Altmış beş il ədəbi aləmdə
Hüseyn Abbaszadə-
90
Keçən noyabr ayında xalq yazıçısı, Azərbaycanın Dövlət mükafatı laureatı Hüseyn Abbaszadənin anadan olmasının 90 ili tamam oldu. Yəqin ki, gec də olsa, bu yubiley qeyd olunacaq. Çünki Hüseyn Abbaszadə sağlığında həm Azərbaycanda, həm də keçmiş SSRİ məkanında tanınmış bir yazıçı idi. Onun sağlığında doğma dilimizdə otuzdan çox kitabı çap olunmuşdu, Moskva nəşriyyatlarında da H.Abbaszadənin nəsr əsərləri dəfələrlə işıq üzü görmüşdü. Yazıçının məşhur «General» romanı Moskva və Sankt-Peterburq nəşriyyatlarında əlli min, yüz min tirajla çap olunmuşdu, Moskvanın «Drujba narodov» kitabxanası seriyasından çapdan çıxan «Qapını döyürlər» povestlər və hekayələr kitabının tiracı isə yüz yetmiş idi. «Pravda», «İzvestiya» qəzetlərində, «Drujba narodov», «Oqonyok», «Smena» jurnallarında ən çox dərc olunan Azərbaycan yazıçılarından biri də Hüseyn Abbaszadə idi. Bir faktı da qeyd etməyə dəyər ki, o, bir neçə dəfə «İlin ən yaxşı əsəri» Ümumittifaq müsabiqəsinin qalibi olmuş, mərkəzi qəzet və jurnalların mükafatına layiq görülmüşdü. Bütün bu faktları nəzərə çarpdırmaqda məqsədim odur ki, deyim: Hüseyn Abbaszadə son altmış ilin Azərbaycan ədəbiyyatında özünəməxsus yeri, mövqeyi olan bir yazıçı olmuşdur və elə bu səbəbdən onu unutmaq olmaz…
Azərbaycan oxucularına Hüseyn Abbaszadə imzası, bu imzadan sıyrılan neçə-neçə roman, povest, hekayə yaxşı tanışdır. Neçə nəsil bu əsərləri sevə-sevə oxumuş, onların qəhrəmanlarına oxşamağa çalışmış, sözün əsl mənasında o əsərlərin aşıladığı nəcib hisslərlə yaşamışdır. O illərdə Hüseyn Abbaszadənin «General» romanı oxucuların ən çox mütaliə elədiyi əsərlərdən idi. Roman böyük sərkərdə, Azərbaycan xalqının qəhrəman oğlu, tank qoşunları general-mayoru, iki dəfə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Həzi Aslanova həsr olunmuşdu. Və mən deyirəm ki, bu romanı məktəbli ikən oxuyandan sonra yazıçıya məhəbbətim artdı.
Sonralar da Hüseyn Abbaszadənin bir sıra hekayə və povestlərini oxudum və Hüseyn Abbaszadə mənim sevimli yazıçılarımdan birinə çevrildi. Bu sevgini doğuran yazıçının nəsr əsərlərindəki həyatilik, sadəlik, təbiilik və inandırıcılıq, dil səlisliyi, oxucunu ələ almaq bacarığı, ən başlıcası isə müasirlik duyğusu idi. Deyim ki, Hüseyn Abbaszadə öz əsərlərində müsbət, xeyirxah, nəcib insanları təsvir edir, onları nümunə göstərirdi. Halallığı təqdir edirdi. Olsun ki, onun nəsr əsərlərində sovet ideologiyasının təsiri özünü göstərirdi (xüsusilə, kommunist obrazlarında), amma H.Abbaszadə həmişə diqqətini təsvir etdiyi obrazın mənəvi saflığına yönəldirdi.
İllər keçdi. Elə bir zaman gəldi ki, mən ədəbi mühitə düşdüm. Əməkdaşı olduğum «Azərbaycan» jurnalı bu ədəbi mühitin ən qaynar nöqtələrindən biri idi.
