Xalqdan
qidalanan fəlsəfi təfəkkür
Otuzuncu
illərin əvvəllərində tale bizi
rastlaşdırmışdı. O illər isə ölkənin
həyatında maraqlı və mürəkkəb illərdən
idi. ...Yeni həyat, yeni iqtisadiyyat və yeni sənaye
uğrunda qızğın mübarizə gedirdi. Lakin bu mübarizə
çox ziddiyyətli idi.
Kütləvi
repressiyalar, "xalq düşməni" adı ilə
milyonlarla insanların həbsi, sürgünlərə
göndərilməsi, məhv edilməsi ilə nəticələnən
ictimai-siyasi irtica baş qaldırmaqda idi. O dövrdə biz gəncləri
ən çox narahat edən kəndlərdə baş verən
qanlı hadisələr, "qolçomaq" adı ilə
yüz minlərlə adamın sürgün edilməsi idi.
Lakin ölkədə başlanmış sənayeləşmə
və mədəni yüksəliş Stalinin adı ilə
bağlandığından, həbslər, sürgünlər
haqq işi kimi qələmə verildiyindən biz gəncləri
çaşdırırdı, rəyimizi açıq bildirməkdən
çəkinirdik. Ancaq bir-birilə çox yaxın olan,
ürəkdən bir-birinə inanan gənclər öz
aralarında düşündüklərini deməkdən
çəkinmirdilər. Heydər Hüseynov, Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Mikayıl Müşviq belələrindən
idi.
Mən
texnikumu bitirdikdən sonra bir müddət mədənlərdə
işləyib Azərbaycan Dövlət Elmi Tədqiqat
İnstitutunun hazırlıq kursuna qəbul olundum. Heydər
Hüseynovla, Məmməd Ariflə, Rəsul Rza ilə, Səməd
Vurğunla tanışlığım da bu dövrdə
başlandı. O zaman mənim ilk hekayə və şeirlərim
mətbuatda çap olunduğundan Heydər Hüseynov birinci
görüşümüzdəcə ədəbiyyatdan
söhbət saldı:
-
Yazıçılıq, şairlik böyük sənətdir,
- deyib gözümün içinə baxdı və əlavə
etdi, - böyük əmək, istedad və qabiliyyət istəyir.
Bu
sətirləri yazıram və xəyal məni o dövrə
aparır. Axı onda Heydərə heç bir söz demədim.
Çünki heyrət məni almışdı. İlk qələm
təcrübələrimin kiminsə diqqətini cəlb edə
biləcəyi barədə düşünməmişdim. Ancaq
yadımdadır ki, biz, yəni o dövrün gəncləri
oxumağı çox sevirdik. "İnqilab və mədəniyyət"
jurnalının növbəti nömrəsini səbirsizliklə
gözlər, tapıb oxuyardıq. Arı güllərin,
çiçəklərin şirəsini soran kimi biz də mətbuatı,
kitabları oxuyur və öz aramızda müzakirə edirdik.
Heydər
Hüseynovu mən bu cəhətdən də yeni nəsillərə
nümunə sayıram. O zaman mənə elə gəlirdi ki,
o ömrünün bir saatını belə boş
keçirmir - oxuyur, düşünür, yazırdı. O, həm
filosof, həm də ədəbiyyatşünas idi. Əslinə
baxanda burada təəccüblü bir şey yoxdur. Neçə
dəfə onunla bu barədə söhbət etmişdik. O
deyirdi: "fəlsəfə elmini özünə əsas ixtisas
seçən bir adam bədii ədəbiyyatsız keçinə
bilməz. Çünki obrazlı təfəkkürsüz cəmiyyətin
həyatına nufuz etmək olmaz, fəlsəfi təfəkkürsüzsə
insanı olduğu kimi təsəvvür etmək
mümkün deyil. Bədii əsərlərin zəifliyini,
uca zirvələrə qalxa bilməməsini müəllifin
dayaz, səthi idrakı ilə izah edənlər məncə,
haqlıdırlar". Heydər Hüseynov
yaradıcılıqda və insanın ruhi inkişafında cəmiyyətin,
mənəvi saflığın rolunu ayrıca qeyd edirdi. Bir dəfə
biz "Kommunist" küçəsilə üzü
aşağı gedərkən Heydər bu barədə
söz saldı: "İnsan üçün düzlükdən
uca heç şey yoxdur, - dedi. - Mən fikri gizlətməyi,
bir şey düşünüb, başqa şey deməyi rəzalət
hesab edirəm. Yadıma Nərimanovun sözləri
düşür: "Amandır heç vaxt ağa qara, qaraya
ağ deməyin!..."
