Görkəmli ədəbiyyatşünas alim,
tanınmış pedaqoq
70 illik
ömrünün 45 ilini XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatı problemlərinin öyrənilməsinə,
bədii nümunələrin toplanıb nəşr edilməsinə
həsr edən, elmi fikirlərini ilkin mənbələr əsasında
formalaşdıran, zamanın "arxiv adamı" hesab
olunan, dövrün problemləri ilə bağlı bir
sıra elmi mübahisələrə son qoyan prof. Xeyrulla Məmmədov
müasir ədəbiyyatşünaslığımızın
nüfuzlu nümayəndələrindən biri olmuşdur.
"Çərxi-fələyin tərsinə dövran
etdiyi" XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
dövrü kimi xarakterizə olunan ədəbiyyat tarixi mərhələsinin
öyrənilməsində o, ideologiyanın təbliğinə
deyil, ədəbi-tarixi proseslərin, ədəbi şəxsiyyətlərin
həyat və yaradıcılıqlarının obyektiv tədqiq
və təhlilinə diqqət ayırmışdır.
Professor X.Məmmədov Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişafında, elmi-pedaqoji kadrların
hazırlanmasında böyük xidmətlər göstərmiş,
özünəməxsus tədqiqatçılıq ənənəsi
yaratmışdır.
…Hamı kimi, Xeyrulla müəllim də
Allahın ona verdiyi ömür payını yaşadı. Nə
az, nə çox... 70 illik ömür payı. Lakin onun bir
çoxlarından fərqi o idi ki, həyatını,
ömür payını Xeyrulla müəllim kimi
yaşadı. Belə demək mümkünsə, "həyatın
dibindən" başlanan ömrünü ən uca zirvələrə
qaldıraraq adını şərəfli ömür yolu
keçmiş insanlar kimi tarixə saldı. Bu tarix Azərbaycan
tarixi, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq tarixi, Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi, Azərbaycan
ziyalılığı tarixi, Azərbaycan mənəviyyatı
tarixi və s. bir qolu olmaqla yanaşı, bütöv halda
Xeyrulla Məmmədov adlı bir ömür və tədqiqatçılıq
məktəbi tarixinə çevrildi.
Xeyrulla Qulam oğlu Məmmədov 1935-ci
il avqustun 1-də Lerik rayonu Zuvand mahalının Hoveri kəndində
anadan olmuşdur. Atası Böyük Vətən müharibəsində
həlak olmuşdur. Babası Molla Məcid Məmmədqulu
oğlu 1891-ci ildə Tiflisdə imtahan verərək prixod
mollası attestatı almışdır. Bu attestatı
şeyxülislam Molla Həsən Tahirov və görkəmli
yazıçı Abdulla Şaiqin atası Axund Mustafa
Talıbzadə imzalamışlar. Xeyrulla müəllimin
uşaqlığı doğma Zuvand mahalının dağlar
qoynunda yerləşən kəndlərində
keçmişdir. Ulu Şəhriyarın təbirincə desək,
"dağ göylərə yaxındır, dağ göylərə
yaxın olduğu üçün peyğəmbərlər də
dağlar vasitəsilə Allaha
yaxınlaşmışlar". Bu mənada onun
başqalarından fərqlənən fitri istedad və
yaddaş keyfiyyətini sanki dağ və göy
yaxınlığından Xeyrulla Məmmədova
çatmış Tanrı payı kimi də qiymətləndirmək
olar.
O, Lerik qəsəbə orta məktəbini
bitirdikdən sonra (1952) Bakı Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsində oxumuş (1952-1957), təyinatla
Lerikdə müəllim işləmiş (1957-1960), 1960-cı
ildən ömrünün sonuna qədər Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində
çalışmışdır. Bu müddət ərzində
aspirantlıqdan professorluğa qədər uzun, ağır, gərgin,
əzablı, lakin şərəfli və mənalı
ömur yolu keçmişdir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü seçilmiş,
dekan və kafedra müdiri vəzifələrində işləmişdir.
O, 1962-ci ildə "Sultan Məcid Qənizadə"
mövzusunda namizədlik, 1981-ci ildə "XIX əsrin sonu,
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda
maarifçi realist ədəbi hərəkat" mövzusunda
doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Görkəmli ədəbiyyatşünasın
"XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda
maarifçi realist ədəbiyyat" (1978), "Sultan Məcid
Qənizadə" (1983), "Əkinçi"dən
"Molla Nəsrəddin"ə qədər" (1986),
"XIX əsr Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı"
(1992), "Azərbaycan ədəbi tənqidi XIX-XX əsrlərin
hüdudunda" (1999), "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
(2006) və s. dərslik və monoqrafiyaları işıq
üzü görmüş, Azərbaycanda nəşr olunan
müxtəlif ensiklopediyalarda alimin 130-dan, dövri mətbuatda
isə 600-dən çox məqaləsi çap olunmuşdur.
