Yarımçıq
"Şikəstə"
Hekayə
- O vaxt siz məni Həsənə ərə
verəndə ürəyimdə Cümşüdü də
apardım. Tale elə gətirdi ki, Həsən Qarabağ
uğrunda gedən döyüşlərdə həlak oldu.
Cümşüd isə sağ-salamat qayıtdı, indi məni
rahat buraxmır. Neçə dəfə zəng edib,
Sumqayıta gəlibdir. Əvvəlki məhəbbəti
sönməyib, mənimlə evlənmək istəyir. Mən
ona "yox" deyə bilmirəm, ana! Həsənin ruhu
qarşısında da bilmirəm neyləyim?!
-
Alın yazısına neyləmək olar, qızım? O qədər
insan yarısını itirir, sonra ikinci dəfə ailə qurur.
Onların içərisində xoşbəxt olanları, ailə-uşaq
sahibləri azdır bəyəm? Sən də onlardan biri.
Burada nə günah işlədirsən ki?! Vallah, Həsənin
də ruhu səndən inciməz. Görünür, Allahdan
belə məsləhət imiş…
-
Bəs Nərminlə, Elçin? Onlar necə olsun?
-
Əgər Cümşüd belə şərt qoyursa, əlacımız
nədir, qızını da, oğlunu da biz saxlarıq.
Bayaqdan
ana ilə balanın söhbətinə gizli qulaq asan Məhəmməd
kişi də söhbətə qarışdı.
-
Əlbəttə, qızım, biz baxarıq uşaqlara.
Artıq sərnişinlər
yavaş-yavaş avtobusa yığışırdılar.
Çinar ağacının altında iri bir çaylaq
daşının üstündə oturan Məhəmməd
kişi qəlyanının başını ehmalca oturduğu
daşa vurub külünü boşaltdı. Sonra yenidən tənbəki
ilə doldurub alışdırdı. Bir-iki
qullab vurub qara-boz tüstünü burun deşiklərindən
havaya buraxdı. Üzünü qənşərində
oturmuş şairə tutaraq dərindən köks
ötürdü:
-
Bax oğul, beləcə, qarı da, mən də
razılıq verdik ki, Nərminlə, Elçinə
özümüz baxacağıq. Qız da söz verdi ki, hər
ay uşaqların azuqələrini göndərəcək.
-
Göndərdimi?
-
Hə, oğul, qız uşaqlarını bizim
üstümüzə atıb getdi. Toysuz-filansız gedib oturdu
Cümşüdün evində. Adamın Allahı var, ilk
vaxtlar kartofundan, lobusundan, yağından, pendirindən göndərərdi.
Hərdən pul da gəlirdi. Uşaqların dəftər-kitabına,
pal-paltarına xərcləyirdik o pulu. Ancaq axır vaxtlar deyəsən
vəziyyətləri ağırlaşıb. Kömək,
azuqə handan-hana gəlir. Qızın qayınanası da bir
yandan deyinir ki, evdəki uşaqların azuqəsini
çatdıra bilmirsiniz, niyə Sumqayıta azuqə, pul
göndərirsiniz? Hə, oğul, nə başını
ağrıdım, xülasə, vəziyyət
ağırdır, çatdıra bilmirik. Qarım da,
uşaqlar da yaman korluq çəkirlər. Bizim təqaüdümüz
ancaq çörəyə çatır, bir az da şora bəs
eləyir. Uşaqlara həmşə şirin çay verə
bilmirik. Günəbaxan yağında kartof qızardıb
yedizdirəndə onların bayramı olur. Əyin-başları
nimdaşdır. Çox vaxt yol xərcinin dərdindən məktəbə
də qoymuruq getsinlər. Elə evdə oturub pəncərədən
anaları gedən yola baxırlar.
-
Bəs analarının bu işlərdən xəbəri
yoxdur?
-
Niyə yoxdur?! Ancaq canıyanmışın əlindən nə
gəlir ki?.. "Yox"un üzü qaradır, varı
olsaydı, balalarına göndərməzdi məgər?
