Azərbaycan
mədəniyyətinin ensiklopediyası
ADMİU-nun rektoru, əməkdar incəsənət
xadimi, professor Timuçin Əfəndiyevin “Mədəniyyətdə
tarixilik və müasirlik” kitabı haqqında
Bir müddət əvvəl professor Timuçin Əfəndiyev
"Heydər Əliyev və milli-mənəvi dəyərlərimiz"
adlı fundamental əsəri ilə oxucularını
sevindirmişdi. Çox keçmədən müəllifin Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişaf mərhələlərini
ensiklopedik şəkildə əks etdirən yeni bir kitabı
işıq üzü gördü. Yüksək poliqrafiq səviyyədə
hazırlanmış bu dəyərli əsərin ən
başlıca məziyyəti, onun Azərbaycan mədəniyyətini
tarixilik və müasirlik baxımından incəliklərinə
qədər əks etdirməsidir. Prof.Timuçin Əfəndiyev
elm, təhsil, mədəniyyət və incəsənət aləmində
kifayət qədər tanınan şəxsiyyət olsa da, əvvəlcə
onun haqqında kitabda verilmiş qısa tərcümeyi-halını
geniş oxucu kütləsinə təqdim etməyi lazım
bildik.
Qısa arayış: "Timuçin
İlyas oğlu Əfəndiyev 1968-ci ildə Bakı Dövlət
Universitetini bitirmiş, Respublika gənclər təşkilatında,
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında işləmişdir.
O, 1987-ci ildə Leninqrad şəhərində sənətşünaslıq
ixtisası üzrə professor elmi dərəcəsini
almışdır. 1972-ci ildə "Hüseyn Cavidin
yaradıcılığı" mövzusunda namizədlik,
1998-ci ildə isə "Romantik dramaturgiyada tarixilik və bədiilik"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Timuçin Əfəndiyev 1977-ci ildən Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində
işləyir. 1978-ci ildən 1987-ci ilədək fakültə
dekanı olmuşdur. 1987-ci ildən Timuçin Əfəndiyev
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin rektorudur.
Timuçin Əfəndiyev elmlər
doktoru, professor olmaqla yanaşı, həm də Azərbaycanın
əməkdar incəsənət xadimidir. Xaricdə
keçirilmiş bir çox elmi-nəzəri konfrans və
simpoziumlarda məruzəçi kimi iştirak etmişdir. O, Azərbaycanda
və xaricdə nəşr olunmuş onlarla kitab və
monoqrafiyanın, yüzlərlə elmi məqalənin müəllifidir.
Timuçin Əfəndiyev 2005-ci ildə təhsil və mədəniyyət
sahəsindəki xidmətlərinə görə
"Şöhrət" ordeni ilə təltif olunmuşdur.
İngiltərənin Kembric Universitetinin Beynəlxalq
biblioqrafiq mərkəzi professor Timuçin Əfəndiyevi
"2005-ci il dünyanın aparıcı pedaqoqu"
nominasiyasına layiq görmüşdür. "Humay",
"Yaddaş", Akademik Yusif Məmmədəliyev adına mükafatların
laureatıdır. "Jurnalistlərin dostu" fəxri media
diplomu və bir çox fəxri fərmanlarla təltif
edilmişdir."
"Heydər Əliyev və milli-mənəvi
dəyərlərimiz" kitabında olduğu kimi, bu əsərində
də prof.Timuçin Əfəndiyev ümummilli liderimizin Azərbaycan
mədəniyyətinə göstərdiyi misilsiz
qayğıdan söz açaraq yazır: "Fərəhli
haldır ki, ulu öndərin Azərbaycan mədəniyyətinə
və incəsənətinə göstərdiyi qayğı
bu gün onun siyasi kursunu uğurla davam etdirən möhtərəm
Prezidentimiz cənab İlham Əliyev tərəfindən
inkişaf etdirilir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyev dəfələrlə
vurğulamışdır ki, ölkəmizin elm və mədəniyyət
xadimləri inkişafımıza öz layiqli töhfələrini
vermiş və bu gün də verirlər. O, demişdir:
"Bizim ziyalılar-alimlər, rəssamlar, şairlər, bəstəkarlar
Azərbaycanı bütün dünyada məşhur etmişlər.