Hüseyn müəllimlə şəxsi tanışlığım da elə o illərdən - 70-ci illərin axırlarından başlandı. «Azərbaycan» jurnalı redaksiyası indiki kimi, o zaman da Yazıçılar Birliyinin binasında yerləşirdi (arada bizim redaksiyanı Kommunist küçəsində yerləşən bir binanın beşinci mərtəbəsinə köçürdülər). Günlərin bir günü tanış olduq və bunun səbəbkarı da Hüseyn müəllim oldu. Yuxarıya-redaksiyaya qalxanda hündür boylu, qədd-qamətli, təmkinli bir insan - Hüseyn Abbaszadə mənə yaxınlaşdı: «Azərbaycan» jurnalına işə götürülən Vaqif sənsənmi?» -deyə soruşdu. Bu tanışlığa çox sevindim. Hüseyn müəllimin sadəliyi çox xoşuma gəldi və hər dəfə onunla rastlaşanda bu səmimiyyəti hiss edirdim.
İlk tanışlığımız zamanı o, mənə təzəcə nəşr olunan «Burulğanlar» romanını avtoqrafla hədiyyə verdi. Sonrakı illərdə də bu səmimi münasibət davam etdi. Sevinirdim ki, Hüseyn müəllim mənim mətbuatda çap olunan bəzi yazılarımı oxuyur, bəzən rəy də bildirirdi. Cavan bir qələm sahibi üçün tanınmış bir yazıçının rəy söyləməsi xoş idi... Bir tənqidçi kimi mən də Hüseyn Abbaszadənin yaradıcılığına biganə qalmadım. Onun 60 illiyi ilə əlaqədar «Ulduz» jurnalında «Həyat həqiqətləri və yazıçı duyumu» adlı bir məqalə çap etdirdim. «Bakı» qəzetində «Çəmbərəkənd balladası» kitabı haqqında resenziyam çıxdı. Nəsr haqqında icmal məqalələrimdə Hüseyn Abbaszadənin romanlarından da söz açdım.
Hüseyn Abbaszadə maraqlı şəxsiyyət idi. Mənim fikrimcə, hər hansı sənət adamının əsərlərindən onun şəxsiyyəti də boylanır. Şəxsiyyəti bu və ya digər dərəcədə naqis olan yazıçı məncə, böyük sənət əsərləri yarada bilməz. Hüseyn müəllim də təmiz adam idi, çalışırdı ki, həmişə kiməsə yaxşılıq eləsin, kömək və qayğı göstərsin, mən bunu illər boyu müşahidə etmişəm.
Bakıda fəhlə ailəsində dünyaya göz açan (1922) Hüseyn Abbaszadə Böyük Vətən müharibəsi başlananda orta təhsili başa vurmuşdu, könüllü olaraq cəbhəyə yollandı.Şimali Qafqazda, Leninqrad və Ukrayna cəbhələrində kəşfiyyatçı-radist, topçu zabit kimi şərəfli döyüş yolu seçdi, ağır yaralanandan sonra tərxis olunub Bakıya qayıtdı. Beş il çəliklə gəzdi . Mirzağa Əliyev adına Teatr İnstitutunun teatrşünaslıq fakültəsini bitirəndən sonra bütün həyatını yazıb-yaratmağa, mətbuata həsr etdi. Uzun illər «Pioner» və «Göyərçin» jurnallarında, «Ədəbiyyat və incəsənət» qəzetində baş redaktor işlədi. Və bu illər ərzində Hüseyn müəllim o qədər xeyirxah işlər görüb ki, bunları sayıb-sadalamağa heç bir ehtiyac görmürəm. Həm də Hüseyn müəllim huşyar redaktor olub, heç bir intriqaya qoşulmayıb, mübahisəli məqamlarda isə haqq tərəfində durub. Cavan yazıçılar bu keyfiyyətlərinə görə onu çox sevirdilər. Gözüylə odlar-alovlar görən, müharibə ağrılarını yaşayan bir insan qeyri-təbii, süni və saxta ola bilməzdi!
