Ədəbiyyatşünaslıq
abidəsi
Ədəbiyyatşünaslığın
“Ədəbi tənqid” adlanan müstəqil, kütləvi və
çevik bir sahəsi var. Bunu yaradanlar filologiya elminin nəzəri
əsaslarını işləyib hazırlayan alimlər və
təcrübəli yazıçılar olurlar. Onları
bir-birindən fərqləndirmək üçün
“professional tənqid” və “yazıçı tənqid”i
terminlərindən istifadə edilir. Estetikaya dair elmi
araşdırmalarda və incəsənətə dair dərsliklərdə
ədəbi tənqidin bu iki növündən başqa rus
dilində “promejutoçnaya kritika” (Azərbaycan dilində
“aralıq tənqid”) adlanan üçüncü bir tənqiddən
də danışılır. Ədəbi tənqidin bu tipinin
nümayəndələri qeyri-adi istedad sahibləri,
“xüsusi materialdan biçilmiş” insanlar olurlar. Adi alim və
yazıçı tənqidçilərdən fərqli olaraq
belələri məşhur rus fizioloqu İ.P.Pavlovun isbat
etdiyi kimi ali sinir sisteminin fəaliyyətindən asılı
olaraq şəxsiyyətlərində məntiqi — idraki və
bədii obrazlı təfəkkürə məxsus ümdə
keyfiyyətləri və əlamətləri üzvi surətdə
birləşdirir və hər ikisindən bərabər səviyyədə
istifadə etməyi bacarırlar. Belələri təbiət
və cəmiyyətdə nadir hallarda zühur edirlər. Ədəbiyyatşünaslığın
tarixində bu tip tənqidçilər az məlumdur. Almaniyada
T.E.Lessinq (XVIII əsr), Rusiyada N.Q.Çernışevski (XIX əsr),
Azərbaycanda M.F.Axundov
(XIX əsr) bu qəbil tənqidçilərdəndir.
Mir
Cəlal Paşayevin (1908-1978) XX əsrin 30-70-ci illərində
paralel surətdə həm bədii, həm elmi
yaradıcılıq sahəsində bərabər çəkidə,
müntəzəm surətdə fəaliyyət göstərdiyini,
bir tərəfdən realist hekayənin klassik nümunələrini
(“Bostan oğrusu”, “Toy”, “Gözün aydın”, “Şəfəqdən
qalxanlar” və s. toplular), “Dirilən adam”, “Bir gəncin
manifesti”, “Açıq kitab”, “Təzə şəhər”,
“Yolumuz hayanadır?” roman və povestlərini, “Mirzə Xəyal”
komediyasını, digər tərəfdən “Füzulinin poetik xüsusiyyətləri”,
“XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı”, “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər” (1905-1917), “Cəlil Məmmədquluzadə
realizmi haqqında” monoqrafiyalarını, “XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı” (professor F.Hüseynovla birlikdə), “Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları” (professor P.Xəlilovla birlikdə) dərslikləri
və ədəbiyyat tarixi və cari ədəbi proses,
ayrı-ayrı yazıçılar və konkret əsərlərə
məqalələr, portret oçerklər (bunların bir qismi
“Klassiklər və müasirlər” kitabında
toplanmışdır) yazdığını nəzərə
alsaq, onu tərəddüd etmədən Mikayıl Rəfili,
Mehdi Hüseyn, Mirzə İbrahimov, Elçin Əfəndiyevlə
bərabər təfəkküründə məntiqi-idraki və
bədii obrazlı keyfiyyətlərini birləşdirən
“promejutoçnaya kritika” — aralıq tənqid tipinə aid etmək
olar.
