“Rübailər
karvanı”
Tanınmış
şairimiz, bir neçə şeir kitabı
yayınlamış Oqtay
Rzanın bu yaxınlarda çapdan çıxmış
"Rübailər karvanı" (Yazıçı, 2011)
kitabını görəndə öncə təəccüb
etdim, daha sonra anladım ki, sənətkarın yetkin
çağında Şərq poeziyasında xüsusi yeri olan
bu janra müraciət etməsi tamamilə məntiqidir. Fikir, düşüncə
axarı baxımından son dərəcə mürəkkəb
olan rübai janrı şairdən geniş həyat təcrübəsi,
ensiklopedik bilgi, xalqın adət-ənənələrinə
dərindən bağlılıq, geniş
dünyagörüşü, yüksək bədii-estetik
zövq, keçmişin klassik şairlərinə aid zəngin
poetik mirası dərindən bilməsi və s. tələb
olunmaqdadır. Təbii ki, bütün bu söylənilənləri
yaradıcılığa başlamış gənclərdə
aramaq o qədər də inandırıcı
görünmür. Bundan ötrü müəyyən bir
zaman, həm sənətkarlıq, həm də intellektual
baxımdan bəlli bir zirvəyə qalxa bilmək gərəkdir.
Təsadüfi deyil ki, bu qəbildən olan gənclərin əksəriyyəti
əslində öz intim, fərdi hiss-həyəcanlarını,
daha çox da sevgidən doğan əhval-ruhiyyələrini
dilə gətirməkdə demək olar ki, bütün
sosial-məişət problemlərini də məhz sevgi, məhəbbət
kontekstində həll etməyə
çalışmaqdadırlar. Zahirən rübai janrı
kompozisiya baxımından o qədər də mürəkkəb
görünmür. Dörd
misralıq və qədim bir tarixə malik bu janrın qafiyə
sistemi əsasən a, a, a, b və ya a, a, a, a -dır. Bu səbəblərdən
dolayı da əsasən lirik xarakterdə olan bu janrın
mürəkkəbliyini onun kompozisiya, sistemi baxımından
gözdən keçirmək heç də düzgün
olmazdı. Burada söhbət daha çox mövzu dərinliyindən,
ideya-məzmunundan, intellektual səviyyədən, məntiqi dəlillərdən,
yüksək mədəniyyətdən və bütün bu
söylədiklərimizin ümumiləşdirilmiş bir
şəkildə və yüksək bədiiliklə oxuculara
çatdırılmasından getməlidir. Bir çətinlik
də orasındadır ki, burada şair öz fikir və
ümumiləşdirmələrini lakonik bir dillə və
dörd misralıq bir poetik parçada ifadə edə bilməlidir.
Təxminən X əsrdə Şərq poeziyasında,
xüsusilə də fars və tacik xalq ədəbiyyatında
meydana gəlmiş bu janrın Rudəki, Ömər Xəyyam,
Mövlanə Cəlaləddin Rumi, həmçinin klassik Azərbaycan
şairlərindən Nizami, Məhsəti Gəncəvi, Nəsimi
kimi nümayəndələri, daha sonralar XX əsr türk
şairləri Yəhya Kamal və Arif Nihad Asya onun ən
mükəmməl nümunələrini yarada bilmişlər.
Rübai janrının əsasən məhz dərin ideya-məzmunu
ifadə etməsi, lakonik dili, yəni az sözlə çox
şey ifadə edə bilmə imkanları (burada
assosiasiyalardan, məcaz, qoşa qafiyə, təkrir vasitələrindən
məharətlə istifadə olunması və s.) mütəxəssislərin
hər zaman diqqət mərkəzində olmuş və təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan şərqşünas alimləri ilə
birlikdə, xarici alimlərin də tədqiqat sahəsinə
çevrilmişdir. Məsələn, məşhur
folklorşünas alimimiz M.H.Təhmasib kimi tanınmış
şərqşünas alimlərdən E.A.Bertels,
H.E.Krımskiy, Fritz Meier və başqaları da rübai
janrı ilə yaxından maraqlanmış, onun poeziya
dünyasında layiqli bir yerə sahib olması və gələcəkdə
də müstəqil olaraq yaşamaq haqqının
olmasını müdafiə belə etmişlər.
