Ədəbi
körpü
Azərbaycan Respublikası
müstəqillik əldə etdikdən sonra
onun bütöv can kimi bütün
sahələrdə, eləcə də, maddi-mənəvi dəyərlər
sırasında ədəbiyyatının da
geniş surətdə inkişafı xüsusi yer tutur. Ədəbiyyat xalqın ictimai-mədəni,
sosial-siyasi və tarixi
mərhələlərini
özündə əks etdirir. Bu mərhələlərdə
hadisələrə poetik-estetik can verib müəyyən zaman içrə onu qələmə
almaq və gələcək nəsillərə
çatdırmaq isə xüsusi bir qurumun, onun
ayrı-ayrı bölmələrinin üzərinə
düşən milli-mənəvi borcla
yanaşı həm də vətəndaşlıq vəzifəsidir.
Düz deyiblər: "Vətənin o başı, bu
başı olmaz, vətən vətəndir".
Bu
baxımdan AYB-nin uzun
illərdən bəri fəaliyyət göstərən Cənubu
Azərbaycan şöbəsi Arazın o
tayında yaşayan xalqımızın həyat
salnaməsi, psixologiyası, ədəbi prosesləri və dünya duyumu haqqında zəngin
məlumatların verilməsində, eləcə də, orada yaşayıb-yaradan ədiblərin
yaradıcılıqlarının layiqincə tədqiq və
təbliğ olunmasında mühüm yer tutur. Xalqımız S.Vurğunu necə əzbərdən bilirsə,
eynisi kimi ustad Şəhriyarı da
eləcə tanıyır, həmçinin R.Rzanı bildikləri
kimi, Səhəndi, Həbib Sahiri və başqalarını hifzidən
bilirlər. Bu bağlar,
zəncirlər heç vaxt
qırıla bilməz, çünki bu tellər bir mənbədən,
bir candan qida alırlar. Son illər ədəbi-mədəni əlaqələrin
daha müntəzəm forma
alması isə xüsusilə diqqəti çəkir. Ədəbiyyatımızın
Cənubi Azərbaycan qolunun daha geniş formada öyrənilməsi, təbliği və
nəşr olunması günümüzün
mənəvi tələbinə çevrilməkdədir.
Bu baxımdan dövri
mətbuatda çoxlu sayda
yeni nəşr olunan
Cənubi Azərbaycan ədibləri haqqında və
onların yaradıcılıqlarından nümunələri qeyd etmək yerinə düşərdi. Cənublu
yazar soydaşlarımızdan Məlihə
Əzizpurun "Su
pıçıltısı" və Nigar
Xiyavinin "Əlimdə əlli barmaq" şeir
kitablarının burada oxuculara
təqdim olunması, yeni yaradıcı nəslin
bir-birilə tanışlığı olduqca
vacib və təqdirəlayiqdir. Artıq
kürəsəlləşən dünyamızda elmin, texnikanın inkişafı dünya düzənində çəkilmiş
olan tikanlı sərhəd məftillərini
qırır. Bir səmanın
havasını, bir torpağın suyunu içən xalqın düşüncə
tərzini, həyat fəlsəfəsini heç
bir qüvvə və tikanlı məftil
ilə ayırmaq olmaz, bu
artıq tarixin oxunmuş
və köhnəlmiş səhifələridir. Bu gün M.Əzizpurun, N.Xiyavinin
yaradıcılıq nümunələri ilə biz tanış olanda görürük ki, bu şeirlərin əsas qayəsində şablon və adi həyat
tərzindən uzaq, daha
çox siyasi
sıxıntılara, vətənə və vətənsizliyə
olan etiraz dolu üsyankar bir qadın harayı durur.
Yaxın zamanlarda oxucularımıza təqdim
olunacaq digər bir güneyli şairəmiz Ziba
Kərbası isə deyir:
Ta gəlmə!
Geyran,
naqqışlı gedən yollar
Cızıx-cızıxdır
o taydan bu taya
Ayağımın
izini tutub gəlsəydin,
Tutuşardıq.
Tox zəmanənin qoynunda qucaqlaşardıq…
Güneyli
yazarların ayaq izləri, onları vətənin
quzeyinə və parçalanmış vətənimizin hər
bir guşəsinə aparıb
çıxarır. Ziba Kərbası deyir ki, əgər mənimlə,
yəni güneylə bir yolda
olsanız və ayaqlarımın izi ilə
yerisəniz, bütün sonradan
yaranan süni fərqlərə
baxmayaraq biz
tutuşarıq. Bax, bu
ayaq izləridir, bu Cığırlardır, illərin
soyuğunda, boranında,
qışında pozulmayır, itməyir. Zaman
keçir, nəsil dəyişir, amma ruhi birlik
bu yollarla
qırılmadan, sınmadan əl-ələ öz
yoluna davam edir.
