"Əli
qələm qabarlı" şair
İnsanda
əxlaq, şəxsiyyət evin bünövrə daşı
kimidir. Bünövrə daşı əyri olsa, bütün
bina əyiləcək.
Epiqrafdakı
sözlərin müəllifi Mirvarid Dilbazidir.
Həyatda
bəzi sənətkarların sənəti ilə şəxsiyyətinin
uyuşmadığını təsdiq edən faktlara rast gəlmək
mümkündür. Belə hallarda şəxsiyyətin
qüsurunu unutmağı məsləhət görənlər
də olur. Ancaq sədaqətdən vəcdlə
danışdığı halda, özü xəyanət edənlərin,
sənətkarlıq, vətəndaşlıq, yaxud valideynlik
borcundan ağızdolusu söhbət açmaqla bərabər
bü yüksək borcları bircə anda unuda bilənlərin
az-çox dəyərli əsər yaradacaqlarına inanmaq
çətindir. Odur ki, sənətlə şəxsiyyətin
bir-birini tamamlaması, vəhdət təşkil etməsi
vacibdir.
Bizim
sevimli sənətkarımız, respublikamızın xalq
şairi Mirvarid Dilbazinin yaradıcılığı barədə
söhbətimi bu mülahizə ilə başlamağım təsadüfi
deyil. Mən onun özündə və
yaradıcılığında məhz həmin keyfiyyəti
gördüyüm üçün Mirvarid Dilbazi sənətini
ürəkdən sevmişəm. Əsərlərini oxuduqca
onu həm təəssübkeş, olduqca həssas övlad, həm
sədaqətli həyat yoldaşı, həm mehriban ana, həm
qayğıkeş, sevimli nənə, həm möhkəm
dost, həm də gözəl bir sənətkar-şair kimi
aydın-aşkar təsəvvür etmək, görmək
mümkündür. Mirvarid xanımın "Mənim
anketim" adlı aforistik qeydlərində belə bir fikir
var: "Ata-ana ocağını söndürən şəxsdən
vətəndaş ola bilməz… İnsanın ilk qiymətini
ata-anası verir. Burada yaxşı qiymət ala bilməyənlər
xalqın hörmətini qazana bilməzlər".
Şair
özü həmin imtahandan alnıaçıq
çıxıb. "Oğul həsrəti" şeirində onun tərcümeyi-halının
çox kövrək bir səhifəsi ilə tanış
oluruq: "Gəlin anam məyus olmuş, - mən
üçüncü qız olmuşam; Atam oğul gözləyirmiş,
- nənəmsə: - Allah, oğlumu oğulsuz qoyma! -
deyirmiş".
Ailənin oğul həsrətini
sonralar balasına nağıl eləyən ana
qızının qul kimi ona xidmət etdiyini, fərasətli
oğul olmağa çalışdığını görəndə
özünü xoşbəxt sanır: "Çox
çalışdın, az dincəldin; kədərimə
qalib gəldin. Əziz balam, qız doğuldun, - Oğul kimi
yaşadın sən - mənim üçün - bir də ki,
vətənin üçün".
Maraqlıdır ki, ananın
ürəyinə təskinlik verən bu oğulluq hünərini,
oğulluq qeyrətini şairin qələm qardaşları Səməd
Vurğun və Mehdi Hüseyn də duymuş, özlərinə
xas bir səmimiyyətlə də qiymətləndirmişlər:
Vurğun
da, Mehdi də görsə nə zaman
"Eloğlu"
deyərdi mənim adıma;
Bundan
sevinərdi ürəyim yaman,
Kişilik
vüqardı əsl qadına…
("Eloğlu")
"Əsl qadın
üçün vüqar olan kişiliyi" Mirvarid xanım
öz həyatını səxavətlə sərf etdiyi sənət
aləmində, poeziyada böyük mənəvi haqla duyur və
onun yaradıcılığına olan yüksək oxucu məhəbbəti
bu həqiqəti aydın şəkildə təsdiq edir.
Poeziya - Mirvarid Dilbazi üçün hər şey deməkdir.
Burada mən şairin yalnız əsərlərindən
çıxış edərək gəldiyim nəticəni
deyil, həm də müəllifin özü ilə olan
söhbətlərimin birini yeri gəlmişkən
xatırlamağa ehtiyac duyuram.
