"Xurşidbanu
Natəvan" səhnəyə necə gəldi
Oktyabrın 3-ü Azərbaycanın xalq
yazıçısı, dramaturgiyamızda lirik-psixoloji məktəbin
yaradıcısı İlyas Əfəndiyevin xatirə
günüdür. Görkəmli ədib 22 pyesin müəllifidir.
Onlardan on doqquzu ilk dəfə Akademik Milli Dram Teatrın səhnəsində
tamaşaya qoyulmuşdur. Onun pyeslərinə Ədil İsgəndərov,
Tofiq Kazımov kimi görkəmli rejissorlar quruluş
vermişlər. Belə rejissorlardan biri də xalq artisti Mərahim
Fərzəlibəyovdur. O, görkəmli dramaturqun səkkiz
pyesini tamaşaya hazırlamışdır. Həmin pyeslərdən
yeddisi ilk dəfə məhz bu tanınmış rejissorun
quruluşunda Akademik Milli Dram Teatrda öz səhnə həllini
tapmışdır. Tanınmış dramaturqla M.Fərzəlibəyovun
ilk birgə yaradıcılıq işi "Xurşidbanu Natəvan"dır.
Əgər Molla Pənah Vaqif Səməd
Vurğunun "Vaqif"dən sonra xalqa daha da
doğmalaşdı, adı dillərə düşdüsə,
Xurşidbanu Natəvan da İlyas müəllimin eyni adlı
pyesinin tamaşasından sonra daha da məşhurlaşdı. Əməkdaşımız
İlyas Əfəndiyevin xatirə günü ərəfəsində
"Xurşidbanu Natəvan" pyesinə ilk quruluş
vermiş Mərahim Fərzəlibəyovla
görüşmüş, ondan pyesi hazırlarkən görkəmli
dramaturqla iş prosesindən söhbət açmasını
xahiş etmişdir.
- Böyük sənətkar
İlyas Əfəndiyevlə mənim ilk dəfə
yaxından tanışlığım 1980-ci ildən
başlayıb. Sumqayıt Dövlət Dram Teatrından
Bakıya - Azərbaycan Dövlət Dram Teatrına rejissor vəzifəsinə
keçirilmişdim. İlyas müəllim biz gənclərə
xüsusi qayğı ilə yanaşırdı. Aramızda
xoş ünsiyyət yaranmışdı. Bir gün teatrda
İlyas müəllim məni yanına
çağırtdırıb, əlindəki qovluğu
uzatdı:
- Natəvan
haqqında pyesdir. Oxu!
Doğrusu,
həm İlyas müəllimin nüfuzu, həm də Natəvanın
səxsiyyəti məndə bir səksəkə yaratdı. Vəziyyətdən
zarafatla çıxmağa çalışdım:
- İlyas
müəllim, birdən pyes xoşuma gəlmədi.
O da zarafatla
cavab verdi:
- Mən
yalnız yaxşı pyeslər yazıram.
Pyesi oxuduqdan
sonra mən İlyas müəllimlə görüşüb əsər
haqqında fikirlərimi dedim. Soruşdu:
- Bəs sən
bu əsəri necə hazırlayardın?
Mən
"Xurşidbanu Natəvan"ın səhnə həllinin
ilkin variantı haqqında düşüncələrimi
bildirdim. Görünür xoşuna gəldi.
Beləliklə, bizim ilk birgə işimiz
başlandı.
İş
prosesində belə qərara gəldik ki, biz Xurşidbanu Natəvanı
təkcə bir şairə kimi deyil, böyük bir şəxsiyyət,
dövlət işlərini idarə etməyə qadir,
özünün siyasi görüşləri olan, dövrünün
çatışmazlıqları ilə mübarizə apara
bilən bir azərbaycanlı qadını kimi
canlandırmağa çalışaq. Şairənin
dövründə Azərbaycanın Rusiyanın əsarəti
altında olduğunu, Qafqazda bütün idarəetmənin
canişin tərəfindən həyata keçirildiyini diqqətə
çatdırmaq istədik. Yaradıcı
heyətə görə Natəvanla nigah kəsdirən, azərbaycanlılara
yaxın kumuk millətindən olan Xasay Usmıyev də
canişinin tapşırığı ilə Şuşaya
göndərilmiş, ona Xan qızı Natəvanla evlənmək
məsləhət bilinmişdi. Demək,
Natəvanla Usmıyevin nigahı saf məhəbbət əsasında
deyil, siyasi oyunlar əsasında qurulmuşdu. Biz burada Natəvanı uzaqgörən bir xan
qızı kimi vermək qərarına gəldik. Yəni Natəvan da canişinə yaxın olan bir
insandan Qarabağın taleyi naminə istifadə etmək
üçün onunla ailə qurmaqdan imtina etmir. O zaman
biz bu məsələləri səhnə sənətinin vasitələri
çərçivəsində canlandırmağa məcbur
idik. Amma çox keçmədi ki, Azərbaycan müstəqillik
qazanandan sonra İlyas müəllim "Hökmdar və
qızı" pyesində Ağabəyim ağanın
timsalında xalqının taleyi naminə şəxsi xoşbəxtliyindən
əl çəkən bir qadın obrazı yaratdı.
