Təmiz vicdanla
“Yaxşı yadımdadır ki,
Hüseyn müəllimin 80 illik yübileyi tədbiri
zamanı, bildiyimə görə, onun qayğısını
çox çəkən, indi haqqa qovuşmuş
ömür-gün yoldaşı Solmaz xanım belə bir ifadə
işlətdi: “Hüseynin rəhbər vəzifəsi
redaktorluq olub, əgər buna rəhbər vəzifə demək
mümkünsə...”
Bu sözləri kim necə yozdusa
bilmirəm, ancaq mən o xanımın öz ömür
sirdaşının gərgin zəhmət dolu sənəti -
fəaliyyəti ilə necə qəlbən bağlı
olduğuna, onu necə dərindən duyduğuna heyran
qaldım. Ancaq Hüseyn müəllim vəzifənin
üstünlüyünü onun rəsmi səlahiyyət səviyyəsində
yox, ədəbiyyata, sənətə nə dərəcədə
gərəkli olmasında görürdü. Pərvanənin
şam atəşinə münasibəti kimi.” (Ayaz Vəfalı)
Ədəbiyyatımızın
mötəbər tədqiqatçısı, akademik Məmməd
Arif barədə yazdığı bu xatirədə unudulmaz
Hüseyn müəllimə xas olan həmin keyfiyyəti
açıq-aşkar duymaq mümkündür.
1966-cı ilin mayı idi. Heç
bir ay olmazdı ki, "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinə redaktor təyin edilmişdim. Bir səhər mənə
iri bir zərf gətirib verdilər. Dedilər ki, Məmməd
Arif göndərib. Zərfin içində əl ilə
yazılmış kiçik məktub və makinada çap
olunmuş beş səhifəlik məqalə vardı. Məktubda
yazılmışdı:
"Əzizim Hüseyn!
Əvvəla, sənin qələbə
bayramını təbrik edirəm, bu sənə daha çox
aiddir!
İkincisi, "Azərbaycan"
jurnalında dərc edilən bir məqalə məni çox
narahat edir. T.İsmayılov elə bir səhv
buraxmışdır ki, onu biz düzəltməyə bilmərik.
Xahiş edirəm, bu barədə yazdığım
kiçik məqaləni (məqalə çox böyük
idi, ixtisar edib, məğzini saxladım) çap edəsən.
Hörmətlə,
M.Arif. 9.V.66"
***
Həyəcanla
yazılmış bu kiçik məktub məni də narahat
elədi. Tənqid şöbəsinin ədəbi
işçisi, şair Ayaz Vəfalını
çağırıb məsələni ona
danışdım. Tapşırdım ki, təcili "Azərbaycan"
jurnalının üçüncü nömrəsini
tapıb T.İsmayılovun orada dərc olunan
yazısını, Arif müəllimin ona cavab məqaləsini
oxusun və fikrini mənə desin.
Ertəsi
gün Ayaz Vəfalı gəlib dedi ki, Arif müəllimin
narahatlığı əsaslıdır.
"Azərbaycan"
jurnalında çap olunan "C.Cabbarlı "Od gəlini"
üzərində necə işləmişdir?" məqaləsini
və ondakı iddiaların əsassızlığını
göstərən "Tədqiqatçının səhvi"
məqaləsini oxudum. Arif müəllim Azərbaycan tənqidçi-alimləri
arasında böyük dramaturq C.Cabbarlının
yaradıcılığını hamıdan mükəmməl
bilirdi. Ömrünün ən qaynar illərini bu nəcib,
çətin işə həsr eləmişdi. Həm də
ölməz sənətkarımızın yaxin dostu
olmuşdu. Daha doğrusu, filologiyamızda
cabbarlışünaslığın əsasını
qoymuşdu. "Cəfər Cabbarlının
yaradıcılıq yolu" monoqrafiyası bu sahədə ən
mükəmməl vəsait idi. Arif müəllimin
T.İsmayılovun məqaləsinə belə həssaslıqla
yanaşması və həyəcanı təbii idi. O
yazırdı:
"Əlyazmaları
ilə məşğul olan tədqiqatçı tədqiq
etdiyi materialın məzmununu yaxşı bilməkdən
başqa, dəst-xətləri də yaxşı bilməli,
onlardan baş çıxarmalıdır. Çünki ədiblərin
əlyazmaları üzərində çox vaxt başqa
adamlar da işləyirlər, redaktorlar və s. Teatrlara verilən
əlyazmaları nüsxələri də müəyyən dərəcədə
bu əməliyyata məruz qalır. Onların üzərində
rejissor işləyir. Səhnəyə uyğunlaşmaq
üçün bəzən ixtisar edir, bəzən də
dramaturqa əlavə epizodlar yazdırırlar. Bunlar təbiidir.
