Qəlbin
istəyilə duyğular işığında
Sözü,
şeirilə
tanışlığımın bir qərinədən də
çox tarixi var. Aradan illər keçib…
Universiteti bitirib "Sovet Ermənistanı" qəzetində
jurnalist kimi çalışanda imzası Azərbaycan mətbuatında
da görünməyə başlayıb. Şeir yaza-yaza,
jurnalist kimi də qələmini itiləyib, inadla öz üzərində
işləyib, sabahların sorağı ilə yaşayıb.
Bir də gözünü açanda özünü uzun illərin
sükutundan sonra yenidən qanad çırpan Cəfər
Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının direktoru vəzifəsində görüb. Onda
hələ çox gənc idi. Sağdan, soldan qibtə edənlər
az deyildi. Bu, onun üçün böyük məsuliyyət,
etimad, həm də yüksəliş meydanı idi.
Gecə-gündüz
fikir-xəyal aləmində idi. Düşünürdü:
axı, bu teatr 30-40-cı illərdə öz sənət
sehri, cazibəsilə İrəvanın qəlbini fəth
etmişdi. Bir vaxtlar burada Kazım Ziya, Əli
Zeynalov, Ətayə Əliyeva, Baxşı Qələndərli
kimi sənətkarlar ürəkləri titrətmişdilər.
Çətinliklər, qısqanclıqlar çox olsa da,
teatrın əfsanəvi şöhrətini, hörmətini
qaytarmaq gənc direktorun narahat yuxularının ümid yozumu,
arzularının ucalığı, qaynar qəlbinin qətiyyəti
idi. Hissləri, duyğuları bu kök üstündə
köklənmişdi… Həmişə də Bakının
köməyini umur, bundan ilhamlanır, qanadlanırdı. Təbii
ki, yanılmırdı da!
Azərbaycan
dramaturgiyasının gözə çarpan nümunələri
teatrın repertuarında görünməyə, möhkəmlənməyə
başladı. Teatrlarımızın rejissorları da bu sənət
ocağından qayğısını əsirgəmədilər.
Onlar öz uğurlu quruluşları ilə
tamaşaçıların ürəyini tərpətdilər,
alqışlarını qazandılar.
Teatr yenidən tanınmağa,
həm də sevincləri ilə düşmən gözu
çıxarmağa başladı. Gənc truppanın Azərbaycana
qastrol səfərləri, burada göstərilən
tamaşaların alqışlanması, ayrı-ayrı
aktyorların, rejissorların fəxri adlara layiq görülməsi
Cəfər Cabbarlı adına
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının
varlığından, az vaxtda qazandığı sənət
uğurlarından xəbər verirdi. Əlbəttə, bunlar
ilk növbədə gənc, çalışqan, həm də
vətənpərvər direktorun yenilməz sənət istəyinin,
dözümlü zəhmətinin, fədakarlığının
təcəssümü, təntənəsi idi!
Hidayət
bacarıqlı, ilhamlı bir təşkilatçı kimi
teatrı ayaq üstə qaldırdı, tanıtdı, teatr da
onu qanadlandırdı, ucaltdı. O, teatra gələndə
şair, jurnalist kimi hələ təzə-təzə
tanınır, sevilirdi. Burada poeziyadan ayrılmadan səhnə
ilə də doğmalaşdı. Bir-birinin ardınca
yazdığı pyeslərin tamaşaları anşlaqlara
qucaq açdı, yüksək mükafatlara layiq
görüldü.
Teatr
onun həyatında, yaradıcılıq bioqrafiyasında
solmaz-saralmaz bir səhifədir. Dramaturgiya ilə
doğmalaşması, bu sahəyə könül verməsi
onu indi də sənətin bu çətin sahəsindən
ayırmayıb. Pyesləri uğurla tamaşaya qoyulur,
alqışlanır, mətbuat səhifələrində
yüksək qiymətləndirilir.
