İnsaf
və insanlığın beşiyi Asiya
Bizans mədəniyyəti
Avropa üçün nədirsə,
Özbək
mədəniyyəti Mərkəzi Asiya üçün odur.
Çingiz Aytmatov
Dünyanın
ən ulu dağlarının, əzəmətli zirvələrinin
vətəni Asiya! Planetimizin başı buludlara dəyən
möhtəşəm dağ silsiləsi Himalay,
babalarımızın "Tanrı dağları" deyə
qürur duyduğu və güvəndiyi Tyanşan sənin sinən
üzərində yüksəlmişdir. Bu ilahi məskəndə
Tanrının xəlq etdiyi zirvələri sanki insan mənəviyyatının
yaratdığı zirvələr tamamlayır. "Dədə
Qorqud kitabı"nın, "Koblandı Batır"ın,
"Alpamış"ın, min kitablıq
"Koroğlu" və "Goroğlu" dastanlar silsiləsinin,
bir milyon misralıq "Manas"ın doğma məskəni
Asiya!.. Bizim ulu babalarımız sənin müqəddəs
köksün üstündə ilk dəfə öz
böyük səltənətlərini yaratmışlar,
neçə-neçə sivilizasiyalara, Avrasiya miqyaslı
imperiyalara imza atmışlar. Azlar, Aslar, Qazlar, Xəzərlər,
Hunlar və neçə-neçə dünyada heç bir bənzəri
olmayan türk birlikləri və etnosları, xalqları səni
başdan-başa, qarış-qarış gəzib-dolanmış,
səni öz qanlarıyla suvararaq, öz cismləri ilə
doyuraraq böyütmüşlər. Öz canlarını
qurban verib səni yaşatmışlar, Avropaya pərçim
etmişlər. Və sənə Tanrının buyruğu,
müqəddəs əmriylə "Asiya", "Aziya"
deyə ad qoymuşlar, min illərdən bəri səni beləcə
əzizləmişlər. Aslar, Azlar, Qazlar və başqaları
- Asiyanın ilkin sakinləri. Onların şanlı adları
yalnız qitənin deyil, Azərbaycan, Qazaxıstan,
Qırğızıstan, Özbəkistan kimi qüdrətli
türk dövlətlərinin, Qaqauzlar diyarının, Xəzərin,
Qafqaz dağlarının və Qafqaz ölkəsinin mübarək
adlarında da əbədiləşmişdir. Bəli, Özbəkistan
Respublikasının Prezidenti İslam Kərimovun "Yüksək
mənəviyyat - yenilməz güc" (Bakı, 2010)
kitabını oxuyarkən, istər-istəməz, ulu və qədim
Asiyanın təkcə bu günü və gələcəyi
barəsində deyil, möhtəşəm keçmişləri
haqqında da düşüncələrə dalırsan.
XXI
yüzilin ikinci onilliyini türk dövlətlərinin tarixində
yeni mərhələnin başlanğıcı saymaq olar.
Sonuncu imperiyanın əsarətindən qurtulan bu ölkələr
öz 20 illik müstəqillik yubileylərini qeyd etməyə
başlayırlar. O cümlədən də Özbəkistan.
Türk ellərinə şadyanalıq və qürur bəxş
edən bayram günlərində qeyri-ixtiyari olaraq dünənə
boylanırsan və soruşursan: Bu gün biz kimik və
dünən kim idik? Ümumən, 20 illik məsuliyyətli və
mürəkkəb, eyni zamanda, möhtəşəm tarix
haqqında dərindən düşünərkən görkəmli
və təcrübəli dövlət xadiminin müdrik fikir və
arqumentləri o dövrü təsəvvürümüzdə
yenidən canlandırır. Kitabın müqəddiməsində
müəllif çox ibrətamiz bir dialoqu misal gətirir.
