Bu günün
və sabahın müəllifi
Bakı
Slavyan Universitetində müxtəlif
istiqamətlərdə seriya kitabların
çapı həyata keçirilməkdədir.
"Azərbaycanşünaslıq
etüdləri" seriyasında isə ilk
olaraq böyük folklorşünas, prof. Məmmədhüseyn Təhmasibin ikicildlik
"Seçilmiş əsərləri"
(elmi redaktoru
AMEA-nın müxbir üzvü,
əməkdar elm xadimi
Kamal Abdullayev, tərtib
edənlər f.e.d., prof.
Məhərrəm Cəfərli, f.e.d., prof. Asif Hacıyev, f.e.n., dos. Elşən
Şükürlü) çap
olunmuşdur. Biz
bu barədə bir qədər
ətraflı dayanmağı özümüzə borc bilirik. Birinci cildə görkəmli
folklorşünasın "Xalq ədəbiyyatımızda
mərasim və mövsüm nəğmələri"
adlı namizədlik dissertasiyası, məqalələri və
tərtib etdiyi kitablara
yazdığı ön sözlər, ikinci cildə isə "Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)"
əsəri daxil edilmişdir.
Onu da qeyd
edək ki, M.Təhmasibin əsərlərinin
böyük əksəriyyəti uzun illər bundan əvvəl
nəşr olunmuş, bəzisi isə
indiyə kimi çap
olunmamışdır.
"Seçilmiş əsərləri" alimin 100 illik yubileyinə
həsr olunmuşdur. Kitabın elmi redaktoru bu nəşr barədə yazır: "Bu gün M.Təhmasibin əsərlərinin
külliyyat halında işıq üzü görməsi filoloq
tələbələr və bu sahədə
çalışan alimlərimiz üçün
dəyərli töhfədir. Qeyd etmək
lazımdır ki, bu əsərlər
mütəxəssislərlə yanaşı, geniş
oxucu kütləsi üçün
də maraqlı olacaq.
Bakı
Slavyan Universitetində elmi
dəyərə malik olan
əsərlərin nəşr olunması artıq bir ənənə halını
almışdır. M.Təhmasibin əsərlərinin çap olunması da bu ənənənin layiqli
davamıdır".
M.Təhmasib
kimi görkəmli alimin
əsərlərinin bu gün
nəşr olunması olduqca sevindirici bir hadisədir. Prof. M.Təhmasibin (1907-1982)
folklorşünaslığımızın təkamül və
inkişafında böyük rolu olmuşdur. Azərbaycan folklorşünaslığının ən
mütərəqqi ənənələrini öz
elmi fəaliyyətində birləşdirən,
dövrünün qabaqcıl elmi-nəzəri
nailiyyətlərini milli
folklorşünaslığımıza tətbiq edərək
uğurlu tədqiqatları ilə zəngin
irs yaratmış alim-ədibin həyatının,
əsərlərinin öyrənilməsi çağdaş
humanitar elmimizin sağlam ənənələr üzərində
davam etdirilməsi və inkişaf
perspektivlərinin müəyyənləşdirilməsi
baxımından olduqca vacibdir.
M.Təhmasibin
yaradıcılığı çoxyönlü,
genişəhatəli olmuşdur. Məhz bunu nəzərə alan tərtibçilər
ikicildliyə görkəmli alimin müxtəlif
sahələri əhatə edən əsərlərini daxil etmişlər. Həmin əsərlər
"Adət, ənənə və mərasimlər",
"Nağıl və dastanlar", "Xalq lətifələri", "Kərkük
folkloru", "Uşaq
folkloru" adı altında təsnif edilmişdir. Bu sırada onun mərasim folkloruna, mərasim
və mövsüm nəğmələrinə,
ilkin janrlara dair əsərləri xüsusi
yer tutur. M.Təhmasib
namizədlik dissertasiyası ilə mərasim folklorunun
sistemli araşdırılmasının əsasını
qoymuşdur. Ancaq onun mərasim folkloruna
- mövsüm və məişət mərasimlərinə,
ilkin janrlara münasibəti
bununla məhdudlaşmayaraq bir sıra oçerk və
məqalələrində də bu mövzuya müraciətlə nəticələnmişdir.
İkicildliyin I cildində özünə
yer tapmış "Üç
hadisə ilə bağlı mərasimlərimiz",
"Adət, ənənə, bayram" əsərləri
də bu sıraya daxildir.
M.Təhmasib mərasimləri xalqın dünyagörüşünün
öyrənilməsində mühüm qaynaq saymışdır.