Odur ki, əlyazma nüsxələri üstündə işləyən
tədqiqatçı səhvə yol verməmək
üçün son dərəcədə diqqətli
olmalı, sənətkarın xətti ilə başqa xətləri
bir-birinə qarışdırmamalıdır. Əgər belə
etməsə, onun tədqiqatı elmilikdən çox uzaq
olar.
Təəssüf
ki, belə bir hadisə T.İsmayılovun başına gəlmişdir.
O, Cabbarlının arxivindəki əlyazmaları içərisində
elə bir nüsxəni əsas götürmüşdür
ki, o nüsxə "teatr nüsxəsi" olduğu
üçün müdiriyyətin "redaktəsindən"
keçmişdir. Daha sonra Arif müəllim yazırdı:
"T.İsmayılov da bunları dramaturqun əsər üzərində
işi kimi qəbul etmişdir. İşin əvvəlində
belə yanlış yola düşən tədqiqatçı
getdikcə səhvini dərinləşdirmiş və
qeyri-elmi nəticəyə gəlib
çıxmışdır".
"Tədqiqatçının
səhvi" məqaləsində Arif müəllim
T.İsmayılovun tədqiqatının nöqsanlarını
göstərməklə ədəbiyyata gələn gənc
filoloqlara ustad alim, qayğıkeş müəllim kimi
faydalı göstərişlər verir. Onları elmi
araşdırmalarında dəqiq olmağa, "tədqiq elədikləri
sahədə özlərindən əvvəl görülən
işlərə hörmət etməyə", ciddi
yanaşmağa çağırırdı.
Arif
müəllimə zəng çalıb məqaləsi barəsində
redaksiyanın fikrini dedim. Və "Tədqiqatçının
səhvi" qəzetimizin on dörd may tarixli nömrəsində
.dərc edildi, ədəbi aləmdə razılıqla
qarşılandı. Heç şübhəsiz ki, bu məqalə
təkcə öz tədqiqatında ciddi səhvlərə
yol verən "Cəfər Cabbarlı "Od gəlini"
üzərində necə işləmişdir?"
yazısının müəllifinə yox, başqa gənc ədəbiyyatşünaslar
üçün də faydalı oldu.
Yeni
redaksiya heyəti belə qərara gəlmişdi ki, qəzetin
hər nömrəsində azı bir hekayə versin, qardaş
xalqların, xarici ölkə yazıçılarının
bu janrda olan ən yaxşı əsərləri ilə
oxucuları tanış eləsin. Ancaq qəzetimiz hekayə
sarıdan yaman korluq çəkirdi. Nəsr şöbəsinin
müdiri Sabir Əhmədovla redaksiyanın portfelində olan
hekayələri oxuyub saf-çürük elədik. Ələ
gələn tutarlı yazı tapmadıq. Bu fikrə gəldik
ki, qəzetin səhifələrində hekayə janrı ilə
bağlı geniş müzakirə açmaqla ədəbi
ictimaiyyətin, birinci novbədə nasirlərimizin diqqətini
bu məsələyə cəlb eləyək. Redaksiyada məsləhətləşəndən
sonra müzakirəni mötəbər bir yazıçının
məqaləsi ilə açmağı qərara aldıq. Bu
işi M.Arifdən xahiş eləməyi öhdəmə
götürdüm. Və tezliklə onunla danışdım.
Arif müəllim redaksiyanın təşəbbüsünü
bəyənsə də, məqalə yazmaqdan imtina elədi.