Bir
gün Mirvarid xanımı şəhərin mərkəzindəki
uşaq paltarı, oyuncaqları satılan mağazaya tərəf
tələsik gedən gördüm. Salamlaşıb hal-əhval
tutdum və nə əcəb belə sürətlə
getdiyini soruşdum. "Nəvəmə hədiyyə gəzirəm"
- dedi. Məşhur bir el məsəli dilimə gəldi:
"Dövlətdə - dəvə, övladda - nəvə".
Nəvələri çox sevindirə bilmək
üçün gərək səhhətinizin də
qayğısına qalasınız. Görünür,
Süleyman müəllim sizin bu qayğınızı nəzərdə
tutub zarafat edir". Süleyman Rüstəmin hələ orta
məktəbin aşağı sinfində oxuduğum vaxt əzbər
bildiyim yoldaşlıq şarjını qeyri-ixtiyari dedim:
"Qazaxlı qızıyam, adım Mirvarid, - Şeirə mirvariylə olmuşam
varid; Kurortlarda keçir ömrümün çoxu, - Buna
doktorlarla Azlitfond şahid". Güldü: "Düz demir,
mən kurortlara çox getməmişəm.
Süleymandır, zarafatından qalmır. Mənim özümü
ən yaxşı hiss etdiyim gün, ən yaxşı işlədiym
gündür. Həmişə başımı işlə
qatmışam, həmişə fikrimdə bir şeir
mövzusu dolanıb. Bu, daim yazmaq, işləmək həvəsi
məni kənar, üzücü söz-sözbətdən, gərəksiz
fikir-xəyaldan uzaq saxlayıb".
Mirvarid
xanımın xarakterindəki bu mühüm keyfiyyəti
hamı yüksək qiymətləndirir.
"Mühüm" deyirəm, çünki şairin ən
yaxın adamlarının - məsələn,
bacısının da fikrincə, həmin cizgi - həmişə
fəaliyyətdə olmaq, buna görə də nikbin olmaq,
dözümlü olmaq xüsusiyyəti Mirvarid xanım
üçün çox səciyyəvi olub. Bacısı bir
məktubunda "İncəvücudlu, xırdaboylu"
Mirvarid xanımı L.Tolstoyun "Hacı Murad"ında təsvir
olunan - "araba təkəri altında qalıb, təzədən
göyərib yaşayan" ayıpəncəsinə
oxşadır və "səndəki tükənməz həyat
eşqinə, həyat qüvvəsinə, dözümə əhsən!"
- deyir. Özünü vətənin "suyu gur axan dağ
bulağı", "çiçəkli bağ
torpağı" hesab edən şair bu qeyri-adi gücü,
qüvvəti Vətəndən aldığını
söyləyir.
Vətənə
bu cür dərindən-dərinə bağlılıq, Vətən
qarşısındakı böyük övlad borcu şairi
daha ciddi məsələlər üzərində
düşünməyə sövq edir. O, belə hesab edir ki, əsl
"vətəndaş kimi Vətənin keşiyində dura
bilməyən" şeiri "dara çəkməli",
üstündən özün öz əlinlə "qara
çəkməlisən".
Xalq
çeşməsindən axan
nəğmələrin
olmasa,
Bir balaca
dağ seli lüzumsuz çör-çöp kimi
Alıb apapar
səni;
Vətənsiz
insan olmaz -
Şeirin
də var vətəni.
Şairin
qənaəti budur ki, şeirin kökü mənsub olduğu
torpağın dərinliklərinə işləməlidir,
"xalq çeşməsindən" su içməlidir. M.Dilbazi xalqına
bağlı hər şairi "boz ay girən kimi",
"düyməsi ilə xarlanmış qarı dələn"
qarçiçəyinə oxşadır. Qar
üstündə vaxtsız açan bu çiçəklər
baharı tez gətirmək "arzusu" ilə
yaşayır, "geri qayıdan qış tufanları"
da onları əsla düşündürmür:
"Yaşayır sönənlər öz adətiylə;
Böyük məhəbbətin səadətiylə".
Xalqı ilə birgə nəfəs alan, əsl
mənada onun övladı olan sənətkar da belədir.
