Nəsrin və
səhnənin ağrı yaddaşı -Cəlil Məmmədquluzadə
Ümumiyyətlə,
millətin və mədəniyyətin tarixləri bir-birindən
heç vaxt ayrı olmayıb. İstiqlal və suverenlik
idealı həmişə əvvəlcə ədəbi-mədəni
fikirdə formalaşıb, yalnız sonra dövlət təfəkkürü,
sosial-inzibati qurum və siyasi rejim gerçəkliyi kəsb
edib. İndiki suveren Azərbaycanın da mənəvi
memarları Axundovlar və Zərdabilər, Əli bəylər
və Ağaoğlular, Sabirlər və Cavidlər, Nərimanovlar
və Üzeyir bəylər, Cabbarlılar və Vurğunlar
olmuşlar. Onların içərisində Cəlil Məmmədquluzadənin
adı xüsusi yer tutur.
XX
yüzilliyin ən böyük şüarını hələ
əsrin əvvəlində hamıdan əvvəl o, elan edib:
"Vətən, vətən, vətən! Millət, millət,
millət! Dil, dil, dil!".
Bizim
ədəbiyyatda ağlın dastanına zirvə - Nizamidir;
eşqin və qəmin faciəsinə meyar - Füzulidir; qeyrətin
ağrısına, namus yanğısına timsal - Sabirdir; həm
eşq, həm ağır, həm də qeyrət
üçün borcun, cavabdehliyin ölçüsünə
əmsal - Cəlil Məmmədquluzadədir!.. XX əsrdə
onu "zəmanə özü, təbiət özü
yaradır", üstəlik, tarix və keçmiş də,
orta əsrlər də, XIX yüzil də Məmmədquluzadə
də özünü yenidən dərk edir! Hətta bu
gün də - XXI yüzilliyin astanasında da "Nə etməli?",
"Necə etməli?" suallarına ən yaxşı
cavabı Mirzə Cəlilin əsərlərində
tapırıq.
"Anamın
kitabı" - bütün dövrlərin "ana
kitabı" olaraq qalır. "Kiçik adamları" və
"artıq adamları", "ölüləri" və
"dəliləri", "saqqallı uşaqları" da
millətə çevirən, xalqa öz "mən"ini
genetik yox, milli səviyyədə dərk etdirən ibrətli
əsərləri bizə yaxın yüz ildə hamıdan
çox və hamıdan kəskin Məmmədquluzadə
yazır. "Bir millət gərək bir kitaba, bir amala
tapınsın" - əsrin əvvəlinin bu Mirzə Cəlil
təlimi doxsanıncı illərin də aktual fəlsəfi-elmi
təlimi, "milli ideologiyası" olaraq qalır…
Əsrin
əvvəlinin çox hadisələri bu gün əsrin
sonunda yenidən təkrar olunur və odur ki, Mirzə Cəlilin
əsərləri də indi yenidən aktuallıq gücü
kəsb edir. Özu də hadisələr ona görə təkrar
olunur ki, biz tarixin təcrübəsinə, onun klassiklərdə,
Mirzə Cəlildə əksini tapan ibrət dərslərinə
biganə qalırıq, onları unuduruq. Tarixi unudanda isə
o, təkrar olunur. Səhvimizdə, günahımızda təkrarlardan
qaçmaq üçün "Molla Nəsrəddin"i təkrar-təkrar
oxumalıyıq. Çox yaxşıdır ki, elə bu məqsədlə
Akademiyanın Ədəbiyyat İnstitutu "Molla Nəsrəddin"in
12 cilddən ibarət (hər biri 70 müəllif vərəqi)
transliterasiyalı mətnini nəşrə hazırlayıb və
ilk cild artıq çapdan çıxıb. Bu işi sürətləndirmək
lazımdır. "Molla Nəsrəddin"in tam halda yeni nəşri
ona səbəb olacaq ki, milli-mənəvi və əxlaqi tərəqqimizdə
öz tarixi rolunu, öz milli missiyasını o, ikinci dəfə,
təkrar oynayacaq. Yalnız reklamlar yaymaq, plakatlar buraxmaq, təqvim,
döş nişanı və konvertlər istehsal etməklə
həmin məqsədə nail olmaq mümkün deyil. Mirzə
Cəlil ideallarını dövrümüzdə həyata
keçirməyin ən yaxşı üsulu onun fasiləsiz tədqiqi,
tədrisi, nəşri və səhnəyə
qoyulmasıdır. Təəssüf ki, xüsusən teatr bu
sahədə çox az iş görür.
"Ölülər"
və "Dəli yığıncağı" kimi
şedevrlər indi artıq gör neçə ildir ki, səhnədə
yox, arxivdə və muzeydə yaşayır.
Bütün
tarix göstərir ki, özlüyündə qiyamlar, ordular,
siyasi islahatlar, hakimiyyət dəyişmələri hələ
heç nəyi həll etmir, mədəniyyət hər
şeyi həll edir, yalnız o, inqilabi idealları real əxlaqi
dəyərlərə çevirir. Milli himn və bayraq kimi
milli təfəkkür və fəlsəfə də yeni
dövrdə gərək yenidən müəyyənləşsin:
"…xəyal, fikir və əqidə düzülməsə,
əməl və haqq heç vaxt düzəlməz". Və
"yüz illərlə yatmış millətin və məmləkətin
qulağına dirilik şeypuru çalıb" oyatmaq
lazımdır. Sözün gücü (şeypuru) Mirzə Cəlilə
məhz xalqın milli intibahında iştirak etmək
üçün lazım olur. Ədəbiyyat ona
bütünlükdə oyanış və tərəqqi barədə
bədii düşüncə kimi lazım olur. fəlsəfə
və tarix, sosiologiya və hüquq, iqtisadiyyat və estetika,
dil, psixologiya - hamısı həmin bədii düşüncənin
daxili tərkib hissələridir. Və bütün bu sahələrin
hamısında o, böyük islahatlara bütövlükdə
İslam Şərqi miqyasında yenilikçi və novator ədib
və ideoloq kimi başlayır.