Məhz bu insanlar Azərbaycan cəmiyyətinin aparıcı
qüvvəsini, onun elitasını təşkil edirlər."
Müəllif Prezidentin sənət
xadimlərimizə verdiyi bu yüksək qiyməti əsas
götürərək, Azərbaycan mədəniyyətinin və
incəsənətinin müxtəlif sahələrini elmi
aspektdə araşdırmış, məşhur sənətkarlarımızın
yaradıcılığı fonunda mədəniyyətimizin
inkişaf mərhələlərini bütün
dolğunluğu ilə əks etdirmişdir. Kitabda Azərbaycanın
teatr, kino, musiqi sənəti, memarlıq və incəsənətinin
keçdiyi inkişaf yolu tarixi ardıcıllıqla verilmişdir.
Əsərdə kulturologiya və muzeyşünaslıq sahələrinin
də həm tarixilik, həm də müasirlik
baxımından işıqlandırılması salnamə
tipli bu əsərin elmi dəyərini daha da
artırmışdır.
Kitabın "Teatr sənəti"
bölümündə Azərbaycan teatrının tarixi,
ictimai və mədəni qaynaqları, əsası Mirzə Fətəli
Axundzadə tərəfindən qoyulmuş
dramaturgiyamızın keçdiyi yol, teatr sənətimizin
spesifik xüsusiyyətləri konkret fakt və dəlillərlə
təqdim edilir. Bu bölümün maraqlı hissələrindən
biri XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda peşəkar
teatrın yaranma mərhələsi ilə bağlıdır.
Prof. T.Əfəndiyev bu barədə yazır: "10 mart
1873-cü il Azərbaycan milli teatrının yaranma tarixi hesab
olunur. Azərbaycan dünyəvi peşəkar teatrının
yaranması tarixi həm də Akademik Milli Dram Teatrının
təşəkkül tarixi kimi qəbul olunub. 1873-cü ildə
Bakı realni məktəbin şagirdləri tərəfindən
"Lənkəran xanının vəziri" komediyası
tamaşaya qoyulur və bir qədər sonra "Hacı
Qara" əsəri göstərilir."
Sonra müəllif Azərbaycanın məşhur
yazıçıları Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Süleyman Sani Axundov, bəstəkarlar
Üzeyir Hacıbəyli, Zülfüqar Hacıbəyli və
başqa sənət xadimlərindən söhbət
açır. Bu hissədə Cəlil Məmmədquluzadə
dramaturgiyası da geniş
işıqlandırılmış, sənətkarın
"Ölülər", "Anamın kitabı", "Dəli
yığıncağı", "Kamança",
"Danabaş kəndinin məktəbi" pyeslərinin səhnə
taleyindən danışılmışdır.
"Teatr sənəti"
bölümündə Nəriman Nərimanovun ilk səhnə
əsəri olan "Nadanlıq" dramından, ədibin tərcüməsi
və rejissorluğu ilə tamaşaya qoyulmuş Qoqolun
"Müfəttiş" əsərinin tamaşasından bəhs
edilir, bu məşhur yazıçı və dövlət
xadiminin teatr sənəti haqqında fikirləri əks
etdirilir. Hüseyn Cavid yaradıcılığına dərindən
bələd olan, bu haqda monoqrafiq əsərlər qələmə
almış prof.Timuçin Əfəndiyev bu böyük sənətkarın
yaradıcılığının formalaşmasında
mütərəqqi türk ədəbiyyatının rolunu
xüsusilə vurğulayır. O, dramaturqun "Ana",
"Şeyx Sənan", "İblis", "Topal
Teymur", "Səyavuş" və başqa pyeslərini
Azərbaycan ədəbiyyatı və milli
teatrımızın tarixində yeni hadisə və yeni mərhələ
kimi dəyərləndirir. Dramaturgiyada milli romantizmin digər
görkəmli nümayəndəsi olan Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığı da kitabda elmi prizmadan təhlil
edilmişdir. Dramaturqun "Solğun çiçəklər",
"Nəsrəddin şah", "Ulduz və ya Trablis
müharibəsi", "Ədirnə fəthi",
"Bakı müharibəsi", "Aydın", "Oqtay
Eloğlu", "Od gəlini", "Almaz",
"Sevil" pyeslərinin tamaşaya qoyulduğu illər və
bu əsərlərin həmin dövr üçün əhəmiyyəti
kitabda bütün aydınlığı ilə göstərilmişdir.