Mirvarid Dilbazi
yaradıcılığının çox qiymətli keyfiyyəti
kimi, onu da qeyd etmək lazımdır ki, şair xalqa
bağlılıq, xalqa arxalanmaq sözlərini heç də
gəlişi gözəl, bir az da zahirən
xəlqi görünmək xatirinə işlətmir. Kökə, xalqa, torpağa bağlılıq təkcə
ictimai hadisələrdə deyil, həm də ədəbi-poetik
hadisələrdə həlledici əlamət kimi
özünü doğruldur. Bu mənada
Mirvarid Dilbazi yaradıcılığı hər şeydən
əvvəl xalqımızın zəngin şifahi poeziya sərvətindən,
eyni zamanda klassik irsimizdən bəhrələnmiş, nəticədə
xalqın özüyçün də doğma olan bir poeziya
meydana gəlmişdir.
Burada mən
tərcümeyi-hal xarakterli bəzi nöqtələrə
toxunmalı olacağam. Bu istəyi təbii hesab edirəm, çünki ədəbi
şəxsiyyətlərin yaradıcılığını,
onun ayrı-ayrı məqamlarını daha aydın başa
düşmək üçün həmin sənətkarların
həyatını, ömür yolunu nəzərə almaq
tamamilə qanuni haldır. Bu mənada ilkin olaraq Mirvarid
xanımın dünyaya göz açdığı
mühitin "bayatılı-qoşmalı", Vidadi, Vaqif nəfəsli
Qazax eli olduğunu istər-istəməz
xatırlayırıq. "Mən elin qızıyam el kimi sadə"
- deyən şair güllü-çiçəkli
dağların qoynunda şair ürəkli insanların
yanında boya-başa çatıb; hələ kiçik
yaşlarında ikən itirdiyi "öz-özündən
sürməli qara gözlü", "həzin
sözlü", "şairanə xəyallı"
anası onun ürəyinə şeir mayası bəxş
edib. Xeyli poetik əfsanə və rəvayətləri
də ona ilk dəfə anası danışıb. Yaz
quşu anadil barədəki şeir də uşaqlıq illərində
eşitdiyi həmin o dadlı, unudulmaz rəvayətlərin nəticəsində
yaranmışdır:
Dinləməkdən
yorulmazdım bu yaz quşunu,
Qərib
səsi aparardı tamam huşumu.
Gələcək
şairin tez-tez soruşduğu "nə deyir o quş?" - sualına ana el
içindəki rəvayəti nəql edərmiş:
"Oxuyur ki, mən - uzaq ölkədən, Vətənə
gəldim - imana gəldim". Çoxdan bəri görmədiyi
bu doğma yerlərə yolu düşən şair anadil
haqqındakı o təsirli rəvayətin insanın vətən
həsrətiylə, vətən məhəbbəti ilə nə
qədər də yaxın səsləndiyi qənaətinə
gəlir: "Bu fərəhli duyğu ilə qabarır sinəm,
- Vətən deyən o anadil elə bil mənəm".
M.Dilbazinin
şeirlərində vətən və ana məfhumları əslində
qovuşur, birləşir. Bu fikri şair müxtəlif
parçalarda, müxtəlif variantlarda ifadə edir: "Sən
ümmansan, mən damlanam! Qəlbindəki isti qanam;
Qucağında yatır anam! - Var olsun ellərim, Vətən!"; yaxud: "Anam gəzmiş sizdə, dağlar;
Zirvəniz duman olmasın. Sabah yeli, o yandan əs,- Ürəyim şan-şan olmasın".
İki gəraylıdan ("Bağlardan əskik
olmasın", "Sizdə, dağlar!..")
misal gətirdiyim bu sətirlərdəki motiv Mirvarid
xanımın bir sıra digər şeirləri
üçün də səciyyəvidir.
