"Məhv
olmuş gündəliklər" yeni yozumda
Hər tamaşa, səhnə əsəri
onun yaradıcı heyətinin,
iştirakçılarının, teatrın cəmiyyətə
sözünü demək üçün əlində bir bəhanədir,
vasitədir. Bu "vasitələr, bəhanələr" nə
qədər böyük amal, aktual mündəricə
daşıyırsa, eləcə də tamaşa nə dərəcədə
emosional, bədii cəhətdən mükəmməl olursa,
hazırlanan əsər bir o qədər maraq doğurur. Elə
Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrında bu günlər hazırlanan xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin "Məhv
olmuş gündəliklər" pyesinin tamaşası da bu cəhətdən
diqqətimizi çəkdi.
"Məhv
olmuş gündəliklər" tamaşasının
quruluşçu rejissoru, xalq artisti Vaqif Əsədov görkəmli
teatr xadimi Mehdi Məmmədovun tələbəsidir. Mehdi Məmmədov
isə heç vaxt tamaşa xətrinə tamaşa
qoymayıb, o, yalnız öz estetik ideallarına cavab verən,
cəmiyyətin yaralarını özünə göstərməyə
qadir olan və ictimaiyyətin diqqətini həmin
ağrılara yönəldən tamaşalar hazırlayıb.
Bu cəhətdən "Məhv olmuş gündəliklər"
tamaşası qaldırdığı problemlərlə, ideya
cəhətdən Vaqif Əsədovun bir növ müəlliminin
ənənəsinə sədaqətidir. Tamaşanın bədii
formasına isə rejissor özünəməxsus detallar,
gözlənilməz üsullar, priyomlar tapmışdır.
Bəs ilk
dəfə 1969-cu ildə görkəmli rejissor Tofiq Kazımov
tərəfindən hazırlanan əsərdə rejissor
hansı estetik ideallarını tapmışdır? Əsərin
hansı xüsusiyyətləri onu özünə cəlb
etmişdir? Bizim fikirimizcə, onu özünə cəlb edən
birinci məsələ cəmiyyətin kiçik modeli olan ailədəki
səmiyyətdir. Əsərin baş qəhrəmanı Fəridənin
anası Gövhərin dediyi kimi: "…Mənim fikrimcə, istəksiz-məhəbbətsiz
həyat gec-tez aparıb ikiüzlülüyə,
saxtakarlığa, yalana çıxaracaqdır ki, dünyada
bundan pis iş yoxdur". Elə əsərdə də bu
"pis işlər" açılır. Fəridə tələbə
yoldaşı Qəniməti sevir, onun sirdaşı rəssam
Savalanla dostluq edir. Amma bu mənən zəngin, maddi cəhətdən
ehtiyac içərisində yaşayan gənclərin həyatlarının
xoş çağlarında, Fəridənin Ədalətə
rast gəldiyi gündən çat yaranır. Fəridənin
məhəbbətini qazanmağa nail olan Ədalət yüksək
vəzifə ilə yanaşı, alçaq əməllər
sahibidir. Fəridənin keçmiş rəfiqəsi Anjeldən
qeyri-qanuni oğlu var. Ailə qurduqdan sonra o, Fəridəni də
öz mühitindən, dostlarından ayırmağa
çalışır. Əslində Ədalət
özünü hakim sinfin nümayəndəsi kimi aparır,
yoxsul, halal zəhmətlə yaşayan, pak insanları qara
kütlə sayır. Elə Fəridədən də layiqli
cavabını alır:
Fəridə:
- Qara camaat? Məgər, indi belə termin var?
Ədalət:
- Mən adi adamları nəzərdə tuturam.
Fəridə:
- Mənim üçünsə adi və qeyri-adi adam yoxdur. Həqiqi
mərdanə insanlar var.
Fəridəyə
görə yüksək vəzifədə olmaq başqa bir aləmə
daxil olmaq demək deyil.
Beləliklə,
teatr əsərin təqdimatında iki cəhəti irəli
çəkir: Ailə səmimiyyətini, əxlaqi dəyərləri
və cəmiyyətin siniflərə bölünməsinin,
başqalarının zəhməti hesabına, rüşvət
və digər əskik, alçaq yollarla varlanmağın iyrəncliyini.