Maraqlıdır ki, bir çox ensiklopediyalarda da (məsələn,
Azərbaycan sovet ensuiklopediyası, Türkiyədə
yayımlanmış "Rəhbər Ansiklopedisi" və
s.) rübai janrının xüsusiyyətləri əsasən
onun quruluşu, qafiyələnmə üslubu, bir sözlə
əslində zahiri cəhətlərilə izah edilməyə
meyl göstərilməkdədir. Rübai janrının
müraciət etdiyi mövzular isə heç də yalnız
sevgi, məhəbbət motivləri çərçivəsində
qalmayıb aləm, kainat, zaman, məkan haqqında insan
düşüncələri, fəlsəfi ümumiləşdirmələri,
həmçinin təfəkkürünün hüdudsuz
yaradıcılıq gücünə malik olması kimi
mövzuları da diqqət mərkəzinə ala bilməkdir.
Bir daha vurğulamaq lazımdır ki, əslində əksər
hallarda öyüd-nəsihət şəklində həll
olunan bu sosial-psixoloji problemlər heç şübhəsiz
müəllifdən, şairdən ensiklopedik bilgilərə,
dərin həyati təcrübəyə, mənəvi tərəqqiyə
meylli dünyagörüşünə malik olmasını tələb
edir. Bu mərifətlərdən uzaq gənc bir qələm
sahibinin digər bir gəncə öyüd-nəsihət verməsi,
xüsusilə də bu rübai kimi lakonik bir dilə sahib
poetik janr vasitəsilə edilirsə, onun inandırıcı,
təsirli olmasına təəssüflər olsun ki, o qədər
də inanmaq olmur. Hər bir sənət əsərinin, o
cümlədən rübailərin emosional təsir gücü
o zaman tam olaraq özünü ifadə etmiş olur ki, burada
ilk növbədə müəllifin professionallığı,
istedadı, həyat təcrübəsi, püxtələşmiş
dəst-xətti, istifadə etdiyi janrın estetik xüsusiyyətlərinə
və obrazlar aləminə dərindən nüfuz etməsi
özünü büruzə vermiş olsun. Oqtay Rzanın
miniatürlər kimi adlandırıla bilən rübailərini
oxuduqca bütün yuxarıda söylədiklərimiz məziyyətləri
hiss etmək çətinlik törətmir. Hər şeydən
öncə onun yetkin yaşında rübai janrına
müraciət etməsini yalnız şairin müdriklik
yaşında öz iç dünyasını, istək-arzularını,
həyat fəlsəfəsini burada ifadə etmək arzusu ilə
sınırlamaq düzgün olmazdı. Zənnimizcə,
şair, eyni zamanda burada əsrlərin süzgəcindən gələn
bu poetik janrın günümüzdə də
yaşamını sürdürməsi, unudulmaması,
itib-batmaması amacını ifadə etməkdədir. Eyni
zamanda şairin rübailərini oxuduqca onun müasir bir şəxsiyyət
tərəfindən yazıldığını duyursan. Oqtay
bəy rübai janrına xas ənənəvi sevgi-məhəbbət
mövzusunun çərçivəsini də olduqca genişləndirir,
buraya kainat, evren, ideoloji, texnoloji tərəqqi, bəzən
insanların qlobal ekoloji hadisələr qarşısında
acizliyi, mübarizəsi, keçirdikləri qorxu və həyəcan
hissləri, həmçinin sosial-məişət problemləri
və s. daxil etməkdən heç də çəkinmir.
Etiraf etmək lazımdır ki, onun rübailəri içərisində
bu qəbildən olan misraları sevgi-məhəbbət
mövzulu rübailərindən qat-qat çoxdur. Bununla belə
şairin bütün rübailərində milli-mənəvi
sərvətlərdən qidalanan bir vətəndaş qəlbinin
çırpıntılarını hiss edirsən. Onun
şeirləri dostluğa, qardaşlığa, sülhə, əmin-amanlığa
çağırır, vətəninin
bütünlüyünü, bölünməzliyini vəsf
edir, bütün bölgələrinin onun üçün
eyni dərəcədə əziz olmasını xüsusi
olaraq qeyd etməyə çalışır:
Başlanır
haradan, nədən yollarım?
Sərhəddə
qırılır hərdən yollarım;
Məni millətimə
bağlayan teldir
Bakıdan hər
yana gedən yollarım!
Qəlbi hər
zaman vətəninin xoşbəxtliyi, çiçəklənməsi
ideyası ilə döyünən şair öz
keçmiş əcdadları Dədə Qorqudu, Babəki,
Koroğlunu heç zaman unutmur, onların qəhrəmanlıqlarından,
yüksək mənəviyyatından, vətənpərvərliklərindən,
yenilməzliklərindən dərs almağa səsləyir və
İgidlik dərsi
al Qorqud elindən,
Gücsüzün,
yazığın yapış əlindən.
