Salam, hamımızın
doğması Qərib
Ötən
əsrin 60-cı illərində qədim Gəncədə
yaşayıb-yaradan Qərib Mehdinin "Qərib
hey…" adlı səmimi silsilə hekayələri
ədəbi ictimaiyyətin diqqətini çəkmişdi. Az keçməmiş
onun "Rast" povesti işıq üzü
gördü. Tezliklə Qəribin ədəbi
boyartımı çox uğurlu
qələm nümunələri hesabına kifayət qədər
göründü.
"İşıq", "Yaralı mərmər",
"Təmiz hava", "Səndən sonra", "Qəhqəhə",
"Kentavr-lətifələr", "Gül
əvəzinə söz"
və s. kitabları işıq üzü gördü.
Müxtəlif illərdə, ömrünün
ayrı-ayrı yolayrıcında yazılıb işıq üzü görən bu
maraqlı kitablarla tanışlıq
zamanı yetirməsi İlham Məmmədlinin
dediyi kimi, baxıb
görürəm sənətə, qələmə Qərib
Mehdi həqiqətinin meyarı dəyişməyib.
Bütün zamanlarda sözü vicdanına Tanrı olan bu istedadlı qələm
adamı həqiqət axtarışı yolçuluğuna
vəfalı qalıb.
Bəri
başdan deyim ki, Qərib bir qələm
adamı, şəxsiyyət kimi mənim ruhuma yaxın, həssas, eyni
dərəcədə də zərif bir
yazıçıdı. Onunla ilk ünsiyyətim "Qərib hey…" hekayələr silsiləsindən
başlayır. O zaman rəhmətlik Cəlal
Məmmədov bu hekayəni çox bəyənmiş, rəhbərlik etdiyi jurnalda bu silsilə hekayələrə yaşıl
işıq yandırmışdı. Söhbət düşəndə
ürək genişliyi, heyranlıqla deyirdi: "Balam, zalım oğlu yazıb də!" Təbii ki, bu "zalım oğlu" sözünün
içindən keçən rəğbət, həmrəylik
o zaman çox
sayda qələm adamının həmin
hekayəyə və müəllifə olan
rəğbətini ifadə edirdi. Həmin illərdə Teleradioda
mənimlə bərabər çalışan şair Gəray Fəzli də Qəribin bu qələm
nübarlarından bərk təsirlənmişdi, onunla yaxın ünsiyyəti də elə həmin
əsərlərlə başlamışdı. Görkəmli
yazıçı Mir Cəlal çox geniş ürəklə,
səxavətlə "Gənclik" nəşriyyatında
çapı nəzərdə tutulan
kitabının iki çap
vərəqi hesabına Qərib Mehdinin ilk hekayələr toplusunun
buraxılmasını xahiş etmişdi. İndi könül rahatlığı ilə
xatırlayıram ki, o
zaman Qəribin bir
neçə hekayəsi mənim və Gəray Fəzlinin seçməsində ekrana
yol tapdı, radioda səsləndirildi.
Çox-çox sonralar
o, içdən gələn bir səmimiyyətlə, yarı
zarafat-yarı gerçək, deyərdi ki,
əgər həmin vaxtlarda hekayələrim
televiziya və radiodan
yayımlanmasaydı və rəhmətlik qayınatam,
qaynım o verilişləri görməsəydilər,
mənim ailə həyatımın tufanına heç
bir sahil-filan tab gətirməzdi, siz məni
o tufandan xilas etdiniz.