Vallah, mən onları qınamıram, zəmanəni
qınayıram. Gör zəmanə bizi hara gətirib
çıxartdı, nə hala, nə vəziyyətə
saldı?.. Baisin evi dağılsın, hamı pis-yaxşı
yaşayırdı. Bir tikə çörəyimiz,
başımızın üstə damımız vardı.
Kasıbı
da, dövlətlisi də seçilmirdi. İndi necə? Bir
para adamlar harınlıqdan partlayır, o biriləri də
ehtiyacdan sürünürlər. Alimin, müəllimin,
kasıb-kusubun maaşına bax. Aldığımız qəpik-quruş
heç üç günə də çatmır.
Gün-güzəranımız cəhənnəm əzabıdır,
heç belə də dolanışıq olar? Elə məni
götür, daha uzağa niyə gedirsən ki?.. Qarıyla
qalmışıq iki yetimin əlində. Hərdən fikirləşirik
ki, göndərək kəndə, analarının yanına.
Onda da orada dava-mərəkə ərşə qalxacaq.
Hamıdan çox da qayınana vay-şivən salacaq ki, evdəkiləri
dolandıra bilmirik, bu yetimləri niyə gətirib
tökmüsüz mənim üstümə…
Məhəmməd
kişi xeyli susdu. Ürəyində nəyisə
götür-qoy edirdi. Əsgi parçasından olan dəsmalı
ilə üz-gözünü sildi və sonra ovcunda
xışmalayıb pencəyinin yan cibinə qoydu. Kişi elə
bil dərdini danışdıqca xeyli qocaldı. Mənə
elə gəldi ki, Məhəmməd kişinin
alnındakı qırışların sayı
çoxaldı. O dərindən köks ötürərək
sözünə davam etdi:
-
Mən istəmirəm ki, nəvələrimə yetim desinlər,
bağrım çatlar. Cümşüdü də
qınamalı deyil. Üç uşaq özününkü,
iki uşaq da bu yandan getsə, vallah, heç bilmirəm necə
olar? Axı onlar da kasıbdırlar, özlərini zorla
dolandırırlar. Yox, nəvələrimizin
qayğısına özümüz qalmalıyıq.
-
Axı necə? Hansı pula?
Məhəmməd
kişinin rəngi bozardı, qəlyan tutan əli titrəyirdi.
Dediyim sözə peşiman olmuşdum.
-
Ay oğul, elə mən də səhər-axşam
özümə bu sualı verirəm, necə? Qollarımı
göyə açıb Allahı köməyimə
çağırıram. O da köməyimə
çatmır, bir imdad eləmir. Axı o gözəgörünməz
də qınanmalı deyil ha… Bu qaçqınlar,
köçkünlər birdi-ikidi bəyəm? Elə hey deyirəm,
Allah kərimdir, görünür Kərimin də səbri
çox dərindir, oğul…
Məhəmməd
kişi sözünü qəfildən kəsib diqqətlə
üzümə baxdı. O mənə elə baxırdı
ki, bir anlığa çaşıb qaldım.
Yalvarıcı, yazıq baxışların altında
özümü itirən kimi oldum.
-
Ay oğul, səhv etmirəmsə sən bayaq dedin ki, şairsən,
qəzetdə işləyirsən. Deməli, sayılan,
sözükeçən adamsan. De görüm, sənin mənə
bir işdə köməyin dəyərmi?
-
Buyur əmi!
