İnsaf
və insanlığın beşiyi Asiya
(Əvvəli
16 sentyabr 34-cü sayımızda)
Təbii
ki, Şərq yalnız humanitar və mənəviyyat elmlərinin
vətəni deyil. Son min illik ərzində bu regionda
yaranmış, fundamental elmlərin aparıcı mövqeyə
malik olduğu məşhur elm məktəbləri və
akademiyalar fikrimizin təsdiqidir. Onların bir çoxunda isə
şərqli alimlərlə bir elm məskənində Qərbdən
gəlmiş, Avropadan təşrif buyurmuş elm fədailəri
də çalışırdılar. Bu cəhətdən
Bağdaddakı "Beytül-hikmə" və Xarəzmdəki
məşhur Məmun akademiyalarının fəaliyyətini
xüsusi qeyd etməliyik. Mərkəzi Asiyadan yetişib
çıxmış, şan-şöhrəti bu
günümüzə qədər gəlib çatmış
məşhur mütəfəkkirlər bu akademiyalarda
üstünlük təşkil edirdilər. Xüsusən, Məmun
akademiyasının əsas elmi istiqamətlərini müəyyənləşdirən
qüdrətli alimlər Orta Asiya torpaqlarında doğulub
boya-başa və kamala çatmış təfəkkür
sahibləri idi; Əbu Nəsr ibn İraq, Mahmud
Xocəndi, Əhməd ibn Həmid Nəysəburi, Əbu
Reyhan Biruni, Əbu Əli ibn Sina, Əhməd ibn Məhəmməd
Xarəzmi və onlarla başqalarının misilsiz elmi cəsarətlərini
çağdaş dünya yaddan
çıxarmamışdır. Onu da unutmamalıyıq
ki, uzaq orta əsrlərdə müsəlman ölkəsindəki
elm mərkəzində yüksək dərəcədə
ümuminsanilik hökmran olub, dini-milli tolerantlıq yüksək
səviyyədə idi. Zira, Məmun
akademiyasında yalnız başqa millətlərdən olan elm
mütəxəssisləri deyil, eyni zamanda, özgə dinlərə
mənsub böyük alimlər də sərbəst işləmək
və tədqiqat aparmaq hüquqlarına malik idilər.
Qədim Şərqin alimləri
və elm məskənləri təbiətən, mahiyyətən
beynəlmiləl və ümuminsani xarakterə malik
olduqlarına görə də onların elmi
yaradıcılığı və şanlı fəaliyyətləri
islam ölkələri sərhədləri daxilində
qalmayıb, daha geniş arenaya - Qərbə və Avropaya, bütün dünyaya yayıldı. Ələlxüsus,
Məhəmməd Musa Xarəzmi, Əbu Reyhan Biruni, Əbu Əli
ibn Sina kimi hər biri dünya elmi tarixində möhtəşəm
bir era və epoxa sayılan dahilərin xidmətlərinə
müasir dünyanın minnətdar münasibəti fikrimizin
parlaq təsdiqidir. Təsadüfi deyil ki,
Şərq elm və mədəniyyətinin ən parlaq
ulduzlarından biri olan, böyük vətəndaşımız
Əbu Reyhan Biruninin elmi kəşflərini layiqincə qiymətləndirən
amerikalı elm tarixçisi Sapton XI əsri "Biruni əsri"
adlandırmışdı. Belə bir yüksək ada bəşəriyyətin
mədəniyyət və elmi təfəkkür
tarixində çox az, nadir insanlar layiq olmuşdur. Əbu Reyhan
Biruninin ağıl və zəkasının müqayisə
olunmazlığı, heyrətamiz ensiklopedik təfəkkür
və biliklər qazanması, özündən sonra hələ
yüz illər ərzində bir çox elmlərin
inkişafına güclü təsir göstərməsi
onun belə bir bənzərsiz etirafa nail olmasına gətirib
çıxarmışdır. Orta əsrlərin başqa bir
ensiklopedik dahisi Əbu Əli ibn Sina haqqında da
yuxarıdakı yüksək fikirləri söyləmək
mümkündür. Dahi həkimin dünyada
misli-bərabəri olmayan "Tibb qanunları"
çoxcildlik əsəri müqayisə olunmayan kitablar
kitabı sayılmış, neçə yüz illər ərzində
Avropanın ən nüfuzlu universitetlərində və ali təhsil
ocaqlarında əsas dərslik kimi tədris edilmişdir. Əbu
Əli ibn Sinanın xidmətlərini qiymətləndirmək
və təsəvvür etmək
üçün təkcə onu söyləmək kifayətdir
ki, böyük bir elm sahəsi kimi dünyada qəbul
edilmiş "Medisina" terminoloji adının və
istilahının mənşəyi, kökü bilavasitə
bütün zamanların böyük həkiminin adı ilə
bağlı olub - Sina sözündən
törəmişdir. Ümumən, "Medisina",
"Sağlam həyat tərzi" və bir çox başqa
mühüm elmi anlayışların təməlini, tibb
elmindəki əsas sahələrin fundamental bünövrəsini
İbn Sinanın əsərləri
formalaşdırmışdır.
