Kimlər
gəldi, kimlər getdi bu dünyadan...
Azərbaycan
vokal sənətinin korifeylərindən sayılan Mirzə
Babayevin ifasında başlığa
çıxardığımız sözlərlə
başlayan mahnını çox dinləmişik. Etiraf etmək
gərəkdir ki, hər dəfə dinləyəndə bu
mahnı insanda son dərəcə kövrək hislər
oyadır. Eyni zamanda bizi çox adi bir həyat fəlsəfəsini
dərk etməyə çağırır. Bu dünyaya gələn
hər kəs öz taleyinə yazılan bir gündə getməli
olacaq. Amma o gələn özünü və ətraf
mühiti dərk etməyə başladığı andan
düşünməlidir ki, min bir nazü-nemətindən
daddığı bu dünyada nə qoyub gedəcək.
Hansı əməlləri ilə yaddaşlarda yaşayacaq.
Özündən sonrakı ömrü nə qədər
davamlı olacaq. Bu gün haqqında söhbət açmaq
istədiyim Teymur Əliyev bilmirəm bu barədə
düşünmüşdü, yoxsa yox, amma özündən
sonrakı ömrü 20 ildir ki, davam edir. Bu ömrü həm
onun övladları, həm də Azərbaycanın
böyük teleradio məktəbi yaşadır. Ədəbi
ictimaiyyət onu daha çox şair, tərcüməçi
Teymur Elçin kimi tanıyırdı. Azərbaycan
radio-televiziya əməkdaşları üçünsə
o, Teymur müəllim idi. Həm tələbkar, həm sərt,
həm mülayim, həm qayğıkeş Teymur müəllim.
Əsl müəllim adının bütün məziyyətlərini
özündə ehtiva edən Teymur müəllim. O,
1924-cü ildə Şuşa şəhərində anadan
olub. 1931-ci ildən ailəsi ilə birgə Bakıya
köçübdü. 132 saylı orta məktəbi bitirib.
Sonra Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinin
məzunu olub. Əmək
fəaliyyətinə 40-cı illərin əvvəllərindən
başlayıb. O illərdə radioda diktor, redaktor kimi
çalışıb. Sonra müxtəlif yüksək vəzifələrə
təyin olunub. Mədəniyyət nazirinin müavini, bir
neçə çağırış Azərbaycan Ali
Sovetinin deputatı olub. Mərkəzi Komitədə
şöbə müdiri vəzifəsində
çalışıb. 1957-ci ildə Azərbaycan Teleradio
Verilişləri Komitəsinə sədr təyin edilib. Bu vəzifədə
cəmisi 7 il çalışıb. Amma Azərbaycanın
efir dünyasında əbədiyaşar bir ömür
qazanıb.
Bədii
yaradıcılığa isə çox erkən
yaşlarından başlayıb. Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının
demək olar ki, ən gözəl nümunələrini
yaradıb. Rus və digər xarici ölkələrin uşaq ədəbiyyatlarından
ən məşhur əsərləri Azərbaycan dilinə
çevirib. Bu tərcümələrin çoxu az qala
orijinaldan da qüvvətli alınıb. Amma bu an mən onun ədəbi
fəaliyyəti haqqında geniş söhbət açmaq
fikrindən uzağam. Çünki mən özüm də
bu an sizinlə həmsöhbət ola-ola belə bir suala cavab
tapmaq istəyirəm ki, Azərbaycan Teleradio Verilişləri
Komitəsində sədr çox olub. Niyə Teymur Əliyevin
adı gələndə onu tanıyanların hər birinin
üzündə xoş bir təbəssüm yaranır? Niyə
20 ildir ki, efir məkanında sanki bir Teymur Əliyev əfsanəsi
yaşayır? Bu niyələri cavablandırmaq mənim
üçün də çətin olduğundan, vaxtilə
onunla ünsiyyətdə olanların bir neçəsinə
üz tutdum. İndi onlardan eşitdiklərimi sizə də təqdim
etmək istəyirəm. İstəyirəm ki, Azərbaycan
teleradio işçilərinin peşə bayramı ərəfəsində
Azərbaycan efir məkanının qurucularından sayılan
Teymur Əliyevi siz də yaxından tanıyasınız.