Dedi ki, bərk məşğulam, başqa adama
tapşırın. Hətta bir-iki yazıçının
adını da çəkdi. Razı olmadım. Arif müəllim
özünəməxsus mülayimliklə
qımışdı:
-
Madam ki, istəyirsiniz giriş məqaləsini mən
yazım, onda gərək gözləyəsiniz. Möhlət
verin, əlimdəki yarımçıq işləri
qurtarım, həm də istilər başlayıb, gedib dincələk,
başımız ayılsın, inşallah, payızda bu barədə
bir də danışarıq.
-
Neynək, Arif müəllim, - dedim, - payızacan gözləyərik,
ancaq məqalə yazmaq barəsində bizə möhkəm
söz verin. Arxayınlıq olsun.
-
Yaxşı. Bir şərtlə ki, məni tələsdirməyin.
Görüm neynirəm. Hələ gərək son illərdə
çap olunan hekayələrə bir də baxam, axır ki,
boynuma qoydun.
Əslində
Arif müəllimin giriş məqaləsini payızda
yazıb verməsi və bizim müzakirəni o vaxt
başlamağımız daha münasib idi, çünki
havalar istiləşirdi. Camaat məzuniyyətə
çıxıb şəhərdən bağlara, yaylaqlara
dincəlməyə gedirdi. Müzakirədə iştirak eləmək
üçün bizə lazım olan adamların çoxunu
tapmaq çətin olacaqdı.
Arif
müəllimlə razılaşdıq. O dedi:
-
Redaksiyanızın hekayə barəsində müzakirə
açması yaxşı təşəbbüsdü.
Axır vaxtlarda neyçünsə nasirlərimiz bu sahədə
az işləyirlər. Müharibədən əvvəlki illərdə
romana, povestə nisbətən hekayə daha çox
yazılırdı. İnsafən, pis hekayələr də
yaranmadı. Onların bəziləri hekayəçiliyimizin
gözəl nümunələridi. İndi hekayə
janrının vəziyyəti məni də
düşündürür. Mübahisə eləməyə,
deməyə söz çoxdu. Belə müzakirələrin ədəbiyyatın
inkişafına xeyri çox olur. Razılaşdıq,
payızı gözləyək.
Arif
müəllim sözünün axırında gülümsəyə-gülümsəyə
əlavə elədi:
-
Əyər xəstələnib-eləməsəm,
sifarişinizi vaxtında yerinə yetirəcəyəm.
Mən
də dedim:
-
Arif müəllim, dua eləyərik, xəstəlik sizə
yaxın düşməz. Başımız redaksiyada işə
qarışdı. Bilmədik yay haçan gəlib getdi.
Payız yetişdi. Hekayə müzakirəsi ilə məşğul
olmaq, materialları toplamaq Ayaz Vəfalıya
tapşırılmışdı. O, Arif müəllimlə əlaqə
saxlayacaqdı.
Nəhayət,
oktyabrın əvvəllərində müzakirəyə
giriş məqaləsi redaksiyaya gəldi. "Hekayənin
imkanı" adlı bu kiçik məqalədə Arif
müəllim hekayəçiliyimizdən söz
açır, klassiklərimizdən bir neçə nümunə
göstərir, nəsrimizin bu janrında səmərəli
çalışan yazıçılarımızın
adlarını çəkir, ədəbiyyatımızın
yaşlı və gənc nəslinə mənsub olan iki
nasirin əsərini misal gətirir, təhlil eləyirdi.
Arif
müəllim kimi böyük tənqidçinin hekayə
janrı haqqında müzakirəyə ilk məqalə
yazması redaksiya üçün şərəf idi.
Əmin idik ki, bu müzakirə səmərəli keçəcək,
onda görkəmli yazıçılarımız fəal
iştirak edəcəklər. Lakin ümidimiz o qədər də
doğrulmadı. Dörd ay davam eləyən bu müzakirədə
müasir hekayəçiliyimizin vəziyyəti, onun
uğurları, kəsirləri, qarşısında duran
problemlərdən açıq söhbət getdi. Müzakirədə
iştirak edənlərin əksəriyyəti tənqidçilər
oldular. Hekayə yazan nasirlərimizdən yalnız iki nəfər
- Mir Cəlal və Elçin çıxış eləyib
öz fikrini dedi. Müzakirə açanda biz bunun əksini
gözləyirdik. Çünki bilavasitə hekayənin
yaranmasında iştirak edən yazıçıların
özlərinin fikirlərini eşitmək daha maraqlı idi.