Qələm dostumun bütün
yaradıcılığı demək olar ki, mənim gözlərim
önündən keçib. Şeir və publisistik
kitablarını dönə-dönə oxumuşam, İrəvanda,
Bakıda səhnə üzü görən pyeslərinin
tamaşalarına həvəslə baxmışam. Qəzetlərdə,
jurnallarda imzasını görəndə, radioda, televiziyada
şeirlərini dinləyəndə həmişə ürəkdən
sevinmişəm. İndiyəcən çox kitabları nəşr
olunub. Şeir məcmuələri, publisistika kitabları... Əksəriyyəti
də gözlənilən, tutumlu, qalın. Onu deyim ki, Hidayətin
poeziyası kimi publisistikası da ürəyəyatımlı,
oxunaqlıdır.
Mən
neçə il qabaq qələm dostumun "Buradan bir atlı
keçdi" kitabı haqqında yazmışdım.
İndi təkrardan qorxurdum. Müəllifin kitablarını və
mətbuat səhifələrində dərc olunmuş
yazılarını gözdən keçirəndə
gördüm qorxu hissi əbəs imiş.
Aydın,
axıcı, obrazlı dil, poetik ruh bu yazıların canı,
cövhəridir. Hər yazı bir insan ömrünün,
taleyinin canlı hekayətidir. Oxucu başlayır, bəzən
qəlbinin dərinliyində onun sona çatmasını istəmir.
O,
sözə bir sənətkar kimi zərgər dəqiqliyilə
baxır, onun qədir-qiymətini, səmimiyyətini,
isti-soyuqluğunu, ürəkdən gəlib-gəlmədiyini
qəlbiylə hiss edir, duyur. O, hər dəfə qələm
götürəndə sözlə davranmağı,
özü də etiraf etdiyi kimi, sözün nazını
çəkməyi, onun əziyyətinə dözməyi
bacarır. Bu da ömrün, yaradıcılıq
bioqrafiyasının bir töhfəsidir. Uzun illər nəşriyyatda
çalışması, redaktə ilə ardıcıl məşğul
olması, saysız-hesabsız kitablara "yaxşı
yol" deməsi varlığında sözə məsuliyyət
hissini yoğurub-yapmışdır. Ona görə
də qələm götürüb kağız üzərinə
əyiləndə də, başqasının
yazdığını oxuyanda da sözü bu üzündən
o üzünə görür, qəlbilə sözün
çəkisini, məna ağırlığını
ölçüb-biçir.
Mir
Cəlal haqqında çox yazılıb. Bir yerə
yığsan, bəlkə də onu yazıçının
öz qələmindən çıxmış bədii və
elmi əsərlərin həcmi ilə müqayisə etmək
olar. Hidayət öz müəllimindən yazarkən qürur
duyğusunu gizlətmir. Mir Cəlalın
insanlığı və sənəti bir axarda birləşir:
görkəmli yazıçı, ədəbiyyatşünas-alim,
tələbələrin qəlbində yuva quran, mütəfəkkir
pedaqoq, sevildikcə sevilən və iftixarla "Həyatımda
yaratdığım ən böyük əsər ailəmdir"
- deyən ata. Mən də unudulmaz müəllim
haqqında "Ürəyinə ürək
çatmazdı" adlı geniş xatirələrimi
yazmış, həm də bu böyük şəxsiyyət
haqqında "Dağlar unutmur" adlı kitab çap
etdirmişəm. Ona görə də Hidayətin "Mir Cəlal
dünyasından sətirlər" xatirə-essesini oxuyub
başa çıxanda qəlbimin dərinliyində bir
heyranlıq nidası səsləndi. Düşündüm
ki, əgər bu yazı Mir Cəlalı tanımayan, indiyəcən
əsərlərinin üzünü görməyən bir
adamın əlinə düşsə, onu su kimi içəcək,
ayrı-ayrı məqamları, epizodları
dönüb-dönüb bir də oxuyacaq və özü də
hiss etmədən səhifələr ürəyinə
köçəcək, orada yuvalanacaq, illərlə
yaddaşından silinməyəcəkdir.
Müəllifin
oxucuya bələdçilik edən "dünyada belə mədəniyyət,
əxlaq və ucalıq örnəkləri olmasaydı,
dünya çox zalım, amansız, subyektiv və haqsız
olardı" sözləri ayrı-ayrı epizodlarda öz təsdiqini
tapır.