Amma bu da həqiqətdir ki, qeyd
etdiyimiz dahilərin hamısı öz ömürlərini
sakit və firavan tərzdə axıra çatdıra bilməmiş,
elmi yaradıcılıqlarını bəzən çox ağır
çətinliklərə sinə gərərək davam
etdirməli olmuşlar. Bu cəhətdən
böyük alim və mütəfəkkir Mahmud Zəməhşərinin
həyat və yaradıcılıq yolu ibrətamizdir. Uşaqlıqdan
cismən şikəst olmasına baxmayaraq, əzab-əziyyətlərə
qatlaşaraq Xarəzm diyarından uzaq Ərəbistana yola
düşüb, ərəb
dilini mükəmməl dərəcədə mənimsəyib
və öz zəmanəsinin ən mükəmməl ərəb
dili qrammatikasını yaradan Mahmud Zəməhşəri
elmin bir çox sahələrində heyrətamiz uğurlar
qazanmışdır. Dahi alimin bir çox Şərq
ölkələrinə səfərə çıxıb,
onlarla yaxından tanış olması, öz
dövrünün bir çox elm sahələrinə və dərin
biliklərinə sahib olması, islam mədəniyyətini və
ilahiyyatşünaslığı zənginləşdirən əsərləri
bu gün də nəsilləri mənəvi kamillik zirvəsi
kimi duyğulandırmaqdadır.
Möhtərəm Prezidentin
"Yüksək mənəviyyat - yenilməz güc"
kitabında müstəqillik mənəviyyatının və
ümumən, çağdaş milli-mənəvi aləmin
söykəndiyi, bilavasitə qidalandığı
böyük mənəviyyat zirvələrindən söhbət
açılır. Amma kitab müəllifi milli
inkişaf və mənəvi-mədəni tərəqqi
tarixinin bütün nümayəndələrini və
onların fəaliyyətini ümumiləşdirməyi
qarşısına məqsəd qoymamışdır. Zatən,
belə bir məqsəd seçmək və böyük
Türküstanın bütün elm, maarif, mədəniyyət
və mənəviyyat mütəfəkkirlərindən bir və
ya bir neçə kitabda bəhs etmək imkan xaricindədir. Məhz buna görə də, kitab müəllifinin
bu məsələ ilə bağlı həssas bir qeydini sizin
nəzərinizə çatdırmağı lazım bilirəm:
"Əgər bizim bu mübarək zəminimizdə
doğulub boya-başa çatan, öz həyat və fəaliyyəti
ilə yalnız doğma tariximizdə deyil, eyni zamanda, bəşəriyyətin dünənki və
bugünkü inkişaf mərhələlərində silinməz
izlərini qoyan dahi alimlərimiz və böyük mütəfəkkirlərimiz,
bütün islam dünyasında etiraf olunan müqəddəslərimiz
və övliyalarımızın hamısından söhbət
açmalı olsaq, düşünürəm ki, bu barədə
uzun zamanlar danışmaq lazım gələr.
