Məmməd
Arazın azad poeziya amalı
Xalq
şairi Məmməd Arazın 50-ci illərin axırları və
60-cı illərdə yaratdığı bir çox poetik
nümunələr onun ədəbi-nəzəri
görüşlərinin hansı vüsət və
ardıcıllıqla formalaşdığını parlaq
şəkildə göstərir. Xüsusən, o dövrdə
hələ gənc olan böyük sənətkarın "Nənəmin
kitabı", "Şeirim",
"Səba yeli", "Şeirə gətir", "Oxucuya
məktub", "Mən Araz şairiyəm",
"Şair ömrü", "Bəzi şairlərə"
kimi gözəl əsərləri və "Anamdan yadigar nəğmələr"
silsiləsinə daxil olan bir çox şeirlər fikrimizi təsdiq
edə bilər. Görkəmli ədəbiyyatşünas
alim, akademik Bəkir Nəbiyev "Şeirimizin xan çinarı"
adlanan fundamental məqaləsində haqlı olaraq
yazırdı: "Məmməd Araz özü ilə təqribən
eyni illərdə yaradıcılıq aləminə qədəm
qoymuş həmkarları arasında yeganə şairdir ki, əsərləri
belə geniş və bu qədər də səxavətlə
nəşr olunur. Əlbəttə, bu, hər şeydən əvvəl
onunla şərtləşir ki, şairin
yaradıcılığı mənsub olduğu nəslin zəngin
ədəbi təcrübəsinin ən qiymətli cəhətlərinin
ləyaqətli təmsilçisidir". Həqiqətən də
altmışıncılar nəslinin bədii-estetik
axtarışları və uğurlarının ən
başlıca və əsas xüsusiyyətləri M.Arazın
ilk lirikasında öz ifadəsini tapmışdır. Məsələn,
gənc şairin o illərdə qələmə
aldığı "Nənəmin kitabı" (1956) şeirini götürək. Müəllif
uşaqlıq xatirələrinə dalaraq o şeirində nəsillərin
estetik yaddaşını və ovqatını səmimiyyətlə
ifadə etmişdi: "Kitabın ildırım sürəti
vardı, Bir anda bir əsri uçub aşardı... Ondakı
nağılın hüdudu hanı? Saysızdı ondakı
hünər dastanı. Ondaydı ellərin fikri, nəfəsi,
Keçmişin sükutu, bu günün səsi. Nənəmin
səsində, dilində idi, Elə bil hər nə var əlində
idi..." Bu misralar gənc şairin estetik idealının mənşəyini
aydınca bizə nişan verir. Şair bədii təxəyyülünün
hansı gələnəklərdən gəldiyini və
hansı qaynaqlardan güc aldığını göstərir.
Öz yaşıdları arasında heç kim mənəvi-estetik
mənbəyini, şeirinin
milli qaynaqlarını M.Araz qədər məftunluqla və
vüqarla vurğulamamışdır: "Ellərin sevinci,
ellərin dərdi, Nənəmin dilində dilə gələrdi.
Mən də gah sevinər, gah da yanardım, Nənəmi ən
böyük alim sanardım. Sinəmə el sazı
açdı o kitab, Sinəmə çox kitab yazdı o
kitab." M.Araz bu şeiri ilə
təkcə öz ədəbi görüşlərini və
arzularını ifadə etməklə kifayətlənmirdi.
Eyni zamanda, öz ədəbi yaşıdlarını az qala
unudulmuş milli-mənəvi dəyərlərə
boylanmağa, şifahi və klassik söz sənətimizdən
öyrənməyə, bədii sözü yüksəltməyə
səsləyirdi:
Nənəmin
qəlbindən qəlbimə doldu,
Məni
şair edən o kitab oldu.
O kitabın səsi
el səsi idi,
O kitab nənəmin
sinəsi idi.
M.Arazın o
dövrdə yazdığı bir çox şeirlər
zamanın mənəvi-estetik mənzərəsini təsəvvürümüzdə
canlandırmaq üçün çox əhəmiyyətlidir.