Xatirə-esseni
heyranlıq və qibtə hissi ilə oxuyarkən ürəkdən
keçirdiyim hisslərin emosional dalğaları bütün
varlığıma hakim kəsilmişdi.
Mir
Cəlal Gəncədə pedaqoji təhsilini başa vurduqdan
sonra taleyini ömürlük bağladığı müəllimliyə
Gədəbəydə başlamış, ilk qələm təcrübələrinin
sevincini bizim dağlarda duymuşdur. O mənim qəlbən
sevdiyim yazıçılar arasında ilk sıralarda dayanan sənətkarlardan
biridir. Universitetdə oxuduğum illərdə ustadla
aramızda yaranmış qarşılıqlı ilıq
münasibət illər ötdükcə dərin hörmətə
çevrilmişdir.
Müəllif
xatirə-esseyə maraqlı ad vermişdir: "Mir Cəlal
dünyasından sətirlər". Görün necə də
sadə və səmimidir, mənası da dərindən dərin.
Bu, elə bil Mir Cəlalın öz qələmindən
çıxıb.
Müəllif
oxucuya üz tutub deyir ki, Mir Cəlal bir aləmdir, mənim
yazdığım isə olsa-olsa bu sirli-sehrli dünyadan sətirlər.
Burada
ürək səmimiyyətilə yüksək təvazökarlıq
baş-başa verib. Yazını oxuyub sona çatanda qəlbini
xoş duyğular bürüyür. Özün-özünə
deyirsən: "Bu sətirlər olmadı ki?" Doğrudan
da, bu xatirə-esse yaddaşlara yazılmış canlı təəssüratlar,
həyati faktlar əsasında qələmə
alınmış sənədli hekayətdir. Tələbələrinin
qəlbində yaşayan, tez-tez Mir Cəlal müəllimi yada
salan sözləri kim unudar? "Mir Cəlal müəllim
oradadırsa, imtahan düzgün keçər". Yaxud da
"Mir Cəlal müəllimi qəbula salıblar ki, imtahan
düzgün keçsin".
Müəllif Mir Cəlal
dünyasından dərin hörmət və ilhamla söz
açdıqca bu ölməz insan, böyük
yazıçı, mütəfəkkir alim və sözün
əsl mənasında, ziyalı şəxsiyyət
bütün əzəmətilə xəyalımızda
canlanır.
Mir
Cəlal öz təbəssümü, gülüşü, tələbələrinə,
müəllim və yazıçı dostlarına müraciəti
ilə də yaddaşlarda yaşayır. Onun təkrarsız
deyimləri, sözləri dildən-dilə düşüb, gələcək
illərə üz tutub. O, bəzən bircə
cümlə ilə bir adamın obrazını yaradır,
şəxsiyyətini mənalandırırdı. Ədibin
"Səməd Vurğun gəncliyində kağız
korlamayıb" sözləri böyük şairin
yaradıcılığına verilən dəqiq və
yüksək qiymətdir. Bəzən onun sərrast bir
deyimi zamanı özündə təcəssüm etdirirdi.
Brejnev dönəminin səciyyəsi yazıcı qələmində
belə səslənirdi: "İndikilər "xoş gəlibsən"i
də üzündən oxuyurlar". Buna söykək olan
başqa müdrik bir deyim: "Gedək iclasa qonaq ol".
İsti, cəlbedici təhkiyə,
epizodların zənginliyi, gözlənilməz ricətlər,
sadə, səmimi dil və poetik qanad "Mir Cəlal
dünyasından sətirlər"i böyük
yazıçı, görkəmli ədəbiyyatşünas-alim
və pedaqoq haqqında indiyəcən yazılmış xatirələrin
ön cərgəsinə çıxarır.
Oxucu əminliklə əlini ürəyinin üstünə
qoyub onu ürəkdən sevdiyini, sənətkar qələmindən
çıxdığını bildirir.