Onlar şəxsi təcrübələrindən
çıxaraq gənc nasirlərimiz üçün bir
sıra faydalı fikirlər söyləyə bilərdilər.
Müzakirə
açmamışdan Arif müəllimlə belə
danışmışdıq ki, sonuncu, yekun məqaləsini də
o yazsın. Vədələşdiyimiz kimi, qəzetdə
çıxan bütün yazıları yığıb ona
göndərdik. Müzakirəyə yekun yurdu. O belə
yazmışdı: "Doğrudur, müzakirə bir o qədər
də qızğın keçmədi. Əvvələn, ona
görə ki, burada hekayəçilərimizin, yaxşı
hekayə yazanlarımızın özləri fəal
iştirak etmədilər. Söz yox ki, istər gənc olsun,
istər yaşlı, hekayəçilərimizin bilavasitə
müzakirədə iştirak etməsi bizi
yaradıcılıq məsələlərinə, bu sahədəki
konkret vəziyyətə çox yaxınlaşdırar,
yazıçıların yaradıcılıq
laboratoriyaları, axtarış çətinlikləri,
mülahizələri ilə tanış edərdi.
İkinci,
müzakirədə iştirak edən yoldaşlar məsələyə
üzdən yanaşdılar, dərinə getmədilər,
istər tənqid edəndə və istərsə tərif edəndə
konkret danışmadılar, bir sözlə, vəziyyəti
bütün çılpaqlığı və ciddiliyi ilə
meydana qoymadılar.
Lakin
bütün bunlara baxmayaraq, hekayə müzakirəsi
faydasız olmadı".
Hər
bir böyük sənətkar kimi Arif müəllimi də ədəbi
gənclik və onun taleyi çox
düşündürürdü. Ədəbiyyatımıza
yeni gələn ədəbi qüvvələrin - gənc
nasirlərin, şairlərin, dramaturqların, tənqidçilərin
yaradıcılığını diqqətlə izləyir,
vaxtaşırı onların əsərləri haqqında mətbuatda,
ya ədəbi yığıncaqlarda fikrini söyləyirdi.
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin
keçirdiyi müzakirənin yekun məqaləsində də
Arif müəllim gəncləri yaddan
çıxarmamış, onların barəsində
xeyirxahlıqla yazmışdı:
"Bədii
nəsrə, xüsusən, hekayə aləminə son zamanda gənc
istedadların gəlməsi və bu aləmə orijinal sənət
nümunələri, müasirlik ruhu, yeni
yaradıcılıq, axtarış və təşəbbüsləri
gətirməsi fərəhli bir haldır".
Arif
müəllim təkcə gənc yazıçıların
yox, bütünlüklə müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafını müntəzəm izləyir, klassiklərimizin
ədəbi irsinin öyrənilməsi,
araşdırılması, onların çapı ilə
yaxından məşğul olurdu. Bir alim, vətəndaş
kimi bu vacib ümumxalq işi onun həyatının, qaynar fəaliyyətinin
əsasını təşkil edirdi. Bu məsələ ilə
əlaqədar kim, haçan ona müraciət eləsəydi,
Arif müəllim məmnuniyyətlə əlindən gələn
köməyi göstərirdi. "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin əməkdaşları ədəbiyyatımızın
vacib məsələlərinin
işıqlandırılmasında yubileylərin qeyd edilməsində
onun redaksiya heyətinə necə qayğı ilə kömək
eləməsinin dəfələrlə şahidi olmuşdular.
1969-cu
ildə böyük dramaturqumuz Cəfər Cabbarlının
anadan olmasının yetmiş illiyini bayram edirdik. Bu münasibətlə
bizim qəzetdə Cəfər Cabbarlının həyat və
yaradıcılığı barədə bir silsilə məqalə
çap olundu. Arif müəllim bu materialların
hazırlanmasında bizə ağıllı məsləhətlər
verirdi. Qəzetimizin həmin ilin oktyabr ayının on birində
çıxan nömrəsi bütünlüklə Cəfər
Cabbarlının yubileyinə həsr edilmişdi. Bu nömrənin
planının tutulması, materialların seçilməsi
işində Arif müəllim yaxından iştirak elədi.