Məhz
Mirzə Cəlildən sonra Azərbaycanda bədii ədəbiyyatın
əsas, aparıcı janrı dəyişir - milli hekayəni
və novellanı ədib dünya nəsr prosesinin magistral
yoluna çıxarır. Azərbaycan kəndinin ilk ictimai
romanını, ilk sosial povestini yaradır. "Usta
Zeynal"la "Poçt qutusu" ilə, "İranda
hürriyyət"lə, bu əsərlərdəki fəlsəfi
ironiya ilə mətnaltı məna qatı ilə, təhtəlşüur
ifadə, üslub tərzi ilə o, özündən
çox-çox sonrakıları - Platonovu, Bulqakovu, Markesi
qabaqlayır. Həmçinin nahaq yerə Mirzə Cəlilin
dram poetikasını yalnız Mirzə Cəlildən əvvəlkilərlə
müqayisə edirlər və bu zaman Qoqoldan, "Müfəttiş"dən
o yana getmirlər. Halbuki "Ölülər"də, "Dəli
yığıncağı"nda Qoqolla yanaşı,
İoneskonu, Sartrı xəbər verən aşkar novator
cizgilər və şəksiz modern əlamətlər var!
C.Məmmədquluzadə
yeni ədəbiyyatın obraz-qəhrəman tərkibini - bədii
tipajını da dəyişir: "ölülər",
"dəlilər", "artıqlar", "xırda
adamlar", "saqqallı uşaqlar" və onların
dünyası ilk dəfədir ki, nəsrin və dramın
dünyasına gətirilir.
Nəhayət,
C.Məmmədquluzadə realist milli ədəbiyyatın bədii
əhvalını, psixoloji ovqatını dəyişir:
çağdaş ədəbi fikirdə "ağrı ədəbiyyatı"
deyilən qəhrəman, janr və üslubun əsasını
qoyur. Dramaturgiyada M.F.Axundzadə
tipajına - cəngavər bəylərə və
maarifçi ziyalılara, qayğısız, nikbin sadə
adamlara qarşı ağrılı, kədərli, tragik
ironiya və parodiyaları - "psevdo ziyalı",
"psevdo bəy", "psevdo ruhani", "psevdo kəndli"
obrazlarını ortaya çıxarır. "Müdrik
ziyalı" ilə "nadan xalq" konfliktini yox, "nadan
intelligentlə" müdrik xalq arasında konflikti nəsrdə
və səhnədə əsas konfliktə çevirir. Təkcə
Şərqi yox, həm də Rusiyanı, Qərbi kor-koranə
təqlid eləmək, yamsılamaq meyllərini sosial bəla
kimi "uçtel" və "uşkol",
"obrazovannılıq" və "intelligentlik" dərdi
kimi, nadanlığın alt qatı, daha qorxulu iç
üzü kimi təşrih, ittiham və ifşa edir. İlk dəfədir
ki, "ölülər" monoloqu ilə və "Sizi
deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman qardaşlarım"
xitabı ilə doğma xalqa müraciət edir, onu
bütün Novruzəliləri, bütün Usta Zeynalları,
ölüləri, dəlilləri ilə birlikdə
işıq üzünə - səhnəyə, nəsrə,
publisistikaya çıxarır.
İntibah
və demokratiya hərəkatında ədibin xidməti
bütün İslam Şərqi miqyasında etiraf və təsdiq
olunur. Həmin hüdudlarda o, yeni tipli realist ədəbiyyatın,
satirik nəsrin və inqilabi mətbuatın "baniye
karı" hesab edilir. Təkcə onu demək kifayətdir
ki, "Molla Nəsrəddin" məcmuəsində ərəb,
fars, türk, tatar, özbək, hind, türkmən, ləzgi, alban,
əfqan, yunan, çin, bolqar, serb, alman… xalqlarının həyatı
və taleyi ilə bağlı problemlər
qaldırılır və məcmuə Tehran, İstanbul, Kəlküttə,
Bağdad, Buxara, Səmərqənd, Aşqabad, Daşkənd,
Peterburq, Moskva, Həştərxan, Ufa, Tiflis, İrəvan kimi
şəhərlərdə yayılır və oxunurdu, Məcmuə
müəyyən fasilələrlə düz 25 il (1905-1917-ci
illərdə Tiflisdə, 1921-də Təbrizdə, 1922-1931-ci
illər arası Bakıda) nəşr olunmuşdur. C.Məmmədquluzadənin
burada işıq üzü görən əsərlərini
bir yerə toplasaydıq, Azərbaycan ədəbiyyatında ən
böyük külliyyat silsiləsi alınardı.
***
Özünə
qədərki Azərbaycan yazıçılarından ən
çox ideoloq olanı - C.Məmmədquluzadədir. "Azərbaycanın
böyük siyasi xadimi" (Məmməd Cəfərin məqaləsinin
adı) - haqqında bu sərlövhədə məqalə
yazılan ayrı klassikimizi mən xatırlamıram. Mirzə
Fətəli Axundzadədən sonra öz ictimai-siyasi
görüşlərini bir ideoloq, dövlət adamı,
ictimai xadim səviyyəsində şərh edən ikinci
böyük yazıçımız məhz Mirzə Cəlildir
və bu barədə daha geniş danışmağa indi
açıq-aşkar ehtiyac var.
Vilhelm
Almaniyasından və Stolıpin Rusiyasından tutmuş, Məmmədəli
İranına və Əbdülhəmid Türkiyəsinə
qədər ən müxtəlif ölkələr barədə
öz fikrini o, dünya siyasəti miqyasında və səviyyəsində
bildirirdi. Hamısında da İslam və Şərq siyasi mənafeyinin
ideoloqu kimi çıxış edirdi; həm Avropa
böyük dövlətlərinin, həm də Şərq
müstəbidlərinin özünün antişərq siyasətini
dərindən təhlil və ifşa edirdi. Onların hər
ikisinin beynəlxalq "Şərq siyasəti" barədə
heç bir Qərb və Şərq mənbəyində
olmayan qədər elmi informasiyasını təkcə
"Molla Nəsrəddin"dən əxz etmək olar.