Hansı
mövzuda yazılmasından asılı olmayaraq, M.Dilbazi
şeirlərini daxilən, ruhən birləşdirən
ümumi bir məziyyət vardır ki, o da misraların həqiqi
mənada xəlqiliklə nəfəs almasıdır. Şairin ən yaxşı
əsərlərində biz şifahi poeziyamızın və
klassik şeirimizin intonasiyasını, doğma ruhunu
asanlıqla duyur və təsirlənirik. O, bir sıra
şeirlərini hətta forma etibarilə də xalq
poeziyamızın nümunələri tərzində yazmaqdan
özünü saxlaya bilmir. Bu səpkili
parçalarda bəzən mövzu, predmet uyğunluğuna təsadüf
etsək də, yenə şairin öz dəst-xəttini,
poetik predmetə orijinal münasibətini aydınca duya bilirik.
Məsələn, yuxarıda adını çəkdiyimiz,
Mirvarid xanımın "şairlik şərbəti"
içdiyi, S.Vurğunun "şairlər oylağı bizim tərəflər"
dediyi yerlərin müxtəlif müəlliflər tərəfindən,
o cümlədən böyük Səməd Vurğunun
özü tərəfindən tərənnüm edildiyi məlumdur.
Odur ki, həmin mövzulara təkrarən
müraciət etmək, əslində bir növ poetik
yarışa cəsarət etmək kimidir. Ancaq belə hallarda da biz Mirvarid xanımı, mən
deyərdim ki, şeirimizin Ərəbzəngisi kimi görürük.
S.Vurğunun məşhur "Yadıma düşdü"
qoşmasının bir bəndində Göyəzən
dağının ucalığı vəsf olunur:
Göylərə
baş çəkir Göyəzən dağı,
Axşam
açıq olur Ayın qabağı;
Bizim gəlinlərin
bayramqabağı
Fəsəli
yaymağı yadıma düşdü.
Mirvarid
Dilbazi də həmin Göyəzənə müraciət
edir. Ancaq burada
dağın siqləti onun dumandan, çəndən təlaş
çəkməsinin səbəbi kimi mənalandırılır;
böyüyün böyük də qayğısı
olduğu poetik şəkildə əsaslandırılır:
Çatmasaydı
uca göylərə başın,
Olmazdı
dumandan, çəndən təlaşın.
Gördün
tufanını sən neçə qışın, -
Ey zirvəsi
qarlı, Göyəzən dağı.
Maraqlıdır
ki, göstərilən parçalarda poetik predmet eyniliyi varsa
da, poetik fikir eyniliyi yoxdur. Mövzunun uğurlu bədii
həlli müəllifin oxşar mövzuda orijinal şeir
yaratdığını təsdiq etməyə haqq verir.
M.Dilbazi
yaradıcılığında qoşmalar, gəraylılarla
yanaşı, bayatı formasında yazılmış poetik
nümunələrə də rast gəlmək
mümkündür. Bu
lirik, həm də əksər halda müdrik parçalar bizim
sevə-sevə dinləyib əzbərlədiyimiz
bayatılarla bir doğmalıq təşkil edir:
O tayda ana
ağlar,
Baxar bu yana ağlar;
Qorxuram bu nalədən
Od tuta yana dağlar.
Səhəndin
başı duman,
Görüşə
varmı güman?
Siz orda ney olubsuz,
Biz burda
həzin kaman.
Yaradıcılığın
xüsusən yetkin mərhələsində xalq şeiri tərzinə
əvvəlki dövrlərə nisbətən daha çox
müraciət etmə meyli, görünür, sənətkarın
geniş oxucu kütləsi ilə daha sadə və
anlaşıqlı şəkildə danışmaq istəyi
ilə bağlıdır. Yeri gəlmişkən, 1954-1955-ci illərdə
Natəvan adına klubda ədəbi məclislərin
birində S.Vurğunun bir etirafını burada xatırlatmağı
lazım bilirəm. Həmin məclisin
iştirakçıları yəqin unutmayıblar. Səməd
Vurğun təqribən belə dedi: "Axır vaxtlar qərara
gəldim ki, xalq şeiri şəklində əsərlər
yazıb ayrıca kitab halında nəşr etdirim…"
Şairin
Aşıq Şəmşirə müraciətlə
yazdığı məşhur "Yada sal məni"
qoşması həmin silsilədən idi. Təəssüf ki, bu niyyəti
həyata keçirməyə ömür möhlət vermədi.