Tamaşanın
bədii formasına gəldikdə isə quruluşçu
rejissor gözlənilməz bir üsul seçmişdir. Musiqi
termini ilə desək, əsər üzərində
variasiyalar, gəzişmələr aparmışdır. Onun
quruluşunda tamaşaçılar da, iştirakçılar
da səhnədə yerləşmişlər.
Tamaşaçılar guya hazırlanan əsərin məşqinə
gəlmiş, səhnənin kənarlarında əyləşib
"məşqə" baxırlar. Əsərin qəhrəmanları
da, onu hazırlayanlar da, tamaşaçılar da bir-birinə
qaynayıb-qarışıb. Təkcə ortada rejissor yoxdur. Hətta
bəzən replikalar tamaşaçılar arasından verilir,
bir sıra hallarda ifaçılar onların arasından
keçərək oyun meydançasını tərk edir, ya
da əksinə, oyun meydançasına tamaşaçılar
sırasından keçib gəlirlər. Quruluşçu
rejissorun fikri aydındır. Hadisələr 40 il əvvəl
deyil, bu gün, bizim aramızda baş verir. Bu da
tamaşadakı müasirliyi gücləndirir. Əslində
bu "variasiyalar", "gəzişmələr" müəllif
mətnini tamaşaçıya daha da doğmalaşdırmaq,
yaxınlaşdırmaq üçün verilib.
Rejissor
seçdiyi formaya müvafiq olaraq demək olar ki, bütün
obrazlar tamaşa boyu meydançada görünür.
Şübhəsiz ki, hər ifaçı da
oynadığı rolun xarakterinə müvafiq olaraq onu
tamaşaçıya çatdırmağa
çalışır. Əsərdə əsas konflikt, əks
qütblərin toqquşması Fəridə ilə Ədalət
arasında baş verdiyindən, ilk növbədə diqqəti
bu obrazlar çəkir. Şəbnəm Hüseynovanın Fəridəsi
ürkəkliyi, məsumluğu ilə seçilir.
Tamaşaçı inanır ki, o, Ədalətə heç
vaxt xəyanət etməz. Təkcə ona görə yox ki, Ədalət
onun əridir, həyat yoldaşıdır. Həm də ona
görə ki, onun mənsub olduğu, tərbiyəsini
aldığı təbəqənin, halallıqla yaşayan "adi
adamların" ən böyük sərvəti namusudur. Bu təbəqə
bir-birinin halına acıyır, bir-birinin puluna, varına
göz dikmir, başqalarının sərvətini mənimsəmir.
Əksinə, bir-birinə mənəvi dayaq olur. Ona görə
də biz Fəridənin - Şəbnəm Hüseynovanın
Qənimətlə, Savalanla ünsiyyətində ciddiliyinə,
paklığına inanırıq. Həyatının çətin
məqamlarında onun göz yaşlarına acıyırıq.
Bir sözlə, aktrisa qarşısına qoyulmuş tələbə
müvafiq olaraq tamaşaçılarda bu obraza məhəbbət
oyatmağın öhdəsindən gələ bilir.
İlk
tamaşada Ədalət rolunu Sərvər Əliyev ifa etdi. Əslinə
qalarsa, Sərvərin ifasından digər obrazların
xarakterinin açılması çox asılıdır.
Kimdir Ədalət? Var-dövlətin köləsi, onun bədbəxt
etdiyi insan. Tamaşada bütün obrazlarla onun arasında
konflikt var: Onunla Fəridə arasında konflikt, onunla Qənimət
və Savalan arasında konflikt, onunla Anjel arasındakı
konflikt. Nəhayət, onunla öz ətrafındakılarla -
üzvü olduğu, mənsub olduğu zümrə
arasında konflikt. Onların sırasında Tiplər də
(Elşən Çarhanlı) var, gözə görünməyən
"qəhrəmanlar"da. Aşağılara
qıyğacı baxan bu insankimilər yuxarılarda
var-dövlət üstündə bir-birini qırırlar.