Yuxarıda söylədiklərimizdən
çıxış edərək
altmışıncıların və M.Arazın həmin illərdəki
poetik axtarışlarını əsasən, bir neçə
istiqamətdə səciyyələndirmək
mümkündür; əgər gənc müəllif bir
sıra əsərlərində arzuladığı yeni şeirin
poetik-fəlsəfi konturlarını təsvir edərək,
Füzuli, Nəsimi və başqa klassiklərimiz
haqqındakı şeirləri ilə klassik poetikaya və irsə
münasibətini açıq-aşkar göstərirdisə,
"Nənəmin kitabı", "Anamdan yadigar nəğmələr"
silsiləsi və başqa şeirləri ilə isə yeni şeirin
əsas qaynaqlarını vurğulayır və
ideallaşdırırdı. Yeni Azərbaycan şeirinin kökləri
və onun sağlam mənəvi-həyati əsaslar üzərində
inkişafı şairi dərindən
düşündürürdü.
Altmışıncıları və M.Arazı narahat edən ən
mühüm məsələlərdən biri azad
yaradıcılıq problemləri idi. Yeni ədəbi nəsil
öz qarşısına əzəmətli və möhtəşəm
məqsədlər qoyurdu: yeni estetik
dünyagörüşünü və yeni ədəbi əxlaqı
formalaşdırmaq!.. Bu böyük və qaynar mübarizənin
ön cəbhəsində Rəsul Rza, Osman Sarıvəlli, Əhməd
Cəmil, Bəxtiyar Vahabzadə, Hüseyn Arif kimi ustadlarla bir
sırada Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza
Ulutürk, Fikrət Qoca, Nəriman Həsənzadə, Fikrət
Sadıq və başqa qüdrətli istedadlar
dayanmışdı. Yeni ədəbi nəslin azad poeziya
idealını şəkilləndirmək yönündəki
axtarışlarından bəhs edərkən yuxarıda qeyd
etdiyimiz şairlərin və başqa görkəmli sənətkarların
yaradıcılığından xarakterik misallar gətirmək
olar. Biz burada xalq şairi M.Arazın "Poeziya, poeziya",
"Günəşi ittiham edənlər" və başqa şeirləri
üzərində dayanmaq istərdik. Onun "Poeziya,
poeziya" (1966) şeiri zamanın estetik idealının sərrast
ifadəsi təsirini bağışlayırdı. "Poeziya
nədir?" sualına müəllif aydın şəkildə
cavab verirdi. Şair sanki öz yaşıdlarına müraciət
edərək, bu çətin və mürəkkəb tale
yolunda irəliləməyə gücünüz olacaqmı,
cürətiniz çatacaqmı? - deyə onlardan sorurdu. Zira,
poeziya yolu ilk növbədə tale yoludur, ölüm və
qalım yoludur. Bu yolla getmək var - qayıtmaq yoxdur, bu yol
ancaq irəliyədir, geriyə dönüm yoxdur: "Poeziya,
poeziya! Ey qələm qardaşım! Mənimlə diz-dizə,
Üz-üzə oturan, Sirdaş bacım, Həmdəm
qardaşım!" Bu xitab səmimiyyətin nişanəsidir.
Ən yaxın, ən əziz varlığa üz tutan kimi
şair poeziyaya müraciət edir. Onu öz qəlbi ilə əbədi
birliyə səsləyir. Həyatın dolanbac yollarında
bir-birimizə hayan, arxa ola biləcəyikmi? Bax, bu lirik "mən"i
dərindən düşündürürdü: "Bu
dünya yolunda Sən ömür karvanı! Hardasa büdrəyib,
Əbədi yıxılsa, Sarbanım, Tufanlar səhrası,
Boranlar gədiyi adlayan, Böhtanlar ətəyi qatlayan Cürətin
olarmı? Qüvvətin olarmı?" Bu mükəmməl
şeirdə müəllif poeziyanın üç
mühüm funksiyasını vurğulayırdı. O da təbii
ki, nəslin şeiriyyət qarşısında qoyduğu tələblərlə
qırılmaz surətdə bağlı idi: "Poeziya,
poeziya! Ürəyin yarpaq dilisən, Bənövşə
nisgilisən, Bəşərin ən böyük ittiham
kürsüsü, Ən iti intiqam qılıncı, Ən incə
Gözəllik güzgüsü!" Gənc şair
poeziyanın təbiətini dəqiq təyin edir; "Ürəyin
yarpaq dili" və "Bənövşə nisgili"! Bu qədər
incə və zərif varlıq üç mühüm estetik
vəzifəni yerinə yetirməlidir: 1. Poeziya tribunası - bəşərin
ən böyük ittiham kürsüsünə çevrilməlidir.
