Çağdaş
aşıq sənəti ilə bağlı düşüncələr
Aşıq
sənətinin bu gün düşdüyü
acınacaqlı durum, ənənədən qopma, ustad-şəyird
münasibətlərinin itməsi və s. və i.a.
bağlı nigarançılığa, qayğılara diqqət
çəkmək istəyirəm. Düşüncələrimi,
qənaətlərimi çevrələyən bu
başlıq da içimdəki inamdan doğuldu. Bu ada
yetişməyimə sazın günümüzə gəlib
çatdığı yol tarix qədərində vaxt-zaman
yaşadım. Aydın olanlar, gerçəkliklər bir daha
önümdə boy verdi. Bir daha sazın tarixinə
qayıdıb olanları təkrar etmədən mən də
o fikirdəyəm ki, sazın tarixi türkün tarixidir,
yaşı da yaşına bərabərdir, bu xalqın həyat,
düşüncə tərzinin bir şəklidir...
XX
yüzilin ilk onilliklərinə daha dəqiqi, sovetlər
dönəminə kimi saz milli mənsubiyyətin, milli dilin,
milli kimliyin, milli düşüncənin daşıyıcısı,
qoruyucusu təməl daşı, təməl qatı
olmuşdur.
Belə
olmasaydı, indiki İran ərazisində xanlıqlar
görmüş, dövlətlər qurmuş, imperiyalara sinə
gərən, qırıla-qırıla, azala-azala bu gün 35
milyon qalan soydaşlarımızın sazı (əslində
dili, sözü, düşüncəsi, hüququ, məktəbi,
elmi, kitabı...) dar ağacından asılmazdı. Və ya
şimalda "Sovet aşığı" obrazı yaratmaqla
Dədə Qorqud, Koroğlu, Yunus İmrə, Aşıq Veysəl,
Abbas Tufarqanlı, Xəstə Qasım, Şah İsmayıl Xətai,
Aşıq Alı, Aşıq Ələsgər
unutdurulmazdı. Əslində nələr-hansı
dünyagörüş, hansı bədii düşüncə,
hansı dini-ruhani aləmi gizlədilməyə
çalışıldı?! Şüurlu şəkildə
dərin keyfiyyət, mahiyyət dəyişmələrinə
məruz qalındı. Zahiri şəkil dəyişmədi,
mahiyyət, hal, ruh, dəyişdi: "Haqqa aşiq
olanların" qibləsini dəyişdilər, qibləgah
Kreml, Kommunist Partiyası, yəsəviliyə, sufizmə
aşiqlik stalinizimə, leninizimə yönəldildi. Təbii
ki, rejimin məqsədyönlü niyyəti nəticəsini
verdi: aşıqlar birmənalı şəkildə cəmiyyətdə
nüfuzlarını itirdilər. Onlar ənənəvi məna,
məzmun, ideya tarixi kökündən
uzaqlaşdırıldı (Yeri gəlmişkən,
xatırladaq ki, həyatları bahasına, əqidəsinə,
məsləkinə, tarixi köklərinə bağlı
qalanlar, bu siyasətə etirazda bulunanlar repressiyalara məruz
qaldılar...Ruhları bir daha şad olsun).
Günçıxandan
günbatana geniş bir ərazini çevrələyən
xalqın kimliyi olan möhtəşəm bir sənətə
beləcə zərbə vuruldu, saz "repressiya" olundu,
"sürgün" edildi. Görkəmli sənət - onun
daşıyıcıları məişət səviyyəsində,
çərçivə daxilində fəaliyyətə məhkum
olundular...
