Zahirən
də, daxilən də dəyişməyən...
Bu dünyada
çox nəsnələr dəyişib,
çoxları da on il, on beş
il əvvəl gördüyün
adamlara bənzəmir. Ən pisi odur ki,
bu adamların təkcə sifəti yox, içi də dəyişib.
Amma iyirmi, otuz il əvvəl gördüyüm, tanıdığım və
hələ də sevdiyim Tofiq
Abdin deyərdim, çox
az dəyişib. Dəyişilən,
üst-üstə calanan yaşdı, illərdi,
Tofiqin "Poeziya"
adlı yeni kitabının üz qabığındakı cavan
oğlandı. Amma bu
adamın çölü dəyişsə
də, içi dəyişməyib... Həmişəki
qıs-qıvraq, səmimi, ətrafı adamla
dolu, kiminin "abi"si, kiminin
dostu, kimininsə hər gün
gördüyü, dost
demədiyi, amma dostdan
da irəli qardaşı. Həmişə
nikbindir. Nikbin olmaq bir az
da içindəki işıqdan gəlir.
Hər gün yazı yazmasa,
yata bilməz. Azərbaycan mətbuatında
köşə yazını populyarlaşdıran o olub desəm, kimsə
inciməsin. Amma mən köşə
yazarı Tofiq Abdindən deyil,
şair Tofiq Abdindən
söz açmaq istəyirəm.
Yetmiş
yaşı ərəfəsində T.Abdin
"525-ci qəzet"də (16 yanvar
sayında) təzə şeirlərini çap
etdirib. O silsilədə birinci
şeri oxudum və nikbin Tofiq Abdin
kimi tanıdığım bir şair birdən-birə
gözlərim qarşısında dərdli bir
adama döndü.
Ömrün bu çağına gəlib
çıxdım ki,
məni
ağlayanlar ağlamasınlar
uzanan
günlərin içindən çıxıb
açıq
gözlərimi bağlamasınlar.
Allah sevgidənmi
yaşatdı məni
yoxsa, bu cəzamı,
dostdan,
tanışdan
ayırıb
bir ayrı dünyada
oyatdı məni.
Əlbəttə,
yaşın elə çağıdır ki…
əlli il yazıb-yaradasan, birdən
içində bir dərd ağacı bitə
və sən də o ağacın dibində
oturub gözlərini göylərə dikəsən.
Deyəsən ki, "məni sevənlərin
sayı azaldı mənə nə oldusa döz, dur dedilər sənin
alın yazın bütün olanlar…"
Oxucu sual edə bilər ki, məgər
Tofiq Abdin indiyənəcən
yazdığı şeirlərdə heç
dərddən danışmayıbmı? O necə şairdir ki, həmişə
nikbin şeirlər yazıb? Mən Tofiqin özündən danışdım və
dedim həmişə nikbindir,
amma Tofiq Abdin deyilən bu şairin də şeirlərində dərdin
yarpaqladığını görmüşəm. Tofiq Abdin Əli Kərimin
ölümünə vaxtilə bir şeir həsr etmişdi
və mən o şeiri
hıçqıra-hıçqıra oxumuşam:
Göyün buludunun yağışı yoxdu,
Dağın
yamacının yoxuşu yoxdu.
Ananın
oğula qarğışı yoxdu,
Səni
kim qarğıdı-
Şair Əli,
vaxtmı tapdın ölməyə?!
Tofiqin
Acıbadəmdə, İstanbulda
yazdığı "Qürbət şeirləri"ndə
də içindən qorlanan bir şairin kədərini,
gözləri Vətənə dikilən bir
qəribin ağrısını hiss edirsən.
Amma istəmirəm söhbəti bu ahəngdə kökləyəm.
Tofiq Abdin ilk şerini
düz əlli il əvvəl,
1960-cı ildə çap etdirib.
Demək əlli il... Amma
özünün dediyinə görə, Salyanda şagird olarkən
"Azərbaycan pioneri" qəzetində
xırda yazıları, şeirləri
çıxırmış.
Onu qeydsiz-şərtsiz
"altmışıncılar" ədəbi nəslinə
daxil etmək olar. Və mənim üçün ən
təəccüblü orasıdır ki,
"altmışıncılar"ın əksəriyyəti
elə altmışıncı illərdə ədəbi qalmaqallardan, mübahisələrdən keçib bir şair, ya nasir
kimi təsdiq və etiraf
olundular, amma həmin
illərdə Tofiq Abdinin
şeirlərindən hansı ustad
şairsə söz açmadı,
tənqidçilərdən kimsə onun
barəsində danışmadı. Əslində, Tofiqin şeirləri həmin illərin yeni şeir
axtarışları ilə səsləşirdi. Doğrudur, sonrakı onilliklərdə, bir qədər gec də olsa, Tofiq Abdin
də yada düşdü,
onun şeir
kitabları barədə resenziyalar çap edildi, məqalələr
yazıldı… indi də yazılır.
