Azərbaycan
ədəbiyyatı müstəqillik illərində
Sentyabrın 28-də AMEA-nın
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda Dövlət
müstəqilliyimizin 20 illiyinə həsr olunmuş elmi
sessiya keçirildi. Mərasimi sözügedən institutun
direktoru, akademik Bəkir Nəbiyev açaraq dedi:
-
Xalqımız öz dövlət müstəqilliyinin bərpa
olunmasının 20-ci ildönümü ərəfəsindədir.
Bu əlamətdar hadisə münasibətilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 21
yanvar 2001-ci ildə verdiyi mübarək sərəncam
böyük məmnunluqla qarşılanıb, hər yerdə
maraqlı tədbirlər həyata keçirilir. Elə ötən
həftə AMEA-nın böyük zalında
iştirakçısı olduğumuz dəyərli konfrans həmin
qəbildən idi. Sentyabrın 25-də "Azərbaycanda Vətəndaş
Cəmiyyətinin İNK-na yardım (AVCİYA) deyilən
qurumun son yığıncağında İlham Əliyevin 30 dəqiqəlik
ingiliscə nitqi də bu problemin çözülməsinə
həsr edilmişdi. Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun bugünkü elmi-praktiki konfransı da bu
mühüm mövzuya həsr olunmuşdur.
Heç
şübhəsiz ki, hər bir xalqın, dövlətin
azadlıq və istiqlaliyyət uğrunda mübarizəsi o
xalqın tarixinin ən parlaq səhifələrini təşkil
edir. Hər bir milli ədəbiyyatın ən
başlıca mövzu və obrazlarının azadlıq,
istiqlaliyyət problemləri ilə bağlı
olmasının səbəbi də ədəbiyyatın milli həyata,
xalqın tarixi keçmişinə və indisinə dərin
köklərlə bağlı olmasından irəli gəlir.
Təkcə Məhəmməd
Hadinin "Yox millətin xətti bu imzalar içində"
yanğılı misrasını, təkcə Yusif Vəzirin
"Dünyada hər bir millətin xoşbəxt
yaşamasına səbəb ancaq o millətin öz milli iradəsi
ola bilər. Milli iradə də milli
torpaqda, yəni müəyyən bir ölkədə bərqərar
ola bilər" bədii-publisist bəyanatını, yaxud Mirzə
Cəlilin, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin, Nəriman Nərimanovun,
Üzeyir Hacıbəylinin, Əli bəy Hüseynzadənin,
Sabirin, Abbas Səhhətin, Abdulla Şaiqin və digər ədib
və şairlərimizin
yaradıcılığındakı vətən və millət
ideyalarını, azadlıq və qurtuluş motivlərini
xatırlatmaq yetərlidir ki, Azərbaycan milli ədəbiyyatının
da öz azadlıqsevər xalqının mübarizə ənənələrinə
sədaqətindən və məhz onun arzu və iradəsindən
boy verməsi haqqında təsəvvür yaratsın.
Tarix
dəfələrlə sübut edib ki, müstəqilliyi
qoruyub saxlamaq onu qazanmaqdan qat-qat çətindir. Neçə-neçə millət öz dövlətini
yaratmağa müvəffəq olmamış, neçə-neçə
dövlət öz müstəqilliyinə
qovuşmamış, yaxud qovuşubsa da onu qoruya bilməmişdir.
1918-ci il mayın 28-də qurulmuş Azərbaycan Demokratik Xalq
Cümhuriyyətinin ömrü də çox qısa oldu.
O cəmi 23 ay fəaliyyət göstərə bildi. Amma Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
"Bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz!"
kimi peyğəmbərcəsinə söylədiyi sözlər
tarixi təsdiqini tapdı. Azərbaycan xalqı 1991-ci il
oktyabrın 18-də ikinci dəfə öz dövlət
müstəqilliyini elan etdi.
Lakin
bu dəfə də Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyi
və suverenliyi düşmən qüvvələr tərəfindən
təhdid edildi.