2. Poeziya - insanlığın ən iti intiqam
qılıncı kimi çalmalıdır. 3. Poeziya -
dünyanın ən aydın və ən incə gözəllik
güzgüsü olmalıdır. Əminliklə söyləmək
olar ki, hələ cavan olan M.Arazın bu cür poeziya təsnifatına
onun bütün yaşıdları imza atardılar.
"Poeziya, poeziya!" pleyadanın estetik idealının
parlaq ifadəsi idi.
M.Araz
"Poeziya, poeziya!" şeirində özünün estetik
görüşlərini bir küll halında əks etdirməyə
nail olmuşdu. Özünün can atdığı qayəvi-fəlsəfi
mündəricənin əsas atributlarını, bədii forma
axtarışlarının baş yönünü və təfərrüatlarını
da aydın şəkildə göstərməyə
çalışmışdı. Hətta 60-cı illərdə
yeni vüsət alan forma rəngarəngliyini, heca və sərbəst
poetikasının qarşılıqlı təsirini də
ehtiva etməyə can atmışdı. Müəllif poeziya
idealına istənilən mənəvi dəyər və
keyfiyyətləri, gözəlliyə və ağla uyğun
yolları, şəkilləri rəva görür; amma bircə
şərtlə - əldən-ələ, dildən-dilə
düşmək, ürəklərə yol tapmaq, xalq tərəfindən
sevilmək şərtilə!
Dildən-dilə
düş,
Əldən-ələ
düş,
Döyül,
bərki, cilalan.
Hamarlan,
hamarlan!
60-cı illərdə
poeziya işi təkcə estetik missiya deyildi, sabiq imperiya məkanında
bədii yaradıcılıq, eyni zamanda və daha çox qayəvi-fəlsəfi
çarpışmalar demək idi. Bu sınaqlardan da
döyüşə-döyüşə, döyülə-döyülə,
dözə-dözə, üzüağ, qalib çıxmaq
lazımdır. Bədii zövq və dəbləri dəyişmək
də asan başa gələn, asan qazanılan qələbələr
sayılmırdı. Gənc qələm sahibləri hər şeirinin,
hər kitabının işıq üzü görməsi
üçün ziq-zaq yollardan, labirintlərdən uğurla
keçməli, bütün mərhələlərdə
öz əsərlərinin əslini qorumağı, müdafiə
etməyi bacarmalıydılar. Yeni poeziya mürəkkəb bir
bədii mühit məkanında öz mahiyyətini və ləyaqətini
saxlamağa səy göstərirdi: "İstər
bugünkü sərbəst meylində sərməst ol,
İstərsə dünənki formanla məst ol, İstərsən
ağ ol, Lümlüt ağ ol!" Burada yeni şeirin estetik
azadlığının miqyası və hüdudları da dəqiq
cızılmışdır. Gənc şair "ölüm
və olum" sərhədlərini də həssaslıqla
müəyyənləşdirir. Lirik "mən" bunu
vurğulamadan keçə - keçinə bilməzdi. Bu
qaydanı yadda saxlamaq yeni şeirin yalnız bu günü
üçün deyil, gələcəyi üçün də
çox mühüm idi. Onu pozanları amansız tale - 30-cu
illər ədəbi gəncliyinin unudulmaz qisməti gözləyirdi...
"Bircə ürəksiz başlardan, Bircə başsız
ürəklərdən, Uzaq ol, Poeziya, uzaq ol!" "Poeziya,
poeziya!" şeirinin 60-cı illərin öncül estetik
kredosuna və poetik əhval-ruhiyyəsinin rəmzi dərəcəsinə
yüksəlməsini təmin edən dörd misrasını
burada qeyd etmək vacibdir. Belə ki, şeirdə yeni bədii
idealın milli və ümumbəşəri ünvanı da
aydın surətdə vurğulanmışdır:
Poeziya,
poeziya!..
