Bəxtiyar
Vahabzadə poeziyasında qocalma və ölüm fəlsəfəsi
XX əsr Azərbaycan ədəbi mühitinin yetişdirdiyi fikir dühası, söz bahadırı B.Vahabzadə həm böyük alim, publisist, həm də mövzu etibarilə rəngarəng, dərin məfkurəli şair kimi əsrin poeziya aləminə öz möhürünü vurmuşdur.
B.Vahabzadə yaşamaq və yaşatmaq naminə ölümün tərənnümçüsü, "şərəfli ölüm qədər sədaqət yox dünyada" düşüncəsinin daşıyıcısı idi. Bu düşüncəylə yaşamın son dayanacağı isə şəhidlik zirvəsidi və cəsarətlə demək olar ki, B.Vahabzadənin özü də ruhu, düşüncəsi ilə əqidə yolunda şəhidlik zirvəsinə ucalanlardan biri oldu.
Elmiliklə bədiilik B.Vahabzadə yaradıcılığının iki önəmli cəhətidir. Hər ikisi də fəlsəfi ağırlığa malikdir. Həm yazan, həm də yozan, düşüncələrini elmi süzgəcdən keçirən bir təfəkkür sahibi olan bu böyük mütəfəkkirin fikir və düşüncələrindəki fəlsəfi meyar ona filosof-şair demək haqqını qazandırmışdır. B.Vahabzadənin fəlsəfi ağırlığa malik poeziyasının bir budağı da şeirlərindəki yaşlanma və ölümlə bağlı poetik düşüncələrdir. Bəxtiyar poeziyası bütün özəlliyilə yanaşı, həm də inam və əqidə yolunda şəhidlik zirvəsinə səsləniş poeziyasıdır. Bu görkəmli şairin özünün də ömür yolu o səslənişdən keçir, onu xalqın gözündə inam və əqidə, azadlıq şəhidinə döndərir. Bu mənada B.Vahabzadə əslində azadlıq yolunda şəhidə dönənlərimizin birincilərindəndir.
"Vaxtında", "Mən öləndən sonra", "Qocalara", "Həyat-ölüm", "Qəm içində sevinc", "O öldü birdən-birə", "Yaşdan gileyliyəm", "Qocalıq", "Yavaş-yavaş", "Deyilmi", "Qocalmır", "Ölüm haqqında düşüncələr", "Ölümlə qarşı-qarşıya", "Gerçək ölümlə", "Bəhanədir", "Həyat, sən nə şirinsən", "Qafiyələr", "Baş daşında saat" kimi şeirlərindəki lirik-fəlsəfi məzmun şairin yaşlanma, ölüm, ölümün insanda yaşatdığı qorxu və həqiqəti əks etdirən poeziya nümunələridir.
İnsan övladının 40 yaşdan sonra yorğunluqla müdrikliyin bir-birinə uymadığını hiss etdiyi üçün qocalıq deyilən bir məfhuma dərin fəlsəfi məna verərək bu pəncərədən dünyaya baxıb qüssələndiyi bir həqiqətdir.
Bəşəri narahatçılıq olan qocalıqdan və ölümdən təşvişə düşmək düşüncəsini Bəxtiyar Vahabzadənin yaradıcılığının erkən illərində yazdığı şeirlərində görmək mümkündür. Onun 1960-cı ildə 35 yaşında yazdğı "Yavaş-yavaş" şerində
Ömrün payız fəsli sıxdı əlimi,
Yoxsa qocalıram mən yavaş-yavaş.
Payızda yarpağa xal düşən zaman
Düşür saçlarıma dən yavaş-yavaş -
deyərək sanki ömrünün qürubuna yaxınlaşmağının ilk səbəbini saçlarına dən düşməsində görüb təşviş hissi keçirir. Hələ 1963-cü ildə yazdığı "Hər baharın öz qaranquşu" poemasında isə B.Vahabzadə qoca Həsrətin dili ilə yaşın doğurduğu nigarançılığı belə mənalandırır:
…Ağacın altında Həsrət dayandı,
Bir özünə baxdı, bir də çinara.
Fikrimizcə, burada ağac altında dayanan Həsrət öz adında həm də itirilmiş yurd yerlərimizin kədərini ehtiva edir. Bu həsrətin bir adı da elə Bəxtiyar Vahabzadənin özüdü ki, var. Və o həsrətin yolunda şəhid olanlardan biri də B.Vahabzadədir.
Şairin qocalıq mövzusuna daha ətraflı qayıtması isə 1977-ci ildə yazdığı "Qocalıq" şeridir.