Bu pyeslər içərisində çoxlarına məlum
olmayan "Bakı müharibəsi" dramı maraq
doğurur. Müəllif yazır: "Cəfər Cabbarlı
"Bakı müharibəsi" dramını 1919-cu ildə
tamamlayıb. Əsər erməni daşnaqlarının
1918-ci ilin martında Bakıda, eləcə də Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində törətdikləri
qanlı faciələrdən bəhs edir."
Əsərdə Azərbaycan
dramaturgiyasında musiqili komediya janrının təşəkkül
tarixindən də söz açılır. Burada dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəylinin "O olmasın, bu olsun"
komediyasının, "Arşın mal alan"
operettasının və başqa əsərlərinin səhnə
taleyindən danışılır.
"Teatr sənəti"
bölümündə XX əsrin ortalarından etibarən Azərbaycan
teatr və dramaturgiyasının yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyduğu qeyd edilir və bu mərhələnin sənətkarlarının
yaradıcılığından söz açılır.
Məlumdur ki, müasir
dramaturgiyamızda lirik-romantik üslubun formalaşması,
xüsusən insanın mənəvi-əxlaqi və psixoloji cəhətdən
dram sənətində kəşfi görkəmli dramaturq
İlyas Əfəndiyevin adı ilə bağlıdır.
Kitabda 60 illik yaradıcılığı dövründə
pyesləri təkcə Azərbaycanda deyil, onun
hüdudlarından kənarda da məşhurlaşan sənətkarın
"Bahar suları", "Atayevlər ailəsi", "Sən
həmişə mənimləsən", "Mənim
günahım", "Unuda bilmirəm", "Məhv
olmuş gündəliklər", "Mahnı dağlarda
qaldı", "Qəribə oğlan",
"Xurşidbanu Natəvan" və başqa əsərlərinin
tamaşaya qoyulduğu tarixi mühit, bu əsərlərin
quruluşçu rejissorları, aktyorları, rəssamları
və bəstəkarları haqqında da ətraflı məlumat
verilir. İlyas Əfəndiyevlə yanaşı, Azərbaycan
Akademik Milli Dram Teatrında əsərləri tamaşaya
qoyulmuş dramaturqlardan Mirzə İbrahimovun, Mehdi Hüseynin,
Elçinin, Anarın, Bəxtiyar Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin
və başqa qələm sahiblərinin
yaradıcılığı da müəllifin tədqiqat
obyekti olmuşdur. Burada eyni zamanda, aktyor sənətinin ən
görkəmli nümayəndələrinin
yaradıcılığı geniş təhlil edilmişdir.
Azərbaycanda
teatrşünaslığın tarixi və bu günü də
kitabda öz geniş əksini tapmışdır. Müəllif
bu haqda yazır: "Azərbaycan teatrının
inkişafı öz növbəsində
teatrşünaslığın da inkişafına təkan
vermişdir. Bir əsrdən artıqdır ki, Azərbaycan
teatrşünaslığı ictimai və mədəni fikir
tariximizdə öncül yerlərdən birini tutmaqdadır.
...Azərbaycan
teatrşünaslığının elm kimi özünü təsbit
etməsində AMEA-nın müxbir üzvü, professor Cəfər
Cəfərovun, SSRİ xalq artisti, professor Mehdi Məmmədovun,
AMEA-nın müxbir üzvü, professor Məmməd Arif
Dadaşzadənin, professor Adil İsgəndərovun,
yazıçı və ictimai xadim Şıxəli Qurbanovun
ciddi xidmətləri vardır. Onların konseptual nəzəri
görüşləri teatrşünaslıq elminin öz
inkişafında yeni mərhələyə qədəm
qoymasını təmin etmişdir."