Lakin
suya, torpağa, təbiətə bitib-tükənməyən
ehtiyac, sevgi tək, aşıq sənətinə vurğunluq,
bağlılıq qəlblərdən, yaddaşlardan, xatirələrdən
silinə bilmədi. Böyük, kiçik səhnələrə
girişi qadağa olsa belə, məktəb, elm ocaqlarında
tədrisi qəti yasaqlansa belə, cəmiyyətdə
müxtəlif yollarla aşağılansa belə, haqqa
tapınma kimi, Tanrıya dua kimi şüurlarda, qəlblərdə
yaşadı. Yaşlılardan çox eşitmişik ki,
Bakının küçələrində, miniklərdə
aşıq görəndə digər millətdən olanlar
bir yana, digər millətin dilində bülbül kimi ötən
"bizimkilər" aşığı necə məzhəkə
obyektinə (geyimi, papağı, çəkməsi,
sazını) çevirərmişlər. Aşıq beləcə,
şəhər mərkəzlərindən gen
salınardı...
Humanitar
elmdə belə fikir qəliblənib ki, aşıqların IV
qurultayından (1984) sonra bir qədər bu sənətə
münasibət dəyişilmiş, bir qədər aşıq
sənətkarlar toparlanmış, saz çalmağa
"ürəklənmişlər". Amma bir tarixi gerçəklik var ki, ondan
vaz keçilə bilməz. O zaman - 1969-cu ildə Azərbaycan
Televiziyası və Radio Komitəsi adlanan qurumda - Dövlət
radiosunda gənc nasir Mövlud Süleymanlının təşəbbüsü,
ideyası və qələmilə "Bulaq" verilişi ərsəyə
gəldi və ilk verilişdə ustad aşıq Hüseyn
Saraclının çalğısı, səsi Azərbaycan
ellərinə yayıldı; Azərbaycan efiri uzun illərin
tabusunu qıraraq aşıq sənətinə,
aşıqlara yer, vaxt ayırdı. "Bulaq" verilişi
40 ildən çoxdur ki, xalq
yaradıcılığının təbliği, xalq
musiqisini, aşıq sənətini sevdirməklə məşğuldur.
"Bulaq" verilişində uzun zamandır ki,
tanınan-tanınmayan aşıqlardan söhbət
açılır, aşıq havaları təqdim edilir, xalq
danışıq dili, bədii düşüncəsi zahirən
baməzə mahiyyətdə, fəqət müdrik, tərbiyəli
yükü ilə seçilən lətifələr, hikmətli
sözlər, əxlaq, savad təbliğ edilir.
"Bulağ"ın tarixi xidmətlərinin ən ümdəsindən
biri də xalq dilinin təbliği idi: Məhz dilimizin
duruluğu, xalqa sadə dillə ən qəliz, fəlsəfi
fikirləri çatdırmaq, dinləyici ilə onun başa
düşdüyü dillə ünsiyyət yaratmağın
başlanğıcını qoydu "Bulaq". Məhz onun
müəllifləri "Bulaq"la dilimizin duruluğunu, sadə
tərzdə böyük mətləbləri ifadə etmək
gücünü çatdırdı. Efirdən eşidilən
quru, rəsmi dil - qəzet dili fikrimizcə, az zaman içində
anlaşıqlı, xalqa yaxın bir tərzdə səslənməyə
sanki "məcbur" oldu. Onu yada salmaq istəyirəm ki, məhz
həmin qadağa illərində, bu sənətin
"gözümçıxdı" dövrlərində
"Bulaq" verilişi, onun müəllifi, yaradıcı
kollektivi böyük təəssübkeşliklə maneələrə,
təzyiqlərə baxmayaraq, aşıq sənətinə
üz tutdular, işıq saldılar, qorudular,
günümüzə "gətirdilər"... Bu yolda mərhum
Hüseyn Arifin xidmətləri də unudulmamalıdır.