Bizim qarşımıza
qoyduğumuz məqsəd isə belə ulu insanların həyat
yolunu və bugünkü nəsillərə qoyub getdiyi elmi-mədəni
irsi tam şəkildə, başdan-ayağa bəyan etmək
olmayıb, milli keçmişimizin ən böyük nümayəndələri
misalında elm və maarif, mədəniyyət,
din və başqa sahələri özündə cəmləşdirən
xalqımızın mənəviyyatının nə qədər
zəngin və rəngbərəng olmasını
vurğulamaqdan ibarətdir. Belə nadir və əvəzsiz
mənəvi sərvətləri dərindən və hərtərəfli
öyrənmək, onların məzmununu və məna sirlərini
övladlarımıza anlatmaq, gələcək nəsillərə
çatdırmaq hamımızın, birinci növbədə
isə ziyalılarımızın, bütün
ictimaiyyətin vəzifəsi, müqəddəs borcudur.
Çünki özümüz - bu gün bu yurdda yaşayan
elsevər və vətənpərvər insanlar bu vəzifələri
öz boynumuza götürməsək, özümüz bu
işləri yerinə yetirməsək, heç kim başqa
yerdən gəlib bunları bizim əvəzimizə edə
bilməz".
Bəli,
möhtərəm Prezidentin vurğuladığı kimi,
Türküstanın dünyaya bəxş etdiyi bütün mənəviyyat
və təfəkkür dahilərini bir və ya bir neçə
kitaba sığışdırmaq mümkünsüzdür. Amma öz doğma xalqı və insanlıq tarixində
fövqəladə xidmətlər göstərmiş,
yaxın və uzaq yaddaşlara əbədi nəqşlənmiş
şəxsiyyətləri diqqətdən kənarda
saxlamağa ixtiyarımız və mənəvi
haqqımız yoxdur. Bu mənada böyük babalardan
söz açarkən Sahibqıran Əmir Teymur həzrətlərindən
əlahiddə bəhs etmək zəruridir. Sahibqıran - bəxtli
ulduz altında doğulan deməkdir. Məhz belə bir ilahi
başlanğıc dünyanın ən qüdrətli sərkərdələrindən,
təvəzökar dövlət başçılarından
birinin taleyini həll etmişdir. Böyük bir
imperiyanın yaradıcısı, iştirak etdiyi
döyüş və müharibələrin heç birində
yenilməyən, ömrü boyu məğlubiyyət
acısını dadmayan fövqəlşəxsiyyət sadəcə
olaraq özünü "Əmir" deyə
adlandırmış, yüksək titul və adlardan imtina
etmişdir. Kitabda vurğulandığı
kimi, cəsarət və şücaətdə tayı-bərabəri
olmayan, şəxsiyyəti mərdlik və müdriklik rəmzinə
çevrilmiş bu mübarək və mümtaz sima
böyük səltənət yaradıb, dövlətçilik
sahəsində aləmşümul uğurlar qazanıb,
özündən sonra həm əməli,
həm də nəzəri əhəmiyyətini heç vaxt
itirməyən möhtəşəm miras qoydu, elm-təhsilin,
mədəniyyətin, din və mənəviyyatın, ölkədə
möhtəşəm quruculuq və abadlıq işlərinin
çiçəklənməsinə geniş yollar
açdı.
Böyük
Əmir Teymur səltənətindən bugünkü nəsillərə
milli iftixar və qürur oyadan bir çox memarlıq inciləri
yadigar qalmışdır. Qardaş Özbəkistanın
Səmərqənd, Buxara, Xivə, Daşkənd, Şəhrisəbz,
Qarşı, Termez və bir çox başqa dünya
şöhrətli şəhərləri müdrik və
uzaqgörən dövlət başçısının mənəvi
qüdrətinin ifadəsi olan bənzərsiz sənət və
mədəniyyət abidələri ilə bəzənmişdir.