Onun şərəfli və mənalı
ömür yolunun istiqaməti həmişə düz,
işığı gur, qətiyyəti güclü, təsiri
geniş, zirvəsi ucadan-uca olmuşdur. Əslində bir insan
həyatının zaman hüdudlarına, fiziki güc
imkanlarına sığmayan belə zəngin ömür yolu və
məhsuldar yaradıcılığı onu elmin və
xeyirxahlığın emblemi kimi səciyyələndirməyə
əsas vermişdir.
Xeyrulla müəllim əsl alim
mövqeyi nümayiş etdirərək elmi
yaradıcılığında iki istiqamətin dürüst
və dolğun vəhdətini yarada bilmişdir: tədqiqatçı-alim
və mətnşünas kimi. Alimin 10 illər boyu Bakı,
Moskva, Sankt-Peterburq, Tbilisi, Kazan, Daşkənd, Alma-Ata şəhər
arxivlərindən əldə etdiyi sənədlər
elmi-tarixi fakt və sərvət kimi əsərlərinin elmi
sanbalının artmasında başlıca amil olmuşdur. X.Məmmədov
bütün yazılarında ilkin mənbələrdən bəhrələnmiş,
vacib, gərəkli elmi həqiqətləri üzə
çıxarmışdır. Bu səbəbdəndir ki,
heç vaxt "o, bəzi alimlər kimi havaya baxmayıb,
söz oyunbazlığı xoşlamayıbdır" (Əziz
Mirəhmədov).
Görkəmli elm fədaisinin "Sultan
Məcid Qənizadə" adlı namizədlik (1962) və
"XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda
maarifçi realist ədəbi hərəkat" mövzusunda
yazdığı doktorluq (1982) dissertasiyaları Azərbaycan
elmi ictimaiyyətində ən uğurlu, elmi dəyərləri
yüksək, ilkin mənbələrə əsaslanan fakt
bolluğu, obyektiv qənaətləri ilə seçilən əsərlər
kimi böyük əks-səda doğurmuşdur.
Görkəmli alimi Azərbaycanda, eləcə
də ölkə hüdudlarından kənarda tanıdan
başlıca cəhətlərdən biri onun zəhmətkeşliyi
və elmi vicdanının böyüklüyündə idi. Ədəbiyyatımızın
bir sıra mühüm dövrlərinin, xüsusilə XIX və
XX əsrlər ədəbiyyatı və ədəbi-tənqid
problemlərinin dərindən tədqiqi və "bu sahələrdə
fikir sabitliyinin yaranması" (prof. Ş.Qurbanov) heç
şübhəsiz, onun adı ilə bağlıdır.
Onun "XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda maarifçi realist ədəbiyyat" (1978),
"Sultan Məcid Qənizadə" (1983), "Əkinçi"dən
"Molla Nəsrəddin"ə qədər" (1986),
"XIX əsr Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı"
(1992), "Azərbaycan ədəbi tənqidi XIX-XX əsrlərin
hüdudunda" (1999) və s. elmi-tədqiqat əsərləri
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
inkişaf və zənginləşməsinə layiqli töhfələrdir.