İlk müsahibim bu gün ömrünün 80-ci sinnini
yaşayan Məryəm xanım Zöhrabovadır:
"Mən
1954- cü ildə Azərbaycan mətbuatının
böyük himayədarı olan Nəsir İmanquliyevin
tövsiyəsi ilə Azərbaycan radiosuna işə qəbul
olundum. O məkan mənim ilk və son iş yerim oldu. Burada əlli
ildən çox çalışdım. Bu müddət ərzində
15 sədr gördüm. Onların hər birinə
böyük hörmətim var. Amma Teymur müəllim
haqqında həyəcansız danışa bilmirəm. Bir
şəxsiyyət ifadəsi var. Anlamı çox
böyükdür. Mən bu ifadəni bütün mahiyyəti
ilə Teymur müəllimə aid edərdim.
Yaxşı
yadımdadır. O adəti üzrə işə bir qədər
tez gələrdi. Yaradıcı işçiləri
otağına toplayıb günün əsas mövzuları
barədə söhbət aparardı. Kimin hansı qəzet və
jurnala abunə olduğunu soruşardı. Son vaxtlar nə
oxuduqları ilə maraqlanardı. Kimə nə
tapşırıq verəcəyini dəqiq müəyyənləşdirərdi.
Teymur
Əliyevin işıqlı, zəkalı, çox təmiz
baxışları var idi. Bu təmizlik daxildən gələn
bir təmizlik idi."
Kimlər gəldi, kimlər getdi bu
dünyadan...
Gəlib-gedənlər
arasında elələri oldu ki, nə izləri qaldı, nə
sözləri. Amma Teymur Əliyevin teleradio məkanında izi
də qaldı, oxucuya, tamaşaçı və dinləyiciyə
ünvanladığı sözləri də qaldı, ən
başlıcası isə ünsiyyətdə olduğu
insanların xatirəli dünyalarında yaşadı, bu
gün də yaşayır. Növbəti müsahibim uzun illər
Azərbaycan televiziyasında çalışan Seyfulla Cəfərovdur:
"Ömrümün
bu 85-ci sinnində xəyalən o illərə qayıtmaq,
Teymur müəllimi xatırlamaq inanın ki, mənə
qeyri-adi bir sevinc bəxş edir.Taleyimə yazılan o illərə
görə Tanrıma minnətdaram. Mən radio-televiziyanın
çox gözəl bir dövründə orda
çalışmışam. Xoşbəxtlikdən işə
də məni Teymur müəllim özü qəbul edib.
Şəxsən görüşərək qəbul edib. Onun
belə bir iş üsulu vardı: Komitəyə yeni
işçi qəbul eləyəndə ona burada
çalışan kimsə zəmanət verməliydi. Mənə
bu zəmanəti o zaman orada çalışan, həm də
imzası ilə yaxşı tanınan Hüseyn Mehrəliyev
verdi. Mən bu zəmanətin nə qədər məsuliyyətli
olduğunu yaxşı anlayırdım. Odur ki,
çalışdığım müddət ərzində hər
zaman bu etimadı doğrultmağa səy göstərdim. Bu səyimin
nəticəsi də uğurlu oldu. Belə ki, mən televiziyanın
xalq təsərrüfatı redaksiyasında baş redaktor vəzifəsinədək
yüksəldim. O zaman bir sıra aktual verilişlər məhz
bu redaksiyada hazırlanırdı. Ölkə rəhbərliyi
də bir qayda olaraq bu verilişlərə çox diqqət
yetirərdi. O səbəbdən yaradıcı heyət nə
kimi məsuliyyət daşıdığını
yaxşı dərk edirdi. Teymur Əliyevin idarəetmə sahəsindəki
ən böyük uğurlarından biri onun kadr seçimi
idi. Kadr seçimində demək olar ki, heç vaxt yanılmayıb.
Çünki onun işə götürdüyü adamlar həmişə
yüksək peşəkarlıqları ilə fərqləniblər.
Onların hər biri ən azı 30 il bu kollektivdə
çalışıb. Bir qayda olaraq da Teymur müəllimdən
həmişə böyük məhəbbətlə söhbət
açıblar. Onun qoyduğu ənənələri daim
yaşatmağa çalışıblar.
Onu da qeyd
etmək gərəkdir ki, Teymur müəllimin Radio-Televiziya
Komitəsindəki böyük xidmətləri ölkə rəhbərliyinin
də diqqətindən yayınmayıb. Ona görə də
o Mərkəzi Komitənin təbliğat-təşviqat
şöbəsinə müdirliyə dəvət olunub.