-
Bilirsən, bala, mən şuşalıyam. Cavanlıqda
yaxşı səsim olub. İsa bulağında, Cıdır
düzündə qohum-əqrəbayla, dost-tanışla
toplaşanda, məclis qurub yeyib-içəndə həmişə
deyərdilər ki, Məhəmməd, sən Allah, bir
ağız oxu. Mən də onların sözünü yerə
salmazdım, oxuyardım. Səsim o dağlara, qayalara
yayılıb əks-səda verərdi…
Məhəmməd
kişi dərindən bir ah çəkdi, yaşarmış
gözlərini əlinin dalı ilə sildi. Kövrək,
titrək səslə dedi:
-
Mahnı qurtarandan sonra hər tərəfdən mənə əl
çalar, "Mərhaba! Mərhaba!" - deyə
alqışlayardılar. İllər keçdi, nəsillər
dəyişdi, mən də yaşa doldum. İndi də nə
Şuşa var, nə İsa bulağı, nə də
Cıdır düzü. O məclislərin göynərtisi həsrətə
dönüb sinəmi yandırır. Amma səsim kefin
istəyən kimi qalıb. Hərdən həsrət güc gələndə
oxuyuram. Bir də görürəm
böyüklü-kiçikli qonşular pəncərədən,
qapıdan boylanıb mənə qulaq asırlar. Onların
dediyinə görə, pis oxumuram. Hə, indi gəlim mətləb
üstə. Axır vaxtlar bir fikir gəlib başıma.
-
Nə fikirdi, Məhəmməd kişi?
-
Səbir elə, hövsələni bir az bas,
hamısını deyəcəyəm. Qonşumuzda bir çopur İdris var. O da
mənim kimi qaçqındır, Kəlbəcərdən gəlib,
miyanə səsi var. Əlinə bir saz alıb
özünü gah bu toya, gah o mağara verir. Aşıqlara, müğənnilərə
qoşulub əməlli-başlı pul qazanır… Mənim də bir kor qarmonçalan dostum var,
neçə ildir onunla qaçqın çörəyi kəsirik.
Onun da dolanışığı
ağırdı, arvadı da özü kimi dünya
işığına həsrətdir. Hə,
ay oğul, nə başını ağrıdım, deyirəm,
bəlkə onu da götürüb Bakı-Sumqayıt
yolundakı kababxanalardan birində oturaq, o çalsın, mən
də bildiyim mahnılardan oxuyum. Çox demirəm,
qarımın, bir də nəvələrimin azuqə pulunu
çıxartsam, bəsimdir…
Məhəmməd
kişi sözünü kəsib diqqətlə
üzümə baxdı, deyəsən sözlərinin mənə
təsir edib-etməməsini yoxlayırdı. Bir
neçə dəqiqə baxdıqdan sonra
baxışlarını üzümdən
yığışdırıb başını
aşağı saldı. Onun necə çətin nəfəs
aldığını aydınca hiss edirdim. Başını
əlləri arasına alıb asta-asta
hıçqırdı. Elə bil göz
yaşlarını içərisinə axıdırdı.
Mənə elə gəldi ki,
hıçqırıqlar ağrıdılmış,
qanamış üsyankar bir ürəyin son
döyüntüləridir. Sükutu yenə də Məhəmməd
kişi pozdu:
- Təkcə
yemək xərcidir məgər? O gün riyaziyyat müəllimi
uşaqların qabağında nəvəm Elçini
biabır eləyib…
- Neyləyib?
Nə deyib müəllim ona?
- Daha nə
qalıb ki, deməsin. Uşağın
üzünü it üzü kimi, o ki, var danlayıb.
Axırda da deyib ki, atan-anan yanıma gəlməsə, sinfə
girmə! Elçin də ona cavab qaytırıb: "Atam
Qarabağda şəhid olub, babamla nənəm qoca, xəstədirlər.
Onlar məktəbə gələ bilməzlər!". Müəllim də
cavabında deyib ki, bəs anan hanı, qoy anan gəlsin.
Uşağı ağlamaq tutub, o ki var ağalyıb
boşaldıqdan sonra: "Anam ərə gedib, kənddə
yaşayır" - deyib. "Ərə gedib?
Uşaqlarını burada qoca ata-anasının üstünə
atıb kəndə ərə gedən ananın
övladından nə çıxacaq?.."
deyərək, uşaqların qəlbini tamam
qırıbdır. Səhərisi günü
bacı-qardaş məktəbə getmək istəmirdilər.
Birtəhər dilə tutub göndərdim.
Heç bir saat keçməmiş qız
ağlaya-ağlaya üstümüzə qayıtdı.