Maraqlıdır
ki, hələ o vaxtkı Şərqə ədib Avropa və
dünya miqyasında geopolitik maraqların kəsişdiyi bir məkan
kimi baxırdı və heyrətli bir uzaqgörənliklə
deyirdi ki, suverenlik və istiqlal problemini lokal Şərq
hüdudlarında həll eləmək
qeyri-mümkündür. İstibdaddan azad olmaq
üçün Şərq əvvəlcə böyük Qərb
dövlətlərinin nüfuz və təsir dairəsindən
azad olmalı, qapalı çevrədən, kənardan idarə
olunan tilsimli dairədən kənara
çıxmalıdır. Məsələn, Birinci Dünya
müharibəsi ərəfəsində Berlindən Bağdada
dəmir yolu çəkilməsinə o, "Molla Nəsrəddin"də
dəfələrlə karikatura və replika həsr
etmişdi, bunu Türkiyəyə, İrana, Hindistana Qərb
yürüşünün başlanğıcı kimi qiymətləndirirdi.
Təşviş ifadə edən və kinayə ilə səslənən
xəbərlər dərgidə silsilə təşkil edirdi:
"Germaniya dövləti islamlar ilə siğə
qardaşı oldu". "İran səfiri iranlıların
qəbiristan yerini almanlara altmış manata
satmışdır" və s.
Yaxud hələ
1905-ci ildə, "Binəsiblər" və
"Xeyir-dua" məqalələrində ədibin Azərbaycana,
Şərqə qarşı çevrilmiş imperiya siyasəti
və müstəmləkəçi ambisiya barədə
dedikləri elə bil bu gün yazılmamışdır.
"Haaqa sülh konfransı" ətrafında böyük
dövlətlərin mahiyyətcə islam xalqları əleyhinə
çevrilmiş ikiüzlü, saxta siyasi diplomatiyasına Məmmədquluzadə
görün necə dəqiq diaqnoz qoyurdu: "Avropadakı
mövcud ictimai-siyasi həyat şəraitində ümumi
sülh mümkün ola bilməz. Nə qədər ki,
böyük dövlətlərin qoluzorluluğu və yeni
müstəmləkələr uğrunda didişmə davam
edir, ümumi sülh və ya hərbi xərclərin məhdud
edilməsi haqqında diplomatik boşboğazlıqlar məzlum
xalqları aldatmaqdan və müstəmləkə hərislərinin
bir-birinə kələk gəlməsindən başqa bir
şey deyildir: "Müstəmləkəçi
böyük dövlətlərin adı bəşər
tarixində biabırçılıqla yazılacaqdır.
Xalqların salnamələrində gələcək nəsillərə
onlardan ancaq mənhus sifətlər yadigar qalacaqdır"
("Vozrojdeniye" qəzeti, 1905, N-9).
Fransız,
ingilis, yapon, Amerika müstəmləkə dairələrinə
qarşı Şərq xalqlarının mübarizə və
azadlıq hərəkatına böyük, nikbin ümüdlərini
də gizlətməyən yazıçı hərarətlə
yazırdı: "Qolçomaq hökumətlər Şərq
zəhmətkeşlərini bir zindan üstə qoyub
böyük çəkiclər ilə tapdalayıb
döyürlər. Əmma onu düşünmürlər ki,
indi səbəbsiz yerə döyülən zəhmətkeşlər
döyüldükcə başlayırlar yavaş-yavaş
qızarmağa…
Zaman ki,
nahaq yerə indi tapdalanan Şərq əhalisi mirur ilə
isindilər, qızardılar, onda dəxi onlardan elə bir atəş
zühur edə bilər ki, istibdad dəmirçixanasının
çəkicini də yandırar və dəmirçinin
özünü də yandırıb puç edə bilər".
Məmmədquluzadənin
rəhbər tutduğu və təbliğ etdiyi milli dövlət
qurumunun tipi - Xalq hakimiyyəti prinsiplərinə əsaslanan
demokratik, suveren respublika quruluşu idi. Bu respublikanın
perspektiv fəaliyyət proqramını isə o, üç əsas
tərkib hissəsini - milli dövlət, xalq hakimiyyəti,
torpaq islahatı - özündə birləşdirən
"nasionalizm" kimi təsəvvür edirdi. Belə
respublika eyni vaxtda həm çar monarxizmini, həm də
despotik Şərq hakimiyyət qurumlarını kökündən
rədd edir, onların hər ikisinə qarşı
çevrilmiş Məmmədquluzadə satirasının
siyasi pafosunu şərtləndirirdi.
Eyni
ayıq, oyaq milli-siyasi şüuru Cəlil Məmmədquluzadə
Azərbaycan miqyasında "daxili siyasət" (xüsusən,
din, mənəviyyat, qeyrət və mədəniyyət sahəsində)
problemlərinə münasibətdə nümayiş etdirirdi.
Bu problemlərlə bağlı ən böyük daxili
"fəsadı" o, cəmiyyətdə hakim olan ifrat
ictimai bərabərsizlik hallarında və bu hala cəmiyyətin
sütunlarının - "millət vəkillərinin",
sahibkarlarının, ziyalıların və ruhanilərin
laqeydliyində görürdü. Özü də
bütün başqa "fəsadlar"ın da mayası məhz
bu təzadlı, qeyri-bərabər bir güzəranda, daxildəki
soyğunçuluqda, tüfeylilikdə,
özü-özünü çapıb-talayan millətin
özündə idi. Ədibə görə bir cəmiyyətdə
ki, "yüz adamın biri şama kəklik plov yeyə və
isti otaqda buğlana-buğlana yata və doxsan doqquzu soyuqdan və
aclıq sancısından sübhədək vayıldaya - bu,
elə bir hərc-mərc və elə fəsaddır ki, dəxi
bundan savayı qeyri bir hərc-mərc və fəsada ehtiyac
yoxdur". Çox müasir səslənir, elə deyilmi?
Ümumiyyətlə,
ali bir vətəndaşlıq, milli mənafe meyarı və
prinsipi Mirzə Cəlil - üslubunun hər komponentində
özünü göstərir - adlardan, rəmzlərdən
tutmuş problemlərə və onların təhlil
üsullarına qədər. Yalnız bir neçə
detalı xatırlatmaq istəyirəm. O, Məhəmmədağa
Şahtaxtlıdan aldığı Şərqi-Rus"
("Rusun Şərqi") mətbəəsinin adını
da dərhal dəyişdirir: "Qeyrət" mətbəəsi
adlandırır. Bu özü çox rəmzi hadisə idi -
Məmmədquluzadə hələ o vaxtdan özünü
"Rusiyanın Şərqi" yox, "Azərbaycanın
qeyrəti" kimi dərk eləmişdi!.. Sonralar nəinki
Qafqazda, bütün Yaxın və Orta Şərqdə,
Rusiyanın, Avropanın islam paytaxtlarında inqilabi, realist və
satirik mətbuat "Qeyrət"dən doğuldu. Tiflisdəki
"Qeyrət" sosial-demokrat təşkilatı,
İranın "fədayi" inqilabi qurumu, Bakıdakı
"Hümmət" qrupu o vaxt bu mətbəə ilə
sıx bağlı idilər. Təəssüf ki, həmin
adı və missiyanı özündə daşıyan müasir
mətbəə və qəzet indi Azərbaycanda yoxdur.