Aşıqların təşkilatlanması, bir cəmiyyətdə
toparlanması, üz tutmağa ünvan bulmaları az-çox
bəhrəsini verdi. Və ya bir neçə müddət
xalq şairi Zəlimxan Yaqubun telekanallardan birində
"Dastanlardan gəlmişik" layihəsi diqqəti cəlb
etdi. "Aşıq Pəri" məclisləri yadda
qaldı. İstər vaxtilə (1990-2010-cu illərdə) Azərbaycan
Dövlət radiosunun aşıqlara həsr edilmiş
çoxsaylı verilişləri: "Sarıtel",
"Dastandan üzü bəri", "Dastan
axşamı", "Şirvan gözəlləməsi",
"Gözəlləmə", "Ustad nəfəsi",
istərsə də sonrakılar əlbəttə ki, bu
günün baxışından tədqiqata cəlb
olunmalı, dəyərləndirilməlidir, öz tarixi qiymətini
almalıdır.
Müxtəlif
adlar, müxtəlif formalar, müxtəlif yanaşma və səviyyələrdə
günümüzə çatan aşıq sənətinin bu
günü insanı daha çox qayğılandırır.
Çox yerindədir ki, bu gün dövlətimiz
Aşıqlar Birliyini xalq şairi Zəlimxan Yaquba etibar edib.
Bu istiqamətdə onun gördüyü işlər
alqışlanmalı və dəyərləndirilməlidir.
Bir neçə Beynəlxalq aşıq festivalının
keçirilməsi, ayrı-ayrı aşıqların
yubileyinin respublika səviyyəsində qeyd edilməsi,
"Ozan dünyası" adlı jurnalın nəşrə
başlaması çox diqqətəlayiqdir...
YUNESKO-nun əsas
məramı abidələrin bərpası, tədqiqi
dünya mədəni irsinə salınıb öyrənilməsi
və gələcəyə ötürülməsi kimi tarixi
və çox əhəmiyyətli missiyadır. Ölkənin
birinci xanımı Mehriban Əliyevanın tarix və
xalqımız qarşısında bu yoldakı xidmətləri
çox dəyərlidir. Azərbaycan xalçaları, Azərbaycan
mətbəxi, Azərbaycan abidələri, Azərbaycan
muğamı, nəhayət, "Aşıq sənəti"nin
YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına məhz
onun təşəbbüsü ilə
salınmışdır.
Bu gün əsas
məsələ aşıqların nə səviyyədə
dünya səhnəsinə çıxması, qədim xalq sənətini
özünə yaraşası şəkildə, mahiyyətinə,
dəyərinə uyğun biçimdə təqdim etməkdir.
Yuxarıda yada salındığı kimi məlum səbəblərdən
ənənəsindən qopan, tarixi yaddaşından
"gen" salınan, bu gün belə peşəkar
aşıq təhsil-tədris sisteminin olmaması ucbatından
yumşaq deməyə çalışsaq da, çox pərakəndə
vəziyyətdə olan, daha doğrusu, bərbad, tarmar olan
aşıq sənəti, fikrimizcə, özünün
axtarış dövrünü yaşayır. Gerçək
sənətə - saza doğru öyrətmə yollarında
bir neçə müstəsna axtarışları, xidmətləri
istisna etməklə, ciddi işlər görülməlidir...
Aşıq sənəti ilə bağlı dos. dr Sənubər
Bağırovanın və bir neçə dəyərli
çıxışların müəlliflərinin
aşıqların sonuncu qurultayındakı (2008-ci il) dəyərli
fikirləri nəzərə alınmalıdır.
Etiraf etməliyik
ki, XX əsrin əvvəlləri ilə müqayisədə,
aşıqlar "intellektual inkişaf baxımından"
öz dinləyicisi ilə bu gün bir sırada addımlaya
bilmir. Avropaya, dünyaya açıq olan cəmiyyətimiz - gənclər,
gələcəyin azərbaycanlıları aşıq
musiqisinə niyə qulaq asmır?.. Və ya muğamdan fərqli
olaraq aşıq sənəti niyə daha çox tənəzzülə
uğradı, itirdi, yolunu azdı, bayağılaşdı,
günümüzə bu şəkildə çatdı?!
