Evrika! - İradə Aytel
Özünü şəxsən
tanımırdım, sadəcə adını eşitmişdim.
Özü də elə-belə,
yaddaşın ucqarlığında - itərliyində qərar
tutacaq bir nöqtə
kimi. Bir dəfə təsadüfən
"Divani-hikmət" məclisinin
yığıncağında rastlaşdıq. Oxunan
yazılar haqqında çılğın və güzəştsiz
fikirlər söyləməsi onun kəskin
xarakterindən xəbər verirdi. Deyə
bilmərəm ki, o, bütün iddialarında haqlıydı. Xoşuma gələn oydu ki, fikirçi,
dayaqsız, şirin söz
oyununu fırlatmaqla ucuz
rəğbət qazanmaq fürsətinə
imkan vermədən öz
mövqeyini ortalığa qoyurdu.
Mənə elə gəldi ki, onun qərəzsizliyi ədalətindən
çəkilidir. Həmin ədəbi-bədii meyarlara rəğbətli olduğumdan
dərhal gənc şairə diqqətimi çəkdi və
yaddaşımın uzaq
ucqarlığından könül evinə
qədər yaxın gəldi. Fasilədə aramızda təbii
söhbət şəraiti yarandı. Mənəvi sərvətini
oxucu sərgisinə çıxarmaq istədiyim
gənc istedad şairə İradə Aytel idi.
Sonra o, yenidən "qeybə" çəkildi,
ta bu günlərə
kimi. 2010-cu ilin zirvəsində
- dekabr ayında İradə Aytellə bir də görüşdük.
Şəxsən yox, mənə təqdim
olunan avtoqrafsız "İkimizin
bir evimiz
varıydı…" kitabı ilə. Sevindim.
Nəzəri fikirlərini eşitdiyimin indi bədii məhsulları ilə
tanış olacaqdım. Oldum da. Ətrafa bir
"Müjdə!" nidası ilə səslənmək istədim.
Az qala, Arximed kimi "Evrika!" - İradə Aytel
deyə qışqıracaqdım. Gələcəkli yeni bir imza
ilə üzləşmişdim. Deyəsən
narahatçılığıma son
qoyulacaqdı. Səbəb ciddiydi.
XX
əsrin doxsanıncı illərindən üzübəri Azərbaycan
ədəbiyyatının bir qolu sayılan Gəncə ədəbi
mühitində xoşagəlməz bir mənzərə
yaranmışdır. Bütövlük
naminə bu mühit üç nəsillə təmsil
olunmalıydı - gənc nəsil, orta nəsil
və yaşlı nəsil. Onlardan ikisinin fəaliyyəti nəzərə çarpsa da, gənc nəsil
qrafasının qarşısında sıfırdan başqa rəqəm görünmürdü.
Nəhayət, dayanış ölü
nöqtəsindən tərpəndi. Bu
qrafanı yoxluqdan varlığa çevirən
imzanın sahibi İradə xanım Aytel idi. Bir
azdan bu ciddi istedada Firəngiz
İdrisqızının "Gəncliyin səsi" ədəbi
birliyində yetişən Xəyalə Sevil
və Vüsal Hicran da qoşularaq onu təklikdən xilas
etdilər.
Aytelin
kitabına tanınmış şairimiz
Aləmzər xanım Əlizadə olduqca
maraqlı bir ön söz yazıb. Daha təcrübəli
olan Aləmzər xanım gerçək,
təbii və təhlili ön
sözündə həm müəllif şəxsiyyətinin,
həm də onun zərifliklə, kövrəkliklə
yoğrulmuş "dəli-dolu"
poeziyasının xarakteristikasını əks etdirib. Bu təsirli
yazıdan sonra söhbəti həmin
istiqamətdə davam etdirməyə ehtiyac qalmırdı. Məhz buna
görə mən sadə yola - müəllifin
yaradıcılığına ümumi
şəkildə münasibət bildirməyə üstünlük verdim.
İradə
xanımın könül
çırpıntılarından doğan
şeirləri oxucu üçün
etibarlı bələdçidir.
Oxucu onun poetik dünyasına rahatca
səyahətə çıxa bilir. Və
mənəvi yükünü qədərincə
və gərəyincə tutduğuna
görə peşiman olmur.
Necə ki, sıravi bir
oxucu kimi mən də
peşiman olmadım. İlk
təəssüratım belədir: sanki
Tanrı ona sözlə yalnız bədii
şəkildə davranmaq ixtiyarı verib.
Aytel sözün bütün
imkanlarından - aydınlıq yaradan sadəliyindən,
cilvələnmək təsiri bağışlayan qafiyələnməsindən,
zövqü zinətləndirən
obrazlılığından, təşbehlənməsindən
və s. məharətlə istifadə edir. Adama elə gəlir ki, müəllif poetik fikrinin ifadəçisi olan
bədii sözlə sehirli bir sevdadadır. Bu seyda olmasaydı, söz bunca onun sözünə
baxmazdı.
İradə
xanım həm sərbəst, həm də heca
vəznində yazır. Tələblərə əməl olunanda heca vəznli şeir daxili məzmunla zahiri gözəlliyi birləşdirərək
önə çıxır. Bu səbəbdən
mən şairənin hecalı-qafiyəli şeirlərinə
daha çox üstünlük verdim.
O,
insani duyğularını, könül istəklərini, qarşı tərəfi
vəfalı sevdaya çağıran
arzularını obrazlı şəkildə ifadə edir. Bu sahədə uğurlar qazanan qələm
nadir halda büdrəyir.
"Sənsiz xəyal da uçuq", "Qapımızı eşq döyür",
"Sevgilənək durulaq", "Göz yaşını çək
başına" anlaşılan mücərrəd deyimləri
gözəldirsə, "Boyum dünyadan sürüşdü"
kimi anlaşılmayan mücərrəd deyimi bir o
qədər qeyri-gözəldir.
