Amacımız
kömək etməkdir
"Bu səs
hərdən pəncərəmi döyüb qaçır…
Qulağıma nəsə, nəsə deyib
qaçır!" Təkcə hissi, duyğunu,
ruhu deyil, ötüb keçmiş zamanı, o zaman daxilində
yaşanan tarixi oyadır piano dilləri, skripka, orqon naləsi.
Ekran boyu keçib gedən siluet, qala divarları, İçərişəhərin
damdar, əyri-köndələn küçələri, lap
elə yaddaşı oyadıb, ruhu göynədən qocaman
tut ağacı divarlıqdan, küçəlikdən, tut
ağaclığından çıxıb tarixin canlı
şahidləri kimi gəlir göz önünə.
Bütün bu məqamları seyrçilərin içinin
içindən keçib gələn azan səsi izləyir.
Bir də görkəmli bəstəkarımız, xalq artisti Xəyyam
Mirzəzadənin uşaqlıq xatirələri:
"İçərişəhərin öz təbiəti
var. Bu unikal şəbəkə daha çox insanların
ünsiyyətinə hesablanıb. Küçələrin
bir-birinə "salam"la açıldığı
vaxtları unutmaqmı olar? Kimsə rastlaşdığı
insanın yanından etinasız, salamsız keçərdisə,
belə fikir yaranardı ki, filankəs daha bu yerlə
danışmır, özünə-sözünə yad olub.
Burada hər qapının belə öz tarixi var. Bax, bu
Şamaxı qapısıdı, bu Quba qapısı, bu Salyan
qapısı. Bu adlar həm də burada yaşayan sakinlərin
hansı bölgədən gəldiklərini nişan verir. Biz
köhnə Bakı nəslindənik. Babam, atam bakılı,
anam şəkili olub…"
Xalq
artisti, tanınmış rejissor Tofiq İsmayılovun
ekranlaşdırdığı və bəstəkar Xəyyam
Mirzəzadənin musiqiylə bağlı zəngin
ömür yolundan bəhs edən "Maestro" sənədli
filminə baxıram. "Özüm və zaman
haqqında" silsiləsindən olan bu maraqlı ekran əsərinə
baxdıqca yaddaşımda qələm dostum Gülayənin
"Zamanın zamana ehtiyacı var" misraları dolanır.
Bu zaman daxilində görkəmli bəstəkar dünyaya gəlişinin,
ilk gənclik, yetkinlik illərinin gününü,
ayını, ilini birər-birər yada salır, 1941-1942-ci illərin
uşaqlıq xatirələri dil açır: "Bax, bu
qocaman tut ağacının altı, meydan yeri
tay-tuşlarımızın vədə yeri idi. Burada futbol
oynadığımız günləri yadıma salıram.
Topu da parçadan düzəltdiyimiz kos əvəz edərdi.
İçərişəhər elə də böyük ərazi
deyil. Hərdən təəccüb edirəm ki, belə balaca
bir yerdə nə qədər məscid tikilmişdi. Elə
götürək evimizlə üzbəüz Sınıqqala
məscidini. Rus topu bu məscidin minarəsinin
yarısını qoparıb aparmışdı. O zaman
İçərişəhərdə Səftər Quliyev, Əlizadələr
kimi akademiklər yaşayardı. Səməd Mənsur kimi məşhur
musiqi xadiminin qonşuluğunda yaşayırdıq. Atam dil
tarixinin əsasını qoyanlardan biri idi".
Hələ
küçə boyu nəyi-nələrisə arayan o balaca
oğlan… Arada qulağını daş kitabələrə
söykəyib dinşəyir, sanki tarixin, zamanın səsini
dinləmək istəyir. Bu, çox unikal, maraqlı bir
kadrdır. Bir yandan da piano dilləri üstündə gəzən
barmaqlar. Elə bil şirmayı dilləri yox, ötən
günlərin yaddaşını döyəcləyir.