"Ot
kökü üstündə bitir" kəlamı
Arif
adamların düşməz dilindən, - deyir.
Şair
rübailərində ikiüzlü, yaltaq, yalançı,
böhtançı, özlərini yaxşı niyyətli,
xoşsifətli kimi göstərən, bəzən ziyalı
cildinə belə girə bilən insanların da iç
üzünü açıb, onlara inanmamağı tövsiyə
edir:
Olub səxavətli,
vəfalı kimi,
Göstərir
özünü həyalı kimi.
İçində
qaranlıq gəzdirən kəsi,
Hələ
tanıyırlar ziyalı kimi.
Digər bir
rübaisində isə Oqtay Rza təbiətin göz-bəbəyi
kimi qorunmasını, onun flora və faunasının əbədi
olaraq yaşamasını arzulayır, təbiətə və
heyvanat aləminə qarşı cinayət işlədən
hər bir kəsin düşməni olduğunu belə
söyləyir. Eyni zamanda o keçmişimizi, qədim adət-ənənələrimizi,
məişət mədəniyyətimizi unudan adamları da
adam belə hesab etmir.
Ələk,
sac, bayatı... çıxıb yadından,
Əl çək
naşılıqdan, adam ol, adam!
Əlik,
qarapaça, cüyür öldürən
Əliyə
düşmənəm, Vəliyə yadam!
Oxucular yəqin
ki, bu şeirin səslənməsinə, qafiyələnməsinə,
"əl" kəlməsinin müxtəlif söz birləşmələrində
məharətlə istifadə olunmasına, həmçinin
bütün bunların şeirin ideya içindən
doğduğuna diqqət edə bilərlər. Bu qəbildən
olan digər bir rübaisində isə müəllif
sözün insan həyatında son dərəcə
mühüm rol oynamasından, onun yerli-yersiz istifadəsindən
və sonunda onun insan həyatına, mənəviyyatına
müsbət və ya mənfi təsirindən söz
açır:
Ağı-ağ
adlandır, düzü-düz, Oqtay!
Ağı
yaz, nəğmə qoş, misra düz, Oqtay!
Acıdan
acıdır yersiz, nahaq söz,
Ağıl
nur çiləməz sevgisiz, Oqtay!
Burada da
şair "ağ" kəlməsini müxtəlif
modifikasiyalarda işlədir, sevgi ilə edilən hər bir
işin daha səmərəli, daha məhsuldar və
qalıcı olmasını söyləmək istəyir.
Şairi
yaşadığı dünyadakı insanların taleyi, istək,
arzuları, səadət və uğursuzluqları, bəzən
onlara olan biganəlik hissləri çox
düşündürür, narahat edir, fəqət o hər
zaman yaxşı insanların varlığına,
çoxluğuna inanır:
Sayı
çoxalsa da pisin, xəbisin,
Yaxşı
adamlarla doludur dünya!
- fikrini ifadə
edir. Digər bir rübaisində isə şair bəzən həyatı
boyu öz həqiqi dəyərini almamış, haqsız
olaraq unudulmuş insanların acı taleyini qələmə
alır:
Görəsən
heç qohum-qardaşı yoxdur,
Qəbrini
isladan göz yaşı yoxdur?
Daşlar aləmindən
kitab yazanın
Hələ
indiyədək başdaşı yoxdur!
Təsadüfi
deyil ki, insan sevgisi ilə yanaşı, şair bir daha elə
bir cəmiyyət arzulayır ki, orada bu haqsızlıqlar
minimuma endirilsin, hər bir insanın potensial-intellektual
imkanları azad bir şəkildə özünü büruzə
verə bilsin, hərtərəfli çiçəklənə
bilsin, millətinə, xalqına daha çox yararlı ola
bilsin:
Az deyil müəmma,
möcüzə, tilsim,
Gərək
hər istedad parlaya bilsin!
Digər bir
rübaisində də biz əslində bütün
gücünü, əməyini təmənnasız olaraq digərlərinə,
xalqına, cəmiyyətə verə bilən fədakar və
heç bir zaman özünü gözə soxmayan, mənəm-mənəm
deməyən insanlar təsvir olunur:
Ürək
hey döyünür səxavət ilə,
Yanır son
anadək dönmədən külə;
Özü
sol tərəfdə yerləşir, amma,
Gücünün
çoxunu verir sağ ələ.