Kitabda nəzəri cəlb edən əsas
cəhət odur ki, müəllif Azərbaycan
teatrşünaslığının inkişafından bəhs
edərkən uzun illərdən bəri böyük səriştə
və məharətlə rəhbərlik etdiyi Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetindən söhbət açır, məşhur teatr
xadimlərinin bu təhsil ocağında pedaqoji fəaliyyətini
və buranın məzunları olan görkəmli
teatrşünasların xidmətini dəqiqliyi ilə qeyd
edir. Bu məqam kitabın "Kino sənəti",
"Musiqi sənəti", "Memarlıq və incəsənət",
"Kulturologiya" və "Muzeyşünaslıq"
bölümlərində də aydın şəkildə
öz əksini tapmış, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti ilə mədəniyyətimizin
sıx, qırılmaz əlaqələri konkret faktlarla
göstərilmişdir.
Kitabın ikinci bölməsi Azərbaycan
kino sənətinin təşəkkülü və
inkişaf mərhələlərinə həsr olunmuşdur.
Azərbaycan kinematoqrafiyasının tarixi qaynaqlarını
araşdıran müəllif kinonun səssiz mərhələsindən
tutmuş günümüzə qədər keçdiyi yolu
maraqlı faktlarla əks etdirir. Azərbaycan
aktyorlarının, o cümlədən Abbas Mirzə Şərifzadənin,
Möhsün Sənaninin, Ağasadıq Gəraybəylinin,
Mirzağa Əliyevin, Mustafa Mərdanovun, Kazım Ziyanın,
Sona Hacıyevanın keçən əsrin 30-cu illərindən
etibarən kinofilmlərə çəkilməsi, eyni zamanda
1926-cı ildə Azərbaycanda "Azərdövlətkino"
qurumunun təsis olunması, bu işə milli kadrların cəlb
edilməsi, xüsusən Cəfər Cabbarlının kino sahəsində
gördüyü səmərəli işlər bu hissədə
geniş işıqlandırılmışdır.
Kitabda kino tariximiz mərhələlərlə
təqdim olunur. Belə ki, kinematoqrafiyamızın
inkişafı ayrı-ayrı başlıqlar altında
("Azərbaycan kinosu səsli mərhələdə",
"Azərbaycan kinosu müharibə illərində",
"Azərbaycan kinosu 50-70-ci illərdə", "70-ci illərin
Azərbaycan kinosu", "80-90-cı illərin kinosu" və
"90-cı illər və müasir mərhələ")
şərh edilir. Burada "Arşın mal alan", "fətəli
xan", "O olmasın, bu olsun", "Bəxtiyar",
"Böyük dayaq", "Koroğlu",
"Axırıncı aşırım", "Bir cənub
şəhərində", "Yeddi oğul istərəm",
"Yaramaz", "Fəryad" və başqa filmlərdən
söz açılır, onların bədii dəyəri
müəyyənləşdirilir. Əsərdə Azərbaycanın
kinorejissorlarından Səməd Mərdanovun, Həbib
İsmayılovun, Rza Təhmasibin, Lətif Səfərovun, Əlisəttar
Atakişiyevin, Hüseyn Seyidzadənin, Rasim Ocaqovun, Həsən
Seyidbəylinin, Şamil Mahmudbəyovun, Kamil Rüstəmbəyovun
və Vaqif Mustafayevin kino sənəti sahəsindəki xidmətləri
onların yaratdıqları filmlərin təhlili fonunda
açıqlanmışdır.
Kitabın bütün hissələrində
olduğu kimi, burada da kino sənətimizin Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti ilə əlaqələrindən
danışılır. Kitabda oxuyuruq: "ADMİU-da
"Kinoşünaslıq" kafedrasının
yaradılması, buraya mütəxəssislərin cəlb
olunması, milli kadr hazırlığı, milli mədəniyyət
strategiyasının tərkib hissəsi olaraq kinonun
işıqlı gələcəyinə zəmin
yaratmışdır." Sonra müəllif bu kafedranın
professor-müəllim heyətindən, onların
hazırladıqları monoqrafiya, dərslik və dərs vəsaitlərindən
bəhs edir.