Mir
Cəlal Paşayev yaradıcılıq dünyasına ötən
yüzilliyin 20-ci illərinin sonunda — 1929-cu ildə
V.V.Mayakovskinin “Zərbəçi marşı” şeirinin tərcüməsini mətbuatda
dərc etməklə gəlmişdi. Əsrin 30-cu illərində
klassik və müasir ədəbiyyata dair bir sıra məqalə
və resenziya istisna edilərsə, o demək olar ki, əsasən
bədii yaradıcılıqla məşğul olmuşdur. Ədibin
yaradıcılığında elmi araşdırmaların
intensiv və ardıcıl inkişaf mərhələsi
40-cı illərdən başlanmışdır. O, 1941-ci ildə
“Füzulinin poetik xüsusiyyətləri”
adlı əsərini dissertasiya kimi müdafiə edərək
filologiya elmləri namizədi, 6 ildən sonra — 1947-ci ildə
“Azərbaycanda ədəbi məktəblər (1905-1917)”
mövzusunda monoqrafiyasını yazıb filologiya elmləri
doktoru elmi dərəcəsini almışdır. Bunlardan
birincisi dissertasiya kimi müdafiə ediləndən 58 il sonra —
2004-cü ildə kitab halında nəşr olunmuşdur. Mən
burada bilərəkdən, xüsusi məqsədlə Mir Cəlal
müəllimin namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarının yazılma tarixini qabardıb ön plana
çəkdim. Çünki yazıçı ədəbiyyatşünasın
alimlik qüdrəti, hazırlıq səviyyəsi,
eridusiyası, sanbalı bu məqamlarda açıq şəkildə
ifadə olunmuşdur. Bu iki müxtəlif mövzu — orta əsrlərin
poetikası ilə yeni dövr, XX əsrin ədəbi məktəbləri
problemi arasında dörd yüz illik vaxt məsafəsi
vardır. Eyni ölkə və xalqa məxsus mənəvi həyat
məsələsi faktı olması istisna edilərsə, demək
olar, bu iki müxtəlif zamanın ədəbi problemləri
arasında ideya-estetik baxımından əlaqə çox
azdır. Elmi araşdırmalar aləmində sabitləşmiş,
artıq normaya çevrilmiş bir qayda var. Hər alimin
özünəməxsus tədqiqat mərhələsi, konkret
mövzusu və problemləri olur. Onlar nadir hallarda, xüsusi zərurət
yarananda araşdırdıqları dövrün və
mövzunun hüdudlarından kənara çıxıb
başqa mövzularda əsərlər yazırlar. Bu isə
alimdən özünü geniş miqyasda təkmilləşdirmək
və yenidənqurma prosesi tələb edir. Lakin bu vəziyyət
həmişə uğurlu nəticələr vermir.
Mir
Cəlal müəllim 30-cu illərin gərgin və tələbkar
ədəbi mühitində Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda əsrin nadir ədəbiyyatşünası Əli
Nazimin müdiri olduğu kafedrada aspirantura bitirmişdi. O, ədəbiyyatın
nəzəriyyəsinə və tarixinə dair
çeşidli materialları dərindən mənimsəmişdi.
Bu fənlərdən ali məktəb auditoriyalarında
mühazirələr oxumuşdu. Yüksək intellekt və zəngin
təcrübə onda qüvvətli tənqidçi fəhmi
və durumu formalaşdırmışdı. Buradan irəli gələrək
o, müxtəlif dövrlərin və əlvan filoloji
faktların məğzini aşkarlayıb üzə
çıxarmağı, mənalandırmağı,
haqqında dəqiq qənaət yaratmağı məharətlə
bacarırdı. Bu kimi keyfiyyətlərdən irəli gələrək
o, bir-biri ilə zəif bağları olan bir mövzudan digərinə,
Nizami və Füzulinin
təmsil etdiyi ədəbi mühitdən Cəlil Məmmədquluzadə
və Mirzə Ələkbər Sabir dövrünə
keçmək üçün təkmilləşmək və
yenidən qurulmağa ciddi ehtiyac duymamışdı.
Çoxsahəli eridusiya işığında faktları mənalandırmaq
bacarığı ona dövründən, janrından
asılı olmayaraq, müraciət etdiyi sahələrin
hamısında həm orta əsrlər, həm yeni dövr, həm
də çağdaş ədəbi proses haqqında orijinal əsərlər
yaratmağa imkan vermişdir.
Mir
Cəlal müəllimin yaradıcılığında sərt
dönüş yaradıb dörd yüz illik vaxt
uçurumunun üzərindən ötüb Füzuli poetikasının tədqiqindən
XX əsrə istiqamət götürməsini, ədəbi məktəblər
mövzusunu araşdırmağa başlamasını hər
hansı marağın, bir ictimai sifarişin nəticəsi
kimi dəyərləndirmək olmaz. O, 1905-1917-ci illərdə
ədəbi məktəblərin yarandığı və
formalaşdığı mühitə bələd idi.
Yazıçı-alim ömrünün on iki ili bu ədəbiyyatın
yarandığı, iyirmi iki ili isə onun görkəmli
yaradıcıları olan Cəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Əli Nəzmi, Hüseyn Cavid, Abdulla
Şaiq, Seyid Hüseyn və b. bir mühitdə ədəbi təşkilatlarda,
yazıçılar ittifaqlarında, digər mədəni
qurumlarda keçmişdi. Bundan əlavə o, birinci rus
inqilabından sonra dirçələn ədəbi hərəkatın
tədqiqi ilə məşğul olmuşdu. Onun əsrin 30-cu
illərində Azərbaycan romantizmi haqqında
“Dağıstan füqərası” jurnalında məqaləsi
dərc olunmuşdu. Abbas Səhhət və Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin “Seçilmiş əsərləri” onun
müqəddiməsi ilə nəşr olunmuşdu.