H.Abbaszadə yaradıcılığa şeirlə başlayıb, ilk şeirləri müharibə illərində cəbhə qəzetlərində dərc edilib. «Sınaq illəri» (1949), «Yaşıl küçə» (1951), «Silah yoldaşları» (1954), «İlqar» (1955), «Yasəmən» (1956), «Ağarır yelkənimiz», «Bacı və qardaş», «Sən nə yaxşı nənəsən» (1960), «Yun corab» (1961) …bu kitablarda toplanan şeirlərin və kiçik hekayələrin əksəriyyəti uşaqlar üçün qələmə alınıb. Ümumiyyətlə, H.Abbaszadə bir şair kimi yüksələ bilməyib.
Altmışıncı illərin əvvəllərində
H.Abbaszadə «Azərbaycan» jurnalında «General» romanını
çap etdirdi və tezliklə bir yazıçı kimi məşhurlaşmağa
başladı. Romanın oxucular arasında uğur
qazanmasının bir neçə səbəbi var idi.
Birincisi; ilk dəfə idi ki, Azərbaycanın igid oğlu Həzi
Aslanov haqqında, onun keçdiyi döyüş yolu barədə
iri həcmli roman yazılırdı. Həzi Aslanov bu romanda geniş və
əhatəli planda təsvir olunurdu. Müharibədə
iştirak etdiyi üçün romanda müharibə ilə
bağlı səhnələrin təbiiliyi və
inandırıcılığı diqqəti cəlb edirdi.
O zaman görkəmli tənqidçi Məmməd Cəfər
«General» romanı ilə bağlı bir məqalə çap
etdirmiş, romanın uğurlu cəhətləri ilə
yanaşı, qüsurlarını da qeyd etmişdi. Başlıca qüsur bundan ibarət idi ki, romanda təsvir
olunan obrazlar (xüsusilə döyüşçülər,
zabitlər) vuruşur, mərdlik göstərir, amma
düşünmürlər. Yəni
romanda bu obrazların mənəvi dünyası
işıqlandırılmır. Bu qüsurları
yazıçı romanın ikinci nəsrində aradan
qaldırır…
«General» romanından sonra Hüseyn Abbaszadə tamamilə
nəsrə keçdi və bir sıra maraqlı hekayələr,
povestlər, romanlar yazdı.
O, bir
nasir kimi özünəməxsus idi. Eyni
mövzuya başqa həmkarları kimi, o da müraciət
edir, lakin onlardan seçilirdi. Çünki
öz fərdi dəst-xətti, üslubu vardı. O, bir
yazıçı kimi həmişə onu
düşündürən, cəlb edən mövzulara sadiq
idi. Bakıda doğulduğundan neftçilərin
həyatından daha çox yazırdı. Müharibə mövzusu da təkcə «General»la bitmədi,
başqa əsərlər də meydana gəldi.
Xatırlayıram onun «Qaradağ əhvalatı» povestini. Povestin fabulası belə
bir hadisə üzərində qurulmuşdu: beş
nəfər neftçi qasırğada motoru xarab olmuş
qayıqla dənizdə köməksiz qalıb təbiətin
amansız qüvvəsinə qarşı dəyanətlə
mübarizə aparır. Lakin
altıncısı - Nadir yoldaşlarını qoyub
qaçır. Nadirin nişanlısı Vəsilə bu əhvalatı
öyrənir və nişan üzüyünü
qaytarır. Əlbəttə, burada qeyri-adi
heç nə yoxdur. Yəni iş yoldaşlarını
qoyub qaçması Vəsiləni həyəcanlandırır,
bu qərarı qəbul edənə qədər o, xeyli iztirab
keçirir. O istəmir ki, onu yoldaşlarını qoyub
qaçan bir qorxağın həyat yoldaşı kimi
tanısınlar. Povest Nadirin ərizə verib işdən
çıxması və başqa iş yerinə yollanması
ilə bitir.Gözlənilən sonluqdur. H.Abbaszadə
bu həyat həqiqətini maraqlı lövhələrlə
təqdim edib.