Adları çəkilən tədqiqat əsərləri
göstərir ki, görkəmli ədəbiyyatşünas
alim ədəbi fikrin formalaşma, estetik kateqoriya
qazanmasında yerli şərait, milli-mənəvi tələbin
oynadığı rola haqlı olaraq xüsusi əhəmiyyət
vermişdir. Şübhə yoxdur ki, tədqiqatçının
maarifçi yazıçıların realizmi, sənətin
müasirliyi, ədəbi növlərin və janrların
inkişafı, mütərəqqi ideyaların təbliğində
ədəbiyyatın rolu, əxlaqi-idraki əhəmiyyəti, ədəbi
tendensiya, tipiklik, mühitin yazıçıya təsiri, ədəbi
dil, klassik irsə münasibət və s. məsələlərin
aparıcı roluna fikir verməsi və bunları ümumi nəzəri-estetik
meyarlar daxilində, bu günün elmi nailiyyətləri səviyyəsində
təhlilə cəlb etməsinin səbəbi də bununla
bağlıdır. Yüksək intellekt, zəngin təcrübə
və ilk dəfə işıq üzü görən
çoxsaylı faktlar X.Məmmədova müxtəlif problemlərin
məğzini açmaq, elmi mənalandırmaya, hər bir məsələ
haqqında dəqiq fikir formalaşdırmağa imkan verirdi. XX
əsr Azərbaycan ədəbiyyatı problemlərinin
araşdırılmasında X.Məmmədovun arxivin ən dərin
qatlarına qədər enə bilməsi o deməkdir ki, XX əsr
ədəbiyyatşünaslıq, ədəbiyyat tarixi, mətbuat
tarixi və s. öyrənilməsində bu tədqiqlərin əhəmiyyət
dərəcəsi olduqca böyükdür və hər
zamanlar üçün əhəmiyyətlidir. Bu sahədə
alimin yazmış olduğu 100-ə yaxın elmi məqalələri
problemi əhatə etmək baxımından monoqrafiyaları qədər
əhəmiyyətlidir. "Firidun bəy Köçərli
nə vaxt inspektor olmuşdur", "N.Nərimanov haqda yeni
materiallar", "Bir mübahisə haqqında", "Ədibin
naməlum tərcümeyi-halı", "Molla Nəsrəddinçi
şair", "Əlyazmalar yanmır, ancaq taleləri qəribə
olur", "Cənablar, börklərinizi
çıxarın, əlahəzrət fakt gəlir" və
s. məqalələrində ədəbiyyatşünaslığımız
üçün vacib olan məsələlər
araşdırılmışdır.
Tədqiqatlarında müəyyən mənada
ədəbiyyatın dövr, mövzu məhdudiyyətindən
kənarda dayanan alim heç şübhəsiz, elmi fəaliyyət
enerjisini XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatı problemlərinin tədqiq və təhlilinə,
bədii nümunələrinin toplanıb nəşr etdirilməsinə
sərf etmişdir. X.Məmmədovun XIX əsrin sonu, XX əsrin
əvvəllərinin zəngin, qarışıq və ziddiyyətli
ədəbi proseslərinin tədqiqi ilə bağlı istər
sovet, istərsə də müstəqillik dövründə
yazılmış əsərlərində milli
düşüncə, milli təfəkkür amili və
yanaşma tərzi aparıcı olduğundan problemin sosioloji
deyil, estetik dəyərlənməsi özünə yer
tapmışdır. Akademik İsa Həbibbəyli haqlı
olaraq qeyd edir: "Professor Xeyrulla Məmmədov
ömrünün çoxunu sovet hakimiyyəti illərində
yaşayıb keçirsə də, tədqiqatlarında həmin
cəmiyyətin ideologiyasının təbliğinə deyil, ədəbi-tarixi
proseslərin və şəxsiyyətlərin obyektiv şəkildə
dəyərləndirilməsinə üstünlük
vermişdir. O, hələ sovet dövründə də azərbaycanşünas
alim kimi tanınmışdır. Alimin tədqiqatlarında azərbaycanşünaslığın
yeri bütün digər meyllərdən qat-qat çoxdur.
Xeyrulla Məmmədov sanballı elmi əsərləri ilə
sovet ideologiyasının yox, azərbaycançılıq
ideyasının əsas tədqiqatçılarından biri
kimi daim diqqət mərkəzində olmuşdur".
Bu səbəbdəndir ki, X.Məmmədovun
bütün tədqiqatlarında "qeyb olmuş" ədəbi
mərhələ geniş miqyasda araşdırılıb tədqiqata
zəngin filoloji fakt əsasında cəlb edilməklə məhdudlaşmır.
Onun bundan az əhəmiyyəti olmayan digər məziyyətləri
də, daha doğrusu, ilk dəfə olaraq Şimali və Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatının bir kök altında,
sovet hakimiyyəti illərində "panislamist",
"pantürkist", "dini klerikal",
"sosial-demokrat" və s. siyasi terminlər altında
müxtəlif cəbhələrə təqsim edilmiş və
bir-birinə qarşı qoyulmuş yazıçılar milli
mənafelər, azərbaycançılıq məfkurəsi
zəminində təhlil olunur.