Böyük Vətən müharibəsi illərində Nizami
adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutu tərəfindən
hazırlanmış iki cildlik “Müxtəsər Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi”nin (1943-1944) “XX əsr ədəbiyyatı”
fəslinin müəllifi idi. Abdulla Şaiqin “1905-ci il
inqilabından sonra yetişmiş ədəbiyyatımıza səthi
bir nəzər” (“Maarif işçisi” jurnalı 1927 N-2-4), Əziz
Şərifin “Oktyabr inqilabı və mədəni müvəffəqiyyətlərimiz”
(“Dan ulduzu” jurnalı, 1927, N-11), Hənəfi Zeynallının
“XX əsr Azərbaycan türk ədəbiyyatı” (“Azərbaycanı
öyrənmə yolu” jurnalı, 1930, N-3) məqalələri,
Cəfər Xəndanın XX əsrin əvvəllərinin 7
yazıçısı haqqında portret oçerki birləşdirən
“Azərbaycan ədəbiyyatı” (“XX əsr” Bakı, 1939) dərs
vəsaiti və s. fərdi məsələlərə həsr
olunan, eskizi xatırladan yazılar nəzərə
alınmazsa, demək olar, “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” kursunun elmi-nəzəri konsepsiyasını ilk dəfə
Mir Cəlal yaratmışdır. Əlli ildən
artıqdır XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
tədqiqi və tədrisi Mir Cəlalın
araşdırmalarının zəminində və elmi təlimi
əsasında aparılır. “Azərbaycanda ədəbi məktəblər
(1905-1917)” monoqrafiyası da başlanğıcını
buradan, “Müxtəsər ədəbiyyat tarixi”nin haqqında
danışdığımız bölməsindən
götürür.
“Azərbaycanda
ədəbi məktəblər (1905-1917)” monoqrafiyası siyasi
ictimai cəhətdən ağır iqtisadi baxımdan
böhranlı bir şəraitdə, obrazlı desəm, iki od
arasında, repressiya və müharibə ab-havasında
yaranmışdır. Stalinin sosializmin qələbəsi ilə
ölkədə sinfi mübarizənin kəskinləşməsi
haqqında nəzəriyyəsi sosial həyatın
bütün qütblərində olduğu kimi, ədəbiyyat
cəbhəsində də ağır nəticələrə
səbəb olmuşdu. Onlarla sənətkar proletariatın
sinfi mübarizəsinə biganəlikdə, sosializm
ideyalarına və quruculuq işlərinə “xəyanətdə”
ittiham edilmiş, adlarına “panislamist”, “pantürkist”, “dindar
klerikal”, “xalq düşməni” kimi yarlıqlar həkk
olunmuş Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu, N.Nərimanov,
H.Cavid, S.M.Qənizadə, Seyid Hüseyn, Y.Vəzirov, Ə.Cavad,
T.Şahbazi, B.Talıblı kimi əsrin görkəmli
yazıçılarının fəaliyyəti qadağan
zonasına çevrilmiş, elmi araşdırmaların
hüdudlarından kənarda saxlanmışlar. Qadağalar tədqiqatçının
imkanlarını məhdudlaşdırmış, ədəbi
mühitin görüş dairəsini yaratmışdı. 37-ci
ilin insan doğrayan maşını korlanıb sürətini
dayandırmışdı. Lakin onun doğurduğu xof ürəklərdə
yaşayır, vahiməsi vətəndaşları hər yerdə
təqib edirdi. Qoyulmuş siyasi tabuların dairəsindən kənara
çıxmaq, real faktların məntiqindən
çıxış edib sərbəst mühakimə
yürütmək arzuolunmaz hala çevrilmişdi. Ölkədə
müharibə gedirdi. Onun doğurduğu müxtəlif tipli,
o cümlədən, iqtisadi çətinlikləri şərh
etməyə ehtiyac yoxdur. Uşaqlıq illəri Böyük
Vətən müharibəsi dövrünə düşən
bu günün yaşlı nəsli onun doğurduğu əzabları
yaxşı xatırlayırlar. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, professor Əziz Mirəhmədovun
yazdığı kimi “xalq ağır günlər
keçirirdi”. Mir Cəlal da daxil olmaqla Nizami adına Ədəbiyyat
və Dil İnstitutunun naharı bəzən pirojki və
kiseldən ibarət olan 20-21 nəfər əməkdaşı
“vətən naminə mənəvi, maddi və iqtisadi məhrumiyyətlərə
tab gətirib, yorulmaq bilmədən gecə-gündüz gərgin
vəziyyətdə çalışır, milli folklor və ədəbiyyat
nümunələrini toplayır”, çoxəsrlik ədəbi
yolu işıqlandıran əsərlər yazırdılar.
Bununla yanaşı Mir Cəlal ali məktəblərdə
mühazirələr oxuyur, cəbhə bölgələrinə
gedib əsgərlərlə görüşür, alman
faşizminin əleyhinə qəzəbli hekayələr, məqalələr
yazıb nəşr etdirirdi. Bu mürəkkəb şəraitin
ağırlığını və gərginliyini nəzərə
alsaq, demək olar, “Azərbaycanda ədəbi məktəblər
(1905-1917)” əsəri ürək qanı ilə yuxusuz gecələrin
hesabına yazılırdı.
