Yazıçılıq yolu
Bu
yaxınlarda "Azadlıq" radiosunun hekayə müsabiqəsində
Aslan Quliyev məni 50-55 yaşlarında bir yazıçı
ilə tanış elədi. Bu kişi müsabiqədə mənimlə
birgə ikinci mükafatı aldı. Orda bizə müsabiqənin
50 ən yaxşı hekayəsinin toplusunu təqdim etdilər.
Kitabı
bağa apardım və Azad Qaradərəlinin hekayəsini
oxudum, qəribə adı vardı: "Gilənar albalı
olurmu?" Hekayə Nargilə adlı qaçqın
qadının tarixçəsidir. Diqqətimi ilk cəlb edən
qəhrəmanın qadınlığı idi. Bizim kənd
prozasında bu adilik deyil. Azad isə həm deyim tərzi, həm
təbiətə lirik münasibəti ilə bu yazıda kənd
prozasına yaxın idi.
Onun sərt,
şifahi danışığa yaxın təhkiyəsi də
xoşuma gəldi. Azad hekayəsini şifahi dildə işlənən
köhnə sözlərlə bəzəməyi
xoşlayır və bu onun dilinin ifadə gücünü
artırır. İlk hekayələrində, kənd müəllimi
olanda yazdığı hekayələrdə onun dili hamar,
normativ qəzet dilidir. Sonrakı hekayələrdə isə
o, təsvir etdiyi mühitdə işlənən, amma
yazıya az düşmüş sözləri işlətməyi
xoşlayır. Onun bildiyi və işlətdiyi belə
sözlərin sayı çoxdur. Azadın hekayələri bu
baxımdan da çox maraqlıdır, xalq danışıq
dilində hələ yazıya düşməmiş
böyük imkanlardan xəbər verir. Görünür
radio-pyeslər üzərində çalışması onda
şifahi dramatik replikanın hədsiz imkanlarından istifadə
bacarığı yaradıb.
Hekayədə
həm insan taleyi, həm təbiət mövzusu, həm də
qaçqınlıq məsələsi vardı. Birinci mənimçün
daha əhəmiyyətli idi, çünki bu, əsl
yazıçı istedadının əlamətidir.
Yazıçı - ilk növbədə insanları duyan, sevən
və onlar barədə danışmağı xoşlayan bir
insandır. Qalan mövzular insana aid olduğu üçün
dəyərlidir. Yaxşı yazıçılıq -
insanı dərindən duya-duya göstərməkdir.
Hekayədə
kompozisiya səliqəsizliyi vardı. Amma qəhrəmanlar
yaxşı təsvir ediləndə bunun ziyanı olmur. Onun
hekayəsində bir də Qarabağ müharibəsi
mövzusu vardır. Sonra bu mövzunu onun əksər
yazılarında izlədim. Burada qəzetlərdə verilən
nalə və nifrət dolu müharibə yoxdur. Burada hər qəhrəmanın
öz müharibəsi ilə üzləşirik, bu isə təzə
bir müharibə obrazı yaradır. Azadın hekayəsində
də itirilən torpaqlar barədə ümumi sözlər
yox, insanın itirdiyi şəxsi evi, məhəlləsi,
qohum-qonşusu ilə, qucağında böyüdüyü təbiətlə
bağlı intim yaşantıları verilir. Bu bədii idi, təzə
idi.
Məsələn,
"Ulartı" hekayəsi nağıl metamorfozu üzərində
qurulub. Bacısı erməni əsirliyində olan gənc xəcalətdən
itə çevrilir və sahibsiz, baxımsız itlər kimi
ulamağa başlayır. Sonralar Azad bu obraz üzərində
daha əhatəli bir əsər yazdı: "Günəş
tutulan yerdə" romanı. Bu əsər Qarabağ
müharibəsi haqqında ən həyati yazılardan biri
sayıla bilər.
Mən
Azaddan oxuduğum bircə hekayə barədə qeydləri
dostum Aslan Quliyevə dedim. Sonra biz ikinci dəfə
görüşdük: Azad Qaradərəli sonuncu
kitabını mənə gətirmişdi, hətta məni
kitabın təqdimatına dəvət elədi. Öyrəndim
ki, Azad Zəngilanda kənd müəllimi olanda onun ilk hekayələrini
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə işləyən
Sabir Əhmədli çap edirmiş. Sabir müəllim
özü də ədəbiyyata kənd müəllimliyindən
gəlmişdi, ona görə xalq içindən gələn
gənclərə həssas idi.