Heydər Nərimanovdan
Zərdabiyə, Zakirə, Vaqifə keçdi. Məlumdur ki, o
klassik ədəbiyyatımızı sevirdi, müntəzəm
mütaliə və tədqiq edirdi. Heydər yorulmadan təkrar
edirdi: "Ədəbiyyat və fəlsəfə daima vəhdətdədir.
Belinski, Mirzə Fətəli Axundzadə, kimi böyük
şəxsiyyətləri yadımıza salaq. Onların ədəbi
əsərləri və cərəyanları tədqiq edən
məqalələri məgər fəlsəfi fikirlərlə
parlamırmı? Parlayır! Ən yaxşı əsərlər,
bədii-estetik problemlərə həsr olunmuş yazılar fəlsəfi
mündərəcəsi ilə də oxucunu cəzb edir və
idrakı zirvələrə qaldırır. Dünyada elə
bir xalq ədəbiyyatı yoxdur ki, öz fəlsəfi məna
çalarları ilə oxucu ürəyini fəth etməsin.
Təsadüfi deyil ki, bir sıra xalqların keçən əsrlərdə
yaranmış bədii əsərləri estetik cəhətdən
də dolğundur və mənsub olduğu xalqın fəlsəfi
fikrinin tarixini öyrənmək üçün etibarlı mənbə
hesab olunur".
Heydər
Hüseynovu ədəbiyyata çəkən keyfiyyətləri
araşdırarkən bir xüsusiyyəti gözdən
qaçırmaq olmaz. Onun fəlsəfi tədqiqatları bədii
gözəlliklə, ədəbi-tənqidi məqalələri
fəlsəfi fikirlərlə aşılanmışdır.
Otuzuncu illərdə bu, ədəbi-fəlsəfi həyatımızda
maraqlı olduğu qədər də nadir hadisə idi.
Axı bir elm olaraq müasir fəlsəfi fikrimiz yeni-yeni
qanadlanırdı.
O illəri
xatırlayanda, xüsusən rəhbər işçilərin
tez-tez dəyişdiyi yadıma düşür.
Dörd-beş ildə Mərkəzi Komitə katibləri az
qala elə o qədər də təzələnmişdi. Bu
qeyri-sabitliyin gündəlik işə və həyata necə
təsir etdiyini təsəvvürə gətirmək o qədər
də çətin deyil. 1931-32-ci illər - Mir Cəfər
Bağırovun Respublika Xalq Komissarları Sovetinə və
tezliklə Mərkəzi Komitənin birinci katibi vəzifəsinə
keçməsilə respublikada vəziyyət mürəkkəbləşməyə
başladı. Hələ o zaman xalq arasında onun haqqında
ziddiyyətli sözlər gəzirdi. Bir yandan güclü,
iradəli, təcrübəli adam olduğundan, o biri yandan da
amansızlığından, despotik təbiətindən
danışırdılar. Əlbəttə, açıq
fikirli ziyalılar, o cümlədən Heydər Hüseynov,
özlərini müşahidəçilər kimi
aparmırdılar. İzləyir, müşahidə edir,
düşünür, öz aralarında fikir mübadiləsi
edirdilər.
Heydər
Hüseynovun maraq dairəsi çox geniş idi. O, Azərbaycan
ədəbiyyatı və mədəniyyətini qədimlərdən
bizim günlərə qədər öyrənir,
araşdırır və bu barədə ümumən elmi, ədəbi
fikrimizə istiqamət verən mülahizələr söyləyir,
məqalələr çap etdirirdi. 1945-ci ildə çap
etdirdiyi "Ədəbi qeydlər" kitabında
yazırdı: "Xalqımızın əsrlər boyu inkişaf
edib gələn qədim mədəniyyət və ədəbiyyat
tarixi vardır. Ədəbiyyatımız həmişə
xalqımızın ümumi inkişaf səviyyəsini, mədəniyyətini,
məişətini, mənəvi aləmini əks etdirən
bir güzgü olmuşdur".