Tədqiqatı
ciddi maneələrlə qarşılaşan və alimin
işini çətinləşdirən digər amillər də
var idi. Bunların arasında bədii nümunələrin
böyük bir kütləsinin toplanıb nəşr
olunmamasını, yazıçılara məxsus müxtəlif
tipli sənədlərin pərakəndə halda, şəxsi
kolleksiya halında ayrı-ayrı əllərdə
qalması, ədəbi məhsulun dövri mətbuat səhifələrindən
toplanmamasını da xüsusi qeyd etmək lazımdır. Mir
Cəlal Paşayev bu haqda yazırdı: “Bu əsərin
yazılmasında rast gəldiyimiz mühüm çətinliklərdən
biri mənbələrin, bir çox yazıçı arxivlərinin
əldə olmaması idi. Məlumdur ki, bu dövr bədii sənədlərinin
çoxu, xüsusilə ikinci, üçüncü dərəcəli
yazıçıların əsərləri
toplanmamış, yoxlanmamış, nəşr
olunmamışdı...”
Bu
əsərin əsas hissəsi Böyük Vətən
müharibəsi illərində yazılmışdır. O
zaman yazılmışdır ki, Akademiyanın əlyazmaları
fondu faşizm təcavüzündən bomba və
yanğından müdafiə üçün dəmir qutulara
yığılır, bağlanır, əmrə müntəzir
saxlanırdı. O, tədqiqatın uğurunu təmin etmək
üçün indikindən tamamilə fərqli olaraq
müxtəlif ünvanlara, adamlara, elmi idarələrə
müraciət etməli olurdu. Əsər yazılıb
başa çatdıqdan sonra müəllif ağır şəraitdə
heç bir çətinliyi və qadağaları nəzərə
almayıb ona kömək edənlərə təşəkkür
etməyi özünə borc hesab etmişdi: “Bu çətinliyi
dəf etmək üçün müəllifə kömək
edən arxiv işçilərinə, yazıçı ailələrinə
və bir sıra ədəbi hadisələrə şəxsən
şəhadət verən adamlar — o zamanın məktəb, mətbuat
işçiləri, xüsusilə, qocaman Novruz əmi
heç bir xahişdən boyun qaçırmır, cari elmi
işə kömək üçün əlindən gələni
edir, bütün qutuları axtarmaqla tədqiqatçıların
istədiyini tapıb verirdi”. Şübhəsiz, bu deyilənlərin
yerinə yetirilməsi dildə ifadə olunduğu qədər
də asan deyildi. Bundan ötrü iqtisadi
sıxıntıların, müharibənin doğurduğu əzab
və iztirabların məngənəsində vaxt, əsəb
itirmək və dözüm nümayiş etdirmək lazım
gəlirdi.
Azərbaycan
ədəbiyyatının XX əsr mərhələsi onun
inkişafı tarixində tamamilə yeni və cavan mərhələ
idi.
Mir
Cəlal Paşayev XX əsrin əvvəlində
yaranmış ədəbiyyata dair vulqar sosiologiyanın təsiri
altında icra edilən araşdırmaların istiqamətini dəyişdi.
Onu tarixi-filoloji faktlara söykənən xronoloji prinsipin dairəsindən
dünyagörüş və yaradıcılıq metodu məsələlərinin
müstəvisinə keçirdi.
Mir
Cəlal araşdırmalarının nəticələri ilk dəfə
Böyük Vətən müharibəsi illərində Nizami
adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutunun
hazırlayıb nəşr etdiyi iki cildlik “Müxtəsər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin cildinin “XX əsr ədəbiyyatı”
fəslində ifadəsini tapdı. O, sələflərindən
fərqli olaraq yeni əsrin başlanğıcında ədəbi
hərəkat haqqında yeni konsepsiya yaratdı, təzə
yanaşma və istiqamətin əsasını qoydu. Onun əsasında
elmi araşdırmaların sistemi, orta və ali məktəblərin
proqram və dərslikləri tərtib olundu. Mir Cəlal
uğurla başa çatmış və elmi ictimaiyyət tərəfindən
birmənalı şəkildə qəbul olunmuş elmi
konsepsiyasını yeni faktlar, təzə mülahizələr
əsasında işləyib daha da dərinləşdirdi, beləliklə,
“Azərbaycanda ədəbi məktəblər (1905-1917)” adlı
fundamental əsəri meydana çıxdı. O,
yarandığı gündən xələflərinin elmi
araşdırmaları üçün tükənməz mənbəyə
çevrildi. XX əsrin əvvəlində ədəbi hərəkatın
inkişaf istiqamətlərini və yaradıcılıq
problemlərini araşdıran elə bir alim yoxdur ki, Mir Cəlal
Paşayevin “Azərbaycanda ədəbi məktəblər
(1905-1917)” monoqrafiyasından bəhrələnməsin. Məmməd
Cəfər Cəfərov, Əziz Mirəhmədov, Kamal
Talıbzadə kimi XX əsrin nüfuzlu tədqiqatçılarının
əsərlərindən Mir Cəlaldan gətirilmiş
sitatlar bunu aydın surətdə nümayiş etdirir. Buna
görə də o zaman Mir Cəlalın “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)” əsərindən hər kəs
bir qaşıq götürüb” deyimi geniş
yayılmışdı.