Biz Natəvanla
Xasay bəy arasında olan daxili konflikti tamaşaçıya
çatdırmağa çalışırdıq. Bəs bunu necə
canlandırırdıq? Bilirsiniz ki, o zaman xan qızı
kişi şairlərin olduğu məclislərdə
şeirlər oxuyur, kanallar çəkdirərkən kişi
mühəndislərlə birgə yollara
çıxırdı. Natəvanı istəməyənlər
belə hadisələr ətrafında iftira uydururdular. Dramaturq bizi başa salmağa
çalışırdı ki, Xasay Usmıyev özü də
Natəvanın təmizliyinə, paklığına
inanır. Amma buna baxmayaraq, bütün bunlardan
o, qəsdən Natəvanı öz amalından ayırmaq
üçün bəhanə kimi istifadə edir.
Hətta
İlyas Əfəndiyev Xasay Usmıyevin əmisini də səhnəyə
gətirir. O zaman
Şeyx Şamilin adını çəkmək çətin
idi. Amma İlyas müəllim mənə
demişdi ki, pyesdə Qoca Knyaz adı ilə verilən Xasay
Usmıyevin əmisi Şeyx Şamilin müridlərindən
biridir. Onun məqsədi qardaşı
oğlunu, yəni Xasay Usmıyevi ayıldıb vətəninə
aparmaqdır. Biz onun bu cəhdindən də
konflikti daha da dərinləşdirmək üçün
istifadə etdik. Çünki pyesdə
Qoca Knyaz kimi verilən bu obraz da xalqına sədaqətli idi.
O, Xasayı öz xalqına, millətinə tərəf
çəkmək istəyir, Xasaya öz elinin vəziyyətini,
yurduna gərəkliliyini anladır, sonra öz əsəbini
saxlamayaraq ona - sən burada bir şiə arvadın tumanına
girmisən, - deyə acıqlanırdı. Bu
sözlər təhqiramiz olsa da, sanki Xasayı da
ayıldırdı. O, canişinə deyil öz
xalqına xidmət fikrinə düşürdü. Natəvandan ayrılıb Dağıstana gedən
Xasay çox keçmir ki, rus dövlətinin siyasəti ilə
elə bir hala salınır ki, intihar etmək məcburiyyətində
qalır.
Pyesin,
tamaşanın ən emosional və konflikti dərinləşdirən,
bəlkə də açan səhnələrindən biri də
ayrılıqdan sonra Xasay bəy Usmıyevin Natəvana məktubudur:
"Beləliklə, hər şey məhv olub getdi, Banu bəyim.
İndi məni bu uzaq yerə sürgün eləyiblər.
Bu tilsimin sonu görünmür. Mən daha sürünmək istəmirəm, Banu bəyim.
Zənn edirəm ki, buna sən də razı
olmazdın. Əlvida, Banu bəyim.
Heç olmasa, sən möhkəm dayan,
Banu bəyim!"
Natəvanı
öz təsirinə salaraq öz el-obası üçün
gördüyü xeyirxah işlərdən ayırmaq məqsədilə
Şuşaya göndərilən Xasay bəy özü Natəvanın
təsiri altına düşür. Elə bu məktubdakı sətiraltı
mənalardan aydın olur ki, Xasay bəy xalq üçün
çalışmağın həzzini Natəvandan öyrənir.
Məsafə fərqinə baxmayaraq o, Natəvana
mənən yaxınlaşır. Bu məktub
tamaşada Natəvanı daha da ucaldırdı. "Heç olmasa sən möhkəm dur".