M.Təhmasibin
folklorşünaslıq fəaliyyətinə
başladığı 30-cu illərin sonu,
40-cı illərin əvvəlləri folklor
nümunələrinin intensiv şəkildə
toplandığı bir dövr
olmuşdur. Rəşid bəy
Əfəndiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Vəli Xuluflu, Hənəfi Zeynallı, Salman Mümtaz, Aleksandr Baqri, Hümmət
Əlizadə, Əmin Abid kimi
toplayıcı və tədqiqatçıların işini davam etdirməyə
başlayan M.Təhmasib ömrünün
sonuna kimi
folklorşünaslıq fəaliyyətindən
ayrılmamışdır.
M.Təhmasibin
folklorşünaslıq fəaliyyəti, əsasən iki istiqamətdə olmuşdur.
Birinci istiqamət onun
toplama, tərtib və nəşr fəaliyyətini,
ikinci daha
aparıcı və mühüm istiqamət
isə onun elmi
araşdırmalarını əhatə edir.
M.Təhmasibin
adı Azərbaycan nağıllarının,
bayatılarının, dastanlarının, lətifələrinin,
aşıq şerinin mühüm
nəşrləri ilə bağlıdır. O, ən mühüm folklor nəşrlərində
ya toplayıcı-tərtibçi, ya da redaktor
və ön sözün
müəllifi kimi iştirak
etmişdir. Onun folklor toplularına yazdığı müqəddimələr,
izah və şərhlər öz orijinallığı və mükəmməlliyi
ilə diqqəti cəlb edir. Bu cəhətdən müəllifin ikicildliyin I cildinə daxil
edilmiş xalq lətifələri
ilə bağlı "Ön söz"ü öz dolğunluğu, əhatəliliyi
ilə bir nümunə ola
bilər.
M.Təhmasibin
elmi yaradıcılığında folklorun mühüm
janrları barədə araşdırmalar da
mühüm yer tutur. Odur ki, "Seçilmiş
əsərlərə" nağıl və dastanlarla
bağlı "Əfsanəvi quşlar",
"Azərbaycan xalq ədəbiyyatında
div surəti", "Dastan
yaradıcılığımız haqqında",
"Dastanlarımızın bir növü haqqında" və s. məqalələrin salınması yerinə
düşür.
Aşıq sənətinin nəzəri
məsələləri ilə ardıcıl məşğul
olan alim bir çox qüdrətli
aşıqların yaradıcılığına da dönə-dönə müraciət etmiş, bu barədə
mülahizələrini söyləmişdir.
"Seçilmiş əsərləri"n "Ustad aşıqlar" fəslinə daxil edilmiş məqalələri
bir daha nəzərdən
keçirdikcə bunun şahidi
oluruq. Bunların içərisində
Aşıq Ələsgərə həsr olunmuş
məqalələr xüsusilə seçilir.
İkicildliyin ikinci cildində M.Təhmasibin "Azərbaycan
xalq dastanları (orta əsrlər)"
əsəri nəşr olunmuşdur. Azərbaycan
eposuna həsr olunmuş
bu əsəri tədqiqatçılar
folklorşünaslığımızın tarixində mühüm bir hadisə hesab etmişlər. Prof.
İ.Abbaslı bu barədə yazır:
"M.H.Təhmasibin folklorşünaslıq fəaliyyətində
orta əsrlər Azərbaycan xalq dastanlarına həsr olunmuş
monoqrafiya xüsusi mərhələni
təşkil edir. Bu araşdırma
eposşünaslığın son nailiyyətləri
və müəllifin uzun illər elmi-nəzəri
təcrübəsi əsasında yazılmışdır. Əsərdə
dastanların formalaşması prosesi
müəyyənləşdirilmiş, aşıq sənəti
barədə bir sıra maraqlı
mülahizələr söylənmişdir. Ozan, yanşaq, aşıq
istilahlarının söz
açımı barədə fikirlər xüsusilə dəyərlidir.
Bir janr kimi dastan, onun
yaradıcıları, ifaçılıq ənənələri
və özgə məsələlər tam
mahiyyəti ilə geniş şərh olunmuşdur. M.H.Təhmasib bu
əsərində həmçinin Azərbaycan xalq dastanlarının elmi
təsnifini aparmışdır".