“Azərbaycanda
ədəbi məktəblər (1905-1917)” monoqrafiyası
“Müqəddimə”dən, “Siyasi-ictimai həyat”, “Realizm ədəbi
məktəbi”, “Romantizm ədəbi məktəbi”,
“Maarifçi-didaktik yazıçılar”, “Xırda məişət
dramları” adlı beş fəsildən və istifadə
olunmuş “Ədəbiyyat”ın siyahısından ibarətdir.
Fəsillərin bu səpkidə
müəyyənləşdirilməsi və
düzülüşü XX əsrin əvvəlində ədəbi
hərəkatın mürəkkəb mənzərəsini
real şəkildə əks etməklə onun inkişaf
istiqamətləri haqqında da təsəvvür yaradır.
Mən
yuxarıda XX əsr ədəbiyyatını xronoloji prinsip əsasında
tədqiq edən sələf və müasirlərindən fərqli
olaraq Mir Cəlalın ədəbi təhlilləri,
dünyagörüş və yaradıcılıq metodunu
estetik kateqoriyaların müstəvisinə keçirdiyini qeyd
etdim. Lakin bu heç də o demək deyildir ki, Mir Cəlal ədəbi
hadisələrin xronoloji müstəvidə təhlilini gərəksiz
hadisə saymış və ondan imtina etmişdir. Əksinə,
digər həmkarları kimi, o da elmi araşdırmalarda
xronoloji prinsiplərin əhəmiyyətini yaxşı
başa düşmüş, araşdırmasının əsas
ruhunu və cövhərini təşkil edən realizm və
romantizmin təşəkkülünü və səciyyəsini
aydınlaşdırmaq üçün zəruri hesab
etmişdir. Müəllif özü də bu məsələyə
diqqət yetirərək yazırdı: “Azərbaycanda ədəbi
məktəblərin tədqiqinə həsr olunan bu əsərdə
müəllifin qarşısına qoyduğu vəzifə
yalnız əsas üslubların yaranması, inkişaf və
xasiyyətnaməsini vermək deyildir. Vəzifə həm də
Azərbaycan ədəbiyyatında əmələ gələn
tarixi dönüşün, köhnə sxolastik ədəbiyyat
ilə yeni ədəbiyyatın fərqini bu spesifik məfkurə
sahəsində necə əks olunduğunu göstərməkdən
ibarətdir”. Bu baxımdan monoqrafiyanın “Müqəddimə”si
və “İctimai-siyasi həyat” fəsli diqqətəlayiqdir.
“Müqəddimə”də müəllifin məqsədi Azərbaycan
ədəbiyyatının ümumi tarixi inkişafı fonunda
XX əsrin əvvəlində yaranan ədəbiyyatın
yerini və ümumi təsir dairəsini göstərməkdən
ibarətdir. “Mirzə Fətəli
Axundova qədər, müəyyən dərəcədə hətta
ondan da sonra Azərbaycan klassik şeirinin “aşiq-məşuq”
duyğularını, “gül-bülbül, mey-məzə,
hicran-vüsal” motivlərini tərənnüm, “saray zadəganları
və ruhanilərin təsiri altında” bu məzmunu da dəyişib
“aşağı təbəqələrin ictimai arzularına
dini rəng və məna vermək”lə “ağlamağı
acizlik və yazıqlıq kimi yox”, “möminlik”, “hünər”
və “savab əməl” kimi təbliğ etmələrinə
diqqət cəlb edən alim XX əsrin əvvəlində Cəlil
Məmmədquluzadənin geniş yaradıcılıq aləminə
gəlişi, “Molla Nəsrəddin dövrü”nün
başlanması ilə sənətdə yeni dövrün
doğulduğunu təsdiq edir. C.Məmmədquluzadəni
ictimai amala xidmət göstərən realist sənətin
“simvolu” adlandıran Mir Cəlal ədibin adı ilə
bağlı olan ədəbiyyatın mahiyyətini izah edərək
yazırdı: “Bu ad çəkildimi, ədəbiyyatda siyasi
ideyaların çarpışması dövrü, müasir,
mübariz, həqiqi həyat ədəbiyyatının
güclü və cəsarətli bir axınla hücuma
keçməsi dövrü təsəvvürdə
canlanmış olur”. Bu ədəbiyyatın mahiyyəti nədən
ibarətdir? Alim bu suala “Müqəddimə”nin ikinci
bölümündə C.Məmmədquluzadə realizminin əsas
komponentlərini təhlil etməklə onun döyüşkən
təbiətini aydınlaşdırır. Bu yolla XX əsr Azərbaycan
bədii sənətinin qüdrəti və sanbalı haqda
obyektiv qənaət yaratmağa nail olur. Monoqrafiyanın
“İctimai-siyasi həyat” adlanan birinci fəsli adından
göründüyü kimi, əsrin realist və romantik ədəbiyyatının
təşəkkül və inkişafını şərtləndirən
tarixi şəraitin tədqiqinə həsr olunmuşdur. Lakin
müəllif təfsilata varıb çoxsaylı tarixi
faktları təhlilə cəlb etməklə hadisələrin
tarixi fonunu yaratmır. O, faktların ən səciyyəvilərini
seçir. Ədəbi hərəkatın dirçəlişinə
impuls verən, yüksəlişinə təsir göstərən
mədəni faktorların çözülməsi üzərində
cəmləşdirir. Onun əsas qütbləri “Mətbuat”,
“Maarif”, “Teatr-musiqi”, “Rəssamlıq və memarlıq”
bölümlərində XX əsrin əvvəlində milli həyatın
müxtəlif sahələrində gedən oyanışın
gərgin mənzərəsi nəqş olunur, bunların
birbaşa, ya dolayı yolla ədəbi hərəkatla əlaqəsi
və təsiri müəyyənləşdirilir. Müəllifin
mətbuat və nəfis sənətlərin inkişafı
haqqında məlumatı təkcə ədəbi hərəkatı
öyrənmək baxımından yox, həm də Azərbaycanda
mədəni hərəkatın vəziyyətini və səviyyəsini
öyrənmək baxımından əhəmiyyətlidir.