Başqa bir povestini - «Qapını döyürlər»i də
xatırlayıram. Burda da ibrətli bir həyat hadisəsi qələmə
alınmışdır. Respublika Ali Məhkəməsinin
üzvü olan Fikrət bir cinayət işi ilə əlaqədar
rayona gəlir. Məlum olur ki, müəyyən
səbəblər üzündən bir nəfər öz
arvadını uşaqlarının gözləri
qarşısında güllələmişdir. Əlbəttə, povestdə bu hadisənin səbəbləri
ilə bağlı xalis məhkəmə söhbətləri
və danışıqlar da diqqəti cəlb edir, lakin məqsəd
həmin cinayətin səbəblərini
araşdırmaqdır. Fikrət burada
hakimdən çox, insan taleyi haqqında düşünən
filosof kimi nəzərə çarpır. Onun daxili
düşüncələri, ürəyindəki mərhəmət
hissi, müttəhimin və onun uşaqlarının taleyinə
acıması, - bir sözlə, insan kimi götür-qoy etməsi
psixoloji təhlillərdə meydana çıxır.
H.Abbaszadənin qəhrəmanlarını talecə
bir-birinə yaxınlaşdıran oxşar cəhətləri
də müşahidə etmək mümkündür. Zahirən onun
bir çox qəhrəmanları həyatda bəxti gətirməyən
insanlardır; «Burulğan» romanında Həmid, «Mansur» povestində
Mansur, «Evə kölgə düşür»də Cövdət,
Doğrudanmı belədir? Əslində, yox… Məsələn, Cövdət elmi-tədqiqat
institutunda çalışır, savadına və
bacarığına görə bir çox elmlər namizədindən
irəlidir. Lakin «həyat adamı» deyildir;
dissertasiyasını tezcə müdafiə edib doktorluqdan
yapışmır, arvadının «tələbləri»
qarşısında güzəştə getməyi sevmir, zəif
dissertasiyalara qarşı üzgörənlik eləmir və
s. Cövdət başa düşür ki, elmlər namizədi
adını qazanmasa da olar, lakin öz elmi
axtarışlarını davam etdirməlidir. Başqaları
üçün zahiri maskaya, vəzifəyə yol açan
cığırlardan Cövdət keçmək istəmir.
İstəmədiyi üçün də həm
işdə, həm də evdə mənəvi məhrumiyyətlərə
düçar olur. Təmizlik, saflıq, mənəvi
yetkinlik Hüseyn Abbaszadənin qəhrəmanlarına xas olan
tipik keyfiyyətlərdir. Və
araşdırmalı olsaq, keçən əsrin 70-80-ci illərində
yazılan əsərlərin bir çoxunda məhz bu tipli qəhrəman
obrazları ilə qarşılaşırdıq.
«Mansur» povestinə diqqət yetirək. Mansur elm aləmində
məşhur adamdır - tibb elmləri doktorudur, əsərləri
neçə-neçə xarici ölkələrdə
çap olunur, tez-tez xarici səfərlərdə olur, lakin
ailə həyatı ona xoşbəxtlik gətirməmişdir.
Vəzifə, şöhrət, elm pillələri
onun üçün adi pillələrdir, çünki burada
yüksəlməyə, qalxmağa, ucalmağa mənəvi
qadağan işarələri yoxdur. Lakin
ailə həyatı başqadır. Burada
xasiyyətlər, xarakterlər toqquşur, sadəlik, təvazökarlıq,
ailəcanlılıq kimi nəcib keyfiyyətlər mənəvi
harınlıqla, zahiri təmtərağa meyllə,
süniliklə üz-üzə gəlir. O zaman
yaşamaq əzaba çevrilir.