Təkcə bu kəlmələr Xan
qızının hünəri ilə kişilərdən də
üstün durduğunu təsdiqləyir.
İlyas
müəllim konflikti dərinləşdirmək, Natəvanın
böyüklüyünü, onun xalqına
yaxınlığını göstərmək
üçün başqa bir hadisəni də
canlandırır. Xasay bəydən ayrıldıqdan sonra Natəvanı
varlı-karlı nəsillərdən, hətta şah nəslindən
istəyənlər olduğu halda o, kasıb bir insanla,
papaqçı Seyid Hüseynlə ailə həyatı qurur.
İlyas
Əfəndiyevin Natəvanı başa düşürdü
ki, çar üsul-idarəsi ilə mübarizə asan məsələ
deyil. Amma əqidəsindən də dönmürdü.
O, iki ev qulluqçusuna azadlıq verirdi. Bu özü də uzun müddət təhkimçilik
üsul-idarəsini yaşadan Rusiya ilə mübarizə idi.
Şübhəsiz,
"Natəvan" pyesi yazıldığı dövrdə
Azərbaycan müstəqil ölkə deyildi. Sovet hökumətinin tərkibindəydi.
Amma Natəvanın dili ilə İlyas müəllim
nə vaxtsa bizim müstəqil olacağımıza işarə
vururdu. Natəvan bir-birini sevən iki ev
qulluqçusunu - Bəyimlə Daşdəmiri azad edərkən
İlyas Əfəndiyev Natəvanın dili ilə deyirdi:
"Daha mənə xidmətçi lazım deyil, Bəyim. Gedin ləyaqətlə yaşayın. (Həyəcanla)
Gedin, kəndlilərə deyin ki, onlar daha mənə vergi verməyəcəklər.
Daha xan qızı Xurşidbanunun kəndi, torpağı
yoxdur!
Onu da deyin ki,
bu uçurumlu yolların sonunda bizi öz milli birliyini, azadlığını
tapmış azad Azərbaycan gözləyir".
1978-ci
ildə bu sözləri yazıb, 1981-ci ildə səhnədən
səsləndirmək o qədər də asan deyildi. O vaxt kim deyə bilərdi
ki, Azərbaycan nə vaxt azad olacaq. Amma
çoxundan fərqli olaraq İlyas Əfəndiyev bu
azadlığa inanır, tamaşaçılarda və biz də
bu düşüncəni oyadırdı. Məni
də həmin notları vurğulamağa
çağırırdı.
Ulu öndər
Heydər Əliyev "Natəvan" tamaşasına baxanda
dedi ki, İlyas, mən səni ilk növbədə ona görə
təbrik edirəm ki, sən Natəvanı dedi-qodudan
qurtardın… Natəvanı Qarabağ
xanımı və dövlət xadimi kimi göstərdiyinə
görə mən sənə minnətdaram.
Amma
sonuncu monoloq haqqında öz fikrini bildirmədi. Halbuki o istəsəydi, həmin
monoloqu çıxarmağı ən azından tövsiyə
edə bilərdi.
Amma bir az keçmiş "Qlavlit" vasitəsilə
həmin son monoloqu çıxarmaq istədilər. Bir dəfə
İlyas müəllim dedi ki, Mərahim, sonuncu monoloqu işləməliyik.
"Qlavlit" zəng edib. Şübhəsiz
ki, alqışlarla qarşılanan, bir növ tamaşanın
akkordu kimi səslənən həmin monoloqu nə mən, nə
də İlyas müəllim çıxarmaq istərdi. Mən hələ baş rolun ifaçısı
Amaliya xanım Pənahovanı demirəm. Amma
çox keçmədi ki, hansısa bir əl bizi xilas etdi.
İlyas müəllim dedi ki, artıq o monoloqa dəymə. Deyəsən ona toxunmaq istəmirlər.
Mənə
elə gəlir ki, "Natəvan" haqqında gözəl
şeirlər, poemalar, hekayələr, romanlar, monoqrafiyalar
yazılsa belə, İlyas Əfəndiyevin "Natəvan"
pyesinin yerini verə bilməz. Bu pyes həm tarixilik, həm
də bədiilik baxımdan diqqəti çəkdi, Natəvanı
xalqa daha çox yaxınlaşdırdı. Əsər dramaturji cəhətdən də
güclüdür. Dərin konflikti var.