Bu fikir onun
bütün yaradıcılığına istiqamət
vermiş, həm də necə hərarətli,
ağıllı, müdrik bir alim-vətənpərvər
olduğunu göstərmişdir. Heydər Hüseynovun həmin
axtarışlar yolunda gəldiyi nəticələr bu gün
üçün də səciyyəvi və maraqlıdır.
Heydər
Hüseynovun keçdiyi yol əməklə
açılmışdı. Şüurlu həyat yolu, fəlsəfi,
ədəbi axtarışları, tapıntıları ona
ziyalıların və bütün xalqın ürəyində
dərin məhəbbət oyatmışdı.
Elmin
müxtəlif sahələrində görkəmli alim, həqiqi
yaradıcı ixtisas sahibi olmaq, əlbəttə,
böyük şərəfdir. Belələrinin arasında
öz insanlığı, mənəvi paklığı ilə
seçilən adamlar isə ikiqat şərəfə
layiqdirlər. Heydər Hüseynovda bu keyfiyyətlər hər
an gözə dəyir və onu qat-qat şərəfli edirdi.
Bununla əlaqədar
olaraq mən bir epizodu qeyd etmədən keçinə bilmirəm.
Müharibə illəri idi. Heydər bütün
varlığı ilə xalqının qəhrəmanlığından
ilham alır və Hitler kimi yırtıcının məğlub
olacağını qəti inamla deyirdi: "Bu cür vəhşi
uzun müddət meydan sulaya bilməz. Onun
çıxışlarına diqqət et: üz-gözündən
zəhrimar tökülür, danışığı, əl-qol
atması hər dəfə məndə belə təsir
oyadır ki, o insan deyil, yırtıcı canavardır".
Heydər ürəyiaçıq, alicənab adam idi.
Yazılarında monumentallığa meyl edirdi. Məlumdur ki, o
dövrdə sırf fəlsəfi məzmunu ilə seçilən
orijinal əsərlərimiz yox idi. Bu yolda ilk sanballı əsərləri
yaradan da Heydər Hüseynov olmuşdur. O, ehtiraslı tədqiqatlarında
Azərbaycan xalqının ictimai fikir tarixini böyük
klassiklərimizin əsərləri ilə üzvi vəhdətdə
araşdırırdı. Bu addımlar onun elmi fəaliyyətini
ümumbəşər fəlsəfə xəzinəsini
öyrənib tədqiq etmək kimi geniş yola gətirib
çıxarmışdı. Nəticədə o, zamanın
və elmin vacib tələblərinə cavab verən, Nizaminin
"İqbalnamə"si, Həsən bəy Zərdabi, Səməd
Vurğun, Süleyman Rüstəm barədə məqalələrlə
yanaşı, monumental elmi tədqiqat əsəri olan "XIX əsr
Azərbaycan ictimai və fəlsəfi fikir tarixi"
kitabını yaratdı. Humanizm bu kitabın şah
damarıdır - desək, yanılmarıq. Həmin əsər
müəllifinə böyük şöhrət
qazandırmaqla yanaşı, həm də onun taleyində
uğursuz rol oynadı. Baxmayaraq ki, kitab ölkənin elm aləmində
şöhrət qazanmışdı. Məsələn, məşhur
şərqşünas-alim, akademik Kraçkovski müəllifə
göndərdiyi məktubda onun əsərinə böyük
qiymət vermişdi.
O vaxt mən
Moskvada idim. Bir gün dedilər ki, Aleksandr Fadeyev məni
görmək istəyir. O, həm SSRİ Yazıçılar
İttifaqının, həm də "Stalin mükafatları
komitəsi"nin sədri idi. Mən də həmin komitənin
üzvü olduğumdan, Fadeyev görüşümüz
zamanı özünəməxsus bir işgüzarlıqla
söhbəti birbaşa Heydər Hüseynovun kitabından
başladı. Çox mənalı və qiymətli tədqiqat
əsəri olduğunu və Stalin mükafatına irəli
sürmək istədiyini bildirib, mənim rəyimi soruşdu.
Söz yox ki, bu fikir mənə də xoş gəldi və
sevinclə dedim ki, əla olar. O zaman mənim ağlıma gəlməzdi
ki, bu təklif kimə və ya kimlərəsə xoş gəlməyə
bilər.