Çox
uzağa getməyək, yüz il öncə
aşıqların cəmiyyətdə, həyatımızda
rolu dəyərli idi, hörmətli idi. Az öncə
muğam sənəti ilə bağlı bu təşvişləri
yaşasaq da, Mehriban xanımın diqqəti, təəssübkeşliyi
nəticəsində muğam dünyaya çıxdı,
dünya muğamı alqışladı. Amma bu məqama qədər
muğamın keçdiyi həmin axtarış, təşkilatlanma
nəzərə alınmalıdır. Burada həm də
tarixi unutmamalıyıq. Dahi Üzeyir bəyin Konservatoriyada
muğam sinfi açması,muğamları nota alması və.s.
xidməti də bu sənətin inkişafında əvəzsiz
rol oynamışdır...
Tarix boyu
türklərin - azərbaycanlıların
yaşadığı məkanlar ustad aşıqları,
şəyirdləri, ümumiyyətlə, o regiona xas
aşıq məktəbləri, mühitləri ilə
tanınmışlar, seçilmişlər. Onları
yalnız bir mahiyyət birləşdirirdi: milli dil, milli
düşüncə, bədahətən söz demək
ustalığı. Aşıq ciddi sənətlə məşğul
olmalı, çayxanalardan yığışmalıdır.
Toylarda, el şənliklərində olsa belə, sənət
nümayiş etdirməli, sənəti
bayağılaşdırmaqdan çəkinməlidir.
Dolanışıq xatirinə sənəti
ucuzlaşdırmamalıdır. Əksinə, kütləvi tədbirlərdə,
yığıncaqlara sazı sevdirməyə,
aşığı hörmətə mindirməyə
çalışmalıdır. Necə?! Aşıqlar bu
gün tənəzzüldən qurtulmaq üçün müasirləşməlidilər.
Müasirləşmək o demək deyildir ki, qalstuk taxıb,
ciddi kostyum geyinib el şənliklərində və ya
televerilişlərdə elektron alətlərin köməyi
ilə və onların fonunda saz çalıb oxuyasan, yeri gəldi-gəlmədi
rəqs edəsən. Yeri gəlmişkən, İTV-də xeyirxah
niyyətlə yaradılan "Ozan məclisi"nin
aparıcılarının səviyyəsi, verilişin bəsit
şəkildə qurulması ona marağı birə-on
azaltmışdır. Mövzuların qoyuluşu, eyni qonaqlar,
təriflər, başgicəlləndirən və yersiz
görünən əlçalmalar, hətta hərdən
hamının ortaya düşüb "süzməsi"
(bunlar hamısı televiziyada baş verir) bir növ bu sənətin
elə tənəzzülünə - yerində saymasına
xidmət edir.
"Ozan məclisi"nin
muğama geniş vaxt ayırması da təəccüb
doğurur. Verilişin "dili" isə ayrıca ciddi
münasibət tələb edir. Aparıcıların,
xüsusən xanım aparıcının ləhcə ilə
danışması, ləhcə ilə ifa etməsi
böyük təəssüf, narahatçılıq
yaradır. Elə dəvətli aşıqların öz
regionlarına xas ləhcə ilə ifaları sənətin
toparlanmasına, sevilməsinə birbaşa zərbə vurur.
Axı saz yalnız sizin, mənim regionuma xas deyil. Onda məmləkətimizin
müxtəlif bölgələrindən olan
yazıçı-şairlərimiz yazılarını öz
ləhcələrində, şivələrində yazsalar, dil
nələrə uğrayar, nə hala düşərsə,
saz ifaçılığında da ləhcə sənətə
eyni zərbəni vurar. Əksinə, hər bir aşıq
ifası ilə milli dilin duruluğunun, ilkinliyinin qorunmasına
çalışmalıdır. Auditoriyası geniş olan
"Ozan məclisi" region səviyyəsindən
çıxmalı, verilişlərini ciddi, səviyyəli
tamaşaçıya uyğun qurmalı və aşıq sənətini
sevdirməyə yönəltməlidir. Əsas məqam belə
olmalıdır; aşıq sənətinin mənası,
gözəlliyi, möcüzəsi bu günə qədər
onu yaşadan amillərin səbəbi, yəni bu sənətin
dürüst, lazımi şəkildə təbliğinə
çalışılmalıdır...