"Musiqi sənəti"
bölümü də kitabın maraqlı hissələrindəndir.
Musiqi mədəniyyətimizin tarixi köklərindən
söhbət açan müəllif belə yazır: "Əcdadlarımızın
musiqi mədəniyyətinə dair ilk nümunələri hələ
eramızdan əvvəl IV-III minillikləri əhatə edir.
Burada musiqi və rəqsin sarsılmaz vəhdəti,
onların bir-birinə sinkretik bağlılığı
müstəsna əhəmiyyət daşıyır.
Bütün dünyada məşhur olan Qobustan qayaüstü
rəsmləri Azərbaycanın qədim sakinlərinin musiqi
dünyagörüşü haqda məlumatları bizim
günlərimizədək
çatdırmışdır."
Prof. T.Əfəndiyev kitabda Azərbaycan
professional musiqisinin banisi Üzeyir Hacıbəylinin musiqi mədəniyyətimizin
inkişafındakı müstəsna rolunu qeyd edir, bu dahi bəstəkarın
müasirlərindən və yetirmələrindən
danışır, Niyazi, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov,
Cövdət Hacıyev, Əfrasiyab Bədəlbəyli, Tofiq
Quliyev, Səid Rüstəmov, Arif Məlikov, Vasif
Adıgözəlov, Aqşin Əlizadə, firəngiz Əlizadə
kimi bəstəkarları, onların yaratdıqları
monumental əsərləri musiqi mədəniyyətimizin
nailiyyəti kimi qiymətləndirir. İfaçılıq sənətinin
korifeyləri olan Bülbülün, Rəşid Behbudovun,
Müslüm Maqomayevin, Şövkət Ələkbərovanın,
Zeynəb Xanlarovanın yaradıcılığı da müəllifin
tədqiqat obyektidir.
Yeni nəşrdə Azərbaycan
musiqişünaslığının inkişaf mərhələlərinə
də xüsusi yer ayrılmışdır. Dərin biliyə
malik olan alim, bəstəkar, ifaçı, bir neçə
musiqi alətinin ixtiraçısı Səfiəddin Urməvidən
tutmuş, günümüzün tanınmış
musiqişünaslarına qədər bu əhəmiyyətli
sahə "Musiqi sənəti" bölümündə
öz geniş şərhini tapmışdır. Bu
günün musiqişünasları Zemfira Səfərova,
Ramiz Zöhrabov, Gülnaz Abdullazadə və digərlərinin
tədqiqat işlərində həm tarixilik, həm də
müasirlik öz parlaq əksini tapmışdır.
Azərbaycan muğamının hamisi,
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın
rəhbərliyi ilə "Muğam layihəsi" çərçivəsində
nəşr edilən kitabların əhəmiyyəti də bu
hissədə geniş
işıqlandırılmışdır. Burada
respublikamızda peşəkar musiqi təhsili sahəsində
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin rolu, xidməti müəllifin dili ilə belə
verilmişdir: "Respublikamızda peşəkar musiqi təhsili
sahəsində Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin (ADMİU) xüsusi
payı vardır. Bu nüfuzlu ali təhsil ocağı bir
çox musiqi və incəsənət xadimlərinin
yetişməsində böyük rol
oynamışdır." Müəllif haqlı olaraq qeyd edir
ki, Azərbaycanın məşhur sənət xadimləri bu
ali təhsil ocağında çalışaraq böyük
bir nəsli - gələcəyin mədəniyyət
işçilərini yetişdirmişlər. Görkəmli
dirijor Niyazi, bəstəkarlar Hacı Xanməmmədov, Şəfiqə
Axundova, müğənnilər Lütfiyar İmanov, Qulu Əsgərov,
pianoçu Gülarə Əliyeva və başqaları uzun
müddət burada işləmişlər.
Daha sonra müəllif ADMİU-nun musiqi
sənəti fakültəsinin bu günündən söz
açır, fakültənin müxtəlif kafedralarında
çalışan, bu təhsil ocağının məzunları
olan sənət xadimlərinin gənc nəslin yetişdirilməsində
böyük zəhmət sərf etmələrini göstərir.