Yubiley nömrəsi ədəbi ictimaiyyət tərəfindən
yüksək qiymətləndirildi.
Qəzet
oxuculara çatan günü Arif müəllim redaksiyaya zəng
çaldı. Xoş sözlərlə bizi həvəsləndirdi.
Cəfər Cabbarlıya layiq nömrə
buraxdığımız üçün məndən
xahiş elədi ki, redaksiyanın əməkdaşlarını
onun adından təbrik eləyim.
-
Arif müəllim, - dedim, - oxunaqlı qəzet buraxmaq bizim
işimizdi. Ancaq yubiley nömrəsinin belə
çıxmasında siz bizə xeyli kömək eləmisiniz.
Əksinə, gərək biz sizə minnətdarlıq eləyək.
O
yumşaq səslə dedi:
-
Göstəriş vermək şərtdən olsa da, əsas
icra eləməkdi. Onu da siz ləyaqətlə eləmisiniz.
Ədəbiyyatımızın
böyük təəssübkeşi olan Arif müəllim qələm
yoldaşlarının, ümumiyyətlə, mədəniyyətimizin
yeni nailiyyətlərini görəndə ürəkdən
sevinirdi. Çalışırdı ki, bir vasitə tapıb
o barədə ürək sözünü söyləsin.
1970-ci
ilin baharında Əzizbəyov adına Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrında Hüseyn Cavidin "Xəyyam" faciəsi
tamaşaya qoyulmuşdu. Hələ o çağacan səhnə
üzü görməyən bu poetik əsərin çox
orijinal bir tamaşası yaranmışdı. Əsərin
quruluşunu görkəmli rejissorumuz Mehdi Məmmədov
vermişdi. O həm də baş rolu ifa edən iki artistdən
biri idi. Mehdi Məmmədov "Xəyyam" faciəsini
özünəməxsus rejissor üslubunda səhnədə
canlandırmış, baxımlı, dərin fəlsəfi mənalı
tamaşa yaratmışdı. Bu quruluşda rejissor kimi Mehdi Məmmədovun
böyük istedadı ən tələbkar
tamaşaçını belə laqeyd qoymurdu. Hamı bu fikirdə
idi ki, "Xəyyam"ın quruluşu səhnə sənətimizdə
çox fərəhli bir hadisədir, irəliyə doğru
addımdır.
Mən
də "Xəyyam" tamaşasının ictimai
baxışına dəvət olunmuşdum. Arif müəllim
də orada idi.
Baxışdan sonra Mehdi müəllimi təbrik eləyənlərdən
biri də o idi.
Redaksiyamız
"Xəyyam" tamaşası haqqında məqalə
yazmağı cavan teatrşünas Mahmud Allahverdiyevə
tapşırmışdı. O, əsərin məşqlərinə
baxmış, ictimai baxışda iştirak eləmiş, ilk
tamaşada olmuşdu. Mahmud məqaləni tez yazıb
redaksiyaya təqdim elədi. Elə həmin gün Arif müəllim
mənə zəng çalıb soruşdu:
- Yəqin
"Xəyyam" tamaşası haqqında kiməsə məqalə
sifariş vermisiniz?
- Bəli,
Arif müəllim, - dedim, - məqalə hazırdı.
- Kim
yazıb?
- Mahmud
Allahverdiyev.
- Mahmud
teatrı yaxşı bilir. Tamaşa haqqında yazması
maraqlıdı. - Arif müəllim sözünə ara verib
soruşdu: - Mən də öz təəssüratımı
kiçik bir məqalədə yazmışam. Onu da verə
bilərsinizmi?
- Əlbəttə,
Arif müəllim, məqalə böyük olsa da, eybi yoxdu, təki
siz yazı verin.
- Bilirsən,
- dedi, - mən çox istəyirəm "Xəyyam"
tamaşası haqqında bu kiçik rəyim qəzetdə
çap olunsun.