Təkcə Özbəkistanın böyük
şəhərlərində deyil, bu gün bir sıra
qardaş və qonşu türk məmləkətlərində
də Əmir Teymur və Teymurilər zamanında inşa
edilmiş Ağsaray, Göysaray və Altın saraylar, möhtəşəm
məscid və mədrəsələr, müxtəlif təyinatlı
inşaatlar və memarlıq abidələri yaşamaqda, hələ
də öz əzəli gözəlliyini və əzəmətini
nümayiş etdirməkdədir. Məhz buna
görə də çağdaş nəsillər öz dahi
babalarının yaratdığı, bütün Şərqə
gözəllik və nəfislik bəxş edən möhtəşəm
saraylara həkk etdirdiyi "Əgər bizim qüdrətmizə
şübhə etsəniz, yaratdıqlarımıza
baxın" hikmətini minnətdarlıqla xatırlayırlar.
Əmir Teymur hikmətlərindən söz
düşmüşkən, müdrik dövlət
başçısının öz üzüyünə həkk
etdirdiyi məşhur "Güc - ədalətdədir" kəlamını
da yada salmaq lazımdır.
"Yüksək mənəviyyat
- yenilməz güc" kitabının təcrübəli və
müdrik bir dövlət başçısının həyat,
mənəviyyat və dövlətçilik haqqında səmimi
mülahizə və düşüncələrindən
doğulduğunu xüsusi vurğulamaq vacibdir.
Möhtərəm Prezidentin ən ciddi məsələlərə,
mürəkkəb həyat hadisələrinə və
böyük tarixi şəxsiyyətlərə
yanaşmasında da biz bu səmimiyyətin bariz şəkildə
əks olunduğunu görürük. Bu cəhətdən
görkəmli dövlət rəhbərinin öz uzaq sələfi
haqqında aşağıdakı düşüncələri
qəlbimizdə qürur oyadır: "Şəxsən mən
"Teymur tüzükləri"* ni hər dəfə
oxuyanda sanki ondan ruhi qida, mənəvi güc-qüvvət
alıram. Öz iş fəaliyyətimdə bu
kitaba təkrar-təkrar müraciət edib, ondakı heç
zaman köhnəlməyən, insanın mənəvi aləmi
üçün bu gün də qida verən hikmətli fikirlərin
nə qədər həyati olduğuna əminlik hasil edirəm.
Məsələn, "Təcrübəmdən
görmüşəm ki, əzmkar və qətiyyətli, tədbirkar,
ayıq, mərd və şücaətli bir insan min dənə
tədbirsiz, laqeyd adamdan yaxşıdır" kimi hikmətli
sözlər həyati və mənəvi əhəmiyyətini
bu gün də zərrəcə azaltmamışdır.
Əmir
Teymur babamızın belə dərin mənalı həyati
hikmətləri xalqımızda qədimdən mövcud olan
"Biləyi güclü birini, biliyi güclü minini
yıxar" məsəli ilə hamahəng olub, insanı həmişə
ağıl-idrak, ədalət və yüksək mənəviyyatla
yaşamağa dəvət etməsi ilə diqqətəlayiqdir".
Mirzə
Uluğbəy həzrətləri haqqında da kitabda yüksək
səmimiyyətlə bəhs edildiyini vurğulamaq istəyirik.