Onda
xalqımız tarixin inkişaf meyllərini və perspektivlərini
dərindən dərk edən görkəmli siyasətçi
və dövlət xadimi Heydər Əliyevi hakimiyyətə
dəvət edib onun ətrafında birləşdi. Məhz ulu
öndərin uzaqgörən siyasəti nəticəsində
müstəqilliyimizin itirilməsi təhlükəsi aradan
qaldırıldı, Azərbaycanın tarixi dövlətçiliyi
bərpa edilib möhkəmləndirildi.
Biz bu ötən 20 il ərzində
azad bir xalq kimi dünya dövlətlərinin,
xalqlarının cərgəsinə qoşulmuşuq, tam
hüquqlarla beynəlxalq təşkilatların
üzvüyük, bayrağımız BMT-nin əzəmətli
binası qarşısında dünyanın digər milli
bayraqları ilə bir sırada dalğalanır.
Dövlətimiz tam müstəqil siyasət yeridir, milli
maraqlarımızı qoruyur. O, dünya
miqyasında lazımi mövqeyini tutmaq üçün öz
enerji siyasətinin əsas prioritetlərini müəyyən
edib, bu gün "Əsrin müqaviləsi" üzrə Azərbaycan
neftini və qazını müxtəlif istiqamətlər
üzrə Avropa bazarlarına çatdırır. İndi
respublikamızın ərazilərində heç bir dövlətin
hərbi bazası yoxdur. Azərbaycan özünəməxsus
inkişaf yolu keçərək regional liderə
çevrilmişdir. Bir sözlə, ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin dediyi kimi, Azərbaycanın müstəqilliyi daimi
və dönməzdir. Heç bir xarici dövlət Azərbaycanın
müstəqilliyini əlindən ala bilməyəcək!
Ötən 20 illik müddətdə
keçdiyimiz yoldan danışanda 70 il kommunist ideologiyası
çərçivəsində, "sosializm realizmi" deyilən
bir metodla işləməyə məcbur olmuş ədəbiyyatçılarımızın
bu çərçivədən çıxaraq, milli
konsepsiyaya, xalqın arzu və iradəsinə uyğun yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları əldə etməsini
qeyd etməmək mümkün deyil. Qədim Azərbaycanın
- vahid bir xalqın və məmləkətin param-parça
edilməsi, Azərbaycan Demokratik Xalq Cumhuriyyəti
dövrü, repressiya illəri, mühacirət, erməni-müsəlman
münaqişələrini əks etdirən ədəbiyyatımızın
qaranlıq səhifələri açılmış, ədəbiyyat
tariximiz yeni meyarlarla, təzədən
yazılmışdır. Şair, yazıçı və
dramaturqlarımız öz əsərlərində
insanların düşüncə və xarakterində baş
verən dəyişiklikləri əks etdirməklə
canlı obrazlar yaratmaq, hadisə və proseslərin insana təsirini
açıqlamaq yolu ilə onların mahiyyətini əks
etdirmək imkanlarını sərbəst surətdə
nümayiş etdirirlər. Biz yeni dövrün
poeziyasında, dramaturgiyasında, nəsrində zamanın
dinamik hərəkət ritmini hiss etməklə yanaşı,
keçmişin dumana salınmış donuq problem və hadisələrinin
də canlandırıldığını görürük.
Ədəbiyyatımız keçmişlə bu gün
arasında yeni mənəvi körpü salmaqla hansı
milli və mənəvi dəyərlər naminə mübarizə
aparmağımızın zəruriliyini qabardır. Ən
yaxşı əsərlərdə xalq öz müstəqilliyini
müdafiə etməyə çağrılır. Dərin kök və ənənələrə
malik bu ədəbi meyl son 20 ildə Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil
Rza, Məmməd Araz, Anar, Elçin, Sabir Əhmədov, Sabir
Rüstəmxanlı və digər görkəmli
müasirimizin əsərlərində canlanıb pərvəriş
tapmışdır.