M.Təhmasib "Kitabi-Dədə
Qorqud" üzərində uzun illər axtarışlar aparmış,
silsilə məqalələrində, "Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)"
monoqrafiyasında bu ədəbi abidə
üzərində mürəkkəb məsələlərə
dair öz mülahizələrini
bildirmişdir. Son əsərlərindən biri
olan "Bir tarixi həqiqətin eposdakı izləri"
məqaləsində isə bu barədəki
bir çox mülahizələrinə
aydınlıq gətirmiş, onları
yekunlaşdırmışdır. O, bu əsərində
diqqəti oğuzlar və azərbaycanlılar
haqqında həqiqətin eposdakı izləri məsələsinə
cəlb edir. Tarixi məlumatları, yarımtarixi əfsanələri,
"Kitabi-Dədə Qorqud" və qədim
əsatiri Oğuz versiyalarını nəzərdən
keçirərək aydınlaşdırır ki, həm "Kitabi-Dədə Qorqud" boyları, həm də əsatiri Oğuz eposu məzmunca zənn
edildiyindən çox qədim əsrlərlə
səsləşməkdədir. "Koroğlu" dastanını tarixi
hadisələrlə səsləşən qəhrəmanlıq
dastanlarının ən mükəmməli hesab
edən müəllif, bu dastanın
XVI-XVII əsrlərdəki ictimai hadisələrlə
səsləşməklə yanaşı, ayrı-ayrı
qollarının yaradılmasında daha
qabaqkı əsrlərdə baş vermiş əhəmiyyətli tarixi hadisələrin hafizələrdə yaşayan rəvayət və əfsanələrindən
də qidalanma, faydalanma
olduğunu əsaslandırmışdır.
M.Təhmasib
Azərbaycan dastanlarını qəhrəmanlıq
dastanları, məhəbbət dastanları, ailə-əxlaq
dastanları qruplarına ayırmış, onların hər birinin daxili tematik strukturunu təsvir etmiş, səciyyəvi xüsusiyyətlərini
təhlil etmişdir.
Alimin
yaradıcılığında dastanların tədqiqi çox mühüm yer tutur. Prof.
K.Məmmədov hələ neçə illər bundan əvvəl bu barədə
belə qənaətə gəlmişdir: "Azərbaycan
xalq dastanları (orta əsrlər)"
kitabının rus dilində və başqa dillərdə çap
olunması Azərbaycan folklorşünaslığının
şöhrətini daha da
yüksəldərdi, bir də ona görə ki, həmin
kitab türkologiya aləmində
yaxşı bir təşəbbüsün
başlanğıcı, bütün türk xalqları, hətta Şərq
xalqları şifahi ədəbiyyatının
qarşılıqlı, əlaqəli tədqiqinin gözəl
nümunəsidir. Həmin əsər yalnız folklorşünaslar üçün
əhəmiyyətli olmayıb, həm də ədəbiyyatşünas,
tarixçi, sənətşünas, dilçi, memar və etnoqraflar üçün
də lazımlı mənbələrdən biridir".
Bu əsərin nəşrindən
40 ilə yaxın bir vaxt
ötür, lakin bu gün də M.Təhmasibin
bu əsəri, eləcə də
haqqında bəhs etdiyimiz bütün
əsərləri öz əhəmiyyətini
saxlamaqdadır. Bu da təsadüfi
deyildir. M.Təhmasib fəaliyyətdə olduğu dövrün
qabaqcıl elmi-nəzəri görüşlərini
daşıyan nüfuzlu bir
alim olmuşdur. O, dünya folklorşünaslığının
nailiyyətlərinə də dərindən bələd idi, ümumtürk eposunun poetikasını yaxşı bilirdi.
M.Təhmasibin təkcə
"Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)" əsəri deyil, "Seçilmiş
əsərləri"nə daxil edilmiş irili-xırdalı əsərləri,
eləcə də bu gün
nəşrini gözləyən digər əsərləri
sanballı tədqiqatlar, yaradıcılıq məhsullarıdır.
Bu cəhətə toxunan kitabın elmi redaktoru, AMEA-nın müxbir
üzvü Kamal Abdullayev yazır: "Bu ikicildlik də hələ hamısı deyil, deyə bilərik. Məmmədhüseyn
Təhmasibin professional bir
alim kimi
yaradıcılığı onun zəngin
bədii yaradıcılığının fonunda
(və ya əksinə) ömür
sürür. Azərbaycanın teatr və kinosevərləri onun
əsərlərini yaxşı xatırlayır. "Bir qalanın sirri", "Onu
bağışlamaq olarmı?" kimi unudulmaz filmlərin ssenarilərinin, "Bahar" (1938), "Aslan
yatağı" (1941), "Çiçəklənən arzular" (1951), "Hind
nağılı" (1956), "Rübailər aləmində"
(1968) kimi romantik pyeslərin
müəllifi Məmmədhüseyn Təhmasib bu günün və
sabahın müəllifidir. Hələlik bu ikicildliyə M.Təhmasibin bədii əsərləri
daxil edilmədi. Bu iş gələcək təhmasibsevərlərin
öhdəsinə buraxıldı".
Oruc Əliyev
Xəyalə Əliyeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 7
oktyabr.- S.4.