Kitabda universitetin beynəlxalq əlaqələri də
işıqlandırılmışdır. Fərəhli
haldır ki, musiqi sənəti fakültəsində xarici
ölkələrdən, əsasən qardaş Türkiyədən
olan tələbələr də təhsil alır.
Mədəniyyətimizin mühüm sahələrindən
biri də memarlıqdır. Müəllifin göstərdiyi
kimi, Azərbaycanda tarixən memarlıq məktəbləri, bədii
üslublar mövcud olmuş, inşaat sənətinin müxtəlif
bədii və texniki xüsusiyyətləri
formalaşmışdır. Respublikada elə bir bölgə
tapmaq olmaz ki, orada kökü qədim dövrlərə gedib
çıxan maddi-mədəniyyət abidələri
mövcud olmasın. Bu abidələr dövlət tərəfindən
qorunur, maddi mədəniyyət sərvətimiz kimi
saxlanılır. Müəllif Azərbaycan abidələrindən
söz açarkən Təbriz memarlıq məktəbini də
unutmur, bu məktəbin özünəməxsus xüsusiyyətlərindən
söhbət açır. Abidələrimizin bir hissəsinin
bu gün Dağlıq Qarabağda erməni
işğalçıları tərəfindən
dağıdılması faktını prof. Timuçin Əfəndiyev
ürək ağrısı ilə belə şərh edir:
"Təəssüflə qeyd edilməlidir ki, Ermənistanın
işğalçılıq siyasəti nəticəsində
yüzillərin, minillərin yadigarı olan bir çox milli
abidələrimiz məhv edilmiş, zəbt olunmuş ərazilərdə
qalmışdır. Burada işğalçılar qədim
abidələrin başına min cür oyun açır,
onları sökərək daşlarından müxtəlif məqsədlərlə
istifadə edirlər."
Sonra müəllif İçərişəhərin
Şirvanşahlar saray kompleksindən, Gəncədə
mövcud olan müxtəlif dövrlərə aid çoxlu
sayda tarixi-memarlıq nümunələrindən,
Naxçıvan memarlıq məktəbinin xüsusiyyətlərini
əks etdirən yüzlərlə abidədən, Əcəmi
Naxçıvaninin Naxçıvan şəhərində
ucaltdığı iki möhtəşəm sənət əsərindən
- "Yusif ibn-Küseyr" türbəsindən və
"Möminə Xatun" məqbərəsindən söz
açır, Azərbaycan memarlığının təşəkkülündə
Şəki sənətkarlarının da əməyini qeyd
edir.
Azərbaycan memarlığının bu
günü də kitabda öz əksini tapmışdır.
Heydər Əliyev sarayı, Bakıda Milli Kitabxananın
binası, Bakıdakı Muzey Mərkəzi və başqa
tikililər yeni abidələrə misal ola bilər.
Kitabın "Memarlıq və İncəsənət"
bölümündə "Təsviri sənət",
"Monumental rəngkarlıq", "Teatr-dekor sənəti",
"Kino rəssamlığı", "Qrafika", "Bədii
layihələşdirmə. Dizayn. Moda", "Heykəltaraşlıq",
"Dekorativ tətbiqi sənət" başlıqları
altında Azərbaycan incəsənətinin bu sahələri
tarixilik və müasirlik prizmasından
işıqlandırılmışdır. Daha sonra müəllif
"Xalçaçılıq", "Bədii tikmə",
"Zərgərlik" sahələrində
çalışan Azərbaycan sənətkarlarının da
uğurlarını açıqlamışdır.
Kitabda Azərbaycan sənətşünaslığının
tarixinə və bu gününə də xüsusi yer
ayrılmışdır. Müəllif Azərbaycan sənətşünaslığında
böyük xidmətləri olmuş alimlərlə bərabər
bu sahədəki ənənələr zəminində
yetişmiş gənc tədqiqatçıların da əsərlərinə
müraciət edir. Müəllif bu sahəni də Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin müvafiq ixtisası ilə əlaqələndirərək
yazır: "1982-ci ildə o zamankı M.A.Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun teatrşünaslıq fakültəsinin tərkibində
sənətşünaslıq qrupu yaradıldı. O zamandan
ötən, demək olar ki, 30 illik zaman boyunca həmin ali məktəb
- bugünkü Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti (ADMİU) respublikada sənətşünaslıq
təhsilinin aparıcı bazası hesab olunur. Uzun illərdir
ki, Universitetdə "Təsviri sənət tarixi və nəzəriyyəsi"
kafedrası fəaliyyət göstərir."