Çünki bu məsələlər ilk dəfə
ümumiləşdirilib ədəbiyyatşünaslığa
dair tədqiqlərə cəlb olunmuşdur. Mir Cəlal nəfis
sənətlərlə bir müstəvidə tədqiqata “Ədəbi
mübarizələr” adlı bir müstəqil bölmə əlavə
edir. XX əsri “Azərbaycan ədəbiyyatında yeni bir
intibah dövrünün başlanğıcı” kimi səciyyələndirən
müəllif onun başlıca xüsusiyyətlərini fikirlərin
müxtəlifliyi ilə izah edir. Osmanlıçılıq,
farsçılıq, Avropapərəstlik, “firəngiləqablıq”
meylləri təmsil edən ziyalı qruplaşmalarının
siyasi görüşləri çoxsaylı bədii faktlar əsasında
təhlil olunur. Bu fonda ədəbi hərəkatda fikir
plüralizmi, ideya ixtilafları, məslək mübarizələrinin
gərgin mənzərəsi əks olunur. “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)” monoqrafiyasının əsas məzmunu
birbaşa ədəbi prosesin, bədii materialın təhlilinə
həsr olunmuş növbəti dörd fəsildə ifadə
olunmuşdur. fəsillərdən hər birində birinci rus
inqilabının cəmiyyətdə doğurduğu fikir əlvanlığının
əmələ gətirdiyi dörd ədəbi məktəbin,
müxtəlif yaradıcılıq metodlarının tərkibində
birləşən şairlərin, ədiblərin
yaradıcılıq fəaliyyəti müstəqil təhlil
predimetinə çevrilmiş, monoqrafiyada irili-xırdalı
iyirmi dörd yazıçı haqqında portret oçerk
verilmişdir. Monoqrafiyada realizmin spesifikası C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyev, M.Ə.Sabir, Ə.Nəzmi, Ə.Qəmküsar,
M.Ə.Möcüz, romantizmin xüsusiyyətləri M.Hadi, A.Səhhət,
Ə.Cənnəti, A.Divanbəyoğlu, S.Mənsur,
maarifçi didaktik ədəbiyyat, müasir terminologiya ilə
desək, maarifçi realizm S.S.Axundov, A.Şaiq, L.Musabəyov,
M.Qarayev, naturalizm, xırda məişət dramları yazan
M.M.Axundov, Rəşid bəy Əfəndiyev, M.M.Kazımovski,
Ə.T.Məlikov yaradıcılığı fonunda təhlil
edilmişdir.
XX
əsrin əvvəli Azərbaycan ədəbiyyatının məktəbləri,
başqa sözlə, yaradıcılıq metodu üzrə təlimi
və təfsiri yeni idi. Onu ilk dəfə Mir Cəlal
düşünüb kəşf etmiş, ədəbi təhlili
təcrübəsinə tətbiq etmişdi.
Mir
Cəlalın realizm, romantizm və s. cərəyanlara aid
etdiyi “Məktəb” termini mahiyyəti etibarı ilə
yayğındır.
Müəllif
əsərini birmənalı şəkildə “Ədəbi məktəb”
adlandırırsa da, professor Təhsin Mütəllibovun
doğru olaraq qeyd etdiyi kimi: “O, ədəbi məktəb
anlayışını bəzən müxtəlif
modifikasiyalarda, fərqli şəkillərdə, “modellərdə”
işlətmişdir. Lakin “Ədəbi məktəb” termini
“yaradıcılıq metodu” mənasında daha qabarıq surətdə
nəzərə çarpır.”