Müəllim onun corabını cırıq görüb:
"Ay qız, o nə corabdır geymisən? Məgər
anan görmür səni yola salanda?" - deyib.
"Anam burada yoxdur, kəndə ərə
gedib" - qız ona cavab verib. O da təəccüblə:
"Necə? Ərə gedib… Əcəb
işdir, belə ananın qızı necə olacaq?"
- deyib. Oğul, axı onlar
uşaqdırlar, qəlbləri şuşə kimi kövrəkdir.
Niyə qırırlar axı?.. Bu tənələrdən qurtarmaq üçün əlacım
bircə buna qalıb ki, Allahın mənə verdiyi səsdən
istifadə eləyib nəvələri korluqdan qurtarım, əyin-başlarını,
kitab-dəftərlərini təzələyim. O hesab
müəlliminin də ağzını yumaram. O, həmişə
tənə eləyir ki, Elçin riyaziyyatdan zəifdir, əlavə
dərs keçmək lazımdır. Əlavə
dərs də, bilirsən ki, müəllimlərin əlavə
gəlir yeridir. Onların nə vecinə,
bu uşaq qaçqındır, köçkündür,
evsiz-eşiksiz yetimdir. Vallah, əgər
işim düzəlsə, qazandığım puldan aparıb
ona da verərəm. Halal-xoşu olsun, qoy
uşağa əlavə dərs keçsin, təki nəvəm
oxusun, geri qalmasın. Hər şey pulun
başındadır, oğul, pul olsa yazıq qızı da
sevindirərəm. Niyə o biri uşaqlar
geyinib-kecinsinlər, mənim gül kimi balam onların
yanında xar olsun, ürəyi sınsın?
Məhəmməd
kişi yenidən susdu, sönmüş gəmisini
təzədən odladı.
- Bu
yaşımda oxumağa da xəcalət çəkirəm,
amma neyləyim, dilənməyə əlim
açılmır. Bəs mən çörək,
yemək istəyən nəvələrimə nə verim?
Bütün gümanım səsimədir, məni
bada verməz.
Mən
ehtiyatla, qocanın xətrinə dəyməmək
üçün, çəkinə-çəkinə dedim:
- Bəlkə,
bir balaca, yəni pəsdən oxuyasınız, səsinizi
eşidək.
- Nə deyirəm,
ay oğul, day deyirsən oxu, mən də oxuyum. Ancaq bir az çəkinirəm, bəlkə heç bəyənmədin.
Məhəmməd
kişi papağını
çıxarıb dizinə taxdı, əlini
qulağının dibinə qoyub oxudu:
Əzizinəm
Qarabağ,
Dağ
başında qara bax.
Niyə qismətim
oldu,
Qara
tale, qara baxt?!
Mahnı
yarıda kəsildi. Hər ikimiz susurduq. Bu susqunluq içərisində
hardasa oxuduğum bir kəlam yadıma düşdü:
"İnsan həyatı dəmirə bənzəyir. Əgər
ondan iş üçün istifadə edərsənsə
parıldayır, istifadə etmirsənsə pas atır. Ruhən
güclü olan şəxs xoşbəxt və ya bədbəxt
olmasına baxmayaraq, öz məqsədinə doğru gedəcək…"
- Hə necədir?.. Səsim xoşuna gəldi?
- Məhəmməd kişinin sözləri məni indiki
gerçəkliyə qaytardı.
- Xoşuma gəlir
də sözdür? Çox yaxşıdır,
lap təzə qalıb, sən əsl xanəndəsən.
Belə səslə ancaq qarabağlı oxuya bilər.
Bəs indiyə qədər niyə susubsunuz,
niyə üzə çıxmamısınız?
