Mirvarid
Dilbazinin lirikası
Ədəbiyyatımızda
qədim dövrlərdən bəri qadın şairlərimiz
az olmayıb. Məhsəti Gəncəvi, Heyranxanım,
Xurşidbanu Natəvan, Ağabəyim ağa Ağabacı,
Umgülsüm və başqaları öz lirik şeirləri
ilə tariximizdə əbədi yaşayırlar.
Mirvarid
Dilbazi iyirminci yüzilliyin görkəmli şairlərindəndir.
O elə xoşbəxt sənətkarlardandır ki, uzun
ömür yaşayıb, yetmiş il sərasər
yazıb-yaratmaq ona nəsib olub. Mirvarid xanımı
keçmiş zamanların qadın şairlərindən fərqləndirən
başlıca xüsusiyyət əsərlərində ictimai
məzmunun, xəlqilik, vətəndaşlıq
duyğularının bədii ifadəsidir. Onun ədəbi
irsi çoxlu lirik şeirlər, poemalar, uşaqlar
üçün müxtəlif janrlı əsərlərdən
ibarət olsa da, daha çox lirik şair kimi tanınıb
sevilmişdir.
M.Dilbazi
ədəbi mühitə ilk dəfə 1928-ci ildə
"Maarif və mədəniyyət jurnalında çap
etdirdiyi "Qadınların hürriyyəti" adlı şeiri ilə gəlmişdir.
Qadının sosial vəziyyəti, məişətdə və
cəmiyyətdə mövqeyi gənc şairin "Bizim səsimiz"
(1934), "İlk bahar" - (1937) kitablarında əsas ideya-məzmunda
əhatə olunmuşdu. "Qurtuluş",
"Qadın", "Ayişənin anası" və s.
şeirlərdə qadınlar zərif cinsə qarşı cəmiyyətdəki
ədalətsizliklərlə mübarizəyə qalxır,
"Biz məgər dünyada qulmu yarandıq, Yetməzmi bu
acı odlara yandıq" - deyə öz haqlarını tələb
edirdilər.
İkinci
Dünya müharibəsi şairin
yaradıcılığında mühüm mərhələ
olmuşdur. Şeirlərin ideya-məzmun dairəsi genişlənməklə
yanaşı, forma əlvanlığına, obrazlı ifadəyə
xüsusi səy göstərilirdi. Lirik "mən"də
səciyyəvi cizgilər artır, ana-qadın qəlbinin
duyğu və həyəcanları daha səmimi ifadə
olunurdu. Bu lirik "mən" sevgilisini qanlı
döyüşlərə yola salıb intizarla soraq gözləyən
gənc qız, körpə balasının taleyi
üçün narahat olan həssas ana, cəbhələrdə
vuruşan ər və oğulların düşmən üzərində
qələbə çalması naminə arxada fədakarlıqla
işləyən, hər əzab-əziyyətə
qatlaşan mərd qadındır. Şeirlərdə
faşist işğalçılarının tezliklə məğlub
ediləcəyinə dərin inam hissi və nikbin ruh var idi.
"Ağır günlər, çətin qışlar
yaddan çıxıb gedəcəkdir", "Bu günlərin
böyük dərdi tarixlərdə qalacaqdır".
M.Dilbazinin
yaradıcılığı cəmiyyətdəki hadisələrin
gedişatı ilə üzvi şəkildə yeni ideya-məzmunlarla,
fikri-hissi çalarlarla zənginləşirdi. Özbəkistan
Elmlər Akademiyasının akademiki Vahid Zahidov haqlı olaraq
yazırdı ki, "Dilbazi çox incə həyat
müşahidələrindən dərin məna
çıxaran, bədii ümumiləşdirmələr
yoluyla gedən şairdir. Emosional məharəti onun şeirlərinin
birinci zinətidir. Bu qədər incə ahəngli, nəfis
hissiyyatlı, obrazlı, lirik şeriyyət icadkarı
bitib-tükənəmyən duyğularını haradan
alır?! Nədən alır?!"
M.Dilbazi
"Üç inamın vəhdətiyəm" (1976) şeirində öz lirik "mən"ini
ümumiləşdirərək yazırdı:
Bu
sevinclə bahar görmüş çaylar kimi
Gərək
hər gün coşub-daşam,
Mən
anayam!
Mən
şairəm!
Vətəndaşam!..