Əmir Teymurun ən sevimli nəvəsi olan bu nadir şəxsiyyət
öz babasının səltənətinə qırx ilə
yaxın başçılıq etmişdir. Amma Mirzə
Uluğbəy insanlıq tarixində böyük bir səltənət
və hakimiyyət başçısı kimi deyil, daha
çox elmi və fəlsəfi təfəkkür sahibi kimi
qalmışdır. Zamandaşlarının və
tarixçilərin şəhadətinə görə, onun
faciəli qismətində bax bu ikiliyin rolu az
olmamışdır. Məhz buna görə də Mirzə
Uluğbəy tarixdə bir şahzadə, qırx il
Türküstanda hökmranlıq etmiş şahənşah
kimi deyil, daha çox Qərbdə və Şərqdə ilk
dəfə olaraq minlərlə ulduzların hərəkətini
özündə cəmləşdirən mükəmməl
astronomik cədvəlin yaradıcısı kimi
tanınmışdır. Son dərəcə maraqlıdır
ki, bu cədvəldə əks olunmuş elmi məlumatların
və informasiyaların nə qədər dəqiq,
doğru-düzgün olduğunu bugünkü ən yeni
cihazlar da təsdiq etməkdədir. Elm tarixində "Zici cədidi
Körəqani" adı ilə məşhur olan Mirzə
Uluğbəyin məşhur astronomik cədvəlinin hələ
orta əsrlərdə latın dilinə tərcümə
olunması və Avropa alimləri arasında geniş
yayılması böyük alimin və Teymurilərin dahi
övladının o zamankı aləmşümul elmi
nüfuzundan və şöhrətindən bizə xəbər
verir.
Qədim
Türküstanın ən yüksək mənəviyyat və
təfəkkür zirvələrindən biri olan Mirzə
Uluğbəyin elmi cəsarətindən və
cahanşümul şöhrətindən söz açarkən
möhtərəm Prezidentin bir vətəndaş və
yurddaş kimi necə qürur duyduğunu sözlə ifadə
etmək çətindir. Özü də yeni və müstəqil
bir dövlətin banisi və başçısı kimi
dünyada kifayət qədər tanınan və şöhrətli
bir insan olan müəllifin aşağıdakı ürək
sözləri bizim qəlbimizi də riqqətə gətirir:
"Mirzə Uluğbəy babamızın dünya
şöhrətindən bəhs edərkən istər-istəməz,
1996-cı ildə Parisdə YUNESKO-nun o dövrdəki baş
katibi Federiko Mayor cənabları ilə aramızda olan bir
söhbət yadıma düşür. Onda cənab Mayor Mirzə
Uluğbəyin elmi irsini yüksək qiymətləndirib, onun
ulduzların hərəkətinə aid hesablamalarını bu
gün kompyuterin köməyilə yenidən yoxlayarkən cəmi
bir neçə dəqiqə səhv etdiyi müəyyən
olunmuşdur, deyə bildirdiyi fikri xüsusi qeyd etmək istəyirəm.
Bu cavabı eşidəndə mən ona yox, cənab Federiko
Mayor, Uluğbəy səhv edə bilməz, bəlkə
kompyuterlər səhv etmişdir, - dedim. Düzdür, bu cavab
səmimi və dostcasına bir lütf kimi söylənmiş
olsa da, düşünürəm ki, onda dərin həqiqət
öz əksini tapmışdır".
Dünyanın
ən yüksək mənəviyyat və bədii təfəkkür
zirvələrindən sayılan Əlişir Nəvai zirvəsi
ilə bütün Şərq və türk dünyası həmişə
fəxr etmişdir. Bu zirvə də Mirzə Uluğbəy və
Əli Quşçu zirvəsi kimi Teymurilər səltənətinin
mədəniyyət və sənət sütunları üzərində
ucalmışdır. Məlum həqiqətdir ki, Teymurilər
dövlətinin yaratdığı ictimai-siyasi və mənəvi
qüdrət olmadan Əlişir Nəvai
yaradıcılığı bu dərəcədə möhtəşəmlik
və əzəmətlilik kəsb edə bilməzdi.