Yeri gəlmişkən,
AzTV-də prof. Məhərrəm Qasımlının
Aşıq sənəti ilə bağlı verilişi
sanbalı, öyrətmə, tanıtma səciyyəsi ilə
seçilsə də hərdən istedadsız, ustad görməyən
aşıqlar oraya da yol açır, istedadlı kimi təqdim
edilir...
Bütün
toxunulan problemlərə ciddi münasibəti ilə
seçilən, dəyərli tədqiqatlar həsr edən, nəhayətdə,
aşıq sənətinin mükəmməl bilicisi olan prof.
M.Qasımlıdan aşıq sənətinin problemləri,
qayğıları ilə bağlı böyük formatlı
layihələr gözləməkdəyik.
Yaz günlərinin
birində aşıq Nemət Qasımlı Muğam Mərkəzində
yetirmələri ilə birgə bir mərasim düzənlədi.
Aydın oldu ki, Bakının musiqi məktəblərindən
birində saz sinfi fəaliyyət göstərir. Nemət
Qasımlı da orada böyük şövqlə aşıq
sənətini tədris edir. Səhnəyə sinəsində
telli saz tutmuş (hər yaşdan olan) 20-25 şagird
çıxdı. Hər ifadan sonra alqışlarla
mükafatlandırılan gənc aşıqlar - şagirdlər
səhnəyə yaraşırdı, saz da onlara.
Görüşə kifayət qədər saz sənətini
sevən, izləyən və bilən insanlar
toplanmışdı. Akademik Bəkir Nəbiyev, xalq
yazıçısı Mövlud Süleymanlı, xalq
şairi İlyas Tapdıq, prof. Məhərrəm
Qasımlı, millət vəkili Qənirə Paşayeva, sənətşünaslıq
elmləri namizədi Sənubər Bağırova və b. Hər
bir çıxışçı, azyaşlı
uşaqların klassik aşıq havalarını məharətlə
ifa etməsini alqışlayır, xoş
duyğularını izhar edirdi. Bütün
çıxışların bir ana xətti onda idi ki,
uşaqlar saza qəlbən bağlanmış, böyük həvəslə
havaları öyrənmiş, böyük şövqlə
ifa təqdim edirdilər. Çıxışçılar
çox dəyərli tövsiyələrini həm müəllim
Nemət Qasımlıya, eyni zamanda yeniyetmələrə
çatdırdılar. M.Süleymanlının bir tövsiyəsi
diqqətimi daha çox çəkdi. O, arzuladı ki, saz
havalarının adları, mənaları ifadan öncə
izah edilsin. Böyük səhnələrdə ingilis və ya
başqa xarici dildə onlar haqqında məlumatlar verilsin.
Ümumiyyətlə, tədris sistemi müasirləşdirilsin,
müasir geyimli, müasir düşüncəli, dil bilən
insanın əlində saz daha çox diqqəti çəkə
bilər və s. Xoşbəxtlikdən, Nemət bəy öz
növbəsində qeyd etdi ki, şagirdlərin bir çoxu
ingilis, rus, fransız dillərini bilir...
Aşıq sənətinin
dirçəldilməsi, sevilməsi və dünyaya
tanıdılmasının başlanğıc addımı,
örnəyi kimi qəbul etdim bu mərasimi.