Həqiqətən,
şairin yarım əsrdən artıq bir müddətdə
yazdığı şeirləri ideya-məzmununa görə
üç şaxəli qola ayrılır: biri vətənə,
onun qurub-yaradan oğul və qızlarına, əsrarəngiz
təbiət gözəlliklərinə məhəbbətdir,
ikincisi, həzin, kövrək, qayğılı ana-qadın
duyğularının ifadəsidir,
üçüncüsü isə Yer üzündə
sülh, bəşər övladının
azadlığı, əmin-amanlığı uğrunda
mübarizə motivləridir. Təsadüfi deyil ki, bu
bölgü şairin kitablarındakı bütöv bir silsilə
şeirləri özündə toplayan başlıqlarla da səsləşir:
"Ana yurdum Azərbaycanım", "Çiçəklər,
fəsillər", "Doğma yurdun yollarında",
"Ana qanadı - ana məhəbbəti", "Məhəbbət
bizimlə qoşa doğulur", "Qoy həmişə
sülh olsun", "Azadlığa gedən yollar" və
s.
Vətən
- M.Dilbazi yaradıcılığında əhatəli ideya-məzmun,
bədii-estetik əlvanlıqla işlənmiş bir poetik
obyektdir. Şairin tərənnümlərindəki emosional
vurğular ən dərin səmimi hisslərin ifadəsi idi.
Mənim
sənsiz olmasın istərəm heç
bir
anım,
Sənsiz damarlarımda donar bu
odlu
qanım,
Torpağı
könlüm kimi oğlu Azərbay
canım!
("Mənim respublikam")
Doğma Azərbaycanı qarış-qarış gəzib dolaşmış şair vətənin gözəllikləri və zəngin nemətlərini - "günəşdən qızıl daraqlı" Şah dağı, "başına fəsillərin hərəsi bir rəngli örpək atan", "Göy gölü", "Yaşıl tənəkləri isti quma döşənmiş", "Sarı çiçəkli, zərif ətirli iydə ağaclı Abşeronu", "ağ ətəkləri mavi sularda yellənən" Xəzəri, habelə Ağsu dağını, Göyəzən dağını, Masallı meşələri, Talış dağlarını və s. vəsf edəndə özünəməxsus obrazlı ifadələr işlədərək şeirlərini hərarətli, mülayim bir ahənglə poetikləşdirirdi. O, təbiətin təkrarsız gözəlliklərini dərindən duya-duya, mənəvi dünyasından keçirərək bədiiləşdirməyə nail olurdu.
M.Dilbazi
xalqın içində yaşayan, onun
qayğısını, sevincini dərindən duyan bir şair
idi. Təbiətən kəndə doğma hisslərlə
bağlı olduğu üçün
"Çayçı qızlar", "Çoban",
"Tərəvəzçi qızlar", "Düyü
becərən gəlin" və s. şeirlərində zəhmət
adamlarının saf mənəviyyatlarını,
işgüzar, nəcib xasiyyətlərini ilhamla qələmə
almışdır. Xalq içində geniş
yayılmış nəğməyə çevrilən
"Vətən oğlu Çoban Qara"dan
başlamış, "filosof təmkinli, qartal qanadlı…
hamıya ruh verən, səfərbər edən
başçı"yadək sadə, səmimi insan surətləri
dərin rəğbət oyadır, təsirləndirirdi.
Şairin fikrincə, namuslu, fədakar əmək əsl səadətin
açarıdır.
İnci,
mirvari deyil,
Əməkdir
mənim adım.
Həyatımda
bir gün də
Əməksiz
yaşamadım.
Şairin
doğma vətənin Araz çayından "o tayda
qalmış parası"ndan bəhs edən şeirlərində
isə sonsuz kədər, ağlarlıq, ifadə olunur. Bədii
dil də tamamilə fərqli, bənzətmə və təşbehlər
ələmli fəryadlıdır. "Araz, niyə lal
axırsan, könül evin viran kimi?", "Dağlar, sizə
təbiətmi qarğamış", "Can qardaşım
nə kövrəksən, Niyə dedin, orda təksən",
"A qürbətdə bitən çiçək, Körpə
gözün niyə doldu?"... Şairin Cənubi Azərbaycana,
o taylı bacı və qardaşlarına həsr etdiyi
şeirlərdə ayrılıq, acı, həsrət, belə
dözülməz vəziyyətə qarşı etiraz motivləri
üstünlük təşkil edirdi. Şair vətən
övladlarını bu tarixi ədalətsizliklə
barışmamağa, qəti və əbədi birliyə
çağırırdı:
Fikri fikrə,
Sözü
sözə,
Odu oda,
Közü
közə
Elə
çataq,
Ocağımız,
çırağımız
Bir yansın,
ayrı yanmasın.
Heç bir qəsbkarın
əli
Bu birliyə
uzanmasın.
("Görüş
qismətim deyilsə")
M.Dilbazi
yaradıcılığının mənalı ideya-məzmun
istiqamətlərindən biri də qadın taleyi, duyğu və
düşüncələri, həyəcanları ilə
bağlıdır. Onun bir qism lirik süjetləri, obrazlı
ifadə və poetik ahəng xüsusiyyətləri də bu fərdilik
sayəsində təravətlənmiş, mənalanmışdır.