Rübailərinin
çoxunda ümumiləşdirilmiş insan surəti yaradan,
onun zəngin psixoloji-əxlaqi, mənəvi keyfiyyətlərini
açmağa çalışan müəllif insana sanki
antropoloji fəlsəfə baxımından
yaxınlaşmağa çalışır. Onun insanı
yalnız milli-mənəvi çərçivələr
içərisində qalan bir bio-psixoloji varlıq deyil, o
ümumibəşəri keyfiyyətlərlə zəngin olan
bir varlıqdır. Təsadüfi deyil ki, şair
dünyanın gələcəyini sınırsız, sərhədsiz,
insanlarını isə dünya vətəndaşı kimi
görmək istəyir. Zənnimizcə, Oqtay Rzanın
aşağıdakı misraları bir daha fikrimizə haq
qazandırmış olur:
Baxıram
dünyanın xəritəsinə,
İstəyim
sinəmə sığışmır yenə:
Bütün
qitələri gəzib-dolaşan
Vətəndaş
sənədi verilsin mənə!
Oqtay
Rzanın bir çox rübailərində elmi bilgilərlə,
təbiət hadisələrinə, təbiətin rəngarəngliyinə,
dənizlərin kükrəməsinə, qızılın
merkantil dəyərinə aid yüksək bədiiliklə
yazılmış misralara rast gəlmək olur. Heç
şübhəsiz, bu misraların canlı,
inandırıcı olması, bir baxımdan Oqtay Rzanın
ixtisasca geoloq-kəşfiyyatçı olması ilə də
əlaqədardır. O, eyni zamanda həyatımıza, məişətimizə,
insani münasibətimizə, təbiət hadisələrinə
bir araşdırmaçı, psixoloq-kəşfiyyatçı
kimi də baxmaqdadır.
Bəzən
onun misralarında təbiət hadisələrinin bədii bir
dillə ifadəsini də duya bilirik və zənnimizcə, bu
qəbildən olan öyüdverici intellektual bilgilərin məktəbli-tələblərin,
gənclərin elmi-nəzəri inkişafına xidmət edə
biləcəyi heç bir şübhə doğurmur , bu və
ya digər elmi bilgilərin hafizələrdə həkk
olunmasını saxlaya bilir. Məsələn, o yazır:
Suyu su eyləyən
Haş iki O-dur,
Buzun da tərkibi
Haş iki O-dur.
Suyun çox
qəribə, üçüncü halı -
Şimşəyə,
yağışa dönən buluddur.
Yenə digər
bir rübaisində şairin söylədiyimiz meyli ifadə
etməsinin şahidi oluruq:
Qış
xoş havalarda yaza çevrilir,
Donan su
başlayıb buza çevrilir.
Xlor boğucu
qaz, natrium zəhər-
Birləşib
süfrədə duza çevrilir...
Oqtay Rza
rübailərində təbiət hadisələrinə, onun
dəyişgənliyinə, bəzən fəlakətlər,
bəzən də xoş günlər gətirməsinə
diqqət çəkir:
Yayır fəlakəti,
şəri qasırğa,
Ulayır nə
vaxtdan bəri qasırğa.
Küləyin
cürbəcür oyunları var:
Biri meh, biri
yel, biri qasırğa.
Digər bir
rübaisində də təbiətin gözəlliyi, rəngarəngliyi,
xoş əhval-ruhiyyə yaratdığı fikri bədii
şəkildə öz ifadəsini tapmış olur:
Yerdə ot
göyərir, çiçək yaranır,
Səmada
yeddi cür xoş rəng yaranır.
Qız bulud
öpüşər oğlan buludla,
Lərzəli
ildırım, şimşək yaranar.
Burada şair
sözlərlə-anlayışlarla təbiət lövhəsini
ortaya qoya bilir və oxucunun xəyalında həqiqətən
də bu təsirin canlı surəti yarana bilir. Burada şair
yaratdığı canlı assosiasiyalar vasitəsilə istəyinə
nail olur, bizi təbiətin dəyişkən xarakterini və
ülviliyini, təkrarsız gözəlliklərini görməyə
çağırır.
Şair
öz rübailərində bəzi sənət hadisələrini,
hətta bəzən xoşagəlməz halları belə qələmə
alır, şeirin, sənətin saflığını, milli
köklərə bağlılığı ideyasını
müdafiə etməsini açıq bir şəkildə
görmək mümkün olur:
Yüz
payız, yüz bahar ötüb o vaxtdan-
"Leyli və
Məcnun"lu tarixi çağdan.