Monoqrafiyanın
bütün məzmunu bu mülahizəni açıq surətdə
təsdiq edir. Müxtəlif ədəbi məktəblərdən
danışarkən onun tərkibində birləşən sənətkarların
dünyagörüşlərində, həyatı görmə
və əksetmə prinsiplərində eyniliyin üzə
çıxarılması və bədii məhsulun konkret
yaradıcılıq komponentlərin işığında təhlili
bunu açıq surətdə nümayiş etdirir. Bunu nəzərə
alaraq “Azərbaycanda ədəbi məktəblər (1905-1917)”
monoqrafiyasını ədəbi cərəyanlar və
yaradıcılıq metodları haqqında tədqiqat
adlandırmaq olar.
Yaradıcılıq
metodu məsələləri 30-cu illərdə sovet ədəbi
tənqidinin diqqət yetirdiyi məsələlərdən
idi. Lakin realizm, romantizm, naturalizm və s. konkret ədəbi mərhələnin
kontekstində, bir yazıçının
yaradıcılıq təcrübəsi fonunda müstəqil
təhlil obyektinə çevrilməli idi. Onlar ancaq termin
olaraq bu və ya digər sənətkara yarlıq kimi
yapışdırılmışdı. Konkret ədəbi mərhələnin
fonunda realizm və romantizm yaradıcılıq
metodlarının tipoloji xüsusiyyətləri və
komponentləri ilk dəfə Mir Cəlal tərəfindən
tədqiqata cəlb olundu. XX əsr realizminin tənqidi səciyyədə
olduğunu qeyd edən alim onu “müəyyən ictimai
münasibətin, ictimai inkişafda müəyyən bir mərhələnin
məhsulu” kimi dəyərləndirir. Onun əsas mahiyyəti
və ictimai funksiyası haqqında yazırdı:
“Tənqidi
realizm ictimai münasibətdə şüura sığmaz
uyğunsuzluqları açan, insanın və cəmiyyətin
düşdüyü böhranı göstərən, feodal və
kapital dünyasına qarşı oxucuda ayıq tənqidi
fikri qüvvətləndirən bir metod idi”. Onun səciyyəvi
xüsusiyyətlərini “obyektiv təsvirin”
üstünlüyündən, müəllifin bitərəf
mövqeyində görünməməsindən, təhkiyənin
“canlılığından və
qabarıqlılığından” ibarət hesab edir.
C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyev, Sabir, M.Ə.Möcüz
yaradıcılığı bu mövqedən təhlil olunur.
Azərbaycan
romantizmini... ədəbi prosesdə üstünlük təşkil
edən güclü məktəb hesab edən Mir Cəlal onu
XX əsrin əvvəlində ölkədə yaranmış
islahatların və onların doğurduğu narazılıq əhval-ruhiyyəsinin
ifadəsi kimi dəyərləndirirdi. O yazırdı:
“Müasir dövr, yəni ölkənin o zamankı vəziyyəti
heç kəsi təmin etmirdi. Feodalizm quruluşu və o
zamankı ənənələr kökündən
laxlamışdı, ancaq yıxılmamışdı. Buna
görə də cəmiyyətdə bir təbəddülat,
bir inqilab vahiməsinin əndişəsi yaşanırdı.
Nicat yolu, xoşbəxt gələcək arzusu ədəbiyyatda
da çox ziddiyyətli şəkildə təzahürünü
tapırdı. Bəziləri üzlərini keçmişə
tutub islam xəlifələrinin, türk sultanlarının
hökmranlığı zamanlarını arzulayırdılar.
Ona görə də keçmişə, tarixə, xilafət
zamanına qayıdaraq şərqilər, xitabnamələr,
dramlar, faciələr yazırdılar. Başqa, daha qüvvətli,
get-gedə daha da qanadlanan bir sağlam xəyal da var idi. Bu yəqin
ki, yerdə olan, qidasını xalq hərəkatından alan,
gələcək arzulardan yaratmaq həvəs və
ehtirasından doğan bir xəyal idi. Parlayan bir ümid,
işıqlı gələcək, etiqadı XX əsr tərəqqipərvər
romantiklərinin əsərlərində başlıca səciyyəvi
cəhətdir.
Onun
konkret komponentlərini isə müəllif belə ümumiləşdirir:
“Azərbaycan
romantiklərində... təbiətə meyl, gələcəyə
ümid, kollektivdən çox fərdin qüdrətini tərənnüm,
dil üslub təntənəsi, müəyyən dərəcədə
mücərrədlik üsyankar xitab və suallardan həzz
almaq xüsusiyyətləri vardır.”