Bütün türk dövlətlərində tarixən
formalaşmış müqəddəs və əzəli ənənə
- elmə və mədəniyyətə, sənətə və
sənətkara yüksək hörmət-etibar olduğunu
yadda saxlayaraq onu qeyd etməliyik ki, Teymurilər dövlətində,
məşhur Teymuri padşahlardan Hüseyn Bayqara sarayında bədii
və elmi yaradıcılığa sözün əsl mənasında,
əsas və baş dövlətçilik məsələsi
kimi yanaşılmışdır. Bu Sahibqıran Əmir
Teymurdan başlayan, onun alim və mütəfəkkir nəvəsi
Mirzə Uluğbəydən gələn və sonrakı
dövlət başçılarının da sədaqətlə
əməl etdikləri bir ənənə idi. Türk
dünyasının dahi söz sərkərdəsi Əlişir
Nəvainin bəxtinə, sonralar böyük Məhəmməd
Füzulinin arzu və qibtə edəcəyi, qədirbilən
bir tale qismət olmuşdu. Son dərəcə heyrətamiz
olanı odur ki, doğma dövlətinin yüksək diqqəti
və qayğısı sayəsində Əlişir Nəvai
təkbaşına bütün bir ədəbiyyat,
bütün bir mədəniyyət yaratmağa nail oldu.
Özünəqədərki farsdilli və türkdilli
poeziyanın uğurlarını Əlişir Nəvai öz
yaradıcılığında misilsiz bir məharətlə
birləşdirə və ümumiləşdirə
bilmişdir. Tarixdə heç bir bədii düha öz
qarşısına bu dərəcədə böyük və
əzəmətli məqsədlər qoymamış, deməli,
həll etməmişdir. Öz Teymuri babaları kimi şeirin
və sənətin vurğunu olan, elm və mədəniyyətin
qardaş diyardakı böyük hamisi sayılan möhtərəm
İslam Kərimovun Nəvai haqqındakı ürək
sözləri bizim qəlbimizdə də əks-səda verir:
"Əlişir Nəvai xalqımızın şüuru və
təfəkkürü, bədii mədəniyyəti tarixində
bütöv bir dövr yaradan nadir şəxsiyyətdir, milli ədəbiyyatımızın
heç kimlə müqayisə olunmayan nümayəndəsi,
millətimizin özlüyünü və şərəfini,
iftixar və qürurunu dünyaya nümayiş etdirən dahi
söz sənətkarıdır. Əgər belə demək
mümkünsə, yer üzündə türkcə və
farsca danışan elə bir insan yoxdur ki, o Nəvaini
tanımasın, Nəvaini sevməsin, həzrət Nəvaiyə
etiqad və məhəbbətlə yanaşmasın".
Müəllifin dahi sənətkarın mənəviyyat və
mədəniyyət tariximizdəki rolunu və yerini son dərəcə
dəqiq və aydın şəkildə səciyyələndirən,
elmi vüsətinə və fəlsəfi pafosuna görə,
ən peşəkar filoloq alimləri belə dərindən
düşündürən aşağıdakı mülahizələri
də diqqətəlayiqdir: "Əgər bu ulu insanı
övliya adlandırsaq, o, övliyaların
övliyasıdır, mütəfəkkir adlandırsaq, o,
mütəfəkkirlərin mütəfəkkiridir, əgər
şair deyə tərif etsək, o, şairlərin
sultanıdır".
Beləliklə,
aydın olur ki, müstəqillik mənəviyyatının
memarı və yaradıcısı olan möhtərəm
Prezident yeni və azad dünya qurucularını, müstəqil
ölkə vətəndaşlarını öz talelərinin
və öz vətənlərinin sahibi olmaq, bu dünyada bəxtiyar
və azad yaşamaq üçün onlara hansı zirvələri
nişan verir. Gələcək tarix və tale yollarından sərbəst
keçib getmək, öz ana vətənini göz-bəbəyi
kimi qoruya bilmək və doğulacaq nəsillərin bizim
davamımız olması üçün tariximizin,
keçmişimizin hansı zirvələrinə söykənmək
zəruriliyini, ana vətənin keçmişlərinə və
gələcəyinə nur saçan hansı zirvələrə
can atmaq gərəkliyini bizə anladır.
Kitabın
böyük dərslərindən biri məhz budur.