Bir
Müşfiq qəlbinin
Sarımtıl
muradı!
Bir Lorka
ömrünün
Bozumtul fəryadı!
Burada
xüsusi yanaşmanı tələb edən bir məqamı
da söyləmək borcumuzdur. Yeni estetik idealın müqəddəs
mənşəyinə və qaynaqlarına müraciət
60-cı illərdə rəsmi hökumət siyasətinin
qadağalar sisteminə daxil idi. Hüseyn Cavid, Mikayıl
Müşfiq, Əhməd Cavad və başqa ədəbi
simaları xatırlamaq hər oğulun işi ola bilməzdi. Əli
Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk öz
şeirlərində bu cəsarəti nümayiş etdirirdilər.
Amma həmişə və hər dəfə gənc yazarlar
öz istəklərinə nail ola bilmirdilər. Təqib və
qadağalar aşıb-daşanda gənc şairlər simvolik
inikas tərzinə keçir, öz ideallarını
qeyri-müəyyən və mücərrəd poetik kontekstlərdə
vəsf etməyə məcbur olurdular.
Altmışıncıların lirikasında belə nümunələr
xeylidir. Elə M.Arazın qələm əhli arasında məşhur
olan "Günəşi ittiham edənlər" (1968) şeirini
götürək. Müəllif incə bir ustalıqla ictimai
münasibətləri ulduzlar aləminə
köçürmüş və öz mühitinin tipik
reallığını şeirdə əks etdirməyə
müvəffəq olmuşdur. Əsərdə qəribə
bir lirik-fəlsəfi situasiyanın təsviri ilə
üz-üzə gəlirik. Səma sakinləri - Günəşdən
nur alıb səmada yaşayanlar, ondan işıq alıb
mövcud olanlar qəfildən günəşi mühakimə
etməyə başlayırlar: "Bu gecə fəzaya
düşmüşdü yolum, Bir topa ulduza ilişdi yolum. Qəribə
bir aləm gördüm bu gecə: Göz işlədikcə
bir salon uzanır göyün üzündə, Ulduzlar əyləşib
əli üzündə..." Səma tarixində
görünməmiş hadisə baş verir. Nankorlar və
qatillər Günəşi ittiham etməyə girişirlər.
Hansısa kənar qüvvənin fətvası ilə Günəşi
söndürmək, yox etmək istəyirlər. Amma Günəşin
həyatbəxş nurları onları
çaşdırır. Bu iblislərin qəlbində Günəşin
əvəzinə başqa bir günəş yaratmaq niyyəti
baş qaldırır. Təzə günəş yaratmaq ehtirası
onların gözlərini tutur, kor edir. Kin və həsəd nəticəsində
şeytan ürəklilər o boyda Günəşi görməyə
əzab çəkirlər: "...Buynuzlu qeybətlər,
Cisimlər arası münasibətlər, Dumanlı söhbətlər,
Günəş sistemində mehvər istəyir, Göylərdə
ayrıca göylər istəyir". Günəşin
bilavasitə fiziki təsir dairəsində və mənəvi
məkanında yaşayanlar günəşlik eşqinə
düşürlər; Günəşi məhv edib günəş
olmağı düşünürlər. Nə qədər dəhşətli
və amansız mərəzdir nursuz, ziyasız
varlıqların günəş olmaq ehtirası!
Günəş
işıqladan səma zalında
Günəşlik
istəyir öz xəyalında.
Sönmüş,
söndürülmüş meteoritlər,
Sürünən,
quyruqlu asteroidlər.
Yazıq
Günəş isə bunlardan xəbərsiz dünyaları
həyatbəxş və şəfabəxş ziyası ilə
nurlandırmaqdadır. Öz işini və missiyasını -
yaxşılıqlarını, varlığını kainata
paylaşmaqdadır: "Günəş öz işində,
dərdi-sərində, Baxıb zərrəsinin zərrələrindən
İstəyir yeni ay, ulduz yarada, Sönən dünyaların
üstünə ata. Günəş öz işində,
öz xəyalında, Günəş işıqladan səma
zalında Günəş müttəhimdir". Ulduzların
uzun məsləhət-məşvərəti faciənin
qarşısını almır, əksinə, fəlakətə
yol açır. Kinli və qəzəbli, "adsız" və
amansız "cisim"lər öz niyyətlərinə
yetir:
Deyir, yana-yana
adsız bir cisim;
Günəş
haqqımızı tapdayır bizim!