Var-dövlət, məğrurluq, lovğalıq onların
gözlərini kor edib. Sərvət onlara yük olub. Ailələrini
pozğunlaşdırıb. Səmimiyyəti riyakarlıq əvəz
edib. Elə Ədalət - Sərvər Əliyev də bu
xüsusiyyətləri verməyə çalışır.
O, səhnə meydançasında dik gəzir, ədalı,
aramla danışır. Hislərini o dəqiqə büruzə
vermir. Ədalətin ətrafındakı cəmiyyət,
insanlar qarşısında qapalı olmağa
çalışması aktyor tərəfindən ustalıqla
verilir. Sərvər Əliyev təcrübəli aktyordur,
Hüseynağa Atakişiyev teatrının, məktəbinin ən
yaxşı sənətkarlarından biridir. Bütün
bunlara görə biz istərdik ki, o, Ədalətin hiyləgərliyi
üçün də cizgilər arayıb tapsın.
Çünki Ədalətin mənsub olduğu zümrənin,
sinfin mayası hiylə ilə yoğrulub. Burada hiylədə,
riyakarlıqda geri qalanlar vurulub sıradan
çıxarılır.
Əsərdəki
dramaturji xətlərdən biri də Fəridə ilə Qənimət
arasındakı məhəbbət xətti, münaqişəsidir.
Rasim Cəfərov imkanı daxilində Fəridəyə məhəbbətini,
obrazın paklığını verməyə
çalışır. Amma onun ifasında bir quruluq var. Bir
tamaşaçı kimi istərdik ki, bu rol teatrın
suyuşirin, zahiri görünüşü ilə simpatiya
oyadan başqa bir aktyoruna veriləydi. Ya da belə bir aktyor dəvət
olunaydı. Onda tamaşaçı Fəridənin faciəsinə
daha çox acıyardı.
Savalan
rolunda əməkdar artist Şövqü Hüseynov nəcib,
nisgilli bir insan obrazı yaratmağa çalışır.
Obraz üçün cizgilər, detallar tapmağa
çalışır. Sövqü teatrın istedadlı, zəhmətkeş,
işinə məsuliyyətlə yanaşan
aktyorlarındandır. Onu bir çox rollarda
görmüşük və razı qalmışıq. Aktyor
Savalan rolunda da seçilir. Amma… Bu məqamda əsərdən
bir epizodu yada salmaq istərdik. Tamaşanın sonuna yaxın
Anjel Savalana deyir: "…Sən gənc, gözəl bir qızla
evlənəcəksən… və bir gün küçədə
qoca Anjelə rast gəlib bir zaman ona aşiq olduğuna ürəyində
güləcəksən". Bizi narahat edən odur ki,
tamaşada Savalan Anjeldən qoca görünür.
Tamaşada
mürəkkəb, haldan-hala düşən obrazlardan biri də
Günel Məmmədovanın ifasında Anjel obrazıdır.
Obraz bir xətli deyil. Əslində, bir neçə vəziyyətə
düşmüş Anjel var. Günaha
batmış Anjel, rəfiqəsinin taleyi üçün
narahatlıq keçirən Anjel, oğlunun sabahını düşünən
Anjel, Savalana məhəbbət
bəsləyən Anjel, ağıllanan, həyatı
başa düşüb
düz yola gəlməyə
çalışan Anjel. İnsafən demək
lazımdır ki, aktrisa
obrazın
vəziyyətdən-vəziyyətə keçid
anlarını, situasiyaları maraqla
yaradır. Günel obrazı kulminasiya nöqtəsinə apara-apara
onun günahsızlığını isbat edə bilir. Sonda Savalanın məhəbbətinə özünü layiq bilmədiyi
səhnədə obrazı ülvüləşdirir. Xüsusən
uşağın şəklini Fəridəyə göstərib,
onun Ədalətə
oxşadığını dediyi an səsindəki cingilti,
qəzəb tamaşaçı qəlbini riqqətə gətirir.
Bu səhnədə
Ədalətdən olan uşağın
şəkli əvəzinə Ədalətin özünün
görünməsi quruluşçu rejissorun tapıntısıdır. Əslində,
bu səhnədə Ədalətin zühuru Fəridənin xəyalında Ədalətin
simasının canlanmasıdır.