60-70-ci
illərin Tofiq Abdini
ilə 60-70-ci illərin Azərbaycan poeziyası arasında bir həmahənglik görürəm. Poeziyanın yenilikçi ruhu, bədii təfəkkür mədəniyyətinin
artımı, bir çox
stereotiplərin və şablonların tədricən zəifləməsi
və qırılması, yeni bədii təsvir
vasitələrinin yaranması, modern ruh o dövrün
poeziyasının başlıca xüsusiyyətləri idi. Yenilikçi şairlər
hətta dəbdə olan mövzulara
da təzə, poetik rəng
qata bilirdilər. Məsələn, Tofiq Abdinin
"Binalarımız" şeirində olduğu
kimi:
Binalarımız
küçələr
boyunca fəxri qarovulda
dururlar
bir ordunun
əsgərlərini xatiırladır
bir küçə boyunca yaşayan
binalarımız
Binalarımızın
neçəsi
babama bənzəyir,
neçəsi
mənə.
Oğluma bənzəyən binalar da olacaq.
Binalarımız
mahnı notlarıtək
küçə vərəqlər üstündə qalacaq.
O dövrdə dəbdə olan bir mövzuda
- quruculuq mövzusunda
yazılmışdı bu
şeir. Amma əllinci illərin əmək, quruculuq mövzusunda yazılmış
şeirlərindən fərqli
olaraq burada təzə bənzətmələr,
duyum və deyim tərzi var. O illərin "Tofiq Abdin" imzalı şeirlərində "işıqlar
divarla iməkləyərək
qalxar üst mərtəbəyə", "qığılcımlar qızıl
yağıştək çiynimizə
yağar" , "sərbəst
şeirdir şəhərimiz...
bir küçəsi
uzun, bir küçəsi gödək"
("Şəhərdə gecə"), "ağ qanadlı quş kimi pəncərəmizə
qonar səhər",
"yorğunluq öz
ömrünü ovcumuzda
yaşayar, səsimizdə
yaşayar. Alnımızdan
süzülüb tökülər
ayaqlara yorğunluq gilə-gilə" ("Yorğunluq"),
"Bu gecə qara bir əlcək-əlimizdən
düşdü..Bu gecə-qapqara düşüncə"
("1969,17 dekabr gecəsi") və s. Amma mən daha
çox Tofiq Abdinin o illərdə yazdığı "Qızıl
payız gələndə"
şeirini xatırlayıram.
Bu şeiri oxuyanda mərhum İsa İsmayılzadənin "İşıqlı
yarpaqlar" şeiri də yadıma düşür, "Yağış
gölməçəsi" də...Yox, Tofiqin şeiri ilə İsanın adını çəkdiyim
şeirləri arasında
bir misra belə təsir-təbdil nişanəsi yoxdur. Amma həmin illərdə Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq, İsa İsmayılzadə, Ələkbər
Salahzadə, Vaqif Səmədoğlu kimi cavan və novator
şairlər kimi Tofiq Abdinin də
təbiət şeirlərində
çılpaq təsvirlər,
məlum bənzətmələr
gözə dəymirdi,
sözlərin rənglərə
və səslərə
qarışaraq yaratdığı,
orijinal bənzətmələrin
uğurlu "hibriti"
ilə hasil olan şeir-tablolar, şeir-musiqilər diqqəti
cəlb edirdi:
Payız bu yerlərə
ayaq basan gün
yarpaqlar
yağıştək yudu saçımı.
Baharı otaqda gizlətmək
üçün
Qapı-pəncərəni bağladı hamı.
Külək rəqs eləyib bulaqlar üstə
cumdu ağaclara bir soyğunçutək.
Yuvalar yarpaqsız budaqlar üstə
Baxırsan düzüldü göz muncuğutək.
Sanki ağacların dondu qanı da,
budaqlar titrədi əsəbiləşərək.
Açıb pencəyimin yaxasını da
Baharı qoynumda gəzdirdi külək.
Bahar paltarını soyundu bağlar,
kim isə,
hardasa od qalayırdı.
Ayaqlar altında sarı yarpaqlar,
yoxsa
payız idi çabalayırdı?!