Mir
Cəlal yazıçı, pedaqoq-alim kimi orijinal olmaqla, həm
də bənzərsiz deyimlər ustası idi. Bunlar universitet
divarlarından, kitabların səhifələrindən
qanadlanıb ürəklərə yol alırdı. Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə "Al günəşin
sağlığına" şeirinə Mir Cəlalın bu
sözlərini epiqraf seçmişdi:
"-
Ay oğul, badələri çatdadan, sındıran
yalandır, şüşələrin nə günahı?
- Hansı
yalan?
- O yalan ki, hər
oturanda badələrə deyirsiniz. Ona heç
polad da dözməz!"
Müəllif
bu dialoqu misal gətirərkən Mir Cəlal sadəliyinə,
hazırcavablığına və müdrikliyinə dərin
hörmətini, heyranlığını bildirir. Bu xatirə-esse öz müəlliminə
əsl ehtiramın təcəssümüdür.
Bu cildə
daxil edilmiş ən iri, sanballı yazılardan biri "Əziz
Əliyev, Səməd Vurğun, Rəsul Həmzətov, bir də
mehriban "düşmənlərin"
barışığı"dır. Müəllif
"mehriban düşmənlərin"
barışığını başlığa elə-belə
çıxarmayıb. Çünki
yazının əsas qayəsi, məqamı da birbaşa
bununla bağlıdır. Bu
barışığın əsas təşkilatçısı
da müəllifin özü olub. O, 1997-ci ilin
yanvarında ulu öndər Heydər Əliyevdən belə
göstəriş almışdı: "Rəsul Həmzətovu
Səməd Vurğunun yubileyinə dəvət edin və onu
Bakıya gətirin".
Hidayətin
boynuna çox ağır yük düşürdü. O zaman Azərbaycan Respublikasının
Milli siyasət məsələləri üzrə dövlət
müşaviri işləyən şairin məsuliyyəti
çox böyük idi. Hidayət ürək
ağrısı və kədərlə
düşünürdü: Azərbaycan ictimaiyyəti bu
gün də unutmayıb ki, 80-ci illərin sonunda Rəsul Həmzətov
"Literaturnaya qazeta"da çap etdirdiyi məktublarda
danılmaz həqiqətləri təhrif edir, özü də
hiss etmədən erməni təcavüzkarlarına
dolayısı ilə qahmar çıxırdı. Xalqımız ürəkdən sevdiyi, Səməd
Vurğunu özünə ustad saydığı
dünyaşöhrətli böyük Rəsul Həmzətovdan
üz döndərmişdi. Böyük sənətkarın
Bakıda Azərbaycan dilində nəşr olunmuş
kitabları Mahaçqalaya, Moskvaya - şairin ünvanına
göndərilmişdi. Əlbəttə,
şair öz səhvini dərk etdikcə içəridən
yanır, qovrulurdu. Bu, onun taleyində qara
bir ləkə idi. Bu ləkə silinməliydi…
Ömür
yolu elə gətirib ki, Hidayət gənclik illərindən həyatın
qoynunda, cəmiyyətdə baş verən ictimai-siyasi hadisələrin
qaynağında olub. Ona görə də çox zaman qələm
götürüb nə barədə yazacağını
düşünməyib. Mövzular izinə
düşüb hey onu axtarıb. Özü də
yaxşı bilir ki, hər hansı bir insan, yaxud
çoxlarını düşündürən hadisə, məqam qəlbinə
düşüb onu silkələyir, həyəcanlandırırsa,
bax, onda yazı stoluna yaxınlaşır. Ürəyində
göz vuran işıq pıçıldayır ki, yaz,
intuisiyan səni aldatmayıb.
"Əziz Əliyev, Səməd
Vurğun, Rəsul Həmzətov, bir də "mehriban
düşmənlərin"
barışığı"nı aram-aram, düşünə-düşünə
oxuyub sona çatırsan, urəyin işıqla dolur,
düşüncələrin xeyirxahlıq, ümid və inam
duyğuları ilə dolub silələnir.