- Oğul,
bunun uzun tarixi var. Bir kitabda oxumuşdum ki, Qarabağda
bülbüllər də başqa cürə oxuyur. Bu səsi biz o yerlərin havasından,
şır-şır axan soyuq çaylarından, dodaq donduran
bulaqlarından, əlqərəz, təbiətin özündən
əxz etmişik. Rəhmətlik
Bülbül Şuşaya tez-tez gələrdi. Onların evləri Daşlı dərə deyilən
yerin yaxınlığında idi. Bir dəfə
ahıl vaxtlarında onu Şuşada gördüm. Mənə
dedi ki, belə səs beş yüz ildə
bir dəfə yaranır. Xanın səsi kimi… Ancaq
mənim bəxtim onda gətirdi ki, gedib İtaliyada oxudum,
bütün dünya səsimi eşitdi, qiymətləndirdi.
İndi bəziləri deyirlər ki, daha
Bülbülün vaxtı keçib, qocalıb oxuya bilməz.
Amma çox səhv edirlər. Mənim səsim korlanmayıb, təzə-tər
qalıb.
- Demək istəyirsiz
ki, siz də Bülbül kimi səsinizi qoruyub
saxlamısınız? Sizin də səsiniz
Bülbülünkü kimi…
- Ə
tövbə!.. - deyə
Məhəmməd kişi sözümü tezcə kəsdi. Bülbülün səsinə səsmi çatar?
Mən hara, Bülbül hara? Mən
heç Bülbülün damcısı da ola
bilmərəm. Söhbət səsi qorumaqdan düşdü,
mən də dedim ki, olan səsimi qoruyub saxlamışam…
- Əlbəttə,
Bülbülün öz yeri var, sizin də öz yeriniz!
Çalışırdım
ki, Məhəmməd kişinin könlünü alım:
- Səsiniz
ürəyəyatandır, bir az da kədərlidir…
- Neçə
illərdir bu kədər içimdə oturub. Onu
çıxarmaq üçün oxumaq lazımdır.
Sürücü
maşını çinarın altında
saxlamışdı. Günəş qüruba meyilləndiyindən
heç birisi avtobusdan düşməmişdi.
- Səsin
çox gözəldir, mənim də xoşuma gəldi!
Bunu bir
cavan oğlan söylədi.
- Kaş ki,
bu şikəstəni axıra kimi oxuyaydınız, - deyə
orta yaşlı bir qadın da gəncin sözünə
qüvvət verdi.
- Mən də
qarabağlıyam! - Başqa bir sərnişin sözə
qatıldı. Bu şikəstəyə qulaq
asanda elə bil ki, Şuşaya getdim. Gəlin
qayası, Cıdır düzü, Ərimgəldi, İsa
bulağı gözlərimin önündən keçdi.
Qarabağ dərdi ürəyimi
parçaladı. Görəsən bir də o yerlərə
gedə biləcəyikmi?..
Sürücünün
səsi gəldi:
- Oxu, oxu, Məhəmməd
kişi, "Qarabağ şikəstəsi"ni
axıra qədər oxumasan, qapıları açan deyiləm.
-
Oxuyardım, amma Bakıya tələsirəm, gəl sən
bizi ləngitmə.
- Hara belə
tələsirsən? - Məhəmməd kişidən
soruşdum.
-
Bülbülün xatirə gecəsinə!
Məhəmməd
kişi əyin-başına nəzər
yetirib, köksünü ötürdü: - Mən də onun
haqqında bir neçə xatirəmi demək istəyirəm.
-
Yaxşı imkandır, ürəyini boşaldarsan. Deyirəm, birdən təzə mahnılardan
sifariş verərlər. "Meşəbəyi",
"Bala Nərgiz", "Xızı dağları"nı bilirəm. Amma indi oxunan
mahnıları bilmirəm. "Qarabağ şikəstəsi"nin də sözlərinin hamısı
yadımda deyil. Birdən deyərlər oxu, pərt olaram… Deyirəm, bəlkə sən mənə təzəli-köhnəli
bir neçə mahnı sözlərini tapıb verəsən.
Şikəstənin sözləri bayatılar
kitabında var. O kitabdan məndə varıydı, heyif o
köçhaköçdə Şuşada qaldı. İndi o kitab mənə işıq kimi, su kimi
lazımdır. Oğul, sən bu arzumu
yerinə yetirsən, yerdən-göyə qədər razı
qalaram.