Bununla da onun iş yükü bir az da artıb. Təbiidir ki,
Radio-Televiziya Komitəsi də onun nəzarət dairəsində
olub. Burda belə bir məqamı da xüsusilə qeyd etmək
istəyirəm ki, yüksək vəzifədə olub,
yerlibazlıqdan, qohumbazlıqdan uzaq olmaq da böyük hünər
tələb edirdi. Teymur müəllim belə bir hünərin
də sahibiydi və bu sahədə çoxlarına örnək
ola bilərdi. Onun üçün istedad,
işgüzarlıq, saf əqidə əsas meyar idi. Teymur Əliyevlə
ilk ünsiyyətimizdən son görüşlərimizədək
onu hər zaman doğru, dürüst, olduqca alicənab
gördüm. Bilirsizmi, alicənab sözü çox
böyük məna daşıyır. Onu hər vəzifə
sahibinə, hər insana aid etmək olmaz. Mənəvi təmizlik
deyilən bir ifadə var. Bu da tək-tək adamlarda olur. Teymur
müəllim də o təklərdən biri idi. İdeal bir mənəvi
saflıq daşıyıcısı idi. İnsanlarda da bu
keyfiyyəti çox dəyərləndirirdi. Həm də
çox arif adam idi. Qarşısındakını, obrazlı
şəkildə desək, oxuya bilirdi. Doğruya dayaq
olardı, yalnız doğruya. Həqiqəti sevərdi,
yalnız həqiqəti. Onun sədrliyi dövründə
radio və televiziya verilişlərinin "letuçkaları"
birgə keçirilərdi. Sanki hamı
çalışardı ki, müzakirə olunan mövzuya məhz
Teymur müəllimin obyektivlik prizmasından yanaşsın.
Çünki hamı bilirdi ki, onun gözü ekranda,
qulağı radioda olardı. Gözündən,
qulağından nəyinsə yayınması
qeyri-mümkün idi. Bir də ki, bu sahənin bütün incəliklərinə
bələd idi. Çünki sədrliyə diktorluqdan
başlayaraq bütün mərhələləri keçərək
gəlmişdi.
Son dərəcə
tələbkar idi. Ən böyük tələbkarlığı
da elə özünə qarşı idi. Hər kəsdən
dürüstlük tələb edərdi. Çünki
özü bu yolun yolçusu idi. Onun üçün şəxsi
mənafe deyilən anlam yox idi. Dövlətin, xalqın, dinləyici
və tamaşaçının mənafeyi onun
üçün hər şeydən əzəl idi. Operator və
redaktorlara onu ekranda göstərməyi qadağan etmişdi.
Öz səsində radio üçün heç nə
yazdırmamışdı. Hər barədə gözü tox
insan idi. Bir sözlə, hər kəsə örnək ola biləcək
bir insan idi. Dünyasını tez dəyişdi. Amma
görürsüzmü, doğru deyiblər ki, heç nə
unudulmur, heç nə yaddan çıxmır. Aramızda
olmadığı düz iyirmi ildir. Amma onu tanıyanların
ömründə yaşayır, həmişə də
yaşayacaq. Çünki özü pak bir insan ömrü
yaşayıb."
Kimlər gəldi, kimlər getdi bu
dünyadan...
O illərdə
ədəbiyyatımızda Teymur Elçin imzası vardı.
Amma bəlkə də çoxu onun Teymur Əliyev olduğunu
bilmirdi. Bu da onun hədsiz təvazökarlığından irəli
gəlirdi. Halbuki, Teymur Elçinin şeirləri dillər əzbəri
idi. Onun uşaqlar üçün yazdığı şeirlər
elə böyüklərin də dilindən düşməzdi.
Altmışıncı illərdə o şeirlərə
yazılan mahnılar bu gün da yaddaşlardan silinməyib.
Onların böyük əksəriyyətinin müəllifi
olan bəstəkar Oqtay Zülfüqarov Teymur müəllimi
xatırlayarkən belə deyir:
"Uşaqlar
üçün yazmaq çox çətindir. Amma çox
da gözəldir. Bu hər bir şair, yazıçı və
bəstəkardan daha çox duyğusallıq tələb
edir. Uşaq şeirləri hər yaşın öz
dövrünə uyğun olaraq onların təbiətə,
insanlara baxışlarının formalaşmasında müstəsna
əhəmiyyət kəsb edir. Mən özüm bu janra
böyük bəstəkar Qara Qarayevin tövsiyəsi ilə
gəlmişəm. O zaman bu sahədə böyük
boşluq var idi. Uşaq mahnılarına ehtiyac çox idi.