Müstəqilliyin qazanılmasından cəmi bir neçə
il keçəndən sonra Özbəkistan Ali Məclisində
möhtərəm Prezidentin iştirakı ilə keçən
bu dialoq qısa zaman kəsiyində baş verən hadisə və
proseslərin mahiyyətini anlamağa, miqyasını təsəvvür
etməyə imkan yaradır: "Burada biz bu son dərəcə
mühüm məsələyə necə
yanaşmağımız və onu mərhələli,
ardıcıl şəkildə necə həll etməyimiz barəsində
qısaca bəhs etməyi zəruri hesab edirik. O cümlədən
1994-cü ilin 22 sentyabrında parlament minbərindən
yaxın keçmişimizdə başımıza gələnlər,
yəni millətimizin qədir-qiyməti, qürur və
namusunun aşağılanması, qədim tariximizin və
müqəddəs dəyərlərimizin tapdanması
haqqında bir çox dərdli, iztirablı fikirlər
bildirilmiş, eyni zamanda, son dərəcə çətin,
amma təbii suallar səsləndirilmişdi:
"-Özünüz
fikirləşin, əziz dostlar, müstəbid cəmiyyət,
müstəmləkəçilik dövründə biz kim
idik?
- Taleyimiz,
ixtiyarımız və azadlığımız kimlərin əlində
idi?
- Kəbə
deyə hara pərəstiş edərdik? Hər səhər
çağı məşhur himn - mədhiyyə sədaları
altında kimlərə təzim edib oyanardıq?
- Dilimiz,
dinimizin əhvalı necə idi? İmam Buxari, İmam Termizi,
Xoca Bəhavuddin Nəqşbənd həzrətlərinin
müqəddəs xaklarına hörmət və ehtiram
vardımı? Əmir Teymur, Babur Mirza və başqa ulu
babalarımızın böyük adları,
şan-şöhrətləri itib-batıb, torpaqlara
qarışmamışdımı?
- Milli
iftixarımız, insanlıq qürurumuz, adət və ənənələrimiz
hansı anlayış və münasibətlərlə əvəzlənmişdi?
-
Yaxşı, bəs özümüz? Özümüz
özlüyümüzü anlayırdıqmı? Hansı
mötəbər və müqəddəs torpağın, ulu əcdadlarımızın
ölməz mirası ilə qidalanmış və
böyümüş bir elin övladları olduğumuzu
bilirdikmi?
-
Özünüz deyin, o vaxtlarda Özbəkistanı
dünyada kim tanıyırdı? Kim bizimlə
hesablaşırdı?
- Yurdumuzun necə
və nə qədər saysız-hesabsız sərvətlərin
xəzinəsi olduğundan hansı birimiz xəbərdar idik?
- Guya milli
iftixara çevrilmiş ağ qızıl əslində milli
qürur əvəzinə boyunduruq olub, xalqımızı
ayaqyalın, başımızı aşağı etmişdi,
tənə və məlamətdən, əzab və zəhmətdən
başqa bizə nə vermişdi?"
Həqiqətən,
yaxın keçmişdə xalqımızın başına
gələn bu cür əzab-əziyyətləri, milli
taleyimizin uçuruma gəlib dirəndiyi o məşum illəri
heç birimizin unutmağa haqqı yoxdur".
Hər bir
millətin tarixindəki böyük və həlledici
keçid dövrləri görkəmli şəxsiyyətlərin
meydana çıxması ilə səciyyələnir. Bu həqiqətin
təsdiqi kimi bəşəriyyət tarixindən onlarla parlaq
misallar gətirmək olar. Tarixin yaradıcısı xalq olsa
da, o sanki Tanrının seçdiyi və etibar etdiyi əvəzedilməz
insanların çiynində keçmişdən gələcəyə
doğru yol gəlir. Bu mənada böyük tarixin yolu həmişə
zirvələrdən keçir. Tarix meydanına yenicə qədəm
qoymuş və xalqın həyatındakı taleyüklü
məsələləri həll edəcək o insan
özünəqədərki milli və mənəvi yüksəkliklərin
təbii davamı kimi özü də yeni bir zirvə olaraq
ucalmağa başlayır. Amma xalqın qəlbində və
tarixində ucalmağa başlayan yeni, möhtəşəm
zirvənin mənşəyi, onun hansı yüksəkliklərin
davamı və varisi olması zamandaşları da, təbii
ki, gələcək nəsilləri də eyni dərəcədə
düşündürür və maraqlandırır.