-
Çatdıraram o kitabı sənə, mənim özümdə
də var. Ünvanını ver, bu yaxın günlərin
birində Sumqayıtda yaşayan bir işçimiz var,
mahnıları da, kitabı da ona verərəm, sənə
çatdırar.
Hava
qaralanda avtobusumuz Bakıya çatdı. Mən qoca ilə
vidalaşıb ayrılanda sürücünün dediyi
sözləri eşitdim.
- Məhəmməd
kişi, heç mənim maqnitafonuma qulaq
asan olmadı, hamı sənin səsinə, söhbətinə
qulaq asdı… Sağ ol, qoca…
Bir neçə
gündən sonra Məhəmməd kişinin dediyi
mahnıları və "Bayatılar" kitabını
sumqayıtlı iş yoldaşıma verib ünvanı dedim.
O da mənim xahişimlə Məhəmməd kişigilə
gedib qapını döyür. Qapını qoca
özü açır.
- Salam, sizə
bir qovluq mahnı göndəriblər, - söyləyir ona mənim
işçim.
- Sağ ol,
ay oğul. Heç bilmirəm sənə və
şairə necə minnətdarlıq edim. Allah sizi heç vaxt darda qoymasın, - deyib, qoca minnətdarlığını
ifadə edir.
***
Aradan
bir ilə yaxın vaxt keçmişdi. Sumqayıta yolum düşməmişdi
ki, Məhəmməd kişiyə də baş çəkim.
Nəhayət ki, vaxt tapıb Sumqayıta getdim.
Məhəmməd kişinin qapısını
tapıb həyətə girdim. Qarımış
tut ağacının altında yaşlı bir qadın
oturmuşdu. O, başını qaldırmadan zəif səslə
soruşdu:
- Kimi istəyirsən?
Sənə nə lazımdır?
- Məhəmməd
kişi, ya da qarısı! - dedim.
Qadın
yaxşı eşitsin deyə, bir az da
yaxına gəldi:
- Onlar daha
burada olmurlar… Qarısı bir neçə ay bundan qabaq rəhmətə
getdi, qoca özü isə bu yaxınlarda…
Mən
həyəcanımı saxlaya bilmədim.
- Sən nələr
danışırsan? Necə yəni
ölüblər? - Səsimin tonu qadına xoş gəlmədi,
üzünü turşutdu.
- Səni and
verirəm Allaha, söylə görüm, niyə birdən-birə
ikisi də dalbadal öldü?
- Kababxanaya
getmişdi, oxumağa. Deyən lazımdır, ay kişi, sənin bu yaşında oxumaq harana
yaraşır? Bütün günü evdə məşq
eləyirdi. Bu neçə vaxtda biz də
başdan-beyindən olmuşduq. Bu qədər
də oxumaq, bu qədər də məşq etmək olar?
Daha mahnı qalmamışdı,
hamısını oxuyurdu. Pis də
alınmırdı. O, "Şikəstə"
oxuyanda, qonşular tökülərdi bizim bu kasıb həyətimizə.
Bir kor qarmonçalan dostu vardı. Özü kimi o da qaçqın idi, adı da Bilal.
Onu da götürüb gedirlər həmin
kababxanaya. Bilalın dediyinə görə, kababxanaya
çatar-çatmaz kəlbəcərli aşıqdır-nədir,
əlində saz çıxıb onların qabaqlarına,
mehriban görüşüb, hal-əhval tutaraq zarafat da edir:
"Məhəmməd kişi, deyəsən kefin sazdır,
yeyib-içməyə gəlibsən?".
Məhəmməd
kişi də ona cavab verir ki, rəhmətliyin
oğlu, mən nə haydayam, sən nə hayda. Elə ki, Məhəmməd
kişi bu sözləri deyir, İdrisin əhvalı
pozulur, üzünü bozardaraq:
- Yoxsa
kababxanaya konsert verməyə gəlmisən? Eşitməyibsən
ki, iki qoçun başı bir qazanda qaynamaz? Hara gedirsən-get, amma bu həndəvərə
dolanma, bura mənim sahəmdir. Burda mən
oxuyuram, mən çalıram. Qandınmı?