AMEA-nın müxbir üzvü
Teymur Kərimli elmi sessiyada "Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu müstəqillik illərində" mövzusunda
məruzə edərək bidirdi ki, 20 il əvvəl Azərbaycan
xalqı ulu öndər Heydər Əliyevi bir xilaskar kimi
ikinci dəfə siyasi hakimiyyətə dəvət etməyə
özündə kifayət qədər siyasi
müdriklik tapdı: "Məhz həmin vaxtdan
iqtisadi və ictimai həyatımızın bütün sahələrində,
o sıradan milli elmimizdə də gələcək
inkişafın strateji bünövrəsi qoyuldu… Bu, elə bir
dövr idi ki, ulu öndər milli dövlətçiliyimizin
varlığı uğrunda ölüm-dirim mübarizəsi aparırdı və vəziyyətin nə qədər
ağır olduğunu özü də dərk edərək
bütün ziyalılar və alimlər başda olmaqla,
bütün xalqın bu çətinliklərdən
çıxması üçün savaşa
qoşulmasının vacibliyini vurğulayaraq əlavə
edirdi: "Ədəbiyyata, elmə, mədəniyyətə
qayğı, diqqət həmişə olmalıdır. …Yaradıcı
adamlar, ziyalılar, mədəniyyətimizi, elmimizi yaradanlar,
inkişaf etdirənlər daim cəmiyyətin və dövlətin
qayğısı ilə əhatə olunmalıdırlar".
Ümummilli liderin qarşıya
qoyduğu tarixi vəzifələri yaxşı anlayan
institutumuzun rəhbərliyi bu gün azərbaycançılıq
ideologiyasının ədəbi-elmi zəmində inkişaf
etdirilməsi və zənginləşdirilməsi yolunda üzərinə
düşən vəzifələri eyni ciddilik, məsuliyyət
və məmnunluq hissilə yerinə yetirir… Müstəqillik dövrü ədəbiyyatşünaslığımızın
xarakterik xüsusiyyətlərindən birini də Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövrünün ədəbiyyat və
mədəniyyət problemlərinin tədqiqinə
böyük diqqət ayırması təşkil edir.
Ümumilikdə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının,
xüsusi halda isə Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun son beş ildə əldə etdiyi uğurlar
sırasında 6 cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin ilk dörd cildinin işıq üzü görməsini,
qalan cildlərin isə son tamamlama və redaktə prosesində
olduğunu qeyd etmək lazımdır… Müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ilk dövlət mükafatına
layiq görülmüş "Heydər Əliyev və
zaman" monoqrafiyası da ədəbiyyatşünaslığımızın
son illərdəki parlaq nümunələri
sırasındadır".
Məruzəçi
Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı ilə dəyərli
ədəbiyyat nümunələrinin nəfis şəkildə
çap edilərək kitabxanalara hədiyyə edilməsini də
mədəniyyətimizə olan ən qiymətli töhfə
kimi olduğunu vurğuladı.
Elmi sessiyada "Azərbaycan ədəbiyyatı
müstəqillik illərində" mövzusunda məruzə
edən filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Elçin
Mehrəliyev də müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin
möhkəmləndirilməsi, təcavüzə qarşı
ümumxalq mübarizənin təşkili, suveren
hüquqların qorunması ideyalarının yeni
dövrdə bədii yaradıcılığa, ədəbiyyatşünaslıq
elmimizə istiqamət verməsini önə çəkdi: "Dərin kök və ənənələrə
malik bu ədəbi meyl öncə poeziyada (X.R.Ulutürk,
B.Vahabzadə, M.Araz, Qabil, C.Novruz, N.Xəzri, H.Arif, F.Qoca,
İ.İsmayılzadə, F.Sadıq, M.İsmayıl, E.Baxış və
başqalarının yaradıcılığında) və
publisistikada (İ.Şıxlı, Anar, Y.Səmədoğlu, S.Rüstəmxanlı, M.Oruc, İ.Vəliyev,
R.Səməndər, Ə.R.Xələfli, Z.Məhərrəmli
və digərlərinin əsərlərində canlanıb pərvəriş
tapdı. Azərbaycan ədəbiyyatı bir çox xarakterik
xüsusiyyətlərinə görə keçən əsrin
əvvəllərini xatırladan yeni tarixi sınaq mərhələsində
də xalqla bir yerdə olduğunu, mühüm həyati
problemlərin həllinə
çalışdığını bir daha təsdiq
etmişdir. Biz istər poeziyada, istərsə də
publisistikada bir tərəfdən xalqın üzləşdiyi
faciələrə, verdiyi ağır itkilərə görə
dərin təəssüf, kədər, digər tərəfdən
isə qazanılan azadlığa və bu yolda fədakarlığa
görə qürur, iftixar hisslərini görür və
qiymətləndiririk.