Janrların qovuşduğu bu şairanə yazı müasir
publisistikamızın ən mənalı, dəyərli
nümunələrindən biridir. Bir vaxtlar qəzet səhifələrində
oxuduğum, müəllifə təşəkkürümü
bildirdiyim bu qələm nümunəsini yenidən oxuyanda daha
incə çalarlar, yazıçı məharəti və sənətkar
ustalığı duydum. Qələm dostumun bu şairanə
hekayəti şair qəlbinin incə tellərilə
sığallaya-sığallaya, əzizləyə-əzizləyə
yazdığını xüsusi vurğulamaq keçdi ürəyimdən…
Bu,
bəlkə də ona görə belə
düşündürücü, oxunaqlı qələm
nümunəsi hesab olunur ki, müəllif əvvəldən
axıra kimi bütün əhvalatların
iştirakçısı, daha doğrusu, həssas bələdçisidir.
Böyük romanlarda olduğu kimi, burada da hadisələrin
zənginliyi, gözlənilməzliyi, Bakı ilə
Mahaçqala arasında silsilə telefon zənglərinin
nigarançılığı, bunların zərgər dəqiqliyilə
ipə-sapa düzülməsi, heç nəyi gözdən
qaçırmadan şirin dil ilə novellavari keçidlərlə
qələmə alınması təbii ki, yetkin publisist
qələminin nəticəsidir.
Hiss olunur ki, müəllif
yazıya başlayarkən qəlbinin yelkənini geniş
açaraq öz xarakterindən gələn təmkinlə, dərin
hörmət və ehtiramla essenin qəhrəmanlarını,
eləcə də bütün iştirakçıları
öz oxucularına təqdim etməyi qarşısına məqsəd
qoymuşdur.
Bunu bir daha ulu öndər Heydər
Əliyev, ağır müharibə illərində
Dağıstan xalqlarının pasibanı, doğması
olmuş, indi orada xatirə ucalığında əbədiləşən
Əziz Əliyev, ustadı haqqında coşqun məhəbbətlə
"Səməd Vurğun ürəklərimizi fəth
etdi" - deyən böyük söz
ustası Rəsul Həmzətov, xalq şairi Nəbi Xəzri,
böyük şairin ömür-gün yoldaşı, nəcib
kumık qızı Patimat xanım, Əziz Əliyevin
oğlu, istedadlı həkim Tamerlan Əliyev, Rəsul Həmzətovun
qardaşı, görkəmli alim Hacı Həmzətov və
Kalmıkiyanın xalq şairi David Kuquetinov barədə
hərarətlə söz açdığı təsirli səhifələrdə,
sətirlərdə də aydın görmək olar.
Ayrı-ayrı
epizodlarda təsvir edilən başqa şəxslər
haqqında da təsirli ştrixlər, dəqiq ifadələr
və təsvirlərlə yaddaşlara həkk olan lövhələr
yaradılmışdır.
Hidayətin
bir insan, söz adamı kimi qayğılı
baxışları, səmimiyyəti, ağır təbiəti,
ağsaqqalyana davranışı və poetik qələmi səhifələrdə
durula-durula çağlayıb gedir.
Həyatda, televiziya
ekranlarında bir yerdə görməyə adət etdiyimiz tələbəlik
dostlarının - iki məşhur şairin on ildən
çox küsülü qalması, yeri gəldi-gəlmədi
bir-birinin kölgəsini qılınclaması Hidayəti nə
qədər kədərləndirir, sarsıdırsa, onları
görüşdürmək,
barışdırmaq üçün keçdiyi çətinliklərin
sonunda necə sevindiyini, qanadlandığını
görür və qəlbən ona qoşuluruq. Hər
iki sənətkarın bu umu-küsünü bir yana qoyub, səmimiyyətlə
bir-birinin əlini sıxması Azərbaycan və
Dağıstan xalqlarının ürəyini yerindən
oynatmış, əsrlər boyu bir-birinə can deyib, can
eşidən insanların gözlərini sevinc dalğaları
ilə doldurmuşdu.