Əlbəttə, bu səmimi etirafı doğuran
xatirələr çox uzaqlarda
qalıb. İndi o,
peşəkar bir yazıçı olaraq öz imzasını
ədəbi aləmdə yetərincə təsdiqləyib, əməkdar
jurnalist, BMT-nin ədəbiyyat
üzrə təsis etdiyi beynəlxalq
"Şərəf və vicdan" ordeninin sahibi, Məmməd
Araz mükafatçısı kimi ləyaqətlə qələm
işlədib, ədəbi aləmdə neçə-neçə
yetirməsinin sənət uğurlarının nəşəsini
dadıb. O, ədəbi uğurlarına dəstək
olduğu Aydın Murovdağlının
"Kişilər üzərrik olub
yandı ki, Səni bədnəzərdən
qorusun, Vətən" misralarının
ünvanlarından biri kimi
həmişə ədəbi gəncliyin yanında olub, qayğıkeşliyini, təcrübəsini
onlardan əsirgəməyib. Bu, hər
şeydən əvvəl ondan irəli gəlir
ki, Qərib Mehdi öz yetirmələrinin də dönə-dönə
yazıb nəzərə çatdırdıqları kimi, həmişə ədəbiyyat üçün yaşayan,
onun yelinə uçan
adam olub, sözün haqqını qorumaq
yoluyla gedib. Çağdaş ədəbi həyatımızda özünəməxsus imzaları
ilə seçilən Musa Urud,
Qəşəm Nəcəfzadə, Sərvaz Hüseynoğlu,
Elçin İsgəndərzadə, Mahir Rəfizadə, Xəzangül, Valeh Bahaduroğlu, Xosrov Natil, çox
istedadlı şəhid şairimiz Nizami Aydın, Hüseyn Əsgəroğlu,
Elçin Məmmədov, Fərruxə Pərişan, Firəngiz
İdrisqızı, Gülafət və başqaları
dönə-dönə, ürəkdən gələn bir səslə vurğulayıblar ki, bizim ədəbiyyatla, daha doğrusu, içimizlə
ilk tanışlığımız Qərib
Mehdi ilə başlayıb. Öz növbəsində, Q.Mehdi
də yetirmələrinin ədəbi
boyartımlarını obyektiv ustad nəzərlərilə həmişə
diqqət mərkəzində saxlayıb, kölgəsini əsirgəməyib,
"nə yoğurub - nə
yapdığının" fərqində olub,
doğru münasibətini həssaslıqla
ortaya qoyub. Bu mənada, o, ədəbi
ata, xeyirxah
missiyasına yetərincə sadiq
qalıb. Yetirməsi Vüsal Hicranın:
Daşı
daşıyıram, çəki çəkirəm,
Şuşanı,
Dərbəndi, Ərki çəkirəm,
Kağızda
bir Araz şəkli
çəkirəm,
Mən
Vətən şeri yaza
bilmirəm.
yaxud,
"Dərdini çəkməkdən başım
ayılmır - mən Vətən şeiri yaza bilmirəm" misralarının poetik tutumunu ürək
genişliyilə təqdir edən Qərib, eyni
zamanda da ədəbi
xeyirxahları heç zaman
yaddan çıxmaz Fəridə Əliyarbəylinin,
Altay Məmmədovun unudulmaz
yaxşılıqlarını bir örnək kimi sərgiləyir,
istedadlı qələmdaşları Məmməd Alim, Bahadur Fərman, Sahib İbrahimli, Əhməd
İsayev, Nüşabə Məmmədli,
Məzahir Hüseynzadə, Rübail, İnqilab İsaq, Ələsgər
Əlioğlu Vaqif Qoca
haqqında eyni səmimiyyətlə söz açır, onların sənət
uğurlarına münasibət bildirir.
Onun bu səpkidə qələmə
aldığı maraqlı məqalələri
"Xatırlamaq xoşbəxtliyi", "Əlim çatan, ünüm yetən
sənətçilər", "Gül
əvəzinə söz"
kitablarında geniş yer
alıb. Bu kitabların araya-ərsəyə gəlməsinə
əsas səbəb böyük bir zaman kəsiyində məmləkətimizin
yaradıcı insanlarının şəxsi keyfiyyətlərinə
və sənət sirlərinə doğru
bucaqdan nəzər yetirmək olub. Əsasən Gəncədə
yaşayıb-yaradan sənət adamlarını daha yaxından tanımaq üçün
Qəribin yazdıqları maraqlı, nəzərçəkən
örnəklərdi. Gəncə örnək olan
ziyalılığın ümumi mənzərəsi
Q.Mehdi yaradıcılığında parlaq şəkildə öz
əksini tapıb. O, doğru olaraq vurğulayır ki, sənətə
tez də gəlmək olar,
gec də: "Sənətin necəliyini
tələsənlər və ya gecikənlər
həll etmirlər. Sənətin meyarında kamillik
və zəriflik əsas rol
oynayır".