Gözəl
simalı, ucaboylu, səliqəli, müasir geyimli, bir neçə
dil bilən yeniyetmələrin saza bağlanması, sazı
duyması, hamısının eyni anda sazı əllərində
bayraq kimi tutması çox mətləblərdən xəbər
verirdi və sazın gələcəyinə xoş bir
müjdə idi mənim nəzərimdə. Və bu mənzərə
salonda çoxlarını duyğulandırdı, gözləri
yaşardı, Xətai ordusunun önündə gedən
aşıqları yada saldı...
Bu səhnə,
eyni zamanda, arzuladığımız ustad-şagird ənənəsi,
keyfiyyətli tədrisin az-çox baş tutan bir nəticəsi
kimi göründü mənə. fikirləşdim ki, atalar-oğullar
arasında yanmış körpülərin bərpasına
(ustad-şəyird ənənəsi), az-çox yaşayan
ustad aşıqların ustad dərslərinin təşkilinə
ictimaiyyət, ailə birgə səy göstərməlidir. Hər
bir gəncin içi-çölü milli dəyərlərə,
kökə, tarixə gerçək münasibət, təəssübkeşlik
ruhunda qurulmalıdır. Belə olan halda yetişən gənclik
milli dəyərlərə bağlı olub onu yaşadar.
Müasir Avropanı, dünyanı Azərbaycan nəyi ilə
təəccübləndirə bilər (rok, pop, caz, ən yeni
estrada performansları, ifaları, daha nə bilim nələrlə...)?
Biz avropalıdan daha artıq avropalı ola bilmərik,
avropalıya xas olanı ondan yaxşı da ifa etməyi
bacarmarıq, ən əsası isə bunların
hamısı ona bəllidir. Məhz azərbaycanlı
olmağımız, bizə aid olan, bizim düşüncənin
məhsulu, bizim bacardığımız Avropa elitasına bir
qədər ekzotik görünsə belə, onda daha çox
maraq doğuracaq (Alim Qasımovun timsalında bunun şahidi
olduq). Son illər Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü,
şəxsən Mehriban xanımın himayəsi və dəstəyi
ilə keçirilən beynəlxalq muğam
festivallarının dünyada doğurduğu rezonans,
böyük fərəh hissi yaratmaqla, insanı
düşüncəyə vadar edir. Arzu edirsən ki, Ozan
aşıq sənət yarışmalarının ilkinindən
başlayaraq mütəxəssislər səviyyəsində
seçim, yalnız aşıq sənəti ilə məşğul
olanlar deyil, kulturoloq, sənətşünas, musiqiçi və
b. iştirakı ilə aparılsın. Ən
başlıcası, bu gün Konservatoriya, İncəsənət
və Mədəniyyət Universiteti və musiqi məktəblərində
keçirilən aşıq sənətinin keyfiyyətli tədrisinə
nail olunsun. Klassik aşıqlar, onların səs
yazıları, ustad aşıqların açıq dərsləri
təşkil olunmaqla tədrisə cəlb edilsin. Klassik
aşıqlar, aşıq mühitləri və onların
özəllikləri şagirdlərə öyrədilsin.
Şagirdlər müasir simalı, müasir düşüncəli,
kompyuter, dillər bilməklə əlində sazla
böyüsünlər.
Aşıq sənətinin
bu günü və sabahkı dönəmi ilə bağlı,
imkan daxilində toxunduğumuz problemlər,
nigarançılıq bu sənətlə ilgilənənləri,
onu sevənləri ruhdan salmamalıdır. Bir daha vurğulayaq
ki, aşıq sənəti dünən, bu gün
yaranmayıb, onu heç bir qüvvə yolundan sapdıra bilməyib,
məhv etməyə gücü çatmayıb. Günümüzə
bizimlə birgə çatıb, elə xalqımızın
yaşıdıdır. Çalışaq bu sənəti
ilkininə qaytaraq, məktəblərini - ənənəsini,
sehrini, qüdrətini bərpa edib sevdirək.
Xatirə BƏŞİRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 4 noyabr.-
S.5-6.