Özbəkistan
Respublikasının Prezidenti möhtərəm İslam Kərimovun
"Yüksək mənəviyyat - yenilməz güc"
kitabını oxuyarkən istər-istəməz qəlbində
bu cür təəssürat və duyğular baş
qaldırır. Diqqətəlayiq cəhəti bundadır ki,
kitabın baş qəhrəmanı və müəllifi
azı üç min illik qədim və zəngin bir mənəvi-mədəni
mirasın varisi kimi gözlərimiz önündə
canlanır. Kitab sanki bu gündən uzaq dünənlərə,
ibrətamiz əhvalatlar və vaqeələrlə dolu, bir-biri
ilə bəhsləşən və yarışan nəhəng
şəxsiyyətlərlə, dövlət
başçıları və sərkərdələrlə,
dahilər və mütəffəkirlərlə dolub-daşan
minilliklərə körpü salır, bizi müqəddəs
mənəvi köklərimizə, ibrətamiz keçmişlərimizi
isə bu günümüzə qaytarır.
Məlumdur
ki, hər bir xalqın mənəviyyatını onun
yaratdıqlarından, yalnız ona məxsus olan adət və ənənələrindən,
xüsusən mənəvi irs və mədəni sərvətlərindən,
qədim tarixi abidələrindən ayrı təsəvvür
etmək mümkün deyil. Böyük və qədim
Türküstan yalnız Şərqin deyil, bütün
dünya sivilizasiyasının müqəddəs beşiklərindən
biri kimi dünya elmi ictimaiyyəti tərəfindən qəbul
edilmişdir. Dünyəvi və dini elmlərin, xüsusən
islam dini ilə bağlı biliklərin tarixən yüksək
inkişaf səviyyəsinə çatmasında bu ölkədə
doğulub boya-başa çatmış qüdrətli fikir və
təfəkkür sahiblərinin misilsiz əməyini və zəhmətlərini
xüsusi qeyd etməliyik. Tanrının mərhəməti və
xalqın öz mənəvi irsinə, sərvətlərinə
məhəbbəti sayəsində müxtəlif abidələr,
mədəniyyət, memarlıq və incəsənətlə
bağlı qiymətli inşaatlar bu günə qədər
özünün gözəlliyini və əzəmətini
saxlaya bilmiş, xalq mənəvi qüdrətinin bariz
nümunələri kimi bu günümüzə qədər
gəlib çatmışdır. Özbəkistan ərazisində
mövcud olan dörd mindən çox maddi-mənəvi abidənin
ümumdünya mənəvi sərvətlərinin nadir
nümunəsi kimi YUNESKO-nun siyahısına daxil edilməsi də
bu həqiqətləri yüksək səviyyədə təsdiq
etməkdədir.
Ümumşərq
və ümumtürk mədəniyyətinin tərkib hissəsi
olan özbək mədəniyyətinin mündəricəsini
ən qədim daşüstü, qayaüstü yazılar və
bitkilər, şifahi xalq yaradıcılığının rəngbərəng
nümunələri, qoşuq və nəğmələr, əsatir
və əfsanələr, atalar sözləri və zərb-məsəllər,
nağıl və ibrətamiz hekayələr, dünya mənəvi
mədəniyyətinin zirvəsi sayılan dastanlar, eyni
zamanda, müxtəlif kitabxana və mədəni fondlarda
saxlanılan minlərlə əlyazmaları səciyyələndirir.