Səmimiyyət,
mövzu genişliyi və hadisələrə müdrik
baxış bu cildin əsas məziyyətidir. Hidayət
tələbəlik illərindən üzü bəri qəzetdə,
teatrda, nəşriyyatda və yüksək vəzifələrdə
işlədiyi son 20 ildə heç vaxt qələminə
dinclik verməyib. Şeir kitabları, ayrı-ayrı teatrlarda
tamaşaya qoyulan pyesləri, qəzet və jurnallarda çap
olunan məqalələri, resenziyaları, yol qeydləri,
nostalji xatirələri və müsahibələrilə heç vədə
oxuculardan aralanıb, ayrı düşməyib. Həmişə
onların yanında, yaxınlığında olub.
Ayrı-ayrı yazıların yazıldığı, dərc
edildiyi tarixlərə göz yetirəndə buna bir daha əmin
olursan.
Hidayət
şairdir, müdrik söz adamıdır. Ona görə də
tanıdığı, tanımadığı qələm
sahiblərinin taleyini, yaradıcılığını, yeni
kitablarını gözdən uzaq qoymur və yeri gəldikcə
mətbuatda sözünü də deyir.
Sən
həminki Xəlilsən,
Xəlil,
dustaq deyilsən! -
misraları
"Xəlil Rza zindanda" məqaləsinin canı-cövhəridir.
Burada xalq şairinin mübariz poeziyasına, iradə dönməzliyinə,
əyilməzliyinə vurğunluq və dərin hörmət
təcəssüm olunub. Yerində, ustalıqla gətirilən
misallar, düzənlənən müqayisələr Xəlil
Rzanın portret cizgilərini zənginləşdirir,
tamamlayır. Bir anlığa Lermontovu, Nazim Hikməti, Musa Cəlili
xatırlayın.
"Nazim
Hikmət kommunist olduğu üçün zindana
atıldı, Xəlil Rza - kommunist olmadığı
üçün". Bir baxın görün
bu fikirdə nə qədər məna var! İstiqlal
şairinin Lefortovo zindanında keçirdiyi işgəncə
və məşəqqət dolu günlərinin acı mənzərəsindən
söz açarkən bu misralar köməyə gəlir:
…Rəssam,
çək bu lövhəni -
Maraqlı
mənzərədir:
Qul
gözətçi önündə
Azad
bir dustaq gedir!
"Xəlil
Rza zindanda" yazısı coşqun şair haqqında ürək
ağrısı ilə yazılmış əsl sənətkar
sözüdür. Səmimiyyətinə, hərarətinə
görə oxucu ürəyinin tellərini titrədir.
Yazının təsir gücü ondadır ki, şair və
onun döyüşkən poeziyası qüdrətli bir obraza
çevrilir və ürəklərdə yuvalanır.
Yekundakı sətir müəllif fikrinin nidası kimi səslənir:
"Ömrünü zindan uzadan şairlərin axır qisməti
əbədiyyətdir!"
Cilddə müəllifin
yaxşı tanıdığı,
yaradıcılığını daim izlədiyi şairlərdən
Nəriman Həsənzadə, İsa İsmayılzadə,
Rüstəm Behrudi, Şota Rustavelinin məşhur "Pələng
dərisi geymiş pəhləvan" poemasını
orijinaldan Azərbaycan dilinə məharətlə tərcümə
etmiş İmir Məmmədli haqqında
yazıları da cərgələnmişdir.
"Bir şair
ömrünün inciləri", "Uşaqlığın
böyüdülmüş şəkilləri",
"Poetik təsəvvür" və "Pələng dərisi
geymiş pəhləvan" başlıqlarının
özü çox söz deyir, məna ifadə edir və
oxucunu bu şairlərin poetik dünyası ilə
qovuşdurur.
Hidayət
qələm dostu Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığından hörmətlə yazarkən
öz qənaətini bu sözlərlə ifadə edir: "Nəriman Həsənzadə həyatda nə qədər
sadə, mehriban, həlim adamdırsa, hərdən kiməsə
güzəştə getməyi, hansı səhvi
bağışlamağı bacarırsa, sənətdə o qədər
möhkəm, əqidəli, sənətinə tələbkar,
ədəbi prosesdə prinsipialdır. Başqa sözlə
desək, o, şəxsiyyət kimi insan-şairdir, sənətkar
kimi şair-insan. Bu qoşalıq şair taleyinin ömürlük
bələdçisi, yoldaşıdır".