Bu
faktı mən Mirvarid xanımla söhbətlərimizin birində
belə ixtisarla yox, təfsilatı ilə danışdım və
S.Vurğunun qənaətini o, maraqlı bir
yaradıcılıq niyyəti kimi qiymətləndirdi.
Mirvarid
Dilbazi poeziyasının bir qanadı xalq şeiridirsə, o
biri qanadı klassik irsimiz, xüsusən şairin
özünün etiraf etdiyi kimi Füzuli poeziyasıdır. Füzuli divanını uzun gecələr
vərəqləyən baba "Məcnundan füzun
aşiqlik istedadı" olan şairin "cigərsuz" sətirlərini
oxuduqca böyüklü-kiçikli hamını
sarsıdır: "Bu saf eşqi dar otaqdan
çıxarıb, - Yetirərdik çiçəklərə,
güllərə. Təbiətin qucağına
aparıb - Nəql edərdik ötüb gedən yellərə"
("Füzuli divanı").
Mirvarid
Dilbazi şeirinin hansı qaynaqlardan baş alıb gəldiyini
yəqin edəndən sonra onun poeziyasının mahiyyətini
təşkil edən sadəliyi, axıcılığı,
reallığı, həyati müşahidələrdən gələn
uğurlu poetik mənalandırmaları daha tez və asan
başa düşmək mümkündür. O, həyatda olduğu kimi, şeirlərində
də çox zərif və kövrəkdir. Ancaq
bu zəriflik zəiflik olmayıb, bəlkə ruhən daha
çox qüvvətlilik əlamətidir. Böyük
özbək şairi Nəvaidə belə bir fikir var:
"Kamança saçının vəsfini min dil ilə
söylər, - Onun sözü zəif deyil, çox da ki, tel
ilə söylər…"
Həqiqətən,
kaman telinin incəliyi onun təsir gücünün zəifliyinə
yox, qüvvətliliyinə dəlalət edir. Mən Mirvarid Dilbazi
lirikasındakı zərifliyi düşünəndə ancaq
belə bir müqayisəni məqbul sayıram. Nəhayət,
elə buradaca yadıma düşən iki misrasını
misal gətirməklə fikrimi şairin özünə təsdiq
etdirmək istəyirəm:
Təbiətim
həm yumşaq, həm yenilməz,
mətindir, -
Məni məğlub
eyləmək çətindir, çox
çətindir!
M.Dilbazinin
təbiətini, xarakterini əsərlərindən öyrənmək,
müəyyən etmək mümkün olduğu kimi, onun bir
insan, sənətkar kimi xarakterindən xəbərdar olmaqla da
əsərlərinin qayəsini, onu yazmağa müəllifi
vadar edən duyğuları müəyyənləşdirmək
mümkündür. Belə olduqda şairin, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, sənəti
ilə şəxsiyyəti arasındakı vəhdət oxucu
zehninə və qəlbinə daha güclü təsir
göstərə bilir. Bu mənada mən
M.Dilbazi yaradıcılığındakı başqa
mühüm bir xəttin də üzərində dayanmağa
ehtiyac duyuram. O da Mirvarid xanımın
şeirlərini oxuduqca mənim fikrimdə Azərbaycan
qadınının ən yaxşı cizgilərinin yenidən
canlanması və o cizgiləri daha böyük ürəklə
yenidən sevməyimdir.
Mirvarid
xanımın şeirlərini vərəqlədikcə biz onu
sadiq ömür yoldaşı, mehriban ana, istəkli nənə,
özü demişkən, evə - sahibə, sənətə
- ömrünü həsr edən bir rahibə kimi
görürük. Həm də bunları şair taleyinin ona bəxş
etdiyi qismət kimi əzizləyir və etiraf edir ki, bunlardan
biri olmazsa, şeiri şikəst olmuş quşa bənzər
("Etiraf").
Məhəbbətdə
məsuliyyət, sədaqət, analıq qüruru M.Dilbazi
yaradıcılığının, təbii ki, aparıcı
mövzusu olaraq qalır. Hətta bütünlükdə bu məsələyə
həsr edilməmiş şeirlərdə belə, həmin
müştərək xəttə toxunulmamış olmur.