Arxasınca gəlir 1962-ci ilin xatirələri: "Həmin
il ailəmiz köhnə Qəssab bazarının yanına
köçdü. O zamankı baqqal dükanlarının
yerindən indi Azərbaycan prospekti uzanıb gedir. Əvvəllər
buradan konka-tramvay yolu keçirdi…"
Sonra
gəlir ölməz bəstəkarımız Üzeyir bəy
Hacıbəylinin adını daşıyan Konservatoriyada təhsil
aldığı illərin xatirəsi: "Üzeyir bəyə
ümümxalq məhəbbəti vardı. Biz onda ilahi bir
qüvvə görürdük. Mən dahi bəstəkar Qara
Qarayevin sinfində təhsil aldım. Oranı bitirəndən
sonra rəhmətlik Cövdət Hacıyevin təklifilə
konservatoriyada müəllim kimi çalışmalı oldum.
Bu, artıq 1957-ci il idi. Həmin vaxtdan mənim bir sənətim
olub - musiqiçi və müəllim…"
Bu
böyük musiqiçi və müəllim haqqında sonra sənət
dostları və tələbələri - bəstəkarlardan
Fərəc Qarayev, Kəmalə
Ələsgərli, İlham Arzumanlı, Sərdar müəllim
söz açır, xatirə fotoşəkillərdən
boylanan Nazim Qəmərlinski, Əli Babayev yad edilir,
"Üçüncü simfoniya", "Oçerklər-63"-dən
parçalar səsləndirilir. Xəyyam Mirzəzadə dərs
prosesində təqdim edilir. O, tələbəsi Könülə
qarşı nə qədər səmimi, duyğulu
görünsə də, bir o qədər də tələbkar
və ciddidi: "Kağızın üzərində yox,
içəridə, daxildə mizan-tərəziyə, nöqtə-vergülə
diqqət yetirmək lazımdı…"
Xalq
şairləri Bəxtiyar Vahabzadənin, Vaqif Səmədoğlunun
dəyərləndirmələrini mərhum müğənni
Oqtay Ağayevin yadigar səs saxlancı izləyir. Xəyyam
müəllim bu ovqatın cazibəsində ötənləri
xatırlayır: "Anarın, Vaqif Səmədoğlunun
şeirlərinə mahnılar bəstələmişəm.
Ancaq mahnı janrını özümə sənət bilməmişəm.
Daha çox kino və teatr üçün
yazmışam".
"Bizim
küçə", "Yeddi oğul istərəm",
"Arxadan vurulan zərbə", "Bağ
mövsümü" və s. filmlərə bəstələdiyi
musiqidən danışır, xarici ölkələrdə əsərlərinə
olan maraq önə çəkilir.
Və
nəhayət, tanınmış şair Ramiz Rövşənin
öz ifasında səsləndirdiyi "Tək əldən səs
çıxmaz" şeiri…
Hər mizan
bir-birinə ayaq verir, hər epizod bir-birini tamamlayır.
Bütöv bir harmoniya. Tarix, ötüb-keçənlər,
yaşanmış ömür bu günlə, sabahla, əbədiyyətlə
yanbayan addımlayır…
İndi bu
maraqlı sənədli film üzərindəki işi, elə
kinomuzun bugünkü durumu ilə bağlı bir çox məsələlər
barəsində də tanınmış kinorejissor Tofiq
İsmayılov həvəslə söhbət açır,
illər öncəsi qardaş Türkiyədə
çalışdığı illəri göz önünə
gətirir. Bütün söylədiklərini haqq-hesaba
vurduqca baxıb görürəm ki, onun
yaratdıqlarını, araya-ərsəyə gətirdiklərini
bircə sözlə ifadə edəsi olsaq, böyük hərflərlə
"zərurət" kəlməsini yazıb da nöqtə
qoymalı olarıq. Hər halda, onun söylədikləri bu qənaətimizin
yüzdə-yüz təsdiqi kimi səslənir:
- Düz on
altı il Azərbaycandan kənarda, gözəlimiz Türkiyədə
çalışası oldum. Qayıdandan sonra ilk işim
görkəmli bəstəkarımız Tofiq Quliyev haqqında
oldu. Bu film üzərində Eldar Quliyevlə bərabər
işlədik. Sonra Əminə xanım Dilbazi və Cövdət
Hacıyev haqqında sənədli film çəkdim.