Mədəniyyətimizin mühüm sahəsi
olan kulturologiya müasir elm sahələrindən biridir. Bu elm
sahəsi XX əsrin ikinci yarısından etibarən
inkişaf etməyə başlamışdır. Kitabın
"Kulturologiya" bölümündə bu elm sahəsinin
predmeti, təşəkkül tarixi, kulturoloji məktəblər
haqqında məlumatlar verilir. Müəllifin qeyd etdiyi kimi, Azərbaycanda
kultrologiya elmi əsasən müstəqillik illərindən
etibarən inkişaf etməyə başlamışdır.
Burada Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin nəşri olan
"Kulturologiya" dərsliyindən (universitetin prorektoru
prof. Maral Manafovanın redaktəsi ilə) və başqa elmi tədqiqat
işlərindən söhbət açılır. Bu
bölmənin maraqlı hissələrindən biri "Azərbaycanda
kulturoloji təhsil" adlanır. 1993-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin mədəni-maarif fakültəsi bazasında
kulturologiya fakültəsinin yaradılması bu sahənin ilk
mükəmməl addımı oldu. Aradan keçən illər
ərzində bu fakültə artıq respublikamızın
kulturologiya sahəsindəki ən mühüm elm və təhsil
mərkəzinə çevrilmişdir.
Kitabda "Bədii mədəniyyətdə
vətənpərvərlik mövzusu əxlaqi-etik dəyərlər
kontekstində" başlığı altında verilmiş
şərh də maraqla oxunur. Ulu öndərimiz Heydər Əliyevə
həsr olunmuş monumental əsərlərin Azərbaycan bədii
mədəniyyətində əksi estetik və etik meyarlar
baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin qəbirüstü
abidəsinin kompozisiyasından söz açan müəllif
yazır: "Kompozisiyanın ideya əsasını şəxsiyyət
və cəmiyyət qarşılığı təşkil
edir ki, bu da "Heydər-xalq" çağırışında
öz əksini tapır. Kompleksin arxa hissəsində nəhəng
monolit müstəvi üzərində Azərbaycanın mərmər
xəritəsi həkk edilmişdir. Heydər Əliyevin tuncdan
tökülmüş heykəli isə məhz Azərbaycanın
fonunda dayanır. Kompozisiyanın bu şəkildə həll
edilməsi özündə fəlsəfi məzmun əks
etdirərək ulu öndərin məhz xalqına, Azərbaycana
istinad etməsini, ona söykənməsini, ona
tapınmasını obrazlı vasitələrlə ifadə
edir."
Daha sonra müəllif "Şəhidlər
xiyabanı" kompleksinin cəmiyyətdə əxlaqi-etik təfəkkür
tərzinin formalaşdırılmasındakı müstəsna
rolunu xüsusilə qeyd edir. Burada mənəviyyatımızın
ən böyük problemlərindən olan milli
özünüdərk stimulu da unudulmamışdır. Prof.
Timuçin Əfəndiyevin qeyd etdiyi kimi, Ziya Gök Alpın
Əli bəy Hüseynzadə ilə birlikdə irəli
sürdüyü "türkləşmək, islamlaşmaq,
avropalaşmaq" şüarı bu kontekstdə olduqca ibrətamizdir.
"Mədəniyyətdə tarixilik və
müasirlik" kitabının sonuncu bölməsi müasir
humanitar elmlər şəbəkəsində xüsusi yeri
olan muzeyşünaslığa həsr olunmuşdur. Burada
muzeyşünaslığın tarixi, metodologiyası, nəzəriyyəsi,
muzeyşünaslıq və turizm problemlərinə
toxunulmuşdur. Bu hissədə də müəllif
muzeyşünaslıq təhsilinin Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti ilə sıx
bağlılığını real şəkildə göstərmişdir.