Arif
müəllim kimi təvazökar bir sənətkarın
kiçik bir yazısının qəzetdə çap
olunmasını belə istəməsi mənə qəribə
gəldi.
O zaman
Arif müəllim Azərbaycan Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti
idi. Redaksiyamızla Akademiyanın Kommunist küçəsindəki
əsas binası arasında az məsafə vardı.
Danışığımızdan heç beş dəqiqə
keçməmiş katibə Arif müəllimin göndərdiyi
məqaləni gətirib mənə verdi. Məqalə
"Müvəffəqiyyətli kəşf' adlanırdı.
Onun bir yerində yazılmışdı: "Mehdi Məmmədovu
səhnə xadimi, rejissor kimi Hüseyn Cavidin "Xəyyam"
dramı çoxdan düşündürürdü. Cavidin bu
gözəl əsərini səhnədə təcəssüm
etdirmək onun çoxdankı arzusu, daha doğrusu,
ehtirası idi. Doğrusu, mən ona bu işdə ürək-dirək
vermirdim. "Xəyyam" mənə səhnə tələblərinə
az cavab verən bir əsər kimi gəlirdi. Öz xəyalımda
onu səhnədə təsəvvür edəndə də həmişə
əvvəlki fikrimdə qalırdım. Lakin Əzizbəyov
teatrında tamaşaya qoyulan "Xəyyam"ın
quruluşu məni məğlub etdi, qarşımda təsəvvürümə
gəlməyən bir aləm açıldı. Bu, həqiqi
mənada bədii yaradıcılıq məhsulu idi, səhnə
yollarında şüurlu axtarışlar nəticəsində
tapılan gözəl sənət nümunəsi, müvəffəqiyyətli
kəşf idi".
Mən bu
sətirləri oxuyanda Arif müəllimin kiçik
yazısının nə üçün belə çap
olunmasını istəməsinin əsl səbəbini
anladım, fikirləşdim ki, o, sənət yoldaşı
qarşısında öz səhvini yazılı surətdə
etiraf eləməyi vacib bilir. Axı Arif müəllim bunu
görüşəndə şəxsən Mehdi Məmmədova
deyə də bilərdi. Bəlkə ayrıları belə eləyirdi.
Lakin Arif
müəllim kimi pak vicdanlı səmimi bir insan Mehdi Məmmədovun
sənətinin geniş imkanlarını göstərməkdən
ötrü mətbuatda çıxış eləməyi
daha üstün tutmuşdu. Onun bir alim, əsl ədəbiyyatşünas
kimi böyüklüyü də bunda idi.
"Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzeti uğurlu tamaşa kimi
"Xəyyam"a üç səhifə (onda qəzet
kiçik formatda idi) yer verdi. Quruluş haqqında Məmməd
Arifdən başqa Mirzə İbrahimov da "Şairanə
tamaşa" başlıqiı kiçik rəy göndərmişdi.
Bu yazılar tamaşadan çəkilmiş dörd şəkillə
bərabər qəzetin 1970-ci il 11 aprel tarixli nömrəsində
dərc olundu.
Həmin
günlərdə mən bir axşam Mehdi Məmmədovla dəniz
sahilində görüşdüm. O:
- Məmməd
Arifin qəzetinizdə çıxan məqaləsi mənimçün
gözlənilməz oldu - dedi.
Mehdi Məmmədov
mənə danışdı ki, "Xəyyam"ın
itmiş əlyazması tapıldıqdan sonra məlum
olduğu kimi, bu pyes müsabiqədə mükafat alsa da,
Hüseyn Cavidin sağlığında nə səhnəyə
qoyulmuş, nə də çap edilmişdir. Heç müəllifin
arxivində də onun qaralaması belə qalmamışdı
alıb oxuyum. Pyes məni tutdu. Məndən əvvəl
"Xəyyam"ın əlyazması ilə tanış
olanların hamısı bu fikirdə idi ki, pyes qiraət
üçündür, səhnəlik deyil. Bu məsələ
məni çox düşündürdü. Fikrimdən keçdi
ki, onu tamaşaya
qoyum. Məmməd Arif Hüseyn Cavidin dramaturgiyasına dərindən
bələd idi. Arzumu ona deyib, fikrini soruşdum. Arif müəllim
məsləhət görmədi: "Xəyyam" Cavidin ən
yaxşı pyeslərindən olsa da, səhnəlik deyil, -
dedi, - onun quruluşunu vermək çox çətindir. Filan qədər zəhmət çəkib tamaşa hazırlayarsan,
baxılmaz, işin hədər gedər". Arif müəllim
mənə o vaxt Cavidin ayrı pyeslərindən birini
seçib tamaşaya qoymağı məsləhət
gördü.