Deyim ki, bu
maraqlı filmin süjeti məni xeyli
düşündürdü, nədən
başlayacağımı dəqiqləşdirə bilmirdim.
Günlərin birində Əminə xanımla zəngləşib,
evində görüşdük. Fikir verib gördüm ki, nəvələrilə
rus, yeri gələndə nəticələrilə ingilis
dilində danışır. Bu, yaşanan zamanın,
vaxtın, milli kimliyin faciəsi idi. Baxmayaraq ki, Əminə
xanım, onun ömür-gün yoldaşı, görkəmli
bəstəkarımız Cövdət Hacıyev Azərbaycan
mədəniyyətinə, musiqisinə nə qədər dəyərli
xidmət göstərmişdilər… Müşahidə etdiyim
bu ziddiyyət həmin sənədli filmin sujetindən
aparıcı xətt kimi keçdi və bir növ filmin
araya-ərsəyə gəlməsinə impuls verdi. Həmin
filmin çəkilişindən sonra mən İstanbula getdim,
orada da əsas işim Azərbaycan mədəniyyətini təbliğ
etmək oldu. "Leyli və Məcnun"u səhnəyə
qoydum. Deyim ki, 1990-cı ildə Azərbaycan mədəniyyəti
Türkiyə üçün bir növ örnək idi.
İndi az qala əksinə olub. Bunun əsas səbəbi daha
çox televiziya verilişlərimizin aşağı səviyyədə,
bərbad vəziyyətdə olmasından irəli gəlir. Bu
sahədə "çörəyi ver çörəkçiyə"
mizan-tərəzisi az qala itib, yetən-yetən özü
üçün bir veriliş yaradır, aparıcı olur. Nəzərə
alınmır ki, hər oxuyan Molla Pənah olmaz. Fərqinə
varılmır ki, bu televiziya verilişlərindən,
bayağı çal-çağırdan
tamaşaçılar nə götürür, nə yadda
qalır. SMS-lərə hesablanan qaliblik yarışı millətin
zövqünü korlayır. Müslüm Maqomayev, Rəşid
Behbudov, Xan əmi, Adil İsgəndərov, Möhsün Sənani
kimi görkəmli sənətkarlarımız haqqında
hazırlanası verilişlər arxa plana keçir. Səbəbi
yersiz şou proqramları düzənləyənlərin
zövqsüzlüyüdü. Götürək ki, mənim
vaxtilə ekranlaşdırdığım "Oxuyur
Müslüm Maqomayev" filmi düz qırx ildi öz təravətini
qorumasının ləzzətini hələ də
yaşayıram. Bu film dünyanın səksən beş
ölkəsi tərəfindən alındı, o zaman
"Pravda" qəzeti yazırdı ki, "Oxuyur
Müslüm Maqomayev" filmi bir ay ərzində Kiyevdə fəaliyyət
göstərən əlli kinoteatrda iyirmi yeddi dəfə
nümayiş olunub. Bu ilk film idi ki, İranda keçirilən
festivala qatıldı, böyük uğur qazandı. Ya elə
xalq artisti Gülxar Həsənova haqqında
ekranlaşdırdığım "Son tamaşa" sənədli
filmini götürək, yaxud "Özüm və zaman"
silsiləsindən görkəmli bəstəkar Tofiq Quliyev
haqqında çəkdiyim filmə baxaq. Təəssüf ki,
bu film Türkiyəyə dəvətimlə bağlı
olaraq yarımçıq qaldı, mən geri dönəndə
isə artıq Tofiq müəllim dünyada yox idi… Sonra Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin xahişilə "Nəğməli
ömür"ü ekranlaşdırdım. Bakıya
dönüşüm bir çox yarımçıq işlərimin
tamamlanmasına yol açdı. Hər necə olsa, vətən,
torpaq ürəyimi çəkdi.