Maraqlıdır
ki, ədib çıxarmaq istədiyi ilk qəzetə də rəmzi
ad - "Novruz" adı vermək istəyirmiş:
"Ümüdüm bu idi ki… hökumət insafa gəlib bu qəzeti
bizə şəfaət etməklə bəlkə bizim də
novruzumuzun yaxınlaşmasına səbəb oldu".
O da
maraqlıdır ki, daha sonralar da mənalı təxəllüs
axtararkən Məmmədquluzadə həm özünə, həm
də məcmuəsinə eyni adı götürür:
"Molla Nəsrəddin". Bu ad bir rəmz kimi əksər
islam xalqları üçün müştərəkliyi ifadə
edirdi, müştərək bir ayıq, oyaq, iti ağlı,
yumorlu, satirik təhlil və təşrih pafosunu, təbiət,
el, xalq müdrikliyini ifadə edirdi. Nəhayət, bu ad dini
xürafatı, mövhumatı və cəhaləti ifadə
eləyən "Molla Nəsrəddin"ə əks
qütbü, inkarı, təzadı ifadə eləyən
ünvan və imza kimi seçilmişdi.
Mirzə Cəlilin
demək olar ki, hər əsərinin adı ayrılıqda
simvolik məna ifadə edir: "Ölülər", "Dəli
yığıncağı",
"Nigarançılıq", "Şeir bülbülləri",
"Danabaş kəndinin məktəbi", "Lal",
"Kamança"…
Günümüzün
ən ağrılı dərdlərini, müşküllərini
açmaqda bu simvollar bizə indi də kömək edir.
"Ölülər"dəki məşhur səhnəni
xatırlayın: o vaxta qədər ki, ölüləri
diriltmək Şeyx Nəsrullahdan asılı olur, hamı bir
səslə ölüləri diriltməyin tərəfdarı
olur; amma o vaxt ki, ölüləri diriltmək
"ölülərin" özündən asılı
olur, hamı "gedir fikirləşməyə". Bizim də
suverenliyimiz nə vaxta qədər ki, imperiyadan,
Politbürodan, KQB-dən asılı idi, hamımız yumruqda
birləşmişdik və müstəqillik tələb
edirdik. Amma o vaxt ki, müstəqilliyi, xalqın ərazi
bütövlüyünü və siyasi taleyini qorumaq bizim
özümüzdən asılı oldu, hərə bir tərəfə
çəkdi, hamı "getdi fikirləşməyə".
Ölülər dirilsin, ya dirilməsin? - O dövrün
"ölüləri" bu suala həmrəy, yekdil cavab verə
bilməmişdilər. "Bəs qaçqınlar
qayıtsın, ya qayıtmasın?" - Bu suala da biz yekdil və
həmrəy cavab verə bilmədik. Oğulları Vətənə
xəyanət edən, torpağı naminə
bütünlükdə cihada qalxa bilməyən xalqa beynəlxalq
dünya da qəhmər çıxmadı və ayağa
qalxmadı. Heç olmasa torpağımızın xilası,
qaçqınların "mənəvi diriliy" naminə hələ
də axıra qədər birləşə bilmirik!..
Yaxud
"Danabaş kəndinin əhvalatları" əsərini
götürək. Orada bir
"Xudayar bəy" obrazı var. Bu vaxta qədər
deyildiyi kimi, bu obraz bəyliyin tənqidi deyil, "psevdo bəyliyin"
tənqididir. Özünə "bəy" adı qoyan gədanın
ifşası, təşrihidir. Köhnə "gəda" və
"cır" mənşəyini kim yadına salırsa, bu
Xudayar onu tutub salır ya qamçısının altına,
ya da dama. Və "bəy" donu geyib "gəda işləri"
görməyə başlayır. Məgər azmı oldu
yaxın keçmişimizdə belə "gəda-bəy"
oyununa oxşayan hadisələr?!
Yaxud, lap elə
"Kişmiş oyunu" pyesini alaq. Növbəti "seyid
oyunu"ndan (camaatdan israrla pay, sədəqə yığmaq
mərasimindən) yaxa qurtarmaq üçün kəndlilər
fikirləşib seyidlərlə "kişmiş oyunu"
oynamaq qərarına gəlirlər: yalandan cavanlar guya
kişmiş karvanına basqın edir, kişmiş tayları
ilə və iki "meyitlə" geri qayıdırlar.
İzi itirmək, şahidlərdən yaxa qurtarmaq adı, bəhanəsi
ilə kim isə təklif edir ki, gəlin
çağrılmamış qonaqları da "öldürək".
Seyidlər kələyə inanır, fürsət axtarıb
dərhal qaçırlar. Ədibin hətta bu sadə, yumorlu,
bir erkən qələm təcrübəsi də
çağdaş gerçəkliyin çox həqiqətlərini
açmağa açar ola bilər: son illərdə kim
qalmadı ki, bizim Milli Məclislə "kişmiş
oyunu" oynamasın? Hamısı da baş tutdu, bircə
indiki iqtidarla sabiq baş nazirin oynamaq istədiyi son
"kişmiş oyunu"ndan başqa!..
Çağdaş
hadisələr yuxarıdakı nümunələrdən də
sərt, bəzəksiz, çılpaq şəkildə bu
gün üstümüzə ədibin başqa əsərindən
- "Poçt qutusu"ndan düşən işıqda
görünür. C.Məmmədquluzadənin böyük
estetik kəşfi - Novruzəli psixologiyası
günümüzdə baş verən hadisələrin də
mahiyyətində çox şeyi açıb-tökür. Mən
deməzdim ki, biz onları görmürük. Yox,
görürük, amma Mirzə Cəlil cəsarəti ilə
açıb ortaya tökmürük. Həqiqətin düz
gözünün içinə baxıb, günahkarın
düz gözünün içinə demirik.