Demə, mən
yanılırammış. Kitabı SSRİ
Yazıçılar İttifaqı dövlət
mükafatına irəli sürəndə respublikanın rəhbər
təşkilatları buna etiraz etmədilər. Mükafatlar
komitəsində müzakirə zamanı danışanlar
kitabı təriflədilər. Həm açıq, həm də
gizli səsvermədə əsər mükafata layiq
görüldü.
Bu münasibətlə
Heydər Hüseynovu təbrik edənlər saysız-hesabsız
idi. Lakin…
Lakin
"yuxarı" susurdu.
Nə
üçün, nə səbəbə? Məlum deyildi. Mən
Bakıya qayıtdıqda anlaşılmaz bir vəziyyətlə
üzləşdim. Heydər Hüseynovun adı gələndə
və mükafata layiq görülmüş kitabından
söz düşəndə ən xeyirxah adamlar belə tutulur,
eyhamlı sözlərlə danışığa son
qoyurdular.
Bir müddət
sonra həmin kitab haqqında filarmoniyada geniş iclas
keçirildi və orada Bağırov müəllifin Şeyx
Şamil haqqındakı müsbət fikirlərini bəhanə
edərək ona hücum etdi. Şamili isə xarici dövlətlərə
casusluqda, panislamizmdə, pantürkizmdə təqsirləndirdi.
Əlbəttə, bu gözlənilməz və dəhşətli
fırtına kitabın müəllifi Heydər Hüseynovu
sarsıtmaya bilməzdi. Onun həyatının ən
ağır dövrü başlamışdı. Bu dövr təkcə
Heydər Hüseynov üçün deyil, hamı
üçün ağır və gözlənilməz faciələr
dövrü idi. Şəxsiyyətə pərəstişin
amansız dalğaları gah yatır, gah da tuğyan edirdi.
Belə bir
sual ortaya çıxır: nə üçün
M.C.Bağırov Heydər Hüseynovu əsassız və
ağır ittihamlara, dözülməz zərbələrə
məhkum etmişdi? Görünür bunun kökləri dərinlərdə
idi: həm Bağırovun, həm də Heydər Hüseynovun
təbiətlərinin biri-birinə zidd olan keyfiyyətlərində
tale onları üzləşdirmişdi. Biri müstəbid,
despot, şöhrətpərəst, o biri humanist, insanpərvər,
ədalətli. Mənim taleyim elə gətirmişdi ki, şəxsiyyətə
pərəstişin müəyyən dövrlərində
Bakıdan və Azərbaycandan kənarlarda - 1933-35-də
Naxçıvanda "Sürət" qəzetinin redaktoru
işləmiş, 1935-37-də Leninqradda SSRİ Elmlər
Akademiyası Şərqşünaslıq İnstitutunun
aspirantı olmuşdum. 1937-ci ilin axırlarında məni
Bakıya çağırıb Opera teatrının direktoru,
incəsənət işləri idarəsinin rəisi vəzifəsinə
təyin etdilər. Bu zaman teatr və filarmoniya Moskvada birinci Azərbaycan
incəsənəti dekadasına çox qızğın
hazırlaşırdı. O illərin müşahidələrinə
əsasən deyə bilərəm ki, M.C.Bağırov
çox mürəkkəb və olduqca ziddiyyətli adam idi.
Bağırovun fəaliyyətində, hərəkətlərində
mənfi, qəddar, insafsız halları unutmaq mümkün
deyil.
Təbiətən
möhkəm iradə sahibi kimi tanıdığım Heydər
Hüseynovun həyatının son dövründəki ziddiyyətlər
də zamanın amansızlığından doğmuşdu.
Böyük alim təhqirlərə, buz kimi soyuq gözlərin
neştəri ilə hamını əzən həyata dözə
bilməzdi. Ağır fikirlər kükrəyən, şahə
qalxan dəniz dalğaları kimi onu gah bu sahilə, gah o biri
sahilə - dumanlı, qaranlıq sahilə atırdı.
Axı o filosof idi və yaxşı bilirdi ki, həyat
mübarizədir. Lakin kiminlə? Nə ilə mübarizədir?