Hüseyn Abbaszadənin yaradıcılığında
müasirlik hissi qüvvətli idi. Biz bunu «Dörd bazar günü»
povestində daha aydın hiss etdik. Əsərdə
yaddaqalan xarakterlər yaradılmışdı. Dörd il eyni cəbhədə döyüşən
müharibə dostları indi soraqlaşıb bir-birini
axtarırlar. Müəllif vaxtilə oddan-alovdan
keçən, eyni amal uğrunda vuruşan bu adamların indi
çoxlu qayğıları olduğunu və buna görə
də aralarında mənəvi yadlaşmanın
başlandığını nəzərə
çarpdırır. Müharibə illərinin
ağır günlərində yaranan o hərarət indi
soyuyub və soyuduğu üçün də hərə
özünə qapılıb, öz işiylə məşğuldur.
Məsələn, cəbhədə şücaətlə
döyüşən Nicat indi həbsxanada yatır. Pul onu yoldan çıxarmış, məişətdə
əxlaqsızlığa yuvarlanmışdır. Görünür, qəlbindəki vətəndaşlıq
heysiyyəti, qürur və ləyaqət hissi bitib-tükənmiş
və bu da onu bataqlığa yuvarlamışdır.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, H.Abbaszadənin nəsrindən
vətənpərvərlik bir xətt kimi keçir. Bunu onun «Şokolad
paylayan qız», «Hardansınız, müsyö Abel», «Uzaqdan gələn
qonaq» povestləri də sübut edir. «Şokolad
paylayan qız» povestinin qəhrəmanı Bəhruz müharibəni
şərəflə başa çatdırır, amma onun
döyüşdüyü hissə hələ Berlindədir.
«Döyüş yatsa da, qulaqlarımızdan
topların gurultusu, bombaların dəhşətli partlayışlarının
səsi getməmişdi». Bu əhval-ruhiyyə
Bəhruzun sayıqlığını, hadisələrə fəal
münasibətini artırır. Müəllif
ayrı-ayrı dillərdə danışan, amma qəlbən
bir-birini başa düşən insanları
qarşılaşdırır, onların baş verən bəşəri
fəlakətə ümumi nifrətini ön plana çəkir.
Xalqların təkcə ruh, mənəviyyat
yaxınlığını deyil, mədəniyyət
doğmalığını da nəzərə
çarpdırır. «Bayatı-İsfahan»
muğamı ilə Baxın «Tokkada»sı arasında
oxşarlıq da bu mənada orijinal detaldır.
Hüseyn
Abbaszadənin «Burulğanlar», «Əlibalanın ağır səfəri»,
«Qayıdanlardan biri» adlı romanları da var. «Burulğanlar»a
görə yazıçı Respublika Dövlət
mükafatına layiq görülmüşdü. Ayrı-ayrı mövzularda qələmə
alınsa da, bu romanlar qəhrəmanlarının taleyi ilə
bir-birinə çox oxşayır. Belə ki, hər
üç romanın qəhrəmanları - Həmid Xələfov,
Əlibala və Xanəli mənən təmiz insanlardır,
bunlar o dövrün «müsbət qəhrəman»ları
sırasında layiqli yer tutan obrazlardır.
Hüseyn Abbaszadə həm də gözəl hekayə
ustası idi.
Povestlərinə və romanlarına xas olan həyatilik, bədii
ümumiləşdirmə yazıçının «Zəmanət»,
«Xeybər əminin gülləri», «Ana və oğul»,
«Axşam şöbəsinin tələbəsi», «Çəmbərəkənd
əhvalatı», «Vəzifə», Operasiya və hədiyyə əhvalatı»,
«Körpüdə bir qadın dayanmışdı», «Əminə»,
«Çəhrayı mürəkkəbqabı və
yaşıl «Jiquli», «Köhnə məhəllədə»,
«Toy, od, teleqram», «Qısa məzuniyyət» və s. hekayələrində
də bariz nəzərə çarpır.Yazıçı
bu hekayələrdə müasirlərinin həyatından
tipik lövhələr seçir, yaddaqalan, bədii təsir
gücünə malik obrazlar yaradırdı. Oxucu
abşeronlu bir bağbanın - Xeybər əminin nəcib əməllərinə
heyran qalır, hətta ölümündən sonra da bu
qocanı unutmur («Xeybər əminin gülləri»).