Alimin XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi hərəkatının inkişaf
yolları, spesifikası və başlıca istiqamətləri
ilə bağlı nəzəri görüşləri bu
dövr ədəbiyyatının ənənə, metod və
cərəyan problemlərinin öyrənilməsində az əhəmiyyət
kəsb etməmişdir. Onun ədəbi tənqidin
inkişafının ədəbi hərəkatdakı
mövqeyi, ədəbi hərəkatın dövrləşməsi,
inkişaf mərhələləri barədə irəli
sürdüyü nəzəri mülahizələrini ədəbiyyatşünaslığımızın
qazandığı vacib uğurlardan biri hesab etmək olar.
Maarifçi realist ədəbiyyat və
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində onun
ictimai məfkurədə rolunun müəyyənləşməsi
istiqamətində X.Məmmədovun araşdırmaları
xüsusi yer tutur. "XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda maarifçi realist ədəbiyyat",
"Sultan Məcid Qənizadə", "Əkinçi"dən
"Molla Nəsrəddin"ə qədər"
monoqrafiyaları və onlarla məqalələrində arxiv
materiallarına əsaslanmaqla maarifçi ədəbiyyatın
inkişaf yolları, spesifikası haqqında elmi tutumu yüksək
olan nəzəri mülahizələri, əslində bu metod
daxilində mövcud olan bilikləri dərinləşdirməklə
yanaşı, bir sıra mübahisələrə də son
qoymuşdur. Daha doğrusu, maarifçi realizmdə təbii
insan konsepsiyası, sosial təhlilin zəifliyi,
tendensiyaçılığa meyl, milli realist romanın,
povestin, hekayənin, tarixi faciənin yaranmasında,
inkişafında maarifçi yazıçıların rolu və
s. məsələlərə aydınlıq gətirməklə
X.Məmmədov bir metod daxilində mövcud təmayüllərin
spesifikası və ədəbi təcrübədə ifadə
xüsusiyyətləri barədə fikirlərini ortaya qoya
bildi. Görkəmli ədəbiyyatşünas alimin tənqidi
realist ədəbiyyatın yaranmasına ictimai-siyasi proseslərin
təsiri, bu ədəbiyyatın ideya-estetik meyarları, həmin
meyarların formalaşmasında "Molla Nəsrəddin"
jurnalının rolu barədə elmi düşüncələri
C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, M.Möcüz, Ə.Haqverdiyev,
Ə.Nəzmi, M.S.Ordubadi və s. kimi sənətkarların bədii
yaradıcılıqlarının ideya istiqamətlərini
müəyyənləşdirməkdə və düzgün
nəticə çıxarmaqda mühüm rol oynayır.
Təbii olaraq alimin romantik, sosialist
realizmi və digər ədəbi cərəyanlara münasibəti,
bu kontekstdə nəzəri mülahizələri sənətdə
metod amillərinin aparıcılığını təsdiqləmiş,
hər bir əsərin ideya və məzmunu ilə
bağlı düzgün nəticəni bədii əsərin
metoddaxili tələblər zəminində təhlili ilə
bağlamışdır.
"XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan maarifçi realist ədəbiyyatı", "Əkinçi"dən
"Molla Nəsrəddin"ə qədər", "XIX əsr
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı", "Azərbaycan
ədəbi tənqidi XIX-XX əsrlərin
hüdudlarında", "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
və s. monoqrafiyalarında, "Əqidə döyüşlərində",
"Molla Nəsrəddin"i zəmanə yaratdı",
"Əkinçi"nin övladları", "N.Nərimanov
haqqında yeni materiallar", "Bir mübahisə
haqqında", "S.Ə.Şirvani" haqqında həqiqət",
"Cəlal Ünsüzadə və uşaq ədəbiyyatı",
"S.M.Qənizadənin bədii nəsri", "Tərcüman:
Dildə, fikirdə, işdə birlik" və s. məqalələrində
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri ədəbi
proseslərinin kompleks öyrənilməsi ədəbiyyatımızın
bu mühüm mərhələsinin qaranlıq səhifələrinə
işıq tutmuş, bir çox məsələlərdə
ilk dəfə qatı açılmış arxiv sənədlərindən
istifadə tədqiqatların əhəmiyyət dərəcəsini
xeyli artırmışdır.