O, mərdi-mərdanə vuruşda heç bir
alçağın, heç bir cəlladın
qabağından qaçmazdı. Burada isə özündən
güclünün qarşısında ikiqat olanlar, üzə
gülənlər, dalda əleyhinə danışanlar!
Bəli, bu
anlarda Heydərin sinəsində Hamlet qəlbi
döyünürdü. "Olum, ya ölüm" sualı
onu rahat buraxmırdı. Hər halda bu alçaqlara müti
olmaqdansa ölüm yaxşıdır. Bu, onun son və qəti
qərarı idi. Yox, nə son idi, nə də qəti. O, mənəvi
ikiləşmiş adam kimi tərəddüdlər içində
yaşayırdı. Onu qəti qərar çıxarmağa
qoymayan yazı masası idi. O masa ki, arxasında qəlbinin dərin
hissləri, beyninə dolmuş fikirləri kağıza
tökülürdü.
Bəlkə
tərəddüd edirdi ki, nə yazsın, nədən
yazsın?
Yox, onun
üçün mövzu qıtlığı, fikir
kasadlığı yox idi. Əksinə, illər uzunu
başına dolmuş müxtəlif fəlsəfi, ədəbi,
tarixi mövzular hey bir-birini sıxışdırır və
onu yazı masasına tərəf çəkirdi. Daima ona hər
şeydən əziz, mənalı və sirli görünən
bu masaya yaxınlaşmaq istəyəndə əcaib,
anlaşılmaz möcüzə baş verirdi. Bütün
vücudu palıd ağacından yonulmuş kimi görünən
kobud, qaraqabaq, heybətli kölgə yolunu kəsirdi.
...Bütün
bu əcaib metamorfozalara baxmayaraq, o, xəyala dalır, zehnində
canlanan keçmiş günlərin qəribə-qəribə
mənzərələri, ictimai əhvalatları bir-birini əvəz
edirdi.
Həyatının
xoş çağları - texnikumda oxuyarkən tələbə
yoldaşlarla May nümayişinə çıxdıqları
yadına düşdü. Nə gözəl, nə xoşbəxt
çağlar idi Bakıda May nümayişləri!.. Onlar gəncliyə
məxsus ürək açıqlığı ilə
danışır, gülür və deyirdilər: Mayda da,
başqa bayramlarda da Bakı nümayişləri çox
gözəldir! Adamın ürəyi açılır!..
Bəli,
Bakı nümayişləri!
Heydər
hamısını yaxşı xatırlayırdı. Bu xatirələr
onu başqa bir aləmə aparırdı. Ruhu oxşayan bahar
çiçəkləri ilə ətirlənmiş xoş
günlərə qaytarırdı. Bu fonda həyat necə
gözəl idi! May günəşi, yamyaşıl don
geymiş bağlar, bağçalar, ətirli
qızılgülə, zanbağa, bənövşəyə
oxşayan qızlar, oğullar, uşaqlar dünyası, sən
nə gözəlsən! Bu gözəl, bu ətirli hava
qocaları da cavanlaşdırmış, gözlərinə
işıq vermişdi.
Birdən qəribə
bir sual onu aldı: Nə üçün belə uzaqdan
başlamışam? Nə üçün xəyal və qələm
məni belə uzaqlara apardı? Facianə suallar içində
sıxılan dostumun necə filosof olduğunu mən
yaxşı bilirdim. O, həssas və uca fikirli idi. O, həyatla
elə beləcə, faciə içində, qaranlıq
duyğularla vidalaşa bilməzdi.
...Əlbəttə,
o xatirələr, tərəddüdlər içində bir
an unuda bilmədiyi həyat yoldaşını,
övladlarını da düşünürdü. Nəhayət,
"onlar məni bağışlar, məni başa
düşər" - deyib qəti qərarını verdi…
Bir gün
keçməmiş qara xəbər Bakıya yayıldı:
Heydər Hüseynov bu dünyadan köçdü…
Düzdür,
köçdü. Amma əsərləri yaşayır və
onu da yaşadır!..
Azərbaycan
xalqı onun xatirəsini əziz tutur və tutacaq! O bizim qəlbimizdə,
respublikamızın hər cəhətdən inkişafı
üçün görülən işlərimizdə
yaşayır, gələcək nəsillərin də ürəyində,
əməllərində yaşayacaqdır!..
Mirzə İbrahimov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 5 aprel.-
S.1; 3.