Azadın mənə
bağışladığı kitab 2011-ci ildə
"Qanun" nəşriyyatında çıxmış
"Burda yer fırlanmırdı" kitabı idi, ordan
başqa hekayələri də oxumağa başladım. Mənim
qarşımda Azərbaycan kəndinin yeni bir obrazı
açıldı. Bu, təzə bir yazıçının
kəşfi idi. O yeni bir kənd obrazı təqdim edirdi. Bu kəndin
sahibi və əsas adamları qadınlar idi. "Gədə",
"Ən ağır yük",
"Sınıqlıq", "Tamarzılar", "Hər
gün səhər tezdən", "Toy olmayan günlər"
kimi hekayələr müasir nəsrimizdə ədəbi hadisə
sayıla bilər.
Azad Qaradərəlidə
həqiqi, yazıçı səmimiyyəti var. O
insanların, həyatın sərt üzünü də
göstərməyi xoşlayır. Bununla o sələflərindən
də seçilir. Azadın qadın obrazlarının əksəriyyəti
sərt, amansız addımlar da ata bilən adamlardır.
Məsələn,
"Hörgü" hekayəsindəki Ayişə belə
bir qadındır. Müəllif balaca hekayədə onun
bütün taleyini, bu taleyin sərt döngələrini də
qələmə alır. Arvad hesabına kolxoz sədri olan əri
öz katibəsini boğaz eləyəndən sonra Ayişə
uşaqlarını da götürüb ərini tərk edir.
Öz rayonlarına gedir. Yazıçı bunu müsbət
bir hal kimi yox, həyat faktı kimi, öz daxili dəyərləri
ilə yaşayan qadının seçimi kimi qələmə
alır.
"Dəli
Sərvərin dəli olmağı" hekayəsi müəllifin
psixoloji dərinlik cəhətdən seçilən
yazılarından biridir. Bu hekayənin də qəhrəmanı
Kor Simuzər adlı vaxtı keçmiş qızdır. Bir
təsadüf üzündən onun bir gözü
uşaqlıqdan şikəst olub. Bir gün onu kənddə Sərvər
adlı əsəbi, həm də qəribəlikləri olan
birinə ərə verirlər. Simuzər daxili qadınlıq
instinkti ilə Sərvəri duyur, onun dilini tapır və
onların iki uşağı da olur.
Lakin Sərvərin
anası öləndə tamahkar şəhərli
qardaşları onun qapısının mal-qarasını kəsirlər,
qan və ədalətsizlik görən Sərvər
doğrudan-doğruya havalanır. Amma onun dəli
olmasının əsl səbəbini ancaq Simuzər bilir və
duyur. Onun fitri qadınlıq duyğusu hekayənin əsas bədii
yeniliyi kimi açılır.
Azadın
hekayələrinin bir qismi qısadır. Lakin onların
hamısında həyat faktına, insan əməllərinə
təzə bir baxış bucağı var. Onun süjetləri,
qəhrəmanları hamısı
özününküdür, öz mühitinin və
bioqrafiyasının faktlarıdır. Onda ədəbiyyatdan və
kitabdan gələn mövzular yoxdur. Əsl
yazıçılar məhz belə olur. Onlar öz həyat
biliklərinə və təcrübələrinə öz
yazıçı baxışlarını qatırlar. Bu ancaq
həqiqi yazıçı fəhmi sayəsində,
adamları qeyri-adi duyma bacarığı sayəsində
mümkün olur. Azadın hekayələrini sayca çox
hesab etmək olmaz. Amma bu az hekayələrlə də o,
müasir nəsrimizdə inanıram ki, iz qoyacaq.
Çünki bunlar ancaq yaxşı hekayə deyil, onlar kənd
adamına sözün həqiqi mənasında, bizim nəsr
üçün yeni bir münasibətdir.
Bu
münasibətdə sovet dövrü kənd prozasının
sxem və tipajlarından heç nə yoxdur. Onun kəndi
şəhərin əksliyi deyil, bu adamların öz evlərindəki,
dükan-bazardakı, adam arasındakı ikiüzlü həyatının
kənd qəsəbəsindəki davamıdır. Onun
üçün kəndli bicliyi insanların fitrətindədir,
yaşamaq üsuludur. O insanların adiləşən, vərdişə
dönən əxlaqi qüsurlarını görür və
yazır. Ona görə kənddən yazsa da, onu kənd
prozasına aid etmək doğru olmazdı.