Bu meyar
Qəribin öz sənət yolunu da dolğun
şəkildə əhatə edir.
Razılıq doğuran cəhətlərdən
biri odur ki, onun
yaradıcılıq diapazonu məhdud deyil, əlvan janr müxtəlifliyi
ilə yadda qalır.
Çox
təəssüflənirəm, iş-gücün
çoxluğu, həyat
qayğıları haradasa məni Qərib
Mehdi yaradıcılığından bir az uzaq
salmışdı. Nə yaxşı ki, bu yaxınlarda (ötən ilin
lap son aylarında)
"525-ci qəzet"də onun xalq yazıçısı Elçinin
yaradıcılığından bəhs edən, böyük ürək
genişliyi və ilhamla
yazılmış, bu görkəmli
yazıçının yaradıcılığına dərindən
bələdçiliklə diqqəti çəkən
maraqlı məqaləsini həvəslə oxudum,
uzaqdan-uzağa olsa da, ürəyimin dərinliyində "sağ ol, ay
Qərib, yaxşı ki, qələmin
qocalmayıb, əvvəllərdə olduğu
kimi, yenə də şirin
yazırsan" - deyə sevindim. Eyni zamanda Gəncədə
Qərib müəllimlə olan
görüşlərim, evində qonaq kimi qarşılandığım an gəlib gözlərim önündən keçdi. O görüş,
söhbət əsnasında da Qərib
müəllim daha çox
yetirmələrinin uğurlarından söz
açdı, ala gözləri onlara boylanırmış kimi,
ətrafına dolandı. Sevinirdim, həm
də təəccüb dolusu bir heyrətlə görürdüm
ki, o, yetirmələrinin
ayrı-ayrı keyfiyyətlərini,
yaradıcılıq imkanlarını necə dəqiqliklə,
həssaslıqla yəqinləşdirə bilmişdi.
Məsələn, vaxtilə rəhbərlik etdiyi
"İlham" ədəbi birliyinin fəal üzvləri olmuş
Q.Nəcəfzadə və S.Hüseynoğlu
haqqında deyirdi: "Qəşəm hərdən
heç nəyi nəzərə almayan çılğın, hərdən məqsədi
ardıcıl izləyən praqmatikdir. Sərvaz
adlı çayın sahilləri narahatlıq keçirmir,
arxayın sahillər yaxşı bilirlər ki,
bu dumduru çay azğın selə çevrilib
ətrafı fəlakətə düçar
etməyəcəkdir. Birincinin
yaradıcılığında hiss, digərində
ağıl, məntiq aparıcıdır". Bu dediklərini
o, "Gül əvəzinə
söz" kitabında da
yazıb. Əslən bərəkətli Muğandan
olan bu iki
qələm adamı ilə ədəbi məclislərdə,
müzakirələrdə, iş yerimdə
hər dəfə üz-üzə gələndə Qəribin
ustad müşahidələri yenidən
yadıma düşür, gülümsünüb
soruşuram ki, Qərib
müəllimlə əlaqə saxlaya bilirsinizmi, necədi?
"Nasirin şeir bağçası"ndan çap etdirdiyi bir şeirində "Zərif kəpənəyəm,
çıxmışam yola, siz Allah dəyməyin
qanadlarıma" - deyən və bu
kövrəkliklə yazıb-yaradan qələm dostum ömrün 75
yaşına sənət uğurları ilə qol-qola yetişib. Hələ
də qəlbinin gəncliyi yazdıqlarında ifadə olunur.
Nahid HACIZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2012.- 27
yanvar.- S.6.