Hidayətin
bu sözlərini oxuyarkən xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
obrazı gözümüz qarşısında canlanır.
Ürəyimizin dərinliyində şair haqqında dost istəyini
qələmə alan müəllifə "Əhsən!"
deyirik.
O,
sevə-sevə oxuduğu, qəlbinə yaxın bildiyi
şairlər, yazıçılar haqqında söz
açanda sevinir, qələmində sözlər
çiçəkləyir, oxucuların ruhunu oxşayır.
Bu da təbiətindən, onun ilıq, yumşaq xarakterindən,
ürək genişliyindən irəli gəlir. O, qəlbində
nə varsa, nə düşünürsə, onu dilə gətirir.
Qələm dostu barədə dedikləri: "İsa
İsmayılzadənin poeziyası arxalı, qətiyyətli,
inamlı poeziyadır". "Uşaqlığın
böyüdülmüş şəkilləri" məqaləsindən
gətirdiyimiz bu misal şairin öz sənət dostunun
yaradıcılığı haqqında qənaətinin,
düşüncələrinin yekunudur desək, məncə,
səhv etmərik.
Demək
olar qələm sahiblərinə həsr olunmuş
yazıların hamısında bu məziyyət, dost
uğuruna sevinmək, onu alqışlamaq ruhu qabarıq hiss
olunur.
O,
gənclik illərində teatra üz tutub. Erməni
xislətindən, məkrindən gözlədiyi, gözləmədiyi
çox zərbələr alsa da, quru yerdə
dişi-dırnağı ilə Cəfər Cabbarlı
adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrını yaradıb. Özü də xüsusi
şövqlə, ilhamla, yüksək vətəndaşlıq
duyğuları ilə. Bu da şair ömrünün mənasına,
qayəsinə çevrildi, onun həyatında, taleyində dərin
təbəddülatlar yaratdı, izlər buraxdı.
Yadımdadır, şair kimi
tanına-tanına ucalan, şöhrətlənən gənc
Hidayət dramaturgiya sahəsində də qələmini
sınamağa başladı və silsilə pyeslər
yazdı. Şair qələmindən çıxan əsərlərin
səhnə uğuru onu yaradıcılığın çətin
və mürəkkəb sahəsilə
ömürlük doğmalaşdırdı. Nəticədə
Azərbaycan teatrları, eləcə də televiziya onun pyeslərinə
müraciət etdi. Tanınmış rejissorların
quruluşunda bu əsərlər tamaşaçılara, həm
də müəllifə sevinc bəxş elədi. Bu da
faktdır ki, onun səhnə işığı görən
pyeslərinin uğurlu taleyi barədə yetərincə təqdiredici
resenziyalar yazılıb.
Təbii
ki, ömrün teatrla, dramaturgiya ilə bağlı illəri
onu rejissorlar, aktyorlar, rəssamlar, eləcə də incəsənətin
bu sahəsilə bağlı çox sənətkarlarla
dostlaşdırıb. Hidayət də qələm sahibi kimi
bu yaradıcı insanlar və onların sənət
uğurları haqqında məqalələr, resenziyalar, xatirələr
yazıb, geniş qəlblə söz açıb. Xalq artisti Muxtar Avşarovun
qaçqınlığı, həbsxanaların məşəqqətini
görən, lakin ürəyində ümidi, həyat eşqi
heç vədə öləziməyən mübariz
ömür yolundan söz açan "Dirilən adamın
ölməzliyi" essesi oxucunu həyəcanlandırır,
düşündürür. Yazını oxuduqca ölməz
aktyorun mərd-mərdanə obrazı gözümüzdə
ucaldıqca ucalır.
Müəllif
sənətkar-aktyorun ziqzaqlı, keşməkeşli taleyindən
yanar ürəklə yazır: "Muxtar ölümün
içiylə addımladı, amma dirildi və bu dirilmə
onun həbsdən çıxandan sonrakı əlli doqquz illik
sənət axtarışlarının, enişli-yoxuşlu
ömür yolunun başlanğıcı oldu.