İlk dəfə Abdulla Şaiqə müraciət etdim. Onun
şeirlərinə bir neçə mahnı yazdım. Bir az
da Mirmehdi Seyidzadə ilə işlədim. Onda hələ
Teymur müəllimin yaradıcılığına bələd
deyildim. Elə ki, onun şeirləri ilə tanış oldum,
ürəyimə çox yatdı. Onda Teymur müəllim
Teleradio Verilişləri Komitəsində sədr işləyirdi.
İş qrafiki də çox sıx idi. Ona müraciət
etdim. Təklifimi qəbul etdi. Gün ərzində boş
vaxtı olmadığından gecə saat on ikidən sonra
işləməyi qərara aldıq. Teymur müəllimin
şeirlərinə yazdığım ilk mahnı "Sərçə"
oldu. Çox az bir müddətdə bu mahnı məşhurlaşaraq
dillər əzbəri oldu. Hər şeirə, xüsusilə
də hər uşaq şeirinə mahnı yazmaq olmur.
Mahnı mətni uşağın dilinə uyğun, həm də
axıcı olmalıdır. Məhz belə bir mətn gözəl
bir musiqi ilə vəhdətdə olarsa, yaddaşlara yazıla
bilər. Necə ki, bizim "Sərçə" mahnısı
səsləndiyi andan yaddaşlara yazıldı və çox
uzunömürlü oldu. Neçə-neçə uşaq nəsilləri
bu mahnını sevə-sevə oxudu. Bu gün də oxuyurlar.
Bir dəfə
bəstəkar Qəmbər Hüseynli mənimlə belə
bir zarafat elədi. Dedi ki, Oqtay, sənin "Sərçə"n
mənim "Cücələrim"i yedi. Mən də elə
ona zarafatla cavab verərək dedim ki, sizin "cücələrinizi"
heç qartal da yeyə bilməz.
Onu da nəzərinizə
çatdırım ki, mənim mahnı
yaradıcılığımda Teymur Elçin yalnız
uşaq mahnıları ilə deyil, müxtəlif mövzulu
mahnılarla da yaşayır. Məsələn, mən onun
"Gözəl Bakı", "Niyə küsdün",
"Minnətdar ol, sən", "Laylay" şeirlərinə
də musiqi bəstələmişəm, bu mahnılar da
dövrün istedadlı ifaçılarının
repertuarında olub. Onu da deyim ki, Teymur müəllimin çox
gözəl musiqi zövqü vardı. Ona görə də
onunla işləmək adama çox müsbət enerji verirdi.
Gözəl ünsiyyət mədəniyyətinə malik idi.
Həm də zarafatcıl idi. Ona görə də onunla
işləməkdən adam nəinki yorulmurdu, heç
doymurdu.
Ən
böyük arzum budur ki, Teymur Elçinin uşaq şeirləri
kitab şəklində çap olunsun. İndi son dərəcə
gözəl texniki imkanlar var. Bu kitablar hətta mahnılardan
ibarət disklə də buraxıla bilər. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin, Təhsil Nazirliyinin bu məsələyə
xüsusi diqqət yetirməsini istərdim. Teymur Elçinin
şeirləri kiçik yaşlı uşaqlar
üçün hazırlanan dərsliklərə də
salına bilər. Bu sahədə çox iş görmək
olar. Sadəcə olaraq ilk addımın atılması gərəkdir."
Kimlər gəldi, kimlər getdi bu
dünyadan...
İllər
gəlib, nəsillər dəyişdikcə zamanın sərt
küləkləri çox təlatümlər yaradır.
Çox şeyləri paramparça edir. Bəzi insanlar da bu təlatümlərə
sinə gərə bilmir, min bir təbəddülata
uğrayır, xırdalanır, parçalanır. Yalnız
güclü iradə sahibləri bütöv qala bilirlər.