Yəqin ki,
yadınızdadır, hekayədəki təsvirə görə
Novruzəli heç də güzəran baxımından
kasıb deyil. Bunu onun Vəli xana gətirdiyi sovqat da təsdiq
edir: "İki çuval un, bir neçə toyuq-cücə,
yumurta, hətta toyuqlar üçün dən". Lakin ədib
onun "mənəvi kasıblığı", ictimai
şüur və fəaliyyət kasıblığı ilə
məşğuldur, narahatdır və bu barədə bizi də
düşündürür, narahat edir: poçt
qutularının və teleqraf tellərinin fəaliyyət
göstərməyə başladığı dövrdən
və hadisələrdən öz yüklü ulağı ilə
birlikdə Novruzəli nə qədər uzaqdır!.. Novruzəli
"maddi" kasıblıqdan başqa,
kasıblığın digər bütün növləri və
çeşidləri baxımından kasıbdır!..
Milli qeyrət,
"ittihad", hümmət, birlik və həmrəylik
şüurunun kasıblığı - məgər bumu deyil
günümüzün problemi? Var-dövlət yox, məhz
"şüur kasıblığı" səbəb oldu
ki, suverenlik, müstəqillik hərəkatı vəzifə,
rəyasət, hakimiyyət uğrunda fərdi dava, savaş və
"hərəkat" səviyyəsinə ensin. Orduda da,
iqtidarda da və müxalifətdə də "elələri"
tapıldı ki, "hakimiyyət cəbhəsini" və mənafeyini
hətta Qarabağ cəbhəsinə və mənafeyinə tərcih
etsin və ondan üstün tutsunlar. Yüzlərlə fərari,
milyondan çox qaçqın məgər "maddi
kasıblıqdanmı" aran Qarabağın beş şəhərini
- beşini də birdən qoyub qaçdı?! Yox, milli
düşüncə, qeyrət və vicdanla bağlı sərvətlər,
dəyərlər azlıq elədi. Elə hala gəlib
çatdıq ki, indi artıq bağırsağın, mədənin
yox… mənəviyyatın, ruhun "humanitar yardım"a
ehtiyacı var. Bəlkə millət vəkillərinə,
diplomatlara, müraciət edək, səfirlərə
tapşıraq ki, Birləşmiş Ştatlara, İslam
bankına, Ərəb əmirliyinə yox… Xorvat müsəlmanlarına,
çeçen fədailərinə müraciət etsinlər:
qoy onlar süd tozundan, ət qaxacından yox, yurd-yuva hissindən,
torpaq duyğusundan, qeyrətdən, heysiyyətdən bizə
kredit və borc ayırsınlar. Və millət əxlaqi
iflas, mənəvi talan içində itib-batmasın.
Təəssüf,
min təəssüf ki, həqiqətin gözünün
içinə dik baxan və onu Mirzə Cəlil qədər
açıq, sərt deyən bugünkü
yazıçımız yoxdur, varsa da susur, susmasa idi, məncə,
bax, bu şəkildə, tarixin artıq dediyi və Mirzə Cəlilin
deyəcəyi şəkildə deyərdi…
Belə
yazıçıları da ədib yaddan çıxarmayıb
və onlara da həqiqəti dik gözlərinin içinə
deyib: "…axundlara, bəylərə, xanlara, sərvətdarlara
yaltaqlıq edib milyonlarla əzilənləri yaddan
çıxaran yazıçıların qiyməti bir qara
puldur, o da qəlp".
Yaxud "Dəli
yığıncağı" məzhəkəsini alaq. Son
iki-üç ildə daha yer qalmadı ki, orda "Dəli
yığıncağı"na rast gəlməyək.
Meydanlarda, küçə və bazarlarda, mətbuat səhifələrində,
banklarda, hətta Təhlükəsizlik Nazirliyində və
DİN-də, prokurorluqda, Ali Sovetdə və xüsusən
Milli Məclisin yığıncağında "dəli
yığıncağı"na bənzər hadisələr
məgər azmı oldu? Əksinə, burada qızışan
elə ehtiraslara şahid olduq ki, hətta Mirzə Cəlil qələmi
özü ona həsəd çəkə bilərdi!..
Ümumiyyətlə,
qeyri-sabit, prinsipsiz parlamanla-duma ilə, İran və Türkiyə
konstitusiyası ilə, məclisi, müəssisanla, milli məclislə
Məmmədquluzadənin heç arası olmayıb:
"Qanuni-əsası yazılanda mən sevinirdim ki, İran
da düzəldi. Ümid edirdim ki, axırda iranlılar da nəfəs
çəkə biləcəklər. Amma indi bildim ki, qanuni-əsasi
nədən ibarət imiş… Nə oldu nəticəsi? Bir
dılğır parlaman… Bu olmadı. Belə qanuni-əsasinin
üstə xətt çəkməli…" Xalqın mənafeyini,
millətin iradəsini ifadə etməyən hər hansı
"parlamentarizm" və "Qanuni-əsasi" həmişə
Molla Nəsrəddinin kəskin siyasi satirasına məruz
qalıb.
Dövrümüzün
daha mükəmməl, realist, analitik təhlili olan əsər
isə şübhəsiz, "Anamın kitabı"dır.
Üç qardaş bir evi üç guşəyə
bölüb, biri "xüsuf-küsuf" duası oxuyur, biri
- "elmi-qafiyə" öyrənib nəzm yazır, biri də
heç kəsə lazım olmayan, qəribə, əcaib
lüğət düzəldir, hərə yad bir kitab oxuyur,
"Anamın kitabı" isə sahibsiz ortada qalır,
oxuyanı yoxdur. Üçü də Vətən, millət
dil, "milli mənafe" anlayışından tamam xəbərsizdir.
Qardaşların guya gizli "istiqlal dərnəyi"
düzəltdiyi barədə, həm Bakıda, həm də Təbrizdə
Rusiya və İran əleyhinə çevriliş
hazırladığı barədə şayiəyə
inanıb bunların mənzilini yoxlamağa gələn polis
arxayın nəfəs alır və həqiqətən
etibarlı, dəqiq qənaətə gəlir: bunlar kolonial
imperiyalar üçün "ən zərərsiz, ən
salamat çar və şah bəndələri" imiş!