"Yüksək
mənəviyyat - yenilməz güc" kitabının bizə
təlqin etdiyi başqa bir mühüm və həyati həqiqət
isə ondan ibarətdir ki, müasir mürəkkəb və
şiddətli zaman axınında dünyada öz yerini
tapmağa can atan hər bir xalq və millət ümumbəşəri
tərəqqi nailiyyətlərini dərindən və mükəmməl
mənimsəməlidir. XX əsrin əvvəllərində
Türküstanda vüsət almağa başlayan cədidçilik
hərəkatının və ideyalarının banilərindən
biri sayılan görkəmli mütəfəkkir və
maarifçi Mahmudxoca Behbudi öz zamandaşlarına xitabən
"Dünyada yaşamaq üçün dünyəvi bilik və
elm lazımdır, zəmanə biliklərindən və elmindən
kənarda qalan millət başqalarına qul olar" - deyərkən
məhz bunları nəzərdə tuturdu. Bütün
Türküstan xalqlarının idrakını və milli
şüurunu oyatmağa çalışan böyük
maarifçinin uzaqgörənliklə söylədiyi bu
sözlərin nə qədər həqiqət olduğunu
çağdaş elmi-texniki inqilablar, müasir mürəkkəb
təfəkkür tərzi və bir-birini yüksək sürətlə
əvəzləyən texnologiyalar zamanı isbat etməkdədir.
Həqiqətən də, Prezidentin vurğuladığı
kimi, hazırkı dövrdə əgər dünyəvi bilik
və elmləri, çağdaş elm və texnologiya yeniliklərini
yetərincə mənimsəməsək, təkcə
keçmişimiz, tariximizlə, qədim əcdadlarımızın
kəşfləri ilə lovğalanıb onlara məftunluqla
yaşasaq, xalqımızın qiymətli maddi-mənəvi
mirasını qoruyub, daha da zənginləşdirib, ona öz
müvəffəqiyyətlərimizi əlavə etməsək,
zamanla ayaqlaşmasaq, dünya meydanında özümüzə
layiq yerdən ayrıla bilərik. Son dərəcə ciddi məsuliyyətlə
söylənmiş bu mülahizələr həm də
mühüm xəbərdarlıqdır. Onu da etiraf etməliyik
ki, maarifçi və mütəfəkkir babaların düz
yüz il əvvəlki vətəndaşlıq
yanğısı ilə yoğrulmuş
narahatçılığı və
nigarançılığını bugünkü nəsillər
də eynən o cür narahatlıqla bölüşməkdədir.
Milli istiqbalın və xoşbəxt talenin yolları isə,
yüz il əvvəlki kimi, yenə də təhsil və tərbiyədən
keçir. Bu haqda düşünərkən, XX əsr
özbək maarifçi ədəbiyyatının başqa
bir görkəmli nümayəndəsi Abdulla Əvlaninin
"Tərbiyə bizim üçün ölüm-dirim, nicat
və ya əsarət, səadət və ya fəlakət məsələsidir"
kimi dərin mənalı sözlərini
xatırlayırıq. Müəllifin yüksək hörmət-ehtiram
və minnətdarlıq duyğusu ilə
vurğuladığı kimi, böyük maarifçi
babamızın keçən əsrin əvvəllərində
söylədikləri millətimiz üçün nə dərəcədə
mühüm və taleyüklü məsələ idisə,
indiki vaxtda da bizim üçün düz o qədər, bəlkə
ondan da çox zəruri və həyati əhəmiyyət kəsb
etməkdədir.
Özbəkistan
Respublikasının Prezidenti İslam Kərimovun "Yüksək
mənəviyyat - yenilməz güc" kitabı insan mənəviyyatının
və dövlətçilik mədəniyyətinin əsas
atributları haqqında kitabdır. Müdrik və təcrübəli
dövlət başçısının bilavasitə
iştirakçısı və yaradıcısı olduğu
onlarla ictimai-iqtisadi yeniliklər və dəyişikliklərə,
qlobal dövlətçilik proseslərinə, XX yüzilin ən
böyük hadisələrindən sayılan - Sovet
İttifaqının dağılması və suveren, müstəqil
dövlətlərin meydana gəlməsinə, tamamilə yeni
ictimai-iqtisadi və siyasi münasibətlərin
formalaşmasına və başqa bir çox həyati proseslərə
özünəməxsus yanaşması ensiklopedik miqyasa və
mündəricəyə malik bu kitabda dərindən əks
etmişdir.