Lirik "mən", hər şeydən əvvəl, sevən,
səadətini saf, təmiz məhəbbətdə axtaran,
etibar, sədaqət timsalı olan bir qadındır. Bu gənc
qadın məhəbbət duyğularının ifadəsinə
görə poeziya varislərinə yaxınlaşırsa da,
aşiqinin ona olan münasibətinə müasir
baxışla yanaşması cəhətdən fərqlənirdi.
O bir tərəfdən:
Sənsizəm,
könlüm kimi könlüm pərişan
olmasın,
Nitqi
susmuş bübüləm, gəl iftixarım,
hardasan?
- deyə
hicran günlərində qanlı yaşlar tökür, fəğan
edirsə, digər tərəfdən də ərklə
aşiqinə bildirirdi:
İstərəm
sadəcə bir qadın kimi
Sevib etməyəsən
sən mənə hörmət.
İstərəm
bir dosta, bir məsləkdaşa,
Bəslənən
eşq olsun bu saf məhəbbət.
Şairin
lirik "mən"i öz könül duyğularını romantik
xəyallara deyil, həqiqi, mövcud vəziyyətlə
bağlı dilləndirir. Aşiqindən vəfasızlıq
görəndə qürurunu itirmir, əyilmir. "Məni səslə"
şeirində poetik nida zəriflik, nikbinlik notları ilə
yüksək mənəviyyatlı qadın sədaqətini və
fədakarlığını təcəssüm etdirirdi.
Şair sevincini, mübarizliyini, həyata, səadətə
inamını itirməsin deyə öz aşiqinə
"bükülməz qanadlarını, səbrini,
inadını, sevincini, nəğməsini" verməyə
hazırdır. Onun məhəbbət şeirləri sənətkarlıq
cəhətdən də diqqət çəkirdi. Sevən qəlbin
duyğu və həyəcanlarını gah qəzəl və
rübai janrında, gah qoşma və bayatılarla tərənnüm
edir. Bəzən isə qəfil könül tufanı
heç bir məlum poetik qəlibə sığmır,
tamamilə yeni bir şeir şəklini, vəznini meydana gətirir.
Mirvarid üslubunun təkrarsızlığını
aşkara çıxarırdı:
Səni
görüb bəyəndiyim birinci andan
Mən
könlümlə bağladım peyman
Ya sən,
Ya heç kəs…
Mizrab
sındı,
Sim
qırıldı, lal oldu kaman,
Nəğmə
susdu, səadətə qalmadı güman,
Öz əhdimi
unutmadım mən də heç zaman,
Ayırmadı
öz vədimdən məni bir həvəs,
Nə sən,
Nə
heç kəs.
Azərbaycan ədəbiyyatında
ana mövzusu geniş işlənmişdir, müxtəlif
janrlı və həcmli gözəl əsərlər
yaradılmışdır. Qəhrəmanı ana olan
bütöv bir yaradıcılıq isə ilk dəfə
M.Dilbazinin poeziyasında təzahür edir. Analıq
dünyasının rəngarəng məqamları, həyəcanları,
fikri-hissi çalarları onun şeirlərində dərin
emosionallıqla inikas etimişdir. Bir çox şeirlərində
analıq dünyasının bilavasitə yaşanmış,
gerçəklik ünvanı olan bir lövhəsi, yaxud adicə
bir anı sənətkarlıqla bədii həqiqətə
çevrilmişdir.
Gecə hər
kəs yataraq dincin alır,
Bəs o
kimdir belə xoş layla çalır?
Kəsməyir
bir an o laylay səsini,
Anadır bəsləyir
öz körpəsini.
Şairin
analıq aləmindən aldığı lirik məzmunlarda həm
övladın ana məhəbbəti, həm ananın
övladla bağlı duyğularına, həm də mehriban nənə
nəvaziş və qayğılarının bədii
inikasına rast gəlinir. Övlad Mirvarid anasına dərin,
müqəddəs tellərlə bağlıdır, ona
ülvi bir varlıq kimi pərəstiş edir.
Sağlığında "isti nəfəsini",
"şəfqətli səsini", mehrini-ülfətini
günəş işığına bərabər tutduğu
anasını həmişəlik itirəndən sonra daha dərin
bir hissiyyatla xatırlayır, mürəkkəb həyat
yolunun sərt döngələrində ondan yadigar qalan
dözümlülük, mülayimlik, səbrlə ümid
işığına dayaqlanmaqda davam edir. O, ana olmasını
həmişə özü üçün əvəzsiz bir
səadət bilmiş, özü haqqında qürurla
demişdir: "Şair və ana - tale iki şahlıq
tacını bəxş etmiş ona".