Ədəbiyyatşünas alimin əsas
tədqiqat obyekti kimi səciyyələnən XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan ədəbi
tənqidinin klassik irsə yanaşmasında özünü
göstərən müxtəlif fikirlərin təhlil və
izahına münasibətinin özu əslində X.Məmmədovun
həmin dövrün ədəbi mühit və fikir tarixinə
olan möhkəm bələdçiliyi, geniş təhlil və
elmi-nəzəri fikir yürütmək qabiliyyətindən xəbər
verir. XIX əsrin sonu, XX əsrin ilk illərində nəzəri-estetik
fikrin inkişafını M.F.Axundzadə ədəbi-tənqidi
ənənələri kontekstində araşdıran alim tam
haqlı olaraq həmin dövrdə milli ədəbi tənqidi
fikrin formalaşma və inkişafına təsiri təkcə
M.F.Axundzadə ilə məhdudlaşdırmamışdır.
X.Məmmədov əsərlərində tarixi-filoloji materialların
verdiyi imkan əsasında bu təsirin müxtəlifliyindən
söhbət açmış, qaynaqların çoxəsrlik
Azərbaycan ədəbiyyatı təcrübəsi ilə
yanaşı, həm də ərəb, fars, türk, rus, Qərbi
Avropa ədəbi fikir nümunələri ilə
bağlandığını istisna etməmiş, əksinə,
göstərilən hər iki zəmində, yəni Şərq
və Qərb faktorunda həmin dövr (XIX-XX əsr) Azərbaycan
tənqidi fikrinin formalaşma və inkişafına təsir
göstərən cəhətlərə, onların təzahür
və ifadə xüsusiyyətlərinə ayrıca diqqət
yetirmişdir.
O, əsl alim, pedaqoq kimi bir sıra hallarda
əvvəlki tədqiqlərində irəli
sürdüyü müddəaları və tezisləri daha da
dərinləşdirərək və inkişaf etdirərək
araşdırdığı və yaxından bağlı
olduğu dövrün tədqiq və tədrisində
mövcud pərakəndəliyə son qoymuş, iki əsrin
qovşağında (XIX və XX əsrlər) iyirmi beş
illik zaman kəsiyini müstəqil ədəbi mərhələ
kimi təsdiqləmiş, eyni bir mühitdə və tarixi
şəraitdə yaşayan sənətkarların ədəbiyyat
tarixlərində müxtəlif dövrlər ədəbiyyatının
xadimləri kimi təqdim və tədris edilməsinin elmi məntiqə
söykənmədiyini tutarlı arqumentlərlə əsaslandırmışdır.
Xeyrulla müəllimin təşəbbüsü,
böyük zəhmət və əziyyəti hesabına Azərbaycan
ali təhsil sistemində uzun illər "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" adı ilə tədris olunan fənnin
"XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ədəbiyyatı" şəklində tərtibi, tədris
proqramının nəşri bu dövr ədəbiyyatının
kontur, nümayəndə, bədii nümunələrinin yeniləşmə
və dürüstləşmə istiqamətində öyrənilməsində
irəli atılan ilk addım idi. Onun "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı", "Azərbaycan ədəbiyyatının
yaradıcılıq metodu", "Filologiya elminin tarixi və
metodologiyası" tədris proqramları müasir təhlil
islahatları tələblərinə cavab verməklə
müstəqillik dövrü filologiya elmi sahələrinin
metodoloji, nəzəri konsepsiya və metodikasının müəyyənləşdirilməsində
mühüm rol oynamışdır.
Görkəmli alimin Azərbaycanda tədqiq
və tədris tarixinin yeniliyi ilə seçilən türk
xalqları ədəbiyyatı və türkçülük
ideyalarının öyrənilməsi sahəsində
uğurları böyükdür. Onun türk xalqları ədəbiyyatının
tədqiqinə aid fikirləri təkcə ədəbi tənqidi
fikir tarixinin öyrənilməsi baxımından deyil, həm
də bu günün tələb və ehtiyaclarının
ödənilməsi, mütəxəssislərə lazımi
kömək göstərilməsi baxımından əhəmiyyətlidir.
Müəllifin "Azərbaycan ədəbi tənqidi XIX-XX əsrlərin
hüdudunda" (1999) adlı əsərində Şeyx Əhməd
Hüseynzadənin "Tarixi-ədəbiyyati-türk"
yazısı, S.M.Qənizadənin Nəvai və Füzuli,
S.Ünsizadənin İbrahim Həqqi, R.Əfəndiyevin Nabi
barədə tədqiqlərinə dair fikirləri və məlumatları
ədəbi-fikir tarixində müəyyən
boşluqları doldurmaq baxımından xeyli əhəmiyyətlidir.