Dialoq və monoloqları mahiyyətcə zəngindir.
Ümumiyyətlə,
"Natəvan"ın 1981-ci il
quruluşu uğurlu idi. Bu işdə bizim teatr
rəssamımız Elçin Aslanovun da xüsusi əməyi
vardı. Bilirsiniz, həmin dövrdə
İlyas Əfəndiyev səhnədən Cənub məsələsinə
toxunan yeganə dramaturq idi. Rəssam
dramaturqun bu fikrini gözəl tutmuşdu. Elçin
Aslanov bir xalqın ikiyə bölünməsi fikrini
qabarıq, bədii cəhətdən isə ustalıqla
vermişdi.
Tamaşada fonda bir tərəfdə daşların
arasında Voronsovun paqonları, digər tərəfdə
İran şahının tacı görünürdü. Hər iki tərəfdə qaysaqlanmış yaralar
görünürdü. Onların
arasından bir ümid pilləkanı qalxırdı. Onun yuxarısında işıq parlayırdı.
Natəvan öz monoloqlarını deyəndə
nur gələn həmin pedistala qalxır, oradan salona müraciət
edirdi.
Pyesdə
İlyas Əfəndiyev Xurşidbanu Natəvanın
şairliyinə də böyük yer ayırmışdı. Baş rolun
ifaçısı Amaliya xanım Pənahova demək olar ki,
Xurşidbanu Natəvanın bütün şeirlərini
mütaliə etdi, öyrəndi. Onlardan
obraza müvafiq olanlarını İlyas müəllimlə məsləhətləşərək
tamaşaya daxil etdik.
Ümumiyyətlə,
İlyas Əfəndiyev rejissora, aktyorlara ehtiramla yanaşan,
onlara diqqətlə qulaq asan müəllif idi. Tamaşa hazırlanarkən
hətta razılaşmadığı halda belə o, rejissorun
və aktyorların fikirlərini diqqətlə dinlərdi.
Tamaşanın
uğurunda görkəmli bəstəkar Arif Məlikovun da
payı vardı. Musiqi ən gərgin anlarda konflikti daha da dərinləşdirirdi.
O, Natəvanın sözlərinə iki mahnı yazdı. Həmin mahnılar tamaşada səslənməklə
yanaşı, sonralar populyar oldu, müğənnilər tərəfindən
oxundu.
Tamaşa
güclü aktyor ansamblı ilə də seçilirdi. Amaliya xanım böyük
şairənin amalını, mübarizəsini, sənətini
ustalıqla çatdırırdı. Digər
rolların ifaları da tamaşanın uğurunda az əhəmiyyət kəsb etmirdi. Qoca Knyaz
rolunda Ağasadıq Cəraybəyli, Seyid Hüseyn rolunda Əliabbas
Qədirov, Knyaz Xasay rolunda Rafael Dadaşov, Hidayət xan rolunda
Nurəddin Quliyev, Nəvvab rolunda Ramiz Novruzov, Muradalı
rolunda Hacı İsmayılov, Bəyim rolunda Zemfira Nərimanova,
Daşdəmir rolunda mərhum aktyorumuz Telman Adıgözəlov,
Mixaylov rolunda Ramiz Məlikov və başqaları bir-birindən
maraqlı rollar yaradırdılar.
Tamaşa
mənim də yaradıcılığımda mühüm rol
oynadı. "Xurşidbanu Natəvan" Akademik Milli Dram
Teatrda ilk işim idi. Tamaşa uğurlu
alındığından kollektiv məni rejissor kimi qəbul
etdi. İlyas müəllim yeni
yazdığı digər pyesləri də tamaşaya
hazırlamağı mənə həvalə etdi. Sonralar müəyyən bir müddət Akademik Milli
Dram Teatrında baş rejissor vəzifəsinə təyin
olunmağıma da ilk cığırı "Xurşidbanu
Natəvan" pyesinin tamaşası açmışdı.
Mən
bu gün fəxr edirəm ki, gənclik dövründə
"Xurşidbanu Natəvan" kimi bir əsəri tamaşaya
hazırladım. İlyas Əfəndiyev, Elçin Aslanov, Arif Məlikov
kimi sənətkarlarla yaradıcılıq ünsiyyətində
oldum.
Söhbətləşdi: Atababa
İsmayıloğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 29
sentyabr.- S.2.