Əri fırtınalı dənizdə həlak olmuş Zeynəbin
hiss və həyəcanları da təbii və
inandırıcıdır. O, bir vaxt sevimli ərini - Məmmədi
Neft daşlarına yola salmışdı, lakin o
qayıtmadı. İndi isə Tibb institutunu
bitirən Məmməd Neft daşlarına işləməyə
gedir («Körpüdə bir qadın dayanmışdı»).
Vaxtilə Cəbi sinif yoldaşı Həsənin çəhrayı
mürəkkəbqabısını oğurlardı, indi,
aradan 30-35 il keçəndən sonra Cəbi tüfeyli həyat
keçirir, amma «Jiquli»si də var, pulu da («Çəhrayı
mürəkkəbqabı və yaşıl «Jiquli»).
Bir hekayə barədə ayrıca söz açmaq istəyirəm. Çəmbərəkənd
deyəndə gözlərimiz önünə Bakının hələ
inqilabdan əvvəl tikilən köhnə, balaca, yöndəmsiz
evlərdən ibarət bir məhəlləsi gəlir. İndi belə məhəllələrin yerində
uca, yaraşıqlı binalar tikilmişdir. Lakin belə məhəllələrin, o cümlədən
Çəmbərəkəndin istisini, soyuğunu,
özünəməxsus dünyasını yaşadanlar hələ
də durur.
Çəmbərəkənd deyəndə bir də
adamın yadına köhnə kişilər düşür. İndi şəhərimizin
küçələrində, daha çox Dənizkənarı
parkda belə kişilər demək olar ki, gözə dəymir.
Onlar H.Abbaszadənin hekayələrində
qalmışlar. Çünki
yazıçı bu qocalardan məhəbbətlə söz
açırdı.
Saç-saqqalı
ağarana qədər bu məhəllədə yaşayan
Zeynalabdin kişi doğulduğu,
boya-başa çatdığı, oğul-uşaq sahibi
olduğu məhəlləni heç cür tərk eləmək
istəmir. Köhnə məhəllə ona
çox şeyləri xatırladır. Yadına
düşür ki, babası Abutalıb köhnə evlərində
qızıl gizlədib. Amma bu xəbər
nə dərəcədə doğrudur, bilmir. Lakin qızıl tapılmır ki, tapılmır.
Bunun əvəzində yazıçı sadə
fəhlə, ekskovatorçu Xəlilin qızıl ürəyini
kəşf edir. Xüsusi mülkiyyətçilik hissi
ilə yaşayan Zeynalabdin kişi
«ayaqlarını dalınca sürütləyə-sürütləyə
dönüb Çəmbərəkəndə baxmadan» buradan
uzaqlaşır. Göründüyü kimi,
maraqlı hekayədir və sovet dövrü insanları təsvir
edilsə də, hadisə real və
inandırıcıdır.
Hüseyn Abbaszadə xoşbəxt yazıçı
idi. Ona görə yox ki, titulları, fəxri adları
vardı. Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdü, xalq
yazıçısıydı,yetmiş
yaşına qədər həmişə vəzifə
başında olmuşdu. Yaşı səksəni
də, səksən beşi də keçdi (son illəri
ağır xəstə olsa da). O, XX əsrin yetirməsiydi,
sovet dövrünün, sovet ədəbiyyatının yetirməsiydi,
lakin əsl milli yazıçı idi, çünki əsərlərində
azərbaycanlı obrazları yaradırdı, onların həyatını
qələmə alırdı, mənəvi-əxlaqi problemlərdən
söz açırdı, milli-mənəvi dəyərləri
təbliğ edirdi, təsvirlərində yalana
varmırdı, həqiqəti yazırdı.
Bax, buna
görə də biz gərək Hüseyn Abbaszadə adlı
yazıçını unutmayaq!
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 21
dekabr.- S.5.