- deyib tutur Məhəmmədin
yaxasından. Yazıq kişi
boğazını çəkir ki, ümid yerim buradır. Evdə dolanışıq yoxdur, yetim nəvələrim
ehtiyac içində yaşayır. Qarım
da rəhmətə gedib, uşaqlar qalıb mənim
üstümdə, qonşuya tapşırıb bura gəlmişəm.
Aşıq
isə iki ayağın bir başmağa dirəyib ki: -
Başına yerə qəhətdir? Gərək
elə bura gələsən? Məhəmməd kişi də yalvarır ki, ikimiz də
qaçqınıq, üstəlik qonşuyuq. Mənim
tanıdığım yer elə buradır. Bu yaşımda dağa-daşa düşə bilmərəm.
Gəl əl-ələ verib çörək pulumuzu qazanaq!
İdris
gülüb onu dolayır: - Qoca vaxtında oxuya bilirsən,
amma oxumağa yer tapa bilmirsən? Sənin görkəminə
baxan kimi deyəcəklər: - Bunun oxuduğu nə olacaq? Allah bilir, bəlkə də sən oxuyanda, məclisdəkilər
dağılışacaqlar. Bu yaşda nə
səs? Yatıb-yatıb həştadında zurna
çalmaq istəyirsən, a kişi?
Məhəmməd
cinlənir: - Bura bax, ə, səsimlə işin olmasın. Bu
səs Allah vergisidir, günaha batarsan!
Axırda
İdris razılaşıb deyir ki, "Razıyam, bir halda ki,
hazırlaşıb məşq eləyib, bu qədər yol gəlmisən,
bu günlüyə səninçün keçirəm. Gir bu kababxananın
otaqlarından birinə, ürəyini boşalt, qurdunu
öldür. Amma bir də ayağınız buralara dəyməsin!
Yoxsa səni də yanındakının halına salaram, qol-qola
verib kor fərə kimi yerinizdə fır-fır
fırlanarsınız!
Söhbətin
bu məqamında qoca qadın qalxıb içəridən
köhnə bir kətil gətirdi, mənim yanıma qoyub: -
Otur! - dedi. Özü də yenidən daşın
üstündə əyləşib sözünə davam elədi:
- Hə,
oğul, uzun sözün qısası, Məhəmməd kişi qarmonçalan kor Bilalla birlikdə
girirlər kababxanaya. Deyilənə görə yemək-içmək
məclisi başlayanda Məhəmməd kişi
əvvəl-əvvəl həyəcandan xeyli tər
tökür. Çünki o elə yerlərdə
oxumağa öyrəncəli olmamışdı. Eşitdiyimə görə, həmişə
Şuşanın səfalı yaylaqlarında, açıq
havada, bulaq başında oxuyarmış. Nə
başını ağrıdım, elə birinci oxuduğu da
"Qarabağ şikəstəsi" olub. Ağzını açıb oxuduğu yerdəcə
keçinib. Şikəstə də
yarımçıq qalıb. Camaat elə
bilib ki, qoca müğənni oxuduğu şikəstədən
feyziyab olub uyuyub. Qarmonçalan da ucadan musiqiyə dəm
verib, təkrar-təkrar çalıb ki, Məhəmməd səs
versin… Yox a, görüblər ki, qoca ona səs vermir…
Qadın
yaşarmış gözlərini əlinin dalı
ilə silib susdu.
- Bəs
sonra? Sonra nə olub?