Lakin şairin ayrı-ayrı lirik əsərlərində
toxunduğu pak məhəbbət, ailə səadəti, sevgidə
ağıl və hissin vəhdəti kimi doğma mövzular
onun "Bu, əfsanə deyil" mənzum radio-pyesində əsas
poetik məqsəd olaraq qələmə
alınmışdır. Müharibəyə
yola düşmüş bir əsgərin sevdiyi bir qızla
var-dövlətə, pula aludə olan bir antipodun evləndiyi
qızın qarşılaşdırıldığı, təsirli
həyat təcrübəsi ilə əks etdirilən canlı
səhnələr dinləyicini sarsıdır. Sevgilisi cəbhədə qıçını itirsə
də, "ayaqlılar çoxdur, başlılar
azdır" - deyə onu əzəlki məhəbbətlə
sevən və bu sevgisinin həqiqiliyinə bizi də
inandıran qeyrətli Azərbaycan qızı gözlərimizdə
qat-qat yüksəlir.
Müharibəyə
nişanlısını, ərini yola salmış sədaqət
timsalı qız-gəlinlərimiz, övladına həm də
atalıq edən Həcər şöhrətli
analarımız, onların oğul sınaqlı, lakin
çox şərəfli həyat yolu xəyalımızda
yenidən canlanır. Doğrudan da inanırsan ki, həyatda belələrinin
olması həqiqətdir, əfsanə deyil.
M.Dilbazinin
Rusiyaya dair şeirlər silsiləsində "Rus
qadını" adlı cəmisi bir neçə bəndlik
lirik miniatürü də var. "Talada ot
biçir bir rus qadını, - heyif ki, bilmirəm onun
adını" - deyə müəllif bu zəhmətkeş
qadının nəsil-nəsil keçib gəldiyi
ömür yolunu qısaca olaraq cızır və
adını bilməsə də, özünü
tanıdığını söyləyir: "Onu
tanıyıram, Nekrasovun mən, - Alovlu, atəşli şeirlərindən".
Bəli, bu həmin qadındır ki, onu Nekrasov
vaxtilə ölməz "Rus qadınları"
poemasında əbədiləşdirmişdir. Burada bir nöqtəyə, yeri gəlmişkən,
ötəri də olsa toxunmağa ehtiyac hiss edirəm.
Dekabristlərin rus qadınlığı üçün
nümunə ola biləcək yüksək
məqsədli, cəsur, həyat yoldaşının ən
ağır qismətini belə könüllü surətdə
bölüşüb sürgünə də onunla getməyə
razı olan fədakar qadınlarının hərəkəti
Nekrasovu dərindən həyəcanlandırmış, bu
böyük mənəvi qəhrəmanlığın şərəfinə
poema yazmışdır. Bu fədakar qadınların
timsalında o, cəfakeş, həm "nə qədər
aciz", həm də "nə qədər qüdrətli"
olan, müəllifin təbii övlad məhəbbətiylə
dediyi - "ana Rusiya"nın qız övladlarının
surətlərini gördü və poemanı da onların
şərəfinə "Rus qadınları"
adlandırdı.
Xalqın
xarakterindəki ən qiymətli keyfiyyətləri dəqiq
müşahidə etmək və gələcək nəsil tərəfindən
də yaşadılıb inkişaf etdirilməsi naminə onu
bədii əsər predmetinə çevirmək
qayğısı əsl sənətkarlar üçün həmişə
mənəvi borc olmuşdur. Bu mənada da Nekrasov
poeziyasının Azərbaycan ədəbiyyatına indiki halda
Mirvarid Dilbazinin timsalında təsirsiz qalmadığı
şübhəsizdir. Belə cəzbolunmanı
bir də şairin ümumiyyətlə, öz mövzu aləmi
ilə səslənən ədəbi aləmə təbii
meyli ilə izah etmək mümkündür. Ona görə də, mənə elə gəlir,
M.Dilbazi rus qadınını Nekrasovun şeirlərindən
tanıdığını deyirsə, biz də "hər
hansı digər xalqın oxucusu Azərbaycan
qadınını M.Dilbazinin şeirlərindən tanıya
bilər" - desək səhv etmərik.