Həm də dünyanın ən məşhur
paytaxtlarındakı mötəbər və möhtəşəm
muzeyləri, fondları və kitabxanaları bəzəyən
bu əlyazmalarda bəşər elmi təfəkkürünün
və incəsənətinin, demək olar ki, bütün sahələrinə
və növlərinə rast gəlmək
mümkündür. Bu qiymətli mənbələrdə əks
etmiş və cəmləşmiş dövlət, siyasət,
hərb və döyüş sənəti, əxlaq, fəlsəfə,
fiqh, tarix, ədəbiyyat, incəsənət, tibb, riyaziyyat,
memarlıq, mineralogiya, kimya, astronomiya,
hüquqşünaslıq, əkinçilik və başqa sahələrə
aid bu gün də öz əhəmiyyətini itirməmiş
qiymətli əsərlər bütün bəşəriyyətin
sərvətinə çevrilmişdir. Səmim-qəlbdən
etiraf etməliyik, dünyada çox az xalqlar bəşər
sivilizasiyasına və ümuminsanlıq tərəqqisinə,
mənəvi-mədəni yüksəlişinə bu qədər
saysız-hesabsız töhfələr verə bilmişdir.
"Yüksək
mənəviyyat - yenilməz güc" kitabının qiymətli
xüsusiyyətlərindən biri budur ki, onda vurğulanan mənəvi-mədəni
yüksəkliklərin yalnız tarixi əhəmiyyəti nəzərə
çarpdırılmır. Eyni zamanda, həmin böyük
abidələrin çağdaş zamanımızla gözlə
görünən-görünməyən daxili əlaqələri,
qırılmaz bağları da ayrıca qeyd olunur. Möhtərəm
müəllif "Avesta"nın məna və mahiyyətini
səciyyələndirən məşhur "Xeyirxah fikir,
xeyirxah söz, xeyirxah əməl" qayəsinə diqqətimizi
cəlb edərək yazır: "Bu fikirlər, yəni
xeyirxah niyyət, söz və iş birliyini cəmiyyət həyatının
təməl qayəsi kimi anlamaq bizim hazırkı mənəvi
ideallarımızla da nə qədər üzvi surətdə
bağlıdır, bu hikmət görün, nə dərəcədə
təbii və həyati əsaslara malikdir". Dünyanın
ən qədim kitablarından birində ətraf aləmin
tamlığı və bütövlüyü, insan həyatının
təbiətlə uyğunluğu son dərəcə həssaslıqla
əks etdirilmişdir. Demək, qədim zamanlarda da insan mənəvi
dünyasının formalaşmasına təbiətin və
varlığın bilavasitə, təsiri haqqında dərindən
düşünmüş, ciddi fikir yürütmüşlər.
Möhtərəm
Prezidentin kitabda müraciət etdiyi ikinci böyük abidə
"Alpamış" dastanıdır. Bəşər mənəvi
mədəniyyətinin ilkin və təkrarolunmaz səhifələrini
təşkil edən epos mədəniyyətinin ən qüdrətli
ocaqları və məktəbləri tarixən indiki Özbəkistanın
hüdudlarında mövcud olmuşdur. Xüsusən, Nurata və
Kurqan dastançılıq məktəbləri dünya epos mədəniyyətinə
bir-birindən gözəl və cazibədar əsərlər
bəxş etmişdir. "Alpamış" özbək
xalqının bədii dühasının zirvəsidir. Kitabda
vurğulandığı kimi, əgər xalqımızın
qədim və şanlı tarixi bir dastandırsa,
"Alpamış" bu dastanın şah beytidir.
"Alpamış" məhz buna görə də
çoxdan haqlı olaraq özbək xalqının rəmzinə
çevrilmiş bir əsər hesablanır. "Dədə
Qorqud kitabı" Azərbaycanın, "Manas"
qırğızların, "Koblandı Batır"
qazaxların, "Goroğlu" türkmənlərin,
"Ural Batır" başqırdların, "Maaday
Qara" Altay türklərinin, "Altın Arıq"
xakasların, "Çora Batır" krım Tatarların,
"Qırxqız" qaraqalpakların milli-mənəvi
pasportu olduğu kimi, "Alpamış" da özbəklərin
milli mənliyinin ifadəsi olan ölməz bədii sənəddir.