- Nə olacaq
ki? - Qadının səsi titrədi: - Məclis pozulub, aləm
bir-birinə qarışıb. Günah zəmanədədir,
oğul! Gör neçə ildir atəşkəsdir,
torpaqlarımızı geri ala bilmirik. Yaşlı
nəsil hamısı məhv olub gedir. Bu
yaşda onu oxumağa yoxsulluq apardı. Adamlar
öləndə yumruqlarını bərk-bərk
sıxırlar, bükürlər. Amma Məhəmməd
kişi öləndə qollarını
qabağa uzadıb, əllərini geniş
açıbmış, sanki kömək diləyirmiş…
Qadın sussa
da, mən öz içimlə danışırdım:
"Daha neyləsin, səsi onun dadına çatmadı, yaman
yerdə qoydu onu, gümanı son anında yenə
açıla saxladığı əllərinə qaldı.
Yəqin istəyib ki, heç olmasa son məqamda ehtiyacda olan nəvələri
üçün insanlardan bir kömək alsın…"
Amma onu təkcə
qocalıq öldürmədi, dərd öldürdü onu,
qaçqınlıq dərdi, şəhid oğlunun, kürəkəninin
dərdi, Qarabağ, Şuşa dərdi… Atəşkəs öldürdü onu. Dağ boyda dərdi vardı Məhəmməd
kişinin. Bu dərd onu əydi,
sındırdı. O, yaşamalı idi, onu
Şuşanın dağları gözləyirdi.
- Bəs
balaca nəvələri necə oldu?
- Babaları
öləndən sonra qızı əri ilə kənddən
gəldi.
- Necə yəni
öləndən sonra, məgər basdırmağa gəlməmişdilər?
- Yox,
basdırmağa çatdıra bilməməşdilər, sən
demə, Cümşüdün də orda anası
ölübmüş. Özlərini yeddi
gündən sonra yetirdilər. Məhəmməd
kişini biz qonşular - Qarabağ qaçqınları
köməkləşib dəfn etdik. Qızı
gəlib yeddisini verib getdi.
- Bəs
uşaqları aparmadılar?
- Anası
uşaqları kəndə aparmaq istəyirdi. Adamın
Allahı var, gəlin ha əlləşdi, bir şey
çıxmadı. Əri iki
ayağını bir başmağa dirədi ki, əvvəlki
şərtimizə əməl etməlisən. Bəs mən balalarımı neyləyim? - deyə, gəlin çox
ağlayıb-sızladı. Xeyri olmadı, əri
dediyindən dönmədi. Axırda gəlin məcbur
olub oğlunu internat məktəbinə verdi.
Qızı da mən götürüb
saxlayıram. Qaçqın adamıq, ailəmiz
də böyükdür. Dedim, Allah
ruzusunu yetirər. Əlbəttə, çox
çətindi, daha neyləyək, əlacımız nədi.
Elə uşaqların nənəsini də bu
balaların dərdi çərlədib öldürmədimi?
Hey deyirdim at uşaqları analarının üstünə,
sənin yetmiş yaşında uşaq saxlayan vaxtın deyil! Rəhmətlik isə deyərdi, elə demə,
qız bimürvətin əlinə düşüb. Mən istəmirəm ki, qızım ər
danlağında olsun. Birtəhər
dözərəm, təki qızımın gün-güzəranı
xoş keçsin, ordakı balalarına baxsın. Mənciyəz də nə qədər nəfəsim
gəlirsə, qocamla birlikdə bu balalara baxacağıq.
Daha
dözə bilmədim, yaşarmış gözlərimi silib
ayağa qalxdım. Yaxşısı budur mən gedim, - deyərək, həyət
qapısına doğru addımladım. Qapıya
çatanda elə bil kimsə qulağıma
pıçıldadı: - Dön geriyə bax…
Başımı
arxaya çevirəndə gözlərimə inanmadım. Həyətin ortasındakı
daşın üstündə Məhəmməd kişi oturmuşdu.
Əlini
qulağının dibinə qoyaraq yarımçıq
qalmış "Qarabağ şikəstəsi"ni oxuyurdu. Onun zil səsi balaca həyətdə
dalğalanaraq havaya qalxır, qapı-pəncərəyə əks-səda
verirdi.
Deyəsən
məni qara basırdı…
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 12 aprel.-
S.6-7.