Onda Mehdi
Məmmədov bunu da dedi ki, Məmməd Arif "Xəyyam"ın
ictimai baxışından sonra məni hərarətlə təbrik
eləyib dedi: "Mən "Xəyyam"ın ancaq qiraət
üçün olması, tamaşaya yaramaması fikrində
yanılmışam. Çox şadam ki, sən bu gözəl
tamaşanla təkcə mənə yox, bir çox səhnə
xadimlərinə "Xəyyam" dramı barəsində səhv
elədiyini sübuta yetirdin".
1974-cü
ilin oktyabrında respublikamızın elmi və ədəbi
ictimaiyyəti Məmməd Arifin anadan olmasının 70
illiyini bayram eləyirdi. Bu yubiley ərəfəsində onun
haqqında məqalələr dərc olunurdu. Həmin günlərdə
mən yubiley komitəsindən Arif müəllimin ədəbi
fəaliyyəti haqqında qısaca məlumat verən bir
buklet aldım və ona məktub göndərdim.
"Əziz
Arif müəllim!
Sizi anadan
olmanızın yetmiş illiyi münasibətilə qəlbən
təbrik edirəm. Siz iyirminci əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
yetişdirdiyi qüdrətli sənətkarlardan birisiniz.
Doğma ədəbiyyatımızda Cəfər Cabbarlı
dramaturgiya, Məmməd Səid Ordubadi nəsr, Səməd
Vurğun şeir sahəsində nə qədər
böyük iş görmüşdürsə, sizin də ədəbi
tənqid sahəsində xidmətiniz eyni dərəcədə
böyükdür. Sizin qələminizdən çıxan əsərlər
tənqidimizin klassik nümunələridir.
Monoqrafiyalarınız, məqalələriniz,
resenziyalarınız xalqımızın zəngin mənəvi
xəzinəsində layiqli yerlərdən birini tutur.
Sizin bir tənqidçi-alim
kimi, müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında əməyiniz misilsizdir. Siz bizim Azərbaycan
ədəbiyyatının böyüklü-kiçikli
bütün yaradıcılarının tələbkar və
qayğıkeş müəllimisiniz. Biz hamımız buna
görə sizə minnətdarıq. Sizin hər yeni əsərə
necə həssaslıqla yanaşmağınız
bütün tənqidçilərimiz üçün
nümunə ola bilər. Böyük şairimiz Səməd
Vurğun haqqınızda nahaq deməmişdir ki, Məmməd
Arif Azərbaycan tənqidinin vicdanıdır. İlk
baxışda adi görünən bu sözlərdə nə
qəaər böyük və dərin bir məna vardır. Tənqidçi
əməyinə bundan böyük qiymət ola bilməz.
Əziz
Arif müəllim! Doğma ədəbiyyatımızın bu əlamətdar
günündə, anadan olmanızın yetmiş illiyi
bayramında sizə "həyatın ən gözəl və
əvəzsiz neməti" cansağlığı
arzulayıram. Yüz yaşayın, bizi yenə də gözəl
əsərlərinizlə sevindirin.
Sizin
böyük sənətiniz və həssas bir insan kimi şəxsiyyətiniz
qarşısında səcdə edən
Hüseyn
Abbaszadə. 26.10.74"
Bu məktubu
göndərdiyim günü axşamüstü Arif müəllim
bizə zəng çaldı:
-
Hüseyn, - dedi, - məktubunu aldım. Mənə hərarətli
təbrik sözləri yazdığınçün çox
sağ ol. Ancaq öz aramızdı, gördüyüm işləri
xeyli şişirtmisən.