Özbək mədəniyyətinin bir çox sahələri
və inkişaf yönləri birbaşa
"Alpamış"dan şaxələnir və
qidalanır. Qardaş ölkənin dövlət
başçısının diqqətini
"Alpamış" dastanı bir sıra xüsusiyyətləri
ilə özünə cəlb etmişdir. Bunlardan biri gənc
qəhrəmanın ad alma, daha doğrusu, dastandakı adqoyma mərasimi
ilə bağlıdır. "Alpamış"ın qəhrəmanı
yeddi yaşlı Həkimbəyin öz babasından
qalmış on dörd batmanlıq bürüncdən düzəldilmiş
yaydan ox atıb dağın zirvəsindəki hədəfi
vurması onun ən yüksək ada çatmasına səbəb
olur. Həkimbəy el-yurdun ağsaqqallarının rəyi ilə
"Alp" adına sahib olur. Kitabda qeyd edilmişdir: "Alp
- hakimiyyət sahibi mənasını bildirdiyini nəzərə
alsaq, bu dastan milli dövlətçiliyimizin bədii
inikası kimi də qiymətli olmasına əminlik hasil edə
bilərik". Ən çox müəllifi
düşündürən və maraqlandıran isə,
keçid dövründə yaşayan bir ölkənin
başçısı kimi, dastanın yüksək tərbiyəvi
təsir gücünə malik olmasıdır. Həqiqətən,
"Alpamış" dastanında el-yurda sevgi və sədaqət,
Vətənin taleyi və gələcəyi üçün
məsuliyyət duyğuları, ata-anaya, ailəyə və
qadına mədəni münasibət o qədər yüksək,
zərif duyğularla tərənnüm edilmişdir ki,
babaların mənəvi dünyası bu gün də bir
çox demokratik dünyagörüşü və əxlaq nəzəriyyəçilərini
sözün əsl mənasında heyrətləndirə bilər.
Ona görə də "Dədə Qorqud kitabı" və
"Alpamış"ı müqayisə edərkən min
illər bundan əvvəl yaşayıb ömrünü
başa vurmuş türk ozanının estetik
dünyagörüşünün, bəşəri
duyğularının sərhədləri, ümuminsani
ideallarının həyatiliyi və müasirliyi qəlbimizi
heyrət və iftixar duyğuları ilə riqqətə gətirir.
Hər iki eposda təsvir olunan cəmiyyətdə Vətən
və xalq mənafeyi ən yüksək məqsəd, ən
müqəddəs borc kimi vurğulanır. Bu dastanları
oxuyan insanlar heç bir vaxt öz elinə və yurduna naxələf
çıxa bilməz, öz yaxınlarını və əzizlərini,
öz qadınını və ailəsini, demək, Vətənini
düşməndən qorumaq üçün heç nəyini
əsirgəməz. Elə bu səbəbdən də,
möhtərəm Prezident "Alpamış" dastanı
haqqında aşağıdakıları vurğulayarkən
yüz dəfə, min dəfə haqlıdır: "Bu
ölməz və əbədiyaşar əsəri
xalqımız yüz illər ərzində yaratmış,
özünün iman və etiqadı kimi hifs edib qorumuş,
neçə-neçə əcdadlarımız və
övladlarımız "Alpamış" dastanı ruhunda
tərbiyələnmiş, özünü və kimliyini
anlamış, mənəvi cəhətdən zənginləşmiş
və kamilləşmişdir. Demək, bu dünyada nə qədər
xalqımız var, nə qədər biz yaşayırıq -
Alpamışın ruhu və siması da ölməzdir, əbədidir".