Bəli, adi və
həyati bir konflikt ulduzlar aləmini alt-üst edir; yad və
"adsız" cisimlərin təhriki ilə ulduzlar milyon
illərdən bəri şəfəqlərini içdikləri
Günəşin qətlinə səs verirlər:
"Yalançı natiqlər çıxıb kürsüyə,
Böhtanla, yalanla dönüb gürzəyə Günəşin
qətlinə verirlər qərar. Mənim qorxduğumu
görüncə İkar Söylədi: Yer oğlu, olası
deyil! Kainat Günəşsiz qalası deyil. Oğul,
nankorların adəti budur, Günəşin nurunu həmişə
udub, Cazibə alırlar, sürət alırlar, Sonra da beləcə
"gözdən salırlar".
Ötən
yüzilin 20-30-cu illərində ictimai-siyasi və ədəbi
mühitdə geniş yayılmış bu cür dəhşətli
cinayətlər hələ 60-cı illərdə də
işlək idi və gənc şairlər bu amansız
reallıqlarla üz-üzə gəlirdilər. Onlar ötən
onilliklərin faciələrini qələmə almaqla öz
zamanlarına da işarə vurur, yaşıdlarını
ayıq-sayıq olmağa çağırırdılar. Bu şeirdə
isə konkret olaraq altmışıncıların kumiri olan əbədiyaşar
dahinin nakam taleyindən bəhs edildiyini ehtimal etmək olar. Gənc
altmışıncılar M.Müşfiqin xatirəsini ansalar
da, onun faciəsini bütün açıqlığı və
sərtliyi ilə təsvir edə bilmirdilər. "Günəşi
ittiham edənlər"də ümumən, bütün -
bizim və dünyanın məhv edilmiş sənətkarlarının
taleyi əks etdiyini söyləmək olar: burada Lermontov və
Lorkanı da, Yesenin və Mayakovskini də, Cavid və
Cavadı da, Fitrət və Çolpanı da duymaq, görmək
mümkündür. Biz isə şeirin nakam Müşfiqi
anım ilində - 1968-ci ildə yazıldığına əsaslanaraq,
cavan dahimizin 60 illiyinə ithaf olunduğunu güman edirik.
Müşfiqi anmaq, təbii olaraq, qətliam qurbanı Günəşi
xatırlamaq assosiasiyasını doğururdu və 35
yaşlı Məmməd Araz öz ilhamının qanadlarında
cavan ustadını layiq olduğu zirvəyə - düz
Günəşin yanına qaldırmışdı. Eyni
zamanda, nakam sənətkar yubileyinin geniş qeyd olunması, həqiqətən
də Günəşi öldürmək və gizlətmək
mümkünsüzlüyünü bir daha sübut edirdi.
M.Araz Günəşin qətlinə fərman verənlərin
nə qədər rəzil və qorxunc olduqlarını
söyləməklə bütün şair ölümlərinə
işarə edir və onların düz gözünün
içinə Günəşi gizlətmək olmaz, deyirdi.
Cavid, Cavad, Müşfiq günəşini söndürmək,
onların nurlarının izlərini yer üzündən silmək
olmaz.
Nəsillər
arasında zamanın amansız tufanları nəticəsində
kəsilmiş mənəvi rabitəni bərpa etmək,
özlərini Vətən üçün, azadlıq
üçün qurban vermiş şəhid sənətkarların
davamı - davamçısı kimi dünyaya elan etmək gənc
ədəbi nəsil üçün milli namus və qeyrət,
ədəbi ölüm və olum məsələsi idi. Biz bu
gün - həmin qızğın və qanlı
döyüşlərdən düz yarım əsr keçəndən
sonra, - qətiyyətlə etiraf edə bilərik:
Altmışıncılar bu missiyanı namusla yerinə yetirdilər,
yeni Azərbaycan şeirini və azad poeziya amalını
yaratmağa nail oldular!.. Elə Məmməd Araz kimi…
Yaşar QASIMBƏYLİ
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 19
oktyabr.- S.2