İşıq
gec də olsa qaranlığı əritdi. Həqiqət
axır ki, yalanı, böhtanı üstələdi".
Burada
hər söz sənətkar seçiminin ustalıq, məharət
nişanəsi, şair-publisist qələminin yanğı
vurğusudur.
Yaxşı xatırlayıram,
Hidayət hər dəfə İrəvandan Bakıya gələndə
teatrlara, nəşriyyatlara, qəzet, jurnal redaksiyalarına,
televiziya və radioya baş vurur, bircə gününü,
saatını boş ötürmürdü. Əslən
İrəvanın məşhur Avşarlar nəslindən olan
müqtədir aktyor, qılıqlı,
şirin insan kimi tanınan Muxtar Avşarovla yaxından
tanışlığı o illərdən
başlanmışdı.
Səksəninci
illərin ortalarından müəyyən qüvvələr Heydər
Əliyevin fəaliyyətinin lazımınca işıqlandırılmasına
qısqanır, hətta bunu məhdudlaşdırırdılar.
Mən televiziyada baş redaktor işlədiyim o illərdə
biz Hidayətin "Bu dünyanın adamları" pyesini
tamaşaya hazırlamışdıq. Səs-küyə səbəb
olan bu tamaşa ilə bağlı müəllifin ürəyində
çox xatirələr uyuyur. Sağ olsun ki, məni də
yada salır...
Tamaşada
əsas rollardan birini Muxtar Avşarov oynayırdı. Müəllif
"Dirilən adamın ölməzliyi" adlı geniş
yazısında bir daha xatırlayır: "Tamaşa televiziya
ilə göstəriləndən sonra Muxtar Avşarov mənə
dedi:
-
Sağ olun o epizod
üçün. Mən əvvəllər demədim
ki, dilə-dişə düşsün".
Əlbəttə,
burada Heydər Əliyev nəzərdə tutulurdu.
Müxtəlif
janrda qələmə alınmış yazılar… Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı Salatın Əsgərovaya həsr
edilmiş "Heyrət, ey Büt…", "Uşaqlar və
gənclər üçün yazmaq məsuliyyəti",
"Naşirlər,… nəşrlər… problemlər",
"Baba nəğməsi", "Dil xalqın qəlbinin
açarıdır" və neçə-neçə
başqa esselər, yazıçı düşüncələri,
qeydləri, resenziyalar… Hər biri də ürəkdə iz
salan, kitabdan-kitaba köçməyə haqqı olan…
Hidayətin
"Müsahibələr"i də maraqla oxunur. Tanış olarkən istər-istəməz
düşünürsən: Hidayət axıb gedən zamanla,
dünyanın gərdişi ilə nəfəs alan sənətkar kimi hər an məsuliyyətini,
dilə gətirdiyi sözün yerini, çəkisini həssascasına
hiss edən müdrik söz adamı, istedadlı şair,
görkəmli dramaturq və sayılıb-seçilən
publisistdir.
"Ədəbiyyatımız,
sənətimiz xalqımıza borcludur", "Mənəvi
dayaq olaq", "Söhbət bütöv Azərbaycandan
gedir", "Köhnə yazılarımda nəyisə dəyişməyi
xoşlamıram", "Bu günüm uşaqlığımın
böyüdülmüş şəklidir"… adını
çəkdiyim və bu cilddə cərgələnən
başqa müsahibələr sənətkarın
xalqımız, müstəqillik sevinclərimiz, Qarabağ dərdi,
yaşadığımız günlərin, zamanın düzəni
haqqında müdrik sözü, fəlsəfi fikirlərinin,
publisistik duyğularının söz abidəsidir. İnanıram ki, oxucu bu cildi əlinə
götürəndə ondan ayrılmayacaq, müəllifin
ürək söhbətlərinə, publisistik
yazılarına qoşulacaq, onun tərəfində duracaq.
Nahid HACIZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 4 noyabr.-
S.5-6.