Bir
ictimai-iqtisadi formasiyadan başqasına keçid tarixdə həmişə
ziddiyyətlər və iztirablarla müşayiət olunur. Bu
ağır və mürəkkəb prosesi yüngülləşdirmək
üçün ən düzgün və doğru yol
seçilməsi nəticəsində qarşıya qoyulan məqsədlərə
çatmaq mümkündür. Burada ən yaxşı və
həyati meyar yalnız yüz illər ərzində
sınaqdan çıxmış mənəvi dəyərlər
və mərasimlər ola bilər. 90-cı illərin əvvəllərində
keçmiş cəmiyyətin dağılması və yeni cəmiyyətin
meydana gəlməsi proseslərinin müxtəlif respublikalarda
özünəməxsus şəkildə baş verməsi
fikrimizi təsdiq edir. Qardaş Özbəkistanın bu sahədəki
təcrübəsi özünün milli-mənəvi həyat
tərzinə son dərəcə həmahəngliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Məsələn, həmin dövrdə
Özbəkistanda Novruz bayramına münasibətin
kökündən dəyişməsi - xalqın min illərədn
bəri qoruyub, yaşadıb, zənginləşdirib,
günümüzə qədər yaddaşlarda hifs edib
unutmadığı bayramının onun özünə
qaytarılması çox böyük milli hadisə idi. Əminliklə
söyləmək mümkündür ki, uzun əsarətdən
və ölkə ictimai-siyasi müstəqilliyini qazandıqdan
sonra həqiqi mənəvi azadlıq duyğusunu xalqın
ruhunda oyatmaq və istiqlalın sevincini, nəşəsini
yaşamaq üçün Novruz bayramı millətin qəlbinə
məlhəm olan bir mərasim idi. Novruz bayramı, eyni zamanda,
ölkənin qonşu və qardaş dövlətlərlə
əlaqələrini, Mərkəzi Asiyada, demək olar ki,
yanbayan və çiyin-çiyinə yaşayan özbəklər,
qazaxlar, taciklər, qırğızlar, türkmənlər,
qaraqalpaqlar və başqa xalqlar arasında səmimi birlik,
qardaşlıq, həmrəylik duyğularını gücləndirən,
Özbəkistanı Şərq və türk dünyasına
daha da yaxınlaşdıran bir bayram kimi ürəklərdən
yer aldı.
Müstəqillik
mənəviyyatını formalaşdırarkən milli adət
və ənənələr, mərasimlərlə bir
sırada dini etiqad azadlığının təmin edilməsi
də mühüm əhəmiyyətə malikdir. Müqəddəs
dini dəyərlər hər bir xalqın
özlüyünü və milli mənliyini qorumasında
müqayisəyə gəlməz dərəcədə
böyük təsir gücünə malikdir. Həqiqətən
türk xalqlarının uzun və keşməkeşli tarixində
onların yalnız milli özünəməxsusluqlarını
deyil, zəngin mənəvi dəyərlərini, ilk növbədə
dövlətçilik mədəniyyətini qoruyub
saxlamalarında dinin əvəzedilməz rolu olmuşdur. Qədim
Türküstan diyarı əzəldən din və mədəniyyətin
yüksək inkişaf etdiyi məkanlardan sayılmış,
Şərq xalqlarının bu sahədəki inkişafına
gözəl və qiymətli töhfələr bəxş
etmişdir. Bu həqiqətlər həmişə beynəlxalq
ictimaiyyət tərəfindən yüksək qiymətləndirilimiş,
Şərq və müsəlman dünyası da bunu dəfələrlə
etiraf etmişdir. Bütün dünyada nüfuzlu beynəlxalq
təşkilat hesab olunan İslam Konfransı Təşkilatının
təhsil, elm və mədəniyyət məsələləri
üzrə qurumu - İSESKO tərəfindən Daşkənd
şəhərinin 2007-ci ildə İslam mədəniyyəti
paytaxtı elan edilməsi də həmin yüksək etiraf və
ehtiramın parlaq ifadəsidir.