Tofiq Abdin sonrakı
illərdə də bu poetik tempi saxlamağa çalışdı. Olsun ki, bir müddət publisistika ilə (o da daha çox sənət məsələləri
ilə bağlı idi), ardıcıl məşğul olmağı
şair T.Abdinin vaxtını aldı, amma publisistika heç vaxt onun şeirlərinə ciddi təsir göstərmədi. T.Abdin şeirdə
altmışıncı illərdən
bəri sanki özü üçün
müəyyənləşdirdiyi prinsiplərə sadiq qaldı. Başlıca prinsip odur ki, onun hansı
şeirini oxusan, "qızıl misra",
"şah beyt" axtarıb tapa bilməyəcəksən. Tapdığın bütün şeir
boyu ayrı-ayrı misralara "paylanan", səpələnən və
əksər hallarda orijinal təsir bağışlayan fikir olacaq. Dəxli yoxdur, o, şeirin
hansı formasında ifadə olunur. Xalq şairi Fikrət Qoca yazır ki: "Tofiqin misraları sözə baxmır. İpə-sapa yatmır. Ölçü-biçi bilmir. Bəzən oxuculara elə
gəlir ki, sərbəst şeirlərin
hamısı eynidir.
Ona qalsa, insanların da iki əli,
iki ayağı, bir başı, bir ürəyi var". Fikrət Qoca bunu da
yazır ki: "Şairin gücü onun seçdiyi mövzulardadır. Şairin ömrü
yazılarında qaldırdığı
və həll elədiyi problemlərin ömrü qədər olur. Əgər o, insan ağrıları
ifadə eləyən
mövzuları yaşayırsa,
onun şeirləri bu günlə gələcək arasında
uçurum üstündən
körpü olacaq.
Və körpünün möhkəmliyi
də şairin sözləri bir-birinə
bağlamaq, hörmək
məharətindən asılı
olur".
Tofiq Abdinin bir
neçə şeiri
var ki, onları
"vaxtın şeirləri"
kimi yazılan, amma vaxtın çərçivəsinə qısılıb qalmayan şeirlər kimi qiymətləndirmək olar. Yetmiş-səksəninci illərdə cavan
şairlərin şəhərdə
sıxıntılı günlər
keçirdiyinə və
kəndə qayıtmaq
arzularına dönə-dönə
rast gəlirdik. Tofiq yazırdı:
Kəndə qayıtmaqdan
az yazın, dostlar!
Qayıdan deyilsiz,
gedən deyilsiz!
Yalan danışmayın,
yalan yazmayın,
qoyun kənd dolansın eləcə sizsiz,
qayıdan deyilsiz,
gedən deyilsiz!
Maraqlıdır ki, kənddən
gələn şair tay-tuşları arasında
şəhər ritminə
hamıdan tez uyğunlaşan ilk şair
Tofiq Abdin oldu. Onun "şəhər ritmləri" silsilə şeirləri var və oxuyub görürsən ki, bu adam üçün şəhər
bütün qəribəlikləri
ilə heç də təzə deyil, onu yeniləşən
dəblər, müasirləşən
zövqlər deyil, insanların özləri maraqlandırır. Xüsusilə, ikimininci illərdə qələmə aldığı
"Bakı ritmləri"ndə
bunu hiss edirik. O ki qaldı "Qürbət şeirləri"nə,
deyərdim ki, bu nümunələr nəinki T.Abdinin yaradıcılığında, poeziyamızda da maraqlı bir hadisədir. Deyərdim ki, son iyirmi ildə heç bir şairimiz qürbət hisslərini,
öz fərdi yaşantılarını, Vətən
həsrətini bu şeirlərdə olduğu
kimi təbii ifadə etməyib.. Yeddi il qürbətdə yaşamaq o deməkdir ki, sən Vətənini,
doğulduğun torpağı
daha artıq sevməyə başlayırsan,
bu sevgi sənin bütün varlığına hopur, sən tez-tez ölüm haqqında fikirləşirsən, həsrətin
dadını-duzunu hiss edirsən:
Bura da bir
məmləkətdir
amma
şairlər hər yerdə qəribdir.
***
Bir çiçək kimidir bu ayrılıq
göz yaşlarınla sulanacaq
heç təlaş etmə
bu ayrılıq
ömrünün sonunadək uzanacaq.
***
Bu yağış dünyanı
alıb ağzına
canıma sərinlik gətirə bilmir
bu yağış bir kəndi alıb götürür
məni bu torpaqdan
götürə bilmir.
Təbii ki, bu
yazıda mən Tofiq Abdinin "Poeziya" kitabındakı
bütün şeirlərdən
söz aça bilmədim, heç qarşıma da bu məqsədi qoymamışdım. Sadəcə, Tofiq Abdinin şair
ömrünə bir anlıq boylanmaq istədim…Və sonda gördüm ki:
Döydüm hər qapını, dedim ki mənəm,
Gəlin tanış
olaq, Tofiq Abdinəm!
Mən dostum, gözəl
şair Tofiq Abdini 70 yaşı münasibətilə ürəkdən
təbrik edirəm. Zahirən də, daxilən də dəyişməyən
Tofiqə cansağlığı,
könül xoşluğu,
yaradıcılıq uğurları
arzulayıram!
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 9
sentyabr.- S.5.