Hadisələrin tədricən
dərinləşməsi və milli faciələrlə
müşayiət olunması poeziyada lirik düşüncələrin
get-gedə dərinləşməsinə - aparıcı ifadə
vasitələri kimi çıxış edən ritorik pafos və
patetik ruhun tədricən qaçılmaz reallıqlarla bağlı
həyəcan doğuran məzmun və
məna çalarları ilə əvəz edilməsinə,
publisistikada isə hərbi-siyasi qəsd və təxribatların
mahiyyətinə varmaq, Azərbaycan torpaqlarını ələ
keçirmək niyyətlərini ifşa etmək, tarixin ibrət
dərslərindən nəticə çıxarıb
yaxın gələcəklə bağlı proqnozlar verməyə
gətirib çıxartdı.
Həyatın
gedişatı mövzu-problem seçimi və təsvir
anlamında ədəbi prosesin ümumi axınından bir qədər
geri qalan bədii nəsrin də canlanmasına təkan verdi. Nəsrdə həyatın kəskin surətdə dəyişməsinə
baxış xeyir-şər mübarizəsi - azadlıq,
sülhsevərlik, quruculuq arzuları ilə
işğalçılıq, talançılıq,
dağıdıcılıq məkr və niyyətlərinin
toqquşması kontekstində formalaşıb inkişaf etdi.
Gerçəkliyin doğurduğu hiss və həyəcanları
daha canlı, daha dolğun ifadə meyli nəsrdə janr-üslub
müəyyənliyi kimi formalaşdı ki, bu da ədəbiyyatımızın
təbii inkişaf qanunauyğunluqlarından biri idi.
Müstəqillik
dövrü ədəbiyyatında obyektiv tarixi
düşüncəni genişləndirmək niyyəti
özünü sonrakı illərdə memuar
yaradıcılığına meylin artmasında hiss etdirir.
Xüsusən də yaşlı nəsli təmsil edən
şair, yazıçı və dramaturqlarımız sovet
dönəmində toxuna bilmədikləri bəzi problemlərə
diqqət yetirməyə çalışırlar.
Müstəqillik
dövrü ədəbiyyatının qan-qada içində
yaranıb boy verməsinə baxmayaraq, humanist ideallara sadiqliyini
qoruyub saxlaya bilməsi onun mühüm xüsusiyyətlərindən
biri kimi diqqəti cəlb edir. Milli ədəbiyyatımız,
ötən əsrin əvvəllərində olduğu kimi,
yenə də bir milləti digər millətin üzərinə
qaldırmamaq niyyətindən uzaqdır, əksinə o, dinc
birgəyaşayışa, ali insani dəyərləri
qorumağa çağırır.
Ədəbiyyat kəskin sosial və
siyasi dəyişikliklərin mahiyyətinə varmağa, cəmiyyətdə
gedən proseslərin subyektiv və obyektiv şərtlərini
tədqiq və təhlil etməyə, baş vermiş faciələrin,
mövcud problemlərin səbəblərini, köklərini
axtarmağa cəhd edir. Biz həyatdakı proseslərin,
insanların psixologiyasındakı, düşüncələrindəki
dəyişikliklərin həssaslıqla təhlilinə meylin
get-gedə artdığını da görürük.