Arif
müəllim təvazökarlıq eləyirdi. Sübutsuz,
mübaliğəsiz hamıya bəlli idi ki, o, iyirminci əsr
Azərbaycan ictimai fikrinin, ədəbi tənqidinin, ədəbiyyatşünaslığının
yaradıcılarından, böyük nümayəndələrindən
biridir.
Arif
müəllim yenə cavanlardan söz saldı:
- Bizim nəsil
öz sözünü deyib, indi meydan cavanlarındı,
bütün ümid onlarındı, yeni ədəbi yüksəlişimiz
onlarla olmalıdı. fərəhlidi ki, ədəbi tənqidə
hərtərəfli hazırlıqlı ağıllı gənclər
gəlir və özləri ilə müasirliyin yeni
ab-havasını gətirirlər. Bu gözəl əlamətdi.
Oktyabın
iyirmi doqquzunda Azərbaycan Elmlər Akademiyasının əsas
binasının böyük salonunda Arif müəllimin yetmiş
illiyinin təntənəli yubiley gecəsi keçirilirdi.
Yubileyə xeyli adam gəlmişdi. Yığıncağı
giriş sözü ilə Akademiyanın prezidenti Həsən
Abdullayev açdı. Yubilyarın həyat və
yaradıcılığı haqqında Məmməd Cəfər
Cəfərov danışdı. Müxtəlif təşkilatların
nümayəndələri, yazıçılar, alimlər,
maarif və mədəniyyət xadimləri Arif müəllimi
təbrik elədilər. Onun şəxsiyyəti, sənəti
və fəaliyyətləri barəsində hərarətli
sözlər dedilər. Axırda Arif müəllimə
söz verildi. Q çox həyəcanlı idi:
- Burda
yoldaşlar məni geninə-boluna təriflədilər, -
dedi, -ünvanıma çox gözəl sözlər dedilər.
Adətən, belə iclaslarda yubilyarı tərifləyirlər.
Etiraf eləyim ki, bu xoş sözlər təkcə mənə
deyil, ədəbi-tənqid sahəsində çalışan
bütün qələm yoldaşlarıma da aiddi. Neyləyəsən
ki, indi onların bəziləri aramızda yoxdu...
Arif
müəllim kövrəlmişdi. Qəhərdən
udquna-udquna Mikayıl Rəfilinin, Cəfər Cəfərovun,
Feyzulla Qasımzadənin,
Əli Soltanlının,
Cəfər Xəndanın adını çəkdi. O, bu səmimi
çıxışında qısaca olaraq ədəbi fəaliyyətinə
yekun vurdu:
-
Əlimdən nə gəlirsə, onu doğma ədəbiyyatımızçün
eləmişəm. Ədəbi əsərlərə qiymət
verəndə heç zaman vicdanımın əleyhinə getməmişəm.
Ola bilsin ki, haradasa yanılmışam, düz
yazmamışam. Lakin bunu qəsdən eləməmişəm.
Mən də insanam, səhvsiz insan olmur.
Böyük
alim, tənqidçi, nəcib insanın bu səmimi
etirafını salondakılar gurultulu alqışlarla
qarşıladılar.
Yazıçılar,
ədəbi ictimaiyyət Məmməd Arifi nədən
ötrü belə çox sevir, böyük ehtiram eləyirdi?
Ona görə ki, o həmişə hər yerdə axıradək
obyektiv olmağı, ədəbi vicdanının əleyhinə
getməməyi, yazıçılarımızın
uğurlarına fərəhlənməyi,
uğursuzluqlarını görəndə ürəkdən
yanmağı bacarır, öz səhvini başa düşəndə
isə etiraf eləməkdən çəkinmirdi. Buna görə
də Səməd Vurğun Məmməd Arifi tənqidimizin
vicdanı adlandırmışdı. Tənqidçi
üçün yazıçılar arasında belə
yüksək şərəfə layiq olmaq, hamının
etibarını qazanmaq asan məsələ deyildir. Məmməd
Arif bu etibarı, bu hörməti düz sözü, səmimiliyi,
ədəbi təmkini ilə qazanmışdı.
Hüseyn Abbaszadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.-
21 dekabr.- S.4.