Onun
adamları gözlənilməz deyil, bəlkə adidir. Amma
qeyri-adilik Azadın bu adamların taleyinə qarşı
tapdığı baxış bucağıdır. Bu bucaq adətən
dərin və təzədir, qəhrəman kimi seçilən
adamların taleyinə, əxlaqına yeni baxışdır.
Bu baxımdan "Qoç əti" hekayəsi yaxşı
misaldır. Həsənqulu kişi Rusiyaya işləməyə
getmiş oğlunun qayıdışına bir buynuzlu
qoçu üç il saxlayır. Qoç qəfildən
öləndə arvadı Əfşan onu yoldan çıxarır:
kişi murdar olmuş heyvanın dərisini soyur və
aparıb yağlı əti bazarda satır. Azad bu hekayədə
insanın özünü əxlaqdan azad etməsi prosesini
göstərib. İndi hər yerdə xüsusi peşə -
ölü heyvanların ətini yığıb satan adamlar əmələ
gəlib. Əslində bu cəmiyyətdə əxlaqın və
insafın deqradasiyasıdır, əşirət dövrünə
qayıdışdır. Əşirət dövrü yemək
üçün qaydasız mübarizə idi, indi pul
üçün qaydasız mübarizə gedir.
Azadın
yazıçı səmimiyyəti güclüdür. Bu səmimiyyəti
onun "Uzun hekayə" adlı povestində görmək
olar. Azad ancaq onu içəridən qızdıran,
yandıran faktları yazır və bu yazılar bəzən
lava kimi püskürür, oxucunun ürəyini də
yandırır, onu kövrəldir. Bu əsər yataqxanalar
haqqında söhbət kimi başlanır, amma onların
hamısının mərkəzində müəllifin
özünün həyat dramı və daxili iztirabları
durur.
Azadda
insanları fəhmlə duymaq, hiss etmək qabiliyyətindən
dedik. Bu qabiliyyət sosial proseslər haqda yazanda qeyri-adi bir nəticə
verir, sosial proseslərin parlaq mənzərəsi ortaya
çıxır. İnsan ehtiraslarının dramı - həqiqi,
səmimi, ağrılı dramı ortaya gəlir. "Uzun
hekayə" ədəbiyyatımızda yeri boş olan parlaq
bir romanın konspekti təsiri bağışlayır.
(Şair Eldar Baxış barədə xatirələr istisna
olmaqla, fikrimcə, Azad bu barədə ayrıca bir yazı yaza
bilər).
Mənim
üçün "Uzun hekayə"nin ən qiymətli cəhəti
yenidənqurma başlayandan 1990-cı ilin avqustuna qədər,
SSRİ dağılana qədər bir rayon mərkəzində
baş verən azadlıq inqilabının təsviridir.
SSRİ-nin dağılmasının Azərbaycan
baxımından əsas hadisələri rayon mərkəzlərində
baş verib və dağılma prosesinin əsl tarixi mənası
bu hadisələrdə üzə çıxır.
Çünki kommunist partiyası B.Yeltsin tərəfindən
qadağan edilməmişdən əvvəl məhz bizim ucqar
rayon mərkəzlərində öz rəhbər statusunu
itirmişdi. Bu prosesi Azad, yazıdan göründüyü
kimi, gözəl bilir, özü onun
iştirakçısı olub, yolunu keçib.
Azad bu yolu
dözümlə gəlib və məğrur-məğrur
davam edir. Bu yazıçının savaşı və
yazıçılıq savaşıdır. Bizdə bu
savaş qələm adamının yoxsulluq, məişət
qayğıları, işsizlik, tənhalıqla, ictimai rəyin
yoxluğu ilə mübarizəsindən ayrılmazdır.
Yazıçılıq bu savaşla başlanır və
onunla qurtarır. Amma Azadın gücü və enerjisi hələ
çoxdur. O, müasir nəsrə, müstəqil ədəbi
hərəkata hələ böyük töhfələr verəcək.
Rəhim ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 16
sentyabr.- S.6.