Zaman öz yerində dayanaydı kaş,
Özüm də bilmirəm nədir bu təlaş -
deyən şair gəncliyi bahara, qocalığı qışa, gənclik illərini barlı-bəhrəli bir dünyaya, qocalıq illərini isə bu bəhrəni yeyib bitirən qışa bənzədərək yazır:
Baharı vermişəm, qış qazanmışam,
İlləri vermişəm, yaş qazanmışam.
Dolunu vermişəm, boş qazanmışam,
Kim deyər gətirir xeyir qocalıq -
deyərək qocalığın insan oğlunun yaşlanması ilə bağlı yaratdığı duyğu və düşüncələrin bədii tablosunu çəkir.
Eyni düşüncə tərzi ilə şair "Bizik" rədifli şerində qocalığın insana xas bir xüsusiyyət olduğunu ifadə edərək
Nə dünya qocalır, nə də zəmanə,
Zamanın əlində qocalan bizik.
Şairə görə:
Cavanlıqda -
Əllər uzun, dillər qısa,
Qocalıqda -
Dillər uzun, əllər qısa.
Cavanlıqda -
Günlər qısa, illər uzun,
Qocalıqda -
Günlər uzun, illər qısa.
Qocalıq bir çarəsiz axşamdır. Ondan təşvişə düşmək insanaməxsus narahatlıqdır. Odur ki, şair:
Dağları, daşları qocaldan zaman,
Bilmirəm bəs niyə özü qocalmır -
deyə keçirdiyi narahatlıqla gah dünyanı, gah da zamanı ittiham edir.
Göründüyü kimi, B.Vahabzadənin qocalıqla bağlı şeirləri düşündürücü fəlsəfi ümumiləşdirmələrlə yekunlaşır. Şair ciddi bəşəri mövzu olan qocalmanın fəlsəfəsini açmağa çalışır və bu pəncərədən oxucusuna dünyanı göstərməyə çalışır.
"Axı dünya fırlanır" deyən şairin yaşlanma ilə bağlı təşvişi səbəbsiz deyil. Dünya nə qədər fırlansa da, ölüm deyilən bir həqiqətdən yan keçə bilmir. "Gəlimli, gedimli, bir ucu ölümlü dünya" deyən mənəvi sələfləri kimi B.Vahabzadə də qocalığın sonunun ölüm olduğunu bilir və
Axışan illər,
Ölümə uzanan əllərimizdir -
nəticəsinə gəlir. Ona görə də
Yaranışdan bilirik ömrə nəhayətdi ölüm,
Zamanın hökmü budur, hər kəsə qismətdir ölüm -
deyərək ölümün ən real bir həqiqət olduğunu yazır, bu danılmaz, acı həqiqətdən qorxulsa da, mənasız yaşamağı ölümdən betər hesab edir:
Ölümdən
qorxmayan de, kimdir, de kim?
Mənasız
yaşamaq ondan qorxulu - deyir.
B.Vahabzadə
VII əsr özündən əvvəl yaşamış sələfi,
böyük türk mütəfəkkiri Yunus İmrənin
ölümün insan həyatındakı ən real hadisə
olduğu islam fəlsəfəsinə əsaslanan
düşüncəsini XX əsrdə bütün bəşəriyyətə
belə bəyan edir:
Həyat
- ölüm! Bir-birinin
həm
ilkidir,
həm də
sonu.
Varlığında
görməlisən yoxluğunu,
Həyat
- ölüm!
Bir-birinin
qənimidir.
Yunus
İmrə ölümdə həyatın ölməzliyini
görür, "Ölür isə mən ölür, canlar
öləsi deyil" - deyirsə "Ölüm ölməz"
deyən B.Vahabzadə:
Ölüm
heçlikdir!
Ancaq
Elə
heçlik də var ki,
Varlıq
küsənir ona,
Varlıq
inana bilmir,
Yoxluğun
yoxluğuna.
Bu misralar
şairin mənəvi ölümsüzlüyə bir zəmanətidir.