Neçə
simfoniya balet, opera ...
Od alıb
muğamat adlı ocaqdan.
Şair
oxucularının qarşısında sosial məsuliyyət
hissini hər zaman yüksək tutmağa
çalışır, onların bədii zövqünə,
estetik istəklərinə hörmətlə yanaşır,
"şeir sevənlərdə sərraflıq da var" -
deyir. Eyni zamanda Oqtay Rzanın şeir sənətinin taleyi ilə
bağlı narahatçılığı, əndişəsi
də öz bədii ifadəsini tapmaqdadır:
Vallah verməsə
də xeyir, yazırlar,
Sözü bədahətən
deyir-yazırlar.
"Şairlik"
adətə çevrilib, hətta
Millət vəkilləri
şeir yazırlar.
Bu sözləri
söyləyən müəllifin öz
yaradıcılığına da ciddi məsuliyyət hissi ilə
yanaşmasını, eyni zamanda təvazökarlığını
hiss etmiş oluruq:
Dünyada
get-gedə ləl, dürr tükənib,
Qızıl
bahalaşıb, kömür tükənib.
Yazmaq istəyəndə
yaxşı şerimi -
Gördüm
gecikmişəm, ömür tükənib.
Şairin
rübailərinə bədbinlik, kədər, qəm-qüssə
hissləri demək olar ki, yaddır. Onun rübailəri bizi
daha çox gələcəyə, bəşəriyyətin
sağlam mənəviyyatına, insanların dostluğuna,
qardaşlığına səsləməkdədir.
Göz verib sənə
bu, mənə bu dünya,
Gərək
gülüstana dönə bu dünya.
Qədim
zamanlarda sərhədsiz imiş,
Sərhədsiz
olacaq yenə bu dünya!
Kitabda
şairin bəzi şeirlərindən nümunələr də
verilir. Bu şeirlərdə şairin vətənpərvərlik
təbiəti, ustadlarına (məsələn, Əlişir Nəvai,
Mövlanə Cəlaləddin Rumi və s.) ehtiram hissi,
varislik, tarixi yaddaş, Azərbaycanın
bağımsızlığı, həmçinin sevgi-məhəbbət
motivləri geniş yer tutur. Şair bu əsərlərində
də yüksək poetik istedadını, geniş
yaradıcılıq və mövzu palitrasını
nümayiş etdirə bilir. Onun "Yasəmən
ağacı çiçəkləyəndə",
"Sonuncu nəğmə", "Quyruq", "Bir pəri
gördüm", "Cıdır", "Çıxarma
yaddan" kimi şeirlərini oxuduqca fikrimiz bir daha təsdiqlənə
bilər. Bu baxımdan şairin "Yasəmən
ağacı çiçəkləyəndə" şeirindən
yalnızca birinci bəndini oxucularımla paylaşmağım
kifayət edə bilər:
Yoluma incilər
düzür təbiət,
Sinəm məskənidir
kamanın, neyin.
Rənglər
dəryasında üzür təbiət,
Sən də
bənövşəyi donunu geyin -
Yasəmən
ağacı çiçəkləyəndə.
Şeirin
emosional təsir gücü olduqca böyükdür. Onun
xoş arzu və niyyətlərlə yazılmış
misraları bir musiqi kimi səslənir. Buna kəlmələrin
məntiqi olaraq yerli-yerində düzülməsi, səs ahənginin
pozulmaması ənənəvi qafiyələnmə üsuluna
riayət olunması, burada qəhrəmanın hər şeydən
öncə sevgilisinin xoşbəxtliyini düşünməsi
kimi humanist bir ideyanın ifadə olunması səbəb
olmaqdadır.
Kitabda yer alan
rübailər və şeirlər bir daha Oqtay Rzanın
geniş yaradıcılıq marağını göstərməklə
birlikdə, eyni zamanda şairin yüksək bədii-estetik
zövq və istedadını da üzə
çıxarmış olur. Səlis dilə malik, zəngin
klassik ənənələrimizə təməllənən ,
eyni zamanda aktual sosial-mədəni mövzulara müraciət
edən Oqtay Rza şeiri elə sırf bu səbəblərdən
dolayı geniş oxucu kütləsinin sevgisini qazanır və
gələcəkdə də bu sevginin sönməyəcəyinə
inamımız böyükdür.
Babək Qurbanov,
professor
Türkiyə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 28
dekabr.- S.7.