"Anamın
kitabı" - hər şeydən əvvəl "anamın
dili" demək idi. Gülbaharın monoloqu əslində hələ
"Molla Nəsrəddin"in lap birinci nömrəsindən
başlayırdı: "…Salınız yadınıza o
günləri ki, ananız sizi beşikdə
yırğalaya-yırğalaya sizə türk dilində
lay-lay deyirdi… hərdən bir ana dilində danışmaq ilə
keçmişdəki gözəl günləri yad etməyin
nə eybi var?" Dil bəlası qoca Nəsrəddinin
yaralı yeri və köhnə dərdi idi: mən hələ
ömrümdə görməmişəm ki, iki müsəlman
obrazovannısı bir-birinə rast gələ və ana dilində
danışa.
İkinci tərəfdən,
"Anamın kitabı" - mənəvi və sosial
ekologiya", proqnoz kitabı idi. Və bu baxımdan da
günümüzlə çox həmahəng səslənir.
O ideyalar ki, nəticə,
yekun etibarilə təbiətdə və cəmiyyətdə
iflasa, fəlakətə gətirib çıxarır, bu
gün xalqlar, ölkələr, millətlər hamısı
elliklə sənətdə, ədəbiyyatda, fəlsəfədə
onlardan imtina edirlər. Əksinə, tarixləri və mədəniyyətləri
birləşdirən, sivilizasiyaları bütövləşdirən
ideyalar çağdaş ədəbi-bədii fəlsəfi
dövriyyədə əsas ağırlıq və diqqət
mərkəzinə çervilir. Lokal ədəbi tarixlər
vahid zaman axarının qapalı olmayan, açıq tarixində
birləşir. Nəsillərarası bədii estafet, irs və
varis əlaqələrinin fasiləsizliyi elə bu tarixlərdən
yaranmırmı?
Mənəvi
və sosial ekologiyanın bu yazılmamış qanununu da hələ
əsrin lap əvvəlində Cəlil Məmmədquluzadə
özünün müqəddəs kitabında məhz
"Anamın kitabı"nda yazır: "Yer, göy, ay və
ulduzlar göylərdə seyr edib, gəzə-gəzə yenə
əvvəl-axır günün başına dolanırlar,
çünki bunlar hamısı qədimi-əzəldən
gündən qopub-ayrılmış parçalardır. …Mən
etiqad edirəm ki, mənim də balalarım dünyada hər
yanı gəzib-dolanlar, yenə əvvəl-axır anaları
Zəhranın ətrafında gərək dolanalar,
çünki ay və ulduzlar şəmsin parçaları
olan kimi, bunlar da analarının ayı və
ulduzlarıdırlar.
Vay o kəsin
halına ki, təbiətin həmin qanununu pozmaq istəyə!
Onun insaf və vicdanı ona mədənülhəyat əziyyət
verəcək, nə qədər ki, canda nəfəs var,
peşiman olacaq".
Göründüyü
kimi, cəmiyyətdə, ictimai və mənəvi həyatda
Mirzə Cəlilin toxunmadığı mətləb
qalmayıb. "Poçt qutusu"nda kəndlinin
"poçt qutusu anlayışı", "Usta Zeynal"da
fəhlənin "vaxt və teleqraf" anlayışı,
"Nigaranlıq"da ziyalının "millət və vətən"
anlayışı, "İranda hürriyyət" hekayəsində
isə onların hər üçünün. "Hürriyyət"
anlayışı milli təlaşın və həyəcanın,
"vətəndaşlıq"
narahatlılığının hədəfinə
çevrilib.
Mirzə Cəlilin
"azərbaycançılıq" idealı,
"türkçülüyü" və millətçiliyi
öz daxilində xalqa, millətə məhəbbətlə
yanaşı, çox iti, ayıq və oyaq bir tənqidi
münasibəti də cəm edib, birləşdirib.
İki
yabançı əcnəbi kəlməsi öyrənən
kimi evdə də, doğma anası və övladı ilə
söhbətdə də rusca kəkələyən, gecələr
qumarxanada və kazinoda "barışna"ya, gündüzlər
isə qəzetdə və dərgidə xalqa "eşq"
elan eləyən, zahirdə "vətənpərəst",
batində "padşahpərəst" "intelligentin",
məsləksiz, əqidəsiz "oxumuş"un millətə
oxuduğu "mədhiyyəyə" Məmmədquluzadə
gülürdü: "… ay mənim yaxşı millətim,
hazıram sənə canımı fəda edim, ay mənim
gözəl millətim! Ay millətlərin padşahı millətim!
Amma mənə qalsa bu sözlərin qiyməti bir dənə
çürük qəpikdir. Biz deyirik ki, belə milləti
biz cani-dildən istəyə bilmərik. Bəlkə
içində bir-iki yaxşısı tapıla".
Ruhanilərin
simasında isə onun qəbul edə bilmədiyi ən
çox şükür, təvəkkül etiqadı idi, əxlaqdan,
mənəviyyatdan ayrılan zahiri ibadət, əsl həqiqətdən,
mahiyyətdən, fəaliyyətdən ayrılan, mütləqləşən
ehkam, sxolastika idi: "…boş-boş Allahı
çağırmaqla Allah işlərini ötürüb,
göydən yerə pilləkan qoyub, enib gəlib sənə
kömək eləməz. Lazımdır çalışmaq,
çalışmaq".
Bəs
"intelligentliyin" təşrihində və təhlilində
Məmmədquluzadə satirasının əsas hədəfi
nədir? Hər şeydən əvvəl, yenə də mahiyyətcə
eyni bir sxolastika, dirilikdən, fəallıqdan, Vətən təəssübündən,
milli yaddaşdan və intibahdan, ana dilindən, baba əxlaqından,
ümumiyyətlə, müasirliyin gerçəkliyindən və
əməli tələblərindən eyni dərəcədə
uzaqlıq: "…"Sahibi-qələm", "vətənpərəst"…
zəhrimar olsun onun "qələmi", cəhənnəm
olsun onun "pərəsti"… Bunlar mənim qulağıma
girməz. Mənə əməl lazımdır, əməl, əməl!"