Mərkəzi
Asiyada dünyəvi və dini mədəniyyətin zirvələri
sanki Tanrının və taleyin möcüzəsi kimi həmişə
qoşa yaranmış və qoşa dayanmışdır. Son
iki min illik - min beş yüz illik tarixə nəzər salarkən
bu heyrətamiz müvazilik və paralellik qəlbimizə
qürur, iftixar duyğuları bəxş edir. Və özbək
xalqı da əzəldən bu həmahəngliyə öyrənmiş,
adət etmiş, özünün dünyəvi və dini
dahilərini eyni dərəcədə yüksək qiymətləndirib,
eyni məhəbbətlə əzizləmişdir. Dünya
elmində cahanşümul yeniliklər yaratmış, bəşər
sivilizasiyasına özlərinin elmi kəşfləri ilə
misli-bərabəri olmayan töhfələr vermiş Məhəmməd
Musa Xarəzmi, Əhməd Fərğani, Əbu Reyhan Biruni, Əbu
Əli ibn Sina, Mirzə Uluğbəy, Əli Quşçu
kimi dünyəvi elm mütəfəkkirləri ilə
yanaşı İmam Buxari, Əbu İsa Məhəmməd
ibn İsa Termizi, İmam Maturidi, Bürhanəddin Mərğinani,
Əbdülxaliq Ğijduvani, Bəhavuddin Nəqşbənd və
başqaları kimi dini mədəniyyətin, mənəvi
elmlərin yüksəlişində xidmət göstərmiş
dahilərə də özbək xalqı öz qəlbində
əbədi yer vermişdir. Onlar min ildən də çoxdur
ki, Türküstanın ağıl və zəkasının,
mənəviyyatının qüdrətini, şöhrətini
bütün dünyada yayır, bu dahilər məmləkətini
təmsil edirlər. Möhtərəm Prezidentin kitabında gətirilmiş
onlarla faktlar, bir çox misallar göstərir ki, ulu
babaların ağlından və mənəviyyatından
doğulmuş möcüzələr təkcə
keçmişləri rövnəqləndirmir, indini və hələ
neçə-neçə əsrlər sonra gələcəyi
də heyrətləndirəcək.
Mənəviyyat
dahilərindən bəhs edərkən, islam aləmində
"Mühəddislər sultanı" kimi şöhrət
qazanmış İmam Buxarinin adını qeyd etmək kifayətdir.
Bu dahi insanın qoyub getdiyi mənəvi mirasının zirvəsi
sayılan ən dəqiq hədislər toplusu - "Əl-came
əs-səhih" kitabı müsəlman dünyasında
Qurani-Kərimdən sonra ikinci müqəddəs mənbə
hesablanır. Bütün islam əhlinin dərin etiqadına və
qəti inamına görə İmam Buxarinin hədislər
toplusu yer üzündə insan tərəfindən
yaradılmış və yazılmış ən
böyük kitabdır. Bu müqəddəs kitab düz min
iki yüz ildən bəri yüz minlərlə, milyonlarla
insanları haqq və həqiqət yoluna səsləməkdə,
onların qəlbinə iman nurları bəxş etməkdədir.
Əbu İsa Məhəmməd ibn İsa Termizinin məşhur
"Sunani Termizi" əsəri də müsəlman aləmində
son dərəcə yüksək qədir-qiymətə
malikdir. Dahi mütəfəkkirin əsərləri yüz illər
ərzində alimlərin, üləmaların,
ilahiyyatçıların əsas dərsliyi vəzifəsini
yerinə yetirmiş, neçə-neçə nəsilləri
insanpərvərlik və alicənablığa, insaf və ədalətə
dəvət etmişdir.
Mədəniyyət
tarixində sönməz ulduz kimi parlayan və sanki
Tanrının bir möcüzəsi kimi İmam Buxarinin vəfat
etdiyi ildə dünyaya gələn İmam Maturidinin mübarək
və müqəddəs şəxsiyyəti xalqın qəlbində
özünə əbədi yer tutmuşdur. O dahi insanın əsasını
qoyduğu "Maturudiyyə məktəbi" Şərq
ölkələrində geniş yayılmış və
şöhrət qazanmış, onun əsərləri
bütün mömin-müsəlmanların qəlbinə yol
tapmışdır. Tarixdə heç kim ilə müqayisə
olunmayan bu mötəbər insanın özünün isə
"Müsəlmanların etiqadını düzəldən"
kimi yüksək ada və şərəfə nail olması
bu nadir şəxsiyyətin fövqəladə ağlından
və zəkasından xəbər verir. Gözəl fərqanədə