Cənubi Azərbaycan ədəbi
prosesinin təhlili və tənqidi sahəsində
çalışan, bu tayda
dövri mətbuatda məqalələri
ilə bizə tanış olan güneyli çağdaş
tənqidçilərimizdən Eyvaz Taha, Cəfər Bozorgəmin, Hümmət
Şəhbazı, Nadir Əzhərinin
adlarını çəkmək yerinə düşərdi. Qeyd etmək lazımdır ki,
onlar təkcə cənub ədəbi
proseslərini deyil, həmçinin
buradakı ədəbi prosesləri də yaxından izləməklə
onlara öz münasibətlərini
məqalələri ilə bildirirlər. Bu
cür əlaqələrin müntəzəm
forma alması xalqın bütöv
ədəbi prosesinin formalaşması və
zənginləşməsinə səbəb olacaqdır. Bu işdə AYB-nin,
xüsusilə Cənubi Azərbaycan şöbəsinin fəaliyyəti
isə daha aktiv forma daşımaqdadır. Belə
ki, şöbənin təkcə bu ilin əvvəllərindən
oxucularımıza təqdim etdiyi çağdaş Güney
Azərbaycan ədəbiyyatının üç
nümunəsi - İsmayıl Ülkərin "Sevda yoldaymış", Rəsul Yunanın
"Mən Çin məhəllələrində
itmişəm" və bu sətirlərin
müəllifini "Paltarlarım adamsızdır"
adlı kitabları dövri mətbuatda və
sosial şəbəkələrdə
müzakirə olunmuşdur. Bu isə günümüzün
maraq və təlabatının doğurduğu mənəvi ehtiyacın
olmasının göstəricisidir. Bu gün istər o tayda yaşayan, istərsə
də elə burada yaşayan
yaradıcı insanlarımızın eyni
dərd yükünü daşımasının
şahidi oluruq. Qarabağ dərdi, Vətəndə olub da vətənsizlik dərdi
bu xalqın sızlayan yarasıdır. Bu ağrını İsmayıl Ülkər
belə ifadə edir:
Torpağıma
göz dikənlərə,
Üstündə
də olmasa,
Altında
yer verərik.
Biz türkük
axı,
Biz qonaqsevərik!
Bu milli ruhu daşıyan sözlər, qədim bir kök və mədəniyyəti
daşıyan millətin nümayəndəsinə məxsus ola bilər. Torpaq uğrunda döyüşmək və eyni zamanda milli
adət-ənənəni etiraz ruhuna qatmaq, əsrlər boyu müharibə və müqavimət şəraitində
olan insanın dilinə gələ bilər.
Bax, elə bu
səpkidə Güney Azərbaycan
şöbəsinin nəşr etdiyi Elvar Qulivəndin "Zibil
dolusunda ziyafət" və Ramin Cahangirzadənin "Daşlar"
adlı şeir kitabları da olduqca maraqlıdır. Geniş oxucu kütləsi tərəfindən
oxunması və müzakirə olunması onu
göstərir ki, cəmiyyətin istər
qlobal, istərsə də milli
düşüncə tərzində hadisələrə
münasibəti poetik formaya
çəkərək ifadə etməsi gəncliyimizin
yaradıcılığında yeni ədəbi
prosesin başlanmasından xəbər
verir. Belə bir prosesin daha
düzgün, mükəmməl və dolğun olması üçün
əlaqələrin daha sıx
qurulması, yaradıcılıq nümunələrinin geniş oxucu kütləsinə
tanıdılması, təbliği və tənqidi münasibət
Cənub ədəbi prosesinin
inkişafına təbii ki, öz töhfəsini vermiş
olacaqdır. Eyni zamanda,
klassiklərimizlə yanaşı, müasir
Azərbaycan poeziya və ədəbi mühüt nümunələrinin o tayda əski əlifba ilə
nəşr olunması və yayılması da
olduqca vacib və əhəmiyyətlidir.
Oranın da buna
ehtiyacı var və deyərdim ki, həm də çox. Baxmayaraq ki, böyük xalq şairləri Bəxtiyar Vahabzadə, Anar, Fikrət
Qoca, Ramiz Rövşən, Nüsrət Kəsəmənli, Şahmar Ələkbərzadə, Bəhmən
Vətənoğlu, Zəlimxan Yaqub, Musa Yaqub, Qəşəm
Nəcəfzadənin əsərləri Cənubi Azərbaycan
ədəbi mühitinə çoxdan
tanışdır, amma yollarımız
uzanır, həyat isə öz gözəlliyi
və çətinliyi ilə davam edir. Zaman və nəsillər
dəyişir, surətlə dəyişən zaman
kəsiyində biz gec
qalmamalıyıq, yeni ədəbi
mühitə yeni əsərlər,
yaradıcılıq nümunələri təqdim etməliyik.
Məhz buna görə də
son vaxtlar Cənubi Azərbaycan
ədəbi mühitinə təqdim olmağa
hazırlanan "Dantenin yubileyi"
(Anar), "Seçmə şeirlər"
(Fikrət Qoca), "Cəmilə" (Çingiz
Aytmatov), "Axirət sevdası" (Sabir Əhmədli), "Bura
mənə tanış gəlir" (Quzey
Azərbaycan şeir antologiyası), "Bir az uzaqlarda
axtarın məni" (Səlim Babullaoğlu), "Cəza" (Hüseynbala Mirələmov), "Ədəbi
düşüncələr" (Elçin),
"Gəl günaha bataq"
(Nuridə Atəşi), "Şeir toplusu" (Dayandur Sevgin), "Şeirlər toplusu"
(Nuranə Nur) kitablarını nümunə
olaraq diqqətinizə çatdırmaq hər
iki tərəf üçün
maraqlı və sevincli olacağına əminliyəm.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.- 30
sentyabr.- S.4.