Əsl, xalis
ziyalını isə Cəlil Məmmədquluzadə
özü təmsil edirdi (Sabirlər, Üzeyir bəylər,
Köçərlilər, Ömər Faiqlər, Nərimanovlarla
birlikdə), özü də təkcə
yaradıcılığı ilə yox, həm də "mən"i,
şəxsiyyəti ilə təmsil edirdi. Nə tirandan, nə
despotdan, nə də üləmadan qorxmurdu. Əksinə,
"Nikolay, Əbdülhəmid, Məmmədəli ondan
qorxurdu" (M.Cəfər). Hətta KQB, kazarma rejimi ondan çəkinirdi.
Əgər belə olmasaydı, lazım gələndə qələmi,
lazım gələndə isə sözün hərfi mənasında
silahı əlinə alıb düşmənlə
vuruşmazdı.
Ölümünə
Nəcəfdə və Xorasanda fitva verildiyi halda, Təbrizə
getməzdi. Cümhuriyyətin talan və pamal edildiyini
gördüyü halda, Təbrizdən Bakıya
qayıtmazdı.
Bu yaxında
yenicə çap olunan bir məktubdan bəlli olur ki, o, silah
götürüb Əsgərana düşmənlə
döyüşməyə gedib. Qatı, müdhiş duman
Şuşada cəm olanda Şuşaya, Təbrizdə cəm
olanda Təbrizə, Bakıda qatılaşanda Bakıya tələsib.
Təbriz Məmmədquluzadə
publisistikasının əsas obrazına və qəhrəmanına
iki dəfə çevrilib; hər dəfə də Təbriz
özü "qaynar nöqtəyə" çevriləndə:
Səttarxan hərəkatı (1908-1909) dövründə və
Xiyabani hərəkatı (1920) dövründə: "Bu
gün Kərbəla meydanı Azərbaycandakı vətənpərvərlik
meydanıdır. … hər kimin ürəyində bir cüzi
namus, vətən hissi varsa, oranın qeydinə
qalmalıdır. Gözümüzün qabağında ürəklər
parçalayan Azərbaycan matəmgahı durur! Bu gün, ən
böyük vətənpərvərlik oraya kömək etməkdir".
1920-ci ildə
isə o, şəxsən özü yenidən üsyan
bayrağı qaldıran Təbrizə yola düşür.
Milli hökuməti, "Azadstan" cümhuriyyətini
salamlayır. Cümhuriyyət məğlub olandan sonra da orada
qalıb, "Molla Nəsrəddin"in Təbrizdə
çıxan səkkiz nömrəsi ilə qanlı şah
istibdadına qarşı öz mübarizəsini davam etdirir.
Təxminən,
eyni vaxtda Şimali Azərbaycanda da cümhuriyyət devrilir. Və
bu birinci və sonuncu dəfə deyildi ki, Azərbaycan dövlətçiliyi
Bakıda rus, Təbrizdə fars şovinizminin qurbanı olur.
Bunu gözü ilə görən və candan yaşayan ədib
öz haray səsini bu dəfə Təbrizdən
qaldırır: "Millət boğulur. Tüstülər
milləti hər tərəfdən əhatə eləyib, əgər
dad, fəryada tez yetişməsək, mümkündür ki,
millətdən bir əsər dəxi qalmaya. Tələsmək
lazımdır".
Lakin
intelligentlə, Çar Nikolayla, Sultan Əbdülhəmidlə,
Şahənşah Məmmədəli ilə yanaşı, bu
satiranın bir böyük, bir "şahənşah hədəfi"
də var idi - cahil, fanatik din xadimləri: "… Mənim zehnimi
məşğul edən o qədər sultanlar və
padşahlar deyildi, nə qədər ki, ruhanilər idi".
Şübhəsiz,
Məmmədquluzadə özü də müsəlman idi və
üstəlik, özü də molla idi: Molla Nəsrəddin
(Molla Pənah Vaqif, Molla Vəli Vidadi, Molla Məhəmməd
Füzuli kimi). Lakin bu mollanın o molladan fərqi də var
idi: "Mən də mollayam, siz də molla, əmma mən
müsəlman qardaşlara deyirəm: "Ey müsəlmanlar,
gözünüzü açınız, mənə
baxınız", əmma siz mollalar deyirsiniz: "Ey müsəlmanlar,
gözünüzü yumunuz, mənə baxınız".
Xudayar bəy - saxta, əldəqayırma, qondarma bəy
olduğu kimi, teleqrafçı Heydər ağa,
"şair" Səməd Vahid, yaxud dilmanc Əli bəy
saxta ziyalı olduğu kimi, Məmmədquluzadə ruhaninin də
saxtasını, mərsiyəxanın lotusunu, dərvişin
hoqqabazını, seyidin dələduzunu təsvir edirdi.
"Yaşadığımız
əsr elə bir əsrdir ki, müntəzəm məktəbi,
milli ədəbiyyatı, müəyyən məsləkdə
ictimai məişəti və hər cür iqtisadi mücadiləyə
hazırlığı olmayan millət məişət
mücadiləsində tez-gec məhv olasıdır" - məhz
belə bir milli əxlaqı, ideologiyanı tərbiyə etməkdə
Mirzə Cəlil irsi bu gün də bizə çox kömək
edə bilər. Belə bir milli təlimə indi hava və su
kimi ehtiyac var.
Belə ki,
marksizm Rusiyanın və MDB ölkələrinin rəsmi
dövlət təlimi və doktrinası olmaqdan qalıb. Elə
bununla da cəmiyyət miqyasında bütün mədəni-humanitar
qurumlar və onlar arasında ideoloji dövriyyə öz vahid
enerji mənbəyini itirib. Vulqar sinfi və ifrat partiyalı
qalibdən, çərçivədən azad olan sərbəst,
suveren, humanitar şüurda həm xalis milli, həm də
ümumbəşəri dəyər və meyar
axtarışı eyni vaxtda başlayıb. Fəlsəfə,
sənət və ədəbiyyatda ənənəvi, milli
genotipin strukturu, bədii tərəqqidə idrakın və
inikasın Şərq, islam, azəri-türk modeli əvvəlki
hüququnda bərpa olunur.