dünyaya gəlib, şöhrəti aləmə yayılan,
islam hüquqşünaslığının dahi nümayəndəsi
Bürhanəddin Mərğinaninin əsərləri də
keçmişin qürur və iftixar oyadan parlaq səhifələrindən
biridir. Bu mütəfəkkir insanın Şərq aləmində
"Bürhanəddin və millə", yəni "Din və
millətin sənədi" kimi ən yüksək ada layiq
olması ona öz zamandaşlarının təkrarsız
münasibətini ifadə edir. Min ilə yaxındır ki,
dahi Mərğinaninin köhnəlmək bilməyən
ölməz elmi mirası, xüsusən əlli yeddi kitabdan
ibarət "Hidayə" - "Doğru yol" əsəri
müsəlman məmləkətlərində mükəmməl
və ən nüfuzlu hüquqi mənbə olaraq istifadə
edilməkdədir. Vətənin ad-sanını bütün
Şərq və müsəlman aləmində uğurla təmsil
edən, islam mədəniyyətinin parlaq simaları Əbdülxaliq
Ğijduvani və Bəhavüddin Nəqşbəndin xidmətlərini
də xüsusi qeyd etməliyik. Neçə-neçə nəsillər
yalnız böyük təfəkkür sahibləri kimi deyil,
eyni zamanda, müqəddəs övliyalar kimi onlara pərəstiş
etmişlər. Orta əsrlərin ən məşhur dini-fəlsəfi
təlimlərindən sayılan "Nəqşbəndiyyə"nin
banisi kimi şöhrət qazanmış Nəqşbənd həzrətlərinin
"Dil bəyaru dəst bəkar" - "Qəlbin Allahda, əlin
işdə olsun" qayəsi son dərəcə həyati və
hikmətamiz mənasına görə öz zəmanəsi sərhədləri
daxilində qalmamış, hətta bu günümüzlə
ideal bir həmahənglik təşkil etməkdədir.
Prezidentin
seçdiyi mənəvi zirvələr silsiləsində
fundamental elmlərlə məşğul olub, eyni dərəcədə
həm Qərbin həm də Şərqin etirafına nail
olmuş dahilər diqqəti xüsusi cəlb edir. Burada Məhəmməd
Musa Xarəzminin onluq say sistemini, alqoritm və alqebra - Əl cəbr
anlayışlarını dünyada birinci olaraq elm sahəsinə
tətbiq etməsini və onun əsasında dəqiq elmlərin
inkişafı üçün öz vaxtında möhkəm
əsas yaratmasını qeyd etmək vacibdir. Hər biri
yalnız müəyyən bir dövrü və ya hər
hansı dahi alimi deyil, yüzillikləri şöhrətləndirə
bilən bu misilsiz elmi kəşflər özbək
xalqının dünya elminin və bəşər
sivilizasiyasının inkişafındakı danılmaz rolunu
göstərən faktlardır. Fundamental elmlər sahəsində
Əhməd Fərğaninin kəşfləri də dünya
elm tarixində əbədilik hüququnu qazanmışdır.
Onun elmi əsərləri eyni vaxtda həm Qərb, həm də
Şərq alimləri üçün dərslik, dərs vəsaiti
vəzifələrini yerinə yetirmişdir. Dahi alimin
"Astronomiyanın əsasları haqqında kitab" əsəri
isə hələ XII əsrdə latın və ivrit dillərinə
tərcümə olunmşdur. Şərqdə Əhməd Fərğani,
Avropada isə Əl-Fraqnus adı ilə tanınmış bu
təfəkkür sahibininin şöhrəti o qədər
yüksək idi ki, hələ XVI əsrdə avropalı alimlər
Aydakı kraterlərdən birinə onun adını
vermişdilər. Məşhur astronom alim Yan Geveli tərəfindən
1647-ci ildə nəşr edilmiş "Selenoqrafiya"
kitabında isə Aydakı kraterlərdən ikisi iki
böyük yurddaşımızın - Əhməd Fərğani
və Mirzə Uluğbəyin adı ilə
adlanmışdır.
(Ardı var)
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,
filologiya elmləri doktoru,
professsor,
Azərbaycan Respublikası
Dövlət mükafatı laureatı
Yaşar QASIMBƏYLİ,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
və Özbəkistan
Yazıçılar İttifaqının
üzvü, filologiya elmləri üzrə
fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 16
sentyabr.- S.3.