Respublikamızda muzeyşünaslıq ixtisası ilə
bağlı olan kafedra məhz bu təhsil ocağında
yaradılmışdır. Bu bölmədə "Heydər Əliyev
muzeyləri", "Muzeylərdə elmi-pedaqoji iş",
"Bölgələrdə muzeylər"
başlıqları altında verilmiş məlumatlar da diqqəti
cəlb edir.
Məlumdur ki, respublikamızda Heydər Əliyev
muzeylərinin yaradılması təşəbbüsü ulu
öndərin sağlığında irəli
sürülmüşdü. Müəllif yazır:
"1997-ci ilin may ayında, ulu öndərin ad
gününün qeyd olunduğu unudulmaz günlərdə,
vaxtilə təhsil aldığı BDU-ya gələn Heydər
Əliyev burada onun həyat və fəaliyyətini
işıqlandıran muzeyi gəzmiş, eksponatlara, onun gəncliyini,
tələbəlik illərini əks etdirən fotolara maraqla
tamaşa etmişdi. Sonralar belə muzeylərin
yaradılması ölkəmizin mədəni həyatında
xoş bir ənənəyə çevrildi."
Kitabda Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin muzeyi haqqında da
geniş məlumat verilir. Bu muzey 1997-ci ildə, universitet ulu
öndər Heydər Əliyevin göstərişi əsasında
yeni bina ilə təmin olunduqdan sonra təşkil
edilmişdir. Muzey ekspozisiyasının ümumi sahəsi 80
kv.metrdən artıqdır. Muzeydə müxtəlif
eksponatlarla yanaşı, vaxtilə burada dərs demiş və
indi də bu ali təhsil ocağında çalışan rəssamların
əsərləri nümayiş etdirilir. Maraqlıdır ki,
ADMİU-ya ABŞ, Türkiyə, Almaniya, Rusiya, Norveç,
İtaliya, Yunanıstan, Misir, Belçika, Bolqarıstan və
başqa ölkələrdən gələn qonaqlar bu muzeyin
eksponatlarına maraqla tamaşa edir, xatirə kitabında
öz ürək sözlərini yazırlar.
Prof. Timuçin Əfəndiyevin "Mədəniyyətdə
tarixilik və müasirlik" kitabı xalqımıza, onun mədəniyyətinə,
tarixinə əvəzsiz töhfədir, daha dəqiq desək,
xidmətdir. "Təhsil" nəşriyyatı tərəfindən
əsərin məzmununa layiq nəfis şəkildə
hazırlanmış kitab çoxsaylı fotosənədlərlə
zəngindir. Mədəniyyət və incəsənətimizin
qədim tarixini və bu gününü əks etdirən təxminən
əlli çap vərəqi həcmində bu dəyərli əsərin
nəşri təkcə tələbələr, aspirantlar,
alimlər üçün deyil, ümumiyyətlə,
geniş oxucu auditoriyası üçün də qiymətli
məxəzdir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki,
2013-cü ildə ADMİU-nun 90 yaşı tamam olur. Təxminən
bir əsrə yaxın müddətdə bu sənət məbədinin
Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafındakı əvəzsiz
rolu, təbii ki, öz geniş tədqiqatını gözləyir.
Ümid edirik ki, bu əsər də prof. Timuçin Əfəndiyevin
zəngin təcrübəsi və şəxsi müşahidələri
əsasında onun qələminin məhsulu olacaqdır.
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti kimi unikal təhsil
ocağına rəhbərlik edən, akademik Fuad Qasımzadənin
təbirincə desək, "Sənətşünaslıq sərkərdəsi
prof. Timuçin Əfəndiyev" çox gərgin və fədakar
fəaliyyətilə bərabər elmi yaradıcılığını
əzmlə davam etdirir, dərin məzmunlu əsərlərilə
xalqına xidmət edir. Görkəmli alim, mahir elm, təhsil
və mədəniyyət təşkilatçısı prof.
Timuçin Əfəndiyevə bu şərəfli yolda daha
böyük uğurlar diləyirik.
Aqşin Babayev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 23 sentyabr.- S.3-4.