Bu çox az adama nəsib olur. Teymur Əliyev də o azlardan
biri idi. Bütöv insan idi. Azərbaycan radiosunun veteran diktoru
Sevda Saleh də belə deyir:
"Allah-Taala
həm zahiri, həm də daxili gözəlliyi sıradan hər
kəsə vermir. Onu özünün sanki seçilmiş bəndələrinə
ərməğan edir. Teymur müəllim də Ulu
Tanrının elə o seçilmiş bəndələrindən
idi. Elə ilk baxışdaca insanın diqqətini çəkən,
hətta onda heyranlıq yaradan, yadda qalan zahiri
görünüşü vardı. Eynək ona çox
yaraşırdı. Baxışları aydın, saf olduğu
qədər də zəhmliydi. Onun qarşısında
adamın sanki nitqi kəsilirdi. Amma bu zəhmli baxışlar
adamda əsla qorxu yaratmırdı. Adamı ondan
uzaqlaşdırmırdı. Başqa sözlə desəm, bir
müəllim zabitəsi vardı onda. Yaşımızdan
asılı olmayaraq, hər birimiz onun qarşısında
özümüzü bir şagird, bir tələbə kimi
hiss edərdik. Bu müəllimin ən böyük xoşbəxtliyi
ondaydı ki, o sevilən bir müəllim idi. Yaxşı
yadımdadır, bir dəfə növbəti xəbər
buraxılışına hazırlaşırdım. Qəflətən
Teymur müəllim girdi içəri. Soruşdu ki, nə
oxuyursan? Dedim, xəbərlərdir. Dedi, "söhbət nədən
gedir orda?" Doğrusu, mən bülleteni təzə
açmışdım deyə içindən xəbərsiz
idim. Odur ki, suala dərhal cavab verə bilmədim. Amma onun bu qəfil
sualı mənim efir materiallarına məsuliyyətimi birə-
beş artırdı. Xüsusən xəbər
proqramlarına.
Dilimizdə
bir "bütöv insan" ifadəsi var. Bu
bütövlüyün məziyyətləri çoxdur.
Teymur müəllim bu məziyyətlərin hər birini
varlığında yaşadırdı."
Kimlər gəldi, kimlər getdi bu
dünyadan...
1926-cı
ilin 6 noyabrında Azərbaycan radiosu ilk dəfə olaraq
"Danışır Bakı" dedi. O vaxtdan 86 il
ötür. Bu müddət ərzində Azərbaycan efirinə
Aydın Qaradağlı, Gültəkin Cabbarlı, Fatma
Cabbarova, Sabutay Quliyev, Ənvər Əlibəyli, Hüseyn
Mehrəliyev, Mailə Muradxanlı, Valid Sənani, İbrahim
Göyçaylı, Rauf İsmayılov kimi sənətkarlar
gəldilər. Hər kəsin qismətinə yazılan bir
gündə də bu dünyadan köç etdilər. Amma
efir tarixində öz izlərini qoyub köçdülər.
Bu izlər isə heç də adi izlər deyil. Bu izlər
kökə bağlı olub, böyük bir xalqın
varlığında yaşayan adət-ənənələrdir.
Sevindirici haldır ki, 86 yaşlı Azərbaycan radiosunun və
56 yaşlı Azərbaycan televiziyasının yaradıcı
heyəti dünyəvi tele-radionun yeniliklərindən bəhrələnərək
öz kökünə, öz ənənələrinə də
sadiq qalır. Gəlin bircə anlıq Televiziya və radionu
insana bənzədək. İnsanın ən gözəl məziyyətlərindən
biri özünə, öz əqidəsinə, öz
mövqeyinə sadiqlik deyilmi? Mənimlə
razılaşarsız ki, bu sualın cavabı birmənalıdır.
Sadiqlik
bütün zamanlarda ən gözəl xüsusiyyətdir.
Odur ki, qələminə, sənətinə, tutduğu
mövqeyindən asılı olmayaraq, öz əqidəsinə
hər zaman sadiq qalan bütün radioteleviziya əməkdaşlarını
qarşıdan gələn peşə bayramları münasibətilə
təbrik edirəm. Bir də onu xatırlatmaq istəyirəm
ki, bu gün efirdə olub-olmamasından asılı olmayaraq,
ömrünü mikrofon qarşısında keçirənlərin
hər biri üçün bu bayram hər zaman son dərəcə
əziz olub. Bayramımız
mübarək!
Zərxanım
ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 2
noyabr.-S.6.