Hərtərəfli,
obyektiv - tarixi inkişaf təkcə o zaman baş tutur ki, o,
öz kamilliyini yalnız keçmişlə yox, həm də
gələcəklə əlaqələrinin
tamlığında və bütünlüyündə
tapsın. Tamamlanmaqda olan son min il bizə iki labüd, iki
qaçılmaz taledən birini vəd edir: ya apokalipsis, qiyamət
və məşhər finalı, ya humanitar ekologiya, xalis mənəvi
intibah səciyyəli sivilizasiya. Qeyri-zor və ümumbəşəri
dəyərlərin prioriteti! - Bu gün bəşəriyyət
həmin keçidi belə yekunun və
çağırışın əlaməti altında
qarşılamağa hazırlaşır.
Zorakılığı ən ifrat hüduda - sinifləri və
irqləri məhv etmək səviyyəsinə gətirib
çıxaran vulqar ekstremist təlimin hər ikisini -
faşizmi də, bolşevizmi də tarix arxada buraxır və
xüsusən son yüz ilin təcrübəsi bütünlükdə
bir daha göstərir ki, nə təbiətə, nə də
cəmiyyətə zor qəsdi ilə müdaxilə
özünü doğrultmur: birinci halda təbiət
özü, ikincidə - sosial-mənəvi ekologiya - insanlardan
qisas alır.
Bu əyri və
ifratlardan azad, "korlanmamış", ekoloji cəhətdən
təmiz nəzəri fikir - klassiklərdə var. Buna ən
qabarıq nümunə yenə də Cəlil Məmmədquluzadənin
bir ziyalı, nasir, dramaturq, filosof və xüsusən ideoloq
kimi fikirləridir… Onun xalq hakimiyyətinə əsaslanan
suveren, demokratik respublika anlayışı da bu gün
üçün aktual siyasi məzmundan məhrum deyildir:
"Cümhuriyyət elə bir hökumətə deyilir ki,
orada məmləkətin idarəsi camaatın, xalqın öz
öhdəsində və ixtiyarındadır və vicdan
azadlığı, yığıncaq azadlığı, birləşmək
azadlığı, söz azadlığı, mətbuat
azadlığı, siyasi firqələr düzəltmək
azadlığı, şəxsiyyət azadlığı,
qanun qarşısında bərabərlik, seçki
üsulunda həmrəylik, bərabərlik və müstəqillik,
gizli səsvermə pinsipləri cümhuriyyət quruluşunda
əsas olmalıdır".
Həm suveren
"Azərbaycan Cümhuriyyəti" dövründə, həm
də indiki "Azərbaycan Demokratik Respublikası"
vaxtı xalqımızın müstəqillik əldə etməsindən
sonra ayrı-ayrı rus hakim dairələrinin milli
istiqlalımıza münasibətində eyni, oxşar məqamlar
oldu. Rusiyada fevral inqilabından sonrakı Müvəqqəti
hökumətin (nazir Milyukovun) baş vermiş hadisələrdən
peşimanlıq çəkməsi və "Qafqaz millətlərinə
azadlıq verməyin hələ məqsədyönlü
olmaması" barədə fikrinə fövri reaksiya olan
aşağıdakı sözlər də bu gün nə qədər
aktual səslənir: "Gorbagor Stolıpin əsrini geri
qaytarmaq siyasəti yürüdür… Dəxi nə
azadlıqbazlıqdır? Dəxi bu hürriyyət
olmadı".
***
Məmmədquluzadə
yalnız böyük satirik deyildir, böyük Molla Nəsrəddinin
həm qəlbində, həm də qələmində həzin
bir lirika və işıqlı romantika da var. O, muğama pərəstiş
etmiş, Üzeyirlə yanaşı Motsartı, Bethoveni,
Qlinkanı, Şuberti çox sevmiş, onlar barədə
yazılara öz dərgisində yer ayırmışdır.
Hətta sənətşünaslıq janrında "Elmi
musiqi" adlı ayrıca elmi bir əsər də
yazmışdır.
C.Məmmədquluzadənin
milli musiqini mənəviyyat, əxlaq və fəlsəfə
kimi tərənnüm edən bir bədii əsəri də
vardır. "Kamança". Erməni-Azərbaycan
savaşının ən qızğın vaxtında
yazıb, 1918-ci ildə, Şuşada. Onu ölümə məhkum
edən yüzbaşının önündə qoca və
topal Baxşı son dəfə kamanda "Zabul segahı"
çalır. Bütün tarix, olub-keçənlər,
"namərd dünya" gəlib durur Qəhrəman
yüzbaşının gözü önündə. Qan, qətl
vəd edən dramatik hadisəyə silahla yox… segahla,
şurla, muğam fəlsəfəsi və əxlaqı ilə
yekun vurulur. Qəhrəman yüzbaşı topal ermənini əşafotdan
qovur: "Ədə erməni, tez kəmənçəni
yığışdır. İtil get buradan. Yoxsa atamın
goru haqqı, bu yoldaşlarımın başına and olsun, bu
qəməynən bu sahat səni də öldürrəm,
özümü də öldürrəm, çıx
get". Hətta qisas anında da ədib nifrət tərbiyə
eləmir! Və mən bunu bizim ədəbiyyatın zəifliyi
yox, gücü hesab edirəm!
Sənət
nifrətlə hamilə olanda ondan Raffi doğulur, Füzuli
yox, Balayan doğulur, Mirzə Cəlil yox! Dünyada ən
böyük nifrət ədəbiyyatı bizim
qonşuların ədəbiyyatıdır. Elə ona görə
də dahilər və nəhənglər baxımından ən
qısır ədəbiyyat da onlarındır. Naqis patalogiya, küdurət
kompleksi dahi doğura bilməz, Xanzadyan, Qdlyan, İgidyan
doğura bilər.
Bəlkə
elə bu da növbəti Mirzə Cəlil dərsidir. Bu
gün də, yenə də "silah səsini kaman səsi əvəz
etməlidir!" - deyən böyük Molla Nəsrəddinin
bizə müdriklik vəsiyyətidir?!. Bu vəsiyyət təkcə
"Kamança"da yox, həm də Cəlil Məmmədquluzadənin
şah kitabında - "Anamın kitabı"nda
yazılmışdır. "Ana kitabı"nı oxumaq və
əməldə, işdə uca tutmaq isə bütün nəsillərin,
o cümlədən, bizim mənəvi borcumuzdur.
Yaşar Qarayev,
AMEA-nın müxbir üzvü
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 12 aprel.-
S.1; 4.