Tamaşada
seçilən rollardan biri
də Şəfəq Əliyevanın ifasında Gövhər
obrazıdır. Gövhər səhnədə az görünsə də, sevilir.
Şəfəq xanımın qəhrəmanı təmkinli, bütün həyatını övladına
həsr etmiş ana
obrazı ilə yanaşı, insanpərvərliyi ilə də
diqqəti çəkir. Tamaşaçı inanır ki, uşaq həkimi olan bu qadın digər
anaların övladlarını da öz balasından seçməyib. Təəssüf
ki, indiki zəmanəmizdə
arzusunda olduğumuz
belə insanlar yox dərəcəsindədir.
Elşən
Çarhanlının Tip obrazının sözü az görünür, amma yadda qalır. Buna həm dramaturji material imkan verir, həm də
Elşənin, bu suyuşirin
aktyorun ifası. Əslində, dramaturq Tipi iyrənc
zümrənin ümumiləşdirilmiş obrazı kimi verir.
Əlbəttə,
tamaşanın uğurlu
çıxmasında Fəridənin
dublyoru Roza
İbadovanın da, Qənimətin dublyoru Anar Seyfullayevin
də az əməyi olmayıb. Biz bu siyahıya
musiqiçilər - Emin Sevdiməliyevin də,
Eyvaz İbrahimovun da, Ceyhun Məmmədovun da adlarını əlavə edərdik.
Hər
tamaşa kollektiv əməyin
məhsuludur. Əgər Nicat Kazımovun verdiyi rəqs quruluşları, Mixail Simonovskinin musiqi tərtibatı, Yelena
Şetinkinanın rejissorluğu
olmasaydı, tamaşanın keyfiyyətinə xeyli
xələl gələrdi.
Tamaşanın
tərtibatını da quruluşçu
rejissor öz öhdəsinə
götürüb və imkan
daxilində də tərtibatdan tamaşanın ümumi
ideyasının
açılması üçün
istifadə edib. Tərtibatda tavandan döşəməyə kimi salınmış sarı pərdələrdən
istifadə edilib. Budur,
Ədalətlə Fəridənin
mübahisə etdiyi səhnə. Ədalət
danışa-danışa pərdələri bir-birinə
düyünləyir. Sanki Fəridəni kəməndə
salır. Sonra Anjel o düyünləri açır. Əslində
bu səhnə əsərin məzmununu pantomim vasitəsi ilə ifadə edir. Anjel düyünləri
açmaqla Fəridəni düşə
biləcək əbədi mənəvi həbsxanadan
qurtarır.
Amma
rejissor işinə bir iradımız da var. Belə ki,
quruluşçu rejissor versiyasında özünü
personajlardan birinə çevirib. O, yalnız "məşqin" (əslində
tamaşanın) sonunda gəlib çıxır. Ədalı yerişi və hərəkətlərindən
bilinir ki, aktyorlardan narazıdır. Hətta
aktyorlardan birinə iradını bildirməyi də unutmur.
Sonra meydanı tərk edir. Elə
bu an ifaçılar tamaşaçıları da təhrik edərək
əllərini qaldırıb meydanı tərk etmiş
aktyorun "başına kül" edirlər. Əslində, bu rejissor sənəti
yarandığı gündən aktyorlarla rejissor arasındakı "antiqonist"
ziddiyyətdir. Bu
ziddiyyətin yumoristik şəkildə səhnəyə
çıxarılması əleyhinə deyilik, bizi qane edir.
Amma biz istərdik ki, "kül" ifadəsi əvəzinə
başqa bir priyom tapılaydı.
Görkəmli
dramaturq İlyas Əfəndiyevin dünyasını dəyişməsinin
15 illiyi ərəfəsində "Məhv olmuş gündəliklər"
pyesinin tamaşası görkəmli qələm sahibinin sənətinin
əbədiliyi ilə yanaşı, teatrın uğurlu
işlərindən biridir. Biz teatrın
kollektivinə, tamaşanın quruluşçu rejissoru Vaqif Əsədova uğurlar, xalqımızın böyük
sənətkarı İlyas
Əfəndiyevə Allahdan
rəhmət diləyirik.
Atababa İsmayıloğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 30
sentyabr.-S.2-4.