Möhtərəm
Prezidentin kitabı yalnız çağdaş ictimai-siyasi və
mənəvi ehtiyaclardan deyil, həm də tarixi-ənənəvi
bir ehtiyacdan və zərurətdən doğulduğunu burada
qeyd etmək vacibdir. Bir neçə minillik dövlətçilk
tarixinə malik türk xalqlarının
başçıları həmişə ya şair, ya da
alim-mütəfəkkir olmuşlar. Ona görə də
dövlət başçılarının kitab yazması və
yaratması milli-etnopotensialın və ənənənin təkrarsız
bir ifadəsinə çevrilmişdir. Əmir Teymur həzrətlərinin
böyük zəmanəsindən və səltənətindən
"Teymur tüzükləri" və "Zəfərnamə",
Mirzə Uluğbəydən "Zici cədidi Körəqani",
Zahiriddin Məhəmməd Baburdan "Baburnamə",
başqa Teymuri hökmdarlardan da onlarla kitablar və divanlar
hazırkı nəsillərə qədər gəlib
çatmışdır. Özü də şəcərəsinə
və əsil-nəcabətinə görə Teymuri olan dahi Əlişir
Nəvaidən isə tam böyük bir ədəbiyyat,
bütöv bir mədəniyyət bizə - bugünkü nəsillərə
yadigar qalmışdır. Bu mənada akademik İslam Kərimovun
"Yüksək mənəviyyat - yenilməz güc"
kitabı müqəddəs və türkanə bir ənənənin
gözəl davamı kimi də ibrətamizdir.
Müstəqilliyinin
20 illiyini təntənə ilə bayram edən qardaş
Özbəkistanın bu dövr ərzində
qazandığı böyük nailiyyətlər üç
min illik mədəniyyət və mənəviyyat tarixinin
bir-birindən uca və əzəmətli zirvələrindən
güc alıb irəliləyən xalqın azad və
demokratik inkişaf yoluna çıxdığını parlaq
şəkildə isbat etməkdədir. Qədim və
müdrik tarixin aləmşümul zirvələri
çoşqun əhval-ruhiyyə ilə qurub-yaradan qüdrətli
xalqın bu gününü və heç şübhəsiz,
gələcəyini nurlandıran zirvələrə çevrilməkdədir.
Müstəqillik
dövründə Azərbaycan-Özbəkistan münasibətlərinin
fundamental şəkildə yenidən qurulmasında
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin xidmətləri əvəzsizdir.
Ulu öndərin və Özbəkistan Respublikası Prezidenti
İslam Kərimovun qarşılıqlı səfərləri
nəticəsində iki qardaş məmləkət
arasında çoxtərəfli əlaqələr
formalaşdırılmış, bu gün uğurla inkişaf
etməkdədir. Möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin
son illər ərzində həyata keçirdiyi dövlət
səfərləri isə ölkələrimizin
qardaşlıq və dostluq münasibətlərini yeni səviyyəyə
qaldırmışdır. Biz qardaş Özbəkistan
istiqlalının 20 illiyinə həsr etdiyimiz bu yazını
da Azərbaycan Respublikası Prezidenti İlham Əliyevin
çağdaş əlaqələrimizi dərindən təhlil
edən və səciyyələndirən müdrik kəlamı
ilə bitirmək istərdik: "Ümumi tarixi və mədəni
köklərimiz, xalqlarımız arasındakı ənənəvi
dostluq və müstəqillik dövründəki sıx əlaqələrimiz
bizi yaxından birləşdirir. Azərbaycan və Özbəkistanın
inteqrasiyası yalnız bu iki dövlət üçün
deyil, bəlkə bütün Mərkəzi Asiya, Qafqaz və
Xəzəryanı regionlar üçün mühüm əhəmiyyət
daşıyır".
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,
Yaşar QASIMBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 30
sentyabr.- S.3.