Mir
Cəlal romantiklərin mənsub olduqları metodun bu və ya
digər cəhətinə üstünlük verdiklərini və
buna görə də fərdi yaradıcılıq keyfiyyətləri
ilə bir-birindən seçildiyini xüsusi vurğu
altında qeyd edir. Ona görə də Məhəmməd
Hadi, Abbas Səhhət, Əbdülxaliq Cənnəti, Səməd
Mənsur, Abdulla Divanbəyoğlunun fərdi
yaradıcılıq üslubunu, ideyalar aləmini, ifadə tərzini
üzə çıxarmağa səy göstərir. Mir Cəlal
tənqidi realistlər və romantiklərlə yanaşı
monoqrafiyanın “Maarifçi-didaktik yazıçılar” fəslində
“maarifçi realistlər” terminini işlədir. Bu qrupa “məktəb
ətrafında toplanmış, maarif, təlim-tərbiyə
mövzuları üzrə, uşaq ədəbiyyatı sahəsində”
çalışan yazıçılar daxil idi. Onların
ictimai funksiyası haqqında Mir Cəlal yazırdı: “Bunlar
müəllim yazıçılar idilər. Onların
bütün yaradıcılıq fəaliyyəti məktəb,
maarif tələblərinə
uyğunlaşdırılmış, bu yazıçılar qələmləri
ilə məktəbdəki əməli fəaliyyətlərini
tamamlayırdılar”. Yaradıcılıq metodlarına gəldikdə,
alim onların tənqidi realistlərdən və romantiklərdən
fərqləndiyini, özlərinə məxsus həyatı
görmə və əks etmə üsuluna malik
olduqlarını nəzərə çarpdıraraq
yazırdı: “Maarifçi ədiblərin
yaradıcılığı bu iki ədəbi məktəblərin
hər biri ilə müəyyən dərəcədə səslənsə
də, bunların hər ikisindən ayrılırdı.
Maarifçi realistlər nə keçmişin tənqidinə
o qədər aludə, nə də gələcəyin xəyallarına
o qədər məftun idilər. Onlar ən çox adi həyat-məişət
qayğılarını qələmə alırdılar, gələcəyi
yaratmaq üçün hər kəsdən, hər şeydən
əvvəl məktəbə müraciət edirdilər. Məktəbi
nəinki mədəniyyət, intibah üçün, hətta
ictimai quruluşu düzəltmək üçün də
vasitə sayırdılar. Məktəbin əhəmiyyətini
həddindən artıq böyüdür və qurtuluş
yolunu burada görürdülər”.
Ötən
əsrin əvvəlində ədəbi prosesdə qüvvətli
mövqe tutan “maarifçi-didaktik” yazıçılar
monoqrafiyada S.S.Axundov, A.Şaiq, İ.Musabəyov və M.Qarayev
yaradıcılığı ilə təmsil olunur.
Monoqrafiyanın
sonuncu beşinci — “Xırda məişət dramları” fəslində
mədəni hərəkatın, xüsusilə teatrın
inkişafı ilə müxtəlif mövzuda və janrda dram
əsərləri yazmağa meyl göstərən M.M.Axundov,
R.Əfəndiyev, M.M.Kazımovski və Ə.Q.Məlikov kimi
bir qrup yazıçı əhatə olunur. Müəllif
bunları “naturalizm” cərəyanına “yaxın”
yazıçılar hesab edirdi. Lakin o, bu termini də
onların yaradıcılığına “ehtiyatla” tətbiq
etməyi məsləhət görürdü. Çünki
onların əsərlərində, məsələn,
naturalizmin görkəmli nümayəndəsi fransız
E.Zolyanın yaradıcılığına məxsus keyfiyyətlər
yox idi. O, belə bir qənaətə gəlirdi ki, bunlar
“naturalizm”ə doğru istiqamətlənmiş, lakin “sənət
səviyyəsinə qalxa bilən” əsərlər yarada bilməmişlər.
Buna görə də müəllif onların
yaradıcılığını “həyatı kor-koranə
təqlid ilə yazan, cəlbedici olmaq üçün həm
musiqidən, həm gülüşdən, həm göz
yaşından eyni dərəcədə faydalanan “gənclik məktəbi”
adlandırırdı.
Tənqidi
realizm, maarifçi realizm və romantizmdən fərqli olaraq
Mir Cəlal Paşayevin xırda məişət
dramlarının müəllifləri haqqında fikirləri
mübahisəlidir. Lakin müəllifin naturalizm problemini ədəbiyyatşünaslıq
araşdırmalarının dairəsinə daxil etməsi,
onun nəzəri köklərini açıqlaması yeni və
yerində idi. Çünki bu cərəyanın XX əsrin əvvəlinin
ədəbiyyatında nümunələri mövcud idi.
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim Əziz Mirəhmədov
1958-ci ildə nəşr etdiyi “Sabir” monoqrafiyasında
Haşım bəy yaradıcılığında naturalizmdən
söhbət açmışdı. “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)” monoqrafiyası qırmızı
terror və repressiyadan kənarda qalan 24 yazıçı
haqqında portret oçerki əhatə edir. Əsrin 30-cu illərinin
sonunda ali məktəb tələbələri
üçün nəzərdə tutulmuş dərs vəsaitində
cəmi 7 yazıçı haqqında oçerk verildiyini nəzərə
alsaq, demək olar, Mir Cəlal böyük şücaət
nümayiş etmişdir. Doğrudur, portret-oçerklər
eyni səviyyədə yazılmamışdır.
Xeyrulla
Məmmədov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 26 aprel.-
S.1; 6.