M.Dilbazinin əsərlərində
ana olmaq nə qədər sonsuz bəxtiyarlıq hissləri ilə
yaşanırsa ("Ana taxtı üstə",
"Üç inamın vəhdətiyəm", "Anan
kimi sevsin həyat"), onun bir o qədər də məsuliyyətli
borcları, vəzifələri olduğu nəzərə
çatdırılır. "Kişi anası ol ana
olanda" - deyən şair, hər şeydən əvvəl,
gözəl insani keyfiyyətlərlə zəngin, təkcə
valideynin deyil, xalqının da sabahında layiqli varis ola biləcək
bir övlad böyütməyi, tərbiyə etməyi ən
böyük analıq şərəfi saymışdır.
Eyni zamanda ailə sütunlarının möhkəmliyini,
övladın taleyindəki rolu barədə də məzmunlu,
təsirli lirik lövhələr yaratmışdır.
M.Dilbazi Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında iyirminci yüzilliyin son onilliyindəki
tarixi hadisələri kamil bir sənətkar kimi dərindən
yaşamış, xalq həyatının bu fəcii mərhələsinin
səciyyəvi lirik lövhələrini
yaratmışdır. Onun lirik "mən"i öz vətənpərvərlik,
haqq-ədalət, sülhsevər duyğuları ilə daha da
zənginləşmiş, dolğunlaşmışdır. Bu
dövrdə şeirlərin lirik "mən"i artıq
müdrik, qayğılı el anasıdır. Vətənin,
xalqın taleyi ən ağrılı enişləri ilə
onun varlığından keçərək şeirə
çevrilir.
Çaylarmı
ayırdı,
Qılınclarmı,
ah!..
Qardaşı
qardaşdan söylə, ey Allah?
Niyə mənim
ölkəm dilim-dilimdir,
Bu necə
bölgüdür, bu nə zülümdür?
Onun şeirlərində
yanğı, kədər, nalə intonasiyası bayatılar,
ağılarla dil açırdı:
Avey
dağım, ürəyimi dərd oyar,
Ürəyimdə
bir Qarabağ dərdi var.
"Səngərləri
sinələrdən qurdular", "Təklənmiş millətim",
"Ağlama, gəlinim, ağlama, qızım" və s.
şeirlərində Mirvarid müharibədə
döyüşən əsgərlərə təpər
verir, qanına boyanmış igidlərlə birlikdə şəhid
olur, al-əlvan güllər, ipəklərlə bəzədiyi
oğul qəbri üstündə qan-yaş
tökürdü.
Bizim
haqlarımız qan təkərləri
Altında əzilib
qana batıbdır.
Qırılıb
vətənin igid ərləri,
Ey dünya, nə
üçün dözürsən buna?
Eşidin səsini
tək qalmış elin!..
Yaxud:
Bizi əyə
bilməz bu dərd,
Qoyma yurdun
yana, qurban,
Oğul, sana
ana qurban!
Ana qurban!
Sinəndəki
qana qurban!
Şair yolunu
çaş salanları, qorxaqları, satqınları şeiri
ilə silkələyib ayıltmaq üçün hiddətlə
haray da çəkirdi:
Ac
sürülər düşmən elə sürüləndə
Yanar dağa
döndü sinəm,
Elə
yandım, dedim: sən ey
Yurdu
düşmənlərə verən!
Kabablığa
gedən sürü mənəm,
Sənsən!
Bənövşəsi
qanlı bitən,
Ayı, ili qəmli
ötən
Vətən...
Vətən…
Təsadüfi
deyil ki, milli istiqlalımızı tərənnüm edəndə
belə sinəsi övlad dağlı bir el anası kimi
böyük itkilərimizi də yad edirdi:
Tez gedib,
Gec gələnim,
Milli
istiqlalım mənim.
Xoş gəlibsən
vətənə!
Döşənib
yolarına gör nə qədər qanlı sinə.
Uzanıb
yurdumuza gör nə qədər düşmən əli!
Şair ana-vətəndaş
Mirvarid Dilbazinin lirikası Azərbaycan poeziyasının elə
bil toplusudur ki, onun səhifələrində yarıməsrlik
ictimai-siyasi dövrün poetik salnaməsi inikas etməkdədir.
Həm də bu yaradıcılıqda tipik bir azərbaycanlı
qadının ömür yolu canlanmaqdadır. O,
xalqımızın əbədilik tarixində
yaşayıb-yaratdığı zamanı lirik şeirlərinə
sənətkarlıqla həkk etmiş qüdrətli bir
şair kimi yaşayır və yaşayacaqdır.
Safura Quliyeva,
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun aparıcı elmi
işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 5
oktyabr.- S.5-6.