Qaldı
"Maestro" filminə, deyim ki, bu təklif də Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyindən gəlmişdi. Çox maraqlı təklif
idi. Dostum, görkəmli bəstəkarımız Xəyyam
Mirzəzadə yetmiş beş illik mənalı
ömrünü mədəniyyətimizin inkişafına ləyaqətlə
həsr etmiş bir sənətkardı. Baxmayaraq ki, onun da
öz kaprizləri var, iş prosesində istədiyini ondan
almağın çətinlikləri var, ancaq hesab edirəm, nəticə
uğurludu, film alınıb. Təbii ki, on altı ildən
sonra yeni bir sənədli film üzərində işləmək
məni də qorxudurdu. Bir növ, bu son akkordun necə
alınacağından ehtiyatlanırdım. Bu səpkidə
çəkdiyim filmlər bir-birinin davamı kimidi. Ehtiyat
edirdim ki, ilk təəssürata xələl gələr. Məsələn,
"Prima" haqda Rüstəm İbrahimbəyov demişdi:
"Sənədli filmdə min forma var, sən min birincini
tapıbsan". Hesab edirəm ki, "Maestro"da min ikinci
formaya nail ola bilmişəm. Hər halda, mən özüm bu
fikirdəyəm, hesab edirəm dostumun və sənətimin
yanında üzüqara çıxmamışam.
Kino işi
ardıcıllıq, sistemli iş, peşəkarlıq sevir.
Biz yeni nəsli yetişdirməliyik. Əvvəllər bu
iş çox sistemli qurulmuşdu. Tutaq ki, mən yetmişinci
illərdə kinoya gəlmişdim, 1975-ə kimi
dörd-beş film çəkmişdim. Ancaq indiki nəslin
beş-altı ilə bu işlərdən birini görmək
imkanı belə yoxdu. Belə baxırsan, otuz səkkiz dublyaj
yeri var, ancaq nəyi və necə çevirirlər, ya film
çəkilir, ancaq nə çəkirlər? Rejissorun filmi
film olmalıdı. Sənətkar praktikada yetişməlidi.
İndi hərə öz sözünə mahnı
qoşub-oxuduğu kimi, az qala, hərə də öz filmini,
teleserialını çəkir. Dövlət kifayət qədər
pul ayırıb, maraqlıdı ki, Azərbaycanda seriallar
çəkilsin. Ancaq bu serialları kimlər və necə
çəkirlər? Təəssüf edirəm ki,
"Küləklər şəhərində" kimi
qeyri-peşəkar, bayağı çoxseriyalı filmlərimiz
ekranı doldurur. Ancaq bizdə ənənə var. 1975-ci ildə
çəkilmiş "Vulkana doğru" adlı
üç seriyalı filmimiz çəkilib. İki
seriyalı "Xüsusi vəziyyət" adlı film vaxtilə
Mərkəzi televiziyada iyirmi bir dəfə nümayiş
olunmuşdu. Ancaq son iyirmi ildə bir dəfə də olsun
öz televiziya kanallarımızda görünmür. Eləcə
də "Çarvadarın izi ilə", "Sürəyya",
"Körpüsalanlar". Bir çox klassik filmlərimiz
var. Hər gün 10 dəfə göstərsələr belə,
üç yüzə qədər yaxşı filmimizi ortaya
çıxarmaq olar. Bu gün çəkilən filmlərimizə
kənardan, lap elə qardaş Türkiyədən aktyorlar dəvət
edirlər. Daha elə onda götürək o dövlətlərdə
çəkilən filmləri verək də! Sovet dönəmində
bizdə çəkilən filmləri Moskva göstərirdi.
Ancaq indi özümüz öz kinolarımıza, sənətkarlarımıza
laqeyd yanaşırıq. Dövlətin vəsaiti hesabına
çəkilən filmlər sahibsiz, baxımsız
qalmamalıdı, bu iş məsuliyyət tələb edir. Nəyi
çəkiriksə Azərbaycanın bu günü,
sabahı, gələcəyidi. Biz dünya ekranlarına
çıxası çoxseriyalı filmlər çəkməyə
özümüzdə güc tapmalıyıq. Bunları deməkdə
amacımız döymək, inkar etmək yox, yol göstərmək,
kömək etməkdir.
Hazırladı: Sərvaz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 20 yanvar.-
S.6.