Mirvarid
Dilbazi şeiri, ümumən milli olduğu qədər də
beynəlmiləl poeziyadır. Şair övladı
olduğu xalqın şifahi və yazılı ədəbiyyatı
zəminində boy atsa da, dünya və xüsusən
qardaş ölkə xalqlarının poetik sərvətindən
də həmişə bəhrələnib. Dünya şöhrətli Evripid, Nəvai,
Puşkin, Şevçenko, görkəmli özbək
şairi Zülfiyə və digər sənətkarların əsərləri
Mirvarid xanımın tərcüməsində Azərbaycan
oxucularına çatdırılmışdır.
Ayrı-ayrı
sənətkarlar arasındakı dostluq bəzən
bütünlüklə ayrı-ayrı xalqlar arasındakı
dostluğun ifadəsinə çevrilir. Görkəmli özbək
alimi, Azərbaycan ədəbiyyatının gözəl
bilicisi Ləziz Kayumovun Zülfiyə ilə Mirvarid Dilbazinin
yaradıcılıq dostluğundan necə böyük
hörmətlə söhbət açdığını
yaxşı xatırlayıram. O, görüşlərimizin
birində Zülfiyə dedikdə Dilbazi, Dilbazi dedikdə isə
Zülfiyə yada düşdüyünü fəxrlə
söylədi və qardaş xalqlarımızın digər
nümayəndələrinin, xüsusən gənc
istedadların da bir-birilə belə yaradıcılıq,
dostluq münasibəti saxlamalarını arzuladı.
Şairimizin
yaradıcılığı həm mövzu, həm də
janr etibarilə müxtəlif və zəngindir. Böyük Vətən müharibəsində
ölkəmizin bütün qardaş xalqları ilə
çiyin-çiyinə Azərbaycan övladlarının, o
cümlədən Azərbaycanın Həcər xislətli
qızlarının göstərdiyi misilsiz hünər
("Partizan Aliyə", "Torpaq daxma", "Bu günlərin
böyük dərdi tarixlərdə qalacaqdır",
"Ölkənin snayper qızı Ziba Qəniyevaya" və
s.), öz istiqlaliyyəti uğrunda qeyri-bərabər şəraitdə
mübarizə aparan məhkum xalqların qələbə əzmi
("Əlcəzairli qız", "Afrika
yaşadıqca"), Cənub həsrəti ilə
bağlı dərin kədər, eyni zamanda güclü
vüsal ümidi ("Araz boyunca", "Ustad şair Şəhriyara",
"Mehdi Gülhərin", "Ruzbeh", bir sıra
bayatılar), həmçinin Özbəkistana həsr
edilmiş şeirlər) Mirvarid Dilbazi poeziyasında təsirli
bədii ifadəsini tapan mövzulardır. Onun
çox səmimi uşaq şeirləri və bir çox
başqa əsərləri də balaca oxucuların ürəkdən
sevdiyi poetik hədiyyələrdir.
Doğma
ədəbiyyatını tükənmək bilməyən bir
ehtirasla tədqiq-təhlil edən Belinski belə hesab edirdi ki,
hər hansı şairin inkişafını onun sonrakı
kitabında əvvəlkinə nisbətən nə dərəcədə
irəliləyiş olmasıyla müəyyən etmək
mümkündür. Bu mənada M.Dilbazi
yaradıcılığını əvvəldən axıra
yüksələn bir xətlə xarakterizə etmək olar.
Şairin, xüsusən 60-cı illərdən
başlayaraq yazdığı şeirləri bədii
axtarış və tapıntı, həyat hadisələrinə
daha dərindən müdaxilə, zəhmət
adamlarının yaşayışı, fəaliyyəti ilə
yaxından tanışlıq və bütün bunların təsirli
bədii ifadəsi səbəbindən ona ədəbiyyatımızda
özünə layiq mövqe qazandırmışdır.
Şair haqqında söz deyən müəlliflərdən
bəziləri onun xalq şeiri kimi sadə, bədii, həm də
lirik - müdrik poeziyasından təsirlənərək
Mirvarid xanımı "Natəvanın yadigarı"
adlandırmışlar. Bu yüksək
qiymət özü demişkən, "əli qələm
qabarlı" Mirvarid Dilbaziyə həqiqətən
yaraşır.
Ayaz Vəfalı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 5
oktyabr.- S.6-7.