O, eyni zamanda mətbuat tarixi problemlərinin
öyrənilməsi sahəsində də böyük xidmətlər
göstərmişdir. "Əkinçi", "Ziya",
"Kəşkül", "Həyat", "Kaspi",
"Molla Nəsrəddin", "Füyuzat" və s. mətbu
orqan səhifələrindən aşkarladığı məlumatlarla
Azərbaycanda mədəni hərəkat və onun ədəbiyyata
təsiri məsələləri proseslərini izləyə
bilmiş, faktları üzə çıxarmaqla XIX-XX əsrlər
Azərbaycan ictimai-siyasi və ədəbi mənzərəsi
barədə elmi təsəvvürləri xeyli genişləndirmişdir.
Görkəmli tədqiqatçının dövri mətbuat
səhifələrindən üzə
çıxardığı materiallar XX əsr Azərbaycan
xalq maarifi, milli teatr, musiqi və incəsənət, dövri
mətbuat, kitab nəşri və s. haqqında tutarlı
fikirlər söyləməkdə, ədəbiyyat
tarixçiliyi ilə mətbuat tarixini əlaqəli şəkildə
öyrənməkdə mühüm rol oynamışdır.
X.Məmmədovun Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
qarşısında etdiyi çoxsaylı xidmətlərdən
biri də onun səriştəli mətnşünas olması
idi. S.Ə.Şirvaninin, N.B.Vəzirovun, S.S.Axundovun, Ə.Haqverdiyevin
seçilmiş əsərləri, S.M.Qənizadənin "Gəlinlər
həmayili", "XX əsr Azərbaycan nəsri",
üç cildlik "Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı
müntəxabatı" (XIX-XX əsrlər) və s. adlı
tərtibləri geniş müqəddimə və şərhlərlə
çap olunmuşdur. Həmin kitablar mətnşünaslığın
yüksək tələbləri səviyyəsində
hazırlanan nümunələr kimi qəbul olunmuş,
oxucuların stolüstü kitabına çevrilmişdir.
O, geniş mütaliə qabiliyyəti ilə
seçilən və fərqlənən alim idi. O, Azərbaycan,
türk, rus, Qərb və Şərq ədəbiyyatı, ədəbiyyatşünaslıq
problemləri, ədəbi tənqidi barədə hərtərəfli
bilik və məlumata sahib idi... Ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin patriarxlarından biri olan Əziz Mirəhmədovun bu
fikrini xatırlamaq yerinə düşər: "Xeyrulla Məmmədov
ilə bir vətəndaş-alim kimi hansı elmi və ictimai
məsələdən, xüsusilə Azərbaycanın
dünəni, bu günü ilə bağlı hansı
böyük hadisədən söhbət salırsan sal, bu
söhbət xoş olur. Kitabdan, qəzetdən, jurnaldan, məcmuədən
söz açırsan, məlum olur ki, bilir, görür,
oxuyub".
Ömrü boyu yazı stolu arxasında
işləməkdən savayı, bütün hərəkətlərində
tələsən, sürətli yerişi ilə tanınan
Xeyrulla müəllim heç nəyin yarımçıq
qalmasını və başdansovdu edilməsini
xoşlamazdı. Ölümündən iki gün əvvəl
- 2005-ci il sentyabrın 6-da işlədiyi doğma universitetin
divarları arasında (ADPU-nun binasında) ən yaxın
dostlarından olan professor H.Qasımova "Bu isti yay günlərində
canıma can basıb bütün yarımçıq
yazılarımı tamamladım" - deməsi onu göstərir
ki, o, haqq dünyasının astanasında qalmasından xəbərdar
imiş. Elə ömrünün 70 yaş tamamlanma möhləti
də Allah qismətindən başqa şey deyilmiş...
Professor Xeyrulla Məmmədov indi haqq dünyasındadır. Yaşadığımız dünyada isə
onun yeri boşdur. Bu boşluq
təkcə onun doğmaları, dostları,
həmyerliləri arasında
deyil, ali
məktəb auditoriya
və elmi şuralarında, beynəlxalq
konfrans zallarında, arxiv idarələrində,
televiziya və radio məkanında, mətbuat
səhifələrində və
s. yerlərdə hiss olunur
və olunacaq. Lakin təsəlli odur ki, X.Məmmədovdan
Azərbaycan elminə
və onu sevənlərə dünyanın
ən qiymətli daş-qaşından dəyərli
əsərləri, Xeyrulla
müəllim şəxsiyyəti,
Xeyrulla müəllim vüqarı, Xeyrulla müəllim ləyaqəti,
Xeyrulla müəllim üslubu yadigar və nümunə qalmışdır...
Elman QULİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 20 may.- S.5.