırlayan
Züleyxa Hacıyeva deyir ki, Teymur müəllim kimi sədr
heç gəlməmişdi komitəyə.
Çünki sədr vəzifəsinə
çatana qədər həm diktor işləmişdi, həm
redaktor, həm məsul redaktor, həm radio üzrə sədr
müavini. Yəni radio yaradıcılığının hər
sahəsinə bələd ola-ola gəlmişdi. Bu sahələri
öyrənə-öyrənə gəlmişdi. Ona görə
də həm öz işinə, həm də ətrafına
münasibətdə çox tələbkar idi. Eyni zamanda qəlbən
çox kövrək idi. Əlindən gələn köməyi
kimsədən əsirgəməzdi. Birini qəmli, kədərli
görəndə dərhal onun könlünü almağa
çalışardı. Bir dəfə diktor həmkarlarımdan
Məhinin həyat yoldaşı qəzaya
düşmüşdü. Eşidən kimi dərhal ərki
çatan tibb müəssisələrinin rəhbərlərilə
əlaqə saxladı. Bütün imkanlarından istifadə
elədi ki, o, ciddi müayinə edilsin və xüsusi
qayğı ilə əhatə olunsun. Məhinə də
işdən icazə verdi ki, xəstəxanada qalıb
yoldaşına qulluq eləsin. Mən bu komitədə 17 sədr
görmüşəm, mənim üçün onların ən
birincisi Teymur Əliyev idi.
Mərhum diktor Ramiz Mustafayev
danışardı ki, Teymur müəllim həm bütün
verilişlərin mətnini oxuyardı, həm də efirdən
qulaq asardı. Bir dəfə təzə diktorlardan biri Azərbaycan
əvəzinə "Azarbaycan" demişdi. Teymur müəllim
bunu eşidib bərk əsəbiləşmişdi.
Deyirdilər Teymur müəllim həm də
incə yumor hissinə malik imiş. Katibəsi də bunu
bilirmiş. Bir gün aprelin 1-də katibə bütün
baş redaktorlara zəng vurub dərhal sədrin otağına
çağırıb. Soruşanda nə məsələdir?
Deyib ki, növbədənkənar kollegiya iclasıdır. Hər
kəs gəlib sədrə salam verib, keçib oturub. Bu dəfə
Teymur müəllim baş redaktorlardan soruşub ki, xeyir ola?
Deyiblər ki, bəs katibə dedi ki, kollegiya iclası var.
Teymur müəllim dərhal katibəni
çağırıb, o da gülümsəyərək deyib
ki, Teymur müəllim, bu gün aprelin biridir. Bu cavabdan hər
kəsin üzündə təbəssüm yaranıb, o
cümlədən Teymur müəllimin.
Xatirələrdən məlum olur ki, Teymur
Əliyev yüksək idarəetmə mədəniyyətinə,
ünsiyyət mədəniyyətinə malik olub. Onun
yaradıcılıq məziyyətlərinə gəlincə
isə burda diqqəti çəkən məqamlardan ən
başlıcası onun dilimizin bütün incəliklərinə
bələd olmasıdır. Bu isə onun tərcümələrində
çox aydın bir şəkildə özünü göstərir.
Məsələn Teymur Əliyev Şərəf Rəşidovun
"Kəşmir mahnısı" əsərini Azərbaycan
dilinə tərcümə eləyib və onun əsasında
eyni adlı bir radiotamaşa hazırlanıb. Tamaşanın
musiqisi tanınmış bəstəkarımız Şəfiqə
Axundovanındır. O illərdə bu olduqca maraqla dinlənilən
bir tamaşa olub. Ümumiyyətlə, radionun bütün ədəbi-bədii
verilişlərinin, belə demək mümkünsə,
canı səs, söz və musiqinin gözəl vəhdətindədir.
Bu tamaşanın da əsas təsir gücü Teymur müəllimin
rəvan bədii diliylə Şəfiqə xanımın bəstələdiyi
könüloxşar musiqinin vəhdətində olub.
Bir mahnı mətnində belə bir beyt
var:
Kimlər gəldi, kimlər keçdi bu
dünyadan,
bu dünyadan, -
Arif olan nakam getməz bu dünyadan,
bu dünyadan.
Teymur müəllim bu dünyadan
köçəndə 1992-ci il martın 14-ü idi. Yazın
gəlişini neçə-neçə şeirində vəsf
etmişdi Teymur müəllim, elə bir yaz günündə
də köçdü bu dünyadan. Amma hələ sağ
ikən öz adını ürəklərə sanki öz əliylə
yazıb köçdü. Ömrünü ömürlərə
bağışlayıb köçdü. Nakam
köçdü demək olmaz. Amma Qarabağ nisgili ilə
köçdü. Məşhur Qarabağ oratoriyasına
yazdığı şeir bunu bir daha sübüt edir:
Qarabağ, qədim baba yurdumuz,
odumuz, ocağımız
Yer ver, gəlim, - deyənə
açılan qucağımız,
Sənə kim bata bilər?!
Xəyanətin əlləri dibindən kəsilməsə
Kim rahat yata bilər, Qarabağ?!
Nə qədər ki, Qarabağ elləri
düşmən tapdağındadır, kimsə rahat yata bilməz.
O cümlədən qəlbi vətən sevgili, Qarabağ
nisgilli Teymur Əliyev - Teymur Elçin.
Əziz oxucu! Azərbaycan radiosunun 85 illiyinə
həsr olunan bu layihənin ilk kiçik xatirə söhbəti
beləcə Teymur müəllimə həsr olundu. Həm də
nahaq yerə həsr olunmadı. Gördüyü xeyirxah
işlər onun özünü görməyən biri tərəfindən
qələmə alındı. Bu isə əsl həyat
gerçəyidir. Deməli insan təmiz, işıqlı,
saf əqidəli bir ömür yaşayıbsa, hətta
cismani yoxluğundan sonra belə uzun illər anılacaq.
Haqqında söhbət açdığım Teymur Əliyev
kimi. Ruhu şad olsun!
Oxucuların nəzərinə
çatdırıram ki, Azərbaycan Radiosunun 85 illiyinə həsr
edilən bu layihə çərçivəsində
yazılan məqalələr yalnız "Ədəbiyyat qəzeti"nə
təqdim olunacaq. Bu mövzu ilə əlaqədar rəy və
təkliflərinizi, fikir və mülahizələrinizi
zaman1952@gmail.com ünvanına göndərə bilərsiniz.
Zərxanım ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2011.- 20 may.- S.3.