Özündən əvvəlki mənəvi varisləri kimi
B.Vahabzadə də kəşf edilməyən bir sirr olan,
sehirlərlə dolu ölümün vahiməsini yoza bilmədiyi
üçün insanın ümidini ölümdən
sonrakı mənəvi ölümsüzlük deyilən bir
ömürdə axtarır. Onun mənəvi
ölümsüzlüyə dair bir çox şeirləri
vardır. "Sinə daşı" adlı şeri isə
B.Vahabzadənin mənəvi ölümsüzlüyə
inamını ifadə edən bir poeziya incisidir. Şair bu
dünyadan o dünyaya köçməyin
labüdlüyünü qəbul etsə də, ölməz
bir inamın onu mənəvi ölümsüzlüyə gətirəcəyinə,
bu inamın onu bəlkə də yenidən dünyaya gətirəcəyinə
ümid edərək qəbri üstə sinə daşı
qoyulmasını istəmir. Bu istək onun əbəbi vəsiyyəti
idi.
…Siz
qoymayın qəbrim üstə sinə daşı,
Mən
diriyəm məzarda da.
Çünki
ölməz inamım var,
O
dünyadan bu dünyaya dönməyimə
Mənim
dəli gümanım var.
"Matəmin
pərişan səsi, bəşərin ilk dərdi, ilk faciəsi"
(S.Vurğun) olan ölüm və olum məsələsi
B.Vahabzadə yaradıcılığında da üz-üzə
gəlir və əlbəttə, ikinci həyatın
doyumsuzluğunu, çoxunun da, azının da şirinliyini
ifadə edir:
Həyat,
sən nə şirinsən,
səndən
kim doydu getdi?
Gedənlər
bu dünyada qəlbini qoydu getdi.
Dünən
qoca bir qarı
dilində
ahu-zarı,
"Bu
dünyanın əlindən gəlmişəm zara" - dedi,
"Ölmürəm
ki, bir kərə canım qurtara" - dedi.
Ürəkdənmi
söylədi o bu sözü görəsən?
Xeyr,
inanmıram mən!
Dili
söylədisə də,
ürəyində
o dərhal,
"Lənət
şeytana" - dedi.
B.Vahabzadənin
yaşlanma və ölümlə bağlı şeirlərində
dərin fəlsəfi fikirlər önə
çıxır. Qocalıq… Ölüm…. Bəşər
övladının etiraz və etirafını ifadə edən
bu kəlmələrin B.Vahabzadə poeziyasında ayrıca
yeri və çəkisi vardır. Böyük filosof şair
bu iki kəlməni mənalandırır, onlara fəlsəfi
bir görkəm verərək ölümün
reallığını qəbul edərək ən müqəyyəd,
yəni bir-birinə bağlı, bir-birindən asılı
qafiyənin də ölüm-həyat olduğunu etiraf edir.
…Qafiyədir
göy ilə yer,
Qafiyədir
sevinc-kədər,
Qafiyədir
eniş-yoxuş,
axşam-səhər,
təzə-boyat.
Ən
müqəyyəd qafiyədir.
ölüm
- həyat.
Göründüyü
kimi, B.Vahabzadənin şeirlərində ölüm
anlayışı həyəcan və ya təsəvvüfü
bir vəchlə söylənmişdir. Onun ölümlə
bağlı şeirlərinin cövhərinə
ölümün haqq olduğu, ölümün ölməzliyi,
insanı öldürənin əcəl olduğu
düşüncəsi hakimdir.
İnsanı
öldürən əcəldir ancaq,
Azar da,
bezar da bir bəhanədir -
beyti bu
gün bir aksiom kimi səslənir.
B.Vahabzadənin
bir poeması "Həyat -ölüm" adlanır.
Ölümü "Ömrün nöqtəsi"
adlandıran şair
Ölümlərdən
yazıram,
Ölümlər
də cürbəcür.
Kimi
yaşamaq üçün,
Kimi
ölməkçün ölür.
Ölümün
də həyat tək,
Yaxşısı
var,
Pisi var,
Ölümün
şərəfsizi,
Həm də
şərəflisi var.
…Ölüm
dəhşətdir:
Ancaq,
Şərəfli
ölüm qədər,
Səadət
yox dünyada.
B.Vahabzadənin
ölümü şərəfli ölüm idi. Onun poeziya aləmini
lərzəyə salan şeir inciləri kimi, şəxsiyyəti
də şərəf timsalı idi. "Həyat
-ölüm" poemasının "Epiloq"unda
Həyat
ölümə deyil,
Qoy
ölümün özü də
Həyata
şöhrət olsun.
Nola… belə
bir ölüm,
Mənə
də qismət olsun -
deyə
yazırdı.
Doğrudan
da, iki il bundan əvvəl 13 fevral 2009-cu ildə Azərbaycan
poeziyasının nəhəng çinarına da arzu etdiyi
ölüm şərəfi nəsib oldu.
Maarifə HACIYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2011.-
20 yanvar.- S.1, 2.