Eşq bəlasından
kənarda dayanmağı ağlına gətirməyən Məhəmməd
Füzuli aşiqin kamalını canını canana verməkdə görür.
M.P.Vaqif bu sevdada xeyli fərqlənir.
O, vüsalda çox
götürən, həsrətdə az
itirən şairimizdir. Lap
bu günümüzün
qələm sahibi İradə Aytelin lirik qəhrəmanı
(bəlkə də həmin taleyi yaşayan özü) daha çox arzu və şübhə ilə
yaşayır. "Səni gözləyir" şeirinin iki bəndinə diqqət yetirək:
Gözlərini
Bənövşəm
Açmır,
səni gözləyir.
Yaz olsa da ətrini,
Saçmır,
səni gözləyir.
Qorxur yad əllər dəyər,
Qurur kol altda dəyə.
"Sözlüm gələcək" - deyə,
Köçmür, səni
gözləyir.
"Dərd"
kəlməsi poeziyanın ən işlək, ən çox müraciət edilən atributudur. Hərə onu bir məna ilə yükləyib, öz bildiyi istiqamətə
yönəldir. İradə xanım da bu məsələyə müxtəlif bucaqlardan nəzər yetirə bilir.
Dərdi həmdəm də sayanlar var, rəqib də. Hətta onu
"bəxtəvər" edib vəzifədə
- vəzirlik, vəkillik taxtında əyləşdirənlərə
də təsadüf olunur - Ş.İ.Xətai
kimi. Aytel isə dərdi
mənəviyyata zərbə vuran sırf
mənfi obraz timsalında ifşa
edir, damğalayır. Bəlkə də bu hal onun
insani hissə qarşı
üsyanıdır:
Həyat
sınaq meydanıdır,
Ər
olanı hey tanıdır.
Dərd
fələyin şeytanıdır,
Sınma
dərdə, dərdin alım.
"İkimizin bir evimiz varıydı…" kitabında Vətən,
Qarabağ mövzulu
şeirlər də yer
almışdır. Lakin kitabın əsas
lakomotivi - dartıcı, aparıcı
qüvvəsi lirikadır. Bu sitayiş olunası hiss
adsız bir şeirində lap
epogeyinə qalxır:
Səni
elə gəzirəm,
Qürbətdə
Vətən kimi.
Səni
elə gəzirəm,
Bülbülə
çəmən kimi.
Səni
elə gəzirəm,
Xəstəyə
dərman kimi.
Səni
elə gəzirəm!
Səni
elə gəzirəm!
Səni
sevən
Mən
kimi.
İradənin
poeziyasında qadın psixologiyası bütün
çalarları ilə müşahidə edilməkdədir.
Qarşı tərəf çiskin, duman içərisində gah
itib-batır, gah da
ötəri görünür. Bu da lirik
məni qayğılandırır, üzür,
başlıcası şübhəyə salır. O, bu uc verməyən,
çözülməyən şübhələrin
içində həqiqəti - bir-birindən ayrı düşmüş çağdaş
Adəm və Həvvanın yerini, mövqeyini aramağa
çalışır. Hələ vaxtilə qüdrətli şairimiz Hüseyn Cavid "Şeyx Sənan"
dramında Şeyx Kəbirin dili ilə deyirdi:
"Şübhədir hər həqiqətin anası,
şübhədir əhli-hikmətin babası".
Lirik mən
hisslər burulğanında çırpınır. Müəllif
qəhrəmanını (və ya özünü) fərqli mövzulara
lazımınca istiqamətləndirmir. Ona
görə də onun könül
şəhərindəki prospektlərin, küçələrin,
döngələrin, dönəmlərin sayı azlıq təşkil
edir. Qorxmağa ehtiyac yoxdur. Məhəbbət
tufanı, qasırğası sevən qəlbi nə qədər
sovursa da, yenə
tükənən deyil. Əksinə, eşq birini aparırsa,
yerində minini bitirir.
Bu fikri vaxtilə
yazdığım bir şeirin bir misrasında təsdiqləmişəm:
"Abad oldum bu talandan, zülümdən". Qələm adamında mövzu rəngarəngliyi bəhrəyə aparan vacib şərtdir.
Belə olanda lirik mənin
sevdalı könül şəhərinin
küçələri də, prospektləri də,
işıqları da artır, zənginləşir.
Elə Aytelin "Evim" şeirində olduğu kimi:
Bir libasda, bir
geyimdə,
Həmişə
kasıb evim.
Evlərə
bayram gələndə,
Boynunu qısıb evim...
Evrika! Deyəsən, "Tapdım!" deməyə tələsmişəm.
Vüsalın, Xəyalənin oxucu
gözünün axtardığı
imzaları xeyli vaxtdır ki, görünmür. Ümid Gəncə
ədəbi mühitinin
gənc nəsil qrafasını rəqəmləşdirən,
insanlaşdıran, sənətləşdirən
İradə Aytelə
qalmışdı. Bəlkə, bu şam, bu
işıq pərvanəli
olacaqdı? Eşitdiyim
bir xəbər təəssüf mehi kimi ürəyimi titrətdi: "İradə
xanım da Gəncəni tərk etmişdir". Deyirlər, yalan danışmaq,
yalan eşitmək günahdır. Elə bu
məqamda yalan eşitmək üçün
burnumun ucu göynəyir. Həmişə
qanad arzuladığım,
İradə, kaş səni vecsiz, səmərəsiz uzaqlara
uçuran qanadların
ərimiş olaydı…
Qərib MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 16
sentyabr.- S.5-6.