Müstəqillik dövrümüzün birinci onilliyində
Sabir Əhmədovun "Axirət sevdası", Anarın
"Otel otağı" və s. kimi əsərlərdə
qabarıq hiss olunan bu meyl ikinci onillikdə başqa
yazarlarımızın yaradıcılığında daha da
qüvvətlənir. Məsələn,
Elçinin "Bayraqdar", "Sarı gəlin",
"Araba", "Qarabağ şikəstəsi" kimi
povest və hekayələrində təcavüz zamanı
itirilmiş torpaqlarımızın, viran edilmiş
yurdlarımızın həsrət və kədərinin ifadəsi,
atəşkəs dövründə məcburi
köçkünlük, qaçqınlıq həyatını
yaşayan soydaşlarımızın sıxıntı və
iztirablarının təsviri öz əksini
tapmışdır. Bu kimi əsərlərdə insanın
şərəf və ləyaqətinin
alçaldılması problemlərini qabartmaqla
yazıçı ictimai fikri azadlığın sözdə
deyil, sosial-psixoloji yaşantı gerçəkliyində
reallaşması həqiqətinə yönəldir. O, göstərir ki, qaçqın həyatı səfalətli
həyatdır, etnik mədəniyyəti, el-oba adət-ənənəsini,
insan mənəviyyatını güvə kimi içindən
yeyib-dağıdır, pambıq içində od kimi
korun-korun yandırıb külə döndərir.
Elçin "Ah, Paris,
Paris", "Mən sənin dayınam", "Mənim
sevimli dəlim", "Mənim ərim dəlidir" kimi
komediyaları vasitəsilə, görkəmli tənqidçimiz
Y.Qarayevin qeyd etdiyi kimi, "dramaturgiyamızda ilk dəfə
olaraq xaosun, hərc-mərcliyin obrazını yaratdı.
Onların əsasında duran mənəvi-əxlaqi, ideoloji
stereotipə,
normatik düşüncə və rəftar tərzinə ən
müasir ayıq, ədəbi, estetik münasibət ifadə
etdi". Anarın taleyimizlə bağlı
nigaran düşüncələrin təhlili xarakteri
daşıyan "Ağ qoç, qara qoç" povestində
gələcəyimizin bədii düşüncədəki
görüntüsü, təsviri - Azərbaycan
üçün işıqlı, yoxsa qaranlıq dünya
qisməti məharətlə inkişaf etdirildi.
Elçinin, Rüstəm İbrahimbəyovun son illərdə
qələmə aldıqları pyeslərdə mənəvi
iflas problemi reallıqla psixoloji məqamların
qarşıdurması üzərində dramaturji həllini
tapdı.
Bu və ya digər
qüsurlarına, inkişafdan doğan yaradıcılıq
çətinliklərinə baxmayaraq müstəqillik dövrünün
Azərbaycan ədəbiyyatı inamla irəliləyir, öz
dövrünün bədii salnaməsi olmaq sahəsində
fikri-bədii axtarışlarıı davam etdirir."
Edilən məruzələr ətrafında
söz açan professor Məhərrəm Qasımlı təklif
etdi ki, kifayət qədər dolğun və əhatəli
olan bu məruzələrin nəşr edilməsi ədəbi
prosesin mənzərəsini göz önünə gətirməyə
yaxşı bir xidmət olardı. Burada tarixə
dolğun baxış sərgilənib: "Bizim əksəriyyətimiz
haqqında söz açılan zamanı, dövrü
yaşamışıq. Məruzələrdə deyilənləri
böyük qədirbilənlik faktı kimi dəyərləndirirəm".
M.Qasımlı
çıxışında İnstitutun nəzdində
nizamişünaslıq şöbəsinin
açılmasının da arzuolunan olduğunu
vurğuladı.
Professor
Vaqif Arzumanlı müstəqilliyimizin 20 illik yubileyinin dövlət
səviyyəsində qeyd edilməsini tarixə hörmətin
təzahürü kimi dəyərləndirdi.
Filologiya
elmləri doktoru Sabir Əmirov da müstəqillik
dövrümüzün inkişaf tempindən ətraflı
söz açdı, nəzərə çatdırdı ki,
bu tipli məruzələrdə Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
problemlərinə də ətraflı nəzər yetirmək
ehtiyacı var.
Elmi
sessiyanı akademik Bəkir Nəbiyev yekunlaşdırdı, məruzə
və çıxışlarda səsləndirilən bir
çox məqamlara aydınlıq gətirdi.
Hazırladı:
SƏRVAZ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 30
sentyabr.- S.1-2.